Mai īntīi de toate trebuie să dovedim că este o pildă
pentru că atīt de mulţi prieteni dragi cred că aceasta nu
este o pildă ci declararea unei īntīmplări literale. Ei
spun, "Se spune că a fost un anume om bogat, şi nu spune,
Aceasta este o pildă". Noi suntem de acord īntru totul; de
aceea trebuie să dovedim că este o pildă. Şi pentru a dovedi
că este o pildă, trebuie să arătăm că, dacă este
interpretată ca o afirmaţie literală, este o absurditate, şi
fiind o absurditate dacă este interpretată literal, suntem
nevoiţi s-o privim ca pildă şi să īncercăm să găsim o
interpretare. Că ar fi o absurditate dacă ar fi luată
literal, remarcaţi aceasta. Nu se spune că bogatul era un om
rău; nu se spune nici că săracul era un om bun; exista un
anume om bogat. A fi bogat nu este īn mod necesar un lucru
rău. Au existat oameni bogaţi buni. Avraam a fost foarte
bogat. Tatăl nostru ceresc este foarte bogat. Nu numai
sărăcia produce bunătate, nu-i aşa? Şi Domnul nostru este
bogat şi pentru noi s-a făcut sărac. Deci noi nu trebuie să
gīndim că bogăţia īnseamnă răutate. Nu citim că acest om
bogat era un om rău, sau un hulitor, sau altceva de genul
acesta, ci doar că era bogat şi trăia somptuos īn fiecare zi
lua trei sau patru mese bogate pe zi şi purta purpură şi
in subţire; aceasta a fost vina lui; orice ar fi fost, era
cumva legat de acest lucru. A spune că cineva va fi chinuit
veşnic pentru că a purtat purpură sau pentru că a purtat in
subţire şi a avut mīncare din belşug, şi pentru că a fost
foarte bogat, n-ar fi raţional.
Apoi să-l luăm pe sărac. Nu este nimic special care să spună
că el era un om sărac dar bun, nici că s-a rugat mult nici
o sugestie că el s-ar fi rugat; el a fost pur şi simplu un
om sărac şi stătea la poarta bogatului, şi era plin de bube
şi cīinii īi lingeau bubele, şi mīnca fărīmiturile care
cădeau de la masa omului bogat, şi a fost dus de īngeri īn
sīnul lui Avraam. A lua aceasta literal ar fi de asemenea
absurd. Aceasta ar īnsemna, īn primul rīnd, că singurele
persoane care ar merge īn sīnul lui Avraam ar fi cei care au
stat la poarta unui om bogat. Aceasta nu ar include pe
nimeni dintre noi pentru că nouă niciodată nu ne-au lins
cīinii bubele şi niciodată nu am mīncat fărīmituri etc. Deci
vedeţi că aceasta ar fi o absurditate. Pe līngă aceasta,
dacă īn sīnul lui Avraam ar fi numai doi sau trei oameni mai
robuşti numiţi Lazăr, i s-ar lungi mīinile īncercīnd să-i
ţină īn sīnul lui. Dacă este cumva literal, īntreaga
chestiune este literală, şi dacă este cumva simbolic, totul
este simbolic. De aceea noi spunem fără nici o īndoială că
aceasta este o pildă pentru că a o lua literal ar īnseamna a
ne implica īn afirmaţii absurde.
Cīnd o luăm ca pildă, este foarte frumoasă, foarte
armonioasă cu tot Cuvīntul lui Dumnezeu, de la īnceput pīnă
la sfīrşit.
Acel om bogat care trăia somptuos este poporul evreu; el
trăia somptuos pe baza promisiunilor pline de har ale
Cuvīntului lui Dumnezeu. Toate acele promisiuni preţioase
ale Cuvīntului lui Dumnezeu īn acel timp aparţineau evreilor
nici una din ele nu s-a extins dincolo de limitele lui, la
neamuri, decīt că toate familiile pămīntului vor fi
binecuvīntate prin evrei. Toate promisiunile preţioase
aparţineau Israelului. Apoi el avea o haină de purpură.
Purpura a fost īntotdeauna un simbol al regalităţii. Īn ce
fel au avut ei regalitate? Ei au avut īmpărăţia sau
Teocraţia divină stabilită īn naţiunea lor, şi deşi coroana
a fost luată īn zilele lui Zedechia, Dumnezeu a promis că o
va da la timpul potrivit Celui a căruia este dreptul şi că
Mesia va fi din ramura lui David. Deci ei īncă aveau
purpura. Ei īncă pretindeau că sunt īmpărăţia lui Dumnezeu.
