STUDIUL XI Cele trei căi: calea cea lată, calea cea îngustă, calea cea
mare Calea cea lată spre nimicire -- Calea cea îngustă spre viaţă
-- Ce este viaţa? -- Natura divină -- Legătura naturii divine cu cea umană --
Răsplata de la sfârşitul căii înguste -- Chemarea de sus este limitată la
Veacul Evanghelic -- Dificultăţile şi pericolele căii înguste -- Marea cale a
sfinţeniei „Largă este poarta, şi lată este calea care duce la pierzare,
şi mulţi sunt cei ce intră pe ea. Ce strâmtă este poarta, şi ce îngustă este
calea care duce la viaţă, şi puţini sunt cei ce o găsesc!” Matei 7:13, 14 [Noul
Testament, 1993 -- n.e.]. „Acolo se va croi o cale, un drum, care se va numi calea
sfinţeniei; nici un om necurat nu va trece pe ea, ci va fi numai pentru cei
sfinţi; cei ce vor merge pe ea, chiar şi cei fără minte, nu vor putea să se
rătăcească. Pe calea aceasta nu va fi nici un leu şi nici o fiară hămesită nu
merge pe ea, nici nu va fi întâlnită pe ea, ci cei răscumpăraţi vor umbla pe
ea.” Isaia 35:8, 9. Astfel în Scripturi ne sunt aduse în atenţie trei căi: calea
cea lată, calea cea îngustă şi calea cea mare. Calea cea lată spre pierzare Această cale este numită astfel pentru că este cea mai uşoară
pentru rasa umană degenerată. Ca păcătos condamnat la nimicire, Adam (şi specia
reprezentată în el) a pornit pe acest drum cu şase mii de ani în urmă şi după
nouă sute treizeci de ani a ajuns la sfârşitul lui -- nimicirea. Pe măsură ce
anii şi secolele s-au scurs, cărarea în jos a devenit tot mai bătătorită şi rasa
a mers tot mai ((A206)) rapid spre nimicire, calea devenind zilnic tot
mai sticloasă, noroioasă şi alunecoasă datorită păcatului. Şi nu numai calea
devine tot mai alunecoasă, dar şi omenirea pierde zilnic puterea de rezistenţă,
aşa încât acum durata medie a vieţii umane este cam treizeci şi cinci de ani.
Oamenii ajung acum la sfârşitul drumului, la nimicire, cu nouă sute de ani mai
repede decât primul om. De şase mii de ani rasa a urmat constant calea lată, în jos.
Numai puţini, comparativ, au încercat să-şi schimbe mersul şi să-şi refacă
paşii. De fapt, să-şi refacă toţi paşii şi să ajungă la perfecţiunea originară a
fost imposibil, deşi efortul unora de a face aceasta a fost lăudabil şi nu fără
rezultate binefăcătoare. De şase mii de ani păcatul şi moartea au domnit
necruţător peste omenire şi au împins-o pe această cale lată spre nimicire. Şi
până în Veacul Evanghelic n-a fost adusă la lumină o cale de scăpare.
Deşi în veacurile trecute s-au văzut neclar raze de speranţă în tipuri şi umbre,
salutate cu bucurie de un număr restrâns care au acţionat conform lor, totuşi
viaţa şi nemurirea n-au fost aduse la lumină până la arătarea Domnului şi
Mântuitorului nostru, Isus Cristos, şi până la vestirea de către apostoli a
veştii bune de răscumpărare şi iertare a păcatelor, şi, ca urmare, de
înviere din nimicire (2 Timotei 1:10). Învăţăturile lui Isus şi
ale apostolilor aduc la lumină viaţa -- o restabilire sau o restaurare la
viaţă pentru toată omenirea, bazată pe meritul şi sacrificiul Răscumpărătorului;
şi ele arată că aceasta este semnificaţia multor tipuri din Vechiul Testament.
