STUDIUL VI Întoarcerea Domnului nostru -- obiectivul ei, restabilirea
tuturor lucrurilor Cea de-a doua venire a Domnului nostru, personală şi
premilenară -- Legătura ei cu prima venire -- Alegerea Bisericii şi
convertirea lumii -- Alegerea şi harul liber -- Prizonieri ai speranţei --
Mărturii profetice privind restabilirea -- Întoarcerea Domnului nostru evident
este speranţa Bisericii şi a lumii „. . . Şi să trimită pe Cel care a fost rânduit mai dinainte
pentru voi: pe Isus Hristos, pe care cerul trebuie să-L primească până la
timpurile restabilirii tuturor lucrurilor, despre care Dumnezeu a vorbit prin
gura tuturor sfinţilor Săi proroci din vechime.” Faptele 3:20, 21. Presupunem că toţi cei familiari cu Scripturile admit şi cred
că Domnul nostru a intenţionat ca ucenicii Lui să înţeleagă că El va veni din
nou pentru un anumit scop, într-un anumit fel şi la un anumit timp. Este
adevărat, Isus a spus: „Şi iată, Eu sunt cu voi în toate zilele, până la
sfârşitul veacului” (Matei 28:20), şi prin Spiritul şi Cuvântul Său El a fost
tot timpul cu Biserica îndrumând, conducând, mângâind şi susţinând pe sfinţii
Săi, şi încurajându-i în mijlocul tuturor necazurilor. Dar deşi Biserica a fost
în mod fericit conştientă de cunoştinţa Domnului despre toate căile ei, de grija
şi de iubirea Lui constantă, totuşi ea tânjeşte după făgăduita Lui întoarcere
personală; deoarece, când a spus, „Şi dacă Mă voi duce . . . voi veni din nou”
(Ioan 14:3), desigur că El S-a referit la o a doua venire personală. ((A90)) Mulţi cred că atunci când păcătoşii se convertesc, ei formează
o parte a venirii lui Cristos şi că El va continua să vină aşa până când toată
lumea va fi convertită. Atunci, spun ei, El va fi complet venit. Evident, aceştia uită mărturia Scripturii despre acest subiect,
care declară contrariul aşteptărilor lor: că la a doua venire a Domnului nostru
lumea va fi departe de a fi convertită la Dumnezeu; că „în zilele din urmă vor
fi timpuri grele, căci oamenii vor fi . . . iubitori mai mult de plăceri decât
iubitori de Dumnezeu” (2 Timotei 3:1-4); că „oamenii răi şi înşelători vor merge
din rău în mai rău, ducând în rătăcire pe alţii şi fiind duşi şi ei în rătăcire”
(versetul 13). Ei uită avertizarea specială a Învăţătorului către turma Sa mică:
„Luaţi seama la voi înşivă, ca nu cumva . . . ziua aceea să vină peste
voi fără veste. Căci ea va veni ca o cursă peste toţi cei [care nu
sunt atenţi] care locuiesc pe toată faţa pământului” (Luca 21:34, 35). Putem fi
iarăşi asiguraţi că atunci când se spune: „Toate seminţiile pământului vor
plânge din pricina Lui”, când Îl vor vedea venind (Apocalipsa 1:7), nu se face
nici o referire la convertirea păcătoşilor. Plâng toţi oamenii din pricina
convertirii păcătoşilor? Dimpotrivă, dacă acest pasaj se referă, cum aproape
toţi admit, la prezenţa lui Cristos pe pământ, atunci el învaţă că nimeni de pe
pământ nu va iubi apariţia Lui, aşa cum desigur ar face-o dacă toţi ar fi
convertiţi. Unii aşteaptă o venire şi o prezenţă reală a Domnului, dar
plasează timpul evenimentului departe, pretinzând că ((A91)) prin
eforturile Bisericii în starea ei prezentă lumea trebuie să fie convertită şi
astfel să fie introdus Veacul Milenar. Ei pretind că atunci când lumea va fi
convertită, Satan legat şi cunoştinţa de Domnul va umple întreg pământul, şi
când neamurile nu vor mai învăţa războiul, atunci lucrarea Bisericii în starea
ei prezentă va fi terminată; şi că atunci când ea va fi realizat această sarcină
mare şi grea, Domnul va veni să lichideze afacerile pământeşti, să răsplătească
pe credincioşi şi să condamne pe păcătoşi. Unele scripturi luate izolat par să favorizeze această vedere;
dar când Cuvântul şi planul lui Dumnezeu sunt privite ca întreg se găseşte că
toate acestea favorizează vederea opusă, şi anume, că Cristos vine înaintea
convertirii lumii şi domneşte cu scopul de a o converti; că Biserica este acum
în încercare, şi că răsplata promisă biruitorilor este că, după ce vor fi
glorificaţi, vor avea parte cu Domnul Isus în acea domnie, care este mijlocul
desemnat de Dumnezeu pentru a binecuvânta lumea şi pentru a face aşa încât
cunoştinţa de Domnul să ajungă la fiecare făptură. Astfel sunt făgăduinţele
speciale ale Domnului: „Celui care va birui îi voi da să stea cu Mine pe scaunul
Meu de domnie” (Apocalipsa 3:21) şi „Ei au înviat şi au împărăţit cu Hristos o
mie de ani”. Apocalipsa 20:4. Cei care pretind că Domnul nu va veni până după Mileniu se
bazează în principal pe două texte, asupra cărora am vrea să atragem aici
atenţia. Unul este: „Evanghelia aceasta a Împărăţiei va fi predicată în toată
lumea ca o mărturie pentru toate popoarele. Şi atunci va veni sfârşitul” (Matei
24:14). Ei pretind că textul acesta face referire la convertirea lumii înainte
de sfârşitul Veacului Evanghelic. Dar mărturia pentru lume nu implică
convertirea lumii. Textul nu spune nimic despre cum va fi primită mărturia.
