REZULTATUL FINAL AL
LEGII ESTE IUBIREA CARE VINE DINTR-O INIMĂ CURATĂ ŞI DINTR-O CONŞTIINŢĂ
BUNĂ Mana
pe data de 24 Noiembrie, R2733 - 1 Decembrie 1900, pag.
358 ,,Acum ţinta (scopul final al) Legii este iubirea care vine dintr-o inimă
curată, dintr-o conştiinţă bună şi dintr-o credinţă neprefăcută - la care unii
nereuşind (s-o discearnă) s-au întors la vorbe fără
rost” - 1 Tim. 1:5,
6. Mulţi n-au
reuşit să obţină o ideie adevărată despre religiune - poruncile Domnului pentru
poporul Său, etc, nu numai în timpul Apostolilor, ci şi de atunci încoace,
mulţi, probabil un număr tot mai mare, au eşuat în acelaşi fel. Putem presupune
că metoda marelui Adversar este de a încurca minţile celor care caută pe
Dumnezeu şi dreptatea. Precum declară Scipturile, el astfel înşeală întreaga
omenire - punând forma, ceremoniile, teoriile şi confesiunile în locul
religiunii din inimă. Cei care învaţă falsele
doctrinile monstruoase că viaţa prezentă decide soarta fiecărei fiinţe umane,
ori pentru suferinţă veşnică, ori pentru bucurie veşnică, consideră această
doctrină ca însuşi fundamentul Creştinătăţii pure şi a sfinţeniei; prin urmare
mulţi care în realitate nu o cred, în mod tăcut îi dau consimţământul şi
aprobarea, crezând că făcând astfel
ei favorizează cauza sfinţeniei. Dar aceasta este o mare greşeală; aceasta este
una din marile înşelări ale Adversarului, prin care el face ca evlavia poporului
lui Dumnezeu să-i servească cauza: (1) deoarece această doctrină întunecă gloria
divină în ce priveşte iubirea şi dreptatea şi (2) deoarece această doctrină, în
loc de a cultiva sfinţenia, cultivă şi promovează după cum vom arăta, opusul
acesteia. Teoria că viaţa prezentă
este doar pentru a decide cine este vrednic de bucuria veşnică, şi cine este
vrednic de tortură veşnică, se descompune în final în gândul general că toate
caracterele rele, probabil, pot fi vrednice de ceva fel de tratare rea pentru
întreaga eternitate, care fiindu-le asigurată, ei nu vor rosti rugăciuni de
căinţă nici când înainte de a muri; dar că toţi oamenii pe jumătate decenţi sunt
prea respectabili sau prea buni ca să merite o eternitate de tortură, şi din
această cauză vor face parte din acei care vor primi o eternitate de fericire.
Astfel această doctrină a focului iadului, în loc de a promulga sfinţenia,
curăţenia inimii, promovează opusul - neglijenţa cu privire la orice, fără
îndoială cu excepţia omorului şi a diabolismului
general. Din contra, doctrina
Scripturală nu face nici o ameninţare de tortură veşnică, şi promite o deplină
ocazie pentru fiecare creatură umană de a veni la cunoştinţa adevărului, atât în
viaţa prezentă, cât şi în viaţa viitoare, şi astfel, sub termenii Noului
Legământ, să se folosească de ocaziile pentru viaţa veşnică prin marele
sacrificiu de ispăşire sfârşit la Calvar. Această doctrină Scripturală este
plină de cele mai înalte îndemnuri la sfinţenie, curăţenie a inimii şi a vieţii;
deoarece, în loc de a prezenta o pedeapsă generală de tortură, ea oferă ,,o
dreaptă răsplată”, o răsplată de binecuvântare sau de disciplinări care vor
fi proporţionale eforturilor individuale ale fiecărui om pentru a veni în
armonie cu Dumnezeu şi sfinţenia Sa. Mai întâi avem chemarea
Bisericii Evanghelice de a deveni moştenitori şi comoştenitori cu Isus Christos,
în Împărăţia Milenară, pe condiţia sfinţeniei inimii, şi pe urmă va veni
