BUNELE
MANIERE ÎN CASA LUI DUMNEZEU 1
Textul de bază se află în- 1 Timotei 3:15: “Dar dacă voi întîrzia, să ştii cum trebuie
să se poarte cineva în casa lui Dumnezeu, care este Adunarea Dumnezeului Celui
viu, stîlpul şi susţinerea adevărului”. Acest
text precum şi altele ne sugerează faptul, că este un mod anume de a te purta în
adunare, care are aprobarea lui Dumnezeu. Înainte
de a încerca să aflăm din scripturi cum să ne comportăm în casa Domnului,
ar trebui să analizăm ce este casa
Domnului.
Prima
şi cea mai importantă constatare este prezenţa Domnului care face din acest loc
un Betel, un loc sfînt în care Domnul se întîlneşte cu poporul său. Domnul
nostru Isus ne asigură în Evanghelia după Matei 18:20: “Căci acolo unde doi sau trei sînt adunaţi
pentru numele Meu, acolo sînt şi Eu în mijlocul lor”. Să-L ai pe Domnul în
mijlocul adunării, ca sprijin şi ajutor, este cel mai minunat lucru şi este o
onoare deosebită să stai în prezenţa Sa. Această constatare ar trebui să
trezească în noi o reverenţă şi atenţie sporită asupra a tot ce gîndim, vorbim
şi facem, astfel încît jertfa noastă să fie de un miros bineplăcut Domnului.
Moise
cînd era pe muntele Horeb păscînd turma socrului său Ietro, îngerul Domnului i
se arată într-o flacără de foc ce ieşa din mijlocul unui rug şi atunci cînd se
apropie să vadă, este somat să nu se apropie şi să-şi scoată încălţămintea din
picioare că locul în care se află este sfînt. Exod 3:1-5. şi această ilustraţie
ne arată că prezenţa Lui Dumnezeu conferă acelui loc un statut de sfinţenie şi
la fel ca în cazul lui Moise implică din partea noastră un comportament adecvat
caracterizat de evlavie şi respect deosebit. Scoaterea
încălţămintei în cazul lui Moise arată un semn al reverenţei şi veneraţiei
potrivite care ne învaţă că nu ne putem apropia de Dumnezeu oricum ca de un om
oarecare, ci ar trebui să apreciem măreţia şi gloria Lui. Reverenţa este o
piatră preţioasă oriunde se află şi o calitate indispensabilă tuturor acelora
care vor moşteni împărătia cu Cristos. Ne este imposibil să ne imaginăm ca
cineva să poată ajunge în împărăţie, fără să aibă această calitate pe care
Răscumpărătorul nostru a avut-o cu prisosinţă. Dacă noi nu cultivăm şi nu păstăm
reverenţa, sîntem în pericolul de a pierde şi avea tot mai puţin respect pentru
Dumnezeu, pentru adevăr şi pentru fraţi. Frica sau respectul faţă de Domnul este
o componetă a spiritului sfînt după cum citim în Isaia 11:2.3: “Duhul Domnului
se va odihni peste El, duh de înţelepciune şi de pricepere, duh de sfat şi de
tărie, duh de cunoştinţă şi de frică de Domnul. Plăcerea Lui va fi frica de
Domnul”. Analizînd
acest text observăm că frica de Domnul, este una din calităţile spiritului cu
care a fost uns Domnul nostru şi biserica Sa. Dacă Domnul Isus perfect fiind,
cel mai important dintre fii lui Dumnezeu “unicul fiu născut din partea
Tatălui,” a manifestat cu prisosinţă reverenţa faţă de Tatăl, cu cît mai mult ar
trebui noi care am fost pierduţi, ca nişte oi rătăcite dar prin grija Tatălui am
fost găsiţi de Păstorul cel bun care ne-a scos din groapa pieirii şi ne-a adus
la loc larg. Astfel noi vedem că mai întîi de toate, a avea respect pentru
Dumnezeu este un act de dreptate simţindu-ne datori graţiei lui. Pentru ca noi
să apreciem cît mai corect “Casa Domnului” aş mai aduce un pasaj biblic din
epistola lui Pavel către Evrei 12:18-24 unde apostolul doreşte să ne facă
conştienţi de poziţia noastră sau cum spune în context că “ne-am apropiat de “
cele mai înalte lucruri sau entităţi. Mai
întîi apostolul face o comparaţie între Israel după trup şi Israel spiritual,
din care observăm o diferenţă de slavă cu toate că maifestările înfricoşătoare
de la muntele Sinai indicau măreţia Lui Dumnezeu, cu care ei încheiau un
legămînt. Comparaţia porneşte cu cei doi munţi, Sinai şi Sion din care reiese
superioritatea muntelui Sion care în mod literal a fost ales ca reşedinţă pentru
Dumnezeu şi aici ne amintim cuvintele din Psalmul 132:1-5, 13, 14. “Aduţi
aminte, Doamne, de David şi de toate necazurile lui; cum a jurat el Domnului şi
a făcut un jurămînt Puternicului lui Iacov: “Nu voi intra în cortul casei mele,
nu mă voi sui în patul în care mă odihnesc, nu voi da somn ochilor mei nici
aţipire pleoapelor mele, pînă voi găsi un loc pentru Domnul, locuinţă pentru
Puternicul lui Iacov...””Căci Domnul a ales Sionul, l-a dorit ca locuinţă a
Sa:”Aceasta este locul Meu de odihnă pe vecie; aici voi locui căci l-am dorit”.