Ele aduc la lumină şi nemurirea, premiul chemării de sus a Bisericii
Evanghelice. Deşi prin Evanghelie a fost adusă la lumină o cale de scăpare
de pe calea lată care duce la nimicire, marea masă a omenirii nu dau atenţie
veştii bune, pentru că sunt degradaţi de păcat şi orbiţi de Adversar. Celor care
acceptă acum cu recunoştinţă făgăduinţa vieţii, restabilirea la existenţă umană
prin Cristos, le este arătată o cale nouă care a fost deschisă, prin care
credincioşii consacraţi pot ((A207)) trece dincolo de natura umană şi pot
fi schimbaţi la o natură mai înaltă -- cea spirituală. Această cale nouă „pe
care El a deschis-o pentru noi” -- preoţimea împărătească (Evrei 10:20)
-- a fost numită de Domnul nostru „Calea cea îngustă spre viaţă”. Învăţătorul nostru ne spune că din cauza îngustimii acestei căi
mulţi preferă să rămână pe drumul lat spre nimicire. „Ce strâmtă [dificilă] este
poarta şi ce îngustă este calea care duce la viaţă, şi puţini sunt cei ce o
găsesc!” Înainte de a analiza această cale cu pericolele şi
dificultăţile ei, să remarcăm sfârşitul la care duce -- viaţa. După cum am văzut
deja, viaţa poate fi pe diferite planuri de existenţă, atât mai înalt decât cel
uman, cât şi mai jos. Viaţa este un termen larg şi cuprinzător, dar aici Domnul
nostru îl foloseşte cu referire la cea mai înaltă formă de viaţă, aparţinând
naturii divine -- nemurirea -- premiul pentru care El ne-a invitat să alergăm.
Ce este viaţa? Noi ne dăm seama de ea nu numai în noi înşine, dar şi în
animalele inferioare şi chiar în vegetaţie îi vedem activitatea, şi ni se spune
despre existenţa ei în formele mai înalte, îngerească şi divină. Cum să definim
un termen atât de cuprinzător? Deşi se poate să nu fim în stare a descoperi izvoarele ascunse
ale vieţii tuturor, putem în siguranţă presupune că Fiinţa divină, Iehova, este
marea fântână a întregii vieţi, din care se aprovizionează toate aceste izvoare.
Tot ce este viu decurge din El şi depinde de El pentru viaţă. Toată viaţa, fie
la Dumnezeu, fie la creaturile Sale, este aceeaşi: este un principiu energizant,
nu o substanţă. La Dumnezeu viaţa este un principiu inerent, dar la
creaturile Sale rezultă din anumite cauze pe care le-a orânduit Dumnezeu
şi de aceea El este cauza, autorul sau fântâna ei. Prin urmare, creatura nu este
în nici un sens o parte sau un vlăstar al esenţei sau naturii Creatorului, cum
îşi imaginează unii, ci este lucrarea mâinilor lui Dumnezeu insuflată cu viaţă.
((A208)) Recunoscând faptul că numai în natura divină există viaţă
independentă, nelimitată, inepuizabilă, veşnic continuă şi care nu este nici
produsă, nici controlată de împrejurări, vedem că din necesitate Iehova este
superior legilor şi rezervelor fizice pe care El le-a orânduit pentru
întreţinerea creaturilor Sale. Această calitate, care aparţine numai naturii
divine, este descrisă prin termenul nemurire. După cum s-a arătat în
capitolul precedent, nemurire înseamnă inatacabil de moarte, prin urmare,
inatacabil de boală şi durere. De fapt, nemurire se poate folosi ca
sinonim pentru divinitate. Din fântâna nemuritoare, divină, porneşte
toată viaţa şi binecuvântarea, orice dar bun şi desăvârşit, după cum de la Soare
îşi primeşte pământul lumina şi vigoarea. Soarele este marea sursă de lumină pentru Pământ, luminând
toate lucrurile, producând o mare diversitate de culori şi nuanţe de lumină,
după natura obiectului pe care luceşte. Aceeaşi lumină solară lucind pe un
diamant, pe o cărămidă şi pe diferite feluri de sticlă produce efecte remarcabil
de diferite. Lumina este aceeaşi, dar obiectele pe care luceşte diferă în
capacitatea de a o recepţiona şi a o transmite. Tot aşa este şi viaţa: toată
curge de la o sursă nesecată. Stridia are viaţă, dar organismul ei este în aşa
fel încât nu poate folosi multă viaţă, întocmai cum o cărămidă nu poate reflecta
mult din lumina soarelui. Tot aşa este cu fiecare din manifestările mai înalte
