“CELE ALE TATĂLUI"
NOSTRU “Dumnezeu a binevoit
să mântuiască pe cei care cred prin nebunia predicării." — 1 Cor.
1:21 Raportul Bisericii
timpurii, care a înaintat în puterea Spiritului sfânt după binecuvân-tarea de la
Rusalii este un izvor de inspiraţie. Citim că ei au mers în toate părţile
predicând pe Isus şi învierea. Ungerea pe care au primit-o a fost
împrospătătoare, iluminatoare şi puternică. Vestea a fost una măreaţă — Isus şi
învierea, Mântuitorul şi lucrarea Sa. Corespunzător prezicerii profetice, cei
dintâi ucenici au simţit puterea ungerii pentru a predica veştile bune, a
consola inimile zdrobite, a mângâia pe toţi care plâng şi a vesti anul îndurării
Domnului. Aceasta a fost pentru ei o veste binecuvântată şi sublimă; şi în
aceasta zace izvorul inspiraţiei şi
al zelului lor. Ca şi copii ai lui Dumnezeu ei au învăţat adevăratul izvor al
mângâierii şi au fost singurii calificaţi corespunzător, ca să fie adevăraţii
mângâietori în sens scriptural. Inimile lor au fost pansate şi vindecate de
Marele Medic, şi de aceea ei au ştiut încotro să îndrepte inimile care au avut
nevoie de balsamul pe care numai Dumnezeu îl poate da, după cum spune apostolul:
“Binecuvântat să fie Dumnezeu şi Tatăl Domnului nostru Isus Hristos, Părintele
îndurărilor şi Dumnezeul oricărei mângâieri, care ne mângâie în toate necazurile
noastre, pentru ca prin mângâierea cu care noi înşine suntem mângâiaţi de
Dumnezeu să putem mângâia pe cei care se află în orice necaz." — 2 Corinteni
1:3, 4. A mângâia pe cei ce
plâng Biserica primară, aşadar, sub influenţa Spiritului sfânt şi a
învăţăturilor apostolilor, a dat un exemplu pentu toţi urmaşii consacraţi ai lui
Cristos, pentru tot Veacul Evanghelic; şi toţi, care în decursul veacurilor au
primit inspiraţia acelui Spirit al ungerii au fost adevăraţii mângâietori şi au
valorificat puterea însărcinării lor, ridicând pe cei ce sunt apăsaţi de dureri
şi grijuri şi ducându-le uleiul bucuriei, vestea adevărului şi a îndurării
dumnezeeşti. Şi
această însărcinare continuă încă cu toţi care voiesc să fie adevăraţii
reprezentanţi ai vieţii creştineşti. În acest timp deosebit, să fim mângâietorii
“celor întristaţi din Sion". Aceasta este o lucrare pe care sfinţii de astăzi,
care au fost luminaţi şi binecuvântaţi prin mesajul îndurării şi al adevărului,
sunt în mod special calificaţi să o facă. Dar, de asemenea, este adevărat că tot timpul de la începutul acestui
veac, tendinţa a fost mereu de a se obosi în facerea de bine şi a se descuraja
în a face să strălucească lumina adevărului. Aceasta este, într-o mare măsură,
pentru că întunericul urăşte lumina; dispreţul şi privirea încruntată a lumii şi
a creştinilor nominali asupra credincioşilor tind să-i descurajeze şi să-i
obosească, dacă nu sunt plini de spiritul credinţei şi al încrederii iubitoare
în Învăţătorul lor divin. În zilele când Evanghelia a început să fie predicată,
prima dată, mâna persecuţiei a fost foarte activă în a-i prinde pe ucenici şi
chiar în a le produce durere fizică prin lovituri şi închisoare etc.
