CE ESTE SUFLETUL? Poate cineva ar zice: O, nimeni nu crede în nemurirea trupului. Oricine
ştie că trupul moare, că are nevoie să fie continuu hrănit şi ca atare nu poate
fi nemuritor. Dar Scripturile vorbesc de suflete. Nu se poate ca sufletul
să fie indestructibil, nu se poate ca Dumnezeu, după ce a făcut un suflet, să
nu-l poată nimici? Noi
răspundem că este raţional să admitem, în lipsa unor alte dovezi contrare clare,
că cel care poate crea, poate şi să distrugă ceea ce a creat; şi că ceea ce
poate fi distrus nu este nemuritor. Remarcaţi acum că Scripturile nu vorbesc
nicăieri despre nemurirea sufletului — cum par să presupună unii oameni — nici
în traducere şi nici în textul original. Luaţi o concordanţă şi încercaţi să
găsiţi expresia “suflet nemuritor”, şi în felul acesta vă veţi convinge
repede că o astfel de expresie nu se găseşte în Scripturi. Din contră,
Scripturile declară că Dumnezeu “poate să piardă şi sufletul şi trupul” şi
“sufletul care păcătuieşte, acela va muri”. Şi în articolul precedent am văzut
că ceea ce poate muri, ceea ce poate fi distrus, nu este nemuritor, nu este
rezistent la moarte, la distrugere. Apoi vine acest cuvânt înţeles greşit, suflet, şi întrebarea ar
fi, ce este sufletul? Ideea generală este că sufletul este un ceva nedefinit în noi (nu se ştie
ce, nici unde), care este adevărata fiinţă inteligentă, în timp ce trupul este
numai locuinţa sau instrumentul său. Un episcop Metodist a definit odată
sufletul în felul următor: “Este ceva fără interior sau exterior, fără trup,
fără formă sau părţi, şi poţi pune un milion într-o coajă de nucă" — o foarte
bună definiţie a nimicului, am spune noi. Mai
departe, trupul nu este sufletul cum spun unii; aceasta este dovedit prin
cuvintele Domnului, că Dumnezeu “poate să piardă şi sufletul şi trupul”. Şi
acum, având în vedere cele arătate până aici, dacă mintea noastră este eliberată
de prejudecăţi, ar trebui să putem învăţa ceva despre acest subiect examinând
mărturia inspirată despre crearea omului. În Geneza 2:7
citim: “Şi
Domnul Dumnezeu a făcut pe om din
ţărâna pământului, i-a suflat în nări suflare [în evreieşte vânt] de
viaţă [în evreieşte “vieţi”, plural — adică, aşa cum a fost la toate animalele],
şi omul a devenit un suflet viu [adică o fiinţă
simţitoare]". Mai
întâi a fost format trupul, dar acesta n-a fost un om. Avea ochi, dar nu vedea
nimic; avea urechi, dar nu auzea nimic; avea gură, dar nu vorbea nimic; avea
limbă, dar nu gusta; avea nas, dar nu mirosea; avea inimă, dar nu bătea; avea
sânge, dar era rece, fără viaţă; plămâni, dar nu respira. Acesta nu era un om,
ci un corp neînsufleţit. Al
doilea pas în crearea omului a fost să dea vitalitate corpului asfel “format” şi
pregătit în orice privinţă; şi acest lucru este descris prin cuvintele: “i-a
suflat în nări suflare de viaţă". Când o persoană sănătoasă s-a înecat şi i s-a
oprit complet respiraţia, se spune că resuscitarea se face prin mişcarea
braţelor şi astfel a plămânilor ca nişte foale, restabilind treptat respiraţia
în nări. În cazul lui Adam, bineînţeles, n-a fost nevoie de un efort mare din
partea Creatorului pentru ca organismul perfect creat să respire oxigenul
dătător de viaţă din aer. Pe
măsură ce suflarea însufleţitoare a intrat în plămâni, aceştia s-au dilatat,
corpusculii sângelui au fost oxigenaţi şi au trecut în inimă, ale cărei valve au
împins sângele în fiecare parte a corpului, trezind toţi nervii pregătiţi, dar
până atunci inactivi, la simţire şi energie. Într-un moment energia a ajuns la
creier şi au început gândirea, percepţia, judecata, văzul, pipăitul, mirosul,
simţirea şi gustul. Ceea ce înainte era un organism omenesc fără viaţă, a
devenit om, fiinţă simţitoare: s-a ajuns la starea de “suflet viu” menţionată în
text. Cu alte cuvinte, expresia “suflet viu” înseamnă nici mai mult, nici mai
puţin decât “fiinţă simţitoare” sau fiinţă capabilă să simtă, să perceapă. Mai
mult, chiar dacă Adam era perfect în organismul său, totuşi era necesar să-şi
menţină viaţa mâncând din fructele pomilor vieţii. Şi când a păcătuit,
Dumnezeu l-a scos din grădină ca “nu cumva să-şi întindă mâna, să ia din
pomul îplural pomiiş vieţii, să mănânce din el şi îmâncând în continuuş
să trăiască în veci” (Geneza 3:22). Cum se risipesc ceaţa şi misterele în
faţa luminii adevărului, care străluceşte din Cuvântul lui Dumnezeu!
