Vom cita scripturile care au fost
menţionate în întrebare, apoi vom încerca să le armonizăm.
Geneza 15:13 Şi Domnul i-a zis lui
Avram: „Să ştii Hotărât că sămânţa ta va fi străină într-o
ţară, care nu va fi a ei; acolo va fi robită şi o vor apăsa
greu, timp de patru sute de ani.
Exod 12:40 Şederea copiilor lui Israel
în Egipt a fost de patru sute treizeci de ani.
Fapte 7:5,6 Din ţara aceea nu i-a dat
nimic în stăpânire, nici măcar o palmă de loc, ci i-a
făgăduit că i-o va da în stăpânire lui, şi seminţei lui după
el, cu toate că n-avea nici un copil. Dumnezeu i-a spus că
sămânţa lui va locui într-o ţară străină, va fi robită, şi
va fi chinuită patru sute de ani.
Vom cita ceea ce spune Ap Pavel:
Galateni 3:16
“Acum, făgăduinţele au fost făcute „lui Avraam şi seminţei
lui”. Nu zice: „Şi seminţelor” (ca şi cum ar fi vorba de mai
multe), ci ca şi cum ar fi vorba numai de una: „Şi seminţei
tale” adică Hristos. 17 Iată ce vreau să zic: un testament
pe care l-a întărit Dumnezeu mai înainte, nu poate fi
desfiinţat, aşa ca făgăduinţa să fie nimicită, de Legea
venită după patru sute treizeci de ani.”
Apostolul Pavel declară că durata acestei
perioade a fost de patru sute treizeci de ani (Gal. 3:17).
Legământul cuprindea făgăduinţa de stăpânire veşnică a
Canaanului, şi deşi a fost de mai multe ori reafirmat, lui
Avraam, Isaac şi Iacov, era totdeauna acelaşi legământ. (Vezi
Gen. 12:7, 8; 13:14-18; 26:3, 4; 35:9-12; 46:2-4; 50:24.)
După cum se poate vedea dintr-o comparaţie între Geneza
12:1-5, 7 şi Fapte 7:2-5, legământul a fost făcut (potrivit
făgăduinţei anterioare) de îndată ce Avraam a fost pe deplin
de acord cu condiţiile în baza cărora urma să-l primească:
aceasta a fost de îndată ce a intrat în Canaan, ceea ce el a
făcut imediat după moartea tatălui său, care a murit în
Haran, în drum spre Canaan. Având data legământului -- chiar
după moartea lui Terah -- astfel stabilită prin declaraţia
lui Ştefan, şi având declaraţia lui Pavel, că Legea a fost
dată la patru sute treizeci de ani după legământ, golul din
cronologia Vechiului Testament este astfel acoperit de Noul
Testament. Dar să citim relatarea cu atenţie şi să notăm
particularităţile cu care este construită puntea de
legătură.
„Domnul
zisese lui Avram [înainte de a părăsi Mesopotamia,
sau Ur din Caldeea]: «Ieşi din ţara ta, din rudenia ta şi
din casa tatălui tău [fraţi etc.] şi vino în ţara pe care ţi-o
voi arăta. Te voi face să devii un neam mare»” etc. (Gen.