Astfel de experienţe s-au repetat tot timpul Veacului Evanghelic. Şi, deşi
noi trăim într-un timp de iluminare şi rafinament mai mare, există încă spiritul
de persecuţie şi dispoziţia de a oprima şi descuraja pe cei care sunt
adevăratele lumini spirituale în această lume întunecată. De fapt, noi
recunoaştem că ziua noastră este una specială, cu multe pericole pentru
consacraţi. Adversarul nu numai că împiedică pe adevăraţii ucenici să dea
mărturia despre adevăr şi să se ajute unii pe alţii să meargă pe calea îngustă
prin dispreţul şi privirea încruntată a lumii, ci el va folosi tot felul de
mijloace şi influenţe pentru a le distrage atenţia de la marea lor lucrare, de
la marea lor datorie de a vesti Evanghelia. Astfel, enumerând caracteristicile
Bisericii din ultima fază, numită perioda Laodicea, găsim răceală şi încropire
spirituală şi o pierdere a zelului spiritual printre caracteristicile care sunt
aspru criticate de Cel care are ochii Săi ca flacăra focului şi umblă în
mijlocul sfeşnicelor. Dar
întrebarea este: în mijlocul confuziei şi neliniştii din timpul nostru, în
mijlocul multor dispute şi vociferări şi înconjuraţi de influenţele încropirii
şi ale decăderii, care este remediul acestei situaţii şi cum ar putea să fie
ajutaţi fraţii să păstreze focul iubirii şi zelului lor să ardă într-una, în
timp ce împrejurările încearcă să-i descurajeze şi să-i facă să se obosească în
lucrarea lor? Vom face apel special la cunoştinţa lor legată de profeţii şi la
înţelegerea că acestea sunt zilele de pe urmă, şi că deoarece timpul este atât
de scurt şi ei sunt atât de aproape de îndeplinirea speranţei lor, de aceea ar
trebui să se străduiască să-şi revigoreze curajul şi puterea gândind continuu că
timpul este scurt? Vestea Evangheliei inspiraţia
noastră Aceste metode de obţinere a inspiraţiei sunt adesea exprimate, şi noi nu
vom spune că acest fel de a gândi este greşit sau nescriptural; dar în timp ce
recunoaştem, că o importanţă considerabilă trebuie acordată influenţei mari a
zilelor în care trăim, totuşi noi credem că există cauze sau surse chiar mai
înalte ale inspiraţiei, decât apelul care ne-a fost făcut, din punctul de vedere
arătat mai sus. Ne vom aminti că apostolii au îndemnat pe credincioşii
consacraţi din zilele lor să fie atenţi la timpul stabilit de Dumnezeu
îndemnându-i să-şi înnoiască zelul, fiindcă noaptea a înaintat şi ziua s-a
apropiat; dar Biserica timpurie nu a fost îndemnată continuu să persevereze în
serviciul Învăţătorului, pentru că sfârşitul poate fi aproape, ci mai degrabă a
fost adevărul însuşi partea esenţială a mesajului Evangheliei, în toată
simplicitatea sa, care a fost prezentat ca putere inspiratoare şi motiv.
Subiectul Evangheliei, exprimat în cuvintele, “Isus şi învierea" a fost arătat
în toată dulceaţa şi grandoarea sa; ei au zis, “Bunătatea lui Dumnezeu te
îndeamnă la pocăinţă" şi “dragostea lui Hristos ne constrânge". Cu alte cuvinte
descoperirea Tatălui şi Fiului, aşa cum se află în Evanghelie, a fost destinată
să fie de ajuns pentru stârnirea zelului şi energiei creştinului la începutul
acestui Veac şi să-l însufleţească cu zel şi curaj pentru a merge înainte
punându-şi timpul, puterea şi viaţa în serviciul
divin. Marea chemare, care s-a făcut la începutul acestui Veac credincioşilor
consacraţi, a fost aceea ca ei să exercite credinţă în Dumnezeu aşa după cum
arată Cuvântul Său şi să-şi pună soarta lor în mâinele Domnului Isus şi să
recunoască, că consacrarea lor a fost spre moarte, indiferent că aceasta vine
mai devreme sau mai târziu. Problema, când să se sfârşească încercările şi
suferinţele lor şi când să se împărtăşească de răsplata credincioşiei lor a fost
lăsată cu totul în mâna Domnului, în timp ce zelul lor a continuat să ardă la
fel de înfocat, chiar dacă timpul s-a părut lung. La fel astăzi, în mijlocul
acestor scene confuze şi într-un timp când este tendinţa să crească răceala şi
indiferenţa şi să se admită o micşorare a zelului şi fervoarei în lucrurile
spirituale, adevărata chemare făcută fraţilor, trebuie să fie aceea de a
