Stăpânirea dorinţelor după lucruri
pământeşti “Mă port aspru cu
trupul meu şi-l ţin în stăpânire, ca nu cumva, după ce am predicat altora, să
fiu eu însumi dezaprobat.” 1 Cor. 9:27. Apostolul Pavel foloseşte
aici ilustraţia unui concurs de alergări. În anumite alergări sunt unele
handicapuri, adică, unuia care este mai slab i se fac anumite îngăduinţe
în privinţa timpului şi startului şi i se acordă victoria dacă ajunge la timp.
Aceasta ar fi o înlesnire numai pentru puţini. Este numit handicap
din punctul de vedere al altora. Dar în alergarea creştină tuturor li se
acordă înlesnire, deorece nu este nici unul perfect — toţi sunt lipsiţi de slava
lui Dumnezeu, şi noi n-am putea câştiga nici o răsplată oferită de Dumnezeu dacă
n-ar fi fost răscumpărarea făcută de Răscumpărătorul.
Este însă adevărat şi
aceea că în această alergare unii au mai multe înlesniri decât alţii. Celor care
au multe slăbiciuni li s-a făcut o înlesnire de har corespunzătoare, iar celor
care au slăbiciuni mai puţine o înlesnire mai mică “Eu, deci, alerg, dar nu aşa
ca şi cum n-aş şti încotro”, a spus Pavel. El a fost pe deplin
hotărât. Avea în vedere un ţel definit şi intenţiona să câştige.
Aceasta este singura atitudine dacă vrem să câştigăm premiul pe care ni l-a
oferit Dumnezeu; şi toată problema depinde de zelul nostru, de credincioşia şi
de seriozitatea noastră. Jocurile greceşti aveau
şi alte probe de forţă şi agilitate în afară de alergare. Erau întreceri cu
animale sălbatice, în care un om încerca să ucidă un animal. Apoi erau altele
între oameni, în care un om cu box de alamă la mână încerca, dacă era posibil, să-i aplice
adversarului o lovitură fatală. În pregătirea acestor concursuri, concurenţii se
antrenau folosind saci de antrenament. Dar nu aceea era lupta adevărată, aceea
era doar pregătirea. Astfel apostolul spune că
el nu-şi folosea puterea numai în antrenament. El încerca să facă
ceva. Lupta o luptă adevărată. Ce luptă era aceea? Răspunsul Bibliei este că
demult, când Satan a devenit adversarul lui Dumnezeu, a început o luptă mare.
Primii noştri părinţi au intrat în robia lui Satan, iar mai târziu şi unii
dintre îngeri au căzut. Mulţi se luptă acum, dar unii sunt cu totul neştiutori
de partea cui se luptă. Cei care se luptă pentru nedreptate sunt de partea lui
Satan. Oricine se luptă pentru reforme morale etc., este de partea lui Dumnezeu,
mai degrabă decât de partea vrăjmaşului omenirii. Lumea se luptă, mai mult
sau mai puţin — unii mai inteligent, alţii mai puţin inteligent. În fiecare
armată se află unii care n-ar putea spune pentru ce luptă. La fel este şi acum,
mulţi nu ştiu că se duce o luptă între Dreptate şi Păcat. Milionarii au propria
lor luptă şi conflicte; micii comercianţi îşi au luptele lor, în competiţie cu
cei mari. Avocatul îşi are luptele lui. Uneori el ia un caz care este de partea
dreptăţii şi-l apără cu zel; apoi ia un caz care este de partea nedreptăţii şi-l
urmăreşte cu acelaşi zel. Dar lumea nu recunoaşte adevărata bătălie. Acelaşi om
poate fi într-o zi de partea cea dreaptă, iar în cealaltă zi de partea cea
nedreaptă. Apostolul se înrolase sub
steagul adevărat. Cristos a ridicat un steag în opoziţie cu Satan şi El va
câştiga o victorie glorioasă tocmai pe câmpul unde a domnit Păcatul timp de şase
mii de ani. El a avut un conflict personal cu puterile întunericului, în care a
fost Biruitor. Iar victoria Sa a fost câştigată prin învingerea dorinţelor Sale
naturale şi prin supunerea Sa deplină la voinţa lui Dumnezeu. Aceasta a fost
singura condiţie pe baza căreia El a putut fi înălţat de la starea pământească
la gloriile naturii divine. El a satisfăcut condiţia cerută, să moară, Cel drept
pentru cei nedrepţi, şi a obţinut marea victorie asupra lui Satan.