Această mărturie s-a făcut deja. În 1861 rapoartele Societăţilor de Biblie au
arătat că Evanghelia a fost publicată în fiecare limbă de pe pământ, deşi nu
toate milioanele de oameni de pe pământ au primit-o. Nu, nici ((A92))
jumătate din cei un miliard şase sute de milioane în viaţă n-au auzit vreodată
de numele lui Isus. Şi totuşi condiţia textului este împlinită: Evanghelia a
fost propovăduită în toată lumea ca mărturie -- fiecărei naţiuni.
Apostolul (Faptele 15:14) spune că obiectivul principal
al Evangheliei în veacul prezent este „să ia dintre neamuri un popor” pentru
numele lui Cristos -- Biserica învingătoare, care, la a doua venire a Lui se va
uni cu El şi-I va primi numele. Mărturia pentru lume în timpul acestui veac este
un obiectiv secundar. Celălalt text este: „Stai la dreapta Mea până voi pune pe
vrăjmaşii Tăi aşternut picioarelor Tale” (Psalmul 110:1). Ideea vagă, nedefinită
cu privire la acest text pare să fie că Cristos stă pe un tron material undeva
în ceruri până când lucrarea de supunere a tuturor lucrurilor se realizează
pentru El prin Biserică şi că atunci El vine să domnească. Aceasta este o
concepţie greşită. Tronul lui Dumnezeu la care se face referire aici nu este
unul material, ci se referă la autoritatea şi stăpânirea Lui supremă; şi Domnul
Isus a fost înălţat pentru a avea o parte în acea stăpânire. Pavel declară:
„Dumnezeu L-a înălţat foarte sus [pe Isus] şi I-a dat Numele care este mai
presus de orice nume”. I-a dat autoritate mai presus de oricare alta,
alături de Tatăl. Dacă Cristos stă pe un tron material până când vrăjmaşii sunt
puşi aşternut picioarelor [supuşi toţi], atunci desigur că El nu poate veni până
când toate lucrurile Îi sunt supuse. Dar dacă „dreapta” din acest text nu se
referă la un loc şi la un scaun fix, ci, după cum pretindem noi, la putere,
autoritate, stăpânire, rezultă că textul pe care-l avem în analiză nu vine în
conflict în nici un fel cu alte Scripturi care învaţă că El vine „să-Şi supună
toate” (Filipeni 3:21), în virtutea puterii cu care a fost învestit. Pentru a
ilustra: Când spunem că împăratul Wilhelm este pe tronul Germaniei, nu ne
referim la scaunul regal pe care de fapt îl ocupă rar. Când spunem că este pe
tron, vrem să spunem că el conduce Germania. Partea dreaptă înseamnă locul cel
mai important, poziţia de excelenţă sau favoare, lângă ((A93))
conducătorul principal. Astfel prinţul Bismark a fost înălţat sau aşezat la
dreapta puterii de către împăratul Germaniei; şi Iosif a fost la dreapta lui
faraon în împărăţia Egiptului -- nu literal, ci după obişnuita figură de stil.
Cuvintele lui Isus către Caiafa sunt în acord cu acest gând: „De acum încolo
veţi vedea pe Fiul Omului stând la dreapta puterii şi venind pe norii
cerului” (Matei 26:64). Venind, El va fi la dreapta şi va rămâne la dreapta în
timpul Veacului Milenar şi pentru totdeauna. O examinare în continuare a planurilor revelate ale lui
Dumnezeu va da o vedere mai largă asupra obiectivului atât al primei veniri, cât
şi al celei de-a doua; şi trebuie să ne amintim că ambele evenimente sunt legate
ca părţi ale aceluiaşi plan. Lucrarea specifică primei veniri a fost să
răscumpere pe oameni, iar a celei de-a doua este să restabilească,
să binecuvânteze şi să elibereze pe cei răscumpăraţi. După ce Şi-a dat viaţa ca
preţ de răscumpărare pentru toţi, Mântuitorul nostru S-a înălţat să prezinte
Tatălui acea jertfă, făcând astfel împăcare pentru nelegiuirea omului. El
întârzie şi permite „stăpânitorului lumii acesteia” să continue domnia răului
până după alegerea „miresei, soţia Mielului”, care, pentru a fi socotită
vrednică de aşa onoare, trebuie să învingă influenţele lumii rele din
prezent. Atunci va fi timpul să înceapă lucrarea de acordare lumii a marilor
binecuvântări asigurate prin sacrificiul Său, şi El va ieşi să binecuvânteze
toate familiile pământului. Adevărat, restabilirea şi binecuvântarea ar fi putut începe
imediat, când preţul de răscumpărare a fost plătit de către Răscumpărătorul, şi
atunci venirea lui Mesia ar fi fost doar un singur eveniment, domnia şi
