Suma
tuturor harurilor “Acum, deci, rămân
aceste trei: credinţa, nădejdea şi dragostea; dar cea mai mare dintre ele este
dragostea.” 1 Corinteni 13:13. Apostolul Pavel tocmai
făcuse referire la diferitele daruri miraculoase ale Spiritului acordate atunci
tuturor celor concepuţi de Spirit la natura nouă. Oricui îi lipsea vreun dar
special în acel timp, ar fi arătat astfel tuturor credincioşilor că el nu
devenise membru al Bisericii lui Cristos. Aceste daruri supranaturale au servit
şi să ajute Biserica primară în creşterea spirituală. Ei nu aveau Biblia în
zilele acelea, şi dacă ar fi avut-o, numai foarte puţini ar fi putut să o
citească; prin urmare, ei aveau nevoie de ajutor special, de care mai târziu
Biserica n-a avut nevoie şi care a fost retras. În această scrisoare
către Biserica din Corint, apostolul, după ce vorbeşte despre aceste diferite
daruri, spune: “}i vă voi arăta o cale nespus mai bună". Apoi el continuă şi
arată superioritatea roadei Iubirii. Oricine are Spiritul sfânt trebuie să aibă
cel puţin o măsură din această roadă, fie că este floarea mică ce conţine
mugurul fructului, fie că este fructul parţial dezvoltat, fructul deplin
dezvoltat sau fructul copt. Dumnezeu, Tatăl nostru, care Se uită la inimă, ştie
cum Spiritul Său sfânt din inima noastră caută să controleze carnea, să
îndrumeze mintea şi toate cuvintele şi faptele. Noi nu suntem capabili să ne
judecăm inimile unul altuia. Apostolul a spus că el nu se simţea în stare să se
judece potrivit nici pe sine, ci a lăsat pentru Domnul judecata. El ştia că
inima lui era loială şi că el se străduia să fie cum dorea Domnul. Cu toate că
era conştient de incapacitatea sa de a “practica binele pe care îl vrea”, el
ştia că Învăţătorul îi accepta loialitatea inimii; aşa încât el făcea tot ce
putea şi lăsa restul în seama lui Dumnezeu. Credinţa noastră şi
speranţa noastră în Domnul ne conduc la o străduinţă serioasă de a dezvolta
roada iubirii în toate diferitele şi frumoasele ei faze. Blândeţea este o parte
din iubire, supunerea este o parte din iubire, tot aşa şi umilinţa şi dragostea
frăţească. Întrebarea în discuţie la fiecare copil al lui Dumnezeu nu este cât
de înalt şi de bine construit sunt eu, sau cât de arătos sau de bine educat
sunt, sau câte relaţii după trup am, sau cât de multe sau cât de frumoase
predici am ţinut, sau, nici chiar, câţi am adus la cunoştinţa Adevărului? Dar
întrebarea vitală este: Cât de mult din calitatea iubirii am dezvoltat? Cât de
mare este asemănarea caracterului meu cu cel al lui
Cristos? Iubirea este lucrul
principal De ce această calitate a
iubirii este făcută atât de proeminentă în Cuvântul lui Dumnezeu? Răspundem:
Pentru că este primul lucru, lucrul cel mai important, lucrul
principal. Ea este împlinirea Legii lui Dumnezeu; şi într-adevăr, iubirea
jertfitoare poruncită sfinţilor lui Dumnezeu din acest veac merge chiar dincolo
de cerinţele legii perfecte. Dar de ce este Iubirea pusă întâi? Nu este
pentru că Dumnezeu a pus-o astfel în mod arbitrar, nici pentru că El }i-a
exercitat puterea de a porunci şi a declarat că ea trebuie să fie prima. Nu.
