Unde sunt morţii?
CUPRINS
Unde sunt morţii?
Aceasta este o
întrebare care a preocupat mintea gânditorilor din toate timpurile.
În zilele noastre răspunsurile sunt multe şi contradictorii. În
zarva ciocnirii tuturor crezurilor, doar puţini oameni ştiu ce să
creadă. Lordul Tennyson a dat glas dorinţei universale când a spus:
“Oh! Cristoase! Dacă ar fi posibil Măcar o oră scurtă să vedem
Sufletele pe care le-am iubit, Ca să ne poată spune unde sunt şi ce
sunt!"
Dar, dragi
prieteni, noi nu avem nevoie să întrebăm sufletele care au plecat
dintre noi; noi avem Cuvântul lui Dumnezeu şi acesta este suficient.
Biblia dă un răspuns complet şi satisfăcător la întrebarea noastră.
Înainte însă de
a analiza răspunsul scriptural, să vedem ce poate să ne spună
raţiunea umană fără ajutorul Sfintei Scripturi. Vom vedea că
răspunsul din această sursă este incomplet. Orice informaţie care
provine din ştiinţă şi filosofie va fi însă găsită în acord cu
Cuvântul lui Dumnezeu; şi la aceasta ar trebui să ne aşteptăm pentru
că Dumnezeu este autorul atât al legilor naturii şi raţiunii, cât şi
al Bibliei. Cei care spun că ştiinţa şi Biblia se contrazic, pur şi
simplu n-o înţeleg pe una din ele.
Ce ne poate spune ştiinţa?
Ce are de spus
ştiinţa cu privire la trup, suflet şi spirit? Ştiinţa ne spune că
trupul uman este compus din multe elemente. Nici unul din aceste
elemente nu aparţine în exclusivitate corpului uman, ci ele se
găsesc peste tot în jurul nostru pe pământ. Aceasta este în acord
deplin cu Biblia, care afirmă că Dumnezeu “a făcut pe om din ţărâna
pământului" (Gen. 2:7). |ărâna pământului este numai o altă formă de
a spune “elementele pământului".
Dar cu privire
la suflet, persoana adevărată, “eul", partea gânditoare a omului? Ce
ne poate spune ştiinţa despre el? Concepţia populară este că
sufletul este o fiinţă sau o persoană care locuieşte în organismul
nostru şi este independentă de el, iar la moarte sufletul este
eliberat din corp şi continuă să existe pentru totdeauna. Ştiinţa nu
ştie nimic despre o asemenea fiinţă; n-a fost descoperită niciodată
în sala de disecţie, nici în laborator. Ştiinţa poate dovedi că
partea gânditoare a omului nu este independentă de organismul său.
Animalele inferioare pot raţiona într-o anumită măsură, şi cu cât
structura creierului lor este mai complexă şi mai fină cu atât au o
mai bună putere de judecată. Omul, al cărui creier este cel mai
complex şi a cărui structură este cea mai fină, posedă cel mai înalt
grad de raţiune. Pe măsură ce copilul creşte spre maturitate şi
creierul său se dezvoltă, puterea de a raţiona creşte; şi treptat,
când omul îmbătrâneşte şi creierul începe să decadă, puterea de
raţiune se diminuează constant. Este clar atunci că sufletul, partea
gânditoare a omului, nu este independent de organismul său.
Deseori am
văzut persoane duse la spital în stare de inconştienţă în urma unei
leziuni la cap, care şi-au revenit după operaţie. Întrebând
pacientul detalii privitoare la accident, întotdeauna aflăm că
ultimul lucru pe care şi-l aminteşte este ceea ce s-a întâmplat
chiar înainte de accident. Cu toate că intervalul până şi-a
recăpătat cunoştinţa a fost de zile sau uneori de săptămâni, totuşi
pentru el a fost un gol total. De ce este aşa? Unde a fost sufletul
omului în acest interval? De ce nu şi-a putut aminti evenimentele de
după accident dacă este independent de corp? Este deci, fără
îndoială evident că sufletul este dependent de organism.
Dar în ce
priveşte spiritul? Este o fiinţă în interiorul nostru? Ştiinţa n-a
găsit o asemenea fiinţă. Singurul spirit pe care ştiinţa îl
recunoaşte este spiritul sau puterea vieţii. În trecut se credea că
viaţa se găseşte într-o anumită parte a corpului, dar acum,
mulţumită Profesorului Virchow, ştim că organismul este compus din
nenumărate celule şi că spiritul sau puterea vieţii le însufleţeşte
pe fiecare din ele. Ştim de asemenea că această putere a vieţii este
dependentă de anumite procese continue de consum şi de refacere a
energiei.
Degetul, de
exemplu, este alcătuit din multe celule, în fiecare dintre ele fiind
prezent spiritul sau puterea vieţii şi această viaţă este dependentă
de procesele biologice. Dacă aceste procese sunt deranjate, apare
boala, dacă ele încetează, apare moartea. Când degetul moare, ce se
întâmplă cu spiritul vieţii? Oare îşi ia el zborul undeva, ca să
aştepte până ce restul spiritului din trup i se alătură? Cu
siguranţă nu!
Mai degrabă noi
înţelegem că moartea degetului şi a întregului corp pur şi simplu
înseamnă încetarea proceselor vieţii, de consum şi refacere a
energiei. Acelaşi lucru se întâmplă în cazul animalelor şi al
plantelor. Ele de asemenea sunt alcătuite din nenumărate celule,
fiecare din ele având spiritul sau puterea vieţii, şi această putere
a vieţii este dependentă de procese biologice similare. Noi nu
înţelegem că spiritul vieţii lor este o fiinţă care continuă să aibă
o existenţă independentă după moarte.
După ce viaţa
s-a dus, omul nu este capabil să o redea. Doar Dumnezeu are această
putere. Şi aşa citim în Eclesiastul 12:7 : “… ţărâna se întoarce în
pământ cum a fost şi duhul îsau puterea vieţiiş se întoarce la
Dumnezeu care l-a dat". Numai Dumnezeu poate reda spiritul sau
puterea vieţii. Nici un doctor din această lume nu poate da viaţă
morţilor.
Aceasta este,
pe scurt, ceea ce poate spune şiinţa privitor la întrebarea noastră.
Ştiinţa nu ştie nimic despre o stare viitoare.
Răspunsul filosofiei
Filosofia
consideră că noi, fiinţele umane, avem o putere de gândire
considerabilă şi de asemenea o conştiinţă sau un simţ moral, adică
însuşirea de a discerne între bine şi rău. Ea ne spune că, dacă
urmăm cursul corect suntem buni sau virtuoşi şi ar trebui să ne
aşteptăm la o răsplată corespunzătoare, şi dacă urmăm cursul greşit
suntem răi sau vicioşi şi ar trebui să ne aşteptăm la o pedeapsă
corespunzătoare. Dar adesea aflăm că în realitate nu vedem aceste
consecinţe rezonabile. De fapt regula este în general chiar inversă.
Maleahi 3:15 spune: “Acum fericim pe cei mândri; da, cei ce practică
răutatea sunt zidiţi; da, ei ispitesc pe Dumnezeu şi scapă". Pe de
altă parte, apostolul Pavel declară: “De fapt, toţi cei care voiesc
să trăiască în evlavie în Hristos Isus vor fi persecutaţi". 2
Timotei 3:12.
De aceea
filosofia spune că trebuie să existe o stare viitoare în care cei
virtuoşi vor fi răsplătiţi, iar cei vicioşi vor fi pedepsiţi. Dar
filosofia nu ne poate spune ce sau unde va fi această stare
viitoare, nici dacă aceasta este atinsă în momentul morţii sau după
un timp. Unii, bazaţi pe o simplă presupunere, declară că nu este
posibil să existe un interval între moarte şi începutul noii stări.
Această eroare este bazată pe o altă presupunere, că Dumnezeu nu are
destulă înţelepciune şi putere pentru a recrea pe aceia care au
trăit şi au murit.
Revelaţia din partea spiritelor nedemnă
de încredere
Sunt multe
întrebări la care mintea umană, fără un ajutor din alte surse, nu
are răspuns. Dacă nu putem obţine răspunsul complet din ştiinţă sau
din filosofie, de unde ar trebui să ne aşteptăm să-l obţinem?
Deoarece nu-l putem obţine de la noi înşine, evident trebuie să ne
aşteptăm la o revelaţie dinafară.
Unii afirmă că
primesc această revelaţie prin Spiritism. Nu vom discuta acum acest
subiect, dar suntem convinşi că Spiritismul, când nu este
înşelătorie sau scamatorie, după cum este adesea cazul, este o
manifestare a spiritelor rele, a îngerilor decăzuţi. Domnul ne
avertizează foarte puternic împotriva consultării celor care au
legături cu spiritele, şi declară că toţi cei care fac acest
lucru sunt o urâciune pentru El. Deut. 18:9-12; Lev. 19:31; Isa.
8:19, 20.
Răspunsul din Cuvântul lui Dumnezeu
Atunci, unde
trebuie să căutăm această revelaţie? Noi trebuie să ne îndreptăm
spre Însuşi Dumnezeu, şi nu trebuie să ne aşteptăm să obţinem
răspunsul prin viziuni sau manifestări deosebite, ci prin Biblie,
Cuvântul lui Dumnezeu, “credinţa care a fost dată sfinţilor odată
pentru totdeauna". Iuda 3.
În trecut,
majoritatea creştinilor credeau că păgânii, care mureau în proporţia
înspăimântătoare de aproximativ 70.000 pe zi, puteau fi salvaţi de
chinul veşnic doar trimiţând misionari, pentru ca numele lui Isus să
poată ajunge la ei înainte de a muri. Dar acum foarte puţini cred
aceasta. Foarte puţini cred că Dumnezeu va chinui fără milă pe
oameni pentru totdeauna, pentru simplul motiv că nu au avut
niciodată ocazia să audă despre numele lui Isus. Cine ar putea să
creadă un asemenea lucru despre Dumnezeu? Dar cei mai mulţi se
mulţumesc să citeze: “Cel care judecă tot pământul nu va face ce
este drept?" Ca şi fariseii, ei refuză acum să investigheze
problema, preferând să creadă şi să înveţe tradiţiile oamenilor.
Alţii, în zilele noastre, respingând oribila doctrină a chinului
veşnic şi crezând că Biblia o învaţă, resping şi Biblia. Aceasta
este una dintre cele mai triste şi mai rodnice surse de necredinţă.
Să recurgem la
Biblie, căutând cu smerenie îndrumarea lui Dumnezeu în găsirea
informaţiilor cu privire la acest subiect şi la alte subiecte
referitoare la planul de mântuire. Dacă facem aceasta, dacă mergem
la Biblie în atitudinea corespunzătoare, nu doar din curiozitate şi
nici întrun spirit de mândrie şi prejudecată, ci blânzi, respectuoşi
şi evlavioşi, căutând să cunoaştem ce are să ne spună Dumnezeu, fără
să punem propriile noastre idei pe seama Bibliei şi fără să ne fixăm
în minte că Biblia trebuie să înveţe anumite lucruri, fără idei
preconcepute, spunândune nouă înşine, “Voi crede ceea ce are sămi
spună Dumnezeu, indiferent ce ar spune oamenii despre subiectul
acesta" — dacă mergem la Biblie în această atitudine, mai devreme
sau mai târziu vom găsi adevărul. “El face pe cei smeriţi să umble
în dreptate, El învaţă pe cei smeriţi calea Sa." “Prietenia DOMNULUI
este cu cei care se tem de El." Trebuie să avem în minte întotdeauna
că nici un om nu poate fi mai înţelept decât Biblia. Oricât de mult
îi onorăm şi ar trebui să-i onorăm pe părinţii şi pe învăţătorii
noştri, totuşi, niciodată nu trebuie să ne înşelăm punând cuvântul
lor înaintea Cuvântului infailibil al lui Dumnezeu. Când cercetăm
Cuvântul în acest spirit blând şi reverenţios, aflăm că acesta dă un
răspuns complet şi satisfăcător la întrebarea noastră, răspuns care,
pe deasupra, ne arată cât de minunată şi armonioasă este iubirea,
dreptatea, înţelepciunea şi puterea lui Dumnezeu.
