EPIFANIA şi APOCALIPSA
"El [Dumnezeu] ne-a mântuit şi ne-a chemat … după
hotărârea Lui şi după harul care ne-a fost dat în Cristos Isus, înainte de
vremurile timpului [în traducerile
engleze "înainte de crearea lumii],
dar care a fost descoperit acum prin arătarea Mântuitorului nostru Isus Cristos,
care a nimicit moartea şi a adus la lumină viaţa şi neputrezirea, prin
Evanghelie" (2 Tim.1:9, 10). În
acest fragment al Sfântei Scripturi se relatează despre Planul şi
Harul, pe care Dumnezeu le-a pregătit pentru poporul Său încă de la întemeierea
lumii şi care au fost clar descoperite prin Epifania, Lumina Clară, adică prin
învăţătura clară a lui Isus despre lucruri, persoane şi temelii. Printre
lucrurile descoperite clar de către Isus cu ajutorul Evangheliei, Adevărul
lui Dumnezeu, Apostolul Pavel enumeră viaţa şi nemurirea. Acest fragment biblic
este foarte clar şi demonstrează definiţia noastră privitoare la cuvântul
"epifania" utilizat în Noul Testament. Este de remarcat că, în acest pasaj,
termenul "epifania" nu are nici o legătură cu Prezenţa a doua a Domnului, ci se
referă la secerişul Vârstei Iudaice.
"Aşteptând fericita noastră nădejde şi
arătarea slavei marelui nostru Dumnezeu şi Mântuitor Isus Cristos"
(Tit.2:13). Expresia "slavei" nu trebuie tratată aşa cum o tratează cei mulţi,
că înseamnă lumina naturală, firească, ci mai degrabă că indică la puritatea
caracterelor lui Dumnezeu şi Cristos care strălucesc în măreţia înţelepciunii,
puterii, dreptăţii şi iubirii (Is.6:3; Ps.71:19; Num.14:21; Apoc.4:8; 15:3, 4).
Acest pasaj raportează despre aceea că sfinţii îşi pun speranţa în două lucruri,
legate de prezenţa a doua a Domnului
pe
pământ: (1) realizarea nădejdii lor de a vedea, supraveţui şi deveni
asemenea Lui şi (2) descoperirea perfectă a caracterelor lui Cristos şi Dumnezeu
pe pământ aşa cum aceasta s-a făcut în ceruri. Prin urmare, în acest verset se
vorbeşte doar despre descoperirea caracterelor măreţe ale lui Dumnezeu şi
Cristos prin Adevărul, care luminează cu o lumină
deosebită.
"Şi atunci se va descoperi acel nelegiuit
[Anticrist], pe care Domnul Isus îl va nimici cu suflarea
[puterea]gurii Sale [Bibliei, Adevărului (In.17:17), care sunt
buzele simbolice ale Domnului] şi-l
va desfiinţa cu arătarea venirii Sale" (2 Tes.2:8). Acest pasaj ne
arată că puternica şi măreaţa lumină a adevărului divin va străluci cu atâta
putere, încât prin demascarea-(?) papalităţii cu caracterul şi învăţăturile ei,
Domnul nostru,
"De acum mă aşteaptă cununa dreptăţii, pe
care mi-o va da în "ziua aceea" Domnul, Judecătorul cel drept; şi nu numai mie,
ci tuturor celor care iubesc arătarea
Lui" (2 Tim.4:8). Acest verset fără îndoială se referă la perezenţa a doua a
Domnului Cristos pe pământ, în "Ziua Acea", când El va începe lucrarea de
răsplătire a robilor lui Dumnezeu (Apoc.11:18), care cu dor şi dragoste aşteptau
acel timp, când Isus, descoperindu-se în slava Sa prin Cuvânt şi faptă, va
binecuvânta discipolii Săi fideli. Aşadar, studiul rezumativ al acestor patru
pasaje biblice ne-a descoperit faptul că cuvântul "epifania" înseamnă actul
de descoperire a persoanelor, lucrurilor şi temeliilor prin lumina Adevărului,
care străluceşte cu o lumină deosebită.