Şi aveau in subţire. Ce simbolizează inul subţire?
Simbolizează dreptatea, puritatea. Inul subţire īn Scripturi
reprezintă dreptatea. De unde au primit ei dreptatea? De
unde au primit ei mai multă dreptate decīt au avut
neamurile? Noi răspundem că prin legămīntul lui Dumnezeu cu
ei, legămīntul legii, El a făcut un aranjament special prin
care, pe baza oferirii anumitor sacrificii an de an, īn
fiecare an, naţiunea era īmbrăcată cu dreptate pentru un an.
La sfīrşitul anului aveau o nouă Zi de Ispăşire
(Leviticul
8) şi făceau noi sacrificii pentru păcat, şi atunci
dreptatea lor era īnnoită pentru īncă un an, īn acest mod
naţional. Aşa că acest om bogat, naţiunea evreiască, cīnd
Domnul a folosit aceste cuvinte, a īmplinit toate aceste
condiţii. El a avut mai mult decīt şi-a putut īnsuşi din
promisiunile lui Dumnezeu din Scripturi şi din toţi sfinţii
profeţi şi tipurile şi umbrele legii toate acele lucruri.
Şi a intervenit o schimbare a murit; a murit faţă de toate
acele binecuvīntări. A murit naţiunea lui Israel de la
favoarea Domnului? Toţi sunt de acord cu aceasta? Da. Chiar
şi evreii sunt de accord. Domnul nostrum le-a spus īn Luca
19:44: Te vor face una cu pămāntul, pe tine şi pe copiii
tăi din mijlocul tău; şi nu vor lăsa īn tine piatră pe
piatră, pentru că n-ai cunoscut vremea cānd ai fost
cercetată. Ei ştiu că nu se bucură de binecuvīntările de
care s-au bucurat īnainte. Ei ştiu că din anul 70 cīnd
naţiunea lor a pierit, ei n-au mai fost īntr-o stare de
favoare divină īn care au fost īnainte. Unde sunt acum?
Naţiunea evreiască
a fost īnviată, după cum
arată Scripturile. Orice merge īn
hades trebuie să
iasă. Acesta este īnţelesul lui
hades. Īnseamnă un loc de oprire temporar din care
persoana sau lucrul va ieşi. Aşa că atunci cīnd despre
naţiunea evreiască se spune că a mers īn
hades, aceasta implică faptul că naţiunea
a avut o īnviere, sau a ieşit
ca naţiune din acel
hades, sau starea
hades-ului. Dar
īn timp ce naţiunea a fost inconştientă, poporul acelei
naţiuni a fost viu toate aceste sute de ani. Ei sunt un
popor foarte viu azi.
Pilda vorbeşte despre cinci fraţi. Cine ar fi ei? Noi
răspundem că deşi toate cele 12 seminţii au fost
reprezentate atunci īn Palestina, totuşi majoritatea
aparţineau seminţiei lui Iuda şi Beniamin. Īn principal
aceştia doi constituie omul bogat. Celelalte seminţii au
fost īn principal risipite īn jur, īn Grecia, Roma, Asia
Mică etc., şi Īntrebarea de aici este pentru a arăta că
procedura lui Dumnezeu cu evreii care au fost risipiţi
printre neamuri va fi aceeaşi ca şi procedura Lui cu poporul
din Palestina. Pentru că Răspunsul este, "Au pe Moise şi pe
proroci; să asculte de ei. Dacă nu ascultă de ei atunci
trebuie să suporte consecinţele". Cine are pe Moise şi pe
profeţi? Păgīnii? Nu, păgīnii niciodată n-au avut pe Moise
şi pe profeţi. Cine a avut pe Moise şi pe profeţi ca să
poată asculta de ei? Numai această naţiune evreiască, numai
acest om bogat şi fraţii lui două seminţii, şi celelalte
zece. Două seminţii reprezentate īn omul bogat, şi celelalte
zece seminţii reprezentate īn cei cinci fraţi. Vedeţi că doi
fac pe unul, şi proporţional zece ar face cinci. La fel
vedem că atunci cānd Iosif şi-a adus familia din Canaan īn
Egipt şi i-a prezentat īnaintea lui faraon a luat numai 5,
deci īn aceşti cinci fraţi au fost reprezentată īntreaga
familie a lui Israel. Geneza 47:2 A luat pe cinci din
fraţii lui şi i-a adus īnaintea lui Faraon.