de viaţă: mamifere, peşti şi păsări. Asemenea diferitelor feluri de sticlă sub
lumina solară, aceste diferite creaturi manifestă diferit variatele puteri
organice pe care le posedă, când viaţa le însufleţeşte organismele. Diamantul şlefuit este în aşa fel adaptat luminii, încât pare
ca şi cum ar avea-o în sine şi el însuşi ar fi un soare în miniatură. Aşa este
şi cu omul, una din capodoperele creaţiei lui Dumnezeu, făcut numai „cu puţin
mai prejos decât îngerii”. El a fost aşa de nobil format, încât prin folosirea
((A209)) mijloacelor pe care Dumnezeu le-a dat să poată primi şi reţine
viaţa şi niciodată să nu slăbească. Aşa a fost Adam înainte de a cădea, mai
distins decât oricare altă creaţie pământească, nu datorită vreunei diferenţe în
principiul de viaţă implantat, ci datorită unui organism mai
nobil. Totuşi, să nu uităm că aşa cum diamantul nu poate reflecta deloc lumină
dacă soarele nu luceşte pe el, tot aşa omul nu poate avea şi nu se poate bucura
de viaţă numai dacă aprovizionarea cu viaţă este continuată. Omul nu are viaţă
inerentă: el nu este o sursă de viaţă, după cum un diamant nu este o sursă de
lumină. Şi una din dovezile foarte puternice că noi nu avem o rezervă
inepuizabilă de viaţă în noi înşine, sau, cu alte cuvinte, că noi nu suntem
nemuritori, este că, de când a intrat păcatul, moartea a trecut asupra întregii
noastre specii. Dumnezeu aranjase ca omul în Eden să aibă acces la pomii care
întreţineau viaţa, şi paradisul în care a fost plasat era din abundenţă umplut
cu „tot felul de pomi” buni de mâncat, sau ca podoabă (Geneza 2:9, 16, 17).
Printre pomii vieţii, buni pentru hrană, era unul oprit. Deşi pentru un timp a
fost oprit să mănânce din pomul cunoştinţei, omului i-a fost permis să mănânce
fără restricţii din pomii care întreţineau viaţa perfect, şi a fost despărţit de
ei numai după încălcare, pentru ca în acest fel să poată intra în vigoare
pedeapsa morţii. Geneza 3:22. Astfel se vede că gloria şi frumuseţea umanităţii sunt
dependente de aprovizionarea continuă cu viaţă, întocmai cum frumuseţea
diamantului este dependentă de aprovizionarea continuă cu lumină solară. Când
păcatul a lipsit omenirea de dreptul la viaţă şi aprovizionarea a fost reţinută,
mărgăritarul a început imediat să-şi piardă strălucirea şi frumuseţea, şi în
final este lipsit de ultimele ei urme în mormânt. Frumuseţea lui se stinge ca
molia (Psalmul 39:11). După cum diamantul îşi pierde frumuseţea şi strălucirea
când lumina se retrage, tot aşa omul îşi pierde viaţa când Dumnezeu îi reţine
aprovizionarea. ((A210)) „Omul, când îşi dă sufletul [viaţa], unde mai
este?” (Iov 14:10). „Dacă fiii lui ajung la cinste, el nu ştie nimic; dacă sunt
înjosiţi, habar n-are” (versetul 21). „Căci în Locuinţa Morţilor, în care mergi,
nu este nici lucrare, nici plan, nici cunoştinţă, nici înţelepciune”
(Eclesiastul 9:10). Dar, deoarece s-a găsit o răscumpărare, deoarece pedeapsa cu
moartea a fost plătită de către Răscumpărătorul, mărgăritarului i se va reda
frumuseţea, şi când Soarele Dreptăţii va răsări cu vindecare sub aripi, iarăşi
va reflecta perfect chipul Creatorului (Maleahi 4:2). Datorită jertfei pentru
păcat, sacrificiului lui Cristos, „toţi cei din morminte . . . vor ieşi din
ele”. Va fi o restabilire a tuturor lucrurilor; întâi o posibilitate sau ofertă
de restabilire pentru toţi şi în cele din urmă ajungerea la perfecţiune umană a
tuturor celor care se vor supune Răscumpărătorului. Totuşi, nu aceasta este răsplata de la sfârşitul căii înguste
la care se referă Isus. Din alte scripturi aflăm că răsplata promisă celor care
merg pe calea îngustă este „firea dumnezeiască” -- viaţa inerentă, viaţa în acel
grad superlativ pe care numai natura divină o poate avea -- nemurirea. Ce
speranţă! Îndrăznim noi să aspirăm la o aşa înaltă glorie? Desigur că fără o
invitaţie hotărâtă şi explicită n-ar putea nimeni să aspire astfel pe drept.
