"Vine
noaptea" Astăzi
vom aborda noţiunea de noapte.
Vom
medita asupra acestui subiect din puct de vedere Biblic şi
din punct de vedere al împrejurărilor în care ne aflăm. Acest termen noapte este
folosit în Biblie pentru a desemna diferite perioade. Vom examina această
noţiune din mai multe puncte de vedere. Prima semnificaţie a nopţii ar
fi 1. noaptea de păcat: 6000 de
ani Perioada
în cursul căreia păcatul a fost permis, a fost pentru omenirea întreagă
o
noapte sumbră care
nu va fi uitată niciodată. Citim în Proverbe 7:9 „Era în amurg, seara, în
noaptea neagră şi întunecoasă." Această perioadă a fost şi o teribilă noapte de
planşete şi suspine, dureri şi boli, necazuri şi strigăte, moarte. Scripturile
ne explică în mai multe locuri că această perioadă este numită
o
noapte a morţii şi a somnului.
În
Romani 8:22 este scris: „Dar ştim că până în ziua de azi, toată firea suspină şi
sufere durerile naşterii." De şase mii de ani creaţia gemândă se află în această
stare, căci ea este incapabilă să se elibereze pe ea însăşi de stricăciunile
păcatului şi de finalul ei: moartea. De-a lungul acestei perioade, omul a luptat
în continuu şi el se luptă încă cu boala, suferinţele, moartea. Din fericire,
această condiţie nu va fi veşnică,
pentru că Dumnezeu a pus în lucrare un plan care va pune capăt acestei
situaţii. Această
perioadă se numeşte de asemenea şi vârsta
întunericului
căci
oamenii au fost orbiţi în mintea lor prin doctrine diavoleşti şi ei au fost
împiedicaţi în progresul lor prin doctrinele trecutului. Ea este de asemenea
o
perioadă de sclavie,
căci oamenii sunt sclavii păcatului. „Oricine trăieşte în păcat, este rob al
păcatului." Ioan 8:34. Perioada de la creare până în zilele noastre este de fapt
un timp de experienţe dure pentru om, o noapte de planşete şi suferinţe, o
perioadă de întuneric şi negură. Cuvântul ne spune într-adevăr că „întunericul
acoperă pământul şi negură deasă popoarele." Isaia 60:2. De ce a lăsat Dumnezeu
să se stabilească domnia păcatului şi a morţii? Apostolul Pavel demonstrează
procesul care a dus la această stare de lucruri, în Romani 5:12, 18, 19: „De
aceea, după cum printr-un singur om a intrat păcatul în lume, şi prin păcat a
intrat moartea, şi astfel moartea a trecut asupra tuturor oamenilor, din pricină
că toţi au păcătuit...după cum printr-o singură greşeală, a venit o osândă, care
a lovit pe toţi oamenii.. .după cum prin neascultarea unui singur om, cei mulţi
au fost făcuţi păcătoşi..." Această permisiune a răului are ca scop să educe
omenirea, ca şi pe îngeri, cu privire la consecinţele răului şi să conceapă în
ei un dezgust veşnic pentru rău. Scopul său esenţial este de a arăta
perfecţiunea, maiestatea şi dreapta autoritate a Legii
Divine. Ps. 30:5 exprimă în mod simbolic această situaţie şi ne arată cauza ei.
Citim: „Căci mânia Lui tine o clipă, dar îndurarea, Sa toată viata." Seara
despre care este vorba în acest verset corespunde cu perioada m timpul căreia
existenţa păcatului a fost autorizata, eâ corespunde cu această perioadă de 6000
de ani. Astfel,
pentru a concluziona această parte, putem reţine că perioada care s-a scurs de
la păcatul lui Adam până la reîntoarcerea Domnului, până la ceea ce noi numim a
Doua Prezenţă, este o lungă noapte pe care putem s-o numim noapte
de păcat. Un alt gând în legătură cu noaptea este
2.