Cuvântul
"epifania", în următoarele două pasaje biblice, este utilizat într-un sens
deosebit de cel arătat mai sus şi anume ca o perioadă de timp de
(1)
"Să păzeşti porunca fără pată şi fără
vină, până la arătarea Domnului nostru Isus Cristos, care va fi făcută [descoperită] la timpul ei [la timpul Lui] de fericitul şi singurul Stăpânitor,
Împăratul celor care împărăţesc şi Domnul celor care stăpânesc" (1 Tim.6:14, 15). Apostolul Pavel nu
intenţiona să dea, în aceste versete, dispoziţii doar lui Timotei, ca
persoană separată. Timotei decedase cu cel puţin 18 veacuri până la sosirea
perioadei Epifania. După cum Isus de multe ori se adresa discipolilor
Săi din Vârsta Evanghelică prin persoana apostolilor, tot aşa şi apostolul
Pavel, vorbindu-i lui Timotei, se adresa întregului popor al lui Dumnezeu
şi îndeosebi slujitorilor Cuvântului, îndemnându-i să rămână fideli
inclusiv până la timpul reântoarcerii sau epifaniei Domnului nostru
(Col.3:4;
(2) "Te rog fierbinte înaintea lui Dumnezeu şi înaintea lui Cristos Isus, care va *judeca vii şi morţii, şi pentru arătarea şi împărăţia [basileia]Lui" (2 Tim.4:1). Sfânta Scriptură ne asigură că Isus cu Mireasa Sa aleasă, în perioada Mileniului, va judeca morţii. Sub "morţi" aici se subânţelege toţi urmaşii lui Adam, aflaţi sub osânda blestemului indiferent dacă sunt vii sau se află în morminte (Mat.8:22; 2 Cor.5:14). Ei vor fi judecaţi, probaţi pentru viaţă în Împărăţie, în perioada Basileii, după cum învaţă şi 2 Tim.4:1 (vezi de asemenea şi Ps.72:1-19; 22:28-30; Rom.14:9; 1 Cor.15:23-26; 6:2; In.5:25-29; Is.29:18, 24; 45:22, 23; Filip.2:9-11; Apoc.1:6; 5:10; 20:4, 6; Mat.19:28; 20:21; Luc.2:34; 22:29, 30; Hagai 17:21). "Viii" [îngerii decăzuţi şi noile creaţiuni,care nu sau aflat sub osânda morţii], conform versetului, *vor fi judecaţi de Domnul în perioada epifaniei sau descoperirii Lui. Prin urmare perioada epifaniei se referă la perioada Prezenţei a doua a Domnului nostru la fel ca şi basileia .*
Cele
două versete biblice, amintite deja mai sus, învaţă că cuvântul grecesc "epifania",
de la care provine transliteraţia "epifania", desemnează şi perioada
de timp, în legătură cu reântoarcerea Domnului nostru. *Revenirea
Domnului pe pământ va fi însoţită de descoperirea deplină a Adevărului,
care se va înfăptui după revenirea Lui, dar pănâ la începutul domniei Sale (şi a Bisericii) milenare. În
conformitate cu aceasta, vedem că termenul "epifania" are două semnificaţii:
1.
Actul de descoperire a persoanelor, lucrurilor şi temeliilor prin Adevărul
care străluceşte cu o lumină deosebită;
2.
Perioada de timp, în legătură cu reântoarcerea Domnului
nostru.
Aşadar,
din analiza cuvântului "epifania", am observat că, în cele şase cazuri de
utilizare a acestui cuvânt în Noul Testament, numai într-un singur caz el a fost
folosit referitor la secerişul Vârstei Iudaice, indicând activitatea lui
Isus în acest seceriş- În celelalte cinci cazuri acest cuvânt a fost utilizat
doar referitor la activitatea lui Isus în perioada celei de a doua Sale veniri.
Deci cugetul privitor la semnificaţia cuvântului "epifania" ne va fi de folos în
înţelegerea mai clară a acestor două etape a Prezenţei Domnului
nostru.
Substantivul grecesc apokalupsi
provine din verbul compus apokaluptw, care este format din prepoziţia apo (ce înseamnă din, de la) şi verbul
kalupw (a acoperi, după cum este utilizat în
Iac.5:20: "va acoperi" şi 1
Pet.4:8: "dragostea acoperă"). Prin urmare cuvântul apokalupto înseamnă
descoperire, revelaţie Luc.12:2: "Nu este
nimic acoperit [cuvântul utilizat
aici are rădăcina kalupto] care
nu va fi descoperit [verbul kalupto
este utuilizat la timpul viitor]". Astfel substantivul apokalupsis
înseamnă descoperire, arătare sau revelaţie a lucrurilor existente dar
ascunse. Ultima carte a Bibliei se numeşte "Apocalipsa" sau
"Revelaţia".
