Vă rog ajutati-ma sa inteleg sensul acestor cuvinte: "Deci
nimeni sa nu va judece cu privire la o mincare sau la o bautura,
sau cu privire la o zi de sarbatoare , sau la o luna noua sau la
o zi de sabat, care nu sint decit o umbra a lucrurilor viitoare,
caci trupul este al lui Hristos" .... ? (Coloseni 2:16-17)
Aceste
cuvinte ale Apostolului Pavel sunt adresate acelora care au luat
crucea lui Christos şi se silesc să calce pe urmele Lui. Tot lor
le sunt adresate şi cuvintele din Evrei 3:1: „fraţi sfinţi care
aveţi parte de chemarea cerească”. Nu are importanţă provenienţa
lor, faptul că sunt dintre evrei sau dintre neamuri, pentru că
Domnul Isus a surpat zidul care-i despărţea, adică Legea dată
lui Israel la Muntele Sinai (Efeseni 2:11-22).
Despre
legea dată lui Israel circulă diferite păreri între creştini.
Unii nu pun nici un preţ pe ea, o consideră total scoasă din uz
şi publică sau tipăresc numai Noul Testament; alţii încearcă să
respecte o parte din ea, Decalogul (cele zece porunci), şi ţin
ziua de sâmbătă ca sabat, în felul evreilor. Pentru aceştia
introducerea duminecii ca zi de sabat la creştini este tot una
cu „urâciunea pustiirii” din Daniel 8:13; 12:11; Matei 24:15.
Sigur
nu este uşor să ne decidem asupra acestor lucruri, mai ales că
Domnul Isus a spus că în cele două mari porunci se cuprind ”Legea
şi prorocii” (Matei 7:12). Apostolul Pavel de asemenea spunea: „prin
credinţa noastră noi nu desfiinţăm legea” (Romani 3:31), dar
neprihănirea care duce la viaţa veşnică nu vine prin lege
(Romani 3.21-22). În versetul 28 este scris: „Pentru că noi
credem că omul este socotit neprihănit prin credinţă fără
faptele Legii”.
Problema Colosenilor şi a Galatenilor era că printre ei trăiau
evreii în exil. Unii din aceştia au primit credinţa în Isus, dar
amestecau lucrurile: credinţa în Isus şi ceremoniile Legii. La
aceste fapte ale Legii, la aceste ceremonii care erau
obligatorii pentru evrei în virtutea legământului lor, se
referea apostolul Pavel adresându-se Colosenilor. Ele au fost
ordonate de Dumnezeu, dar nu pentru totdeauna, ci numai până a
venit credinţa în Isus (Galateni 3:24-25). De aceea apostolul
spune Colosenilor că nu mai trebuie să se supună obligaţiilor la
care au fost puşi servii, pentru că Isus a dat dreptul tuturor
celor care L-au primit, să devină fii ai lui Dumnezeu şi fraţi
ai Săi. Tot Pavel zice în Evrei că până şi Moise, marele profet,
a fost numai serv în casa lui Dumnezeu şi nu fiu: „Cât despre
Moise, el a fost credincios în casa lui Dumnezeu ca slugă…..dar
Christos este credincios ca fiu. Şi casa lui Dumnezeu suntem
noi, dacă păstrăm până la sfârşit încrederea nezguduită şi
nădejdea cu care ne lăudăm” (Evrei 3:5-6).
Deci
Tatăl Ceresc nu îi supune pe fii la aceleaşi ceremonii ca pe
servi, cu toate că, atât de la unii cât şi de la alţii cere
ascultare. Nu înseamnă că de acum încolo fiii n-au nici o lege
şi că pot face câte rele vor, căci tot fii vor rămâne. Apostolul
Pavel ne atrage foarte serios atenţia cu prilejul descrierii
odiseii evreilor spunând că toate prin câte au trecut li s-au
întâmplat să ne slujească drept pilde, ca să nu facem ca ei şi
să murim şi noi (1 Corinteni 10:1-13).