Noaptea
Individuală: Moartea Domnul Isus a spus în Ioan 9:4: „Cât este ziuă trebuie să lucrez
lucrările Celui ce M-a trimis; vine noaptea când nimeni nu mai poate să
lucreze." Din context înţelegem că aceste cuvinte au fost pronunţate de către
învăţătorul atunci când s-a dus să facă o minune, adică o lucrare a lui
Dumnezeu. Ziua când Domnul nostru avea posibilitatea să lucreze era scurtă, ea
corespundea cu perioada trecerii Sale pe pământ, perioada primei veniri. Pentru
fiecare dintre noi, care suntem consacraţi în serviciul Său, exisă de asemenea o
zi în care putem lucra. Este o zi în cursul căreia noi avem posibilitatea să ne
valorificăm talentele, să dezvoltăm roadele Spiritului, să propagăm Adevărul, să
ajutăm pe fraţi. Trebuie să profităm de toate ocaziile oferite. într-adevăr,
pentru fiecare dintre noi va veni de asemenea o noapte, atunci când moartea ne
va ajunge; din acel moment, nu va mai fi posibil sa facem ceva pentru Adevăr,
toate posibilităţile ne vor fi retrase. Iov a scris: „aşa am eu parte de luni de
durere şi partea mea sânt nopţi de suferinţă." Iov
7:3 De aceea cuvintele profetice din Eclesiastul sunt foarte potrivite: „Tot
ce găseşte mâna ta să facă, fă cu toată puterea ta! Căci în locuinţa morţilor,
în care mergi, nu mai este nici lucrare, nici chibzuială, nici ştiinţă, nici
înţelepciune." Această declaraţie foarte clară în ceea ce priveşte moartea se
aplică nu numai celor răi, ci şi celor drepţi. Nu există nici lucrări bune, nici
rele; nu mai laudă nimeni, nici nu mai blastămă pe Dumnezeu; nu există nici
înţelepciune cerească, nici altă
înţelepciune. Ps. 115:17, 18 spune: „Nu morţii laudă pe Domnul, şi nici vreunul care se
coboară în locul tăcerii; ci noi, noi vom binecuvânta pe Domnul, de-acum şi până
în veac." Am putea să mai considerăm că diferite handicapuri fizice sau
bătrâneţea sunt o formă de noapte, căci în aceste stări, activitatea pe care am
dori s-o desfăşurăm poate fi foarte mult redusă, sau poate cu totul imposibilă,
fiind o formă de noapte individuală în cursul căreia suntem foarte încercaţi în
ceea ce priveşte răbdarea. Pentru a concluziona şi acest gând, noi ne putem bucura că suntem în
starea de-a putea fi activi şi şă ne
îndemnăm reciproc la activitate, atât timp cât mai avem încă
posibilitate. Un alt gând în legătură cu noaptea este
3. Punctul Culminat al
Strâmtorării În Maleahi 4:2 este scris: „Va răsări Soarele Dreptăţii şi vindecarea va
fi sub aripile Lui." Este adevărat că în timpul primei veniri a lui Isus, a
strălucit o mare lumină, totuşi ştim că foarte repede au coborât umbrele
întunericului şi că Veacul Evanghelic a fost un timp de negură deasă. La această
perioadă se aplică de altfel numele „Veacul întunericului." Ca în toiul unei
nopţi, ucenicii Domnului n-au beneficiat decât de iluminarea unei lămpi. Citim
în Ps.
119:105: „Cuvântul Tău este o candelă pentru picioarele mele şi o lumină pe
cărarea mea." Lumina care acum străluceşte într-un mod accentuat se asemănă cu
cea care a strălucit asupra Bisericii primitive. In amândouă cazurile, este
lumina Parousiei, Prezenţei Fiului Omului. Dar după cum spune profetul Isaia:
„Străjeiule, cât mai este din noapte? Străjerul răspunde: Vine dimineaţa şi este
tot noapte." Astfel, în această dimineaţă a răsăritului luminii - consecinţa
reîntoarcerii lui Cristos - noi trebuie să ne aşteptăm la un alt timp de negură
deasă, la o altă noapte. Cea mai mare furtună a timpului de strâmtorare trebuie
să aibă loc conform cu cuvintele profetice din Daniel: „Aceasta va fi o vreme de
strâmtorare, cum n-a mai fost de când sânt neamurile şi până la vremea aceasta."
Înţelegem că trăim într-o strâmtorare care se desfăşoară treptat, totuşi noi
putem să ne aşteptăm la ultima sa fază, perioada cea mai neagră a acestei
strâmtorări, punctul său culminant, care se va manifesta printr-o anarhie fără
precedent. Astfel, după exemplul învăţătorului, trebuie şi noi să lucrăm
Lucrările Celui care ne-a trimis. Să facem aceasta cât timp mai e ziuă, adică,
atâta timp cât mai este posibil, căci aceste posibilităţi ne vor fi foarte
curând retrase, foarte sigur, cu
forţa. Există câteva semne care ne vor arăta că noaptea (anarhia) a
sosit. În Volumul 3 ni se spune că „închiderea acestei uşi s-ar putea arăta în
trei moduri: 1.
