Care este adevaratul
nume al lui Dumnezeu?Si
daca este bina sa
credem in trinitate sau nu...va rog si niste versete ca sa ma
convingeti.
Fiindcă acest subiect continuă să aducă discuţii
şi mereu sunt întrebări referitorl la aceasta, avem mai jos un
articol care descrie în detalii acest subiect.
Cuprins
1.
Introducere
2.
Dumnezeu exista din veşnicie în veşnicie, fără început şi fără
sfârşit
3.
Isus a avut un început
4.
Scripturi care arată că Isus Şi Dumnezeu sunt 2 fiinţe separate
şi distincte şi Dumnezeu este Tatăl Domnului Isus
5.
Cuvântul “Dumnezeu” aplicat şi la alte fiinţe, nu numai la
Dumnezeu Tatăl
6.
Isus Christos a murit cu adevărat şi a treia zi a fost înviat a
treia zi
7.
Scripturi care la prima vedere par să suporte gândul trinităţii
(Dumnezeu, Isus şi Spiritul Sfânt sunt una)
8.
Conluzii
2
Ioan 1:9
„Oricine o ia înainte, şi nu rămâne în învăţătura lui Hristos,
n-are pe Dumnezeu. Cine rămâne în învăţătura aceasta,
are pe Tatăl şi pe Fiul.”
1 Ioan 4:15
„Cine va mărturisi că
Isus este Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu rămâne în el, şi el în
Dumnezeu.
Ioan 3:16
Fiindcă atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat
pe singurul Lui Fiu,
pentru ca oricine crede în El, să nu piară, ci să aibă viaţa
veşnică.”
Introducere
Doctrina trinităţii a devenit atât de populară astăzi încât
mojoritatea creştinilor au îmbrăţişat-o ca o doctrină
fundamentală. Dar să mergem la sursa de lumină şi să vedem ce ne
spune Biblie, să vedem ce au crezut Profeţii din vechime
referitor la aceasta, ce ne-a învăţat Isus Christos, să ne uităm
la sacrele epistole din Noul Testament.
De ce este important să cunoaştem adevărul despre Trinitate? Cum
ne ajută acest lucru să devenim în asemănarea lui Christos?
Domnul Isus ne-a învăţat să ne rugăm „în Duh şi în adevăr” (Ioan
4:23). Ap. Pavel vorbind despre iubire ne spune că „iubirea se
bucură de adevăr” (1 Cor 13:6) Este foarte important pentru un
creştin sincer să fie în deplină armonie cu Creatorul
Universului, Dumnezeul adevărat. Adevărul despre Dumnezeu,
natura Lui, felul Lui de existenţă, adevărul despre Fiul Lui
iubit dat ca sacrificiu pentru noi sunt lucruri fundamentale
care ne ajută să ne apropiem de Dumnezeu „în Duh şi adevăr”.
Mai mult de 4000 de ani, acei care au îngenunchiat înaintea lui
Dumnezeu, nu au avut nici o mică sugestie, nici o idee, nici o
înţelegere că Dumnezeu, Isus şi Spiritul Sfânt sunt una şi
aceeaşi persoana. Ei au ştiut că Dumnezeu este Atotputernicul
Creator, independent de alte creaturi: „Ascultă, Israele!
Domnul, Dumnezeul nostru, este singurul Domn.” Deuteronom 6:4
Dar în acelaşi timp ei au ştiut că Dumnezeu va trimite pe Mesia
(În Ebraica) sau Christos (în greacă) – uns de Dumnezeum, exact
cum Moise le-a spus: „Domnul, Dumnezeul tău, îţi va ridica din
mijlocul tău, dintre fraţii tăi, un prooroc ca mine: să
ascultaţi de el!” Deuteronom 18:15, şi profetul Isaia îşi ridică
vocea spunând „Iată Robul Meu, pe care-L sprijinesc,
Alesul Meu, în care
Îşi găseşte plăcere sufletul Meu. Am pus Duhul Meu peste El; El
va vesti neamurilor judecata.” Isaia 42:1 El nu şi-a asumat
puterea de la El însuşi, ci Dumnezeu l-a uns în această slujbă:
„Nimeni nu-şi ia cinstea aceasta singur, ci o ia dacă este
chemat de Dumnezeu, cum a fost Aaron. Tot aşa şi Hristos, nu
Şi-a luat singur slava de a fi Mare Preot, ci o are de la Cel ce
I-a zis: „Tu eşti Fiul Meu, astăzi Te-am născut.” Evrei 5:4,5
Atunci de unde apare această doctrină de trinitate? Istoria ne
spune clar că a această doctrină a fost formulată în secolul al
patrulea pentru a răspândi influenţa câtorva conducători ai
creştinismului. Consiliul de la Nicea (325 AD) a pus fundamentul
Trinităţii, condamnând ca eretici pe cei care nu erau de acord
cu această doctrină.
Dar să lăsăm ca Biblia, cuvântul inspirat al lui Dumnezeu, să
aibă întâietate şi să ne conducă ca să înţelegem adevărul
referitor la Natura şi existenţa lui Dumnezeu şi a fiului său
iubit Isus Christos.