Din 1 Timotei 6:14-16 aflăm că natura nemuritoare sau divină a
fost la început numai posesiunea divinităţii. Citim: „...până la arătarea
Domnului nostru Isus Hristos, care va fi făcută la timpul ei [Veacul Milenar] de
fericitul şi singurul Stăpânitor, Împăratul celor care împărăţesc şi Domnul
celor care stăpânesc, singurul care are nemurirea, care locuieşte într-o lumină
de care nu te poţi apropia, pe care nici un om nu L-a văzut, nici nu-L poate
vedea”. Toate celelalte fiinţe: îngeri, oameni, animale, păsări, peşti etc., nu
sunt decât vase, conţinând fiecare măsura lui de viaţă şi toate diferind în
caracter, capacitate şi calitate, după organismul pe care Creatorul a binevoit
să-l dea fiecăruia. ((A211)) Mai mult, aflăm că Iehova, singurul care a posedat iniţial
nemurirea, a înălţat mult pe fiul Său, Domnul nostru Isus, la aceeaşi natură
divină, nemuritoare; deci acum El este reprezentarea exactă a persoanei Tatălui
(Evrei 1:3). Astfel citim: „După cum Tatăl are VIAŢA ÎN SINE [definiţia lui
Dumnezeu a „nemuririi” -- viaţă în sine -- nu trasă din alte surse, nu
dependentă de împrejurări, ci viaţă independentă, inerentă], tot aşa a
dat şi Fiului să aibă VIAŢA ÎN SINE” (Ioan 5:26). Deci, de la învierea Domnului
Isus, două fiinţe sunt nemuritoare; şi, uimitoare îndurare! aceeaşi ofertă i se
face Miresei Mielului, aleasă fiind în timpul Veacului Evanghelic. Totuşi, nu
toţi din numărul mare care sunt nominal din Biserică vor primi acest mare
premiu, ci numai acea „turmă mică” de învingători care aleargă aşa ca să-l
obţină, care urmează îndeaproape în urmele Învăţătorului, care, ca şi El, merg
pe calea îngustă de sacrificiu, chiar până la moarte. Aceştia, când se nasc din
morţi la înviere, au natură şi formă divină. Această nemurire, natură divină
independentă, existentă prin sine, este viaţa la care duce calea îngustă. Această clasă nu va fi ridicată din mormânt ca fiinţe umane,
deoarece suntem asiguraţi de către apostol că, deşi sunt semănaţi în mormânt
corpuri naturale, ei vor fi ridicaţi corpuri spirituale. Toţi aceştia vor fi
„schimbaţi”, şi întocmai cum au purtat odată chipul celui pământesc, natura
umană, vor purta chipul celui ceresc. Şi „ce vom fi nu s-a arătat încă” -- ce
este un corp spiritual; dar „ştim că atunci când Se va arăta El, vom fi ca
El” şi vom avea parte de „slava care va fi descoperită”. 1 Ioan 3:2;
Coloseni 1:27; 2 Corinteni 4:17; Ioan 17:22; 1 Petru 5:10; 2 Tesaloniceni 2:14.
Nu numai că această chemare de sus la schimbare de
natură este limitată exclusiv la Veacul Evanghelic, dar este şi singura
ofertă a acestui veac. Prin urmare, cuvintele Domnului nostru, citate la
începutul acestui capitol, includ ((A212)) pe calea lată spre nimicire pe
toţi aceia care nu sunt pe calea spre singurul premiu oferit acum. Numai
aceştia au scăpat până acum de condamnarea care este peste lume -- toţi ceilalţi
sunt încă pe calea lată. Calea îngustă, singura cale a vieţii deschisă acum,
datorită dificultăţii ei, găseşte puţini care vreau să umble pe ea. Masele
omenirii, în slăbiciunea lor, preferă calea lată, uşoară, a mulţumirii de sine.