Am văzut pe omul bogat, acum cum este cu Lazăr? Să vedem
cīnd apare el. Lazăr era săracul din pildă care sta la
poarta bogatului dorind să se hrănească cu unele fărīmituri
care cădeau de la masa bogatului. Ce clasă era aceasta? Erau
nişte străini? Da. Cine erau ei? Ei erau nişte păgīni
evlavioşi. Vă amintiţi īn Noul Testament că este menţionat
un sutaş şi evreii L-au rugat pe Isus să vindece pe servul
sutaşului; ei au spus, "Este vrednic să-i faci acest bine,
căci iubeşte poporul nostru şi el ne-a construit sinagoga"
(Luca 7:4-5); şi Isus a vindecat pe rob. El a vrut să aibă
unele din favorurile lui Dumnezeu. El a ştiut totuşi că
aceste favoruri aparţineau naţiunii evreieşti, că nu erau
ale lui; el era străinNe aducem aminte de
Corneliu,
despre care citim că a servit pe Dumnezeu zilnic, s-a rugat
neīncetat, a dat multă pomană oamenilor şi a respectat pe
Dumnezeu. Un om destul de bun, nu-i aşa? Da. Totuşi nici o
rugăciune şi nici o pomană nu s-a ridicat la Dumnezeu.
Dumnezeu n-a acceptat pe nici una dintre ele. Este, să
spunem aşa, ca şi tămīia care s-a ridicat pīnă la un loc şi
mai sus n-a putut să se ridice. De ce nu? Pentru că el era
dintre neamuri. De ce a avut aceasta importanţă? Pentru că
toate binecuvīntările lui Dumnezeu au aparţinut naţiunii lui
Israel. Cīnd Dumnezeu a spus, "Eu v-am ales numai pe voi,
dintre toate familiile pămīntului" (Amos 3:2), El vorbeşte
aici despre Israel şi despre privilegiile şi binecuvīntările
speciale care aparţin lui Israel, dar imediat ce zidul din
mijloc al separării dintre evrei şi neamuri a fost şters,
exact la trei ani şi jumătate după cruce, exact cīnd
perioada specială de favoare pentru evrei s-a terminat,
neamurile au intrat īn aceeaşi favoare ca şi evreii nici
mai mult, nici mai puţin. Şi atunci Dumnezeu a binecuvīntat
pe Corneliu şi a trimis un īnger la Corneliu să-i spună,
"Rugăciunile şi milosteniile tale s-au suit ca aducere
aminte īnaintea lui Dumnezeu" (Fapt. 10:4). De ce nu
īnainte? Ele nu s-au putut ridica mai sus, dar acum favoarea
specială pentru Israel fiind sfīrşită, milosteniile şi
rugăciunile tale s-au ridicat īnaintea Mea ca o aducere
aminte. Trimite acum la Iope la unul numit Petru şi cīnd va
veni el īţi va spune cuvintele care vor fi pentru mīntuirea
ta şi a casei tale; şi atunci vei intra īn legătură cu Mine.
Cīnd a venit Petru, el a predicat pe Cristos lui Corneliu.
Şi Corneliu a primit mesajul şi a fost binecuvīntat cu
Spiritul sfīnt şi de atunci īncolo a avut toate privilegiile
şi favorurile pe care le-a primit orice evreu care a auzit
şi a acceptat Evanghelia binecuvīntările de la Cincizecime
au venit şi asupra lui.
Acum să ne īntoarcem la săracul care sta la poarta bogatului.
