Întâmplarea în discuţie o găsim în Ioan 8:1-11. În
primul rând toţi cercetătorii sunt de acord că acest pasaj
nu se află în cele mai vechi şi mai autentice manuscrise ale
Sfintei Scripturi cum ar fi manuscrisul Alexandrian,
Vatican, Ephrem, Syriac, şi altele; şi de asemenea acest
pasaj nu este citat niciodată de nici un istoric şi
comentator al Scripturilor care au trăit în primele secole
cum ar fi Origen, Chrysostom. Acest pasaj se află doar în
manuscrisul Cambridge.
Dar totuşi, să presupunem că
s-ar fi întâmplat aşa caz, şi nu vedem nimic din relatarea
în discuţie care să pară a fi în contradicţie cu restul
literei şi spiritul Scripturii: să vedem ce ar fi putut
scrie Isus cu o astfel de ocazie?
Cu privire la
întrebarea exactă nu avem relatat nici chiar în acest pasaj:
ce anume a scris Isus, de aceea nimeni nu are dreptul să
declare că Isus a scris anume asta sau aceea, orice s-ar
sugera că Isus ar fi scris trebuie recunoscut că este doar
presupunere.
1). O lecţie ce am putea-o extrage cu
siguranţă este să fim înceţi la vorbire când ni se trage
atenţia la un caz complicat, să nu ne exprimăm repede în
glas părerea, şi când suntem provocaţi să luăm o pauză, să
ne gândim înainte de a răspunde, să gândim de două ori până
a răspunde odată – Prov. 15:28: ,,Inima celui neprihănit se
gândeşte ce să răspundă’’.
2). Deci – unii presupun
că prin acest gest Isus ca şi cum le-ar da de înţeles că le
dispreţuieşte întrebarea, atitudinea lor şi pe ei; că are
lucruri mai importante decât să-şi piardă timpul cu astfel
de ispitiri ca împlinire al Ps. 38:12-14: ,,Ceice vor să-mi
ia viaţa îşi întind cursele; ceice-mi caută nenorocirea,
spun răutăţi, şi toată ziua urzesc la înşelătorii. Iar eu
sunt ca un surd, n'aud; sunt ca un mut, care nu deschide
gura. Sunt ca un om, care n'aude, şi în gura căruia nu este
niciun răspuns’’. Şi în această direcţie sunt unele
manuscrise mai contemporane care nu sunt atât de autentice
dar care conţin ,,Isus a scris cu degetul pe pământ, ca şi
cum nu i-ar fi auzit’’.
3). Alţii presupun că Isus
a scris cu degetul pe pământ ,,păcatele acuzatorilor femeii’’.
Mai există şi presupunerea că Isus a scris pe pământ numele
acuzatorilor împreună cu păcatele lor astfel împlinind
profeţia de la Ieremia 17:13 unde scrie: ,,Cei ce se abat de
la Mine, vor fi scrişi pe pământ’’. În aceeaşi ordine de
idei este şi faptul că aici în original în Greacă, în
expresia ,,Isus a scris’’ nu este folosit cuvântul grecesc
obişnuit pentru a scrie - graphein, ci este folosit cuvântul
katagraphein – care înseamnă a înscrie sau înregistra ceva
împotriva cuiva, cum este folosit şi în traducerea corectă
din Iov 13:26: ,,Căci înregistrezi (katagraphein) lucruri
amare împotriva mea’’. Adică Isus scria pe pământ păcatele
acestor farisei care ar merge înainte împotriva lor în
judecată.
4). Alţii presupun că el a scris ,,Fie ca
numele acestor răi să fie scris în ţărână’’. Alţii
,,Pământul acuză pământul: dar judecata este a mea’’.
5). Alţii presupun că el a răspuns conform cu
principiul enunţat în Deut. 17:7: ,,Întăi mâna martorilor să
se ridice asupra lui ca să-l omoare’’. Şi dacă martorul nu
este vinovat de acelaşi păcat poate pedepsi, dar dacă nu,
lui i se cuvine aceeaşi pedeapsă, astfel că dacă omoară cu
pietre femeia vinovată de acelaşi păcat ca al lui, ar trebui
să se arunce pietre şi în el ca să-l omoare, dar dacă nu
vrea sa se arunce pietre în el să fie omorât – să nu arunce
pietre nici în acela care are aceeaşi vină, cum în cazul dat
este femeia, deoarece avem cuvintele Domnului care îi
numeşte şi pe aceşti cărturari şi Farisei ,,vicleni şi
preacurvari’’ - Matei 12:39, 16:4.
6). Alţii
presupun că el a procedat ca un mare preot în armonie cu
Numeri 5:11-31, şi anume că el trebuia să scrie blestemele
femeii în carte şi apoi să le şteargă, ceea ce el a şi făcut
scriind pe pământ apoi a şters şi după acest gest nu a mai
fost nimic să se aducă împotriva ei.
7). Alţii
presupun că există o adâncă semnificaţie în faptul că Isus a
scris pe pământ de două ori, precum aflăm din Ioan 8:8: ,,Apoi
S'a plecat iarăş, şi scria cu degetul pe pământ’’. Arătând
prin aceasta că Isus a scris jos pe pământ porunca din Lege:
să nu preacurveşti, cu degetul Lui, precum şi Dumnezeu a
scris această lege cu Degetul Său la prima dare a tăblilor
legii - Exod 31:18, şi apoi prin întrebare a arătat că
nimeni nu poate sta prin Lege, nu numai femeia, şi apoi
scriind a doua oară pe pământ a semnificat scrierea a doua
oară a legii pe table, deoarece primele table Moise le-a
distrus, şi toate acestea în conformitate cu Exod. 40:20,
unde spune că Legea a pus-o în chivot, şi a acoperit-o cu
capacul ispăşirii stropit cu sânge, reprezentând că o
vărsare de sânge a unui substituitor nevinovat va surveni
între lege şi cei condamnaţi de ea.