oferta restabilirii şi a vieţii veşnice în perfecţiune umană, pentru cei din
lume care în acelaşi fel se întorc la o armonie din inimă cu Domnul. Scripturile
nu conţin nicăieri nici o sugestie că viaţa veşnică va fi dată vreodată vreunei
creaturi de pe orice plan de existenţă, în afară de condiţia deplinei, completei
armonii din inimă cu Domnul. Orice este în contradicţie cu aceasta, sau orice în
afară de această armonie perfectă cu Domnul, din punct de vedere Scriptural, va
însemna Moartea a Doua. Prin urmare, aici, în oferta divină, avem cel mai înalt
îndemn de a tinde la cea mai apropiată conformare posibilă cu perfecţiunea; şi suntem
asiguraţi că o astfel de sforţare, în cele din urmă, conform favorii divine, va
fi răsplătită cu condiţii perfecte (în care va fi posibilă perfecţiunea
absolută) - în înviere. Sunt mulţi care au vederi
foarte eronate despre ceea ce semnifică expresia: ,,curat în inimă”, o clasă
consideră aceasta imposibil de atins în viaţa prezentă; o altă clasă, nu mai
puţin greşit, consideră această ca însemnând absolută perfecţiune în orice gând,
cuvânt şi fapt; şi crezând că ei îndeplinesc aceste condiţii, şi învăţând pe
alţii la fel, ei comit o greşală gravă. Răspunzând în primul rând
la ultima eroare, remarcăm că este posibil ca cineva să se înşele pe sine însuşi
cu privire la inima sa şi condiţia sa proprie, de exemplu precum Fariseii din timpul
Domnului nostru: afirmând că ei erau perfecţi, şi că ei ţineau toată legea, ei
doar se înşelau pe ei înşişi, dar nu şi pe Domnul; prin înşelarea pe sine
însuşi, ca o formă a ipocriziei, care i-a orbit cu privire la nevoia lor de
haina dreptăţii lui Christos, ei au fost lăsaţi în zdrenţele murdare ale
dreptăţii lor, nepotriviţi pentru Împărăţie. La fel este şi cu unii astăzi, care
pretind perfecţiune a gândului, cuvântului şi faptei. Ei s-au orbit pe ei înşişi
cu privire la neajunsurile, imperfecţiunile şi greşelile lor proprii, şi sunt
într-o condiţie cu mult mai rea decât cel care, deşi pe dinafară este mai puţin
moral, dar în inimă este mai bun în ochii Domnului, din cauza sincerităţii în
mărturisirea nevredniciei sale, deoarece pentru aceştia Domnul a pregătit
iertarea de păcate - acoperindu-i cu haina dreptăţii lui
Christos. Cu toate acestea, cei
care cred că curăţenia inimii este o imposibilitate în această viaţă prezentă
sunt în acelaşi fel greşiţi. Greşeala lor survine din faptul de a nu vedea marea
distincţie între curăţenia inimii şi perfecţiunea sau dreptatea tuturor
cuvintelor şi faptelor vieţii. Inima, după cum este folosită în acest text, se
referă la minte, voinţă, intenţiile însufleţitoare şi motivele omului. Cu acest
gând în minte, este uşor de văzut că cineva poate fi curat în inimă, adică are
intenţii curate, şi totuşi mărturiseşte că este incapabil de a face şi de a fi
tot ce intenţiile sale bune doresc şi încearcă a fi. Cel a cărui inimă este
curată faţă de Domnul în Christos este tot acela a cărui ureche este singură,
acelaşi care nu are două minţi, ci o minte, a cărui minte, voinţă, inimă, caută
mai întâi, la urmă şi întotdeauna voia lui Dumnezeu. De aici şi îndemnul
apostolului: ,,Curăţiţi-vă inimile, voi cei cu inima împărţită” - Iacov
4:8. Dar cum poate fi atinsă
această condiţie de curăţenie a inimii? Acesta trebuie să fie mesajul nostru
către cei păcătoşi: ,,curăţiţi-vă inimile”? Nu, Evanghelia nu cheamă pe păcătoşi
să-şi cureţe inimile: din contra ea declară că este imposibil pentru un păcătos