binecuvântarea începând imediat, aşa cum au aşteptat apostolii la început
(Faptele 1:6). Dar Dumnezeu avea în vedere „ceva mai bun pentru noi” -- Biserica
Creştină (Evrei 11:40); deci, în interesul nostru domnia lui Cristos este
separată de suferinţele Capului prin aceste nouăsprezece secole. ((A94))
Această perioadă dintre prima şi a doua venire, dintre răscumpărarea pentru toţi
şi binecuvântarea tuturor, este pentru încercarea şi alegerea Bisericii, care
este corpul lui Cristos; altfel ar fi fost numai acea singură venire, iar
lucrarea care se va face în perioada celei de-a doua prezenţe a Lui, în Mileniu,
ar fi urmat după învierea lui Isus. Sau, în loc să spunem că lucrarea celei de-a
doua veniri ar fi urmat imediat după lucrarea primei veniri, să spunem mai bine
că dacă Iehova n-ar fi intenţionat alegerea „turmei mici”, „trupul lui Hristos”,
prima venire n-ar fi avut loc atunci când a avut, ci ar fi survenit la vremea
celei de-a doua veniri, şi ar fi existat numai acea singură venire. Pentru că
Dumnezeu, evident, a menit permisiunea răului pentru şase mii de ani,
precum şi curăţarea şi restabilirea tuturor să se realizeze în timpul celei de a
şaptea mie de ani. Astfel văzută, venirea lui Isus ca jertfă şi răscumpărare
pentru păcătoşi a fost tocmai cu destul timp înainte de binecuvântare şi
restabilire, pentru a permite alegerea „turmei mici” de „împreună moştenitori”
cu Cristos. Acest fapt explică pentru unii aparenta întârziere din partea lui
Dumnezeu în acordarea binecuvântărilor promise şi asigurate prin răscumpărare.
Binecuvântările vor veni la timpul cuvenit, cum au fost plănuite la început,
deşi, pentru un scop glorios, preţul a fost dat cu mai mult timp înainte decât
s-ar fi aşteptat oamenii. Apostolul ne informează că Isus -- „pe care cerul trebuie să-L
primească până la timpurile restabilirii tuturor lucrurilor” etc.
(Faptele 3:21) -- a fost absent de pe pământ -- a fost în ceruri -- tot timpul
care s-a scurs de la înălţarea Sa şi până la începutul vremurilor de restabilire
sau al Veacului Milenar. Deoarece Scripturile astfel ne învaţă că obiectivul
celei de-a doua veniri a Domnului nostru este restabilirea tuturor lucrurilor şi
că la vremea venirii Sale neamurile sunt atât de departe de a fi convertite
încât sunt mânioase (Apocalipsa 11:18) şi în opoziţie, trebuie să se
((A95)) admită fie că Biserica nu va reuşi să-şi realizeze misiunea şi că
planul lui Dumnezeu va fi astfel zădărnicit, fie altfel, după cum noi pretindem
şi am arătat, că de la Biserică nu s-a aşteptat convertirea lumii în veacul
prezent, ci misiunea ei a fost să propovăduiască Evanghelia în toată lumea ca
mărturie şi să se pregătească pe sine sub conducerea divină pentru marea ei
lucrare viitoare. Dumnezeu nu Şi-a epuizat în nici un caz puterea pentru
convertirea lumii. Nu, şi chiar mai mult, El nici măcar n-a încercat
convertirea lumii. Aceasta poate părea pentru unii o declaraţie stranie, dar să
reflecteze aceştia că dacă Dumnezeu a încercat o astfel de lucrare, evident a
eşuat, deoarece, aşa cum am văzut, numai o mică fracţiune din miliardele de pe
pământ au auzit vreodată şi au înţeles despre singurul nume prin care
trebuie să fie mântuiţi. Noi am declarat cu tărie numai vederile şi învăţăturile
unora dintre sectele de frunte -- baptişti, presbiterieni şi alţii -- anume, că
Dumnezeu alege sau selecţionează din lume o „turmă mică”, o Biserică. Ei cred că
Dumnezeu nu va face mai mult decât să aleagă această Biserică, pe când noi găsim
că Scripturile învaţă un pas mai departe în planul divin -- o RESTABILIRE pentru
lume, care va fi realizată prin Biserica aleasă când ea va fi completă şi
glorificată. „Turma mică”, învingătorii, sunt numai corpul „Seminţei”, în care
sau prin care vor fi binecuvântate toate familiile pământului. Cei care pretind că Iehova încearcă de şase mii de ani să
convertească lumea, nereuşind tot timpul, trebuie să găsească asemenea vederi
greu de împăcat cu asigurarea Bibliei că toate scopurile lui Dumnezeu vor fi
realizate şi că Cuvântul Lui nu se va întoarce la El fără rod, ci va prospera în
