MOŞTENIREA VIEŢII
CREŞTINEŞTI “Nu vă înşelaţi: “Dumnezeu nu Se lasă
să fie batjocorit”. Ce seamănă omul, aceea va şi secera." — Galateni 6:7;
5:13-24 Din oricare punct de
vedere am privi subiectul vieţii creştineşti, al modului de viaţă creştinească şi al
caracterului creştinesc, această temă este una dintre cele mai importante pentru
toţi aceia care speră să obţină favoarea lui Dumnezeu pentru eternitate. Este
aşa, pentru că Cuvântul Său ne învaţă că dobândirea bogăţiei permanente a
îndurării Sale este inseparabil legată de recunoştinţa propriu-zisă şi
rugăciunile către Dumnezeu şi de supunerea faţă de principiile adevărului şi ale
dreptăţii. Şi aceasta este şi cauza pentru care aceia care au fost inspiraţi şi
împuterniciţi de Dumnezeu să facă cunoscută voinţa Sa, cu privire la acest
subiect, au tratat amănunţit acest subiect însemnat al vieţii în sfinţenie şi al
ajungerii în asemănare cu caracterul Său. Cuvântul lui Dumnezeu învaţă clar că El a plănuit să-Şi întindă îndurarea
Sa asupra întregii omeniri, să-i dea o ocazie deplină şi favorabilă să înţeleagă
şi să îndeplinească voinţa Sa şi să fie probată în mod drept pentru viaţă
veşnică. Aceasta înseamnă, aşa cum arată Cuvântul Său, eliberarea de sub
sentinţa originală prin care omenirea a fost condamnată şi trezirea din mormânt
a tuturor oamenilor. În decursul acestui Veac El a transmis un mesaj special, la
care unii au răspuns cu bucurie. Fiindcă Dumnezeu oferă viaţă veşnică, într-un
mod atât de binevoitor, fiecărei fiinţe umane şi acum vrea să-i primească pe
aceia care doresc să fie în armonie cu El, aceştia s-au hotărât să se întoarcă
de la păcat şi trăind o viaţă contrară păcatului să fie servi ai lui Dumnezeu şi
ai dreptăţii. Toţi care îşi ţin promisiunea, sunt conduşi de către Domnul prin
Cuvântul şi îngrijirea Sa la acele situaţii şi condiţii în care pot să devină
membri ai corpului lui Cristos, ai Bisericii. Prevederea lui Dumnezeu este atât
de mare, încât a făcut pregătiri mari pentru trebuinţele
lor. Creaturi
Noi pentru a umbla “prin
Duh" Numai pentru aceştia există astăzi o posibilitate de a face păcat de
moarte, păcat cu voia, care va hotărî soarta lor eternă. Apostolul Pavel, ca
purtătorul de cuvânt al Domnului, spune că dacă noi, Biserica lui Cristos, păcătuim cu voia
după ce am primit Spiritul lui Dumnezeu, după ce am venit la o cunoştinţă a
adevărului aşa cum este în Isus şi am gustat darul ceresc, nu mai rămâne jertfă
pentru păcate, ci numai nimicire. (Evrei 6:4-6; 10:26-31) Dacă noi păcătuim cu
voia, după ce am lăsat păcatul, atunci mersul vieţii noastre arată o schimbare
în rău a minţii, o schimbare a inimii şi o întoarcere a ne bălăci în noroi.