Printr-o
declaraţie biblică precisă asupra datei
exacte 2.
Printr-o
astfel de schimbare a sentimentului public în ceea ce priveşte adevărul, încât
credincioşia în serviciul Lui n-ar mai întâmpina opoziţie, şi când a suferi
împreună cu Cristos pentru cauza adevărului n-ar mai fi cu
putinţă 3.
Prin
ajungerea la o astfel de condiţie în afacerile lumii încât toate ocaziile pentru
acest serviciu ar fi blocate, îndepărtând astfel orice prilej prin care
candidaţii ar putea intra în lucrare, să-şi dovedească iubirea prin activitate
şi suferinţă, adică constatarea închiderii
uşii. Ne vom referi pe scurt la fiecare din aceste trei
puncte. 1.
Privitor
la data exactă.
Cu
toate că suntem clar informaţi că uşa se va închide la un anumit moment
înlăuntrul timpului Secerişului sau al sfârşitului veacului, Biblia
nu ne arată data exactă. Şi
cu toate că după timpul de mare strâmtorare trebuie să se producă o mare
schimbare în sentimentele maselor în favoarea adevărului şi a dreptăţii,
nicăieri nu se arată că o asemenea stare de lucruri va fi realizată înainte de
sfârşitul complet al secerişului. Avem însă tot motivul să credem că uşa se va
închide în acest timp de strâmtorare, căci suntem înştiinţaţi că înainte ca ziua
milenară să se crape de ziuă, va fi o noapte întunecoasă în care nimeni nu va
putea să lucreze - „Vine dimineaţa şi este tot noapte." (Ioan 9:4; Is.
21:12) 2.
Când
a suferi împreună cu Cristos n-ar mai fi cu putinţă.
A
merge pe calea îngustă înseamnă a avea privilegiul de a lucra acum cu Domnul
nostru, dezvoltând în noi Roadele Spiritului, luând exemplu de la el,
sacrificând interesele noastre pământeşti. Făcând astfel, este evident că nu
suntem
aprobaţi
de lume în general. Dar această de lucruri rezultă din activitatea noastră: ceea
ce suntem, ceea ce se vede, ceea ce se observă. Există o manifestare exterioară
care creşte în noi: comportamentul nostru, cuvintele noastre,
atitudinile
noastre, aceasta este ceea ce lumea vede. Faptul că ei apreciază sau nu, puţin
contează, noi putem încă acum să facem această lucrare. În legătură cu aceasta
în vol. 3 pag. 221 se spune că „sosirea acestei nopţi va opri evident orice
muncă de propagare a Adevărului, care, necunoscut de public în general, va fi
probabil acuzat de a fi principala cauză a anarhiei şi a confuziei ce va domni
atunci, în loc de a fi considerat sub adevărata sa lumină. Nu trebuie să ne
aşteptăm nici la aceea că sosirea acestei nopţi şi închiderea uşii să se
întâmple deodată, ci mai degrabă că va fi o închidere treptată a lucrării
secerişului. Aici se spune că atunci când va veni noaptea va domni anarhia. Deci
sosirea nopţii este în anarhie, iar la pag, 241 fratele Russell explica cum va
fi anarhia, aşa cum i s-a descoperit lui din Scripturi: „Dar cu toate că ştim că
un dezastru fără asemănare va prăbuşi toate legile şi ordinea în abisul anarhiei
şi al confuziei totuşi nu avem teamă, căci Dumnezeu este adăpostul şi sprijinul
nostru, un ajutor care nu lipseşte niciodată în vremi de strâmtorare. Deci când
noaptea de întunecimi şi de opoziţie intensă va fi aici, se va vedea. Atunci va
fi imposibil de-a intra în serviciul lui Dumnezeu. Cât timp va găsi de bine
Domnul să lase pe sfinţii săi într-o inactivitate forţată, noi nu ştim, dar în
tot cazul va fi un timp suficient de lung pentru a permite credinţei şi răbdării
să-şi desăvârşească lucrarea în inimi. Atunci aceste virtuţi vor fi pe deplin
dezvoltate, încercate şi manifestate. Această încercare a răbdării va fi
judecata finală a Bisericii. 3.