Acum putem vedea de ce vorbesc Scripturile despre “suflete” în legătură
cu animalele inferioare. Ele, asemenea omului, sunt fiinţe simţitoare sau
creaturi inteligente, dar de un grad inferior. Ele pot vedea, auzi, simţi, gusta
şi mirosi ca şi omul; şi fiecare poate judeca potrivit cu organismul lui
propriu, deşi nici unul dintre animale nu poate judeca atât de profund şi pe un
plan atât de înalt cum judecă omul. Citim (Geneza 1:30): “Şi tuturor animalelor
pământului, tuturor păsărilor cerului, şi tuturor vieţuitoarelor care se mişcă
pe pământ, care au în ele suflare de viaţă [în ebraică nefeş caiah —
un suflet viu] le-am dat ca hrană toată iarba verde”. Şi iar (Geneza
1:20): “Să mişune apele de vieţuitoare [ în evreişte — suflete vii] şi să
zboare păsări deasupra pământului pe întinderea
cerului”. Aceeaşi învăţătură — că principiul vieţii la omenire nu este diferit de
al tuturor celorlalte creaturi care respiră prin nări, ceea ce le deosebeşte de
peşti — este şi în relatarea despre distrugerea produsă prin potop (Geneza 6:17;
7:15, 22). Aceasta este în deplină armonie cu afirmaţia împăratului Solomon, că
omul şi animalele “au aceeaşi suflare” îîn evreieşte — ruah, spirit de
viaţăş — acelaşi fel de viaţă; că aşa “cum moare unul, aşa moare şi celălalt”
(Eclesiastul 3:19). Când el întreabă (Ecl. 3:21): “Cine ştie, dacă suflarea
fiilor oamenilor se duce în sus, şi dacă suflarea animalului se duce în jos, în
pământ?” el contrazice teoria păgână, care începuse chiar pe atunci să speculeze
că omul ar avea un lucru sau calitate inerentă, care l-ar împiedica să moară,
chiar dacă ar părea că moare. Înţeleptul contestă orice dovadă, orice
cunoştinţă de acest fel. Această provocare făcută altora să aducă dovezi
sau să admită că nu au cunoştinţă, urmează declaraţiei sale din versetele 19 şi
20. Deosebirea între om şi animal nu constă în felul suflării sau vieţii, ci în
aceea că omul are un organism superior celorlalte animale, având puteri
şi însuşiri morale şi intelectuale în chipul şi asemănarea celor avute de
Creator, care are un organism încă şi mai înalt, spiritual, nu de carne. Şi, aşa
cum s-a arătat deja, speranţa omului pentru o viaţă viitoare nu constă în
puterile sale inerente, ci în prevederea binevoitoare a Creatorului său, care se
centrează în răscumpărarea de la moarte a fiecărui suflet omenesc de către
marele Răscumpărător, şi prevederea ce-i urmează, că oricine va dori va putea
avea viaţă veşnică prin înviere, supus condiţiilor Noului
Legământ. Răscumpărătorul nostru “a dat sufletul îfiinţaş Său la moarte”, “Şi-a dat
sufletul jertfă pentru păcat” (Isaia 53:12, 10 — traducerea K. J.; n. t.); şi
sufletul lui Adam şi al tuturor urmaşilor săi a fost cumpărat prin
sângele Său preţios — dându-Şi sufletul (fiinţa) ca jertfă pentru păcat.