Dumnezeu exista din veşnicie în veşnicie, fără, început fără
sfârşit
Este un limbaj des întâlnit printre susţinătorii trinităţii că
“Dumnezeu, Tatăl”, “Dumnezeu, Fiul” şi “Dumnezeu, Spiritul
Sfânt”. Scriptura ne spune că “Totuşi pentru noi nu este decât
un singur Dumnezeu: Tatăl,
de la care vin toate lucrurile şi pentru care trăim şi noi,
şi un singur Domn: Isus
Hristos, prin care Sunt toate lucrurile şi prin El şi noi.”
1 Corinteni 8:6 Acest termen “Dumnezeu - Tatăl” apare de 11 ori
în Biblie, dar niciodată nu vom găsi expresiile “Dumnezeu, Fiul”
şi “Dumnezeu, Spiritul Sfânt”. Raţiunea ar trebui să ne întrebe,
de ce? Răspunsul este subînţeles, fiindcă Dumnezeu este Tatăl,
Isus este Fiul şi Spiritul Sfânt este puterea sau influenţa lui
Dumnezeu.
Vom cita câteva Scripturi care ne spun clar că Dumnezeu este
fără început şi fără sfârşit, din veşnicie în veşnicie:
Psalmi 90:2
“Înainte ca să se fi născut munţii, şi înainte ca să se fi
făcut pământul şi lumea,
din veşnicie în veşnicie, Tu eşti Dumnezeu!”
Psalmi 106:48
“Binecuvântat să fie Domnul, Dumnezeul lui Israel,
din vecincie în veşnicie!
Şi tot poporul să zică: „Amin! Lăudaţi pe Domnul!”
Habacuc 1:12
“Doamne, nu eşti Tu din
veşnicie, Dumnezeul meu, Sfântul meu? Nu vom muri! Doamne,
Tu ai ridicat pe poporul acesta ca să-Ţi împlineşti judecăţile
Tale; Tu, Stânca mea, l-ai ridicat ca să dai prin el pedepsele
Tale!”
Isus a avut un început
După cum am văzut Dumnezeu, Tatăl există de la El însuşi,
El nu a fost creat. Dar Biblia ne spune
clar că Isus
Christos, Fiul său, a fost prima creatură a lui, El a fost creat
de Dumnezeu. Ap Pavel ne spune „El este chipul Dumnezeului celui
nevăzut, cel
întâi-născut din toată zidirea (Creaţia)”
Coloseni 1:15.
Fiindcă orice spunem trebuie să fie confirmat cel puţin de doi
martori (Deut. 19:15), Dumnezeu a ştiut că vor veni oameni care
vor pune la îndoiala cuvintele Bibliei, şi El ne confirmă
acelaşi lucru prin cuvintele Ap Ioan: „Îngerului Bisericii din
Laodicea scrie-i: „Iată ce zice Cel ce este Amin, Martorul
credincios şi adevărat,
începutul zidirii lui Dumnezeu:”
Apocalipsa 3:14.
Ce înseamnă începutul zidirii lui Dumnezeu? Este clar că
„începutul creaţiei” este diferit de „din veşnicie în veşnicie”
Deci vedem că Isus a avut un început, fiind creat primul în
toată zidirea lui Dumnezeu. Să ne mai uităm la câteva Scripturi
care ne spun acelaşi lucru:
Apocalipsa 1:17
„Când L-am văzut, am căzut la picioarele Lui ca mort. El Şi-a
pus mâna dreaptă peste mine şi a zis: „Nu te teme!
Eu Sunt Cel dintâi şi Cel
de pe urmă,” Vedem diferenţa? Isus este cel dintâi (prima
creaţie a lui Dumnezeu), şi tot Isus este cel de pe urmă, ultima
creaţie directă a lui Dumnezeu, fiindcă orice a fost creat după
Isus a fost „prin El şi pentru El”. Romani 11:36 „Din El, prin
El, şi pentru El Sunt toate lucrurile. A Lui să fie slava în
veci! Amin.”
Apocalipsa 2:8
„Îngerului Bisericii din Smirna scrie-i: „Iată ce zice
Cel dintâi şi Cel de pe
urmă, Cel ce a murit şi a înviat:”
Solomon în mod
profetic ne spune „Domnul
m-a făcut cea dintâi dintre lucrările Lui, înaintea celor
mai vechi lucrări ale Lui.” Proverbe 8:22
Ioan 1:14
„Şi Cuvântul S-a făcut trup, şi a locuit printre noi, plin de
har, şi de adevăr. Şi noi am privit slava Lui, o slavă întocmai
ca slava singurului
născut din Tatăl.” Nicăieri în Biblie nu vom găsi că
Dumnezeu Tatăl este născut din Fiul, ci vom găsi ceea ce ne
spune Biblia clar să Isus este născut din Tatăl, fiind prima
creaţie a Lui.
Scripturi care arată că Isus Şi Dumnezeu sunt 2 fiinţe separate
şi distincte şi Dumnezeu este Tatăl Domnului Isus
Mai jos avem o listă de scripturi care indică clar diferenţa
dintre Dumnezeu Tatăl şi Fiul său – Isus Christos. Nu vom
comenta fiecare scriptură fiindcă scriptura însuşi ne spune
direct mesajul. Din Scripturile de mai jos vom vedea că NICĂIERI
Domnul Isus nu spune că El este Dumnezeu, Tatăl, ci MEREU spune
clar că sunt „Fiul lui Dumnezeu”
Psalmi 2:7
„Eu voi vesti Hotărârea Lui” -zice Unsul-„Domnul Mi-a zis: „Tu
eşti Fiul Meu! Astăzi Te-am născut.”