cele pentru care a fost trimis (Isaia 55:11). Faptul că lumea încă n-a
fost convertită şi cunoştinţa de Domnul încă n-a umplut pământul este o dovadă
că încă n-a fost trimis pentru această misiune. ((A96)) Aceasta ne
aduce la cele două linii de gândire care de secole au despărţit pe creştini, şi
anume, Alegerea şi Harul Liber. Faptul că ambele aceste doctrine, în ciuda
opoziţiei lor aparente, au suport scriptural, nu va fi negat de nici unul care
studiază Biblia. Acest fapt să ne ducă imediat la presupunerea că într-un fel
ambele trebuie să fie adevărate; dar în nici un fel nu pot fi împăcate decât
observând legea cerului, ordinea, şi „împărţind drept cuvântul
adevărului” asupra acestui subiect. Această ordine, aşa cum este reprezentată în
planul veacurilor, dacă este observată, ne va arăta clar că în timp ce în veacul
prezent şi în veacurile trecute s-a desfăşurat o Alegere, pregătirea îndurătoare
a lui Dumnezeu pentru lume în Veacul Milenar, spre a se deosebi, este numită Har
Liber. Dacă se ţin minte trăsăturile distinctive ale epocilor şi dispensaţiilor
schiţate într-un capitol anterior, şi dacă se examinează şi se stabileşte locul
tuturor pasajelor legate de Alegere şi de Harul Liber, se va găsi că toate
acelea care tratează despre Alegere se aplică la veacul prezent şi la veacurile
trecute, în timp ce acelea care învaţă despre Harul Liber sunt deplin aplicabile
la veacul viitor. După cum învaţă Biblia însă, Alegerea nu este constrângerea
arbitrară sau fatalismul pe care de obicei îl cred şi-l învaţă apărătorii lui,
ci o selecţie după potrivirea şi adaptabilitatea la scopul pe care Dumnezeu îl
are în vedere, în perioada desemnată pentru acel scop. Doctrina Harului Liber, susţinută de arminianişti, este de
asemenea o expunere a favorii abundente a lui Dumnezeu, mult mai măreaţă decât
au învăţat vreodată cei mai serioşi apărători ai ei. Harul sau favoarea lui
Dumnezeu în Cristos este întotdeauna liber, în sensul că este nemeritat; dar, de
la căderea omului în păcat până în prezent, unele dintre favorurile lui Dumnezeu
au fost restrânse la persoane, naţiuni şi clase speciale, în timp ce în veacul
viitor toată lumea va fi invitată să se ((A97)) împărtăşească de
favorurile oferite atunci, pe condiţiile aduse la cunoştinţa tuturor; şi oricine
va vrea, va putea veni să bea gratuit din fântâna vieţii. Apocalipsa 22:17. Aruncând o privire în urmă, remarcăm selecţia sau alegerea lui
Avraam şi a unora dintre urmaşii lui ca şi canale prin care trebuia să vină
Sămânţa făgăduită, binecuvântătorul tuturor familiilor pământului (Galateni
3:29). Remarcăm de asemenea alegerea lui Israel dintre toate neamurile, ca fiind
acela în care Dumnezeu a ilustrat tipic cum va fi realizată marea lucrare pentru
lume -- eliberarea lor din Egipt, Canaanul lor, legămintele lor, legile lor,
jertfele lor pentru păcate, pentru ştergerea vinei şi pentru stropirea
poporului, iar preoţimea lor pentru împlinirea tuturor acestora fiind o
miniatură şi o reprezentare tipică a preoţimii şi a sacrificiilor adevărate
pentru purificarea omenirii. Dumnezeu vorbind poporului a spus: „Eu v-am ales
numai pe voi dintre toate familiile pământului” (Amos 3:2). Numai acest popor a
fost recunoscut până când a venit Cristos; da, şi după aceea, pentru că misiunea
Lui a fost limitată la ei şi n-a permis ucenicilor Săi să meargă la alţii --
spunând când i-a trimis: „Să nu mergeţi pe calea păgânilor şi să nu intraţi în
vreo cetate a samaritenilor”. De ce aşa Doamne? Pentru că, explică El, „Eu nu
sunt trimis decât la oile pierdute ale casei lui Israel” (Matei 10:5, 6; 15:24).
Tot timpul Şi l-a devotat lor, până la moarte, şi acolo a făcut prima Sa lucrare
pentru omenire, prima manifestare a harului Său liber şi abundent în toate, care
la „timpul potrivit” va fi cu adevărat o binecuvântare pentru toţi. Acest dar, cel mai măreţ al lui Dumnezeu, n-a fost limitat la o
naţiune sau clasă. N-a fost numai pentru Israel, ci pentru toată lumea, deoarece
Isus Cristos, prin harul lui Dumnezeu, a gustat moartea pentru toţi.