reconsidera lucrurile care la început le-au stârnit iubirea şi aprecierea
Domnului; să se ţină din nou de îndurarea lui Dumnezeu şi să caute, prin
rugăciune serioasă şi prin comuniune cu alţi sfinţi, să ajungă o ţinută şi
purtare sănătoasă în viaţa creştinească şi dacă este posibil, prin credinţă, să
se prindă mai puternic de marea speranţă şi promisiune a nemuririi şi a
moştenirii împreună cu Răscumpărătorul nostru drag. În aceasta nu vrem să fim
înţeleşi greşit, ca şi când noi am trata cu indiferenţă acel imens şir al
profeţiilor care descriu zilele care sfârşesc Veacul şi care fără îndoială ne
oferă o privelişte clară, chiar a timpului, a împrejurărilor şi a condiţiilor în
care trăim noi acum. Nu poate fi nici o îndoială, că aceste profeţii au fost
date cu scopul de a întări credinţa poporului Domnului şi să-i facă în stare ca
prin acestea să primească o măsură de încurajare, de putere şi de imbold în
credinţa lor, în timp ce trec tocmai prin aceste scene neliniştitoare care
marchează sfârşitul Veacului. Cu toate acestea, se pare că cel mai important
lucru este să analizăm cu foarte mare atenţie reacţia noastră faţă de aceste
profeţii şi aşteptări şi să observăm, într-o atitudine de rugăciune, ce motive
exercită cea mai mare influenţă în vieţile noastre. Aşa
cum am declarat, frecvent în aceste scrieri ale noastre, diferitele linii ale
profeţiei din faţa noastră nu au fost date cu scopul special de a permite
poporului Domnului să stabilească vreo zi sau chiar vreun anumit an când vor
ajunge la îndeplinirea speranţei lor, sau când ordinea prezentă de lucruri va
trece; aceste profeţii au fost, mai degrabă, date cu scopul ca poporul Domnului
să fie capabil să aproximeze timpul şi să înţeleagă într-o anumită măsură locul
unde se află pe fluviul timpului, şi astfel să fie în atitudinea de a-şi
îndeplini serviciul şi a-şi folosi timpul şi puterea în armonie cu scopul divin
şi cu ceea ce Dumnezeu lucrează în această perioadă specială de timp. Poate că
una din lecţiile pe care Domnul a dat-o poporului Său, în aceşti ani din urmă,
este aceea ca ei să se bazeze mai mult pe declaraţiile clare şi accentuate ale
Cuvântului Său, decât pe deducţiile speculative şi presupunerile privitoare la
aspectele timpului. El voieşte ca noi să umblăm încă prin credinţă şi să fim
dispuşi să ne încredem în El unde nu mai putem urmări calea Sa, lăsându-I Lui
problema zilei exacte sau a anului exact de terminare a peregrinajului
pământesc. Nici unul din copiii Domnului să nu neglijeze această prevenire sfântă
dată prin apostol, arătându-ne care trebuie să fie reacţiile noastre faţă de
marile privilegii ale luminii şi ale cunoştinţei de care ne bucurăm acum.
Apostolul Petru, ne amintim că întrebuinţează chiar aceste condiţii, ca o bază
pentru întrebarea sa foarte serioasă: “Deci fiindcă toate aceste lucruri se vor
desface, ce fel de oameni ar trebui să fiţi voi, printr-o purtare sfintă şi
evlavioasă, aşteptând şi grăbind venirea zilei lui Dumnezeu". (2 Petru 3:11, 12)
De asemenea şi apostolul Pavel ne previne, zicând: “Să veghem unii asupra altora
ca să ne îndemnăm la dragoste şi la fapte bune. Să nu părăsim strângerea noastră
laolaltă, cum au unii obicei; ci să ne îndemnăm unii pe alţii, şi cu atât mai
mult cu cât vedeţi că ziua se apropie. Căci dacă păcătuim cu voia după ce am
primit cunoştinţa deplină a adevărului, nu mai rămâne nici o jertfă pentru
păcate." (Evrei 10:24-26). Ocupat cu un serviciu de
încurajare Chiar prin aceste cuvinte
ale Scripturii Domnul ne învaţă că trebuie să fim interesaţi mai mult, decât în
mod obişnuit, de două lucruri: întâi, trebuie să fim foarte ocupaţi cu un
serviciu de încurajare, care va provoca un spirit al iubirii şi al ajutorării
între fraţi; al doilea, trebuie să ne amintim că, cunoştinţa noastră despre
evenimentele ameninţătoare fac potrivit şi chiar obligatoriu întâlnirea cu alţi
fraţi. Evident, a nu lua în considerare aceste preveniri ale Scripturii, trebuie
mai curând sau mai târziu, să lucreze în dezavantajul nostru.