Totuşi aici se naşte o altă
întrebare: De ce a dat Dumnezeu Legea dacă mântuirea nu vine
prin Lege?
Aici
este o explicaţie mai lungă, dar nu
este greu de înţeles dacă cunoaştem planul lui Dumnezeu cel
tainic, despre care vorbeşte Apostolul în Efeseni 1:9-10.
Acest
plan, dacă este bine înţeles, cuprinde mântuirea întregului neam
omenesc. Din acest plan rezultă că Dumnezeu a văzut dinainte
calea pe care o va lua omul, calea lată care duce la pierzare.
Cu siguranţă ideea de a deschide calea lată nu a plecat de la
Adam, ci de la Satan.
Atunci când părinţii noştri au fost
condamnaţi li s-a dat totuşi o speranţă care prezicea că
seminţia femeii va zdrobi capul lui Satan (sămânţa, care avea să
fie Cristos), deşi cei condamnaţi
n-au ştiut nimic despre Isus. N-a
ştiut nici Avraam, deşi i s-a spus că în seminţia lui se vor
binecuvânta
- cu viaţă veşnică, evident - toate
familiile pământului.
Evreii au fost sămânţa naturală, pentru că
există şi una spirituală, care este de fapt adevărata seminţie –
Cristos şi Biserica
Sa.
Aşadar evreilor li s-a propus la
muntele Sinai să facă un angajament, un legământ cu Dumnezeu,
care dacă ar fi fost respectat, i-ar fi scăpat de moarte şi ar
fi învăţat şi pe celelalte neamuri să ţină Legea ca să scape de
condamnarea din Eden, care s-a răsfrânt asupra tuturor (Romani
5:12). În acest caz nu mai trebuia să vină Christos. Ei ar fi
fost sămânţa lui Avraam, prin care venea şi la celelate popoare
mântuirea.
Apostolul Pavel spune că legământul de la
Muntele Sinai a avut un cusur, un defect şi că trebuia făcut un
alt legământ (Evrei 8:7). Dar care a fost cusurul acestui
contract între Dumnezeu şi poporul evreu? Desigur defectul nu a
fost la Dumnezeu ci la Israel, care n-a ţinut acel contract. De
cele mai multe ori el nici măcar nu s-a silit să-l respecte şi
de aceea a fost pedepsit. Dar pe de altă parte, acel contract
era imposibil de ţinut
de către oamenii condamnaţi în
Adam, care nu au fost încă răscumpăraţi din păcatul adamic.
Isus a putut ţine Legea de la Muntele
Sinai pentru că Isus era om perfect, necondamnat.
Legea, aşa cum a fost dată Evreilor,
este o lecţie pentru orice om, ca să înveţe că
nu se poate mântui singur, fără a
fi ajutat de Isus Cristos, filul cel drept al lui Dumnezeu. „În
nimeni altul nu este mântuire” (Fapte 4:12).
Acum cei ce vin la Isus pot respecta Legea
de la Muntele Sinai pentru că Isus o ţine pentru ei, iar ei cred
în El. În felul acesta au dreptul de a trăi prin legea ţinută de
Isus. Legea de fapt nu a început la Muntele Sinai. Legea este
veşnică; ea a fost implantată în organismul (inima) îngerilor şi
în organismul lui Adam. Ea
a spus, spune, şi va continua să
spună veşnic fiinţelor inteligente din orice departament al
Universului: „Să iubeşti pe Dumnezeu cu toată puterea ta şi pe
aproapele tău ca pe tine însuţi”. Nu se poate ceva mai frumos şi
mai armonios. Dar celor ce au crezut în Isus nu le mai folosesc
la nimic ceremoniile Legii, pentru că ele nu pot da viaţa, ci le
iau ca învăţătură, ca pe un material didactic. Pentru că Legea
nu este înfăţişarea adevărată a lucrurilor, ci „umbra lucrurilor
viitoare” (Evrei 10:1). Pavel zice într-un alt loc: „Căci lucru
cu neputinţă Legii, întrucât FIREA PĂMÂNTEASCĂ (imperfectă) o
făcea fără putere (Romani 8:3), totuşi:
„..şi tot ce s-a scris mai înainte
s-a scris pentru învăţătura noastră” (a creştinilor) Romani
15:4.