Numai Biserica poate face aceasta, deoarece numai ei au trecut din moarte la
viaţă. Creştinul este o persoană care şi-a părăsit eul vechi şi a devenit o
Creaţie Nouă, o fiinţă spirituală, care deşi locuieşte în trup de carne, totuşi
interesele sale sunt cu totul deosebite şi de multe ori în contradicţie cu cele
ale cărnii. Apostolul îi îndeamnă pe aceştia să umble conform spiritului, adică
umblarea zilnică a vieţii lor să fie în armonie cu noua lor natură. Făcând aşa,
ei vor opune rezistenţă şi nu vor îndeplini dorinţele cărnii. Pentru ce? Pentru
că ei vor recunoaşte că între dorinţele cărnii şi dorinţele Noii Creaţii este un
antagonism. Aceste două dorinţe sunt în luptă una cu alta, una având dorinţe
împotriva celeilalte. Este posibil, ca pentru un timp, să existe un armistiţiu
dar niciodată nu va fi pace între ele. Interesele noastre ca Noi Creaţii sunt pe
linia spirituală, în timp ce dorinţele şi înclinaţiile noastre depravate se
străduiesc în direcţia opusă. De aceea a zis apostolul: “nu faceţi ceea ce aţi
voi". Ca Noi Creaţii voi voiţi să umblaţi în urmele Învăţătorului vostru în chip
desăvârşit, dar având corpul decăzut, voi nu puteţi face aceasta. Voi, cel mult
puteţi şchiopăta în urmele Lui. Dar dacă am intrat în această stare şi am
devenit urmaşii Săi, nu vom mai fi judecaţi după trup, ci vom fi judecaţi ca
făpturi noi, desăvârşiţi în voinţă — dovedind supunere din toate puterile faţă
de dreptate, în organismul omenesc nedesăvârşit. Roadele cărnii
decăzute Pentru ca nimeni să nu facă o greşeală în privinţa a ceea ce constituie
dorinţele cărnii, apostolul le descrie că sunt evidente sau manifestate public,
adică: “adulter, desfrânare, necurăţie, destrăbălare, idolatrie, vrăjitorie,
vrăjmăşii, certuri, gelozii, mânii, neînţelegeri, dezbinări, secte, invidii,
ucideri, beţii, petreceri dezmăţate şi alte lucruri asemănătoare cu acestea. Vă
spun mai dinainte, cum am mai spus, că cei care fac astfel de lucruri nu vor
moşteni Împărăţia lui Dumnezeu". (Gal. 5:19-21) Acestea sunt lucruri ale cărnii
decăzute şi în contradicţie cu dreptatea. Toţi copiii lui Dumnezeu trebuie să se
opună acestor lucruri, dacă voiesc să nu-şi piardă favoarea divină. Toate aceste
lucruri îşi au sămânţa în carne, prin moştenire; dar mintea lor, voinţa lor este
schimbată, transformată, este întoarsă spre dreptate — pentru a îndeplini voinţa
lui Dumnezeu. Ca Noi Creaţii nu trebuie să practice lucrurile cărnii, fiindcă
atunci nu vor putea să dezvolte roadele şi virtuţile Spiritului sfânt şi nu vor
fi potriviţi pentru Împărăţie. Apostolul nu spune aici că dacă cineva a fost surprins într-o greşeală şi
şi-a pierdut stăpânirea de sine, de exemplu, şi ajunge într-un conflict, prin
aceasta este exclus pentru totdeauna din Împărăţie. Prin lacrimi şi rugăciune şi
iertare divină el poate, la drept vorbind, să ajungă din nou în armonie cu
Dumnezeu şi prin urmare să devină un soldat viteaz al crucii şi urmaş al
Mielului. Dar, dacă cineva practică astfel de lucruri el trebuie să ştie că
dezvoltând şi întărind un caracter care este contrar cu acela pe care îl va
aproba Dumnezeu — ei merg înapoi şi nu înainte. Să facem deosebire între o
adormire accidentală cu o redresare prin căinţă, şi o urmare conştientă a unui
drum greşit. O! Câţi creştini au în ei înşişi mărturia, că ei nu vor moşteni
Împărăţia lui Dumnezeu — numai în cazul când vor începe din nou şi vor schimba
starea vieţii. Numai Spiritul lui Dumnezeu poate
înlătura păcatul Gândul unui alt scriitor despre această chestiune, conţine un adevăr
foarte important şi solemn. Vorbind despre cuvintele apostolului: “Căci legea
Duhului de viaţă în Hristos Isus m-a eliberat de legea păcatului şi a morţii"
(Romani 8:2), el zice: “Cineva a făcut un raport clar, prin care a arătat trecerea sa de la cele