Este fiindcă nici o altă calitate a caracterului nu este atât de încântătoare,
atât de frumoasă, atât de producătoare de fericire şi de bucurie, atât de mare
binecuvântare pentru toţi cei asupra cărora acţionează. Ea este însăşi esenţa
caracterului lui Dumnezeu. “Dumnezeu
este DRAGOSTE!” Această
trăsătură reprezintă în mod deosebit personalitatea Sa. Deşi Dumnezeu este
atotdrept şi atotputernic, nu spunem că Dumnezeu este Dreptate sau că Dumnezeu
este Putere, ci că Dumnezeu este Iubire. El Îşi foloseşte marea Sa Putere numai
aşa cum dictează şi aprobă Iubirea. El Îşi foloseşte Dreptatea numai în armonia
cea mai deplină cu gloriosul Său atribut al Iubirii. Iubirea este resortul
tuturor actelor Sale. Oricine, prin urmare,
vrea să fie asemenea lui Dumnezeu, trebuie să fie iubitor, trebuie să aibă
iubirea ca şi trăsătură dominantă a caracterului său şi a vieţii sale. Iubirea
şi dreptatea sunt inseparabile. Iubirea trebuie să continue toată eternitatea;
şi numai cei care devin întruparea activă a acestei trăsături graţioase de
caracter vor trăi veşnic. Deci vedem importanţa supremă a dezvoltării ei în
viaţa fiecăruia. Alături de minunata
predică de pe munte a Domnului nostru stă această predică despre Iubire,
relatată în 1 Corinteni capitolul 13. Ambele discursuri dau aceeaşi învăţătură,
dar o abordează din puncte de vedere diferite. Ca elevi în }coala lui Cristos,
toate instrucţiunile din Cuvântul şi providenţele divine sunt intenţionate de
Domnul în vieţile noastre să ne dezvolte caracterele şi să ne influenţeze
purtarea în armonie cu cerinţele Iubirii. Învăţătorul a spus: “Vă dau
(Bisericii) o poruncă nouă: să vă iubiţi unul pe altul”. Deoarece la copilul lui
Dumnezeu “Dragostea este împlinirea Legii” şi este “legătura desăvârşirii”, nu
este de mirare că suntem asiguraţi din Scripturi că “Dumnezeu este Dragoste” şi
că “cine nu iubeşte, n-a cunoscut pe Dumnezeu”. Domnul nostru a spus că “viaţa
veşnică este aceasta: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat” —
Dumnezeul care este Iubire. Această calitate nobilă a
caracterului creştin nu poate fi obţinută instantaneu. Ea este ceva ce
creşte; şi dezvoltarea ei este lucrul de căpetenie, preocuparea de căpetenie
a fiecărui copil al lui Dumnezeu conceput de spirit, care vrea să-L cunoască pe
Dumnezeu, care vrea să câştige marea răsplată a vieţii pe cel mai înalt plan de
existenţă şi care vrea să vadă pe Tatăl nostru şi pe Mântuitorul nostru faţă în
faţă şi să stea în prezenţa lor veşnic. Toate realizările sunt
fără valoare dacă nu este iubire În acest minunat discurs
pe care-l analizăm, sfântul Pavel arată că acest har-cunună, Iubirea, este
calitatea necesară pentru a face un serviciu acceptabil pentru Dumnezeu. Dacă
Iubirea nu este forţa motrice stăpânitoare în noi, cel mai mare zel, cea mai
frumoasă retorică sau cea mai bogată elocvenţă pentru Adevăr şi pentru dreptate
n-ar fi nimic în estimarea lui Dumnezeu şi n-ar aduce nici o răsplată de la El.