Privind în urmă, cu câţiva ani, la serviciul iubitului nostru frate
Russell, ne amintim că în general exista un serviciu misionar foarte mare
printre fraţi. În acele zile, când auzeam despre unul, despre doi sau trei, ici
şi colo, că s-au separat de învăţăturile false şi au venit la lumina adevărului,
cât de zeloşi eram să le întindem o mână de ajutor. Prin diferite eforturi şi
metode stabilite de comun acord, numeroase grupuri de prin ţară erau active în
comunităţile lor, ajutând astfel pe prietenii înteresaţi să se adune împreună
pentru părtăşie frăţească şi studiu. Astăzi ar trebui să existe un serviciu
asemănator, deoarece din nou sunt unii, doi sau trei, care ajung să înţeleagă
unde i-au condus învăţăturile false şi conducătorii omeneşti, şi de aceea se
află într-o stare în care apreciază ajutorul şi sfatul altora. Ce ocazie şi ce
privilegiu a serviciului le este, deci, deschis la toţi aceia care sunt cu inima
devotată şi au un spirit zelos! Din
când în când primim întrebări de la fraţi, din diferite părţi, despre ce alte
metode pot fi folosite ca să ajute mai mulţi fraţi să iasă din confuzie şi să-i
unească în legătura iubirii şi în serviciul Domnului. La unii, care ne scriu
despre acest lucru, se vede un mare zel pentru serviciul misionar, la care chiar
ne-am referit, şi oferă sugestii că ar încuraja o acţiune comună din partea
celor care în general simpatizează cu misiunile Institutului. Noi ne-am străduit
să le arătăm la unii ca aceştia, că noi întrebuinţăm toate mijloacele ce ne stau
la dispoziţie pentru a urma acele metode prin care se pot servi şi ajuta fraţii
pretutindeni, pentru înălţarea şi instruirea lor spirituală.
Din
motive speciale şi potrivite, noi am dorit să lăsăm ca fraţii, atât individual
cât şi colectiv, să-şi asume răspunderea pentru o astfel de lucrare, după cum
consideră ei că este pe măsura eforturilor lor şi să evite orice s-ar părea că
este o dorinţă de a-şi atribui o conducere, dirijând o astfel de activitate
generală. Experienţele din anii trecuţi se pare că ne-au arătat, că această
atitudine a fost cea mai înţeleaptă şi cea mai bună. În toate felurile noi am
căutat să ne păzim împotriva unei idei a construirii unui alt sistem omenesc sau
organizaţie şi împotriva încurajării oricui să se unească cu ceva ce ar putea
avea o formă vagă de a restrânge libertăţile fraţilor, sau să-i aducă în vreun
fel de constrângere; şi vom continua să exercităm aceeaşi prudenţă în ceea ce
priveşte procedeele şi răspunderile viitoare. După cum am declarat de multe ori
poziţia noastră, nu găsim în Scripturi, că vreun frate sau un consiliu de
directori sau vreun comitet de fraţi sunt autorizaţi să se considere constituiţi
ca un fel de corp conducător sau autoritate sau canal în Biserică, şi noi
sfătuim pe fraţii de pretutindeni să fie foarte curajoşi în împotrivirea la
amestecul sau la intrarea vreunei asemenea influenţe sau dispoziţii din partea
cuiva. Păstrând acest gând şi principiu, fraţii din această societate au evitat,
cu grijă, să se amestece ei înşişi, sau cu vreo sugestie a lor în vreo adunare
sau biserică a fraţilor printr-un amestec în treburile lor, ci din contră au
îndemnat pretutindeni fraţii şi adunările prietenilor să-şi menţină