Satan, care înainte de cădere a fost şi el împreuna cu Dumnezeu
şi Logosul, ştia foarte bine că ei sunt două fiinţe diferite,
deaceea a venit cu
3 ispite pentru a ispiti pe Dumnezeu:
Matei 4:3
“Ispititorul s-a apropiat de El, şi i-a zis: „Dacă
eşti Fiul lui Dumnezeu, porunceşte ca pietrele acestea să se
facă pîini.” Deci vedem clar cum satan pune la îndoiala ca Isus
Christos este Fiul lui Dumnezeu. Oare este bine să ne alipim şi
noi de satan şi să punem la îndoială acest lucru?
Matei 4:6
“Şi I-a zis: „Dacă eşti
Fiul lui Dumnezeu, aruncă-Te jos; căci este scris: „El va
porunci îngerilor Săi să vegheze asupra Ta; şi ei Te vor lua pe
mâni, ca nu cumva să Te loveşti cu piciorul de vreo piatră.”
Matei 4:10
„Pleacă, Satano” i-a răspuns Isus. „Căci este scris: „Domnului,
Dumnezeului tău să te închini şi numai Lui să-I slujeşti.”
Dacă Isus Christos era aceeaşi persoană cu Dumnezeu Creatorul,
raţiunea ar trebuie să ne întrebe, cum putea El să se închine
lui Însuşi?
Matei 5:45
“Ca să fiţi fii ai
Tatălui vostru care este în ceruri; căci El face să răsară
soarele Său peste cei răi şi peste cei buni, şi dă ploaie peste
cei drepţi şi peste cei nedrepţi.”
Marcu 10:18
„Pentru ce Mă numeşti bun?” i-a zis Isus. „Nimeni nu este bun
decât Unul singur:
Dumnezeu.”. Observăm cum Domnul Isus spune că atât timp cât
suntem pe pământ toată gloria şi onoarea să I se dea Dumnezeului
adevărat din ceruri.
Marcu 13:32
“Cît despre ziua aceea, sau ceasul acela, nu ştie nimeni, nici
îngerii din ceruri, nici
Fiul, ci numai Tatăl.”
Marcu 15:34
“Şi în ceasul al nouălea, Isus a strigat cu glas tare: „Eloi,
Eloi, lama sabactani” care, tălmăcit, înseamnă: „Dumnezeul Meu,
Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit?”
Luca 1:35
“Îngerul i-a răspuns: „Duhul Sfânt Se va pogorâ peste tine, şi
puterea Celui Prea Înalt te va umbri. De aceea Sfântul care Se
va naşte din tine, va fi chemat
Fiul lui Dumnezeu.”
Luca 24:49 “Şi
iată că voi trimite peste voi
făgăduinţa Tatălui Meu;
dar rămâneţi în cetate până veţi fi îmbrăcaţi cu putere de sus.”
Ioan 1:3
„Toate lucrurile au fost
făcute prin El; şi nimic din ce a fost făcut, n-a fost făcut
fără El.”
Ioan 1:14
“Şi Cuvântul S-a făcut trup, şi a locuit printre noi, plin de
har, şi de adevăr. Şi noi am privit slava Lui,
o slavă întocmai ca slava
singurului născut din Tatăl.”
Ioan 3:16
“Fiindcă atât de mult a iubit
Dumnezeu lumea, că a dat
pe singurul Lui Fiu, pentru ca oricine crede în El, să nu
piară, ci să aibă viaţa veşnică.”
Ioan 3:34
“Căci Acela pe care L-a
trimis Dumnezeu, vorbeşte cuvintele lui Dumnezeu, pentru că
Dumnezeu nu-I dă Duhul cu măsură.”
Ioan 5:19, 20
„Isus a luat din nou cuvântul, şi le-a zis: „Adevărat, adevărat
vă spun, că, Fiul nu poate face nimic de la Sine; El nu face
decât ce vede pe Tatăl făcând; şi tot ce face Tatăl, face şi
Fiul întocmai. Căci Tatăl iubeşte pe Fiul, şi-I arată tot ce
face; şi-I va arăta lucrări mai mari decât acestea, ca voi să vă
minunaţi.”
Ioan 5:26
“Căci, dupăcum Tatăl are
viaţa în Sine, tot aşa a dat şi Fiului să aibă viaţa în
Sine.”
Ioan 5:30-32
„Eu nu pot face nimic de la Mine însumi: judec după cum aud; şi
judecata Mea este dreaptă, pentru că nu caut să fac voia Mea,
ci voia Tatălui, care M-a
trimis. Dacă Eu mărturisesc despre Mine însumi, mărturia Mea
nu este adevărată. Este un Altul, care mărturiseşte despre mine;
şi ştiu că mărturisirea pe care o face El despre Mine, este
adevărată.”
Ioan 6:38, 39
„Căci M-am pogorât din cer ca să fac nu voia Mea,
ci voia Celui ce M-a
trimis. Şi voia Celui ce M-a trimis, este să nu pierd nimic
din tot ce Mi-a dat El, ci să-l înviez în ziua de apoi.”