Dacă lipseşte iubirea, marea abilitate în expunerea tainelor lui Dumnezeu,
studiul mult şi cunoştinţa multă n-ar însemna nimic în câştigarea aprobării
Domnului. Chiar şi credinţa care să mute munţii ar fi fără valoare, dacă,
uitându-Se în adâncul inimii, Tatăl ar vedea că lipseşte iubirea. Dăruirea
tuturor posesiunilor pentru a hrăni pe săraci sau a răspândi Evanghelia, dacă
este făcută fără iubire care să ne impulsioneze, n-ar avea putere să ne aducă
aprobarea lui Dumnezeu. Moartea ca martir n-ar fi acceptabilă decât dacă ar fi
suportată din iubire faţă de Domnul şi din loialitate faţă de Adevărul
Său. De ce? Fiindcă toate
aceste lucruri ar putea fi făcute din motive egoiste — pentru a fi văzuţi de
oameni sau pentru a alimenta mândria sau pentru a exercita spiritul de
combativitate. Iubirea trebuie să impulsioneze tot serviciul nostru pentru
Dumnezeu, altfel totul ar fi complet fără valoare — ca “arama sunătoare sau un
chimval răsunător”. Spectrul iubirii —
elementele ei componente Un profesor de colegiu
făcând comentarii asupra cuvântului Iubire a spus: “Cum aţi vedea că un om de
ştiinţă ia o rază de lumină şi o trece printr-o prismă de cristal, cum aţi vedea
că ea iese în partea cealaltă descompusă în culorile componente ale ei — roşu,
albastru, violet şi portocaliu, şi toate culorile curcubeului — aşa Pavel trece
acest lucru, Iubirea, prin magnifica prismă a intelectului său inspirat şi ea
iese în partea cealaltă descompusă în elementele ei. }i în aceste câteva cuvinte
avem ceea ce s-ar putea numi spectrul Iubirii, analiza Iubirii. Vreţi să vedeţi
care sunt elementele ei? Vreţi să remarcaţi că ele au nume comune; că ele sunt
aspecte despre care auzim în fiecare zi, că ele sunt lucruri care pot fi
practicate în viaţă de fiecare om în fiecare loc; şi cum dintr-o mulţime de
virtuţi obişnuite este format lucrul suprem, summum bonum îcel mai mare
bun — n. t.ş? Spectrul Iubirii are nouă
ingrediente: Răbdare — “Dragostea este
îndelung răbdătoare” Bunătate — “şi este plină
de bunătate”; Generozitate — “dragostea
nu este invidioasă”; Smerenie — “dragostea nu
se laudă, nu se umflă de mândrie”, Amabilitate — “nu se
poartă necuviincios”, Lipsă de egoism — “nu
caută folosul său”, Blândeţe — “nu se aprinde
de mânie” Nevinovăţie — “nu se
gândeşte la rău”, Sinceritate — “nu se
bucură de nelegiuire, ci se bucură de
adevăr”.” La cele de mai sus noi
mai adăugăm trei ingrediente: Tăria — Dragostea “suferă
toate … răbdă toate” Încrederea — Dragostea
“crede toate” Speranţa — Dragostea
“nădăjduieşte toate”. Nu suntem de acord cu
profesorul că aceste haruri pot fi practicate de fiecare om, în fiecare loc,
nici că ele sunt virtuţi obişnuite. Trebuie să susţinem că aceste haruri în
ansamblu nu pot aparţine “omului natural”. El poate într-adevăr îmbrăca
ceva blândeţe, ceva smerenie, ceva amabilitate, ceva răbdare, ceva bunătate, aşa
cum oamenii pot pune struguri pe tufele de spini sau smochine pe mărăcini; dar
la omul natural aceste haruri sunt cu totul la suprafaţă, şi nu sunt o creştere
a harului interior, a Spiritului sfânt, a Spiritului Iubirii. Ele nu sunt o
