Am citit Studii în Scripturi - Volumul
II, A Sosit Timpul, editata de Asociatia Crestina Studentii în
Biblie din 2002. La pagina 232 se spune ca de la moartea lui
Iacov la Exod sunt 198 ani.Apoi de la moartea lui Iacov la anul
nasterii Domnului sunt 1813 ani. Dar 198 ani plus cei 1513 ani (anul
exodului) dau numai 1711 ani pîna la moartea lui Iacov. A doua
problema; este istoria regilor Israelului si ai lui Iuda.
Moartea lui Solomon 997-caderea Samariei 740 egala; cu 257 de
ani nu corespunde cu durata anilor Ioroboam - Osea de numai
241-242 ani
Deci sa luam prima data cei 198 de la moartea lui Iacob la exod. De unde
provin ei? Ei pleaca de la declaratia apostolului Pavel care
stim ca a fost un vas ales de Domnul
(Fapte 9:15). Facem bine sa consideram cuvintele lui
Pavel ca fiind cuvintele Domnului Isus.
Daca nu procedam asa vom ajunge cum au ajuns si altii la comfuzii si
aberatii, si ne vom rataci in filosofii lumesti, mai ales daca
vom apela la stiinta lumeasca pentru a intelege planul divin de
mantuire. Acest plan are legatura cu timpul, pentru ca este
scris in Noul Testament: „ ...cand
a venit implinirea vremii (deci la timpul exact),
Dumnezeu a trimis pe Fiul Sau...” Gal 4:4
Declaratia lui Pavel din Galateni 3:17 are legatura cu calcularea timpului,
cu cei 198 de la moartea patriarhului la exod, si iata cum:
Acolo el scrie ca de la promisiune la lege au fost 430 de ani.
De la ce promisiune sau legamant?
Este vorba de promisiunea facuta prima data de Dumnezeu
cand Avraam avea 75 de ani, (Geneza 12:1-4) . de atunci si pana
in ziua exodului Moise comfirma exact ce aspus Pavel ca
au fost chiar 430 de ani. Citim: ” ...si dupa 430 de ani tocmai
in ziua aceea, toate ostile Domnului au ieşit din tara Egiptului...”
Exod 12:41
Cu toate ca versetul 40 pare sa ne informeze, ca sederea copiilor lui
Israel in Egipt a fost de 430 de ani acestia nu ies la socoteala
daca nu adunam si o parte de ani din viata lui Avraam, pentru ca
apostolul spune ca de la legamantul cu Avraam trebuie socotiti
cei 430 de ani.
Deci Avraam era de 75 de ani cand Dumnezeu i-a promis ca toate familiile
pamantului vor fi binecuvantate in el.
Vom face un pic de aritmetica.
De cand i sa facu promisiunea pana la nasterea lui Isac au fost:
25
de ani (Geneza 21:5)
+ 60
...de ani varsta lui
Isac cand s-a nascut Iacob ( Geneza 25:26)
+147 de ani ( viata lui Iacob
Geneza 47:28)
=232 ani
Acestia scazuti din totalul de 430 cum este aratat in Galateni 3:17
inseamna ca de cand Avraam era de 75 de ani
de unde incep cei 430 de ani si pana la moartea lui Iacob
au fost 232 iar de
aici de la moartea lui Iacob pana la exod au fost nici mai mult
nici mai putini decat 198 de ani pentruca:
430-
232
= 198 de ani
Apostolul Pavel nu zice ca pana la exod ci doar atat: De la promisiune la
lege vor fi 430 de
ani. Dar un lucru interesant. Legea nu a inceput cu decalogul de
pe muntele Sinai, ci cu Pastile pentru ca citim in exod 12:14
urmatoarele cu privire la la sarbatoarea Pastilor: „.. s-o
praznuiti ca o lege vesnica pentru urmasii vostrii...”
Deci aceasta este prima lege data poporului lui Israel.
Asa se intelege ca de la promisine la lege au fost 430 de ani ( Gal 3:17)
Timpul de la Exod la nasterea Domnului
Am ajuns la iesirea din Egipt si vom calatori impreuna cu
Israel.
Vom pleca din cetatea Ramses in luna intai in data de 15 Nisan (Numeri
33:3) si: „...in ziua a douazecea a lunii a doua a anului al
doilea s-a ridicat norul de pe cortul intalnirii si copii lui
Israel au pornit din pustia Sinai dupa taberele lor, norul s-a
oprit in pustia Paran.