Reprezentarea
simbolică a Sionului este cu mult mai măreaţă deoarece Sionul ceresc este
Biserica, sau cetatea Dumnezeului Celui viu, Ierusalimul ceresc, adunarea în
sărbătoare, Biserica celor întîi născuţi, care sînt scrişi în ceruri. Pe lîngă
faptul că ne apropiem de Biserică sub diferite denumiri folosite de apostol în
acest pasaj, el ne spune în continuare că ne apropiem de “zecile de mii de
îngeri, de Dumnezeu Judecătorul tuturor, de duhurile celor drepţi făcuţi
desăvîrşiţi, de Isus, Mijlocitorul legămîntului celui nou, şi de sîngele
stropirii, care vorbeşte mai bine decît sîngele lui Abel”.
Aşa
cum Israelul natural trebuia să păstreze o distanţă anume faţă de munte unde era
prezenţa lui Dumnezeu, şi oricine animal sau om dacă s-ar fi apropiat era ucis
cu pietre, aceasta ne arată că prin păstrarea distanţei se acorda respectul
cuvenit lui Dumnezeu, apostolul vrea să ne înveţe că tot aşa şi noi trebuie să
avem respectul cuvenit faţă de ce ne apropiem; Dar noi cu atît mai mult cu cît
ne apropiem de lucruri mult mai măreţe pe care apostolul Pavel le amiteşte după
cum am văzut deja. Din experienţă fiecare a-ţi putut observa există o tendinţă
firească a omului de a pierde respectul cuvenit pentru un lucru, o persoană sau
un grup de persoane pe măsură ce se obişnuieşte cu ele, totul începe să pară un
lucru foarte obişnuit, banal sau neimportant. De aici vine şi pericolul pentru
noi de a ne pierde reverenţa, începem să ne obişnuim foarte mult cu fraţii,
apoi, poate le găsim multe slăbiciuni cea ce ne face să-i apreciem mai puţin,
acelaşi lucru se poate întîmpla faţă de Dumnezeu dacă nu veghem asupra inimii
noastre şi nu păstrăm distanţa sau respectul cuvenit, putem cădea în păcatul de
a lua în deşert numele lui Dumnezeu. Deci atunci cînd mergem la casa Domnului,
fie că ne adunăm într-o casă particulară sau casă de adunare sau o sală de
cultură, faptul că poporul Domnului se adună pentru numele Domnului, face din
acea clădire un loc sfînt. Cînd ne ducem într-un astfel de loc, nu mergem ca la
piaţă sau la afaceri ci mergem într-un loc sfînt, unde Dumnezeu se întîlneşte cu
poporul său. Prin
urmare Casa Domnului este un loc sfînt, membrii care formează această eclesie au
fost curăţiţi şi sfinţiţi prin sîngele lui Hristos, care au fost socotiţi ca
mădulare ai aceluiaşi trup, iar pentru această turmă mică Tatăl a investit atît
de mult; de aceia Dumnezeu priveşte cu mare interes la construcţia templului Său
spiritual, iar noi să luăm seama la
aceasta, ca tot cea ce facem să fie spre zidirea fraţilor şi a noastră proprie.