să-şi cureţe inima; pentru a curăţi inima şi a o aduce în acea atitudine de
înrudire cu Dumnezeu şi voinţa Sa, care va fi curată şi acceptabilă în ochii
Săi, este necesar un ???săpun mai masiv??? de care păcătosul nu are. Din contra,
păcătoşii sunt chemaţi la pocăinţă - chemaţi să mărturisească că nu doar vieţile
lor pe dinafară sunt imperfecte, lipsite de slava lui Dumnezeu, ci şi că inimile
lor de asemenea sunt răzvrătite, necurate şi în simpatie cu necurăţia. După ce
păcătosul s-a căit de păcate, dorind să vină în armonie cu Domnul şi dreptatea
Sa, el este îndreptat spre marea ispăşire pentru păcat, şi este atras către
marele Răscumpărător, prin dorinţa de a fi eliberat de păcat şi de a veni în
armonie cu Dumnezeu. Când acest pas a fost efectuat - când păcătosul căindu-se
de păcate, şi făcând corectări atât cât este posibil, acceptă pe Christos şi
iertarea pe care El o oferă, şi caută să umble pe calea dreptăţii, atunci el
este îndreptăţit - îndreptăţit în mod liber de toate lucrurile, de care
Legea nu-l poate justifica - ,,îndreptăţit prin credinţă prin sângele lui
Christos“ - adus mai aproape de Dumnezeu, la o relaţie cu Dumnezeu, şi este
făcut în stare să cunoască bucuria şi pacea iubirii Sale
iertătoare. Când aceasta s-a
îndeplinit, când îndreptăţirea prin credinţă a fost stabilită, când păcătosul nu
mai este recunoscut şi tratat ca păcătos, ci ca împăcat cu Tatăl, atunci despre
inima lui se poate spune că este curată, curăţită de ,,păcatele din trecut, prin
îndurarea lui Dumnezeu”. Dar acum apare o nouă întrebare cu privire la noul
reformat: în timp ce păcatele din trecut sunt acoperite în mod îndurător,
slăbiciunile cărnii sunt prezente, şi ispitele adversarului sunt la fiecare pas.
El începe a merge înainte, dar găseşte că este asediat de lume, carne şi diavol:
ce trebuie el să facă? Căutarea din inimă începe probabil aici: găsindu-se
incapabil de a se conduce singur, sau de a se stăpâni singur, cursul său
potrivit este de a accepta o altă ofertă a harului divin, numită, pasul al
doilea în marea noastră salvare. El aude vocea Domnului, prin Apostol, spunând:
,,Vă îndemn dar fraţilor, prin îndurările lui Dumnezeu (manifestate în
acoperirea păcatelor voastre) să vă prezentaţi trupurile voastre ca sacrificii
vii, sfinte, acceptabile lui Dumnezeu, care va fi serviciul vostru
rezonabil”. Cel reformat, dacă este
corect instruit, îşi dă seama de incapacitatea sa de a sta prin puterea sa
proprie, îşi dă seama că unica sa speranţă de a-şi menţine îndreptăţirea
asigurată lui stă în faptul de a lăsa
Domnului să-l controleze. La început el poate gândi să intre în tovărăşie
cu Domnul şi să spună: ,,Puţin al meu, puţin al Tău”, puţin din voinţa mea şi
puţin din voinţa Domnului; dar fiind instruit corect el observă că voinţa sa nu
va fi satisfăcătoare Domnului; că Domnul Îl va accepta, şi va deveni responsabil
pentru el, şi Îi va garanta victoria glorioasă şi răsplata veşnică, numai pe
baza unei condiţii, şi anume, o deplină predare de sine, o deplină consacrare a
inimii. După ce păcătosul a
trecut prin tot acest proces şi a făcut o deplină consacrare a inimii sale
Domnului, el face parte din clasa descrisă în textul nostru, unul din cei curaţi
în inimă, sub legea iubirii, legea Noului Legământ. Dar în ciuda curăţiei inimii
sale, a motivelor sale, intenţiilor sale, voinţei sale, de a îndeplini marea