vechi la cele noi în propria experienţă, de la viaţa de mai înainte, care era
decădere continuă, la viaţa prezentă de învingere prin Cristos. Odată în
continuu dărâmam, dar acum zilnic zidesc", spune el. Aceasta înseamnă că lupta
de dinainte era îndreptată pentru a se elibera de obiceiurile inerente şi
aplecările rele ale vechii naturi — de egoism, de mândrie, de lăcomie şi de
capricii. Acum, străduinţele sunt îndreptate spre beneficiul Spiritului, a sta
în prezenţa Sa divină şi a trăi şi respira ca într-o atmosferă sfântă viaţa Sa
supranaturală. Numai Spiritul sfânt, care locuieşte în noi, poate înlătura
păcatul. Aceasta se va cunoaşte dacă analizăm ceea ce se numeşte “puterea
stimulatoare a unei noi afecţiuni”. “Nu iubiţi lumea, nici lucrurile din lume”,
zice Sfânta Scriptură. (1 Ioan 2:15) Dar experienţa dovedeşte că, a nu iubi este
posibil numai prin iubire, iubirea lumească fiind învinsă de cea
cerească. Şi
noi aflăm această metodă clar arătată în Cuvânt. “Dragostea Duhului” (Romani
15:30) ne este dăruită pentru a învinge lumea. Viaţa divină este izvorul iubirii
divine. De aceea, “dragostea lui Dumnezeu a fost turnată în inimile noastre prin
Duhul Sfânt, care ne-a fost dat.” (Romani 5:5). Deoarece, de la natură noi
suntem absolut fără iubire cerească, Dumnezeu locuind prin Spirit ne dă iubirea
Sa proprie prin care să-L iubim pe El. În aceasta constă măreaţa scrisoare de
acreditare a ucenicilor: “Prin aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii
Mei, dacă veţi avea dragoste între voi.” (Ioan 13:35). După cum Cristos a arătat
lumii iubirea Tatălui, aşa trebuie să arătăm noi iubirea lui Cristos — lucru
care este posibil numai dacă trăim viaţa împreună cu El. Cu privire la porunca
Mântuitorului pentru ucenicii Săi, ca să se iubească unii pe alţii, cineva pe
drept a zis: “Aceasta este o poruncă care ar fi cu totul inutilă, dacă El, Cel
ce iubeşte în etern, nu ar fi dispus să pună iubirea Sa în mine. De fapt,
această poruncă nu înseamnă mai mult decât a fi o coardă a viei adevărate. Eu
încetez cu viaţa şi iubirea mea proprie, renunţ la mine însumi pentru a mă
cufunda în iubirea lui Cristos, care nu se poate
descrie”. Spiritul Domnului ne
formează Şi
ceea ce este adevărat despre iubirea lui Cristos, este adevărat şi despre
asemănarea cu Cristos. Cum se dobândeşte această asemănare? Prin contemplare şi
imitare? Aşa s-au gândit unii. Şi aceasta este adevărat, dacă Spiritul este în
toţi şi de fapt lucrează în toţi. Aşa este scris: “Dar noi toţi privim cu faţa
descoperită, ca într-o oglindă, slava Domnului şi suntem transformaţi în acelaşi
chip al Lui, din slavă în slavă, prin Duhul Domnului.” (2 Corinteni 3:18). Numai Spiritul
Domnului, care locuieşte în noi, ne poate schimba în chipul Domnului, pus în
faţa noastră. Cine se poate schimba în asemănarea cu Cristos prin imitarea pe
dinafară? Să ne închipuim pe cineva, care nu este geniu şi este lipsit de o
pregătire artistică, stând pe un scaun în faţa vestitului tablou “Schimbarea”,
al lui Rafael, aşteptând să-l reproducă. Cât de copilărească, lipsită de
originalitate şi neînsufleţită ar fi această lucrare! Dar când ar fi cu putinţă,
ca spiritul lui Rafael să intre în acest om şi să dobândească măiestria minţii
sale şi a ochilor şi mâinii lui Rafael, atunci ar fi posibil să picteze această
capodoperă; deoarece în cazul acesta, Rafael l-ar reproduce pe Rafael. Şi
într-un mod tainic, aceasta este aşa cu ucenicul umplut cu Spiritul sfânt.
Cristos, care este chipul Dumnezeului nevăzut (Coloseni 1:15), este ţinut ca un
model dumnezeiesc înaintea sa, şi Cristos locuieşte în el prin Spirit ca o viaţă
dumnezeiască, şi Cristos este capabil să reflecte mai departe pe Cristos din
viaţa lăuntrică printr-un exemplu exterior.