Ioan 6:45, 46
„În prooroci este scris: „Toţi vor fi învăţaţi de Dumnezeu.” Aşa
că oricine a ascultat pe Tatăl, şi a primit învăţătura Lui, vine
la Mine. Nu că cineva a
văzut pe Tatăl, în afară de Acela care vine de la Dumnezeu; da,
Acela a văzut pe Tatăl.”
Ioan 7:16, 17
“Isus le-a răspuns: „Învăţătura
Mea nu este a Mea, ci a Celui ce M-a trimis pe Mine. Dacă
vrea cineva să facă voia Lui, va ajunge să cunoască dacă
învăţătura este de la Dumnezeu sau dacă Eu vorbesc de la Mine.”
Ioan 7:28, 29
“Şi Isus, pe când învăţa pe norod în Templu, striga: „Mă
cunoaşteţi şi Mă ştiţi de unde Sunt! Eu n-am venit de la Mine
însumi, ci Cel ce M-a trimis, este adevărat, şi voi nu-L
cunoaşteţi. Eu Îl cunosc,
căci vin de la El, şi El M-a trimis.”
Ioan 8:17, 18
“În Legea voastră este scris că mărturia a doi oameni este
adevărată:deci, despre Mine însumi,
mărturisesc Eu, şi despre
Mine mărturiseşte şi Tatăl, care M-a trimis.” Ce observăm
aici? Evreii aveau în lege că orice spuneau trebuia să fie
argumentat de doi sau 3 martori.
(Deut. 19:15)
Fariseii care mereu
încercau să îl prindă pe Domnul Isus cu vicleşug au venit cu
această lege. Atunci Domnul Isus le spune, ca un martor sunt Eu
şi mai are ca martor şi pe Dumnezeu, Tatăl din ceruri. Foarte
simplu 1+1=2.
Dacă Isus şi Dumnezeu Tatăl ar fi fost aceeaşi persoană, Isus nu
ar fi putut aduce acest argument, numai în cazul în care ei sunt
separaţi şi diferiţi aceasta se poate aplica. Acum ne putem
întreba, dacă legea cerea 2 sau 3 martori, de ce Isus nu a adus
ca martor şi pe Spiritul Sfânt? Foarte simplu, Spiritul Sfânt nu
este o persoană ci este puterea şi influenţa prin care Dumnezeu
lucrează. (Referitor la acest subiect vom analiza câteva
scripturi mai jos)
Ioan 8:42
„Isus le-a zis: „Dacă ar fi Dumnezeu Tatăl vostru, M-aţi iubi
şi pe Mine, căci Eu am ieşit şi vin de la Dumnezeu:
n-am venit de la Mine
însumi, ci El M-a trimis.”
Ioan 8:50
„Eu nu caut slava Mea; este Unul care o caută şi care judecă.”
Ioan 8:54,55
„Isus a răspuns: „Dacă Mă slăvesc Eu însumi, slava Mea nu este
nimic; Tatăl Meu Mă
slăveşte, El, despre care voi ziceţi că este Dumnezeul
vostru; şi totuşi nu-L cunoaşteţi.
Eu Îl cunosc bine; şi
dacă aş zice că nu-L cunosc, aş fi şi Eu un mincinos ca voi. Dar
îl cunosc şi păzesc Cuvântul Lui.”
Ioan 10:29
„Tatăl Meu, care Mi
le-a dat, este mai mare decât toţi; şi nimeni nu le poate smulge
din mâna Tatălui Meu.”
Ioan 10:36
„Cum ziceţi voi că hulesc
Eu pe care Tatăl M-a
sfinţit şi M-a trimis în lume? Şi aceasta, pentru că am zis:
„Sunt Fiul lui Dumnezeu!”
Ioan 14:24
„Cine nu Mă iubeşte, nu păzeşte cuvintele Mele. Şi cuvântul, pe
care-l auziţi, nu este al Meu,
ci al Tatălui, care M-a
trimis.”
Ioan 14:28
„Aţi auzit că v-am spus: „Mă duc, şi Mă voi întoarce la voi.”
Dacă M-aţi iubi, v-aţi fi bucurat că v-am zis: „Mă
duc la Tatăl;” căci Tatăl este mai mare decât Mine.”
Ioan 16:3
„Şi se vor purta astfel cu voi, pentru că n-au cunoscut
nici pe Tatăl, nici pe
Mine.”
Ioan 16:23
„În ziua aceea, nu Mă veţi mai întreba de nimic. Adevărat,
adevărat, vă spun că,
orice veţi cere de la Tatăl, în Numele Meu, vă va da.”
Ioan 17:11
“Eu nu mai Sunt în lume, dar ei Sunt în lume,
şi Eu vin la Tine. Sfinte
Tată, păzeşte, în Numele Tău, pe aceia pe care Mi i-ai dat,
pentru ca ei să fie una, cum Suntem şi noi.”
Ioan 20:17
„Nu mă ţinea” i-a zis Isus „căci încă nu M-am suit la Tatăl
Meu. Ci, du-te la fraţii Mei, şi spune-le că
Mă sui la Tatăl Meu şi
Tatăl vostru, la Dumnezeul Meu şi Dumnezeul vostru.”
Fapte 2:32, 33
„Dumnezeu a înviat pe acest Isus, şi noi toţi Suntem martori ai
lui. Şi acum, odată ce S-a înălţat prin dreapta lui Dumnezeu, şi
a primit de la Tatăl făgăduinţa Duhului Sfânt, a turnat ce
vedeţi şi auziţi.”