Ce este sufletul
Ca să ajungem
la o înţelegere corespunzătoare a subiectului nostru, trebuie să
începem cu întrebarea: “Ce este sufletul?". Pentru răspuns, fireşte,
ne întoarcem la descrierea creării primului suflet omenesc, Adam, pe
care o găsim în Geneza capitolul 2 versetul 7: “Şi DOMNUL Dumnezeu a
făcut pe om din ţărâna pământului, i-a suflat în nări suflare de
viaţă, şi omul a devenit un suflet viu".
Să studiem
puţin aceasta. N-ar trebui să citim Biblia fără să medităm la ceea
ce are Dumnezeu să ne spună. “Dumnezeu a făcut pe om din ţărâna
pământului." Corpul lui Adam a fost format din elementele
pământului. El avea ochi, urechi şi gură, dar până la un moment dat
n-avea capacitatea de a vedea, a auzi sau a vorbi. Apoi Dumnezeu i-a
suflat în nări suflare de viaţă. Remarcaţi, Biblia nu spune că
Dumnezeu i-a suflat în nări un suflet. Ceea ce spune Cuvântul este
că Dumnezeu “i-a suflat în nări suflare de viaţă", spiritul sau
puterea vieţii. Şi care a fost rezultatul? Oare găsim noi ideea că
Adam avea acum un suflet în el? Nu, aflăm că el “a devenit un suflet
viu" fiindcă Creatorul “i-a suflat în nări suflare de viaţă". Cu
alte cuvinte, sufletul nu este corpul, nici nu este spiritul vieţii;
dar ca să fie un suflet viu trebuie să aibă atât corp cât şi
spiritul vieţii. Aceasta este în acord cu ceea ce am văzut că învaţă
ştiinţa, şi anume, că “eul", adevărata persoană, partea gânditoare a
omului nu este independentă de organismul său. Adam avea acum
capacitatea să vadă, să audă, să vorbească, să gândească, să umble
şi să muncească. El era acum o fiinţă simţitoare, o fiinţă
înzestrată cu capacitate senzorială; şi astfel cea mai bună
definiţie a unui suflet viu pe care cineva o poate da este că acesta
este o fiinţă simţitoare. Se poate obiecta că o asemenea definiţie
ar include şi animalele inferioare, şi că Scripturile nu învaţă că
animalele inferioare sunt suflete. Dar Cuvântul lui Dumnezeu
vorbeşte despre animalele inferioare că sunt suflete, deşi este
cumva neclar în traducerea noastră engleză. Când cuvintele evreieşti
nefeş şi caia (suflet viu) sunt utilizate cu referire la
animalele inferioare, ele nu sunt niciodată traduse “suflet" (cu o
singură excepţie, şi anume, în Numeri 31:28) îşi în Biblia
românească, traducerea literală nouă, 2001 — n. e.ş, ci
“vieţuitoare" sau “creaturi vii", sau o altă expresie de felul
acesta; pe când aceleaşi cuvinte, când apar cu referire la fiinţele
umane, sunt traduse permanent “suflet" sau “suflet viu". Două astfel
de exemple pot fi văzute în primul capitol din Geneza, versetele 20
şi 30. În Geneza 1:20 citim: “Să mişune apele de vieţuitoare". Aceia
dintre voi care au Biblii traducerea King James cu trimiteri vor
vedea la subsol, suflete îşi în Biblia românească, traducerea
literară nouă, 2001 — n. e.ş. Apoi în Geneza 1:30 citim: “Iar
tuturor fiarelor pământului, tuturor păsărilor cerului, şi tuturor
celor ce se târăsc pe pământ având în ele viaţă" (traducerea
engleză). Remarcaţi de asemenea că la margine, în dreptul cuvântului
“viaţă" apar cuvintele “În ebraică, suflet viu". Concluzia evidentă
este că Biblia este în acord cu ştiinţa, declarând că animalele
inferioare sunt suflete vii.
Este evident
deci, că omului nu i se va acorda o stare viitoare pentru că este
sau posedă un suflet, ci pentru că el singur, dintre toate
creaturile pământeşti, a fost creat în chipul lui Dumnezeu, adică cu
puteri mintale de raţiune, memorie, judecată şi voinţă, şi cu
atribute morale de dreptate, bunăvoinţă, iubire etc., similare cu
cele posedate de Dumnezeu, dar într-un grad inferior. Omul este
singurul responsabil moral de acţiunile sale; şi nimeni, cu excepţia
unui nebun, nu s-ar gândi să aducă unul dintre animalele inferioare
în faţa curţii de justiţie.
Este sufletul nemuritor?
Următoarea
parte a subiectului nostru este una foarte importantă. Şi această
parte este răspunsul la întrebarea: Este sufletul nemuritor? Foarte
multe depind de aceasta. Dacă sufletul ar fi nemuritor, n-ar exista
decât două posibilităţi: fie că toţi ar ajunge la fericire eternă cu
Dumnezeu, fie că unii ar fi sortiţi la o eternitate de durere,
oricare ar fi forma acestei dureri. Dar, deoarece Biblia ne spune că
unii vor fi mântuiţi, înseamnă că iubitul nostru Tată ceresc poate
distruge sufletul. Pe de altă parte, dacă iubitul nostru Tată ceresc
poate distruge sufletul, El nu va cere să fie ignorată libertatea de
voinţă a omului, după cum ar cere doctrina “Universalismului", nici
nu va fi silit să-i condamne pe răufăcătorii cu voia la durere
veşnică.
În Biblie nu
există expresia “suflet nemuritor". Acest lucru este uşor de
constatat. Tot ce trebuie să faceţi este să luaţi o concordanţă
completă, să vă uitaţi mai întâi la cuvântul “suflet" şi la fiecare
cuvânt care înseamnă “suflet", şi apoi la cuvântul “nemuritor" şi la
fiecare cuvânt care înseamnă “nemuritor", şi veţi afla că de la
Geneza până la Apocalipsa nu există nici un verset care să declare
că sufletul este nemuritor.
Defunctul Dr.
Thomas Clark, autorul unei cărţi numite “Gândul unei vieţi despre
Cristos", a oferit o mie de lire oricărei persoane care putea găsi
expresiile “suflet nemuritor" sau “suflet veşnic" în Scripturile
ebraice, greceşti sau engleze. Dr. Thomas Clark a fost destul de
sigur când a făcut această ofertă. Nimeni, n-a câştigat banii.
Defunctul W. E. Gladstone a scris privitor la această întrebare:
“Nemurirea naturală a sufletului este o doctrină cu totul
necunoscută Sfintelor Scripturi, şi care stă pe un plan egal cu o
opinie filosofică ingenios susţinută, dar serios şi impresionant
contestată … şi s-a strecurat în Biserică prin uşa din spate, ca să
spunem aşa". (Studii auxiliare la lucrările Episcopului Bluter, pag.
197-198). Şi aşa este. Doctrina nemuririi naturale a sufletului nu
este deloc învăţată de Scripturi; s-a strecurat în Biserică prin uşa
din spate a filosofiei greceşti.
S-ar putea pune
întrebarea: Dacă Scripturile nu declară că omul are inerent în el un
suflet “nemuritor" sau “veşnic", declară oare Cuvântul lui Dumnezeu
că sufletul este muritor, că sufletul poate să moară? Cei care cred
că sufletul este nemuritor, în general gândesc că Dumnezeu aşa a
alcătuit sufletul încât nici El Însuşi nu poate să-l distrugă. Este
aceasta adevărat? În Matei 10:28 citim că Dumnezeu este în stare să
distrugă nu numai corpul ci şi sufletul în Gheenă. (Vom vedea mai
târziu ce înseamnă “Gheena".) Acum să ne întoarcem la Ezechiel 18:4.
Acolo citim: “Iată, toate sufletele sunt ale Mele. După cum sufletul
fiului este al Meu, tot aşa şi sufletul tatălui este al Meu.
Sufletul care păcătuieşte, acela va muri".
Sufletul,
fiinţa simţitoare este cea responsabilă pentru păcat, şi sufletul
este, aşadar, cel care poartă pedeapsa păcatului, iar pedeapsa, după
cum este scris, este fără îndoială moartea. Sufletul care
păcătuieşte va muri “fiindcă plata păcatului este moartea" — nu
chinul veşnic. Romani 6:23.
Odată ce
înţelegem aceasta, multe din declaraţiile Bibliei devin clare. Multe
pasaje neclare înainte, devin acum clare. În 1 Timotei 6:15, 16
citim: “… Împăratul celor care împărăţesc şi Domnul celor care
stăpânesc, singurul care are nemurirea". După ce citim aceasta nici
unul dintre noi să nu spunem că noi avem nemurirea, când Biblia
declară atât de clar că numai Împăratul împăraţilor o are.
În Romani 2:7
(traducerea Cornilescu), apostolul se referă la cei care caută
glorie, onoare şi nemurire. Pentru a ilustra: consider că am în mână
un ceas şi dacă aş spune, “îmi caut ceasul", voi aţi spune că ceva
nu e în regulă cu mintea mea. De ce? Pentru că aş căuta ceva ce deja
am. Dar mulţi creştini spun că ei sunt nemuritori, şi totuşi ei
caută nemurirea! În 1 Corinteni 15:53, 54 apostolul spune: “… ceea
ce este muritor să se îmbrace în nemurire". Dar noi nu putem să
îmbrăcăm ceva ce deja avem!
Nu, dragi
prieteni, Cuvântul lui Dumnezeu este consecvent. El nu învaţă că
nemurirea este posesia naturală a omului. Ceea ce spune este: “Plata
păcatului este moartea, dar darul harului lui Dumnezeu este viaţa
veşnică, în Isus Hristos, Domnul nostru". Noi nu avem în noi viaţă
veşnică, în mod inerent, ci ne este oferită prin Isus Cristos, care
S-a dat pe Sine Însuşi o răscumpărare pentru păcatele noastre. Dacă
avem credinţa necesară în Dumnezeu, noi vom fi răsplătiţi cu darul
vieţii veşnice, la timpul Său potrivit. Aceasta este ceea ce ne
spune psalmistul: “DOMNUL păzeşte pe toţi cei care Îl iubesc şi
nimiceşte pe toţi cei răi" (Ps. 145:20). El nu-i va păstra pe cei
răi indiferent de condiţii.
Unii îşi
imaginează că dacă se va demonstra falsitatea doctrinei nemuririi
naturale a sufletului, temelia credinţei creştine va cădea. Dar nu
acesta este cazul nicidecum. Pretutindeni în Scripturi suntem
asiguraţi că speranţa noastră întro viaţă viitoare depinde, nu de o
presupusă nemurire inerentă, ci de o înviere a morţilor. Faptele Ap.
24:14, 15; 1 Corinteni 15.
Multora li s-ar
putea părea ciudat că această idee a nemuririi sufletului a devenit
atât de răspândită, deşi este atât de opusă învăţăturilor
Scripturii. Pe vremea când oamenii gândeau că datoria lor era să
tortureze pe ceilalţi care se deosebeau de ei în privinţa credinţei
religioase, Biserica a adoptat această învăţătură a filosofilor
greci; şi au adoptat-o fiindcă ea ajuta la spijinirea doctrinei
chinului veşnic.
Argumentul
obişnuit prezentat pentru a susţine teoria sufletului nemuritor este
că o mică parte din Dumnezeu a fost suflată în Adam. Dacă cei care
susţin această teorie ar judeca bine ce implicaţii are argumentul
lor şi ce concluzie rezultă în mod firesc din acest argument, ar
vedea că nu este posibil să fie adevărat. Ei nu trebuie să uite că
nu corpul, ci sufletul este cel responsabil pentru păcat. Dacă
sufletul este o mică parte din Dumnezeu, atunci această parte mică
este responsabilă pentru păcat şi poate să ajungă sub sentinţa
condamnării veşnice.