Vedem,
deci, că sensul de bază al cuvântului "apokalupsis" (descoperire) se aseamănă cu cel al
cuvântului "epifania" (lumină clară, descoperire). Ambele aceste cuvinte
desemnează acţiunea de a descoperi lucrurile existente dar tăinuite până la un
anumit timp. Cu alte cuvinte Domnul nostru "epifanează" sau "apocalipsează" pe
Dumnezeu, pe Sine însuşi, Biserica, Marea Mulţime, Adevărul, lucrurile
tainice, sfaturile inimii 3 adică totul ce trebuie scos la lumină,
descoperindu-le în acea măsură în care este de lipsă la această etapă de
desfăşurare a Planului lui Dumnezeu. Deci Epifania şi Apocalipsa Domnului
nostru nu presupune că El va fi vizibil ochiiului omului sau cunoscut de toţi,
ci presupune:
1.
Perioada de timp când El va descoperi toate lucrurile şi temeliile ca ele să fie
cunoscute;
2.
Faza a doua, a Prezenţei a doua a Domnului pe pământ şi îndeosebi Timpul
Strâmtorării.
Acum
dorim să oferim câteva comentarii şi versete biblice, în care substantivul
apokalupsis şi verbul respectiv apokalupto sunt utilizate referitor
Pentru
început vom oferi versetele, unde este folosit verbul
apokalupto:
1.
Mat.10:26 "Căci nu este nimic ascuns care
nu va fi descoperit şi nimic tăinuit care nu va fi cunoscut" (vezi de asemenea Luc.12:2). Demascarea
răului în toate aspectele vieţii va fi descoperirea lucrării judecăţii Domnului
la venirea Sa a doua (compară cu 1
Cor.4:5).
***2.
Luc.17:29, 30 "Dar, în ziua când a ieşit
Lot din Sodoma, a plouat foc şi pucioasă din cer şi i-a distrus pe toţi; la fel
va fi şi în ziua când se va arăta Fiul Omului". Sodoma reprezintă Babilonul
simbolic, iar Lot 3 clasa Marei Mulţimi (Apoc.11:8; 2
Pet.2:6-8). Distrugerea Sodomei cu foc şi pucioasă reprezintă distrugerea
completă a Babilonului (Iuda 7), care va avea loc în perioada Marei Strâmtorări
(Apoc.16:18-20; 19:20). Remarca lui Isus din versetul 30 că focul simbolic cu
foc şi pucioasă va cădea peste Sodoma, în ziua când se va arăta Fiul Omului,
demonstrează că El se va revela în perioada Marei Strâmtorări, Epifaniei sau
Apocalipsei, care a început în anul 1914. (????)
3.
Rom.8:18 "Eu socotesc că suferinţele din
timpul de acum nu sunt vrednice să fie puse alături de slava viitoare, care va
fi descoperită faţă de noi".-(?)
4.
1 Cor.3:13 "Lucrarea fiecăruia va fi dată
pe faţă, ziua o va face cunoscută, căci se va descoperi în foc şi focul va
dovedi cum este lucrarea fiecăruia". Aici se vorbeşte despre încercările
poporului lui Israel în perioada venirii a doua a Domnului Isus.(?) Ziua
despre care se relatează este timpul Marei Strâmtorări sau Ziua Epifaniei,
Apocalipsei.
5.
1 Pet.1:4,5 "şi la o moştenire
nestricăcioasă şi nepătată şi care nu se poate veşteji, păstrată în ceruri
pentru voi.Voi sunteţi păziţi de puterea lui Dumnezeu, prin credinţă pentru
mântuirea gata să fie descoperită în timpul de la urmă". (?)
6.
1 Pet.5:1 "părtaş al slavei care va fi
descoperită". Acest verset împreună cu versetele 3 şi 5 este plasat
între versetele care arată că când Isus se va revela, la venirea Sa a doua în
putere şi slavă, atunci în măsura în care se va descoperi lumii la fel şi
Biserica Sa se va descoperi lumii, în acelaşi fel şi în acelaşi
timp.