independenţa, identitatea şi libertatea gândirii hotărând ei, toate chestiunile
şi concluziile, şi neluând în considerare părerea altei societăţi sau
organizaţie de fraţi. Numai cei credincioşi
răsplătiţi Această asociaţie autorizată de fraţii din diferitele părţi ale ţării
conduce o slujire şi un serviciu pentru poporul Domnului aşa cum doresc şi
autorizează ei. Fraţilor cărora li s-a dat program şi au fost numiţi fraţi
peregrini sunt numai şi numai aceia, care deja sunt autorizaţi corespunzător, şi
sunt stabiliţi ca bătrâni ai unei adunări; aceştia sunt fraţi care sunt deja
bine cunoscuţi a fi sănătoşi în credinţă, bărbaţi cu un zel adânc religios şi cu
convingeri, care într-o anumită măsură au dezvoltat un caracter creştinesc şi
totodată au şi capacitatea şi aptitudinea de a învăţa şi a împărţi adevărul
spiritual la membrii-urmaşi din Corp. Serviciul acestor fraţi nu este impus
nimănui, ci este oferit liber acelor adunări, care cer sau îşi arată dorinţa să
fie servite de aceşti fraţi, în trecerea lor prin
ţară. În
calitatea în care suntem asociaţi împreună în acest aranjament, suntem
întotdeauna bucuroşi să informăm orice adunare de fraţi despre fraţi capabili să
servească în lucrurile spirituale, care nu ar fi la distanţă prea mare şi care
cu bucurie îşi oferă serviciul adunărilor apropiate, la sfârşitul săptămânii.
Aceste sfaturi le dăm numai şi numai în spiritul şi dorinţa de a încuraja grija
iubitoare şi ajutorul iubitor oriunde, în acest timp de stres general şi
încercări grele. Noi
ne îndoim că Dumnezeu a descoperit cuiva deplina semnificaţie a împrejurărilor
prezente, şi este cu totul nefolositor, pentru oricine dintre noi, să se
neliniştească în privinţa modului în care va aduna El, în cele din urmă, pe
aleşii Săi din diferitele grupuri. Pentru noi este destul să înţelegem, că
fiecare membru din corpul lui Cristos are lipsă de compătimirea şi ajutorul
membrilor urmaşi. Şi dacă rolul nostru este să mângâiem fraţii şi să predicăm
lumii veştile bune, trebuie să recunoaştem că adevăratul test al zelului şi
iubirii noastre se centrează pe hotărârea minţii de a folosi ocaziile speciale
ale timpului prezent. Deci, să ne amintim că servitorul activ, treaz şi
credincios, care la venirea Domnului va fi găsit harnic, va auzi glasul dulce:
“Bine rob bun şi credincios". Iubirea nu se poate odihni atâta timp cât există
inimi triste, care să fie înviorate, atâta timp cât există suflete descurajate,
care să fie mângâiate şi colaboratori peregrini care să caute un Barnaba
credincios, care să le dea o mână de ajutor. Iubiţi fraţi, să căutăm oriunde o legătură mai strânsă şi mai statornică
cu Tatăl şi o mai mare măsură a Spiritului sfânt, prin care dispoziţia şi
spiritul încropirii şi al indiferenţei poate fi înlăturat; ca zelul sfânt şi
spiritul înfocat să ne poată stăpâni în aşa măsură, ca să ne facă să fim harnici
şi activi în depunerea timpului şi puterii prin care alţii ar putea fi
împrospătaţi şi binecuvântaţi. Dacă vom lucra astfel, într-adevăr vom da atenţie
îndemnului Învăţătorului: “strângeţi-vă comori în cer, unde nici molia nici
rugina nu le strică şi unde hoţii nu le sapă, nici nu le fură"
Vestitorul Împărăţiei lui
Cristos din 15. 04. 1931