12:1, 2; compară cu Fapt. 7:2). Aceasta arată că Dumnezeu
îi propusese lui Avraam legământul înainte de moartea
tatălui său Terah şi înainte de a merge să locuiască în
Haran sau Charran. Dar exista o clauză care cerea credinţa
şi ascultarea lui Avraam înainte ca legământul să fie făcut
în realitate. Această clauză era ca el să arate credinţă în
făgăduinţa că va fi încheiat cu el un asemenea legământ,
părăsindu-şi ţara natală şi rudele, şi mergând în ţara în
care era îndrumat. Avraam a făcut acest lucru, şi fiindcă
soţia sa, nepotul său Lot şi tatăl său îmbătrânit îi
împărtăşeau credinţa şi doreau să-şi împartă soarta cu el,
acestora li s-a îngăduit să meargă, şi cei patru au pornit
spre ţara făgăduită. Tatăl său Terah a murit pe drum, în
Haran, după care Avraam a trecut în Canaan, pentru ca acolo
să poată asigura şi întări legământul. După cum le-a
declarat Ştefan israeliţilor: „După ce a murit tatăl său,
Dumnezeu l-a strămutat în ţara aceasta în care locuiţi voi
acum”. „Avram a plecat [din Haran], cum îi spusese Domnul”
(Fapt. 7:4; Gen. 12:4). Şi legământul a fost făcut îndată ce
a intrat în ţară. (Vezi Gen. 12:5-7.) Astfel avem fixată
data legământului şi începutul celor 430 de ani, ca fiind
imediat după moartea lui Terah, şi avem lanţul cronologiei
complet până la darea Legii. Prima trăsătură a Legii a fost
Paştele, instituit chiar în ziua când Israel a ieşit din
Egipt. Exod. 12:41-43, 47, 50, 51.
În armonie cu aceasta citim: „Şederea
fiilor lui Israel care au locuit (după limba engleză -- n.
e.) în Egipt a fost de patru sute treizeci de ani. Şi, după
patru sute treizeci de ani, tocmai în ziua aceea,
toate oştile Domnului au ieşit din ţara Egiptului”. Exod.
12:40-42, 51.
Unii ar putea presupune că declaraţiile
lui Moise şi ale lui Pavel (Exod. 12:40-42 şi Gal. 3:17) nu
sunt în armonie, unul afirmând că şederea lui Israel a fost
de patru sute treizeci de ani, iar celălalt că de la
legământul cu Avraam până la darea Legii au fost patru sute
treizeci de ani, gândindu-se că dacă numai patru sute
treizeci de ani au trecut de la intrarea lui Avraam în
Canaan până la darea Legii, atunci şederea fiilor lui Israel
în Egipt trebuie să fi fost mult mai scurtă. Dar trebuie să
se observe că declaraţia nu este că Israel a stat în Egipt
patru sute treizeci de ani, ci că întreaga lungime a şederii
acestui popor, care pentru un timp a trăit în Egipt, a durat
patru sute treizeci de ani. „Şederea fiilor lui Israel care
au locuit în Egipt, a fost de patru sute treizeci de
ani.” Şederea la care se referă a început când Avraam a
venit prima dată în Canaan (Evr. 11:8, 9). Israel a stat în
Avraam, în Isaac şi Iacov întocmai cum Levi a plătit
zeciuială lui Melhisedec când era încă în coapsele
tatălui său. Evr. 7:9, 10.
Legământul cu Avraam a intrat în vigoare
de când el, plecând din Haran sau Charran, a pus piciorul în
Canaan, ţara făgăduinţei. Din acel moment, el şi tot
Israelul într-însul, încă nenăscut, au devenit moştenitori
ai lucrurilor făgăduite şi locuitori temporari, sau
peregrini, aşteptând de la Dumnezeu împlinirea făgăduinţei.
Această şedere a durat patru sute treizeci de ani, până la
zi, când Israelul a părăsit Egiptul şi a primit acea primă
trăsătură a Legii, instituirea Paştilor. Prin urmare,
declaraţiile lui Moise şi ale lui Pavel se referă exact la
aceeaşi perioadă, dând astfel dovada cea mai clară că de la
legământul cu Avraam până la darea Legii au fost patru sute
treizeci de ani. Pavel pune accent deosebit pe faptul că
Paştele trebuie să fie privit ca începutul Legii (ceea ce şi
Moise arată în Exodul 12:42, 43, 47, 50), iar Moise pune
accent deosebit pe exactitatea la zi a perioadei.
Deci am văzut clar unde se aplică acei
430 de ani.
Referitor la cele 2 referinte
de 400 de ani (Geneza 15:13 şi Fapte 7:5,6), este
aceeaşi perioadă dar începe cu 30 de ani mai târziu după ce
este făcut legământul cu Avraam, atunci când Ismael a
început să asuprească pe Isaac la vârsta de 5 ani. (Geneza
21:8-19)