Deşi conduce la viaţă, la nemurire, calea îngustă ar putea fi
numită o cale a morţii, deoarece premiul ei se câştigă prin sacrificiul naturii
umane chiar până la moarte. Este calea îngustă a morţii spre
viaţă. Fiind socotiţi liberi de vina adamică şi de pedeapsa cu moartea,
consacraţii îşi predau voluntar sau îşi sacrifică acele drepturi umane,
socotite ca ale lor, pe care la timpul cuvenit le-ar fi primit împreună cu lumea
în general. După cum „Omul Hristos Isus” Şi-a dat sau Şi-a sacrificat viaţa
pentru lume, tot aşa aceştia devin sacrificatori împreună cu El. Nu fiindcă
sacrificiul Lui a fost insuficient şi era nevoie şi de altele, dar, deşi
sacrificiul Lui este cu totul îndestulător, acestora li se permite să servească
şi să sufere cu El pentru a deveni mireasă şi moştenitori împreună cu El.
Aşadar, în timp ce lumea este sub condamnarea la moarte şi moare cu Adam,
această „turmă mică”, prin procesul socotirii credinţei şi prin sacrificiu, deja
descrise, se spune că moare cu Cristos. Ei se sacrifică şi mor cu
El ca fiinţe umane, pentru a deveni părtaşi cu El la natura şi la
gloriile divine; deoarece credem că dacă murim împreună cu El, vom şi
trăi împreună cu El. Dacă suferim împreună cu El, vom fi şi
glorificaţi împreună cu El. Romani 8:17 şi 2 Timotei 2:11, 12. La începutul Veacului Milenar, cei care acum merg pe calea
îngustă vor fi câştigat marele premiu pentru care au alergat, nemurirea; şi
fiind îmbrăcaţi astfel cu natura divină şi cu putere, ei vor fi pregătiţi pentru
marea lucrare de restabilire şi binecuvântare a lumii în timpul acelui veac. La
sfârşitul Veacului Evanghelic, cărarea îngustă ((A213)) spre nemurire se
va încheia, pentru că „turma mică” aleasă, pe care această cale a fost menită
s-o încerce şi s-o probeze, va fi fost completată. „Acum este timpul potrivit”
[greceşte dektos, acceptabil sau care poate fi primit] -- timpul în care
sacrificatorii, venind prin meritul lui Isus şi devenind morţi cu El, sunt
acceptabili pentru Dumnezeu -- o jertfă de mireasmă dulce. Moartea, ca
pedeapsă adamică, nu va fi permisă veşnic; ea va fi abolită în timpul Veacului
Milenar; ca sacrificiu este acceptabilă şi răsplătită numai în timpul
Veacului Evanghelic. Numai ca „noi creaţii” sunt sfinţii acestui veac pe
calea spre viaţă şi numai ca fiinţe umane suntem noi consacraţi spre nimicire ca
sacrificii. Dacă în calitate de creaţii umane suntem morţi cu Cristos, ca fiinţe
noi, spirituale, vom trăi cu El (Romani 6:8). Mintea lui Dumnezeu în noi, mintea
transformată, este germenul naturii noi. Viaţa cea nouă ar fi uşor înăbuşită; şi Pavel ne asigură că
dacă, fiind concepuţi de spirit prin adevăr, trăim după trup, vom muri (ne vom
pierde viaţa), dar dacă noi, prin spirit, mortificăm (omorâm) faptele trupului
(dispoziţia naturii umane), noi (ca şi noi creaţii) vom trăi; deoarece fiii lui
Dumnezeu sunt cei conduşi de Spiritul lui Dumnezeu (Romani 8:13, 14). Acesta
este un gând de cea mai mare importanţă pentru toţi consacraţii, deoarece, dacă
am făcut legământ cu Dumnezeu să sacrificăm natura umană şi dacă acel sacrificiu
a fost acceptat de El, este zadarnic a încerca să-l luăm înapoi. Umanul este
socotit de Dumnezeu ca mort acum şi trebuie în realitate să moară, pentru ca
niciodată să nu mai fie restabilit. Atunci, tot ceea ce se poate câştiga prin
întoarcerea pentru a trăi după carne este puţină plăcere omenească în dauna