Unii, remarcând
că afirmaţia din Geneza 2:7, în legătură cu faptul că Dumnezeu a
suflat suflare (spirit) de viaţă în nările omului, se deosebeşte de
descrierea creării animalelor inferioare, cred că nu sufletul, ci
spiritul este o mică parte din Dumnezeu, şi că de aceea nu sufletul,
ci spiritul este nemuritor. Aceştia nu observă că în Geneza
capitolul 7 versetul 22 spune că şi animalele inferioare au spiritul
vieţii în nările lor. De aceea, cei care caută să dovedească faptul
că omul este nemuritor, vor dovedi şi că animalele inferioare sunt
nemuritoare. Acelaşi argument li se aplică şi celor care caută să
dovedească nemurirea naturală a omului prin imposibilitatea
distrugerii materiei şi conservarea energiei. Dacă acestea sunt
dovezi ale nemuririi omului, atunci ele ar fi dovezi şi ale
nemuririi fiecărui animal şi a fiecărei plante. Cu siguranţă nici un
om rezonabil nu crede că animalele inferioare şi plantele sunt
nemuritoare!
Am aflat că cea
mai bună definiţie a sufletului este că el este întreaga fiinţă
simţitoare. Partea dominantă a fiinţei este mintea, voinţa, dar
aceasta nu poate exista fără organism. În consecinţă, deşi într-un
sens limitat sufletul poate fi descris ca mintea, voinţa, eul
conştient, totuşi eul trebuie să aibă un corp de vreun fel. Am
aflat, de asemenea, că nu există nici un verset în Biblie care să
afirme că sufletul este nemuritor, ci că, dimpotrivă, Cuvântul lui
Dumnezeu învaţă clar că sufletul care păcătuieşte acela va muri.
Când va fi dreapta răsplătire?
Ideea populară
provenită din micuţa carte ce conţine atât de multe adevăruri
preţioase, “Catehismul pe scurt", este că la moarte “sufletele
credincioşilor sunt desăvârşite în sfinţenie şi că imediat trec în
glorie". Este adevărat acest lucru? Aici vine o probă pentru noi.
Vom crede “Catehismul pe scurt", sau vom crede Cuvântul lui
Dumnezeu? Cei mai mulţi oameni preferă cuvântul oamenilor în
defavoarea Cuvântului lui Dumnezeu, pentru că acesta se potriveşte
sentimentelor şi prejudecăţilor lor. La fel a fost şi în timpul lui
Martin Luther, când el a arătat că Biblia, contrar învăţăturilor
Bisericii din acea vreme, afirmă că “Cei drepţi vor trăi prin
credinţă". Majoritatea oamenilor au preferat să creadă ce învăţa
Biserica în loc să accepte ce arăta Martin Luther din Scripturi.
Aceea a fost o probă pentru oamenii care au trăit atunci, şi noi
avem o probă similară astăzi. Reţineţi că nimeni nu poate fi mai
înţelept decât Biblia.
Este oare
adevărat că toţi morţii care au avut credinţă în Dumnezeu sunt acum
în cer? Să luăm un exemplu. Ce vom spune despre David, care, cu
toate greşelile sale, a fost un om preaiubit al Domnului, un om după
inima lui Dumnezeu? Este David în cer? Poate că mulţi ar răspunde:
“Da". Să citim ce spune Cuvântul lui Dumnezeu. Să ne uităm în
Faptele Apostolilor 2:34 : “David nu s-a suit în ceruri". Nimic n-ar
putea fi mai limpede decât aceasta. Întrebarea este: Veţi crede
aceasta? Unii ar putea spune: “Este ciudat. Am crezut că David este
în cer, dar evident am greşit. N-a fost aşa bun cum am crezut". Dar
să ne gândim la ceea ce spune Isus. În Ioan 3:13 găsim scris:
“Nimeni nu s-a suit în cer, afară de Cel care Sa coborât din cer,
Fiul Omului, care este în cer". (Cuvintele “care este în cer" ar
trebui omise — în traducerea Diaglott ele nu există.) “Nimeni"! Nu
există nici o excepţie, în afară de Însuşi Isus care a venit din cer
ca să fie făcut trup şi să locuiască printre oameni. Să avem grijă
ca tradiţiile omeneşti să nu ne conducă la negarea cuvintelor lui
Cristos.
În Faptele
Apostolilor 26:23, ni se spune că Isus a fost primul înviat dintre
cei morţi. El a fost “pârga celor adormiţi", “Cel întâi-născut
dintre cei morţi" (1 Corinteni 15:20; Coloseni 1:18). Unii ar putea
spune: “Nu contrazice aceasta celelalte afirmaţii ale Scripturii cu
privire la învierea lui Lazăr şi a altora?" Explicaţia este că Isus
a fost primul care a înviat la viaţă perfectă. Ceilalţi au fost pur
şi simplu treziţi din starea morţii la starea lor muritoare, şi după
câţiva ani s-au întors din nou în mormânt. Trezirea lor din moarte
n-a fost o înviere în adevăratul sens al cuvântului, adică o înviere
la viaţă perfectă.
Dar ce vom
spune despre timpul de la moartea lui Isus şi până la întoarcerea Sa?
În timpul acestui Veac Evanghelic a primit fiecare dreapta sa
răsplătire în momentul morţii? Răspunsul scriptural la această
întrebare nu este cel acceptat de obicei. Apostolul Petru în 2 Petru
2:9 ne informează în legătură cu cei răi. Oare apostolul spune acolo
că Dumnezeu ştie să-i pedepsească pe cei răi în momentul morţii lor?
Nu. Petru ne spune clar că Dumnezeu “ştie să păstreze pe cei
nedrepţi ca să fie pedepsiţi în ziua judecăţii". Remarcaţi! Timpul
când cei răi trebuie să fie pedepsiţi este în ziua judecăţii, când
Cristos se întoarce. Domnul nostru spune clar în Matei 16:27: “Căci
Fiul Omului va veni în slava Tatălui Său, cu îngerii Săi, şi atunci
va răsplăti fiecăruia după faptele lui". Cum se potriveşte aceasta
cu afirmaţia din “Catehismul pe scurt", că sufletele celor
credincioşi când mor sunt desăvârşite în sfinţenie şi imediat intră
în glorie? Să credem Cuvântul lui Dumnezeu. Numai când Isus Se va
întoarce în gloria Tatălui Său cu îngerii Săi, va răsplăti El
fiecărui om după faptele sale.
Teologia
curentă învaţă că la moarte fiecare credincios merge imediat să fie
cu Isus, dar Domnul n-a dat acest gând ucenicilor Săi, celor pe care
El îi iubea atât de mult. El nu le-a spus: “Vă voi primi la Mine în
momentul când veţi muri". Ceea ce a spus este: “În casa Tatălui Meu
sunt multe locuinţe. Dacă n-ar fi aşa, v-aş fi spus, căci Eu Mă duc
să vă pregătesc un loc. Şi dacă Mă voi duce şi vă voi pregăti un
loc, voi veni din nou şi vă voi lua la Mine Însumi, ca acolo unde
sunt Eu să fiţi şi voi" (Ioan 14:2, 3). Iar Pavel vorbindu-le
colosenilor a spus: “Căci voi aţi murit şi viaţa voastră este
ascunsă cu Hristos în Dumnezeu. Când Se va arăta Hristos, viaţa
noastră, atunci vă veţi arăta şi voi împreună cu El în slavă"
(Coloseni 3:3, 4). În Apocalipsa 11:18 citim: “Şi neamurile se
umpluseră de mânie, dar a venit mânia Ta şi timpul ca cei morţi să
fie judecaţi şi să răsplăteşti pe robii Tăi proroci, pe sfinţi şi pe
cei care se tem de Numele Tău, mici şi mari". Versetele anterioare
arată că timpul indicat aici este acelaşi timp indicat în pasajele
deja citate, adică întoarcerea lui Cristos, timpul când El Îşi va
lua marea Sa putere şi va domni, iar împărăţiile acestei lumi vor
deveni împărăţia Domnului nostru şi a Cristosului Său. Multe alte
versete pot fi citate în sprijinul aceluiaşi adevăr. Scripturile,
înţelese corespunzător, răspund unanim la această întrebare.
Tâlharul de pe cruce
Obiecţia care
este adusă în mod frecvent este răspunsul lui Isus dat tâlharului de
pe cruce, relatat în Luca 23:43. Conform ideii obişnuite, în
momentul când a murit tâlharul pocăit s-a alăturat Domnului în cer.
Dar am văzut mărturia Scripturii, că toţi apostolii, martirii şi
alţi sfinţi care au murit aşteaptă până la întoarcerea lui Cristos
pentru a-şi primi răsplata. În consecinţă, dacă ideea obişnuită cu
privire la răspunsul Domnului este corectă, atunci tâlharul trebuie
să fi avut întâietate faţă de apostoli şi faţă de toţi sfinţii
martiri. Dar Domnul nostru i-a spus Mariei, a treia zi de la
promisiunea făcută tâlharului: “Încă nu M-am suit la Tatăl Meu". Iar
Petru, în Faptele Apostolilor 2:27, atrage atenţia asupra cuvintelor
lui David din Psalmul 16: “Căci nu vei lăsa sufletul Meu Locuinţei
Morţilor", arătând că David nu vorbea aici despre el însuşi, ci ca
un purtător de cuvânt profetic al Domnului Isus, el prevestea că
sufletul lui Isus a mers în Locuinţa Morţilor, nu în Paradis, dar că
nu va rămâne acolo. Ne vom referi la aceasta mai târziu.
Când examinăm
problema, găsim că explicaţia este foarte simplă. Traducerea
Rotherham a pasajului înlătură toate dificultăţile. Aceasta este:
“Cu adevărat îţi spun Eu astăzi, vei fi cu mine în Rai". El pune
virgula după “astăzi", în loc să o pună înainte. Are Rotherham vreo
justificare să facă această schimbare? Da, pentru că atunci când a
fost scrisă Biblia nu erau virgule. Semnele de punctuaţie n-au fost
inventate decât cu patru secole în urmă, la scurt timp după
inventarea artei tiparului. Este doar o convenţie modernă care
indică faptul că scriitorul doreşte ca cititorul să facă pauze
scurte în aceste locuri, ajutând astfel la înţelegerea textului.
Dacă doriţi să vă convingeţi că nu există punctuaţie în manuscrisele
vechi ale Bibliei, vă sfătuim să vizitaţi British Museum, şi acolo
veţi găsi, lăsat deschis întro vitrină pentru a fi văzut, cel mai
vechi manuscris al Bibliei. Ca şi celelalte două, este în greacă. Se
numeşte: “Manuscrisul alexandrin".
Fie că
înţelegeţi limba greacă sau nu, veţi putea observa că toate
cuvintele şi propoziţiile merg una după alta, nu există spaţiu între
ele şi nu există nici o virgulă în tot manuscrisul. Aceasta înseamnă
că virgula şi celelalte semne de punctuaţie, care apar în versiunea
noastră engleză, nu sunt inspirate, ci au fost doar introduse de
traducători pentru a arăta ceea ce ei credeau a fi înţelesul
Scripturii.
Cei care au
tradus Noul Testament în engleză credeau că “sufletele celor
credincioşi trec imediat în glorie", şi ca urmare au pus o virgulă
după “Adevărat îţi spun". Totuşi, noi am găsit că Isus şi apostolii
Săi au spus că la întoarcerea Sa în slava Tatălui Său cu sfinţii Săi
îngeri, credincioşii vor fi răsplătiţi şi cei răi vor fi pedepsiţi.
În consecinţă, virgula ar fi trebuit pusă după “astăzi". Isus a spus
de fapt: “Cu adevărat îţi spun Eu astăzi, vei fi cu mine în Rai".
(Cuvântul grecesc esee poate fi la fel de bine tradus “tu vei
fi" sau “vei fi tu".) Vedem deci că Isus n-a contrazis cele spuse cu
altă ocazie, nici n-a făcut o excepţie în cazul tâlharului pocăit.