Isus,
care a surpat zidul ce-i despărţea pe Evrei de neamuri, a
împlinit Legea (aşa cum a fost ea dată evreilor) punându-i capăt
pe cruce, şi a deschis un alt mod de a ţine Legea (o poruncă
nouă – Ioan 13:34) pe calea cea nouă şi vie prin perdeaua
dinlăuntru, adică trupul Său (sacrificat). Evrei 10:18-24.
Pentru că Christos este sfârşitul Legii (Romani 10:4) în felul
cum a fost dată everilor, dar nu este sfârşitul Legii lui
Dumnezeu, cum este dată fiilor. Domnul Isus astfel s-a exprimat
referitor la acest subiect: „Aţi auzit ce s-a zis (în legea de
la Sinai) „Să iubeşti pe aproapele tău şi să urăşti pe vrăjmaşul
tău. Dar Eu vă zic: iubiţi pe vrăjmaşii voştri, binecuvântaţi pe
cei ce vă blestemă, faceţi bine celor ce vă urăsc, şi rugaţi-vă
pentru cei ce vă asupresc şi vă prigonesc, ca să fiţi fii ai
Tatălui vostru care este în ceruri (nu servi ca evreii sub Lege);
căci El face să răsară soarele Său peste cei răi şi peste cei
buni, şi dă ploaie peste cei drepţi şi peste cei nedrepţi.”
Dacă
iubiţi numai pe cei ce vă iubesc, ce răsplată mai aşteptaţi? Nu
fac aşa şi vameşii? Şi dacă îmbrăţişaţi cu dragoste numai pe
fraţii voştri, ce lucru neobişnuit faceţi? Oare păgânii nu fac
la fel? Voi fiţi dar desăvârşiţi, după cum Tatăl vostru cel
ceresc este desăvârşit” - Matei 5:43-48
Dacă privim la Isus, care a ţinut Legea ca
un fiu, nu ne putem imagina ca şi pentru El să fie valabilă
porunca: „să nu ucizi”, din moment ce El s-a lăsat
să fie ucis.
Legea
rămâne veşnică, iar cei ce vor să trăiască veşnic vor ţinea
legea lui Dumnezeu prin Christos, pentru că Christos mijloceşte
pentru ei în acest scop. Nu mai foloseşte la nimic ţinerea
sabatului sau a lunii noi, curăţarea rituală, mâncarea a ceva
interzis evreilor. Mulţi creştini de astăzi practică anumite
ritualuri nefolositoare, care nu sunt impuse de Dumnezeu, dar
care au fost preluate de oameni din tradiţia evului mediu.
Apostolul Pavel atât la Coloseni cât şi la Galateni condamna
aceste practici, zicând: „ ..voi care voiţi ca să fiţi
neprihăniţi prin Lege v-aţi despărţit de Christos, aţi căzut din
har”.- Galateni 5:4. Voi vreţi să faceţi imposibilul – să ţineţi
Legea fără Christos.
Procedând aşa nu veţi avea viaţa veşnică.
El zice la Romani 13:10: „Dragostea nu face rău aproapelui,
dragostea deci este împlinirea legii”. Dar numai prin Isus
Cristos, care ne ajută să o ţinem. El este preot în felul lui
Melhisedec, pus nu prin legea unei porunci pământeşti, ci
prin puterea unei vieţi
nepieritoare.
.. de aceea şi poate să mântuiască
în chip desăvârşit pe cei ce se apropie de Dumnezeu prin El,
pentru că trăieşte pururi ca să mijlocească pentru ei….”Căci nu
avem un Mare Preot care să n-aibă milă de slăbiciunile noastre,
ci Unul care în toate lucrurile a fost ispitit ca şi noi, dar
fără păcat” Evrei: 7:15-26; 4:15.