Evrei 2:9. Şi acum, în Veacul Evanghelic, de asemenea este în vigoare un
anumit fel de alegere. Unele părţi ale lumii sunt ((A98)) mai favorizate
cu Evanghelia (care este liberă pentru toţi care o aud) decât altele. Aruncaţi o
privire pe harta lumii şi vedeţi cât de mică este porţiunea luminată sau
binecuvântată într-un grad apreciabil de Evanghelia lui Cristos. Comparaţi-vă pe
voi înşivă, cu privilegiile şi cunoştinţa pe care o aveţi, cu milioanele din
întunericul păgân de astăzi, care n-au auzit niciodată chemarea şi care, prin
urmare, n-au fost chemaţi. Când compania chemată (să devină fii ai lui Dumnezeu,
moştenitori ai lui Dumnezeu şi moştenitori împreună cu Isus Cristos Domnul
nostru, care şi-au asigurat chemarea şi alegerea) va fi completă, atunci planul
lui Dumnezeu pentru mântuirea lumii va fi doar la început. Numai când va fi aleasă, dezvoltată şi înălţată la putere,
Sămânţa va zdrobi capul şarpelui. „Dumnezeul păcii va zdrobi în
curând pe Satan sub picioarele voastre” (Romani 16:20; Geneza 3:15). Veacul
Evanghelic pregăteşte pe fecioara curată, Biserica credincioasă, pentru Mirele
care vine. Iar la sfârşitul veacului, când ea este „pregătită” (Apocalipsa
19:7), Mirele vine şi cele care sunt gata intră cu El la nuntă -- al doilea Adam
şi a doua Evă devin una, şi atunci începe lucrarea glorioasă de restabilire. În
următoarea dispensaţie, cerurile noi şi pământul nou, Biserica nu va mai fi
fecioara logodită, ci Mireasă; şi atunci „Duhul şi Mireasa zic: «Vino!» Şi cine
aude să zică: «Vino!» Şi celui care îi este sete să vină; cine vrea să ia apa
vieţii fără plată!” Apocalipsa 22:17. Veacul Evanghelic, departe de a încheia misiunea Bisericii,
este numai o pregătire necesară pentru marea lucrare viitoare. Pentru această
binecuvântare viitoare promisă, toată creaţia suspină şi suferă împreună
durerile naşterii până acum, aşteptând descoperirea fiilor lui Dumnezeu
(Romani 8:22, 19). Şi este un fapt binecuvântat că Harul Liber este prevăzut în
planul Tatălui nostru în cea mai deplină măsură, ca posibilitatea binecuvântată
a ((A99)) veacului viitor nu numai pentru cei vii, ci şi pentru cei
morţi. Unii, care pot vedea ceva din binecuvântările care-şi au timpul
la a doua venire şi care apreciază într-o măsură faptul că Domnul vine să acorde
marea binecuvântare cumpărată prin moartea Sa, nu reuşesc să vadă această din
urmă problemă, anume, că aceia din morminte sunt tot atât de implicaţi în acea
domnie glorioasă a lui Mesia ca şi aceia care la timpul respectiv nu vor fi
complet în robia stricăciunii -- moartea. Dar, după cum este de sigur că Isus a
murit pentru toţi, tot atât de sigur este că toţi trebuie să aibă
binecuvântările şi posibilităţile pe care El le-a cumpărat cu propriul Său sânge
preţios. Deci, noi trebuie să aşteptăm în Veacul Milenar binecuvântări peste
toţi cei din morminte, ca şi peste cei care nu sunt în morminte; şi în legătură
cu aceasta vom găsi dovezi din belşug, uitându-ne mai departe în mărturia
Domnului asupra acestui subiect. Datorită planului lui Dumnezeu de eliberare a
lor, cei din morminte sunt numiţi „prizonieri ai speranţei”. Se estimează că de la crearea lui Adam, în cei şase mii de ani,
au trăit pe pământ aproximativ o sută patruzeci şi trei miliarde de fiinţe
umane. Chiar cea mai largă estimare care s-ar putea face raţional ar fi că
dintre aceştia mai puţin de un miliard au fost sfinţi ai lui Dumnezeu. Această
estimare largă ar lăsa imensa masă de o sută patruzeci şi două de miliarde
(142.000.000.000) care au mers în moarte, fără credinţă şi fără speranţă în
singurul nume dat sub ceruri sau printre oameni în care trebuie să fim
mântuiţi. Într-adevăr, vasta majoritate a acestora niciodată n-au ştiut sau n-au
auzit despre Isus şi nu puteau crede în Cel despre care nu auziseră. Ce s-a întâmplat, întrebăm noi, cu această mulţime vastă,
despre care cifrele dau o idee cu totul necorespunzătoare? Care este şi care va
fi starea lor? N-a făcut Dumnezeu nici o pregătire pentru aceştia, a căror
((A100)) stare şi împrejurări trebuie să le fi prevăzut? Sau a făcut El
de la întemeierea lumii o pregătire nefericită şi fără milă, pentru chinul lor
veşnic, fără speranţă, după cum pretind mulţi dintre copiii Lui? Ori are El
totuşi în păstrare pentru ei, în înălţimile şi adâncimile, în lungimile şi
lăţimile planului Său, o posibilitate ca toţi să vină la cunoştinţa acelui
singur nume, şi, devenind ascultători de condiţii, să se bucure de viaţă
veşnică? La aceste întrebări, pe care şi le pune fiecare creştin
cugetător şi la care doreşte mult să vadă că i se răspunde realist şi în armonie
cu caracterul lui Iehova, vin o mulţime de răspunsuri. Ateismul răspunde: Ei sunt morţi veşnic; nu există nici
o viaţă de apoi; nu vor mai trăi niciodată. Calvinismul răspunde: N-au fost aleşi să fie mântuiţi.
Dumnezeu i-a preorânduit şi i-a predestinat pentru a fi pierduţi -- pentru a
merge în iad -- şi acum sunt acolo, zvârcolindu-se în agonie, unde vor rămâne
veşnic, fără speranţă. Arminianismul răspunde: Credem că Dumnezeu scuză pe
mulţi dintre ei pe seama ignoranţei. Cei care au făcut cum au ştiut mai bine pot
fi siguri că vor face parte din „Biserica celor întâi-născuţi”, chiar dacă n-au
auzit niciodată despre Isus. Cu această din urmă părere sunt de acord majoritatea
creştinilor din toate denominaţiile (în ciuda crezurilor contrare ale unora),
dintr-un sentiment că orice altă vedere ar fi de neîmpăcat cu dreptatea lui
Dumnezeu. Dar sprijină oare Scripturile această din urmă vedere? Învaţă ele că
ignoranţa este o bază de mântuire? Nu; singura bază de mântuire menţionată în
Scripturi este credinţa în Cristos ca Răscumpărătorul şi Domnul nostru.