Un exemplu de
utilizare asemănătoare a cuvântului “astăzi" se găseşte în
Deuteronom 30:16, “căci ţi-am poruncit azi să iubeşti pe DOMNUL
Dumnezeul tău". Când a rostit Isus cuvintele din textul nostru,
faptul că El avea să devină vreodată împărat trebuie să fi părut
lucrul cel mai puţin posibil. Fiind atârnat pe cruce, murind ca un
criminal şi cu titlul “Împăratul Iudeilor" scris în batjocură
deasupra capului Său, trebuie să fi părut dincolo de toate graniţele
posibilului că El avea să primească vreodată un regat; dar când
tâlharul I-a cerut lui Isus să-Şi amintească de el când va veni în
Împărăţia Sa, Isus i-a onorat credinţa şi a spus: “Adevărat îţi spun
astăzi — în această zi întunecată, când mor ca un criminal şi par a
fi un impostor — vei fi cu mine în Rai". Un alt motiv important
pentru care Domnul nostru a folosit cuvântul “astăzi" a fost că în
acea zi marele sacrificiu pentru păcatul lumii trebuia să se
sfârşească, ceea ce avea să facă posibilă stabilirea Împărăţiei
Sale.
Starea intermediară
Am văzut că
Scriptura învaţă că este o stare intermediară, un timp de aşteptare
între moarte şi răsplată. O mulţime de oameni care studiază Biblia
au ajuns la această concluzie, dar din nefericire cei mai mulţi
dintre ei se agaţă încă de ideea eronată a nemuririi sufletului. De
aceea ei cred că sufletul în această stare intermediară este
conştient, că poate gândi şi simţi, şi că ştie chiar mai multe după
moarte decât a ştiut înainte. Haideţi să examinăm acest lucru.
Declară
Scriptura că sufletul după moarte ştie mai multe decât a ştiut
înaintea morţii sale? Uitaţivă în Eclesiastul 9:5: “cei morţi nu
ştiu nimic"; de asemenea versetul 10: “Căci în Locuinţa Morţilor, în
care mergi, nu este nici lucrare, nici plan, nici cunoştinţă, nici
înţelepciune". Apoi amintiţi-vă rugăciunea lui Ezechia: “Căci nu
Locuinţa Morţilor Te laudă, nu moartea Te sărbătoreşte şi cei care
s-au coborât în groapă nu mai nădăjduiesc în adevărul Tău. Cel viu,
da, cel viu Te va lăuda, ca mine astăzi" (Isaia 38:18, 19). Din nou
psalmistul ne spune în Psalmul 146:4, că omul când moare, “se
întoarce în pământ; şi în aceeaşi zi îi pier şi planurile". Pare
aceasta că ştie mai mult decât a ştiut înainte? În Psalmul 6:4
citim: “Întoarce-Te, DOAMNE, elibereazămi sufletul!" Apoi versetul
5: “Căci în moarte nu este aducere aminte de Tine; şi în Locuinţa
Morţilor cine Te va lăuda?" Atunci nu este clar, dragi prieteni, că
sufletul în această stare intermediară este într-o stare de
inconştienţă, aşteptând trezirea învierii?
Numai când
înţelegem ce este moartea putem vedea frumuseţea ilustraţiei, care
este atât de des folosită în Vechiul Testament, somnul morţii. Ne
amintim cum a spus Domnul: “Lazăr, prietenul nostru doarme", şi când
ucenicii Săi nu L-au înţeles, “atunci Isus le-a spus pe faţă:
"Lazăr
a murit"" (Ioan 11:1114). Moartea este comparată cu somnul pentru că
este o stare de inconştienţă. Dacă am intra într-o cameră unde
doarme cineva, am putea face şi spune multe lucruri şi persona ar fi
total inconştientă de prezenţa noastră atâta timp cât ar dormi. De
aceea moartea este comparată cu somnul.
Aceasta este
starea morţilor. Când omul moare, el îşi închide ochii, trece într-o
stare de inconştienţă şi trece un anumit timp (ar putea fi
săptămâni, ani sau secole), dar indiferent cât de lungă ar fi
perioada, pentru acel om ar fi un gol complet. Cu alte cuvinte,
pentru fiecare dintre cei care se vor trezi în dimineaţa învierii va
fi ca şi cum ar fi dormit o clipă şi în clipa următoare s-ar fi
trezit. Aceasta este starea morţilor. Ei sunt complet inconştienţi.
Ei “nu ştiu nimic".
Dar “vine
ceasul când toţi cei din morminte vor auzi glasul Lui şi vor ieşi
din ele" (Ioan 5:28, 29). Remarcaţi că Isus n-a spus: “toţi cei care
sunt în fericire veşnică sau în chin veşnic", ci “toţi cei din
morminte", starea morţii. “O, da", spun unii, “aceasta se referă la
trupurile celor morţi, nu se referă la sufletele lor; înseamnă că
atunci când Isus cheamă sufletele celor mântuiţi şi ale celor
pierduţi, ele vor zbura înapoi şi vor locui din nou în corpurile
lor". Dar nu aşa a spus Isus. Avem mărturia unanimă a ştiinţei şi a
Scripturii că trupurile nu vor fi înviate. Ştiinţa arată că la
moarte trupurile se dezintegrează, şi multe dintre ele ajung să
fertilizeze plantele. Unii sunt mâncaţi de animale sălbatice sau de
canibali şi ajung să formeze ţesuturile animalelor sau ale
canibalilor. Este deci în mod clar imposibil ca acelaşi corp să
învie.
Dar noi nu
trebuie să ne sprijinim doar pe mărturia ştiinţei. Apostolul Pavel
răspunzând la această întrebare, “Cum înviază morţii şi cu ce trup
vor veni?" n-a spus: “Aceasta este o întrebare ciudată! De ce
întrebaţi "Cum înviază morţii şi cu ce trup vor veni"? Nu şiţi că
sufletul nu moare niciodată, şi doar corpul este cel care moare şi
trebuie să fie înviat?" Nu! Pavel a spus: “Nebun ce eşti! … semeni
nu trupul care va fi … Dumnezeu îi dă un trup, după cum voieşte; şi
fiecărei seminţe îi dă un trup al ei" (1 Cor. 15:35-38). Ce ar putea
fi mai limpede ca aceasta? Atunci, nu corpul, ci sufletul este cel
care moare, după cum citim în Isaia 53:12, despre Cristos: “El Şi-a
dat sufletul la moarte" îtraducerea literală nouă, 2001 — n. e.ş.
Atunci nu corpul, ci sufletul este cel care trebuie înviat; şi
Dumnezeu va da fiecărui suflet un trup după cum doreşte, în funcţie
de caracterul format în timpul vieţii sale.
Unde sunt morţii?
Din ceea ce am
spus va fi limpede că răspunsul scriptural la întrebarea noastră
este simplu: toţi morţii, buni şi răi, sunt întrun singur loc, în
mormânt — nu în mormântul literal, ci în starea morţii. “Toate merg
la un loc; toate au fost făcute din ţărână şi toate se întorc în
ţărână" (Eclesiastul 3:20). “Acolo nu te mai necăjesc cei răi, acolo
se odihnesc cei sleiţi de puteri îinclusiv cei sleiţi în facerea de
bineş. Prizonierii îmorţiiş sunt lăsaţi toţi în pace, nu mai aud
glasul asupritorului; cel mic şi cel mare sunt acolo." Iov 3:17-19.
Aşadar,
învăţătura Scripturii este că morţii sunt morţi. Pare ciudat a fi
necesar ca un lucru care este arătat atât de clar în Cuvântul lui
Dumnezeu să trebuiască a fi dovedit. Motivul este că minţile
majorităţii creştinilor au fost atât de încurcate de învăţăturile
teologice ale trecutului, încât ei nu pot discerne mărturia limpede
a Bibliei asupra acestui subiect.
În Vechiului
Testament ebraic, cuvântul care este folosit pentru a desemna
mormântul sau starea morţii, în care se odihnesc toţi morţii, este
“şeol". Acest cuvânt apare în total de 65 de ori în Scripturile
ebraice. Totuşi, nu este tradus constant “mormânt". De 3 ori este
tradus “groapă", de 31 de ori “mormânt", şi de 31 de ori “iad".
Cuvântul “iad" apare în versiunea engleză a Vechiului Testament
exact de 31 de ori, astfel că singurul cuvânt ebraic din Vechiul
Testament care este tradus “iad" este “şeol". Cuvântul ebraic “şeol"
corespunde cuvântului grecesc “hades", un cuvânt care apare în Noul
Testament şi care înseamnă aceeaşi stare, starea morţii. Acest lucru
este dovedit de faptul că apostolii Petru şi Pavel, în două locuri
unde citează din Vechiul Testament unde apare cuvântul “şeol", l-au
tradus prin cuvântul grecesc “hades". Comparaţi Psalmul 16:10 cu
Faptele Apostolilor 2:27; şi Osea 13:14 cu 1 Corinteni 15:55, şi în
ultimul text amintit remarcaţi că în Bibliile îengleze — n. e.ş cu
referinţe, cuvântul “mormânt" are în dreptul lui, la margine,
cuvântul “iad".
Doctrina
chinului veşnic, care s-a strecurat în Biserică odată cu
îndepărtarea de la învăţăturile apostolice, a câştigat multă putere
în timpul când oamenii îi chinuiau pe alţii pentru ceea ce ei numeau
erezie. Cuvântul “iad" a fost asociat cu oribila teorie care spune
că ar fi un loc de tortură, unde se presupune că demoni care nu pot
fi atinşi de foc îi chinuie pentru totdeauna pe cei care au fost
trimişi acolo de Dumnezeu. În nici un caz nu acesta este sensul
originar al cuvântului “iad". La început conţinea idea de loc
“ascuns" sau “acoperit", de aceea a fost o traducere destul de
potrivită a cuvintelor “şeol" şi “hades". Chiar şi astăzi cuvântul
este folosit în sensul său originar în anumite regiuni agricole. “A
pune cartofi în iad" nu înseamnă a-i “prăji", aşa cum ar da de
înţeles semnificaţia ortodoxă a cuvântului “iad"; însemnă a-i
îngropa, a-i ascunde, a-i acoperi până la timpul cuvenit să fie
scoşi.
Este foarte
important să ştim că în Biblie nu există ideea de chin veşnic în
utilizarea cuvintelor “şeol" şi “hades". Să vedem ce a spus Iov:
“Ah! de ai voi să mă ascunzi în Locuinţa Morţilor" (şeol) — ar fi o
dorinţă ciudată dacă şeol ar fi un loc sau o condiţie de chin
veşnic! — “de m-ai acoperi". O, da! Acesta este gândul adevărat;
şeolul este starea ascunsă — “până-|i va trece mânia şi de mi-ai
rândui un timp şi apoi Îţi vei aduce iarăşi aminte de mine! Dacă
omul odată mort ar putea să mai trăiască, încă aş mai trage nădejde
în tot timpul suferinţelor mele, până mi se va schimba starea în
care mă găsesc. Atunci mai chema şi |i-aş răspunde; şi |i-ar fi dor
de lucrarea mâinilor Tale." Iov 14:13-15.
În Osea 13:14,
suntem asiguraţi că şeolul (iadul, starea morţii) va fi distrus. De
aceea nu poate fi nici un fel de loc sau de stare veşnică. Versetul
arată că starea morţii va fi nimicită prin înviere. Cuvintele
profetului sunt: “Îi voi răscumpăra din puterea Şeolului
(mormântului), îi voi scăpa de la moarte. Moarte, unde îţi este
ciuma? Locuinţă a Morţilor (Şeol), unde îţi este nimicirea?"
Apostolul Pavel, citând aceasta, exclamă la sfârşitul minunatului
capitol despre învierea morţilor, din 1 Corinteni 15:55 : “Unde îţi
este ţepuşul, moarte? Unde îţi este biruinţa moarte?"
Însuşi Isus,
cel mai bun dintre oameni, a mers în iad — nu numai corpul Său, ci
şi sufletul Său. Aceasta o aflăm din versetul care a fost deja
menţionat, Faptele Apostolilor 2:27, citat din Psalmul 16:10: “Nu
vei lăsa sufletul Meu Locuinţei Morţilor". Văzând că sufletul lui
Isus a mers în iad, este clar că iadul nu reprezintă un loc sau o
stare de chin veşnic, ci starea morţii. Aceasta este în acord cu
afirmaţia profetului Isaia 53:12 — traducerea literală nouă, 2001,
n. e.): “îIsusş Şi-a dat sufletul Său la moarte".