Textele
prezentate mai jos conţin substantivul "apokalupsis":
1.
Rom.2:5 "pentru ziua mâniei şi arătării
dreptei judecăţi a lui Dumnezeu". Aceasta se referă la timpul Venirii a doua
a Domnului nostru, când în perioada Marei Strâmtorări (în Epifania sau Apokalipsa Sa), El va
judeca "vii", iar în perioada Împărăţiei (Basileii) şi "morţii" (2 Tim.4:1).
Atunci fiecare "va fi răsplătit după
faptele sale" (Rom.2:6; Mat.16:27; Apoc.20:12; 22:12).
2.
Rom.8:19 "De asemenea şi creaţia [lumea] aşteaptă cu o dorinţă înfocată
descoperirea fiilor lui Dumnezeu [Bisericii]". Contextul dat arată
clar că aceasta se referă la clasa Bisericii în perioada slavei împărăţiei. De
aceea, în acest verset, substantivul "apokalupsis" se referă
3.
1 Cor.1:7 "încât nu duceţi lipsă de nici
un fel de har, în aşteptarea arătării Domnului nostru Isus Cristos".
Poporul Domnului este îndrumat aici să fie activ, vigilent şi să aştepte marea
binecuvântare inclusiv până la arătarea
sau descoperirea Domnului, cu toate că ca "paznici" ei au fost informaţi
prealabil despre Prezenţa Lui şi despre lucrarea"secerişului", fiind şi ei
părtaşi la această descoperire".
4.
2 Tes.1:7,8 "la descoperirea Domnului
Isus din cer, cu îngerii puterii Lui, într-o flacără de foc, aducând răzbunare
peste cei care nu cunosc pe Dumnezeu şi peste cei care nu ascultă de Evanghelia
Domnului nostru Isus Cristos". Prin calamităţile groaznice ale Marei
Strâmtorări, Isus,
5.
1 Pet.1:7 "pentru ca încercarea credinţei
voastre, cu mult mai scumpă decăt aurul care piere şi care este totuşi încercat
prin foc, să fie găsită spre laudă, slavă şi cinste, la descoperirea lui Isus
Cristos". Când se va sfârşi apokalups-ul sau epifania, adică a doua parte a
Venirii a doua a Domnului Isus Cristos, atunci întreaga Turmă Mică va fi deja cu
Isus după văl, după cum ne asigură şi apostolul Pavel în Col.3:4. Atunci
credinţa lor curăţită şi şlefuită va fi spre slava lui Dumnezeu şi a lor
însăşi.
6.
1 Pet.1:13 "şi puneţi-vă toată nădejdea
în harul care vă va fi adus la descoperirea lui Isus Cristos". Acest verset
conţine acelaşi cuget ca şi cel din 1 Pet.1:7.
7.
1 Pet.4:13 "dimpotrivă, bucuraţi-vă,
întrucât aveţi parte de suferinţele lui Cristos, ca să vă bucuraţi nespus de
mult şi la descoperirea slavei Lui". În timpul revelaţiei lui Cristos,
Biserica Sa va fi alături de El şi va fi de asemenea, în acelaşi timp şi în
acelaşi mod, descoperită lumii.
Din
aceste versete putem vedea clar că în legătură cu Venirea a doua a Domnuului
nostru, cuvântul "apokalupsis" la fel ca şi cuvântul "epifania" are două
semnificaţii:
1.
Acţiunea de descoperire a persoanelor, lucrurilor şi temeliilor, recent închise
sau ascunse. În acest sens, substantivul "apokalupsis" la fel ca şi cel de
"epifania" este utilizat referitor la o perioadă timp mult mai îndelungată a
Prezenţei Domnului nostru, începând cu venirea Lui şi până la sfârşitul
Împărăţiei Sale. Noi, de exemplu, am obesrvat că cuvântul "parusia" aplicat
venirii a doua, desemnează prezenţa Domnului în fiecare din cele trei
faze.
2.
Perioada Marei Strâmtorări, în timpul căriea negreşit vor avea loc descoperiri
extraordinare ale persoanelor, lucrurilor şi
temeliilor.