poruncă a Domnului, care pe scurt este descrisă printr-un cuvânt - Iubire, el
observă că are o luptă de luptat, că legea membrelor sale, depravate prin
ereditate în păcat, este o lege puternică a egoismului, în opoziţie cu noua
lege, de care el însuşi s-a legat, legea inimii sale curate sau a inimii noi sau
a voinţei noi - legea Iubirii. Prin urmare, după cum
sugerează Apostolul în textul nostru, trebuie să învăţăm că rezultatul final sau
scopul poruncii sau al legii divine, înseamnă - IUBIRE, chiar dacă nu ne găsim
cu totul în stare să fim la înălţime în orice minut în orice amănunt şi cerinţă
a acelei legi. Totuşi incapacitatea noastră de a fi la înălţimea cerinţelor
acelei legi nu trebuie să fie prin lipsa voinţei, sau intenţiilor unei inimi
curate şi loiale faţă de lege, şi faţă de Domnul a cărui este legea: în orice
greşeală cădem, cât de lipsiţi putem deveni de marele scop final dinaintea
noastră, aceasta trebuie să fie exclusiv din cauza slăbiciunilor cărnii, şi
asalturilor adversarului, la care inimile sau voinţele noastre curate n-au
reuşit a rezista. Şi aici ne sunt de ajutor
promisiunile Domnului, asigurându-ne că El cunoaşte neajunsurile şi slăbiciunile
noastre, şi vicleniile marelui nostru adversar, diavolul, şi influienţa
spiritului lumii, care este contrar spiritului iubirii: El ne spune că putem
merge în libertate la tronul harului ceresc, şi să obţinem milă cu privire la
eşecurle noastre de a trăi la înălţimea marelor standarte pe care inimile
noastre le recunosc, şi caută a se conforma acestora; şi că putem găsi har ca să
putem fi ajutaţi la orice vreme de nevoie. Şi, folosindu-ne de aceste îndurări
şi privilegii asigurate prin Marele nostru Preot, suntem făcuţi în stare să
luptăm lupta cea bună împotriva păcatului, să respingem atacurile sale asupra
inimilor noastre, şi să-l îndepărtăm dacă are succes în invadarea cărnii
noastre. Astfel, şi numai astfel, Creştinul însuşi poate să-şi ţină
curăţenia în inimă,
păstrându-şi poziţia ca un luptător ai unei lupte bune, un învingător a
lumii şi a spiritului ei. Din partea cărnii şi a
minţii cărnii va fi o tendinţă, de a ne înşela cu privire la această poruncă a
Iubirii. Mintea cărnii va căuta să intre în tovărăşie cu mintea nouă, şi va fi
foarte de acord să recunoască iubirea ca regula şi legea vieţii, sub anumite
condiţii. Mintea cărnii va recunoaşte iubirea în cuvinte, în mărturisire, în
maniere - o formă de evlavie, fără puterea ei. Maniere gentile, de felul celor
pe care le cere iubirea, pot fi manifestate de către o inimă egoistă
înşelându-se pe sine însuşi, şi căutând a înşela pe alţii; pe buze poate fi
zâmbetul, cuvinte de laudă, de bunăvoinţă, de gentileţe, în timp ce în inimă pot
fi simţăminte de egoism, de duşmănie, de amărăciune, de animozitate, care, în
condiţii favorabile, se pot manifesta într-o clevetire mai mult sau mai puţin
atentă cu privire la cuvinte, sau calomnie, sau reproşuri. Sau acestea,
continuând în inimă şi infectând-o, în condiţii favorabile, pot produce mânie,
ură, invidie, vrajbă şi alte lucrări rele ale cărnii şi ale diavolului, care
sunt cu totul contrare cursului potrivit ale unei inimi curate, şi în absolut
dezacord cu porunca legii Noului Legământ -
Iubirea. De aceea, trebuie să avem
clar înaintea minţilor noastre faptul că scopul final al tuturor
procedurilor divine cu noi şi pentru noi, şi semnificaţia finală a tuturor
