Ce este harul si cum se difineste?
Aceasta
intrebare
se pune foarte rar, deoarece toti credem ca este ceva atat de
clar incat nu necesita explicatii. Si totusi, acest cuvant are
atat de multe intelesuri,
atat in Biblie cat si inafara
Bibliei, incat nu este de mirare ca unii vad o confuzie in
explicatiile existente.
Cineva relateaza cum a abordat pe unii pastori cu aceasta
intrebare si explicatiile primate i s-au parut minunate, dar
totusi nu a putut sa inteleaga exact ce este harul. Dupa
meditatii, rugaciuni si studiu personal i s-a parut in sfarsit
ca intelege clar, ca totul este simplu, si a incercat sa explice
altora ce este harul. Spre surprinderea lui a constatat ca
oamenii asculta cu interes, apreciaza ceea ce avea de spus, dar
totusi nu-i intelegeau pe deplin explicatia.
In continuare, ne vom referi desigur la intelesurile in care
acest cuvant este folosit in Biblie, spicuind in mare parte din
gandurile celor care au incercat sa-i dea o explicatie, si care
credem ca sunt in armonie cu Scripturile.
Se pare ca acest cuvant avea multe intelesuri si o mare
elasticitate chiar si in timpul apostolilor, iar scriitorii
Noului Testament au combinat diferitele intelesuri ale
cuvantului, acest lucru fiind ilustrat in 2 Corinteni capitolele
8 si 9. “In aceste doua capitole cuvantul “charis”” apare de
zece ori, dar in asa multe sensuri diferite incat avem impresia
ca Pavel se joaca in mod constient cu acest termen. “charis”
inseamna banii dati de catre fratii din Corint celor din
Ierusalim (8:19), este binecuvantarea cu bunuri acordata de
Dumnezeu corintenilor (9:8), este dispozitia datatorului (8:6),
este puterea lui Dumnezeu care a determinat aceasta dispozitie
(8:1;9:14), este venirea lui Isus in trup (8:9), este
multumirile pe care Pavel le aduce… Astfel “charis”, har, devine
aproape un echivalent pentru “crestinatate”, vazuta ca o religie
a dependentei de Dumnezeu prin Christos… Astfel, intrarea in (adevarata)
Crestinatate, ramanerea in ea sau caderea din ea se pot exprima
astfel ca intrand in har (Rom. 5:2), ramanerea in el (Fapte
13:43) sau caderea din el (Gal. 5:4)”
In 1Petru 1:13, “charis” este binecuvantarea viitoare pe care
crestinii (biruitori) o vor primi, iar in Capitolul 3:7 este
darul prezent al vietii.
Harul este ceva ce lucreaza in noi, 1Corinteni
15:10, deoarece ungerea cu spiritul harului (Evrei
10:29) este un har.
Iata acum definitiile cuvantului “charis” in
doua dictionare appreciate in domeniu:
STRONG’S DICTIONARY: “influenta divina asupra
inimii si reflectarea ei in viata”
MERRIAM WEBSTER DICTIONARY:
1. “un ajutor divin nemeritat, dat oamenilor
pentru regenerarea sau sfintirea lor; o virtute
venind de la Dumnezeu; o stare de sfintire de
care ne bucuram prin harul divin; aprobare,
favoare; (arhaic) mila, iertare.
2. favoarea divina catre oameni; mila lui
Dumnezeu, ca fiind deosebita de dreptatea Lui;
de asemenea orice beneficii pe care mila Lui le
acorda; iubirea sau iertarea divina; o stare de
acceptare de catre Dumnezeu; bucuria de a fi in
favoarea divina.
Cineva concluzioneaza
astfel: “O definitie rigida nu este posibila, si
totusi exista o conceptie unica, prezenta in
aproape toate cazurile unde “harul” se gaseste –
conceptia ca totul ce crestinul are sau este,
este centrat exclusiv
in
Dumnezeu si Christos, si depinde in totul de
Dumnezeu prin Christos.”
Numitorul comun al Scripturilor in care gasim
cuvantul “har” este ca acesta este ceva
nemeritat, un dar nemeritat de la Dumnezeu. Iata
doua Scripturi relevante:
Efeseni 2:8,9,5: “Prin har ați
fost salvați,
prin credință
- nu voi ați
făcut aceasta: este darul lui Dumnezeu; nu prin
fapte, ca să nu se laude nimeni.”
“…
când eram morți
datorită păcatelor noastre ne-a adus la viață
împreună cu Cristos: prin har ați
fost salvați.”
Desi Isus n-a folosit cuvantul har, idea este
prezenta si in Evanghelii. Faptul ca iertarea
pacatelor este un act gratuit din partea lui
Dumnezeu este essential in invataturile lui Isus.