Fapte 3:26
„Dumnezeu, după ce a ridicat pe Robul Său Isus, L-a trimis mai
întâi vouă, ca să vă binecuvânteze, întorcând pe fiecare din voi
de la fărădelegile sale.”
Fapte 10:37, 38
„Ştiţi
vorba făcută prin toată Iudea, începând din Galilea, în urma
botezului propovăduit de Ioan; cum
Dumnezeu a uns cu Duhul
Sfânt şi cu putere pe Isus din Nazaret, care umbla din loc
în loc, făcea bine, şi vindeca pe toţi cei ce erau apăsaţi de
diavolul; căci Dumnezeu era cu El.”
1 Corinteni 8:6
“Totuşi pentru noi nu este
decât un singur Dumnezeu:
Tatăl, de la care vin toate lucrurile şi pentru care trăim şi
noi, şi un singur Domn: Isus Hristos, prin care Sunt toate
lucrurile şi prin El şi noi.”
1 Corinteni 11:3
“Dar vreau să ştiţi că Hristos este Capul oricărui bărbat; că
bărbatul este capul femeii, şi că
Dumnezeu este capul lui
Hristos.”
2 Corinteni 1:3
“Binecuvântat să fie
Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Isus Hristos, Părintele
îndurărilor şi Dumnezeul oricărei mângîieri”
Galateni 3:26
“Căci toţi Sunteţi fii ai lui Dumnezeu, prin credinţa în
Hristos Isus.”
Galateni 4:4
“Dar când a venit împlinirea vremurii, Dumnezeu a trimis pe
Fiul Său, născut din femeie, născut sub Lege.”
Efeseni 1:2, 3
“Har şi pace de la Dumnezeu,
Tatăl nostru, şi de la
Domnul Isus Hristos. Binecuvântat să fie Dumnezeu, Tatăl
Domnului nostru Isus Hristos, care ne-a binecuvântat cu tot
felul de binecuvântări duhovniceşti, în locurile cereşti, în
Hristos.”
Efeseni 1:17
“Şi mă rog ca Dumnezeul
Domnului nostru Isus Hristos, Tatăl slavei, să vă dea un duh
de înţelepciune şi de descoperire, în cunoaşterea Lui.”
Efeseni 3:14
“...Iată dece, zic, îmi plec genunchii
înaintea Tatălui Domnului
nostru Isus Hristos”
Filipeni 2:6-9
“El, cu toate că avea chipul lui Dumnezeu, totuşi
n-a crezut ca un lucru de
apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu, ci S-a desbrăcat pe
sine însuşi şi a luat un chip de rob, făcându-Se asemenea
oamenilor. La înfăţişare a fost găsit ca un om, S-a smerit şi
S-a făcut ascultător până la moarte, şi încă moarte de cruce.”
Filipeni 2:9-11
“De aceea şi Dumnezeu L-a înălţat nespus de mult, şi I-a dat
Numele, care este mai presus de orice nume; pentruca, în Numele
lui Isus, să se plece orice genunchi al celor din ceruri, de pe
pământ şi de sub pământ, şi orice limbă să mărturisească,
spre slava lui Dumnezeu
Tatăl, că Isus Hristos este Domnul.”
Coloseni 1:2
“Către sfinţii şi fraţii credincioşi în Hristos, care Sunt în
Colose: Har şi pace de la Dumnezeu,
Tatăl nostru, şi de la
Domnul Isus Hristos.”
1 Timotei 2:5
“Căci este un singur
Dumnezeu, şi este un singur mijlocitor între Dumnezeu şi oameni:
Omul Isus Hristos.”
Evrei 5:7
“El este Acela care, în zilele vieţii Sale pământeşti, aducând
rugăciuni şi cereri cu strigăte mari şi cu lacrămi
către Cel ce putea să-L
izbăvească de la moarte, şi fiind ascultat, din pricina
evlaviei Lui”
Evrei 7:25
“De aceea şi poate să mântuiască în chip desăvârşit pe cei ce
se apropie de Dumnezeu
prin El, pentru că trăieşte pururea ca să mijlocească pentru
ei.”
Evrei 10:12
“El, dimpotrivă, după ce a adus o singură jertfă pentru păcate,
S-a aşezat pentru
totdeauna la dreapta lui Dumnezeu”
1 Petru 1:3
“Binecuvântat să fie
Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Isus Hristos, care, după
îndurarea Sa cea mare, ne-a născut din nou prin învierea lui
Isus Hristos din morţi, la o nădejde vie”
1 Ioan 4:14
“Şi noi am văzut şi mărturisim
că Tatăl a trimis pe Fiul
ca să fie mântuitorul lumii.”
1 Ioan 4:15
“Cine va mărturisi că
Isus este Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu rămâne în el, şi el în
Dumnezeu.”
1 Ioan 5:11
„Şi mărturisirea este aceasta:
Dumnezeu ne-a dat viaţa
veşnică, şi această viaţă este în Fiul Său.”
2 Ioan 1:3
„Harul, îndurarea şi pacea să fie cu voi din partea lui
Dumnezeu Tatăl, şi din
partea Domnului Isus Hristos, Fiul Tatălui, într-adevăr şi
în dragoste!”