dovadă a relaţiei cu Dumnezeu. Când persoana n-a fost concepută din nou prin
Cuvântul Adevărului şi prin Spiritul sfânt, imitarea anumitor aspecte exterioare
ale iubirii n-o va face un fiu al lui Dumnezeu, nici nu-i va aduce răsplăţile şi
binecuvântările stării de fiu, spre care există doar o Uşă — Cristos
Isus. Iar la creştin nu este
suficientă o simplă manifestare exterioară a răbdării, smereniei etc., nici în
ochii lui Dumnezeu nici în propriii săi ochi. Aceste roade bogate sunt produse
numai de Spiritul Iubirii care locuieşte în propria inimă. În ţările civilizate
multe din roadele Spiritului sunt recunoscute de către neregeneraţi ca trăsături
de dorit şi sunt imitate, ca semne de bună creştere. În multe cazuri ele sunt
purtate cu succes ca o manta sau ca o mască, acoperind inimi şi sentimente cu
totul antagoniste Spiritului Iubirii. Imitarea iubirii de
către lume este o spoială exterioară În timp ce chiar şi numai
o imitare a roadelor Iubirii diminuează într-o măsură relele şi necazurile şi
fricţiunile care însoţesc starea decăzută a omului, totuşi aceasta este numai o
spoială, după cum situaţiile de stres şi încercare arată adesea într-o manieră
dureroasă. Ne amintim un raport pe care l-am citit odată despre un incendiu la
un anumit Bazar de Caritate din Paris, care arăta că cei mai cizelaţi şi mai
aristocraţi tineri din cel mai politicos oraş şi popor de pe pământ au dat
dovadă de ferocitate animalică atunci când au fost confruntaţi cu moartea, şi că
în goana lor nebună de a scăpa de flăcări s-au doborât şi s-au rănit unii pe
alţii şi le-au tratat astfel chiar şi pe doamnele de prim-rang din Franţa, faţă
de care înainte fuseseră peste măsură de politicoşi. Nu putem aştepta mai mult
de la unul care are o inimă egoistă, spoită cu iubire — nici chiar cleiul tare
al cavalerismului nu va ţine spoiala în asemenea împrejurări.
Acum este foarte aproape
timpul când o criză mult mai mare şi mai grozavă va arăta întregii lumi că mare
parte din politeţea şi blândeţea zilelor noastre este numai la suprafaţă, şi nu
este din inimă, nu este roada Spiritului sfânt al Iubirii. În acea criză mare,
după cum Cuvântul Domnului înfăţişează grăitor, “se vor bate frate cu frate,
prieten cu prieten”. În acea Zi mare de Răzbunare, măştile politeţei formale şi
ale cavalerismului formal vor fi date la o parte, şi lumii, pentru o perioadă
scurtă, astfel i se va descoperi urâciunea şi egoismul ei, încât s-o înspăimânte
şi s-o ajute să se pregătească pentru Împărăţia binecuvântată a Iubirii, care va
fi stabilită atunci prin marele Emanuel, Mesia lui Dumnezeu. }i această mare Zi
de Răzbunare a început deja. Atraşi de iubirea
divină Scripturile ne informează
că în starea noastră decăzută iubirea neegoistă este străină naturilor noastre,
şi trebuie introdusă în ele prin Puterea lui Dumnezeu. Apostolul spune: “Nu …
noi am iubit pe Dumnezeu, ci … El ne-a iubit pe noi şi a trimis pe Fiul Său ca
ispăşire pentru păcatele noastre”. Aflând despre această mare iubire a lui
Dumnezeu şi acceptând condiţiile pe care le-a stabilit pentru a ne întoarce la
El, prin Fiul Său, iubirea lui Dumnezeu ne constrânge la iubire ca răspuns.