Prin urmare, sufletele vor fi trezite, înviate — nu corpurile care sunt
înmormântate şi se fac ţărână. Aici este încă o greşeală comună — mulţi presupun că trupurile îngropate
vor fi reconstituite atom cu atom; dar din contră, apostolul spune: “Ce semeni
îîn moarteş, semeni nu trupul care va fi”. La înviere Dumnezeu va da fiecărei
persoane (fiecărui suflet sau fiinţă simţitoare) un astfel de corp cum Îi va
plăcea. — 1 Corinteni 15:37,
38. Aşa
cum îmbinarea unui organism cu suflarea vieţii a produs o fiinţă simţitoare sau
un suflet, tot aşa şi despărţirea acestora, din oricare motiv, pune capăt
fiinţei simţitoare — oprind gândurile şi simţurile de orice fel. Sufletul sau
fiinţa simţitoare încetează; trupul se întoarce în ţărână cum a fost, iar
spiritul sau suflarea de viaţă se întoarce la Dumnezeu, care i-a dat-o lui Adam
şi rasei sale prin el (Eclesiastul 12:7). Se întoarce la Dumnezeu în sensul că
nu mai este supus controlului omenesc, ca în procreare, şi nu mai poate fi
niciodată restabilit decât prin putere divină. Recunoscând acest fapt, cei
învăţaţi de Domnul îşi încredinţează speranţa vieţii viitore prin înviere, lui
Dumnezeu şi lui Cristos, repre-zentantul Său acum înălţat (Luca 23:46; Fapte.
7:59). Prin urmare, dacă Dumnezeu nu făcea pregătiri pentru răscumpărarea omului
şi pentru învierea sa, moartea ar fi fost sfârşitul oricărei speranţe pentru
omenire. Dar
Dumnezeu a făcut, astfel, pregătiri pentru ca noi să trăim din nou; şi de când
Şi-a făcut cunoscut planul Său îndurător, cei ce vorbesc şi scriu în mod
inteligent despre acest subiect (de exemplu scriitorii inspiraţi ai
Scripturilor), vorbesc, în consens, despre intervalul de inconştienţă de
la moarte până în dimineaţa învierii, ca despre un “somn". Într-adevăr,
ilustraţia este excelentă; căci morţii vor fi cu totul inconştienţi de trecerea
timpului, şi momentul deşteptării li se va părea ca momentul următor după
momentul sfârşitului lor. De exemplu, citim că, vorbind despre moartea lui
Lazăr, Domnul nostru a zis: “Lazăr, prietenul nostru, doarme, dar Mă duc
să-l trezesc din somn”. După aceea, fiindcă ucenicii Săi nu înţelegeau,
El a zis: “Lazăr a murit.” (Ioan 11:11, 14). Dacă teoria conştienţei în moarte
ar fi adevărată, nu vi se pare ciudat că Lazăr n-a povestit nimic despre
experienţa sa din cele patru zile? Nimeni nu va pretinde că el a fost într-un
“iad” de chin, pentru că Domnul nostru l-a numit “prietenul" Său; şi din acelaşi
motiv, dacă ar fi fost în fericire cerească, Domnul nu l-ar fi chemat de acolo,
pentru că aceasta ar fi fost o faptă neprietenească. Dar aşa cum a spus Domnul
nostru, Lazăr a dormit şi El l-a trezit la viaţă, la cunoştinţă, la
starea de fiinţă simţitoare, şi aceasta ca o favoare mult apreciată de Lazăr şi
de prietenii săi. Peste tot în Scripturi este gândul că noi ne aflăm acum în noapte, în
comparaţie cu dimineaţa învierii. “Seara vine plânsul, iar dimineaţa vine
veselia.” (Psalmul 30:5). Apostolii, de asemenea, au folosit des această figură de stil potrivită,
plină de speranţă şi pace. De exemplu, Luca spune despre Ştefan, primul martir,
că el “ a adormit” (Fapte. 7:60) şi în relatarea vorbirii lui
Pavel în Antiohia, el a folosit aceeaşi axpresie: “David a adormit” (Fapte. 13:36 — traducerea K. J.; n. t.). Petru
foloseşte aceeaşi expresie spunând: “… de când au adormit părinţii” (2
Petru 3:4). Şi Pavel o întrebuinţează de mai multe ori, cum se vede din
următoarele citate: “…
dintre care cei mai mulţi sunt încă în viaţă, iar unii au adormit." (1
Corinteni 15:6). “Dacă nu este o înviere … atunci într-adevăr, cei care au adormit
în Hristos au pierit.” (1 Corinteni 15:13-18). “Hristos a înviat dintre cei morţi, pârga celor adormiţi” (1
Corinteni 15:20). “Iată, vă spun o taină: nu toţi vom adormi” (1 Corinteni 15:51).