Apocalipsa 3:21
„Celui ce va birui, îi voi da să şadă cu Mine pe scaunul Meu de
domnie, după cum şi Eu am biruit
şi am şezut cu Tatăl Meu
pe scaunul Lui de domnie.”
Cuvântul “Dumnezeu” aplicat şi la alte fiinţe, nu numai la
Dumnezeu Tatăl
Dacă vom studia atent Biblia vom găsi scripturi care aplică
numele de “Dumnezeu” la Domnul Isus Christos, şi aceasta este şi
cauza care îi face pe unii să combine împreună Tatăl cu Fiul.
Cuvântul “Dumnezeu” apare în jur de 1200 ori în Noul Testament.
Aproape în toate cazurile este aplicat la Dumnezeu Tatăl, dar
niciodata nu este aplicat la Spiritul Sfânt. Dar să fim atenţi,
că cuvântul “Dumnezeu” este aplicat în Biblie în diferite
feluri.
Citim în Exod 7:1
“Domnul i-a zis lui Moise: „Iată că
te fac Dumnezeu
pentru Faraon; şi fratele tău Aaron va fi proorocul tău.” A fost
Moise un Dumnezeu? DA! A fost făcut Dumnezeu peste Faraon.
Cuvântul Dumnezeu înseamnă puternic. Lui Moise i-a fost dată
putere şi autoritate peste Faraon. În Vechiul Testament sunt
folosite cîteva cuvinte ebraice care sunt folosite pentru
cuvantul “Dumnezeu”. Unul din ele este “elohim”
El este tradus ca “Dumnezeu” în peste 2000 de cazuri dar
în
Geneza 23:6 acest
cuvânt este aplicat lui Avraam: “Ascultă-ne, domnul nostru! Tu
eşti un prinţ puternic
printre noi….” (Traducerea Noua) Vedem acelaşi lucru că Avraam a
fost un Dumnezeu, un puternic printre ei.
Să ne uităm la un pasaj din cartea Psalamilor:
Psalmi 82:1,6,7 (Un
psalm al lui Asaf.) “Dumnezeu stă în adunarea lui Dumnezeu; El
judecă în mijlocul
dumnezeilor.“Eu am zis: „Sunteţi
dumnezei, toţi Sunteţi fii ai Celui Prea Înalt. Însă veţi
muri ca nişte oameni, veţi cădea ca un domnitor oarecare.” Ce
observăm aici? Vedem că sunt mai mulţi Dumnezei. Nu vom intra în
detalii la cine se aplică acest verset, dar lucrul esenţial este
că Scriptura vorbeşte clar că sunt mai mulţi Dumnezei
(puternici)
Dar să nu ne fie de mirare când vom găsi căci chiar şi Satan
este un Dumnezeu. Să citim “A căror minte necredincioasă a
orbit-o dumnezeul
veacului acestuia, ca să nu vadă strălucind lumina
Evangheliei slavei lui Hristos, care este chipul lui Dumnezeu.”
2 Corinteni 4:4.
Satan are putere până la o anumită măsură, deaceea este numit
Dumnezeu.
Dar să fim atenţi la un lucru foarte important, după cum am
văzut acest cuvânt “Dumnezeu” este aplicat la mai multe fiinţe,
totuşi Biblia Spune CLAR că este numai un singur Dumnezeu
Atotputernic, Creatorul întregului Univers, El este marele
Dumnezeu fără început şi fără sfârşit, Dumnezeu, Tatăl Domnului
Isus Christos. Exact cum acest cuvânt Dumnezeu este aplicat la
alte fiinţe, în acelaşi fel este aplicat şi la Fiul lui
Dumnezeu, Isus Christos. În Noul Testament cuvântul Dumnezeu
este aplicat la Domnul Isus Christos de 6 ori. Le vom cita mai
jos:
1.
Ioan 1:1
“La început era Cuvântul, şi Cuvântul era cu Dumnezeu, şi
Cuvântul (Logosul sau Isus Christos) era
Dumnezeu.” (acest
verset va fi explicat mai jos în detalii)
2.
Ioan 1:18
“Nimeni nu L-a văzut vreodată pe Dumnezeu. Singurul născut
(Fiu), El Însuşi
Dumnezeul, Cel Care este în sânul Tatălui, El L-a făcut
cunoscut.” (Traducerea Nouă) – vedem că spune că Singurul Fiu
car este un Dumnezeu, un puternic, şi partea a doua a versetului
spune “Care este în sânul Tatălui” Deci daca sunt una şi aceeaşi
fiinţă, cum ar putea sa fie “în sânul Tatălui” (în favoarea şi
iubirea Tatălui)? Desigur că ar fi imposibil!
3.
Ioan 20:28
“Drept răspuns, Toma I-a zis: „Domnul meu şi
Dumnezeul meu!”.
Acest verset este folosit de multe ori ca suport al trinităţii.
Înseamnă aceasta că Isus a fost Marele Dumnezeu, Cretorul
Universului? Desigur că nu. Cuvântul Dumnezeu (Theos) este
termenul folosit pentru respect, deosebit, măreţ. Chiar în
acelaşi capitol Isus îi spune Mariei Magdalena: „Nu mă ţinea”
i-a zis Isus „căci încă nu M-am suit la
Tatăl Meu. Ci, du-te
la fraţii Mei, şi spune-le că Mă sui la Tatăl Meu şi Tatăl
vostru, la Dumnezeul Meu
şi Dumnezeul vostru.” Ioan 20:17 Isus a recunoscut că
Dumnezeu din ceruri este Tatăl Lui şi este diferit de El.