Când
ocaziile pentru acest serviciu ar fi blocate, adică constatarea închiderii
uşii Citim
de la pag. 524 vol.3: „Când puterea politică, religioasă şi superstiţiile
„Babilonului celui Mare" - „Creştinătatea" - vor păli, atunci probabil că
într-un suprem efort de a se apăra şi de a se autoconserva, ea va opri lucrarea
de răspândire şi de lăţire a adevărului, considerându-l ca vătămător şi
periculos sistemului său. Şi e probabil, că în această împrejurare, clasa Ilie,
stăruind până la capăt să proclame adevărul, va suferi violenţa şi va trece în
glorie, scăpând astfel de suferinţele cele mai grele ale timpului de
strâmtorare, aceasta tocmai în momentele critice când cei mari şi puternici ai
zilei vor recurge la măsuri, disperate pentru salvarea edificiului şubred al
„creştinătăţii." Deci, soarta Bisericii, cel puţin în ceea ce priveşte restul
carierei sale pământeşti, pare a fi
perfect zugrăvită în ultimele etape ale vieţii lui Ilie şi a lui Ioan
Botezătorul. Decapitarea unuia, carul de foc urmat de vârtejul care îl ridică la
cer pe celălalt, arată probabil violenţa ce o vor suferi ultimii membri ai
corpului lui Cristos. Explicarea Manei din 11 august ne spune „Noi trebuie să ne
aşteptăm la un al doilea atac împotriva Bisericii adevărate (nu împotriva
sistemului nominal) şi acesta poate însemna - ca în cazul lui Ioan Botezătorul -
o a doua şi în aparenţă o completă victorie a femeii babilonice şi a iubitului
ei, lumea, asupra membrilor credincioşi ai corpului lui Cristos care sunt încă
în trup... Clasa Ilie de această parte a vălului trebuie să fie învinsă, dar
această înfrângere aparentă grăbeşte numai gloriile împărăţiei. La acestea avem
cuvintele de consolare ale Domnului Isus: Luca 21:28 Când vor începe să se
întâmple aceste lucruri, să vă uitaţi în sus, şi să vă ridicaţi capetele, pentru
că izbăvirea voastră se apropie.” Un alt aspect al temei este: In ce punct am ajuns noi? Procesul
strâmtorării a început de la primul război mondial. El a accelerat creşterea
cunoştinţei şi a crescut considerabil nemulţumirea printre oameni. Acest
eveniment de anvergură mondială a fost de fapt prima
pornire a strâmtorării.
Apoi
Biblia ne vorbeşte despre a doua fază exprimată prin termenul
„cutremur
de pământ"
Acest
termen desemnează într-un mod simbolic toate revoluţiile care zguduie zilnic
diferitele părţi ale globului. Noi am fost şi suntem încă martori ai acestor
evenimente. Este prevăzută a
treia fază
în
acest proces al strâmtorării. Este faza cea mai sumbră. Ea este ilustrată prin
termenul
de „foc". ., Este bineînţeles o imagine. Focul despre care ne informează Biblia nu
este unul literal, ci un foc simbolic, o perioadă de anarhie. În cursul acestei
perioade teribile, Stăpânul nostru se va arăta lumii, aducând pacea şi liniştea.