naturii noi, spirituale. Totuşi există mulţi consacraţi care doresc premiul şi
care au fost concepuţi de spirit, dar care sunt parţial biruiţi de ademenirile
lumii, de dorinţele trupului sau de uneltirile diavolului. Ei pierd în parte din
vedere premiul care ne este ((A214)) pus înainte şi încearcă să meargă pe
o cale de mijloc -- să păstreze favoarea lui Dumnezeu şi favoarea lumii, uitând
că „prietenia lumii este vrăjmăşie cu Dumnezeu” (Iacov 4:4) şi că instrucţiunile
pentru cei care participă la alergarea pentru premiu sunt: Nu iubiţi lumea şi nu
căutaţi slava pe care v-o daţi unii altora, ci numai slava care vine de la
Dumnezeu. 1 Ioan 2:15; Ioan 5:44. Aceştia, care iubesc lumea prezentă dar care n-au părăsit cu
totul pe Domnul şi nu şi-au dispreţuit legământul, primesc pedeapsă şi
purificare prin focul strâmtorării. După cum exprimă apostolul, ei sunt daţi pe
mâna lui Satan pentru nimicirea cărnii, pentru ca spiritul (natura nou
concepută) să poată fi mântuit în ziua Domnului Isus (1 Corinteni 5:5). Şi dacă
sunt bine exersaţi prin disciplinare, vor fi primiţi în cele din urmă în starea
spirituală. Ei vor avea viaţă spirituală, veşnică, aşa cum au îngerii, dar vor
pierde premiul nemuririi. Ei vor servi pe Dumnezeu în Templul Său şi vor sta
înaintea Tronului, având ramuri de finic în mâini (Apocalipsa 7:9-17);
dar chiar dacă această poziţie va fi glorioasă, nu va fi atât de glorioasă ca şi
poziţia „turmei mici” de biruitori, care vor fi regi şi preoţi ai lui Dumnezeu,
şezând cu Isus pe tron ca mireasă şi moştenitori împreună cu El,
încoronaţi cu nemurire. Calea noastră este aspră, abruptă, îngustă, şi dacă nu ni s-ar
da putere la fiecare pas succesiv al călătoriei n-am putea ajunge niciodată la
ţintă. Dar cuvântul Căpeteniei noastre este încurajator: Îndrăzniţi; Eu am
biruit; harul Meu îţi este de ajuns, căci puterea Mea în slăbiciune se
desăvârşeşte (Ioan 16:33; 2 Corinteni 12:9). Dificultăţile acestei căi trebuie
să servească drept principiu separator, să sfinţească şi să rafineze un „popor
care să fie al Lui”, pentru a fi „moştenitori ai lui Dumnezeu şi împreună
moştenitori cu Hristos”. În vederea acestor lucruri, să venim cu îndrăzneală la
tronul harului ca să căpătăm milă ((A215)) şi să găsim har care să ne
ajute în vreme de nevoie, în timp ce luptăm lupta bună a credinţei şi apucăm
„cununa slavei” -- nemurirea, natura divină. 2 Timotei 4:8; 1 Petru 5:4. Marea Cale a sfinţeniei În timp ce speranţa specială a Veacului Evanghelic este atât de
nemăsurat de glorioasă, şi calea spre ea este în mod corespunzător dificilă --
îngustă, înţesată de greutăţi şi pericole la fiecare pas -- aşa încât puţini o
găsesc şi obţin marele premiu la sfârşitul ei, noua ordine de lucruri în veacul
care vine va fi complet diferită. După cum o speranţă diferită se oferă, tot aşa
o cale diferită duce la ea. Calea spre nemurire a fost o cale care cerea
sacrificarea speranţelor, ambiţiilor şi dorinţelor, dealtfel legitime şi
cuvenite -- sacrificarea pentru totdeauna a naturii umane. Dar calea spre
perfecţiune umană, spre restabilire, speranţa lumii, cere numai lepădarea
păcatului: nu sacrificarea drepturilor şi privilegiilor umane, ci folosirea lor
cum se cuvine. Aceasta va duce la curăţire personală şi restaurare la chipul lui
Dumnezeu, aşa cum a fost Adam înainte de a intra păcatul în lume. Calea înapoi spre perfecţiune umană reală va fi foarte simplă