Aceasta intaie plecare au facut-o dupa porunca Domnului.
Intai au pornit steagul taberei fiilor lui Iuda....”
Numeri 10: 11-14
Aici iarasi este un lucru interesant si tot odata si o intrebare.
Dece au plecat primii fii lui Iuda? Primul raspuns ar fi simplu ca asa a
spus Domnul. Dar de ce a asezat Domnul pe Iuda in fruntea
caravanei? Raspunsul exact este ca Domnul vroia ca Israel sa
intelega ca tatal lor Iacob pe patul de moarte a fost calauzit
de duhul Domnului cand spus ca
din semintia lui Iuda avea sa se nasca peste veacuri Isus
Marele Eliberator al nostru.
Israel n-a cunoscut aceste amanunte asa cum le stim noi adica ca acest
Mare eliberator avea sa fie Isus din Nazaret, pentru ca Dumnezeu
a tinut in secret aceasta.
In acel timp nici nu era important pentru Israel sa stie care va fi
persoana ci doar sa stie ca oricare va fi dansa acesta va fi
numaidecat din semintia lui Iudea.
Avem referinte scripturale ca dealungul secolelor Israel n-a uitat acea
promisiune, ci gresala lor a fost ca atunci cand Eliberatorul a
venit ei s-au impiedecat in aceasta Stanca
cum zice Isaia 8:14
Chiar ultima carte a Bibliei vorbeste despre Isus ca despre: „Leul din
semintia lui Iuda...” Apoca 5:5
Asa dar daca am pornit pe firul promisiunii facta lui Avraam, vom urmari
de aici incolo semintia lui Iuda pentru ca promisiunea facuta de
Dumnezeu lui Avraam trece pe aici, pana la venirea Domnul Isus
Mai tarziu la impartirea tarii de catre Iosua, Ierusalimul urma sa fie
atribuit ca
mostenire
tribului lui Iuda. Mai mult de cat atat dupa trecerea
administratiei poporului de sub Judecatori sub regi vom urmari
genealogia numai a regilor
care au domnit la Ierusalim nu in Samaria. Regii din
Ierusalim cu exeptia primului care a fost Saul din semintia lui
Beniamin, incepand cu David si pana la Zedekia ultimul detronat
de Nebucadnetar, au fost toti descendeti din Iuda. Regii din
Samaria nu au obarsia din semintia lui Iuda, iar durata domniei
lor nu este imprtanta in socotirea timpului pana la Isus,
pentru ca: „.. ca Dumnezeu a ales Ierusalimul...” (1 Regi
11:36).
Aceasta nu inseamna ca cele 10
semintii ( Samaria) nu au parte de promisiunea facuta lui Avraam.
A se observa declaratia Domnului din
Ioan 4:22
unde Isus primeste pe Samaritenii din cetate
numindu-i „Grau” copt totusi a atentionand-o
pe femeia samariteanca ca mantuirea nu vine de la
Samariteni ci de la Iudei, iar acestia erau urmasii lui Iuda si
chiar Isus dupa parintii pamantesti se trage din Iuda.
Citind genealogia lui Isus relatata in doua evanghelii Matei si Luca vom
afla acelas lucru ca Isus era fiul lui David, iar David era din
Iuda.
Daca ne abatem de la linia promisiunii facuta de Dumnezeu lui Avraam daca
amestecam domnia regilor din Iuda cu domnia regilor din
Samaria ne vom rataci in calcularea timpului pana la
venirea lui Isus iar de aci incolo ne vom rataci si mai tare in
calcularea timpului pana la a doua prezenta a Mantuitorului
nostru drag, intrebandu-ne cum zice Petru in 2 Petru 3:4
„...unde este promisa Lui prezenta...”?
Dar sa terminam ce am inceput adica aflarea timpului de la Exod la
Nasterea lui Isus. Dupa cum este aratat in Numeri 10:11
Trecusera un an o luna si cinci zile pana au ajuns la hotarele
Canaanului si Moise a trimis 12 iscoade printre care erau si
Iosua si Caleb sa investigheze teritoriul Canaanului care
trebuia cucerit, fiindca acolo domneau 7 imparati (Fapte 13:19).
