Sabatul după cum ştim este a şaptea zi din săptămână, ziua
când Dumnezeu s-a odihnit de lucrarea Sa. Aceasta a fost o
poruncă dată poporului lui
Israel, dată puţin
timp înainte de a fi date cele 10 porunci: ,,Şi
Moise
le-a zis: ,,Domnul a poruncit aşa. Mâine este ziua de
odihnă, Sabatul închinat Domnului; 29 Vedeţi că Domnul v-a
dat Sabatul’’ - Ex 16:23, 29, apoi este confirmată ca
porunca a 4-a din cele 10 porunci ale Legii de la Sinai (Ex.
20:8-10). Ştim că Dumnezeu nu se schimbă: ,,Tatăl luminilor,
în care nu este nici schimbare, nici umbră de mutare’’ –
Iacov 1:17, tot aşa nici legea nu se schimbă - Romani 7:12:
,,Aşa că Legea, negreşit, este sfântă, şi porunca este
sfîntă, dreaptă şi bună’’, şi precum legea rămâne pe vecie
tot aşa şi Sabatul va rămâne pe vecie, şi va fi veşnic un
semn între oameni şi Dumnezeu: ,,Le-am dat şi Sabatele Mele,
să fie ca un semn între Mine şi ei,
pentruca să ştie că
Eu sânt Domnul, care-i sfinţesc’’, ,,Sfinţiţi Sabatele Mele,
căci ele sânt un semn între Mine şi voi, ca să ştiţi că Eu
sânt Domnul, Dumnezeul vostru!’’- Ezec. 20:12, 20 şi o
amintire a zilei de odihnă.
Dar
conform cu principiul din 1 Tim. 1:8: ,,Noi ştim că Legea
este bună dacă cineva o întrebuinţează bine’’, vedem că
deoarece Israeliţii ,,Mi-au pângărit peste măsură de mult
Sabatele Mele’’ – Ezec. 20:13, Dumnezeu ne declară în
Cuvântul inspirat că El ,,nu vrea’’, şi că ,,încetează’’ şi
nu mai acceptă modul vechi sau pământesc de ţinere sau
păzire a Sabatului în modul Israelit: ,,Nu vreau luni noi,
Sabate şi adunări de sărbătoare’’ – Isaia 1:13, ,,Voi face
să înceteze toată bucuria ei, sărbătorile ei, lunile ei cele
noi, Sabatele ei, şi toate praznicile ei’’- Osea 2:11, şi ne
indică că este un mod mai potrivit de a sfinţi Sabatul şi
anume citim: ,,Dacă îţi vei opri piciorul în ziua Sabatului,
ca să nu-ţi faci gusturile tale în ziua Mea cea sfântă; dacă
Sabatul va fi desfătarea ta, ca să sfinţeşti pe Domnul,
slăvindu -L, şi dacă-l vei cinsti, neurmând căile tale,
neândeletnicindu-te cu treburile tale şi nededându-te la
flecării’’ – Isaia 58:13, şi ne informează în continuare
despre Lege, şi Sabat ca parte importantă a ei că: ,,În
adevăr, Legea, care are umbra bunurilor viitoare, nu
înfăţişarea adevărată a lucrurilor’’ – Evrei 10:1, şi
conclude spunând: ,,Astfel, Legea ne -a fost un îndrumător
spre Hristos, ca să fim socotiţi neprihăniţi prin credinţă’’
- Galateni 3:24.
Ca o dovadă a
faptului că Dumnezeu a intenţionat o schimbare cu privire la
modul cel mai plăcut şi mai potrivit de a păzi Sabatul, sau
a sfinţi ziua de odihnă, avem faptul că Dumnul nostru
Isus,
răspunzând la întrebarea despre cum a căpăta viaţa veşnică,
pe lângă cerinţele menţionate de tânărul Bogat, care n-a
inclus ca condiţie pentru viaţa veşnică şi ţinerea Sabatului
Israelit, Domnul nu i-a răspuns: că o altă cerinţă
obligatorie pentru obţinerea vieţii veşnice îi mai lipsea şi
ţinerea Sabatului Israelit, şi n-a manţionat şi nici n-a
inclus deloc Sabatul Iudeu, în răspunsul Său, când a adăugat
ce condiţii mai erau necesare tânărului, adăugător la cele
menţionate de el mai sus – Matei 19:16-26.