In majoritatea pasajelor in care apare cuvantul
har, in Noul Testament, inseamna actiunea
nemeritata a lui Dumnezeu in favoarea omului. Ii
putem zice bunatate nemeritata, mila nemeritata,
iubire nemeritata, daruri nemeritate. Bunatatea,
mila sau iubirea au intelesurile lor proprii,
dar toate devin har cand sunt acordate cuiva
care de fapt nu merita.
Nimeni sa nu se laude, ci sa primeasca darul cu
recunostinta fiului risipitor, care primeste la
intoarcere mult mai mult decat a sperat.
Credem ca raspunsul acesta
este satisfacator si acceptat de majoritatea
crestinilor, si totusi nu putem sa nu mentionam
ca mici diferente in intelegerea lui au creat
mari ramificatii doctrinare.
Traducem spre meditatie
cateva paragrafe din abordarea acestui subiect
de catre un crestin de rand, nefiind probabil sa
fi auzit asa ceva de la amvon, cu mentiunea ca
ceea ce este numit aici “influenta divina” este
cu alte cuvinte lucrarea Siritului Harului lui
Dumnezeu. (Pentru cititorii in engleza:
http://www.selfgrowth.com/articles/
What_is_Grace_-_A_Grace_Definition.html)
“Cheia pentru a intelege
harul este in natura darului. Cand darul este
primit avem la dispozitie doua raspunsuri. Este
ori acceptat, ori refuzat.
Daca este acceptat, in cele
mai multe cazuri se exprima gratitudine…
In ceea ce priveste darul lui
Dumnezeu, nu mai este nimic de facut. Acel dar
se ingrijeste de toate. Aceasta este ceea ce
influenta divina face. Nu este nimic ce poti
sa-i adaugi, s-o faci mai buna sau mai puternica.
De fapt orice ai face pentru
a o face mai mult decat este scade valoarea
darului.
Noi
oamenii ne chinuim sa acceptam darul lui
Dumnezeu deoarece ne simtim obligati sa
intoarcem ceva. Ceea ce se intampla este ca
suntem biruiti de un sens de obligatie, asa ca
ne consumam vietile incercand sa dam inapoi lui
Dumnezeu -
creatorul tuturor,
care n-are nevoie de nimic – nici macar ceea ce
noi ne chinuim sa-i dam inapoi.
Ceea ce se intampla cand
primesti cu recunostinta darul lui Dumnezeu si
te odihnesti in ceea ce el iti acorda este ca
experimentezi o schimbare in viata, care nu
necesita efort din partea ta. Primesti o
schimbare interioara. O reinnoire a mintii tale.
O schimbare a inimii tale. Putere in viata ta.
Acesta este rezultatul influentei divine.
Tu nu poti sa creezi aceste
rezultate. Nu le poti duplica. Toti anii de
citire si studiere a Bibliei, mersului la
biserica, etc. nu le vor produce.
Acceptarea Darului lui
Dumnezeu le va produce. Acesta este singurul
lucru care le va produce.
… Exista o masura destul de mare de
ingrijorare… ca harul este o ingaduinta pentru pacat. Multor
crestini le este cu adevarat frica de acest concept al harului –
vazandu-l ca un fel de viata libera care ne indeparteaza de
principiile lui Christos…
Influenta divina asupra
inimii tale nu are nevoie de reguli, structuri
bisercesti ori un sistem de credinta. Tot ceea
ce cere este umilinta. O data ce aceasta cerinta
este implinita – influenta harului produce
rezultate in viata… Nu este nici un aspect al
vietii care nu este schimbat… Influenta divina
nu produce niciodata pacat, cu siguranta.
Influenta divina nu depinde nici de regulile din
biserica noastra. Influenta divina nu se supune
niciunei reguli sau limitari. De aceea oamenilor
le este atat de frica de ea. Libertatea,
adevarata libertate este un lucru infricosator.
Cei mai multi oameni se tem de reponsabilitatea
personala pe care o cere adevarata libertate.
Este mult mai usor sa avem reguli – coduri dupa
care sa traim – chiar daca acestea tin pe cineva
blocat si legat de traditii si idei prostesti.
Harul este o influenta divina. Aceasta influenta
produce o libertate adevarata. De aceea Isus a
putut sa spuna: Veti cunoaste adevarul si
adevarul va va face liberi. Nu exista legaturi
in har. Nu exista frica in har. Nu exista
stapanire peste altii in har. Harul nu este un
sistem de putere peste un mare grup de oameni.
Oamenii care se afla sub har
nu sunt supusi la nimic altceva decat influentei
divine – acesta a fost exemplul lui Christos –
iar oamenilor le-a fost frica de aceasta in
zilele Lui, ca si in zilele noastre. Acea
influenta divina a produs o viata perfecta,
exact asa cum poate sa produca si acum.”