„Prin har sunteţi mântuiţi, prin credinţă” (Efeseni 2:8). Îndreptăţirea
prin credinţă este principiul fundamental al întregului sistem al
creştinismului. Când apostolii au fost întrebaţi, ce trebuie să fac să fiu
mântuit? ei au răspuns, crede în Domnul Isus ((A101)) Cristos. „Nu este
sub cer alt Nume dat oamenilor, în care trebuie să fim mântuiţi” (Faptele
4:12) şi „Oricine va chema Numele Domnului va fi mântuit”. Romani 10:13. Dar Pavel argumentează că un om trebuie să audă Evanghelia
înainte de a putea crede, spunând: „Dar cum vor chema pe Acela în care n-au
crezut? Şi cum vor crede în Acela despre care n-au auzit?” Romani 10:14. Unii pretind că Pavel, când spune că „neamurile, care n-au lege
. . . îşi sunt singuri lege”, învaţă că ignoranţa va mântui pe oameni
(Romani 2:14). Ei deduc din aceasta că legea pe care le-o dă conştiinţa lor este
suficientă să-i îndreptăţească. Dar asemenea persoane îl înţeleg greşit pe
Pavel. El argumentează că întreaga lume este vinovată în faţa lui Dumnezeu
(Romani 3:19); că neamurile, care n-au avut legea scrisă, au fost
condamnate, nu îndreptăţite, de lumina conştiinţei, care, fie că i-a
scuzat, fie că i-a acuzat, a dovedit că le lipsea perfecţiunea şi erau
nevrednici de viaţă, întocmai cum evreii, care aveau legea scrisă, au fost
condamnaţi de ea; „căci prin lege vine cunoştinţa păcatului” (Romani
3:20). Legea dată evreului i-a descoperit slăbiciunea şi a fost intenţionată
să-i arate că era incapabil să se îndreptăţească pe sine înaintea lui Dumnezeu;
pentru că „nimeni nu va fi îndreptăţit înaintea Lui [Dumnezeu] prin faptele
legii”. Pe evrei i-a condamnat legea scrisă, iar neamurile au avut
destulă lumină a conştiinţei care să-i condamne; şi astfel orice gură
este oprită de la a pretinde dreptul la viaţă şi toată lumea stă vinovată în
faţa lui Dumnezeu. Amintindu-ne declaraţia lui Iacov (2:10), că oricine va ţine
toată legea dar va încălca un singur punct este vinovat şi nu poate pretinde
nici o binecuvântare promisă prin Legământul Legii, ne dăm seama că într-adevăr
„Nu este nici un om drept, nici unul măcar” (Romani 3:10). Şi astfel Scripturile
închid toate uşile speranţei în afară de una, arătând că nici unul dintre
condamnaţi nu este în stare să-şi asigure viaţa veşnică prin fapte meritorii şi
că este la fel de inutil să se invoce ignoranţa ca bază a mântuirii.
((A102)) Ignoranţa nu poate îndreptăţi pe nimeni la răsplata
credinţei şi supunerii. Mulţi creştini care nu sunt dispuşi să creadă că atât de multe
milioane de prunci şi păgâni ignoranţi vor fi pierduţi pe vecie (care, aşa cum
au fost ei învăţaţi, înseamnă să fie trimişi într-un loc de chin veşnic şi fără
speranţă) insistă, neţinând seama de aceste declaraţii biblice, că Dumnezeu nu
va condamna pe ignoranţi. Admirăm largheţea inimii lor şi aprecierea bunătăţii
lui Dumnezeu, dar îi îndemnăm să nu fie prea grăbiţi în înlăturarea sau
ignorarea declaraţiilor Bibliei. Dumnezeu are pentru toţi o binecuvântare, pe o
cale mai bună decât prin ignoranţă. Dar acţionează ei în acord cu credinţa declarată? Nu; deşi
pretind a crede că ignoranţii vor fi mântuiţi pe seama ignoranţei, ei continuă
să trimită misionari la păgâni, cu preţul a mii de vieţi valoroase şi a unor
sume enorme de bani. Dacă toţi, sau chiar numai jumătate din ei, ar fi mântuiţi
prin ignoranţă, atunci realmente li se face un rău trimiţându-li-se misionari
să-i înveţe despre Cristos, deoarece numai cam unul dintr-o mie crede când merg
misionarii la ei. Dacă această idee ar fi corectă, ar fi mult mai bine să-i lase
să rămână în ignoranţă, pentru că atunci o proporţie mai mare ar fi mântuiţi.
Continuând aceeaşi linie de argumente, n-am putea noi oare cugeta că dacă
Dumnezeu ar fi lăsat pe toţi oamenii în ignoranţă, ei ar fi fost cu
toţii mântuiţi? Dacă ar fi aşa, venirea şi moartea lui Isus au fost inutile,
propovăduirea şi suferinţele apostolilor şi sfinţilor au fost zadarnice, iar
aşa-numita Evanghelie în loc să fie veste bună este o veste foarte rea.