Aceasta este īnainte de schimbare; aceasta este īnainte de a
fi lăsată pustie casa lui Israel, īnainte ca neamurile să
fie binecuvīntate. Neamurile erau īn starea de sărăcie
reprezentată de acel sărac, cu bube pe corpul lui care
reprezintă păcatul şi boala. Cu toţii īnţelegem ideea că
bubele ar reprezenta păcatul, şi cīinii care īi ling bubele
ar reprezenta neamurile pentru că aceasta era o expresie
predominantă printre evrei, că toţi ceilalţi afară de evrei
erau numai cīini păgīni. Evreii nu-i socoteau la egalitate
cu ei. Dar săracul dorea să se hrănească cu fărīmiturile
căzute de la masa bogatului. Adică, aş vrea să am unele
binecuvīntări pe care Dumnezeu le dă. Vă amintiţi femeia
siro-feniciană despre care citim că a venit la Isus şi a zis,
Doamne, fiica mea este stăpīnită de un demon; te rog s-o
vindeci. Isus nu i-a dat nici o atenţie, dar ea a stăruit şi
a stăruit; īn final Isus i-a spus, "Lasă să se sature mai
īntīi copiii, căci nu este drept să iei pīinea copiilor şi
s-o arunci la căţei" (Marcu 7:27). Nu ştii că eşti cīine
păgīn? N-ai ştiut aceasta pīnă acum? Ea a Răspuns, "Da,
Doamne, dar şi căţeii de sub masă mănīncă din fărīmiturile
copilaşilor" (vers 28). Ea voia să mărturisească faptul că
era cīine păgīn, că n-avea nici un drept să pretindă vreuna
din acele binecuvīntări de vindecare pentru fiica ei pentru
că nu era din naţiunea evreiască dar Doamne, nu obţin
cīinii ocazional fărīmituri de la masă? "Lasă-mi această
fărīmitură, vindecă-mi fiica". Isus admirīndu-i credinţa i-a
spus, "Du-te! A ieşit demonul din fiica ta" (vers 29). Aşa
că a plecat. Fiica i-a fost vindecată. Ea a fost un tip al
acestui Lazăr, vedeţi, primind o fărīmitură de la masa
bogatului.
Apoi Lazăr a murit, adică această clasă Lazăr a murit faţă
de condiţiile lor nefavorabile şi īngerii l-au dus īn sīnul
lui Avraam. Ce īnseamnă aceasta? Ei n-au fost īngropaţi.
Cīnd neamurile au murit faţă de condiţiile lor nefavorabile,
īngerii care i-au dus īn sīnul lui Avraam au fost apostolii.
Vedeţi cum sfīntul Petru l-a dus pe Corneliu chiar īn sīnul
lui Avraam. El i-a explicat că trebuia să fie unul din
copiii lui Avraam, nu-i aşa? Şi aceasta vrea să se spună
prin ilustraţia de a ajunge īn sīnul lui Avraam. Dacă eşti
tată şi ai cīt de cīt iubire pentru familia ta, şi copiii se
apropie de tine, īi iei la sīn; sunt copiii tăi; tu eşti
tatăl lor. Şi aceasta este ilustraţia. Acesta este toată
chestiunea Avraam şi copiii săi. Evreii erau copiii
naturali ai lui Avraam dar ei n-au reuşit să ajungă īn sīnul
lui Avraam, iar neamurile care erau respinse, care īn starea
lor umilită erau mai bine pregătiţi să primească harul lui
Dumnezeu īn felul īn care lui Dumnezeu i-a plăcut să-l dea,
au devenit copii ai lui Avraam prin credinţă. Şi aceasta
este exact ce spune apostolul, "Şi dacă sunteţi ai lui
Cristos, sunteţi sămīnţa lui Avraam" (Gal. 3:29). Acum voi
sunteţi īn sīnul lui Avraam. Ne bucurăm că suntem īn sīnul
lui Avraam şi că avem şi unele binecuvīntări. Suntem
bucuroşi că favoarea lui Dumnezeu pentru Israel trebuie să
apară īn curīnd. Toţi vor veni īn sīnul lui Avraam, nu pe
plan spiritual, ci ca sămīnţă naturală se vor īntoarce la
ascultarea şi credinţa lui Avraam, şi mă bucur de această
glorioasă perspectivă.
Deci am vazut că aceasta a fost o pildă data de Domnul Isus
pentru naţiunea lui Israel, să le arate că favoarea lor va
merge la Neamuri, şi vedem că exact aşa şi s-a īntāmplat.
Īntr-devăr naţiunea lui Israel au fost bogaţi, chiar Domnul
Isus a spus Matei 15:24: Drept răspuns, El a zis: Eu nu
Sunt trimis decāt la oile pierdute ale casei lui Israel. Şi
cānd şi-a trimis Domnul ucenicii să propovăduiască i-a
trimis numai la oile pierdute ale casei lui Israel Matei
10:6. Vedem cum īntr-adevăr favoarea everilor a fost
peirdută nu mult timp după moartea Domnului nostrum şi
Ierusalimul a fost distrus pānă īn temelii, şi Evanghelia
īmpărăţiei a fost propovăduită la toate Neamurile.
Referitor la spirit, avem o intrebare mai jos care explică
multe detalii.
La fel multe alte detalii referitor la iad şi īnţelesul
adevărat al lui īl puteţi găsi īntr-un articol foarte
interesant publicat pe site. Faceţi click pe el sa-l vedeţi:
Ce Spus
Scripturile despre Iad?