Cunoastem istoria aceasta si nu intram in amanunte pentru ca stim ca din
cauza protestului poporului descurajat de cele zece iscoade,
poporul a ratacit prin pustia Sinai 40 de ani
si a fost introdus in Canaan de catre Iosua, iar Caleb
cere lui Iosua capetenia lui Israel sa-i dea partea lui
de mostenire din tara zicandu-i acestuia ca pe vremea iscodirii
tarii era de 40 de ani si ca acum este de 85 de ani. (Iosua
14:7-10)
Aceasta afirmatie a lui Caleb ne ajuta sa calculam timpul de la iesirea di
Egipt pana la timpul Judecatorilor.
De aici intelegem ca:
Un an o luna si cinci zile (Numeri 10:11) a durat prima
calatorie pana la iscodirea Canaanului, 40 de ani a fost
pribegia prin Pustia Sinai iar dupa declaratia lui Caleb
cam 5 ani au durat pana cand tara a fost impartita
bucatica cu bucatica celor 12 semintii.
Adunand toti acesti ani cu fractiunile lor de luni si zile avem un total
de 46 de ani care este timpul de la Exod la terminarea
razboaielor cu canaaniti, si impartirea tarii intre cele
12 semintii.
Timpul care a urmat este perioada Judecatorilor care dupa declaratia
infailibila alui Pavel a fost de 450 de ani ( Fapte 13:19)
In cartea Regilor exista o gresala de 100 de ani in calcularea timpului.
Aceasta se gaseste in 1 Regi 6:1. Gresala aceasta nu vine de la
vreun profet ci de la un cronicar sau scrib evreu. Daca acolo ar
fi o declaratie a vreunui profet nu neam putea atinge de
dansa, pentru ca profetii ca si Domnul si apostolii n-au gresit
in marturisirea sau declaratiile lor, fiind condusi de Duhul Lui
Dumnezeu. Dar in scriierele cronicarilor s-au strecurat unele
greseli care pot fi corectate cu declaratiile precise ale
Domnului Isus si ale apostolilor, si nu este nevoie sa apelam la
istoria lumii sau la arheologie ca sa le indreptam, pentru ca ne
vom abate de la adevarul dumnezeesc. Dumnezeu a lasat ca aceasta
gresala din 1 Regi 6:1 sa fie corctata de apostolul Pavel in
Faptele Apostolilor capitolul 13:19.
Evreii care nu recunosc ca sacre Scripturile Noului Testament nu cunosc
cronologia exacta a anilor de la Creerea lui Adam pana in zilele
noastre, pentru ca exista 3 date cronologice
care se refera la Israelul antic si care nu sunt relate
cu exactitate decat in Noul Testament si
care nu le gasim clare
in Vechiul Testament.
Aceasta este intelepciunea lui Dumnezeu care a tinut ascunse unele lucruri
din motive bine intemeiate pana avea sa vina Isus si apoatolii
sa faca lumina deplina.
Dar sa vorbim putin de acea gresala din 1 Regi 6:1. Acolo scrie asa:
„...In al patru sute optzecelea an dupa iesirea copiilor lui
Israel din tara Egiptului, Solomon a zidit casa Domnului, in al
patrulea an al domniei lui peste Israel...”
Gresala este ca nu in al 480-lea an ci in al 580-lea an s-au intamplat
cele mentionate, pentru ca daca adunam anii
de la iesirea din Egipt pana in anul al 4-lea a lui
Solomon rezultatul este de 580 si nu 480.
Putem sa verificam adunand si noi acei ani.
Ne ducem in Faptele Apostolilor capitolul 13:18-20 si vom vedea acest
tablou descris de apostolul Pavel in felul urmator: ”...timp
de aproape 40 de ani le-a suferit purtarea in pustie. Si dupa ce
a nimicit sapte popoare in tara Canaanului, (timp
de 6 ani vezi declaratia lui Caleb din Iosua 14:7,10 si cea din
Numeri 10:11)
le-a dat de mostenire pamantul lor pentru aproape 450 de ani ( unele traduceri nu spun „aproape” ci „timp de”). Dupa aceste lucruri
le-a dat judecatori pana la prorocul Samuel.