promisiunilor divine făcute nouă, este dezvoltarea iubirii, care este asemănare
cu Dumnezeu, pentrucă Dumnezeu este iubire. Şi pentru a avea această iubire dezvoltată în noi,
în sensul şi în măsura dorită de Domnul, este necesar ca ea să vină dintr-o
inimă curată, în deplină armonie cu Domnul, şi cu legea Sa a iubirii, şi
în totală opoziţie cu Adversarul şi cu legea sa a egoismului. Pentru a avea
acest fel de iubire în dezvoltarea sa potrivită, este necesară de asemenea şi o bună
conştiinţă: căci să ne aducem aminte că există şi conştiinţe rele - conştiinţa
noastră necesită reglare, la fel ca şi toate celelalte însuşiri ale naturii
noastre căzute. Dacă conştiinţele noastre trebuie să fie reglate, atunci trebuie
să avem un standart faţă de care să le îndreptăm şi reglăm. Conştiinţa este ca
un ceas pe a cărui cadran sunt
marcate în mod potrivit orele, dar a cărui corectitudine ca indicator al
timpului depinde de reglarea potrivită a resortului, astfel încât să poată
indica în mod corect orele: tot aşa şi conştiinţele noastre sunt gata să ne
indice binele şi răul, dar numai atunci ne putem baza pe ele că ne arată corect
ce este bine şi ce este rău, doar după ce au fost reglate în legătură cu noul
resort, noua inimă, voinţa curată, adusă în deplină armonie cu legea iubirii,
aşa cum ea ne este prezentată în Cuvântul lui
Dumnezeu. Textul nostru de asemenea
ne indică şi necesitatea unei credinţe neprefăcute. Şi aici, credem, este una
dintre cele mai importante dificultăţi care asaltă pe mulţi care sunt în
bisericile nominale: ei nu sunt sinceri; ei nu sunt conştiincioşi cu privire la
credinţa lor. Dacă ei cred diferit de denominaţia cu care au fost în legătură,
ei sunt gata să ascundă credinţa lor, s-o prezinte greşit, deoarece ei se tem de
tulburare în biserică; ei se tem să fie crezuţi stranii; ei se tem să piardă
stima tovarăşilor-Creştini a ,,grâului” care i-ar putea înţelege, şi a
co-asociaţilor săi ,,neghina” care în mod sigur nu-i vor înţelege corect, şi vor
vorbi rău de ei. Ei iubesc lauda oamenilor mai mult decât lauda lui Dumnezeu, de
altfel ei n-ar risca să piardă favoarea lui Dumnezeu prin violarea conştiinţei,
şi prefacerea credinţei lor, cu scopul menţinerii prieteniei lumii şi a
bisericii nominale. Noi îndemnăm toţi
cititorii noştri să examineze foarte atent, cu studiere, cuvintele textului
nostru, aducându-şi aminte că cei care pierd din vedere acest gând corect sunt
nu numai cei care pierd ocazia timpului prezent de a fi învingători ai lumii, şi
ocazia viitorului, de a fi comoştenitori cu Christos în Împărăţie Sa, ci de
asemenea, adăugător ei împrumută influenţa în direcţia greşită, şi sunt
potriviţi să fie întorşi la vorbării goale, predicând şi învăţând şi discutând
lucruri care sunt ilogice, iraţionale, fără de sens; deoarece inimile lor au
devenit întunecate prin neglijarea principiilor pe care Domnul le-a
stabilit pentru conducerea celor care sunt Noi Creaţii în Christos Isus. Şi
câteodată chestiunea merge dincolo de vorbării goale, şi inima devine înveninată
şi coruptă: iubirea este scoasă din această inimă, şi egoismul îi ia locul, şi
de acolo curg cuvinte de amărăciune, mânie şi răutate, în loc de cuvinte de
iubire, bunăvoinţă, gentileţe, milă şi bunătate. ,,Păzeşte-ţi inima
cu toată stăruinţa, pentrucă din ea ies izvoarele vieţii” - a vieţii sau a
morţii. ,,Binecuvântaţi sunt cei cu inima curată, căci ei vor vedea pe
Dumnezeu”.