Tatăl ceresc, în armonie
cu aranjamentele Sale, a împuternicit pe Domnul Isus să ia din lume o companie
ca să-şi dea viaţa împreună cu El, într-un timp când totul pare contrar, când
răul pare să triumfe mai frecvent decât dreptatea şi justiţia. Aceştia, umblând
prin credinţă şi nu prin vedere, trebuie să-şi dea viaţa pentru dreptate, ca să
realizeze scopurile lui Dumnezeu. Prima noastră bătălie
este cu noi înşine Ne întrebăm noi oare, cu
cine sau cu ce să luptăm? Răspunsul este că o persoană n-ar intra deloc în
conflictul real dacă ar urma impulsurile propriei sale minţi. În astfel de caz
n-ar avea nici o parte în această luptă. El s-ar putea angaja în bătălia
obişnuită a lumii — uneori în cea dreaptă, alteori în cea nedreaptă. Dar dacă ar
intra în această companie care este condusă de Isus ar trebui să vină la
Dumnezeu prin El şi să-şi sacrifice speranţele, scopurile şi ambiţiile
pământeşti, şi să umble în urmele lui Isus — urme de suferinţă până la moarte.
“Se cuvenea ca Acela pentru care sunt toate lucrurile şi prin care sunt toate
lucrurile, aducând pe mulţi fii la slavă, să desăvârşească prin suferinţe pe
Căpetenia mântuirii lor” (Evr. 2:10). Astfel bătălia începe în mintea noastră,
în voinţa noastră. Noi ne supunem mintea la mintea lui Cristos.
În sacrificiile din Ziua
Ispăşirii tipică, Corpul lui Cristos este reprezentat prin ţapul Domnului. Şi
după cum în tip marele preot junghia ţapul, tot aşa, în antitip natura animală
trebuie să fie junghiată, ucisă, sacrificată. Nu trebuie cedată
păcatului, ci trebuie învinsă. Noua Creatură este în luptă pe
viaţă şi pe moarte cu păcatul înrădăcinat şi cu dorinţele naturii umane. Ea a
făcut o consacrare de sine lui Dumnezeu. Ca rezultat, Avocatul a pus meritul Său
asupra celui consacrat. După ce se face acest lucru, bătălia începe imediat, ca
Noua Creatură să ţină în stăpânire vechea creatură, vechea natură. Gal.
5:17. Apostolul spune, “Mă port
aspru cu trupul meu … ca nu cumva, după ce am predicat altora, să fiu eu însumi
dezaprobat”. Trebuie să fie o luptă adevărată, un conflict
adevărat, fiindcă victoria este numai a celor care biruiesc.