Tot în armonie cu aceasta declară şi Pavel că ,,aceia
cărora li s-a vestit întâi vestea bună n-au intrat în ea
(odihnă), din pricina neascultării lor’’ – Evrei 3:19, 4:6,
şi în continuare aflăm că după ce s-a revărsat spiritul
sfânt la Rusalii, apostolii, după ce au avut discuţii şi
rugăciune cu privire la aspectele Legii în care se include
şi Sabatul Israelit, tot la astfel de concluzie au ajuns şi
n-au inclus Sabatul Israelit ca cerinţă obligatorie pentru
mântuire: ,,Acum, deci, de ce ispitiţi pe Dumnezeu, şi
puneţi pe grumazul ucenicilor un jug pe care nici părinţii
noştri, nici noi nu l-am putut purta?”, ,,De aceea, eu Sunt
de părere să nu se pună greutăţi acelora dintre Neamuri care
se întorc la Dumnezeu; 20 ci să li se scrie doar să se
ferească de pângăririle idolilor, de curvie, de dobitoace
zugrumate şi de sânge’’ – Fapte 15.10, 19, 20.
În acest caz, în mod logic apare întrebarea: De ce în
Vechiul Testament Dumnezeu atât de mult a pus accent pe
Legea Israelită, acordă atât de multă importanţă Sabatului
Israelit? De ce au fost date ele dacă ulterior trebuia să
intervină o schimbare?
Răspunsul
ni-l dă sfântul Pavel: ,,Atunci pentruce este Legea? Ea a
fost adăugată (la făgăduinţa originală Avraamică) din
pricina călcărilor de lege, pînă când avea să vină
,,Sămînţa``, căreia îi fusese făcută făgăduinţa’’ - Galateni
3:19.
Să observăm că Domnul Isus nu
a stricat Sabatul, sau nu l-a anulat, ci el l-a extins şi
lărgit, de la modul Israelit şi pământesc, şi i-a dat un
sens mai adânc, pe un plan mai înalt, ceresc şi spiritual, a
arătat ce înseamnă a păzi Sabatul şi a-l sfinţi - ca Iudei
pe ,,înăuntru’’, ca Israeliţi adevăraţi, care au ,,tăiere
împrejur a inimii, în spirit’’, a se odihni şi a sfinţi ziua
de odihnă ca Fii, nu ca servi, cum era Moise şi toată casa
naturală a lui Israel: ,,Iudeu nu este acela care se arată
pe dinafară că este Iudeu; şi tăiere împrejur nu este aceea
care este pe dinafară, în carne. Ci Iudeu este acela care
este Iudeu înăuntru; şi tăiere împrejur este aceea a inimii,
în duh, nu în slovă; un astfel de Iudeu îşi scoate lauda nu
de la oameni, ci de la Dumnezeu’’- Romani 2:29; Ioan 15:15;
Evrei 3:4, 5.
Şi anume modul
spiritual de a păzi Sabatul, sau modul Creştin de a intra în
odihnă se manifestă în felul următor: nu numai să nu furăm
sau omorâm literal, ci şi în mod spiritual să nu furăm
numele bun al aproapelui, adică să nu vorbim de rău; să nu
ne mâniem pe fratele nostru: ,,Aţi auzit că s'a zis celor
din vechime: ,Să nu ucizi; oricine va ucide, va cădea supt
pedeapsa judecăţii.` 22 Dar Eu vă spun că ori şi cine se
mânie pe fratele său, va cădea supt pedeapsa judecăţii; şi
oricine va zice fratelui său: ,Prostule!` va cădea supt
pedeapsa Soborului; iar oricine-i va zice: ,Nebunule`, va
cădea supt pedeapsa focului gheenei’’ – Matei 5:21, 22. Nu
numai să nu preacurvim ci şi nici să nu ne uităm doar, nici
să nu ne gândim doar: ,,Aţi auzit că s'a zis celor din
vechime: ,,Să nu preacurveşti.`` 28 Dar Eu vă spun că ori şi
cine se uită la o femeie, ca s'o poftească, a şi preacurvit
cu ea în inima lui’’ – Matei 5:27, 28.