Măsura aprecierii de
către noi a Iubirii Divine va fi măsura zelului nostru în conformarea
caracterelor după modelul divin. O dispoziţie naturală aspră, necioplită,
degradată, poate cere un timp mult mai îndelungat după ce harul iubirii divine
intră în inima sa, înainte ca acel har să se manifeste în toate cuvintele,
gândurile şi faptele omului exterior. Alţii, cu o fire mai rafinată, din naştere
mai nobili şi mai cultivaţi, ar putea chiar şi fără harul lui Dumnezeu în ei să
aibă multe din rafinamentele exterioare, aşa încât conduita lor ca creştini să
fie mai plăcută. Nimeni în afară de Cel care citeşte inima nu este competent să
judece cine are şi cine n-are bine dezvoltată această calitate a iubirii în
caracterul lui. Luăm acum diferitele elemente ale
Iubirii. Analiză a elementelor
componente ale iubirii Iubirea este
răbdătoare — este îndelung răbdătoare cu slăbiciunile şi imperfecţiunile
celor care dau vreo dovadă de intenţii bune. Mai mult de atât, este răbdătoare
chiar şi cu aceia care nu sunt pe cale şi care se opun dreptăţii şi Adevărului,
dându-şi seama că întreaga lume este mai mult sau mai puţin sub influenţa
marelui Adversar şi a oştilor de demoni, care orbesc minţile maselor. Această
manifestare a iubirii a fost foarte proeminentă la Domnul nostru Isus. Ce
răbdător a fost El cu împotrivitorii Săi! Să dăm atenţie cuvintelor apostolului
din Epistola către Evrei: “Uitaţi-vă bine la Cel care a suferit din
partea păcătoşilor o împotrivire aşa de mare faţă de Sine, ca nu cumva să vă
pierdeţi inima şi să cădeţi de oboseală îîn facerea binelui şi în răbdareş în
sufletele voastre”. Iubirea este plină de
bunătate în metodele ei. Ea caută nu numai să facă bine, ci caută şi să-l
facă în modul cel mai blând posibil. În măsura în care este atinsă iubirea,
efortul inimii va fi ca fiecare cuvânt şi faptă, precum şi gândul care le
provoacă, să fie pline de bunătate. Iubirea este sensibilă, plină de afecţiune.
Are un interes real şi adânc faţă de alţii, în special faţă de fraţii în
Cristos. Este bine să ne amintim motto-ul bătrânului Quaker: “Voi trece prin
această lume numai o dată. De aceea, orice lucru bun pe care-l pot face, sau
orice bunătate pe care o pot arăta vreunei fiinţe umane să o arăt acum. Să nu
amân, să nu neglijez, căci nu voi mai trece iarăşi pe aici”. Acest sentiment se
poate aplica în mod special în Biserica lui Dumnezeu.
Iubirea este
generoasă şi nu lasă loc de invidie, care, dimpotrivă, iese dintr-o
natură pervertită — din egoism. Iubirea se bucură cu cei care se bucură; se
bucură de prosperitatea fiecărei lucrări bune şi cuvânt bun, şi de înaintarea în
harul creştin şi de serviciul tuturor celor care sunt însufleţiţi de Spiritul
lui Dumnezeu. Iubirea este
smerită — “nu se laudă". Nu sună din trâmbiţă înaintea ei. Faptele ei
bune nu sunt făcute să fie văzute de oameni, nu sunt făcute să fie lăudate de
fraţi, ci sunt făcute exact la fel şi dacă nu vede sau nu ştie nimeni în afară
de Domnul. Nu se laudă nici cu cunoştinţa ei, nici cu harurile ei, ci în
smerenie recunoaşte că fiecare dar bun şi desăvârşit vine de la Tatăl, şi pentru
fiecare îndurare primită Îi aduce Lui laudă. Iubirea caută mai degrabă să stea
retrasă. Pe bună dreptate cineva a spus: “Iubirea îl cruţă pe om de a se face de
râs când îşi dă aere şi când se înfige într-o poziţie care-i trădează
incompetenţa”. Iubirea este
politicoasă — “nu se poartă necuviincios”. Cât de frumoasă este această
trăsătură la copilul lui Dumnezeu! Câtă durere este cauzată de lipsa de