şi uşoară; atât de simplă încât nimeni nu va putea greşi drumul; atât de simplă
încât „cei care vor merge pe ea, chiar şi cei care n-o vor cunoaşte, nu se vor
rătăci” (Isaia 35:8 -- Leeser); atât de simplă încât nimeni nu va trebui
să înveţe pe aproapele său zicând: Cunoaşte pe DOMNUL, pentru că toţi vor
cunoaşte pe DOMNUL, de la cel mai mic până la cel mai mare (Ieremia 31:34). În
loc să fie o cale îngustă, pe care puţini o pot găsi, este numită „o cale mare”,
un drum public -- nu o cale îngustă, abruptă, aspră, grea, împrejmuită, ci un
drum special pregătit pentru a călători uşor -- special pregătit pentru
comoditatea şi confortul călătorilor. Versetele 8 şi 9 arată că este un drum
public deschis pentru toţi răscumpăraţii -- toţi oamenii. Fiecare
((A216)) om pentru care a murit Cristos, care va recunoaşte şi se va
folosi de posibilităţile şi binecuvântările cumpărate cu sângele preţios, va
putea merge în sus pe această Cale Mare a Sfinţeniei spre marele ţel al
restabilirii perfecte la desăvârşire umană şi viaţă veşnică. Aceştia nu vor fi socotiţi îndreptăţiţi şi nici nu li se
va acorda o stare socotită de sfinţenie şi perfecţiune în ochii lui Dumnezeu;
porniţi pe această cale mare a sfinţeniei, ei vor putea merge în sus spre
perfecţiune reală, ca rezultat al străduinţei şi supunerii, pentru care
toate lucrurile vor fi făcute favorabile de către Răscumpărătorul lor care va
domni atunci cu putere. Fiecare va fi ajutat separat, după necesităţile sale, de
către administraţia înţeleaptă şi perfectă a noii împărăţii. Acesta, după cum
unii se vor gândi, este rezultatul legitim al răscumpărării. Deoarece Domnul
nostru, omul Isus Cristos, S-a dat pe Sine ca preţ de răscumpărare pentru toţi
şi doreşte ca toţi să vină la cunoştinţa adevărului şi prin aceasta la
perfecţiune reală, de ce nu face El imediat un drum bun şi larg pentru toţi? De
ce nu înlătură obstacolele, piedicile, gropile şi capcanele? De ce nu-l ajută pe
păcătos să se întoarcă la deplină armonie cu Dumnezeu, în loc să facă îngustă
calea, aspră, spinoasă, greu de găsit şi încă mai greu de mers pe ea? Neputinţa
de a împărţi drept Cuvântul adevărului şi de a vedea că prezenta cale îngustă
duce la premiul special şi este pentru încercarea şi alegerea unei turme mici de
împreună moştenitori, corpul lui Cristos, care atunci când vor fi aleşi şi
înălţaţi împreună cu Capul lor vor binecuvânta toate popoarele, a condus pe unii
la idei foarte confuze asupra acestui subiect. Neputând vedea planul lui
Dumnezeu, mulţi încearcă să propovăduiască o cale mare a sfinţeniei, o cale
uşoară spre viaţă în veacul prezent, când nu există nici o astfel de cale, şi
încurcă şi compromit lucrurile pentru a potrivi faptele şi Scripturile cu
teoriile lor greşite. Pe marea cale care va fi deschisă curând, numai lucrurile
păcătoase vor fi interzise, pe când cei care călătoresc pe calea ((A217))
îngustă trebuie să se lepede de sine şi să sacrifice multe lucruri nepăcătoase,
precum şi să se războiască în continuu cu păcatele care-i asaltează. Aceasta
este o cărare a sacrificiului, după cum cea din veacul viitor va fi o cale mare
a dreptăţii. Despre calea aceea mare este semnificativ declarat în limbaj
simbolic: „Nici un leu şi nici o fiară hămesită nu va merge pe ea, nici nu va fi
întâlnită pe ea” (Isaia 35:9). Câţi lei îngrozitori sunt acum în drumul celor
care ar fi bucuroşi să părăsească drumurile păcătoase şi să urmeze dreptatea!
