În evanghelia dupa Ioan gasim discutia
lui Isus cu Nicodim, printre altele Isus ii spune ca daca nu se
naste din nou omul nu poate intra in imparatie si ca aceasta
nastere trebuie sa fie din apa si din duh.... Am auzit mai multe
interpretari despre nastrea din nou, una dintre ele e ca ar
insemna defapt botezul cu duhul sfant, am mai multe nelamuriri
dar 2 lucruri as vrea sa imi lamureasca DOMNUL: 1. CE ESTE
NASTEREA DIN NOU? 2. CE ESTE BOTEZUL CU DUHUL SFANT?
Ioan cap 3:1-7 “Între farisei era un om cu numele Nicodim, un
fruntaş al iudeilor. Acesta a venit la Isus, noaptea, şi I-a
zis: "Învăţătorule, ştim că eşti un Învăţător venit de la
Dumnezeu; căci nimeni nu poate face semnele pe care le faci Tu,
dacă nu este Dumnezeu cu el." Drept răspuns, Isus i-a zis:
"Adevărat, adevărat îţi spun că, dacă un om nu se naşte din nou,
nu poate vedea Împărăţia lui Dumnezeu." Nicodim I-a zis: "Cum se
poate naşte un om bătrân? Poate el să intre a doua oară în
pântecele maicii sale şi să se nască?" Isus i-a răspuns:
"Adevărat, adevărat îţi spun că, dacă nu se naşte cineva din apă
şi din Duh, nu poate să intre în Împărăţia lui Dumnezeu. Ce este
născut din carne este carne, şi ce este născut din Duh este duh.
Nu te mira că ţi-am zis:
"Trebuie să vă naşteţi din nou."
Convorbirea aceasta între fruntașul Nicodim este de foarte mare importanță
deorece ne arată aspecte importante ale mesajului pe care Domnul
Isus îl are pentru cei ce doresc să slujească lui Dumnezeu.
Nicodim venise la Domnul pe ascuns căci partida Fariseilor din care el făcea
parte, nu recunoștea pe Domnul Isus ca fiind Mesia cel promis.
Nicodim însă a văzut ceea ce Domnul a făcut, ceea ce El a
învățat, ceea ce El a vorbit, și a realizat că în adevăr Domnul
venea de la Tatăl avînd aprobarea Tatălui. Domnul Isus care
cunoştea inimile a trecut direct la subiect și i-a spus lui
Nicodim care sunt cerințele necesare pentru a intra în posesia
binecuvântărilor promise în Scriptură celor ce ascultă de
Dumnezeu. De aceea El i-a spus lui Nicodim că înainte de putea
vedea ceea ce îi așteaptă pe credincioși, candidații trebuie să
se nască din nou. Pentru Nicodim care auzise pentru prima dată
aceste cuvinte, era un fapt deosebit de ciudat. El a interpretat
în mod literal ceea de fapt trebuie înțeles în mod spiritual.
Această greșeală încă se mai face astăzi când unele versete ce
trebuiesc înțelese spiritual, sunt înțelese și explicate în mod
literal punînd pe o pistă greșită pe mulți din credincioșii care
caută să înțeleagă Scriptura.
După căderea din Eden omenirea a început să se departă tot mai mult de
Dumnezeu și căile Sale. Astfel oamenii au ajuns să fie în totală
contradicție cu cele sfinte. Oamenii pun accent pe importanța
bogăției materiale, Dumnezeu pune accent pe importanța
bogățiilor spirituale. Oamenii pun accent și admiră pe cei ce
omoară cît mai mulți numindu-i viteji cărora le ridică statui și
sunt trecuți în cartea istoriei, Dumnezeu pune accent și admiră
pe cei se se sacrifică și își dăruiesc viața pentru semenii lor.
Cei ce înșeală societatea sunt numiți descurcăreți iar cei sunt
cinstiți și drepți sunt disprețuiți și luați în râs. Oamenii
admiră pe bărbații care cuceresc cît mai multe femei, Dumnezeu
admiră și aprobă pe cei care sunt căsătoriți și rămân
credincioși fiind un model pentru societate și copiii lor.
Domnul Isus îi spune lui Nicodim că acest curs trebuie întors cu 180 de
grade. Omul vechi care înainte admira tot ceea era disprețuit de
Dumnezeu, acum trebuie să admire calitățile și virtuțile
Dumnezeiești și să respingă tot ceea ce Dumnezeu consideră
vrednic de disprețuit. Omul vechi trebuie să dispară și un om
nou să se nască în loc. Este un proces care durează nu doar 9
luni ci o viață întreagă. Dar așa cum există un moment al
concepției pentru ca un fetus să apară în pântecele mamei, tot
așa există un moment al concepției de către Duhul Sfânt al lui
Dumnezeu. După ce acest om se oprește din alergarea sa greșită,
și realizează că este în opoziție cu Dumnezeu, el trebuie să
arate că de acum încolo a rupt-o cu vechile obiceiuri. Acest
moment de întoarcere este botezul în apă. Prin acest act
simbolic acest om arată că este hotărât și pregătit pentru a
schimba cursul și a-l urma pe Dumnezeu de acum înainte. Dumnezeu
la rîndul Său își face partea și trimite Duhul Sfânt care face
concepția. Concepția care loc între bărbat și femeie duce la
naștere pe plan uman, concepția făcută de Duhul Sfânt va aduce
la o naștere pe plan spiritual. Deci astfel trecem la întrebarea
a doua referitoare la botezul cu Duhul Sfânt care însoțește și
completează actul botezului în apă.
Să înţelegem mai clar când are loc naşterea de spirit vom cita cuvintele
Domnului Isus către Nicodim: „Vântul suflă încotro vrea, şi-i
auzi vuietul; dar nu ştii de unde vine, nici încotro merge.
Tot aşa este cu oricine
este născut din Duhul.” Ioan 3:8
Ce observăm aici? Domnul spune că cine este născut de Spiritul Sfânt este ca
vântul, nu este văzut.
După cum am văzut atunci când primim adevăratul botez în Christos (Rom.
6:3-6), noi suntem concepuţi de spiritul sfânt, apoi dacă suntem
credincioşi Domnului la moartea noastră vom fi născuţi de
spirit.
Botezul cu Duhul Sfânt este înzestrarea celui ce a ales să urmeze pe Domnul
Isus cu puterea necesară trecerii probelor. Căci după acceptarea
vieții sfinte urmează probe de trecere pentru a căli și a
transforma candidatul. Pentru a putea trece prin probele de foc,
ucenicului i se dă Duhul Sfânt care îl ajută la înțelegerea
Scripturii, la trăirea sfântă, la luarea deciziilor corecte.
Să mai observăm încă un lucru important:
În versetul 3 Domnul vorbeşte numai de nașterea din nou ca prerechizită a
înţelegerii Împărăției. Deci cine își transformă viața începe să
vadă din Scriptură ce înseamnă Împărăția lui Dumnezeu.
Dar în versetul 5 Domnul spune că nașterea din Duh este necesară pentru a
intra și a moșteni această Împărăție. Deci mai întâi înțelegem
mental, la nivelul minții, după care trebuie să urmeze o trăire
prin Duhul Sfânt până la sfârșitul vieții pentru a moștenii pe
deplin cele promise.
Har și Pace.