politeţe, de lipsa acelei consideraţii atente faţă de alţii care izvoreşte din
iubirea adevărată în inimă — iubirea care este antrenată! Mândria şi egoismul
sunt la rădăcina celor mai multe cazuri de purtare necuviincioasă şi de
grosolănie atât de obişnuite la cei care se cred cineva, intelectual sau
financiar. Iubirea perfectă, dimpotrivă, manifestă politeţe împreună cu
smerenia. Politeţea, curtoazia, poate fi definită ca iubire în lucrurile
mărunte. Secretul curtoaziei
adevărate este iubirea. Un domn sau o doamnă este o persoană care face
lucrurile gentil, atent, blând, iubitor. Un adevărat creştin deci, ar trebui să
fie un domn sau o doamnă în sensul cel mai adevărat şi mai perfect. A ignora
micile acte de curtoazie ale vieţii pe motiv că nu sunt necesare este o greşeală
serioasă pentru un copil al lui Dumnezeu. Un salut amabil, un zâmbet plăcut,
mici acte de atenţie faţă de alţii — cine nu şi-a dat seama de puterea lor sau
n-a simţit durere în lipsa lor? Neegoistă, blândă,
sinceră Iubirea este
neegoistă — “nu caută folosul său”, interesele sale, exclusiv sau în
primul rând. Nu caută niciodată să profite de alţii sau să-şi promoveze
propriile interese egoiste. Ea merge către alţii şi caută să le promoveze
confortul şi fericirea. Nu doreşte să ia pentru sine ce este mai bun din toate,
nici să aibă locurile principale, sau cea mai mare atenţie sau cele mai mari
onoruri, ci mai degrabă dă întâietate altora la onoare şi este dispusă cu
bucurie să ia locul de jos. Pusă în practică, această fază a iubirii — lipsa de
egoism — are o influenţă mare spre bine în toate lucrurile vieţii, în casă, în
Biserica lui Dumnezeu, peste tot. Iubirea este
blândă — “nu se aprinde de mânie”. Printre relele care abundă astăzi,
este acesta al nervozităţii, agitaţiei, proastei dispoziţii, prea marii
sensibilităţi, ofensării prea repede. Măsura în care această dispoziţie este
nutrită sau întreţinută cu voia şi nu se duce luptă împotriva ei, este o dovadă
a unei deficienţe şi a unei lipse de dezvoltare în Spiritul lui Dumnezeu, a
deficienţei în asemănarea cu Cristos, Modelul nostru.
Foarte puţine dintre
dovezile unui spirit greşit primesc atâta îngăduinţă şi atâtea scuze pentru a fi
continuate cum primeşte aceasta. Oricât de mult ar tinde slăbiciunea naturală
sau nervozitatea în această direcţie, fiecare membru adevărat al Corpului lui
Cristos trebuie desigur să se opună viguros acestei dispoziţii de a fi iritabil,
cârcotaş şi morocănos. El trebuie să lupte împotriva acestei tendinţe a cărnii
sale decăzute, trebuie să ducă o luptă bună împotriva ei prin puterea Domnului.
Impunerea unei pedepse asupra sa pentru fiecare izbucnire de iritabilitate sau
de manifestări urâte ar aduce curând mai mare veghere asupra limbii şi asupra
pornirilor neiubitoare ale naturii vechi. Puţine trăsături de caracter slăvesc
mai bine pe Domnul decât dispoziţia blândă. Iubirea este
nevinovată. “Nu se gândeşte la rău” — nu presupune răul. Caută să
interpreteze caritabil acţiunile, cuvintele şi purtarea altora. Fiind curată şi
bine intenţionată, se străduieşte pe cât este posibil să privească cuvintele şi
purtarea altora din acelaşi punct de vedere. Nu adună animozităţi şi suspiciuni,
nici nu fabrică un lanţ de dovezi amănunţite de intenţii rele din lucruri
mărunte. “Greşelile sunt groase unde iubirea este subţire” este o zicătoare
înţeleaptă şi adevărată. Iubirea pune cât de mult este posibil pe seama erorilor
de judecată, mai degrabă decât să pună la îndoială motivele inimii.