“Nu
voim, fraţilor, să fiţi în necunoştinţă despre cei care au adormit” (1
Tesaloniceni 4:13). “Dumnezeu va aduce înapoi îdin moarteş împreună cu El pe cei care au
adormit în Isus.” (1 Tesaloniceni 4:14). Când va veni Împărăţia, timpul învierii, “noi cei vii care rămânem până
la venirea Domnului, nu vom lua-o înaintea celor care au adormit.” (1
Tesaloniceni 4:15). Ei
au “adormit” în pace, pentru a aştepta ziua Domnului — ziua lui Cristos, ziua
Milenară — convinşi pe deplin că (Cristos) poate să păzească ceea ce I-au
încredinţat până în ziua aceea (2 Timotei 1:12). Acelaşi gând străbate şi
Vechiul Testament întreg — de când Dumnezeu a vestit prima dată lui Avraam
Evanghelia unei învieri. Expresia: “Şi el a adormit cu părinţii lui” este foarte
obişnuită în Vechiul Testament. Iov pune problema într-un limbaj foarte
convingător, zicând: “Ah! de ai voi să mă ascunzi în Locuinţa Morţilor, de m-ai
acoperi, până-Ţi va trece mânia!” Timpul prezent, de moarte, este timpul mâniei
lui Dumnezeu — blestemul morţii fiind asupra tuturor, din cauza neascultării
originare. Cu toate acestea, la timpul cuvenit blestemul va fi ridicat şi
binecuvântarea se va revărsa peste toate familiile pământului prin
Răscum-părătorul; şi astfel Iov continuă: “Dacă omul odată mort ar putea să mai
trăiască, încă aş mai trage nădejde în tot timpul suferinţelor mele, până mi se
va schimba starea în care mă găsesc. Atunci m-ai chema (Ioan 5:25) şi Ţi-aş
răspunde; şi Ţi-ar fi dor de lucrarea mâinilor Tale.” (Iov 14:14, 15). Şi noi,
cei din timpul Noului Testament citim răspunsul Domnului nostru: “… toţi cei din
morminte vor auzi glasul Lui” — chemându-i să se deştepte şi să vină la deplina
cunoştinţă de Dumnezeu şi chiar la ocazia vieţii veşnice. — Ioan 5:28,
29. Corp, suflet şi spirit Faptul că aceste cuvinte, corp, suflet şi spirit nu sunt identice şi nu
se pot schimba unul cu altul, aşa cum presupun mulţi, este arătat în folosirea
tuturor celor trei cuvinte de către apostol (1 Tesaloniceni 5:23), unde el
scrie: “Dumnezeul păcii să vă sfinţească El Însuşi pe deplin; şi duhul vostru,
sufletul vostru şi trupul vostru să fie păzite întregi, fără vină, la venirea
Domnului nostru Isus Hristos”. Această rugăciune trebuie să fie înţeleasă că se
aplică la biserică în ansamblul ei — Biserica aleasă, ale căror nume sunt scrise
în cer. Adevăratul Duh s-a păstrat în turma mică. Trupul ei se
poate discerne astăzi de asemenea, în ciuda mulţimii de neghină care ar
ascunde-o şi ar înăbuşi-o. Şi sufletul ei, activitatea ei, inteligenţa
ei, fiinţa ei simţitoare este vizibilă oriunde, ridicând steagul pentru popor —
crucea, răscumpărarea. În
nici un alt fel nu putem aplica aceste cuvinte ale apostolului; pentru că,
oricât de mult s-ar deosebi oamenii în ce priveşte păstrarea individuală a
spiritelor şi a sufletelor poporului lui Dumnezeu, toţi vor fi de acord că