Dându-şi toată silinţa Desigur că expresia asemănare cu Cristos este numai o altă denumire
pentru “sfinţenie”, şi apoi la înviere, satisfăcuţi de chipul Său (Psalmul
17:15), vom fi desăvârşiţi în sfinţenie. Prin urmare, sfinţirea este progresivă
şi nu un lucru instantaneu — cum este convertirea. Şi trebuie să admitem şi ceea
ce un scriitor devotat şi adânc cugetător spune, despre pericolul de a privi
aceasta ca numai o creştere graduală. Dacă un creştin priveşte asupra sa ca
fiind “un pom sădit lângă nişte pâraie de apă care îşi dă rodul la timpul său”
(Psalmul 1:3), el judecă corect. Dar a trage concluzia, că creşterii lui nu te
poţi împotrivi, ca şi creşterii acelui pom care este un lucru firesc, numai
pentru că este plantat în Cristos datorită conceperii, este o greşală gravă. De
la ucenic se cere să fie activ în mod conştient şi înţelept în creşterea sa
proprie, ceea ce cu pomul nu se întâmplă şi trebuie să-şi dea toată silinţa
să-şi facă sigură chemarea şi alegerea. (2 Petru 1:10) Şi când zicem a fi
“activ”, nu înţelegem prin aceasta pur şi simplu o activitate pentru sine,
deoarece aşa cum a spus Isus: “cine dintre voi, îngrijorându-se, poate să adauge
un cot la înălţimea lui?” (Matei 6:27) Dar, trebuie să renunţăm la noi înşine,
predându-ne influenţei divine, prin aceea că trăim şi umblăm conform Spiritului
şi ne rugăm în Spirit. Fiecare din aceste condiţii este aşa de esenţială
dezvoltării noastre în sfinţenie, întocmai după cum este nevoie de ploaia şi
razele soarelui la creşterea stejarului! Este posibil ca un creştin, în urma
neglijenţei şi întristării Spiritului, la bătrâneţe să fie de o statură mai mică
decât în copilăria sa spirituală, din cauză că dezvoltarea sa este mai degrabă
un regres decât un progres. Deci, spunând că sfinţirea este un lucru progresiv,
să ne ferim să tragem concluzia că ea nu poate
regresa." Roadele Spiritului
sfânt După ce apostolul ne-a condus într-un pustiu plin de spini şi scaieţi al
egoismului omenesc, ca tipuri ale roadelor cărnii decăzute, apoi el ne conduce
în direcţia opusă şi ne arată roadele şi florile pline de un miros plăcut, care
sunt în grădina Domnului. El ne spune că aceste roade încântătoare ale
Spiritului sfânt trebuie cultivate din ce în ce mai mult, până la desăvârşire în
inimile noastre, pentru ca ele atât cât este posibil să oprească, să acopere şi
să înăbuşe nedesăvârşirea cărnii noastre. Roadele acestei grădini, sunt toate
roadele Spiritului lui Dumnezeu — aşa cum El le-a plantat la început în om
şi care s-au stricat prin păcat — toate acestea, El din nou le-a plantat şi vrea
să le dezvolte în inimile consacraţilor Săi. Roadele Spiritului, care trebuie să
se dovedească prin fapte la toţi urmaşii lui Isus, în mai mare sau mai mică
perfecţiune, sunt următoarele: “dragoste, bucurie, pace, îndelungă răbdare,
bunătate, facere de bine, credincioşie, blândeţe, stăpânire de sine. Împotriva
unor astfel de lucruri nu este lege." — Galateni 5:22,
23. O prevenire solemnă pentru
toţi Apostolul ne spune: “Ce seamănă omul, aceea va şi secera". Aceasta ar
trebui s-o privim ca legea
universală a lui Dumnezeu acţionând în viaţa noastră, cu toate că prin jertfa de
răscumpărare a lui Cristos am fost primiţi în familia lui Dumnezeu şi am fost
iertaţi. Noi nu vrem să spunem că păcatele unui creştin dinainte de consacrare i
se socotesc după consacrare, dar noi credem că slăbiciunile şi neputinţele, care
rezultă din păcatele dinainte, pot rămâne cu el atâta vreme cât este în carne,
şi el sau ea poate avea în continuu de luptat cu aceste slăbiciuni sau cu
urmările acestora. Dacă nu ar fi
răscumpărarea dată de Isus, toate aceste păcate ar însemna moarte
veşnică. Nimeni nu poate să se lase în voia păcatului, fără ca acel păcat să
facă impresie asupra minţii şi asupra corpului şi Noua Creaţie cu atât mai mult
are de luptat împotriva acestora. Dar ea va avea compătimirea Domnului şi în
continuu se va bucura de folosirea meritului Mântuitorului Său ca un acoperământ
asupra acestor păcate şi slăbiciuni, contra cărora se luptă. Ea are tronul
darului la care poate merge în fiecare zi pentru curăţire, prin sângele scump a
lui Cristos, şi la care se poate merge la orice timp de
nevoie. Faptul că păcatele îngăduite îşi lasă efectele lor atât asupra minţii cât
şi asupra trupului, care pentru a fi înlăturate pot avea nevoie de ani de zile,
ar trebui să-i determine chiar şi pe cei care nu sunt consacraţi Domnului să
trăiască în curăţenie şi să caute, cât este posibil, să fie în armonie cu legile
existenţei lor. Dacă toată lumea ar putea recunoaşte importanţa acestui lucru şi
s-ar purta ca atare, ei ar fi foarte avantajaţi în Veacul viitor, când toată
lumea va fi în încercare pentru viaţă sau moarte
veşnică. Vestitorul Împărăţiei lui
Cristos din 01. 12. 1931