Teoria
obişnuită că morţii nu sunt morţi se presupune a fi susţinută de
trei pasaje din Scriptură. Acestea sunt: (1) pilda bogatului şi a
lui Lazăr, (2) arătarea lui Moise şi a lui Ilie pe Muntele
Schimbării la faţă, şi (3) declaraţia lui Isus în legătură cu
Avraam, Isaac şi Iacov, că Dumnezeu nu este un Dumnezeu al celor
morţi ci al celor vii. Să examinăm aceste trei pasaje.
Bogatul şi Lazăr
Din tot
contextul acestui pasaj este evident că aceasta este o pildă. Dacă
n-ar fi aşa, lecţia logică pe care am putea-o scoate din ea ar fi că
nu vom intra niciodată în fericire veşnică dacă nu suntem nişte
bieţi cerşetori plini de bube, şi că vom avea parte de chinul viitor
dacă se întâmplă să purtăm in subţire şi purpură şi să mâncăm
abundent în fiecare zi. În această pildă, Cristos învăţa un mare
adevăr dispensaţional, adică, despre lepădarea evreilor şi aceptarea
neamurilor în favoarea lui Dumnezeu. Dacă citiţi cu atenţie
capitolul 32 din Deuteronom, veţi vedea că Isus doar a repetat
într-un limbaj viu ceea ce deja spusese Moise. Uitaţi-vă în special
la versetele de la 20 până la 29, şi de asemenea la ceea ce a citat
Pavel din Deuteronom 32:21 în Romani 10:19, unde el arată că
profeţia lui Moise se referă la lepădarea lui Israel ca urmare a
respingerii Domnului Isus de către acea naţiune.
Omul bogat
reprezintă naţiunea lui Israel, care la timpul când vorbea Isus
mânca abundent în fiecare zi din favorurile şi promisiunile lui
Dumnezeu. “Purpura" reprezintă faptul că evreii erau copiii
Împărăţiei, naţiunea căreia îi aparţinea Mesia. “Inul subţire"
simbolizează dreptatea atribuită lor prin sacrificiile tipice ale
Legii.
Lazăr
reprezintă pe aceia dintre neamuri care se temeau de Dumnezeu, dar
erau “fără drept de cetăţenie în Israel, străini de legămintele
făgăduinţei, fără nădejde şi fără Dumnezeu în lume" (Efeseni 2:12).
Singurele favoruri pe care le puteau primi erau fărâmiturile care
cădeau de la masa abundentă a israeliţilor. Când femeia din Canaan
Ia cerut Domnului nostru să-i vindece fiica, Isus a răspuns: “Eu nu
sunt trimis decât la oile pierdute ale casei lui Israel. … Nu este
bine să iei pâinea copiilor şi s-o arunci la căţei.
"Da, Doamne", a
zis ea, "dar şi căţeii mănâncă din fărâmiturile care cad de la masa
stăpânilor lor"" (Matei 15:21-28). Ca răsplată a credinţei sale,
Isus i-a dat fărâmitura de serviciu dorit.
Datorită
faptului că Israel L-a respins pe Isus ca Mesia, a survenit o
schimbare pentru ambele clase. Clasa “Lazăr" a “murit", adică a
încetat să mai existe ca proscrişi şi au fost primiţi în favoarea
lui Dumnezeu. Corneliu a fost primul dintre aceştia. Acceptându-L pe
Cristos, au fost primiţi în sânul lui Avraam în calitate de copii
adevăraţi ai credinciosului Avraam şi moştenitori ai promisiunilor
pe care Dumnezeu i le făcuse lui Avraam. Galateni 3:7, 26-29; Romani
11:7-9; 12-25.
Ulterior, în
anul 70 d. Cr., “bogatul" “a murit", adică a încetat să existe ca
naţiune şi ca reprezentant naţional al favorii lui Dumnezeu. De
atunci evreii au fost în chin, şi marea prăpastie a prejudecăţilor
Legii lor i-a împiedecat să-L primească pe Cristos şi să se întoarcă
în favoarea lui Dumnezeu. Totuşi, alte Scripturi ne asigură că
aceasta nu va fi întodeauna aşa, ci că “o parte din Israel a căzut
într-o împietrire care va ţine până va intra plinătatea neamurilor"
şi atunci “tot Israelul va fi mântuit". Romani 11:25, 26.
Moise şi Ilie pe munte
Mulţi cred că
Moise şi Ilie li s-au arătat ucenicilor şi lui Isus în persoană.
Unii ca aceştia au omis să remarce că Isus le-a spus clar
ucenicilor, că ceea ce au văzut a fost o viziune (Matei 17:9). Petru
explică, în cea de-a doua epistolă a sa, că viziunea preumbrea
glorioasa Împărăţie a lui Cristos.
Cuvântul redat
“viziune" în greacă este horama. Acest cuvânt apare în total
de douăsprezece ori în Noul Testament, şi de fiecare dată este redat
în mod corespunzător “viziune". Să luăm două exemple: în Faptele
Apostolilor 9:11, 12 citim: “Şi Domnul i-a zis îlui Ananiaş:
"Scoală-te, du-te pe strada care se numeşte "Dreaptă" şi caută, în
casa lui Iuda, pe unul cu numele Saul, un om din Tars. Căci iată, el
se roagă şi a văzut în viziune pe un om, numit Anania, intrând la el
şi punându-şi mâinile peste el, ca să-şi capete iarăşi vederea"".
Omul văzut de orbul Saul din Tars a fost, în mod clar, nu o
realitate, ci o viziune. În Faptele Apostolilor 12:7, 9 citim: “Şi
iată, un înger al DOMNULUI a stat lângă el şi o lumină a strălucit
în închisoare; şi lovind pe Petru în coastă, îngerul l-a deşteptat
şi i-a zis: "Scoală-te repede!" …. Petru a ieşit afară şi a mers
după el, fără să ştie dacă ce făcea îngerul era adevărat; i se părea
că are o viziune" — horama. Petru credea că ceea ce văzuse
era o viziune, şi n-a ştiut că a fost o realitate. Aceste exemple
dovedesc faptul că acest cuvânt horama, folosit de Isus,
arată că Moise şi Ilie n-au fost în realitate prezenţi pe Munte, ci
doar păreau să fie acolo. Întreaga scenă a fost o viziune.
A spune că
Moise şi Ilie au stat în realitate cu Isus pe Munte ar fi în
contradicţie cu învăţătura Scripturii că Isus a fost primul înviat
din morţi. Faptele Apostolilor 26:23; 1 Corinteni 15:20.
Dumnezeu nu este un Dumnezeu al celor
morţi, ci al celor vii — Matei 22:32
Acest text este
frecvent citat ca dovadă că morţii nu sunt morţi. Un studiu al
contextului va arăta că Isus avea în vedere învierea, şi că pasajul
învaţă exact contrar cu ceea ce se înţelege în general. Cuvintele
Sale din versetul precedent sunt: “Cât priveşte învierea morţilor".
El nu spune, “învierea celor vii", pentru că aceasta n-ar avea nici
un sens. În vederea învierii Isus a putut spune cu adevărat că
Dumnezeul lui Avraam, Isaac şi Iacov nu este Dumnezeul celor morţi,
ci al celor vii. Aceasta este în acord cu ceea ce spune apostolul
Pavel în Romani 4:17: “Dumnezeu … înviază morţii şi … cheamă cele ce
nu sunt ca şi cum ar fi".
Alte două texte
frecvent aduse ca sprijin al teoriei că la moarte credincioşii
“intră imediat în glorie", sunt: 2 Corinteni 5:8, unde apostolul
Pavel spune că “ne place mai mult să părăsim trupul acesta, ca să
fim acasă la Domnul", şi Filipeni 1:23, unde el exprimă: “aş dori să
mă mut şi să fiu împreună cu Hristos". Totuşi, este evident din alte
Scripturi (vezi 2 Timotei 4:8), că apostolul nu se aştepta să fie
condus imediat în prezenţa Domnului în momentul în care îşi lăsa
“cortul pământesc". El ştia că trebuie să rămână adormit în moarte
până la întoarcerea lui Cristos la ultima trâmbiţă, când la întâia
înviere va fi trezit şi aşa va fi întotdeauna cu Domnul.
Cuvântul “să mă
mut" din ultimul text nu este o traducere corectă a cuvântului
grecesc analusai. În Luca 12:36 acelaşi cuvânt grecesc este
redat “întoarcere". Dar nici “întoarcere" nu exprimă exact sensul
cuvântului analusai; traducerea literală este “să fiu
dezlegat din nou". Pavel era “strâns între două" lucruri — să
trăiască sau să moară. Amândouă aveau avantaje, şi nu ştia ce să
aleagă mai degrabă; dar “să fie dezlegat din nou" din închisoarea
morţii de Domnul la a doua Sa venire era cu adevărat mult mai bine
decât aceste două lucruri, şi aceasta dorea sincer apostolul mai
presus de orice.
Două clase principale în starea morţii
Sunt două clase
în starea morţii: morţii în Adam şi morţii în Cristos. Când Adam a
păcătuit, sentinţa morţii a trecut nu numai asupra lui, ci şi asupra
întregii rase umane încă nenăscute. Mulţi neagă aceasta şi spun că
Dumnezeu n-ar condamna întreagul neam omenesc din cauza păcatului
unui singur om; dar noi vedem această lege în acţiune în fiecare zi.
Ei trec cu vederea faptul că prin legea eredităţii copiii suferă din
cauza păcatelor părinţilor lor. Aşa cum spune profetul: “Părinţii au
mâncat aguridă, şi copiilor li s-au strepezit dinţii" (Ieremia
31:29). A fost o viaţă spre moarte: Adam se îndrepta spre moarte şi
o astfel de viaţă spre moarte a dat el rasei sale. Râul a fost
contaminat de la izvorul său. În consecinţă, “nu este nici un om
drept, nu, nici unul măcar". Toţi sunt vinovaţi în faţa lui Dumnezeu
şi de aceea toţi au fost pe drept condamnaţi la moarte.
Aceasta este
cunoscută ca doctrina păcatului originar. Este exact ceea ce ne
spune Pavel în Romani 5:12: “De aceea, după cum printr-un singur om
a intrat păcatul în lume şi prin păcat moartea, şi astfel moartea a
trecut asupra tuturor oamenilor, căci toţi au păcătuit". Şi iarăşi
în 1 Corinteni 15:22: “Şi după cum în Adam toţi mor …". Scripturile
nu învaţă nimic mai clar decât această doctrină a păcatului
originar.
Cei care sunt
morţi în Adam au fost condamnaţi la moarte din cauza păcatului
înnăscut. Dumnezeu, Judecătorul cel drept, este sfânt. El urăşte
păcatul şi nu putea permite nici unei fiinţe imperfecte, păcătoase,
să aibă viaţă veşnică. În aceasta se vede dreptatea lui Dumnezeu;
dar acum “Dumnezeu Îşi arată dragostea Sa faţă de noi prin faptul
că, pe când eram noi încă păcătoşi, Hristos a murit pentru noi"
(Romani 5:8). “Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe
singurul Său Fiu, pentru ca oricine crede în El să nu piară, ci să
aibă viaţă veşnică." Ioan 3:16.
Prin credinţă
în Cristos nu se înţelege numai o formă mentală a credinţei care
spune: “Cred că a existat un om ca Isus Cristos şi că El a fost
răstignit de către romani"; nu o astfel de credinţă, ci o credinţă
vie, care se încrede în Dumnezeu şi spune: “Cred că Dumnezeu a iubit
atât de mult lumea încât L-a dat pe Fiul Său să fie Mântuitorul
omenirii şi cred promisiunea lui Dumnezeu că eu sunt îndreptăţit
prin credinţa mea şi am pace cu El şi acum doresc să fac voia lui
Dumnezeu în toate".
Cei care
practică această credinţă vie în Isus trec de la moarte la viaţă
(vezi Ioan 5:24). Nu înseamnă că au viaţă în realitate; dar Dumnezeu
le-o recunoaşte pentru că dreptatea Sa a fost satisfăcută prin
moartea lui Cristos, şi ei au acceptat pregătirea pe care a făcut-o
El în Cristos.