trupurile lor nu s-au păstrat, ci s-au întors în ţărână, la fel ca ale
celorlalţi. “Pentru El toţi sunt
vii” — Luca 20:37,
38 Domnul nostru, contrazicând pe saduchei (care negau că ar fi o înviere
sau vreo viaţă viitoare), a spus că învierea (şi deci un viitor) a fost
dovedită prin faptul că Dumnezeu, vorbind lui Moise, a spus despre El Însuşi că
este Dumnezeul lui Avraam, Isaac şi Iacov. Domnul nostru sugerează că aceasta
este o dovadă în sine “că morţii vor învia” pentru că Dumnezeu, cu siguranţă, nu
S-ar referi astfel la fiinţe şterse cu totul din existenţă. Domnul nostru arată
apoi că în planul lui Dumnezeu este hotărâtă o înviere şi că acei pe care
oamenii îi numesc “morţi”, “pentru El toţi sunt vii”. Cuvântul lui Dumnezeu
deci, vorbeşte despre ei ca “adormiţi”, şi nu ca nimiciţi. Când spune: “Eu sunt
Dumnezeul lui Avraam" etc., El vorbeşte nu numai despre lucruri trecute ca fiind
încă prezente, ci şi despre lucruri viitoare ca fiind deja întâmplate — Romani
4:17. Unele
întrebări cu răspunsuri
inspirate Întrebare: Promisiunile pentru sfinţii Veacului
Evanghelic sunt cereşti sau pămâneşti? Răspuns: “Şi după cum am purtat chipul celui
făcut din ţărână, tot aşa vom purta şi chipul Celui ceresc”. “… fraţi sfinţi,
care aveţi parte de chemarea cerească" — 1 Cor. 15:49; 2 Tim. 4:18; Evrei 3:1;
6:4; Fil. 3:14; Efes. 2:6, 7; 2 Tesaloniceni 1:11, 12; 2 Timotei 1:9,
10. Întrebare: Biserica aleasă, “biruitorii”,
“sfinţii” vor continua să fie fiinţe omeneşti “făcute din
ţărână”? Răspuns: Dumnezeu “ne-a dat făgăduinţele Lui
nespus de mari şi scumpe, ca prin ele să vă faceţi părtaşi firii
dumnezeieşti" — “creaţii noi”. — 2 Pet. 1:4; 2 Corinteni 5:17; Romani
8:17, 18. Întrebare: Când va fi completă deplina
schimbare (începută în noi prin schimbarea inimii, numită concepere de
Spirit)? — Când vom fi făcuţi asemenea lui Cristos, Domnul
nostru? Răspuns: “… toţi îsfinţiiş vom fi
schimbaţi … morţii îsfinţiiş vor învia nesupuşi putrezirii şi vor fi schimbaţi, … într-o
clipeală din ochi … ceea ce este supus putrezirii să se îmbrace în neputrezire”.
“Este semănat trup natural îpământescş, şi înviază trup duhovnicesc”. “Aşa este
şi învierea îspecialăş morţilor îspecialiş." — 1 Corinteni 15: 50-53, 42-44;
Filipeni 3:10. Întrebare: Trebuie aşteptate răsplătirile
depline, răsplăţi sau pedepse, înainte de înviere? Răspuns: “Ţi se va răsplăti la învierea celor
drepţi.” — Luca 14:14; Apoc. 11:18; Mat. 16:27. Întrebare: Care este speranţa oferită tuturor
oamenilor, în afara bisericii alese
din Veacul Evanghelic? Răspuns: “… creaţia îomeneascăş aşteaptă cu o
dorinţă înfocată descoperirea fiilor îsfinţilorş lui Dumnezeu." Apoi vor urma
“timpurile restabilirii tuturor lucrurilor, despre care Dumnezeu a vorbit prin
gura tuturor sfinţilor Săi proroci din vechime”, în care “toate familiile
pământului vor fi binecuvântate” prin “sămânţa” aleasă a lui Avraam. — Rom.