Fiindcă iubiţi fraţi şi surori, să nu uităm că zidirea-duce spre viaţă..! iar
distrugerea-spre moarte..! Deci dacă dorim să lucrăm cu Dumnezeu-să zidim,să
edificăm pe fraţii nostril,dacă-i iubim şi le dorim să aibă parte de viaţa
veşnica-doriţi să facem acest lucru sfint!?.. AMIN? DAR,Să nu înţelegem
greşit-cînd suntem mustraţi de Domnul –PR.3:11Fiule,
nu dispreţui mustrarea Domnului, şi nu te mîhni de pedepsele Lui. 12. Căci Domnul mustră pe cine
iubeşte, ca un părinte pe copilul pe care -l iubeşte! SAU
PUTEM FI MUSTRA-ŢI de altcineva care NE IUBEŞTE,- Şi DOREŞTE Şi de ce nu? Nu este oare
toată atitudinea lumii, a cărnii şi a diavolului provocatoare de invidie,
egoism, gelozie, şi plină de ispite rele spre păcat în gând, cuvânt şi faptă? Şi
care sunt
reyultatele-?..suferinţă,destrugere,moarte.!? De ce atunci, Noile Creaturi din corpul Cristosului să nu se abţină de
la asemenea provocări la adresa lor şi a altora, şi nu numai atât, dar şi să se
angajeze în provocarea sau îndemnarea în direcţie inversă -- spre iubire şi
fapte bune? Sigur că acest sfat, ca toate sfaturile şi îndemnurile Cuvântului
lui Dumnezeu, este raţional şi folositor. 1Tes. ((4:6)) Nimeni să nu fie cu vicleşug şi cu nedreptate în treburi faţă de fratele
său; pentrucă Domnul pedepseşte toate aceste lucruri, după cum v'am spus şi v'am
adeverit. ((4:7)) Căci Dumnezeu nu ne -a chemat la necurăţie, ci la
sfinţire. ((4:8)) De aceea, cine nesocoteşte aceste învăţături, nesocoteşte nu
pe un om, ci pe Dumnezeu, care v'a dat şi Duhul Său cel
sfînt. ((4:9)) Cît despre dragostea frăţească, n'aveţi nevoie să vă scriem;
căci voi singuri aţi fost învăţăţi de Dumnezeu să vă iubiţi unii pe
alţii, (...Iar dacă cineva prin unelea semne,purtări,cuvinte dovedEŞTE,că nu
iubim pe fratele,sora,suntem noi învăţaţi de DUMNEZEU??
)...exemplu...ertare... ((4:10)) şi iubiţi în adevăr pe toţi fraţii, cari sînt în toată
Macedonia. Dar vă îndemnăm, fraţilor, să sporiţi tot mai mult în
ea. ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 1”Păzeşte-ţi
piciorul când intri în casa lui Dumnezeu şi apropie-te mai bine să asculţi,
decât să aduci jertfa nebunilor; căci ei nu ştiu că fac rău." Ecles. 5:1. ***R
5809 1 decembrie 1915 (pag. 360-361) 2Înţeleptul
nu vorbea desigur despre picioarele literale sau despre paşii literali, ci dădea
nişte sfaturi înţelepte pe care ascultătorii să şi le însuşească întocmai cum ni
le însuşim noi. Ei au înţeles că el voia să spună că trebuie să fie
*circumspecţi* în viaţa lor zilnică. *(Care
dă dovadă de prudenţă; prevăzător; prudent; precaut.
Atent (în vorbe, în acţiuni); chibzuit,)*
3”Păzeşte-ţi
piciorul." Remarcă unde mergi. Nu merge 4Această
Scriptură se poate pune în mod foarte cuvenit la inimă de către tot poporul lui
Dumnezeu în prezent.
Reverenţa este foarte atrăgătoare. Noi am pierdut teama că Dumnezeu ne va arunca
în chinul veşnic. Noi ştim că Tatăl nostru ceresc este mai bun decât că El ar
avea astfel de intenţie rea faţă de vreuna dintre creaturile Sale. Dar noi nu
trebuie să mergem 5.Rămâne
ca noi să ne dăm seama că astăzi Îl avem pe Dumnezeu în Biserică într-un sens în
care n-a fost niciodată în templul tipic. Oriunde se află o adunare a membrilor
Bisericii, Domnul a spus că El va fi acolo. Pietrele vii care formează Templul
lui Dumnezeu trebuie să fie tot atât de respectate ca şi templele făcute din
pietre literale. 6.Fie
că ne adunăm într-o casă particulară, într-o biserică sau într-o sală de operă,
faptul că poporul lui Dumnezeu este acolo face din acea clădire, oricare ar fie
ea, un loc sfânt. De aceea, oricine se apropie de ea trebuie s-o facă păzindu-şi
piciorul. Când
ajunge acolo trebuie să aprecieze locul unde se află şi să fie gata să “audă" --
să asculte -- nu să fie plin de veselie zgomotoasă.,făcînd dezordine! Toată conversaţia
trebuie să fie de felul celei care edifică -- zideşte -- pe linie spirituală.