Trimiterea misionarilor la păgâni de către aceia care cred punctul de vedere
calvinist sau fatalist despre alegere, că destinul veşnic al fiecărui individ a
fost inalterabil fixat înainte de a fi existat, este şi mai absurdă şi
iraţională. Dar Biblia, care este plină de spirit misionar, nu învaţă că
sunt câteva căi de mântuire -- o cale prin credinţă, alta ((A103)) prin
fapte şi alta prin ignoranţă. Nici nu învaţă doctrina dezonorantă de Dumnezeu, a
fatalismului. În timp ce arată că orice altă uşă a speranţei este închisă pentru
neamul omenesc, ea deschide larg această singură uşă şi vesteşte că oricine vrea
poate intra în viaţă; şi arată că toţi cei care nu văd sau nu apreciază acum
privilegiul binecuvântat al intrării, la timpul cuvenit vor fi aduşi la
cunoştinţă şi apreciere deplină. Singura cale prin care cineva din
omenirea condamnată poate veni la Dumnezeu, şi toţi pot veni, este nu prin fapte
meritorii, nici prin ignoranţă, ci prin credinţă în sângele scump al lui
Cristos, care ridică păcatul lumii (1 Petru 1:19; Ioan 1:29). Aceasta este
Evanghelia, vestea bună de mare bucurie, „care va fi pentru TOT
POPORUL”. Să presupunem că acum privim la aceste lucruri întocmai cum ne
spune Dumnezeu şi să lăsăm pentru El clarificarea caracterului Său. Să întrebăm
ce s-a întâmplat cu cei o sută patruzeci şi două miliarde de oameni? Orice s-ar fi întâmplat cu ei, putem fi siguri că ei nu sunt
acum într-o stare de suferinţă, deoarece Scripturile învaţă nu numai că
Bisericii nu i se dă răsplată deplină şi completă până vine Cristos, când El va
răsplăti pe fiecare (Matei 16:27), dar şi că atunci cei nedrepţi îşi vor primi
pedeapsa. Oricare ar fi starea lor prezentă, ea nu poate fi deplina lor
răsplată, deoarece Petru spune: „Domnul ştie să . . . păstreze pe cei nedrepţi
ca să fie pedepsiţi în ziua judecăţii” (2 Petru 2:9); şi aşa va face. Dar gândul că atât de mulţi dintre semenii noştri ar fi cândva
pierduţi din lipsa cunoştinţei necesare mântuirii, ar fi cu adevărat trist
pentru toţi cei care au o scânteie de iubire sau milă. Apoi, de asemenea, sunt
numeroase scripturi care par a fi imposibil de armonizat cu acest gând. Să
vedem: Considerând trecutul şi prezentul ca singurele posibilităţi, lăsând la o
parte orice speranţă de restabilire în veacul viitor, cum să înţelegem
declaraţiile: „Dumnezeu ((A104)) este dragoste” şi „Atât de mult a iubit
Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul Său Fiu, pentru ca oricine crede în El să
nu piară” (1 Ioan 4:8, Ioan 3:16). N-ar părea oare că dacă aşa de mult a iubit
Dumnezeu lumea putea să fi făcut pregătiri nu numai ca acei credincioşi să fie
mântuiţi, dar şi ca toţi să poată auzi pentru a crede? Iar când citim, „Adevărata Lumină era aceea care, venind în
lume, luminează pe orice om” (Ioan 1:9), observaţia noastră zice: Nu este aşa;
n-a luminat pe orice om; nu putem vedea că Domnul nostru a luminat pe aşa de
mulţi din miliardele de pe pământ. Chiar şi în această zi comparativ luminată,
milioane de păgâni nu dau nici o dovadă de aşa o iluminare, după cum n-au dat
dovadă nici sodomiţii şi nici mulţi alţii din veacurile trecute. Citim că Isus Cristos, prin harul lui Dumnezeu, a gustat
moartea „pentru toţi” (Evrei 2:9). Dar, dacă a gustat moartea pentru cei
o sută patruzeci şi trei de miliarde şi din vreo cauză jertfa aceasta devine
folositoare numai pentru un miliard, n-a fost răscumpărarea comparativ un eşec?
Şi în cazul acesta nu este declaraţia apostolului prea largă? Iarăşi când citim,
„Iată, vă aduc o veste bună, care va fi o mare bucurie pentru TOT POPORUL” (Luca
2:10), şi uitându-ne în jurul nostru vedem că vestea bună a fost numai pentru o
„turmă mică”, nu pentru tot poporul, am fi obligaţi să ne întrebăm dacă îngerii
n-au exagerat bunătatea şi generozitatea mesajului lor şi n-au supraapreciat
importanţa lucrării care va fi realizată de Mesia pe care ei Îl vesteau. O altă declaraţie este: „Căci este un singur Dumnezeu şi un
singur Mijlocitor între Dumnezeu şi oameni, Omul Hristos Isus, care S-a dat pe
Sine Însuşi ca preţ de răscumpărare pentru toţi” (1 Timotei 2:5, 6).
Răscumpărare pentru toţi? Atunci de ce să nu aibă toţi cei implicaţi un
beneficiu din moartea lui Cristos? De ce să nu vină toţi la cunoştinţa
adevărului ca să poată crede? ((A105)) Ce ascunse, ce discordante par
aceste declaraţii, dacă n-avem o cheie; dar când găsim cheia planului lui
Dumnezeu, toate aceste texte declară într-un glas: „Dumnezeu este dragoste”.