8:22, 19; Fapte. 3:19-21; Galateni 3:16, 29. Întrebare: Morţii sunt conştienţi sau
inconştienţi? Răspuns: “Cei morţi nu ştiu nimic”. —
Eclesiastul 9:5; Ps. 146:4; Isaia 38:18, 19. Întrebare: Sfinţii care au murit L-au lăudat pe
Domnul de-a lungul veacurilor trecute? Răspuns: “Nu morţii laudă pe Domnul”. —
Psalmul 115:17; Eclesiastul 9:6; Psalmul 6:5. Întrebare: Şi-au primit profeţii răsplata lor
când au murit, sau aceasta a fost reţinută în planul lui Dumnezeu, ca să le fie
dată la începutul Mileniului, în Veacul judecăţii? Răspuns: “… a venit … timpul ca cei morţi să
fie judecaţi, şi SĂ RĂSPLĂTEŞTI pe robii Tăi proroci” este la începutul
sunării ultimei trâmbiţe, a trâmbiţei a şaptea, la sfârşitul Veacului
Evanghelic. — Apoc. 11:15, 18; Ps. 17:15. Întrebare: Li s-au promis apostolilor că la
moarte vor fi transferaţi la cer? Răspuns: “… cum am spus iudeilor, că unde Mă
duc Eu, ei nu pot veni, tot aşa vă spun şi vouă îapostolilorş acum.” — Ioan
13:33. Întrebare: Să se aştepte sfinţii Veacului
Evanghelic, cu excepţia celor care trăiesc acum, să fie încununaţi la
moarte? Răspuns: “Şi când se va arăta Păstorul cel
Mare, veţi căpăta cununa care nu se poate veşteji, a slavei.” — 1 Petru 5:4; 2
Timotei 4:8; 1 Petru 1:4, 5. Întrebare: Au aşteptat apostolii gloria la
moarte sau la a doua venire a lui Cristos? Răspuns: “Când Se va arăta Hristos, viaţa
noastră, atunci vă veţi arăta şi voi împreună cu El în slavă." — Coloseni 3:4; 1
Ioan 3:2. Întrebare: Urmau sfinţii să
“strălucească" în moarte? Răspuns: “Mulţi dintre cei care dorm în ţărâna
pământului se vor trezi … Cei înţelepţi vor străluci ca strălucirea
cerului îsoareluiş”. — Daniel 12:2, 3 (traducerea K. J.; n. t.); Matei
13:40-43. Întrebare: A promis Domnul nostru că îi va
primi pe sfinţii Săi la moarte, sau la a doua Sa
venire? Răspuns: “… voi veni din nou şi vă voi lua la
Mine Însumi, ca acolo unde sunt Eu, să fiţi şi voi.” — Ioan 14:3; Romani
8:23. Întrebare: Au fost răsplătiţi vrednicii din
vechime când au murit? Răspuns: “În credinţă au murit toţi aceştia,
fără să fi primit lucrurile făgăduite … ca să nu ajungă ei la desăvârşire
fără noi.” — Evrei 11:13, 39, 40. Întrebare: David a fost unul dintre sfinţii
profeţi. A fost el răsplătit, fiind luat la cer? Răspuns: “Căci David nu s-a suit în ceruri”.
— Fapte. 2:34. Întrebare: Câţi oameni merseseră în cer până la
înălţarea Domnului nostru? Răspuns: “Nimeni nu s-a suit la cer, afară de
Cel care S-a coborât din cer, Fiul Omului”. — Ioan
3:13 Întrebare: Poate Cel care l-a creat pe om să-l
nimicească? Poate fi distrus sufletul de către Creatorul
său? Răspuns: “… temeţi-vă … de Acela care poate
să piardă şi sufletul şi trupul în gheenă îmoartea a douaş.” “Nu le-a
cruţat sufletul de la moarte.” “Sufletul căre păcătuieşte, acela va muri.” —
Mat. 10:28; Ps. 78:50; Ezec. 18:4, 20; Ps. 22:29 (traducerea K. J. — n. t.);
Iosua 10:35 (traducerea K. J. — n. t.); Isa. 38:17; Ps. 56:13; 30:3; 119:175;
Mat. 26:38; Isa. 53:12 (traducerea K. J. — n. t.). Întrebare: Cât de mare importanţă a acordat
Pavel doctrinei învierii? Răspuns: “Dacă nu este o înviere a morţilor,
nici Hristos n-a înviat … şi cei care au adormit în Hristos, au pierit.”
— 1 Corinteni 15:13-18. Întrebare: Sunt cei nedrepţi chinuiţi acum în
ceva iad misterios, sau primesc ei întotdeauna pedeapsa deplină a nedreptăţii
lor în viaţa actuală? Răspuns: “Domnul ştie să … păstreze pe cei
nedrepţi, ca să fie pedepsiţi în ziua judecăţii îziua Mileniuluiş.” — 2 Petru
2:9; Iov 21:30. Întrebare: Care va fi sfârşitul celor care,
atunci când vor fi încercaţi vor fi găsiţi incorigibili, care au făcut rău cu
voia? Răspuns: Ei vor “merge în moarte veşnică",
vor “avea ca pedeapsă o pierzare veşnică îo nimicire care nu se va termina
niciodată printr-o înviereş” pentru că încă “plata păcatului este moartea”,
“moartea a doua” şi încă “darul harului lui Dumnezeu este viaţa veşnică în
Hristos Isus”. “Cine are pe Fiul are viaţa", cine n-are pe Fiul nu va primi acel
dar. — Rom. 6:23; Apoc. 20:14, 15; Mat. 25:46 (trad. Diaglott — n. t.); 1 Ioan
5:12; 2 Tesaloniceni 1:9. Turnul de Veghere din 15.
10. 1895 î1880ş