Iubirea este
sinceră — “nu se bucură de nelegiuire”. O întristează relele oriunde le
întâlneşte, dar este compătimitoare faţă de toţi cei care cad în rău din cauza
slăbiciunii sau care sunt asediaţi de ispite. În această privinţă iubirea
îndeamnă la o cale de acţiune opusă faţă de cea a lui Balaam, care a iubit
“plata nedreptăţii”. Ne amintim că Balaam se temea de Domnul, şi ca proroc al
Său nu se putea gândi să facă altfel decât după litera strictă a poruncii
Domnului; dar el nu avea spiritul ascultării şi loialităţii, spiritul iubirii;
şi, prin urmare, când i s-a oferit o răsplată dacă va blestema pe Israel, el a
fost dispus, (pentru a primi plata), să se conformeze propunerii rele numai dacă
îi permitea Domnul. Tot aşa, sunt unii
creştini care au respect pentru litera Cuvântului Divin din teamă, dar cărora le
lipseşte Spiritul sfânt (dispoziţia) al iubirii, şi care, datorită unei iubiri
pentru bogăţie sau popularitate sau confort etc., sunt dispuşi să se angajeze în
diferite practici care vin cât este posibil de aproape de lezarea Cauzei
Domnului, fără să se opună deschis Lui. Unii dintre aceşti balaami sunt în
slujire; şi pentru salariu, prestigiu şi prietenia balaacilor bogaţi, sunt
dispuşi să predice învăţături pe care ei nu le cred, să nu ia seama la
practicile nesfinte, şi în diferite feluri să arunce pietre de poticnire în faţa
Israelului spiritual şi să-i încurajeze şi pe alţii să facă aşa. Atât Domnul
nostru cât şi apostolii menţionează că aceşti balaami sunt învăţători falşi în
Biserica nominală. Vezi 2 Pet. 2:15; Iuda 11; Apoc. 2:14.
Fiecare, care caută să
dezvolte în inima sa Spiritul sfânt, iubirea perfectă, ar trebui să apere cu
grijă acest punct al sincerităţii motivului, precum şi al integrităţii purtării.
Cea mai mică sugestie de bucurie la căderea unei persoane sau lucru care în
vreun grad reprezintă dreptatea şi bunătatea, trebuie să fie deplânsă şi
biruită. Iubirea perfectă nu se bucură de nelegiuire în nici o împrejurare sau
condiţie, şi n-ar avea nici o simpatie, ci numai tristeţe în căderea cuiva,
chiar dacă aceasta ar însemna câştigul său. Iubirea “se bucură de
Adevăr”. Oricât de avantajoasă ar fi eroarea, iubirea n-ar putea lua deloc parte
la ea şi n-ar putea dori răsplata răului şi a erorii. Dar ea se bucură în Adevăr
— adevărul asupra fiecărui subiect, şi în special Adevărul Revelaţiei Divine,
oricât de nepopular ar putea fi el, oricâtă persecuţie ar putea implica
susţinerea lui, oricât ar cauza pierderea prieteniei acestei lumi şi a celor
orbiţi de dumnezeul acestei lumi. Spiritul Iubirii are o afinitate atât de
puternică pentru Adevăr, încât se bucură să aibă pierdere, persecuţie, necaz,
sau orice ar veni împotriva Adevărului şi a slujitorilor lui. În estimarea
Domnului este totuna dacă ne ruşinăm de El sau de Cuvântul Lui; şi
despre aceştia spune că şi El Se va ruşina de ei înaintea Tatălui şi a sfinţilor
îngeri. Iubirea nu are nici o simpatie faţă de ipocrizie sau prefăcătorie. Este
transparentă şi onestă în caracter. Tare, încrezătoare,
plină de speranţă Iubirea este tare
— “suferă toate”. Este şi dispusă şi în stare să sufere pentru Cauza lui
Dumnezeu: ocări, reproşuri, insulte, pierderi, denaturări, lipsuri şi chiar
moarte. “Ceea ce câştigă biruinţa asupra lumii este credinţa noastră" — însuşi
centrul şi viaţa acestei credinţe fiind Spiritul sfânt al iubirii faţă de Domnul
şi faţă de cei care sunt ai Săi, şi al iubirii compătimitoare faţă de lume.