4.
Tit 2:13
“Aşteptând fericita noastră nădejde şi arătarea slavei marelui
nostru Dumnezeu şi
mântuitor Isus Hristos.”
5.
Evrei 1:8
“Pe când Fiului I-a zis: „Scaunul Tău de domnie, Dumnezeule,
este în veci de veci; toiagul domniei Tale este un toiag de
dreptate.”
6.
2 Petru 1:1
“Simon (Sau: Simeon.) Petru, rob şi apostol al lui Isus
Hristos, către cei ce au căpătat o credinţă de acelaşi preţ cu a
noastră, prin dreptatea
Dumnezeului şi mântuitorului nostru Isus Hristos”
Isus Christos a murit cu adevărat şi a treia zi a fost înviat a
treia zi
1 Corinteni 15:3, 4
„V-am învăţat înainte de toate, aşa cum am primit şi eu: că
Hristos a murit pentru
păcatele noastre, după Scripturi; că a fost îngropat şi a înviat
a treia zi, după Scripturi;”. Putea Dumnezeu, Tatăl să
moară? Desigur că nu. Dumnezeu a avut şi are nemurirea, viaţă în
sine însuşi, în care moartea este o imposibilitate.
1 Corinteni 15:15
“Ba încă noi Suntem descoperiţi şi ca martori mincinoşi ai lui
Dumnezeu; fiindcă, am mărturisit despre Dumnezeu că El a înviat
pe Hristos, când nu L-a înviat, dacă este adevărat că morţii nu
înviază.”
Evrei 2:9
„Dar pe Acela care a fost făcut „pentru puţină vreme mai pe jos
decât îngerii” adică pe Isus, Îl vedem „încununat cu slavă şi cu
cinste” din pricina
morţii pe care a suferit-o; pentruca, prin harul lui
Dumnezeu, El să guste moartea pentru toţi.”
1 Petru 3:18
„Hristos, de asemenea, a suferit odată pentru păcate, El, Cel
neprihănit, pentru cei nelegiuiţi, ca să ne aducă la Dumnezeu.
El a fost omorât în trup,
dar a fost înviat în duh”
Apocalipsa 1:18
“Cel viu.
Am fost mort, şi iată că
Sunt viu în vecii vecilor. Eu ţin cheile morţii şi ale
Locuinţei morţilor.”
Apocalipsa 2:8
„Îngerului Bisericii din Smirna scrie-i: „Iată ce zice Cel
dintâi şi Cel de pe urmă,
Cel ce a murit şi a înviat”
Scripturi care la prima vedere par să suporte gândul trinităţii
(Dumnezeu, Isus şi Spiritul Sfânt sunt una)
Ioan 1:1
“La început era
Cuvântul, şi Cuvântul era cu Dumnezeu, şi Cuvântul era
Dumnezeu.”
Această scriptură este folosită ca suport cel mai des de cei ce
susţin doctrina trinităţii. Dar sa fim atenţi chiar din prima
parte a versetului: “La început era cuvântul, şi Cuvântul era cu
Dumnezeu”, spune că Cuvântul era cu Dumnezeu, deci clar vedem ca
trebuie să fie două fiinţe separate ca una să fie împreună cu
cealaltă. Partea a doua a versetului, unde spune că “Cuvântul
era Dumnezeu”. Cititorii sârguincioşi ai Bibliei studiind atent
vor vedea că din odiginalul grecesc scriptura spune “Şi Cuvântul
era un Dumnezeu”.
După cum am văzut mai sus, cuvântul “Dumnezeu” se aplică la mai
multe fiinţe nu este limitat numai la Dumnezeu Tatăl, Creatorul,
şi în acest fel vedem că această scriptură se armonizează cu tot
ce spune Biblia şi nu suţine doctrina trinităţii.
Una în gândire
Ioan 17:21-23
“Mă rog ca toţi să fie una, cum Tu,
Tată, eşti în Mine, şi Eu
în Tine; ca, şi ei să fie una în noi, pentru ca lumea să
creadă că Tu M-ai trimis. Eu le-am dat slava pe care Mi-ai dat-o
Tu, pentru ca ei să fie una, cum şi noi Suntem una. Eu în ei, şi
Tu în Mine; -pentruca ei să fie în chip desăvârşit una, ca să
cunoască lumea că Tu M-ai trimis, şi că i-ai iubit, cum M-ai
iubit pe Mine.” Cei care suţin gândul trinităţii folosesc
această scriptură ca suport că Isus şi Dumnezeu Tatăl sunt una.
Acest gând mai este prezentat şi în Ioan 10:30 “Eu
şi Tatăl una Suntem.” şi în
Ioan 17:11. Dar cum armonizăm această cu yecile de
scripturi citate unde Domnul nostru spune că ei sunt diferiţi şi
că “Tatăl este mai mare
decât mine”.
Daţi să vedem ce înseamnă “suntem
una”? Domnul nostru a creat toate creaturile Sale în
asemănarea Lui. Ce înseamnă aceasta? Aceasta înseamnă că
caracteristicile de iubire, dreptate, înţelepciune au fost
imprimate în toate creaturile sale. Citim aceasta despre fiul
lui – Isus Christos Ioan
1:14 “Şi Cuvântul S-a făcut trup, şi a locuit printre noi,
plin de har, şi de adevăr. Şi noi am privit slava Lui,
o slavă întocmai ca slava
singurului născut din Tatăl.”