Înseamnă
aceasta că aceia dintre noi care cred acum nu vor muri niciodată?
Nu, dragi prieteni, dacă aşa ar fi cazul nici unul dintre apostoli
n-ar fi murit. Şi mai este ceva. Când scăpăm de condamnarea care
este asupra lumii şi căutăm să facem voia lui Dumnezeu, aflăm în
Cuvântul Său sfânt că obţinem suspendarea condamnării pentru un scop
special, şi dacă nu o folosim pentru acest scop, primim harul lui
Dumnezeu în zadar; vezi 2 Corinteni 6:1.
Care este
scopul special pentru care primim darul îndreptăţirii? Să vedem ce
spune Isus cu privire la aceasta în capitolul 9 din Luca. În
versetul 22 le explică ucenicilor Săi că El trebuia să sufere: “Fiul
Omului trebuie să sufere multe, să fie tăgăduit de bătrâni, de
preoţii cei mai de seamă şi de cărturari, să fie omorât şi a treia
zi să învieze". Şi apoi în următoarele două versete El adaugă: “Dacă
voieşte cineva să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia
crucea în fiecare zi şi să Mă urmeze. Fiindcă oricine va voi să-şi
scape viaţa, o va pierde; dar oricine îşi va pierde viaţa pentru
Mine, o va mântui". Cu alte cuvinte, suntem îndreptăţiţi, adică
suntem eliberaţi de sub sentinţa condamnării care rămâne încă asupra
lumii şi am trecut din moarte la viaţă, doar pentru scopul special
de a face ceea ce a făcut Isus, să ne dăm viaţa aşa cum a făcut El.
Aceasta este
ceea ce ne spune Apostolul Pavel în Romani 12:1: “Vă îndemn, dar,
fraţilor, pentru îndurările lui Dumnezeu, să aduceţi trupurile
voastre ca o jertfă vie, sfântă, plăcută lui Dumnezeu; aceasta este
slujirea voastră înţeleaptă". I-ar putea spune lumii acest lucru?
Nu. Unul care n-a fost îndreptăţit şi n-are pace cu Dumnezeu prin
Domnul nostru Isus Cristos, nu poate să-şi prezinte corpul ca o
jertfă vie, pentru simplul motiv că n-are viaţă pe care s-o dea;
viaţa a fost pierdută prin acţiunea dreptăţii. Acesta este mort în
Adam.
Când urmăm
exemplul lui Cristos, suntem recunoscuţi ca membri ai corpului Său.
Aduceţi-vă aminte cum prezintă Pavel problema în capitolul 12 din 1
Corinteni: Isus este “capul", şi noi, Biserica, urmaşii lui Cristos,
suntem “trupul" Său şi membri, fiecare în parte. Toţi cei care sunt
membri ai trupului lui Cristos, sunt de asemenea părtaşi la
suferinţele şi la moartea lui Cristos. În capitolul 6 din Romani,
versetul 3, Pavel spune: “Nu ştiţi că toţi îcasa credinţeiş câţi am
fost botezaţi îscufundaţiş pentru Hristos Isus îdevenind membri ai
corpului Săuş am fost botezaţi îscufundaţiş pentru moartea Lui?"
Astfel lumea în
general este moartă în Adam, dar cei care au exercitat credinţa
mântuitoare şi şi-au prezentat corpurile ca sacrificii vii, sunt
morţi în Cristos. Morţii în Adam mor prin acţiunea dreptăţii; dar
morţii în Cristos mor o moarte de sacrificiu. Dreptatea, chiar dacă
a acceptat moartea lui Cristos, n-a putut-o cere, pentru că El a
fost fără păcat şi moartea Lui a fost voluntară; dreptatea nu poate
cere nici moartea urmaşilor lui Cristos, pentru că “nu este nici o
condamnare pentru cei care sunt în Hristos Isus" (Romani 8:1).
Dragostea a fost cea care L-a constrâns pe Isus să-Şi dea viaţa
pentru satisfacerea dreptăţii, şi dragostea este cea care îi
constrânge pe membrii corpului Său să păşească pe urmele Sale, ale
jertfirii de sine până la moarte.
Întâia înviere
Avem deci cele
două clase principale din mormânt sau din starea morţii: morţii în
Adam şi morţii în Cristos. În 1 Tesaloniceni 4:16 citim: “… întâi
vor învia cei morţi în Hristos". Şi în Apocalipsa 20:6 citim:
“Fericiţi şi sfinţi sunt cei care au parte de întâia înviere! Asupra
lor a doua moarte nu are nici o putere; ci vor fi preoţi ai lui
Dumnezeu şi ai lui Hristos şi vor împărăţi cu El o mie de ani". În
Romani 8:17 ni se spune că trebuie să suferim cu Cristos înainte de
a putea fi glorificaţi cu El, dar apostolul adaugă: “… suferinţele
din timpul de acum nu sunt vrednice să fie puse alături cu slava
viitoare, care va fi descoperită faţă de noi". “Demn de crezare este
cuvântul acesta: dacă am murit împreună cu El îCristosş, vom şi trăi
împreună cu El; dacă răbdăm, vom şi împărăţi împreună cu El." 2
Timotei 2:11, 12.
Oferta este
deschisă pentru toţi cei care au urechi de auzit Veştile bune, şi
care îşi vor lua crucea în fiecare zi şi vor urma în urmele
Învăţătorului. Dacă sunteţi credincioşi până la moarte, veţi primi
coroana vieţii, şi apoi, când veţi domni cu Cristos, veţi fi ca El,
pentru că veţi fi înviaţi în asemănarea gloriosului Său corp
spiritual. Apocalipsa 2:10; 1 Ioan 3:2; Filipeni 3:21.
Învierea celor nedrepţi
Dar ce se
întâmplă cu restul omenirii? Expresia “întâia înviere" implică
faptul că va mai fi una, şi exact aceasta ni se spune în Scriptură.
Va fi o înviere atât a celor drepţi cât şi a celor nedrepţi (vezi
Faptele Apostolilor 24:15). De ce vor fi ei înviaţi? Gândirea
tradiţională spune că vor fi înviaţi pur şi simplu pentru a fi
condamnaţi din nou. De aceea traducătorii Versiunii Autorizate a
Scripturii englezeşti au tradus cuvântul grecesc krisis din
Ioan 5:29, prin cuvântul “condamnare", deşi înţelesul corespunzător
este “judecată", ca şi în Versiunea Revizuită. Isus a spus: “Nu vă
miraţi de lucrul acesta; pentru că vine ceasul când toţi cei din
morminte vor auzi glasul Lui şi vor ieşi din ele: cei care au
practicat binele îSfinţii Vechiului Testament, precum şi urmaşii lui
Cristosş, pentru învierea vieţii îîncercarea lor va fi trecut; ei se
vor fi dovedit vrednici de viaţăş, iar cei care au făcut răul îcei
nedrepţiş, pentru învierea judecăţii". Krisis înseamnă o încercare
sau o probă urmată de o sentinţă, sentinţă care va depinde de
vinovăţia sau nevinovăţia persoanei. Cuvântul “criză" este derivat
din cuvântul grecesc krisis. El este folosit cu referire la
orice situaţie de afaceri în care problema nu este încă decisă; şi
cei interesaţi sunt într-o stare de aşteptare încordată, aşteptând
să vadă dacă rezultatul va fi succes sau eşec, viaţă sau moarte.
După ce
sentinţa juridică a trecut, persoana nu mai este în această
încercare; judecata lui s-a terminat. Lumea în general, cei
nedrepţi, n-au fost niciodată în încercare ca indivizi. Încercarea
strămoşului lor comun a avut loc la început în grădina Edenului, şi
atunci a fost pronunţată sentinţa condamnării. Întregul neam omenesc
s-a născut sub sentinţa condamnării, a fost “născut în nelegiuire şi
conceput în păcat", şi marea majoritate a murit fără să scape de
acea condamnare, şi de aceea fără nici o încercare individuală. Spre
deosebire de cei care au murit în Cristos, despre care Pavel a
scris, “deci nu este nici o condamnare pentru cei care sunt în
Hristos Isus" (Romani 8:1), aceştia au murit fără credinţă adevărată
sau fără credinţă în singurul Nume de sub cer, “dat oamenilor, în
care trebuie să fim mântuiţi". De aceea sunt numiţi nedrepţi; ei
n-au fost îndreptăţiţi.
Relativ puţini
dintre locuitorii pământului au auzit despre Cristos. Gândiţi-vă la
milioanele şi milioanele care au murit înainte de a veni Fiul lui
Dumnezeu să Se dea pe Sine Însuşi “ca preţ de răscumpărare pentru
toţi" (1 Timotei 2:6), şi privitor la care Pavel a scris că ei au
fost “fără nădejde şi fără Dumnezeu în lume" (Efeseni 2:12).
Gândiţi-vă la milioanele şi milioanele de oameni care trăiesc astăzi
în ţările păgâne, care, fără să fi auzit de numele lui Isus, mor în
proporţie de aproximativ 70.000 pe zi! Apoi gândiţi-vă la mulţimea
vastă de oameni care, cu toate că au auzit, n-au înţeles Veştile
bune de mare bucurie despre care îngerul a spus că vor fi pentru
toţi oamenii! Nici unul dintre aceştia n-a avut o încercare
individuală, deoarece condamnarea la moarte a trecut asupra lor
datorită neascultării lui Adam, nu a lor proprie.
Ei vor fi aduşi
din starea morţii ca să fie judecaţi, să fie încercaţi pentru viaţă
sau moarte. Suntem asiguraţi de aceasta, deoarece ni se spune că
Isus “prin harul lui Dumnezeu, a gustat moartea pentru toţi" (Evrei
2:9), că “El este ispăşirea pentru păcatele noastre; şi nu numai
pentru ale noastre, ci şi pentru ale întregii lumi". 1 Ioan 2:2.
Scripturile dau
învăţături clare despre faptul că Adam a vândut întregul neam
omenesc păcatului, spre moarte (Romani 7:14), şi că Cristos a
cumpărat întreagul neam omenesc cu sângele Său preţios, şi că
“Hristos pentru aceasta a murit şi a înviat, ca să stăpânească şi
peste cei morţi şi peste cei vii" (Romani 14:9). Este de asemenea
clar că singura cale prin care cineva poate obţine viaţă veşnică
este prin credinţa în moartea şi învierea lui Cristos. Însuşi Isus
ne spune: “Eu sunt calea şi adevărul şi viaţa; nimeni nu vine la
Tatăl decât prin Mine" (Ioan 14:6); iar Pavel ne spune că nici
evreii, nici neamurile nu se puteau îndreptăţi prin fapte, şi din
acest motiv Dumnezeu La trimis pe Fiul Său Isus Cristos “să fie
ispăşire, prin credinţa în sângele Lui". Romani 2:14, 15; 3:9, 10,
25.
De aceea
Dumnezeu, Mântuitorul nostru, a aranjat astfel încât toţi să vină
“la cunoştinţa de adevăr" (1 Timotei 2:4). Ceea ce Îi permite să
facă aceasta, să fie “drept şi îtotuşiş să îndreptăţească", este
faptul că omul Isus Cristos, mijlocitorul dintre Dumnezeu şi oameni,
“S-a dat pe Sine Însuşi ca preţ de răscumpărare pentru toţi; această
mărturie a fost dată la timpul ei".1 Timotei 2:5, 6.