Ca sa ajungem in anul al 4-lea al domniei lui Solomon trebuie sa stim cat
au domnit cei doi regi dinaintea lui adica Saul si David
David stim cat a domnit, pentru ca este aratat in 1 Cronici 29:27 adica 40
de ani, dar cat a domnit Saul se pare ca nu exista surse de
informatii in Vechiul Tesament si vom apela tot la ajutorul
apostolului Pavel care dupa cele spuse mai sus in capitolul
13:18-20, el continua in versetul urmator 21 si ne destainuie
timpul domniei lui Saul care afost dupa declaratia lui Pavel
tot de 40 de ani ca cel alui David.
Din domnia lui Solomon nu avem nevoie decat de 4
ani, pentru ca cei 480 de ani arati i 1 regi 6:1 numai
pana aici merg.
Avand aceste informatii ajutatoare in socotirea timpului putem si noi sa
socotim usor. Sa adunem deci anii in ordinea lor:
40+6+450+40+40+4=580
Avand acest ajutor al Domnului dat prin apostolul Pavel vom citi corect in
1 Regi 6:1ca: „...In al 580-lea an ( nu 480) dupa iesirea
copiilor lui Israel din tara Egiptului, Solomon a zidit casa
Domnului, in al patrulea an a domniei lui peste Israel.
Avand acest calcul corect in minte ne va ajuta si la calcularea timpului
de la Exod pana la Domnul.
Domnia regilor ( din Ierusalim)
care a urmat dupa timpul de guvernare sub Judecatori a
fost de 513 ani asa ca tabelul domniei regilor din pagina 50 al
volumului 2 se ghideaza dupa cele mentionate mai inainte.
Autorul merge pe urmele
promisiunii facuta lui Avraam urmarind genealogia regilor
din Iuda, pentru ca profetia patriarhului Iacob din
Geneza 49:10, specifica clar si fara echivoc ca Isus va
descinde din Iuda,
iar domnia regilor din Samaria iese afara din calcul.
Nici distrugerea Ierusalimului si robia
de 70 de ani nu are nimic a face cu
Samaria (cele zece semintii)
Nici sfarsitul robiei nu incepe cu
restaurarea Samariei ci cu restaurarea templului din
Ierusalim in anul 1 a lui Cirus 2 Cronici 36:22-23; Ezra cap
1:1-4 si mai tarziu sub Artaxexe reconstructia zidurilor
Ierusalimului ( a se observa cartea lui Neemia incepand cu
capitolul 2)
Anul 1 a lui Cirus al doilea cand s-a dat porunca de catre imparat sa se
reconstruiasca templul, istoricii sunt de acord ca a fost anul
536 I. Ch. Deci de la decretul lui Cirus la nasterea Domnului
s-au scurs 536 de ani.
Si acum vom face drumul inapoi de la nasterea Domnului pana la iesirea din
Egipt.
Vom aduna 536+70 + 513+450+46=1615
Acestia sunt anii de la Exod la nasterea Domnului. Biblia ne aduce pe
fluviul timpului de la Adam pana
la sfarsitul robiei Ierusalimului
anul 536 inainte de Cristos. De acolo incoace istoria
laica nu are cuntraziceri intre date, si ne putem bizui pe dansa.
Daca ne lovim de unele
discordante intre intre Vechiul si Noul Testament (ca cea din 1
Regi 6:1si in alte locuri) in ceea ce priveste datele
cronologice aceasta se datoreaza faptului ca Dumnezeu a ascuns
de Evrei unele secrete ale planului Sau care era prematur sa le
cunoasca ei pana Leul din semintia lui Iuda a rupt pecetile Apoc
5:1-5. Aceste date ca si alte adevaruri faceau parte din planul
ascuns Efeseni 1:9 -10 in care nici omul prea iubit Daniel si
profetii ceilalti nu au avut acces . Daniel 12: 4,8; 1 Petru
10-12. Dar de cand a venit Domnul Isus lumina a cresut enorm iar
tot apostolul Pavel zice in Coloseni
1:26 ” ...vreau sa zic
taina ascunsa din vesnicii si in toate veacurile, dar acum
descoperita sfintilor Lui...”.
Deci si in ceea ce priveste datele cronologice numai in Noul Testament vom
gasi solutii definitive.
In Vechiul testament nu este specificat clar timpul
de la promisiunea facuta lui Avraam la lege, nici domnia
lui Saul si timpul Judecatorilor. Aceste enigme le desleaga
vasul ales al Domnului Apostolul Pavel.
Noi numai in Biblie avem toata incredrea si am observat ca si autorul
volumului 2 avea mare grija ca sa nu suciasca cuvantul Domnului.