Există leul unui sentiment public degenerat care împiedică pe mulţi de a se
aventura să asculte de ceea ce le dictează conştiinţa în chestiunile vieţii
zilnice: îmbrăcăminte, casă, aranjarea afacerilor etc. Leul ispitei pentru
băuturi tari împiedică pe mii, care ar fi bucuroşi să-l vadă înlăturat.
Prohibiţioniştii şi activiştii pentru abstinenţă au acum o sarcină herculeană pe
mâini, pe care numai autoritatea şi puterea veacului viitor o pot îndepărta; şi
tot aşa se poate spune şi despre alte vrednice eforturi pentru reformă morală.
„Nici o fiară hămesită nu va merge pe ea.” Nici o corporaţie gigantă, organizată
să promoveze interesele egoiste, individuale, pe seama binelui general, nu va fi
tolerată. „Nu se va face nici un rău şi nici o pagubă pe tot muntele (împărăţia)
Meu cel sfânt”, zice DOMNUL (Isaia 11:9). Deşi vor fi dificultăţi de învins în
biruirea înclinaţiilor spre rău etc., totuşi, în comparaţie cu calea îngustă a
acestui veac, aceea va fi o cale uşoară. Pietrele (pietrele de poticnire) vor fi
toate îndepărtate şi steagul adevărului va fi ridicat pentru popor (Isaia
62:10). Ignoranţa şi superstiţia vor fi lucruri ale trecutului, iar dreptatea
îşi va primi răsplata cuvenită, în timp ce răului îi va fi măsurat exact ceea ce
merită (Maleahi 3:15, 18). Prin pedepse corecţionale folositoare, încurajări
potrivite şi instrucţiuni clare, ca fii risipitori întorşi, omenirea va fi
educată şi disciplinată până la marea perfecţiune de la care a căzut tatăl Adam.
Astfel „cei răscumpăraţi ai DOMNULUI ((A218)) se vor întoarce [de
la nimicire, prin marea cale a sfinţeniei]...cu cântece de biruinţă. O bucurie
veşnică le va încununa capul; vor căpăta veselie şi bucurie, iar durerea şi
gemetele vor fugi” (Isaia 35:10). Domnul nostru S-a referit doar la două dintre
aceste căi, deoarece încă nu era timpul ca cea de-a treia să fie deschisă,
întocmai cum atunci când a anunţat vestea bună a spus: „Astăzi s-a împlinit
scriptura aceasta, pe care aţi auzit-o”, dar a omis să menţioneze „ziua de
răzbunare” pentru că nu-i era atunci timpul (Compară Luca 4:19 şi Isaia 61:2).
Totuşi, acum, pe măsură ce calea îngustă se apropie de încheiere, marea cale a
dreptăţii începe să se vadă tot mai distinct în lumina zorilor de ziuă. Astfel, am găsit o „Cale Lată” pe care în prezent călătoresc
masele omenirii înşelate de „prinţul lumii acesteia” şi conduse de gusturi
pervertite. Am găsit că această cale a fost deschisă prin „neascultarea unui
singur om” şi că rasa noastră şi-a început mersul grăbit pe ea. Am găsit
Marea „Cale a Sfinţeniei” ce va fi deschisă de Domnul nostru, care S-a dat pe
Sine ca preţ de răscumpărare pentru toţi şi îi răscumpără pe toţi din
nimicirea spre care duce „Calea Lată”, şi că la timpul cuvenit ea va fi
accesibilă şi uşoară pentru toţi cei răscumpăraţi pe care El i-a cumpărat cu
propriul sânge preţios. Mai departe, am găsit că prezenta „Cale Îngustă”,
deschisă prin meritul aceluiaşi sânge preţios, este o cale specială care duce la
un premiu special şi în mod special este făcută îngustă şi dificilă, ca
încercare şi disciplinare pentru aceia care acum sunt aleşi pentru a fi
părtaşi ai naturii divine şi moştenitori împreună cu Domnul nostru Isus
în Împărăţia slavei, care va fi descoperită curând pentru binecuvântarea
tuturor. Aceştia, care au această speranţă -- care văd acest premiu --
pot socoti prin comparaţie toate celelalte speranţe doar ca pierdere şi gunoaie.
Filipeni 3:8-15.