Amintiţi-vă că
noi nu suntem judecătorii celor care au avut şi a celor care n-au
avut o deplină şansă de mântuire în timpul vieţii lor şi acesta este
un lucru bun, pentru că oamenii sunt înclinaţi să fie severi în a-i
judeca pe alţii. Veţi gândi că dacă cineva a avut o şansă de
mântuire, evreii care L-au răstignit pe Cristos cu siguranţă au
avut. Ei nu numai că au mers la o biserică şi au auzit un preot
propovăduind despre Cristos, ei chiar L-au văzut în realitate pe
Cristos, au auzit minunatul mesaj din propria Sa gură şi au văzut
minunatele lucrări pe care le-a făcut, şi totuşi L-au răstignit! Voi
însă veţi spune: dacă cineva a avut responsabilitate, acei evrei au
avut, şi dacă cineva suferă o condamnare veşnică, acei evrei trebuie
să sufere. Totuşi, iată ce a spus apostolul Petru: “Din neştiinţă
aţi făcut aşa". Şi Pavel a spus: “Dacă ar fi cunoscut-o
îînţelepciunea tainică a lui Dumnezeuş, n-ar fi răstignit pe Domnul
slavei"; şi “dumnezeul veacului acestuia", Satan, “a orbit gândurile
celor necredincioşi, ca lumina Evangheliei slavei lui Hristos, care
este chipul lui Dumnezeu, să nu strălucească peste ei" (1 Corinteni
2:8; 2 Corinteni 4:4). Domnul este judecătorul. El ştie cine este şi
cine nu este responsabil, şi noi putem lăsa problema cu încredere în
mâinile Sale.
Dacă Dumnezeu
vede că cineva are acum deplină cunoştinţă în privinţa
responsabilităţii sale, dar nu ascultă de Evanghelie, El nu va mai
da încă o şansă unei asemenea persoane. Care ar fi rostul ei?
Totuşi, trebuie să recunoaştem că Dumnezeu este plin de îndurare
iubitoare, “căci în veac ţine bunătatea Lui". În Evrei 6:4-6, El a
dat un indiciu referitor la ceea ce El consideră a fi o şansă
deplină.
Pe de altă
parte, dacă Domnul vede că un individ n-a auzit niciodată, sau n-a
înţeles niciodată suficient fericitul mesaj al mântuirii, acel
individ va avea o şansă.
Totuşi, aceasta
nu înseamnă o autorizare de a păcătui, sau a fi indiferent în timpul
acestei vieţi, pentru că ni se spune că în viitor va fi o măsură de
pedeapsă în conformitate cu măsura de responsabilitate actuală. “Ce
seamănă omul, aceea va şi secera" (Galateni 6:7). În ziua de pe urmă
va fi mai uşor pentru Sodoma şi Gomora decât pentru poporul Israel,
pentru că sodomiţii au păcătuit dintro ignoranţă mult mai mare decât
evreii (Matei 11:23, 24). Putem lăsa această chestiune cu încredere
deplină în seama Domnului.
Totuşi, avem
această asigurare că după cum toţi oamenii au fost condamnaţi
într-un singur om, Adam, şi nici unul dintre ei n-a fost întrebat
dacă vrea sau nu să fie condamnat în Adam, tot aşa toţi oamenii, fie
în timpul vieţii de acum, fie la înviere, vor obţine darul liber al
îndreptăţirii la viaţă datorită unui Mântuitor, Isus Cristos.
“Astfel, deci, după cum printr-o singură greşeală a venit
condamnarea peste TO|I oamenii, tot aşa, printr-o singură faptă de
dreptate a venit către TO|I oamenii o îndreptăţire a vieţii. Căci
după cum, prin neascultarea unui singur om, cei mulţi au fost făcuţi
păcătoşi, tot aşa, prin ascultarea Unuia singur, cei mulţi vor fi
făcuţi drepţi." Romani 5:18, 19.
Planul lui Dumnezeu
Căile şi
gândurile lui Dumnezeu nu sunt căile şi gândurile noastre. Ele sunt
mai înalte decât ale noastre ca cerul faţă de pământ (Isaia 55:8,
9). El este îndelung răbdător. Planul Său este să lase omenirea să
treacă printr-o înspăimântătoare noapte de necaz şi moarte, ca o
consecinţă a păcatului; şi El aşteaptă până când lecţia va fi pe
deplin învăţată. Între timp, El îi selectează pe cei curaţi şi
nevinovaţi, “copii ai lui Dumnezeu neîntinaţi în mijlocul unei
generaţii strâmbe şi sucite, în care strălucesc ca nişte lumini în
lume" (Filipeni 2:15) — în total, o turmă mică. Buna plăcere a
Tatălui este să le dea acestora Împărăţia (Luca 12:32), ca să poată
lua parte la binecuvântarea lumii.
Deci, am văzut
că lumea în general a fost condamnată în Adam şi că oamenii vor ieşi
din starea morţii pentru prima lor încercare individuală. Acesta
este scopul pentru care Cristos vine să împărăţească, “pentru că
îDumnezeuş a rânduit o zi în care va judeca după dreptate pământul
locuit, prin Omul pe care L-a rânduit şi despre care a dat tuturor o
dovadă de netăgăduit prin faptul că L-a înviat dintre cei morţi"
(Faptele Apostolilor 17:31). Există mare mângâiere în expresia
“dovadă de netăgăduit"; remarcaţi că dovada de netăgăduit nu este
dată numai unora, ci “tuturor". Ce asigurare este să ştim că lumea
va fi judecată de blândul şi smeritul Isus! Urmaşii lui Cristos vor
fi asociaţi cu El în această muncă glorioasă, după cum este scris:
“Nu ştiţi că sfinţii vor judeca lumea?" (1 Corinteni 6:2). Acesta
este motivul pentru care urmaşii lui Cristos trebuie să dezvolte
roadele spiritului.
Cei care susţin
că credinţa fără fapte este suficientă, îşi închid ochii la
afirmaţiile limpezi ale Scripturii, că credinţa fără fapte este
moartă. În 1 Corinteni 13:1-3 este declarat în mod solemn că putem
avea toată cunoştinţa şi o credinţă aşa de mare încât am putea muta
munţii, şi totuşi dacă nu avem dragoste nu ne ajută la nimic. Nimeni
nu va fi comoştenitor cu Cristos decât dacă cu ajutorul lui Dumnezeu
zideşte pe temelia credinţei şi a cunoştinţei suprastructura
iubirii. Înainte de a ni se încredinţa lucrarea de judecare a lumii
alături de Cristos, noi trebuie să dovedim că “iubirea" este marele
imbold sau marea putere motivantă a tuturor cuvintelor şi faptelor
noastre. Nu înseamnă că Dumnezeu aşteaptă de la noi perfecţiune în
carne, dar noi trebuie să creştem în har şi în cunoştinţa despre
Domnul nostru Isus Cristos, “şi să fim asemenea chipului Fiului Său"
în măsura celor mai bune capacităţi ale noastre.
Dacă facem
aceasta, încrezându-ne în sângele lui Cristos, vom fi acceptaţi, nu
datorită propriului nostru merit, ci datorită meritului lui Cristos.
După cum spune Pavel: “ne-a făcut să fim acceptaţi în Cel Preaiubit"
(Efeseni 1:6 — traducerea Cornilescu revizuită, subsol). Cei care
vor fi credincioşi până la moarte Îl vor auzi pe Domnul spunându-le:
“Bine, rob bun şi credincios; ai fost credincios peste puţine
lucruri, te voi pune peste multe lucruri; intră în bucuria
stăpânului tău!" Matei 25:21.
Cu toţii ştim
că foarte puţini îşi iau crucea în fiecare zi şi învaţă să fie
blânzi şi umiliţi şi iubitori aşa cum a fost Isus, şi deci nu suntem
surprinşi când citim în Cuvântul lui Dumnezeu că “mulţi sunt
chemaţi, dar puţini sunt aleşi", şi “strâmtă este poarta, îngustă
este calea care duce la viaţă şi puţini sunt cei care o află".
Aceşti puţini sunt sfinţii care vor fi privilegiaţi să stea cu
Cristos pe tronul Său, (Apoc. 3:21). Ascultaţi cuvintele gingaşe ale
Bunului păstor adresate nouă celor care Îl iubim şi facem tot ce
putem pentru a-L asculta: “Nu te teme, turmă mică, pentru că Tatăl
vostru a găsit plăcere să vă dea împărăţia". Luca 12:32.
Ziua de judecată a lumii
De obicei se
crede că aceasta este o zi de douăzeci şi patru de ore, dar Petru
vorbind despre ziua judecăţii spune: “Preaiubiţilor, să nu uitaţi un
lucru: că, pentru Domnul, o zi este ca o mie de ani, şi o mie de ani
ca o zi". 2 Petru 3:8.
În “ziua" de
judecată a lumii, domnia de o mie de ani a lui Cristos, condiţiile
vor fi în cele mai multe privinţe opuse celor prezente. Timpul de
acum este o noapte de necaz, suferinţă şi moarte. Aceea va fi ziua
perfectă când “durerea şi gemetele vor fugi". O teologie falsă i-a
învăţat pe oameni să le fie teamă de ziua de judecată, în timp ce
Scripturile vorbesc despre ea ca despre un timp de bucurie —
“Închinaţivă înaintea DOMNULUI în splendoare sfântă; tremuraţi
înaintea Lui, tot pământul! Spuneţi printre popoare: "DOMNUL
împărăţeşte! De aceea lumea este tare şi nu se clatină". El va
judeca popoarele cu dreptate. Să se bucure cerurile şi să se
veselească pământul; să urle marea cu tot ce cuprinde ea! Să
tresalte câmpia cu tot ce e pe ea, toţi copacii pădurii să cânte de
bucurie înaintea DOMNULUI! Căci El vine, vine să judece pământul. El
va judeca lumea cu dreptate şi popoarele după credincioşia Sa".
Psalmul 96:9-13.
În ziua aceea
pământul va fi plin de cunoştinţa Domnulului după cum apele acoperă
marea, şi nu va mai fi necesar ca cineva să se urce pe un loc înalt
sau la o tribună ca să spună oamenilor despre Domnul, pentru că toţi
vor cunoaşte pe Domnul de la cel mai mic până la cel mai mare dintre
ei (Isaia 11:9; Ieremia 31:34). Acela va fi un timp cu adevărat
glorios. Va fi în contrast marcant cu timpul prezent când
“întunericul acoperă pământul, şi negură mare popoarele" (Isaia
60:2). Întradevăr foarte puţini Îl cunosc pe Dumnezeu în acest timp.
Există un văl peste ochii şi peste inimile oamenilor, vălul
necredinţei. Mulţi cred că Dumnezeu este o fiinţă care, în
răzbunarea Sa, chinuieşte oamenii pe vecie. Un preot, Reverendul
Jonathan Edwards, credea că după moarte el va fi schimbat aşa încât
va fi capabil să privească prin deschizătura cerurilor şi
să-şi vadă tatăl, mama şi copilaşul zvârcolindu-se în chin, şi se va
întoarce şi va lăuda pe Dumnezeu mai tare. Încă sunt mulţi care cred
că Biblia învaţă chinul veşnic. Nu cu mult timp în urmă, doi oameni
au fost condamnaţi în Glasgow pentru că au aruncat un câine într-un
cuptor şi au urmărit agonia lui până când a murit. Judecătorul a
caracterizat pe bună dreptate comportamentul lor ca fiind brutal.
Totuşi, mulţi care s-ar îngrozi doar la simpla istorisire a unei
astfel de brutalităţi, susţin că ei cred că Dumnezeu chinuie, nu
câinii, ci fiinţele umane, nu pentru câteva momente până ce moartea
încheie suferinţa, ci pentru toate eternităţile! Ce concepţie
îngrozitoare despre Dumnezeu!
Inimile noastre
se bucură să aibă fericita asigurare a Cuvântului lui Dumnezeu, că
în glorioasa domnie Milenară a lui Cristos, ziua de judecată a
lumii, ochii tuturor oamenilor vor fi deschişi să vadă că “DUMNEZEU
ESTE DRAGOSTE". Uitaţi-vă în capitolul 25 din Isaia la cele spuse de
profet despre acea glorioasă Zi Milenară! “Şi pe muntele acesta
îîmpărăţieş, înlătură vălul care acoperă toate popoarele şi
învelitoarea înecredinţeiş care înfăşoară toate neamurile; nimiceşte
moartea pe vecie îprin învierea morţilorş: Stăpânul, DOMNUL va
şterge lacrimile de pe toate feţele …. În ziua aceea vor zice:
"Iată, acesta este Dumnezeul nostru, în care aveam încredere că ne
va mântui. Acesta este DOMNUL, pe El Îl aşteptam; acum să ne
înveselim şi să ne bucurăm de mântuirea Lui!"" (Isaia 25:7-9).