Iubirea perfectă va putea suporta cele mai grele împrejurări şi condiţii pe care
Domnul le va permite să vină peste copiii Săi, şi prin harul lui Dumnezeu să-i
scoată “mai mult decât biruitori prin Acela care ne-a iubit” şi “S-a dat pe Sine
Însuşi pentru noi.” Iubirea este
încrezătoare — “crede toate”. Nu este suspicioasă, ci dimpotrivă,
este dispusă să aibă încredere în alţii pe cât este posibil, şi să creadă în
sinceritatea lor. Ea acţionează pe principiul că este mai bine, dacă-i necesar,
să fii înşelat de o sută de ori decât să treci prin viaţă înăcrit de o minte
neîncrezătoare, suspicioasă — cu mult mai bine decât să acuzi sau să suspectezi
pe nedrept chiar şi o singură persoană. Aceasta este dispoziţia îndurătoare
aplicată la gânduri; şi despre această dispoziţie Învăţătorul a spus: “Ferice de
cei milostivi, căci ei vor găsi milă!". Mintea şi inima nemiloase, gata la orice
provocare uşoară sau imaginară să gândească rău despre alţii, este tatăl
cuvintelor şi purtării nemiloase faţă de alţii. Iubirea este plină de
speranţă, este optimistă — “nădăjduieşte toate”. Nu se descurajează
uşor. Speranţa este secretul perseverenţei Iubirii. Învăţând de la Dumnezeu şi
devenind părtaşă sfinţeniei Sale, ea se încrede în El şi neînfricată speră în
împlinirea Legământului Său îndurător, oricât de întunecate ar fi împrejurările
imediate. Acest element de speranţă al iubirii este unul din aspectele
remarcabile ale perseverenţei sfinţilor, făcându-i capabili să îndure
“suferinţa, ca buni ostaşi ai lui Hristos Isus”. Calitatea ei de speranţă o
împiedică să fie cu uşurinţă ofensată sau cu uşurinţă oprită în lucrarea
Domnului. Unde alţii ar fi descurajaţi şi puşi pe fugă, spiritul iubirii dă
rezistenţă; pentru că ancora speranţei ei este fixată ferm “dincolo de perdeaua
dinăuntru”. Ea se ţine ferm de Stânca Veacurilor şi de aceea nu poate fi împinsă
la disperare. Iubirea este nu numai cea
mai mare dintre toate harurile, ci într-adevăr, după cum am văzut, ea este suma
tuturor roadelor Spiritului. Ea este veşnică — “Dragostea nu piere
niciodată". Viaţa veşnică este pregătită pentru cei care dezvoltă această
calitate în perfecţiunea ei glorioasă. Iar cei care au iubirea sacrificatoare pe
care a avut-o iubitul nostru Învăţător, care iubesc aşa încât să-şi dea viaţa
bucuroşi pentru fraţi, vor câştiga viaţa cea mai deplină şi mai măreaţă dintre
toate — viaţa divină. 2 Pet. 1:4. Propunerea
editorului Dragi fraţi, să cultivăm
tot mai mult iubirea, amintindu-ne că oricare ar fi realizările noastre,
toate ar fi în zadar fără acest har-cunună. Editorul are de făcut o propunere
fiecărui cititor al acestei reviste, care crede că va fi folositoare tuturor
celor care vor coopera. Propunerea este aceasta: în tot restul acestui an (dacă
vom mai rămâne atâta în trup), fiecare dintre noi să ne rugăm în fiecare
dimineaţă ca Domnul să ne binecuvânteze în cultivarea iubirii în gând, în
cuvânt, în faptă, toată ziua; şi în fiecare seară, când revedem evenimentele
zilei la Tronul Harului Ceresc, să ne amintim să raportăm Domnului în privinţa
măsurii noastre de succes sau eşec. Apoi să remarcaţi
rezultatele vegherii şi rugăciunii voastre; fiţi atenţi la toate dovezile
încurajatoare de creştere în acest rod al Spiritului sfânt; şi când ne scrieţi,
dacă vreţi, menţionaţi progresul vostru în voinţa de a iubi şi în
practicarea ei. Vom fi bucuroşi în mod special să ştim despre creşterea
voastră în această privinţă. R 5668 / aprilie
1915