Dacă nu putem discuta pe această linie ar fi mai bine să ascultăm discursul, să
cântăm şi apoi să ne retragem. 7.Oricare
ar fi conversaţia care se duce, să fie cu reverenţă, nu numai pentru loc, ci şi
pentru ocazie. Cei prezenţi să nu se întoarcă în jur şi să spună, “Iată că vine
fratele cutare, sora cutare. Îi vom auzi cântând".Sau cum va face dezordine.
Asemenea conduită este foarte nepotrivită. 8.Nu
cunoaştem o lecţie mai necesară pentru poporul Domnului decât aceea a
reverenţei. Domnul nu va chema pe nici unul lipsit de reverenţă, şi El vrea ca
această calitate să se întărească. Dar când frica este izgonită, există tendinţa
spre mai puţină *reverenţă*. În această
privinţă trebuie să avem grijă specială când mergem *(Plecăciune
în semn de profund respect. 2) livr. Sentiment de înaltă preţuire faţă de
o persoană; consideraţie; deferenţă; respect; stimă)*
((359))RESPECTAREA DREPTURILOR ALTORA 9.Nu
numai că trebuie să ne păzim piciorul când mergem
PUNCTUALITATEA UN SEMN AL CARACTERULUI
10.S-ar
părea că unii trebuie să-şi vegheze nu numai picioarele, ci şi
ceasurile.
A veni la adunare târziu nu este în armonie cu principiile dreptăţii şi iubirii.! Toţi cei
care frecventează
ar trebui, în dreptate faţă de
alţii, să caute să ajungă la timp. Ei ar trebui să-şi aranjeze afacerile astfel
încât să poată fi la adunare prompt la ora stabilită. 11.Fără
îndoială că Domnul ar privi eforturile noastre de a fi punctuali şi de a nu
deranja pe alţii ca semne ale dezvoltării caracterului creştin, care ar avea
aprobarea Sa şi care ar ajuta să ne pregătească pentru Împărăţie. Cel care este
indiferent faţă de drepturile altora
dă dovadă că este deficitar în spiritul iubirii, spiritul lui Cristos. Şi
oricine nu are spiritul lui Cristos, bine dezvoltat, nu va avea un loc în
Împărăţie. 12.Ca atare aceste lucruri -- copii care nu se
supun, întârziere la adunări etc. -- vor avea de-a face cu potrivirea noastră
pentru un loc în Împărăţie.
Prin aceasta nu vrem să spunem că noi suntem judecaţi conform înfăptuirii
noastre, sau că noi avem vreun drept de a-i judeca pe alţii conform înfăptuirii
lor. Domnul a spus, “nu judecaţi". Noi ar trebui să arătăm că străduinţele
noastre de a face voia Domnului sunt pe măsura dorinţelor inimii. **Dacă
exercităm hotărâre în încercarea de a trăi la înălţimea acestora, vom fi bucuroşi când vom avea experienţa
schimbării prin Înviere. Deci ca
să obţinem un loc în ÎMPĂRĂŢIEA LUI DUMNEZEU—SĂ NE STRĂDUIM ÎN ADEVĂR SĂ
ÎMPLINIM CE NE SPUNE DOMNUL PRIN A DOUA EPISTOLĂ A APOSTOLULUI 2PETRU 1:
5-11.!!! 1:5”De aceea, daţi-vă şi voi toate silinţele ca să uniţi cu credinţa voastră fapta; cu fapta, cunoştinţa; 1:6. cu cunoştinţa, înfrînarea; cu înfrînarea, răbdarea; cu răbdarea,
evlavia; 1:7. cu evlavia, dragostea de fraţi; cu dragostea de fraţi, iubirea de
oameni. 1:8. Căci, dacă aveţi din belşug
aceste lucruri în voi, ele nu vă vor lăsa să fiţi nici leneşi, nici neroditori în ce
priveşte deplina cunoştinţă a Domnului nostru Isus
Hristos. 1:9. Dar cine nu are aceste lucruri, este orb, umblă cu ochii închişi,
şi a uitat că a fost curăţit de vechile lui păcate. 1:10. De aceea, fraţilor, căutaţi cu atît mai mult să vă întăriţi
chemarea şi alegerea voastră; căci, dacă faceţi lucrul acesta, nu veţi aluneca
niciodată. 1:11. În adevăr, în chipul
acesta vi se va da din belşug intrare în Împărăţia vecinică a Domnului şi
Mîntuitorului nostru Isus Hristos”. Amin!