Remarcaţi, dragi prieteni, că după ce oamenii ies din mormintele
lor, Dumezeu îi va mântui!
Mai sunt încă
multe privilegii pentru omenire. În vârsta prezentă calea spre viaţă
este îngustă şi “puţini sunt cei care o află". Satan încă “răcneşte
ca un leu", căutând pe cine ar putea devora. Dar în Vârsta Milenară
va fi stabilită “calea sfinţeniei" — nu o cale îngustă şi dificilă,
ci o cale mare, o cale uşoară, pe care nici cei fără minte nu se vor
rătăci. Şi pe ea nu va fi nici un “leu", pentru că Satan va fi legat
în timpul Miei de ani (Isaia 35:8-10; Apocalipsa 20:2). Influenţa
rea a lui Satan va fi restrânsă. Nici un rău social şi nici un alt
rău nu va mai fi permis.
Un motiv
important pentru care oamenii persistă în a face rău în timpul
prezent este că ei nu sunt întotdeauna pedepsiţi imediat pentru
fiecare faptă sau cuvânt păcătos. După cum a spus înţeleptul:
“Pentru că nu se aduce repede la îndeplinire hotărârea împotriva
faptelor rele, de aceea este plină inima fiilor oamenilor de dorinţa
să facă rău" (Eclesiastul 8:11). Nu este oare adevărat acest lucru?
De ce sunt închisorile noastre pline de deţinuţi? Din simplul motiv
că oamenii recunosc că şansele de a scăpa de pedeapsă sunt mari, şi
ei sunt dornici să-şi asume riscul de a fi condamnaţi. Când Cristos
va fi regele care va domni, această stare rea va fi desfiinţată. În
Isaia 26:9 ni se spune că atunci când judecăţile Domnului sunt pe
pământ, locuitorii lumii vor învăţa dreptatea. În ziua acea Domnul
nu va mai permite răul. Va fi o măsură dreaptă de pedeapsă pentru
fiecare faptă şi cuvânt păcătos, şi această pedeapsă va duce la
reformarea caracterului.
Pe de altă
parte, conform psalmistului: “În zilele lui îale lui Cristosş, cel
drept va înflori" (Psalmul 72:7). În această privinţă condiţiile de
asemenea vor fi opuse celor de acum. Atunci va fi mai uşor să faci
bine decât să faci rău, pe când în prezent este mai uşor să faci rău
decât bine. Când judecăţile Domnului vor fi pe pământ, când fiecare
faptă şi cuvânt păcătos vor fi pedepsite şi fiecare faptă şi cuvânt
drept vor fi răsplătite, oamenii vor ajunge repede să recunoască
iubirea, dreptatea, înţelepciunea şi puterea lui Dumnezeu. Să ne
mirăm că în acel timp “locuitorii lumii vor învăţa dreptatea"?
Credem că
domnia Milenară a lui Cristos este foarte aproape, chiar la uşă; dar
noi nu trebuie să înţelegem că pacea şi dreptatea perfecte vor
predomina chiar de la început. Mulţi au idei false în privinţa
Mileniului. Ei cred că în momentul începerii Mileniului toţi oamenii
şi toate lucrurile vor fi imediat perfecte. Dar nu acesta va fi
cazul. Vorbind despre noile ceruri şi noul pământ care vor fi
stabilite, când Cristos Îşi va lua marea Sa putere şi va începe să
domnească, profetul spune: “Nu vor mai fi în el copii care trăiesc
puţine zile, nici bătrâni care să nu-şi împlinească zilele. Căci
cine va muri în vârstă de o sută de ani va fi încă tânăr şi cel ce
va muri în vârstă de o sută de ani va fi blestemat ca păcătos"
(Isaia 65:20). Aceasta arată că unii vor fi păcătoşi în acea Zi
Milenară, şi că cei incorigibili vor avea o încercare de cel puţin o
sută de ani. Apostolul afirmă clar (1 Corinteni 15:25) că Cristos
“trebuie să împărăţească până va pune pe toţi vrăjmaşii Săi sub
picioarele Sale". Cu alte cuvinte, Mileniul nu va fi un timp de pace
şi dreptate perfectă; va fi “ziua" hotărâtă de Dumnezeu cu scopul de
a stabili pacea şi dreptatea perfectă (Faptele Apostolilor 17:31).
Mai întâi este
necesar ca împărăţiile acestei lumi să fie înlăturate şi să fie
stabilită Împărăţia Domnului nostru. Aceasta înseamnă că va fi un
scurt timp de necaz mare. Atât Daniel cât şi Cristos îl numesc un
timp de strâmtorare cum n-a mai fost de când sunt popoarele (Daniel
12:1; Matei 24:21). Vedem semnele acestei strâmtorări apropiindu-se
chiar acum. Fără îndoială necazul va veni, în principal prin
conflictul dintre muncă şi capital. Va fi un timp de necaz mult mai
mare decât Revoluţia Franceză, pentru că va fi în întreaga lume. Dar
norul întunecos are o margine argintie, pentru că pe ruinele
împărăţiilor prezente va fi stabilită Împărăţia lui Cristos; şi apoi
“din săbiile lor îşi vor făuri fiare de plug şi din suliţele lor
cosoare: nici un popor nu va mai scoate sabia împotriva altuia şi nu
vor mai învăţa războiul". Isaia 2:4.
Către sfârşitul
Mileniului, toată omenirea va fi fost restaurată la perfecţiunea
pierdută de Adam, natura umană perfectă; şi întregul pământ va fi
restaurat la starea fostului paradis (vezi Faptele Apostolilor 3:21;
Isaia cap. 35). Atunci, mia de ani fiind sfârşită, Satan va fi
eliberat pentru o scurtă perioadă (Apocalipsa 20:3). “De ce?" vor
spune unii, “aceasta va strica totul! De ce va trebui Satan eliberat
după ce paradisul va fi restaurat?"
Când Adam şi
Eva au fost la început puşi în grădina Edenului, ei au fost
perfecţi, dar Dumnezeu i-a permis lui Satan să-i încerce. De ce? Ca
să le încerce credincioşia faţă de El şi faţă de dreptate. Ei au
căzut. Păcatul a intrat în lume şi prin păcat moartea; de aceea
există tot suspinul, durerea şi plânsul din prezent, care au
continuat timp de şase mii de ani, şi prin ele oamenii au învăţat
lecţia amară că păcatul este peste măsură de păcătos (Romani 7:13).
Cristos va începe în curând domnia Sa glorioasă. El va chema morţii
şi toţi vor ieşi din starea de moarte. Cei care în trecut au fost
părtaşi la suferinţele şi moartea lui Cristos vor lua parte la
gloria Sa, şi vor domni împreună cu Cristos şi vor judeca pe toţi
cei care au murit în Adam. Oamenii vor fi ridicaţi treptat până la
perfecţiunea pierdută de Adam, şi apoi, după ce vor fi învăţat
binecuvântările dreptăţii şi valoarea supunerii faţă de Domnul, lui
Satan i se va permite să-i încerce. De ce? Pentru acelaşi motiv
pentru care i s-a permis să-i încerce pe Adam şi pe Eva — să le
probeze credincioşia faţă de Dumnezeu şi de dreptate. Nu ştim cât de
mulţi vor cădea, dar cu siguranţă după experienţa lungă atât cu
păcatul cât şi cu dreptatea, comparativ puţini îl vor urma pe Satan,
pentru că toţi vor fi avut experienţa practică a iubirii şi
dreptăţii lui Dumnezeu. Cei care vor cădea vor fi distruşi în
moartea a doua.
Moartea a doua
Prima moarte
este moartea în Adam, dar moartea a doua nu va fi în nici un sens
datorită lui Adam. “În zilele acelea nu se va mai zice: "Părinţii au
mâncat aguridă îpăcatş şi copiilor li s-au sterpezit dinţii", ci
fiecare îcare va muriş va muri pentru nelegiuirea lui; oricărui om
care va mânca aguridă, i se vor sterpezi dinţii!" (Ieremia 31:29,
30). În Veacul Milenar fiecare va primi o încercare individuală, şi
toţi cei care vor muri, vor muri ca rezultat al propriului lor
păcat, nu din cauza păcatului lui Adam. Aceasta va fi cea de-a doua
moarte a lor, prima fiind cea pe care au suferito în trecut pe seama
neascultării lui Adam. Romani 5:12, 18.
Moartea a doua
este ilustrată ca “un iaz care arde cu foc şi cu pucioasă"
(Apocalipsa 21:8), un simbol foarte puternic al unei astfel de
nimiciri — o moarte din care nu va mai fi înviere: pentru că
“Hristos … nu mai moare", nu va mai fi o a doua răscumpărare a
păcătoşilor (Romani 6:9). La această a doua moarte se face frecvent
referire în versiunea grecească a Bibliei ca “Gheena", unul dintre
cele trei cuvinte traduse “iad" în Noul Testament englezesc.
“Gheena" este forma grecească a numelui “Valea Hinnom", valea
situată imediat în afara Ierusalimului, mai jos de Muntele Sionului.
Acesta a fost un loc de distrugere a gunoiului cetăţii. Focul era
păzit ca să ardă constant în ea, iar pucioasa era adăugată pentru a
susţine procesul distrugerii. Tot gunoiul cetăţii era aruncat în ea,
precum şi corpurile criminalilor, aceasta ca să semnifice că ei nu
erau vrednici de o înviere.
Vedem deci că
nu este nici o idee de chin asociată cu Gheena, moartea a doua.
Înseamnă o stare de distrugere pentru veşnicie. Exact aceasta spune
psalmistul: “DOMNUL păzeşte pe toţi cei care Îl iubesc şi nimiceşte
pe toţi cei răi" (Psalmul 145:20), nu-i păstrează în nici o stare,
oricare ar fi ea.
Răsplata celor credincioşi
Pe de altă
parte, celor care se vor împotrivi lui Satan şi vor fi loiali lui
Dumnezeu şi dreptăţii, care Îl vor iubi pe Domnul Dumnezeul lor cu
toată inima, mintea, sufletul şi puterea, şi pe aproapele lor ca pe
ei înşişi, vor trece dincolo în veacurile care urmează, când “moartea
nu va mai exista. Nu va mai fi nici plâns, nici ţipăt, nici durere,
pentru că lucrurile dintâi au trecut". Numai cei care I se închină
lui Dumnezeu în spirit şi în adevăr vor obţine starea de fericire
eternă ca fiinţe umane perfecte pe un pământ perfect. Atunci, când
prima domnie (a lui Adam) va fi restaurată, marele plan de mântuire
al lui Dumnezeu va fi complet, şi rugăciunea cu care Domnul nostru
i-a învăţat pe ucenicii Săi să se roage, “Vie împărăţia Ta; facă-se
voia Ta precum în cer aşa şi pe pământ" va fi împlinită. Mesajul
îngerului, “Vestea bună care va fi o mare bucurie pentru tot poporul"
va fi împlinit. Luca 2:10.
În concluzie,
sperăm că toţi vor recunoaşte faptul că deşi această restaurare
pământească este o răsplată glorioasă pentru cei credincioşi, noi
cei din acest Veac putem aştepta o stare mai înaltă. Serviciul
nostru înţelept este să ne luăm crucea acum şi să-L urmăm pe
Cristos. Dacă facem aceasta şi dacă suntem credincioşi până la
moarte, vom domni cu El ca fiinţe spirituale glorioase de natură
divină (vezi 2 Petru 1:4). Principala noastră cauză de bucurie va fi
posibilitatea de a coopera cu Isus în a distribui toate acele
minunate binecuvântări acestui pământ sărac şi blestemat prin păcat;
pentru că, nu este oare mult “mai ferice să dai decât să primeşti"?
Sperăm că
aceste cuvinte vă vor ajuta să înţelegeţi şi să apreciaţi Cuvântul
lui Dumnezeu mai mult decât înainte, şi că astfel iubirea voastră
pentru Dumnezeu şi pentru dreptate va creşte.
Traducere din limba engleză. Titlul original “Where are the
dead?" scrisă de John Edgar în 1908
|