Isus n-a desfiinţat Sabatul, căci El însuşi zice despre
sine: ,,Căci Fiul omului este Domn şi al Sabatului`` - Matei
12:8; Marcu 2:28; Luca 6:5. Deci el ne-a arătat exemplu cel
mai bun şi vrednic de urmmat pentru noi cum trebuie să se
ţină în mod Creştinesc Sabatul prin următoarele exemple:
Matei 12:1-8, în special versul 12: ,,Cu cât mai de preţ
este deci un om decât o oaie? De aceea este îngăduit a face
bine în zilele de Sabat’’. Luca 6:1-9, în special versul 9:
,,Este îngăduit în ziua Sabatului a face bine ori a face
rău? A scăpa o viaţă sau a o pierde?’’. Luca 14:1-6, în
special versul 5: ,,Cine dintre voi, dacă-i
cade
copilul sau boul în fântână, nu-l va scoate îndată afară, în
ziua Sabatului?’’. Ioan 5:1-16, în special versul 16:
,,fiindcă făcea aceste lucruri în ziua Sabatului’’. Marcu
3:4, 2:27: ,,Sabatul a fost făcut pentru om, iar nu omul
pentru Sabat’’.
Şi chiar despre El
spuneau: ,,Omul acesta nu vine de la Dumnezeu, pentrucă nu
ţine Sabatul’’ - Ioan 9:14, 16, dar apoi aflăm în versul 31
şi 33: ,,Ştim că Dumnezeu n'ascultă pe păcătoşi; ci, dacă
este cineva temător de Dumnezeu şi face voia Lui, pe acela
îl ascultă. 33 Dacă omul acesta n'ar veni dela Dumnezeu,
n'ar putea face nimic’’.
Cu o altă
ocazie, după ce a clarificat din nou cerinţele cu privire la
Sabat în Luca 13:10-17, Domnul prin contrast ne arată noua
cale continuând în următoarele versete de la Luca 13:24-30:
,,Nevoiţi-vă să intraţi pe uşa cea strâmtă. Căci vă spun, că
mulţi vor căuta să intre, şi nu vor putea’’- versul 24.
Deci în concluzie Pavel sumarizează: ,,Rămâne, deci, o
odihnă ca cea de Sabat pentru poporul lui Dumnezeu’’ – Evrei
4:9. ,,Să ne grăbim, deci, să intrăm în odihna aceasta,
pentru ca nimeni să nu cadă în aceeaşi pildă de neascultare’’.
,,Pe când noi, fiindcă am crezut, intrăm în „odihna” despre
care a vorbit El’’ - Evrei 4:3, deci: pentru Creştinii
adevăraţi, a păzi şi a sfinţi Sabatul, sau a ,,intra în
odihnă’’ în mod Creştin, sau în mod Spiritual, înseamnă a
exercita credinţă, nu numai o zi din săptâmînă – ci toată
viaţa, înseamnă a exercita astfel o credinţă vie: ,,După cum
trupul fără duh este mort, tot aşa şi credinţa fără fapte
este moartă’’ – Iacov 2:26, şi acestea sunt acceptate doar
ca fiind parte din jerta vie spirituală a legământului
nostru de jertfă: ,,Vă îndemn dar, fraţilor, pentru
îndurarea lui Dumnezeu, să aduceţi trupurile voastre ca o
jertfă vie, sfântă, plăcută lui Dumnezeu: aceasta va fi din
partea voastră o slujbă duhovnicească. Să nu vă potriviţi
chipului veacului acestuia, ci să vă prefaceţi, prin înoirea
minţii voastre, ca să puteţi deosebi bine voia lui Dumnezeu:
cea bună, plăcută şi desăvârşită’’ – Rom. 12:1, 2; Ps. 50:5.
Şi această odihnă se va desăvârşi dacă vom pesista şi vom fi
credincioşi până la moarte: ,,Ferice de acum încolo de
morţii, cari mor în Domnul!`` -,,Da``, zice Duhul; ,,ei se
vor odihni de ostenelile lor, căci faptele lor îi urmează!’’
– Apoc. 14:13; 2:10.