“Celui care va birui … îi voi da stăpânire peste neamuri”; “Celui care va birui
îi voi da să stea cu Mine pe scaunul Meu de domnie.” Apoc. 2:26, 27;
3:21. Biruinţa sau
moartea! Această bătălie, deci,
care începe la vremea consacrării, continuă până la sfârşit — până la moartea
noastră. Va fi moartea, fie a Creaturii Noi, fie a creaturii vechi. În ceea ce
priveşte interesele noastre pământeşti, noi le sacrificăm pe deplin — le dăm în
schimbul ocaziei de a câştiga gloria, onoarea, nemurirea, moştenirea împreună cu
Cristos, participare la natura divină. Astfel, după cum sugerează apostolul, noi
nu trebuie să ne cheltuim puterea pe un sac de antrenament, ci trebuie să luptăm
cu un scop. “Pentru mine a trăi este
Hristos”, zice apostolul; şi pentru mine a pierde în această bătălie este
a pieri ca Nouă Creatură, iar aceasta înseamnă că Moartea a Doua ar fi a mea. Ar
trebui să ne dăm seama că în poziţia noastră de creştini ne sunt în joc
interesele veşnice. Ne temem să nu ne pierdem viaţa veşnică, pe care desigur că
am pierde-o dacă n-am fi biruitori. Apostolul Petru scrie:
“Fiindcă toate aceste lucruri se vor desface, ce fel de oameni ar trebui să fiţi
voi, printr-o purtare sfântă şi evlavioasă … să fiţi găsiţi de El în pace, fără
pată şi fără vină“ (2 Pet. 3:11, 14). Cu această anticipare, ce serioasă trebuie
să fie viaţa! Creştinul care cunoaşte
aceste lucruri despre viitor şi care trăieşte în anticiparea lor are o bucurie
şi o pace despre care lumea nu ştie nimic. O săptămână trăită astfel merită mai
mult decât o viaţă întreagă trăită cu lucrurile pe care le are de oferit lumea.
Şi dacă nouă ne place acum să trăim viaţa cea nouă şi să intrăm prin credinţă în
lucrurile pe care le are Domnul în păstrare pentru noi, cum va fi
împlinirea! Dacă prin pierderea speranţei şi credinţei am pierde mult în
prezent, cum ar fi să pierdem aceste lucruri pe
veşnicie! Dându-ne seama de
aceasta, vedem că nu ne putem permite nici un moment de neglijenţă. Omul angajat
în luptă cu animalul ştie că animalul zdrobit, rănit caută să-l omoare. Astfel
apostolul ne spune că natura veche se străduieşte să omoare Natura
nouă. De aceea, Natura nouă trebuie să caute să-şi folosească toată puterea
pentru a câştiga biruinţa. Domnul ne-a promis har îndeajuns pentru orice timp de
lipsă. Dacă vom fi biruiţi de natura veche, aceasta nu va fi din cauză că n-avem
putere suficientă pentru biruinţă, deoarece, dacă vom apela la Domnul, El ne va
susţine. Dar Domnul ne va proba loialitatea, credinţa, tăria de caracter, starea
de veghe a minţii. Iar biruinţa este sigură, atâta vreme cât încrederea noastră
este în El! R —
5777 / octombrie 1915 C. M.
113 1 Toate voi părăsi
Doamne, Numai Ţie-Ţi voi
urma! Gol şi sărac prin
pustie, Ca Tine-oi purta
crucea; Toată grija mea
lumească, Piară cu tot dorul
rău, Iar a mea viaţă
dreaptă, Rămână, Domnu-i al
meu. 2 Lumea poate a mă
urî, L-a urât şi pe
Isus. Oamenii mă pot
părăsi, Isus va fi
credincios; Strălucească-mi a Ta
milă, Domnul iubirii,
ştiinţei, Rău-n bine-atunci se
schimbă, Noaptea-n lumina
zilei. 3 Arma duhului
încinge, Ia pavăza
credinţei; Lumea, pofta o
învinge, S-ai cununa
vieţii. Sus, c-al tău curs n-a
dura mult, Luptă-te cu
regulă, Iată te aşteaptă
Domnul Cu plată după
luptă. 4 Departe faime şi
comori, Pază-mi-e Cuvântul
Tău Şi durerile-mi sunt
plăceri, De când am iubirea
Ta; Aba, Tu îmi eşti
Părinte, Sufletul l-am dat
Ţie, Fie vifor sau
năpaste, Toate îmi sunt spre
bine. 5 Suflete ai
mântuirea Şi lasă
păcatele, Bucură-te cum că ori când
Îţi poţi face
binele; Gândeşte ce Părinte
ai, Locuinţă cui I-ai
dat, Isus muri pentru
Tine, Nu ai să fii
supărat.