După această scurtă descriere înţelegem la ce etapă ne aflăm noi. Ne aflăm la
uşa celei de-a treia faze. Nemulţumirea oamenilor sporeşte, masa revoltaţilor
creşte, cresc atacurile unor ţări împotriva altora folosindu-se de cele mai
moderne mijloace de distrugere. Suntem martorii lipsei de respect a poporului
faţă de autorităţi, faţă de poliţie, faţă de ierarhii. Numeroase sunt profeţiile
referitoare la această zi de întuneric. Vedem cu cât timp în urmă au fost
prezise aceste perioade tulburi, în Ioel este scris: „O zi de întuneric şi
negură mare, o zi de nori şi întunecime...un popor mare şi puternic cum n-a mai
fost din veac (mulţimea nemulţumiţilor) şi nici în vremurile viitoare nu va mai
fi. Arde focul înaintea Lui şi pâlpâie flacăra după el...Tremură popoarele
înaintea lor şi toate feţele îngălbenesc...înaintea lor pământul tremură." Iată
o descriere a ceea ce trebuie să fie în perioada pe care o putem califica fiind
punctul culminat al strâmtorării. Profeţia lui Ţefania arată de asemenea în ce
mod progresează strâmtorarea, pentru a atinge în final punctul culminant în faza
anarhică: „Da, este aproape ziua cea amarnică a Domnului şi viteazul ţipă cu
amar. Ziua aceea este o zi de mânie, o zi de necaz, şi de groază, o zi de
pustiire şi de nimicire, o zi de întuneric şi negură. O zi de nori şi de
întunecime...Nici argintul, nici aurul lor nu vor putea să-i izbăvească...ci
toată ţara va fi mistuită de focul geloziei Lui, căci va nimici deodată pe toţi
locuitorii ţării." Vedem că se menţionează noţiunea de foc, ceea ce ne sugerează
ultima etapă a strâmtorării. O ilustraţie a anarhiei este în Matei 8:23-26, atunci când Domnul cu
apostolii fiind pe barcă au fost în mijlocul unei furtuni. După ce ucenicii l-au
sculat pe Isus, El a oprit valurile mării înfuriate şi le-a zic ucenicilor „De
ce vă este frică, puţin credincioşilor?" Astfel înţelegem şi noi, că dacă ne
aflăm în aceeaşi barcă cu Domnul nostru, nu există pericol, căci El are puterea
să oprească furtuna şi să readucă liniştea. A opri furtuna va fi ceea ce va face
învăţătorul când timpul de strâmtorare îşi va fi îndeplinit lucrarea sa în lume.
Având în vedere un astfel de viitor, noi trebuie ca în timpul prezent să
profităm de ocaziile care ne sânt oferite, să îmbrăcăm armătura lui Dumnezeu
pentru a dezvolta credinţa noastră, şi a exersa răbdarea
noastră. Momentele
de calm sau de pace pe care Dumnezeu ni le permite au ca scop chiar pentru a ne
pregăti în vederea încercărilor viitoare, toată viaţa noastră creştină urmând
acest proces: perioadă de pace, perioadă de furtună (sau de încercări), apoi
iarăşi perioadă de pace şi din nou perioadă de furtună... Prezenţa Domnului
nostru şi lucrarea Sa nu au fost înţelese şi nici apreciate în secerişul iudaic.
Tot aşa este şi acum...Evenimentele de astăzi sunt manifestări ale prezenţei
Sale. Aceste lucruri, precum şi adevărurile esenţiale ale Scripturii, acum mai
clare şi mai luminoase ca niciodată, sunt pietre de poticnire pentru lume, dar
sânt binecuvântări pentru cei credincioşi, pentru cei veghetori. Doctrina
răscumpărării şi dovezile celei de a doua prezenţe a învăţătorului în acest timp
sânt avantaje de nedescris pentru sfinţii Domnului. Noi găsim o mângâiere în
cuvintele Psalmului 91:
„El
te va acoperi cu penele Lui... Nu trebuie să te temi nici de groaza din timpul
nopţii, nici de săgeata care zboară ziua, nici de ciuma care umblă în întuneric,
... O mie sa cadă alături de tine, şi zece mii la dreapta ta, dar de tine nu
se
vor
apropia." Citim şi în versetul 15:
„Când
Mă va chema, îi voi răspunde; voi fi cu el în strâmtorare, îl voi izbăvi
şi-l voi proslăvi." Da, adevărul Său -
acest
mare sistem al adevărului cuprins în Planul Divin al Veacurilor
-
este
un scut şi o pavăză suficientă pentru toţi cei care, cu inimă sinceră, îl
primesc şi se dovedesc credincioşi Lui, este armătura lui Dumnezeu. Cei apăraţi
vor fi aceia care trăiesc foarte aproape de Domnul nu numai pe dinafară, ci şi
în experienţa inimii lor. Aceşti aleşi au asigurarea că Dumnezeu va trimite
mesagerii Săi să îi păzească astfel încât picioarele să nu se lovească de vreo
piatră de poticnire, ci să fie susţinute, ridicate mai sus prin agenţii
stabiliţi ai lui Iehova. „Fiindcă mă iubeşte (spune Dumnezeu) de aceea îl voi
scăpa, îl voi ocroti, căci cunoaşte Numele Meu."
Lăudaţi pe Domnul pentru o asemenea asigurare a grijii Sale iubitoare!
Binecuvântează, o, suflete al meu, pe Domnul şi tot ce este în mine să
binecuvânteze Numele Lui cel sfânt!