1
Care este deci întîietatea
Iudeului, sau care este folosul tăierii împrejur?
2
Oricum, sînt mari. Şi mai
întîi de toate, prin faptul că lor le-au fost încredinţate cuvintele lui
Dumnezeu.
3
Şi ce are a face dacă unii
n'au crezut? Necredinţa lor va nimici ea credincioşia lui Dumnezeu?
4
Nicidecum! Dimpotrivă,
Dumnezeu să fie găsit adevărat şi toţi oamenii să fie găsiţi mincinoşi,
după cum este scris: ,,Ca să fii găsit neprihănit în cuvintele Tale, şi să
ieşi biruitor cînd vei fi judecat.``
5
Dar, dacă nelegiuirea
noastră pune în lumină neprihănirea lui Dumnezeu, ce vom zice? Nu cumva
Dumnezeu este nedrept cînd Îşi deslănţuieşte mînia? (Vorbescîn felul
oamenilor.)
6
Nicidecum! Pentrucă,
altfel, cum va judeca Dumnezeu lumea?
7
Şi dacă, prin minciuna
mea, adevărul lui Dumnezeu străluceşte şi mai mult spre slava Lui, dece
mai sînt eu însumi judecat ca păcătos?
8
Şi de ce să nu facem răul
ca să vină bine din el, cum pretind unii, cari ne vorbesc de rău, că
spunem noi? Osînda acestor oameni este dreaptă.
9
Ce urmează atunci? Sîntem
noi mai buni decît ei? Nicidecum. Fiindcă am dovedit că toţi, fie Iudei,
fie Greci, sînt supt păcat,
10
după cum este scris: ,,Nu
este nici un om neprihănit, niciunul măcar.
11
Nu este nici unul care să
aibă pricepere. Nu este nici unul care să caute cu tot dinadinsul pe
Dumnezeu.
12
Toţi s'au abătut, şi au
ajuns nişte netrebnici. Nu este niciunul care să facă binele, niciunul
măcar.
13
Gîtlejul lor este un
mormînt deschis; se slujesc de limbile lor ca să înşele; supt buze au
venin de aspidă;
14
gura le este plină de
blestem şi de amărăciune;
15
au picioarele grabnice să
verse sînge;
16
prăpădul şi pustiirea sînt
pe drumul lor;
17
nu cunosc calea
păcii;
18
frica de Dumnezeu nu este
înaintea ochilor lor.``
19
Ştim însă că tot ce spune
Legea, spune celor ce sînt supt Lege, pentruca orice gură să fie astupată,
şi toată lumea să fie găsită vinovată înaintea lui Dumnezeu.
20
Căci nimeni nu va fi
socotit neprihănit înaintea Lui, prin faptele Legii, deoarece prin Lege
vine cunoştinţa deplină a păcatului.
21
Dar acum s'a arătat o
neprihănire (Greceşte: dreptate), pe care o dă Dumnezeu, fără lege-despre
ea mărturisesc Legea şi proorocii-
22
şi anume, neprihănirea
dată de Dumnezeu, care vine prin credinţa în Isus Hristos, pentru toţi şi
peste toţi cei ce cred în El. Nu este nici o deosebire.
23
Căci toţi au păcătuit, şi
sînt lipsiţi de slava lui Dumnezeu.
24
Şi sînt socotiţi
neprihăniţi, fără plată, prin harul Său, prin răscumpărarea, care este în
Hristos Isus.
25
Pe El Dumnezeu L -a
rînduit mai dinainte să fie, prin credinţa în sîngele Lui, o jertfă de
ispăşire, ca să-Şi arate neprihănirea Lui; căci trecuse cu vederea
păcatele dinainte, în vremea în delungei răbdări a lui Dumnezeu;
26
pentruca, în vremea de
acum, să-Şi arate neprihănirea Lui în aşa fel în cît, să fie neprihănit,
şi totuş să socotească neprihănit pe cel ce crede în Isus.
27
Unde este dar pricina de
laudă? S'a dus. Prin ce fel de lege? A faptelor? Nu; ci prin legea
credinţei.
28
Pentrucă noi credem că
omul este socotit neprihănit prin credinţă, fără faptele Legii.
29
Sau, poate, Dumnezeu este
numai Dumnezeul Iudeilor? Nu este şi al Neamurilor? Da, este şi al
Neamurilor;
30
deoarece Dumnezeu este
unul singur şi El va socoti neprihăniţi, prin credinţă, pe cei tăiaţi
împrejur, şi tot prin credinţă şi pe cei netăiaţi împrejur.
31
Deci, prin credinţă
desfiinţăm noi Legea? Nicidecum. Dimpotrivă, noi întărim
Legea.