Citim acelaşi lucru despre Adam: Geneza 1:26 “Apoi Dumnezeu a
zis: „Să facem om după
chipul Nostru, după asemănarea Noastră;”
Dumnezeu împreună cu fiul Său, Isus Christos sunt una în
gândire, una în lucrare.Exact aceasta ne spune Apostolul Pavel
şi ne îndeamnă să fim şi noi una în gândire şi lucrare: Filipeni
4:2 “Îndemn pe Evodia şi îndemn pe Sintichia
să fie cu un gând în
Domnul.”
1 Corinteni 1:10
“Vă îndemn, fraţilor, pentru Numele Domnului nostru Isus
Hristos, să aveţi toţi acelaşi fel de vorbire, să n-aveţi
desbinări între voi, ci
să fiţi uniţi în chip desăvârşit într-un gând şi o simţire.”
Filipeni 2:2
“Faceţi-mi bucuria deplină,
şi aveţi o simţire, o
dragoste, un suflet şi un gând.”
Filipeni 3:15,16
“Gândul acesta, deci, să
ne însufleţească pe toţi, care Suntem desăvârşiţi; şi dacă
în vreo privinţă Sunteţi de altă părere, Dumnezeu vă va lumina
şi în această privinţă. Dar în lucrurile în care am ajuns de
aceeaşi părere, să umblăm la fel.”
Ioan 14:20
“În ziua aceea, veţi cunoaşte
că Eu Sunt în Tatăl Meu,
că voi Sunteţi în Mine, şi că Eu Sunt în voi.”
Ce ne spune Domnul aici? Ne spune CLAR că după ce noi vom fi
credincioşi vom fi una cu El, înseamnă aceasta că vom fi o
fiinţă? NU. Înseamnă că vom ajunge în armonie perfectă de
gândire şi acţiune. Exact aceasta s-a rugat şi Domunl nostru
Isus “ei să fie una în noi” – Ioan 17:21-23
Citim în Biblie că soţia şi bărbatul după căsătorie devin una.
Înseamnă aceasta că ei sunt numai o fiinţă? NU. Aceasta înseamnă
că ei ideal trebuie să fie una în gândire şi acţiune.
1 Petru 3:8
“Încolo, toţi să fiţi cu aceleaşi gânduri, simţind cu alţii,
iubind ca fraţii, miloşi, smeriţi.”
Efeseni 4:3
“Şi căutaţi să păstraţi
unirea Duhului, prin legătura păcii”
Romani 15:6
“Pentru ca toţi împreună,
cu o inimă şi cu o gură, să slăviţi pe Dumnezeu, Tatăl
Domnului nostru Isus Hristos.”
Ioan 6:57
“După cum Tatăl, care este viu, M-a trimis pe Mine, şi Eu
trăiesc prin Tatăl, tot aşa, cine Mă mănâncă pe Mine, va trăi şi
el prin Mine.”
Ioan 15:4
“Rămâneţi în Mine, şi Eu voi rămânea în voi. Dupăcum mlădiţa nu
poate aduce roadă de la sine, dacă nu rămâne în viţă, tot aşa
nici voi nu puteţi aduceţi roadă, dacă nu rămâneţi în Mine.”
Filipeni 2:6-9
“El, cu toate că avea chipul lui Dumnezeu, totuşi
n-a crezut ca un lucru de
apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu, ci S-a desbrăcat pe
sine însuşi şi a luat un chip de rob, făcându-Se asemenea
oamenilor. La înfăţişare a fost găsit ca un om, S-a smerit şi
S-a făcut ascultător până la moarte, şi încă moarte de cruce.”
Concluzii
Ap. Pavel îndeamnă pe toţi creştinii sinceri să “nu trecem peste
ce este scris” 1 Cor 4:6. Cu inimile deschise şi sincere să
studiem cuvântul lui Dumnezeu şi să lăsăm ca acesta să ne
influenţeze vieţile noastre
ca să putem aduce roade plăcde lui Dumnezeu
Chiar şi sutaşul roman,
departe de Dumnezeu, fără nici o credinţă care stătea la
picioarele lui Isus când era pe cruce, a spus „Cu adevărat,
acesta a fost Fiul lui
Dumnezeu!” Matei 27:54 El nu a spus cu adevărat este
Dumnezeu Tatăl, ci a spus clar: “Fiul lui Dumnezeu”
Deci vedem că nici o scriptură în Biblie nu învaţă că Dumnezeu
Tatăl, Isus Christos Fiul şi Spiritul Sfânt sunt una şi aceeaşi
fiinţă ci scriptura spune clar: “ Totuşi pentru noi nu este
decât un singur
Dumnezeu: Tatăl, de la care vin toate lucrurile şi pentru
care trăim şi noi, şi un
singur Domn: Isus Hristos, prin care Sunt toate lucrurile şi
prin El şi noi.” 1 Corinteni 8:6
Să spunem şi noi împreună cu Apostolul iubirii
1 Ioan 4:15
“Cine va mărturisi că
Isus este Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu rămâne în el, şi el în
Dumnezeu.”