Această cheie se găseşte în ultima parte a textului citat la urmă -- „care S-a
dat pe Sine Însuşi ca preţ de răscumpărare pentru toţi, să fie măturisit LA
TIMPUL CUVENIT” (Noul Testament grec-englez, A. Marshall -- n. e.). Dumnezeu are
un timp cuvenit pentru orice. El putea să le fi dat această mărturie în timpul
vieţii lor trecute, dar fiindcă n-a făcut-o, aceasta dovedeşte că timpul lor
cuvenit trebuie să fie în viitor. Pentru cei care vor fi din Biserică, mireasa
lui Cristos, şi vor avea parte de onorurile împărăţiei, „timpul cuvenit” al lor
ca să audă este prezentul; şi oricine are acum urechi de auzit să audă şi să dea
atenţie şi va fi binecuvântat în consecinţă. Deşi Isus a plătit răscumpărarea
noastră înainte ca noi să ne naştem, pentru noi n-a fost „timpul cuvenit” să
auzim despre ea mulţi ani după aceea, şi numai aprecierea ei ne-a adus
responsabilitate, şi aceasta numai în măsura capacităţii şi aprecierii noastre.
Acelaşi principiu se aplică la toţi: La timpul cuvenit al lui Dumnezeu ea va fi
mărturisită tuturor şi toţi vor avea atunci posibilitatea să creadă şi să fie
binecuvântaţi prin ea. Opinia predominantă este că moartea sfârşeşte toată încercarea;
dar nu este nici o scriptură care învaţă aşa; şi toate cele de mai sus şi multe
alte scripturi încă ar fi fără sens, sau mai rău, dacă moartea sfârşeşte orice
speranţă pentru masele ignorante ale omenirii. Singura scriptură citată pentru a
dovedi această vedere nutrită în general este: „Ori încotro ar cădea copacul . .
. acolo rămâne” (Eclesiastul 11:3). Dacă aceasta are vreo legătură cu viitorul
omului, ea arată că oricare ar fi starea lui când intră în mormânt, nici o
schimbare n-are loc până când este ridicat afară din el. Şi aceasta este
învăţătura uniformă a tuturor scripturilor legate de acest subiect, aşa cum se
va arăta în capitolele următoare. Deoarece Dumnezeu nu-Şi propune să mântuiască
pe oameni pe seama ((A106)) ignoranţei, ci „doreşte ca toţi
oamenii să . . . vină la cunoştinţă de adevăr” (1 Timotei 2:4), şi deoarece
masele omenirii au murit în ignoranţă, iar „în Locuinţa Morţilor . . . nu este
nici lucrare, nici plan, nici cunoştinţă, nici înţelepciune” (Eclesiastul 9:10),
de aceea Dumnezeu a pregătit trezirea morţilor pentru a le da cunoştinţă,
credinţă şi mântuire. Deci planul Lui este ca: „După cum în Adam toţi mor, tot
aşa, în Hristos, toţi vor fi făcuţi vii, dar fiecare la rândul lui” -- Biserica
Evanghelică, Mireasa, corpul lui Cristos, întâi; după aceea, în timpul Veacului
Milenar, toţi cei care vor deveni ai Lui în timpul acelei mii de ani de
prezenţă (tradus greşit venire) a Sa, timpul cuvenit al Domnului
pentru ca toţi să-L cunoască, de la cel mai mic până la cel mai mare. 1
Corinteni 15:22. După cum moartea a venit prin primul Adam, tot aşa viaţa vine
prin Cristos, al doilea Adam. Tot ce a pierdut omenirea fiind în primul Adam, va
fi redat celor care cred în al doilea Adam. Când vor fi treziţi, având avantajul
experienţei cu răul, care lui Adam i-a lipsit, cei care cu recunoştinţă vor
accepta răscumpărarea ca dar al lui Dumnezeu vor putea continua să trăiască
veşnic, pe condiţia originară de ascultare. Sub domnia dreaptă a Prinţului Păcii
se va cere ascultare perfectă şi se va da capacitate perfectă de ascultare. Iată
mântuirea oferită lumii. Să analizăm acum un alt text, care, cu excepţia
universaliştilor, este în general ignorat; pentru că, deşi nu suntem
universalişti, pretindem dreptul de a folosi, a crede şi a ne bucura de fiecare
mărturie a Cuvântului lui Dumnezeu. El spune: „Nădăjduim în Dumnezeul cel viu,
care este Mântuitorul tuturor oamenilor şi mai ales al celor
credincioşi” (1 Timotei 4:10). Dumnezeu va mântui pe toţi oamenii, dar nu va
mântui în special („în chip desăvârşit”) pe nimeni, decât pe cei care vin la El
prin Cristos. Mântuirea arbitrară dată de Dumnezeu tuturor oamenilor nu este aşa
încât să vină în conflict cu libertatea lor de voinţă sau cu libertatea lor de
alegere, să le dea viaţă împotriva voinţei lor: „Ţi-am pus înainte viaţa şi
moartea . . . Alege deci viaţa ca să trăieşti”. ((A107)) Simeon a pus în contrast aceste două mântuiri, spunând: „Ochii
mei au văzut mântuirea Ta . . . lumina care să descopere neamurile şi
slava poporului Tău Israel” [israeliţilor adevăraţi]. Aceasta este în
armonie cu declaraţia apostolului că Isus Cristos, Mijlocitorul, S-a dat pe Sine
Însuşi ca preţ de răscumpărare pentru toţi, fapt care va fi mărturisit
tuturor LA TIMPUL CUVENIT. Aceasta este ceea ce va ajunge la toţi oamenii,
indiferent de credinţă sau voinţă din partea lor. Această veste bună a
unui Mântuitor va fi pentru tot poporul (Luca 2:10, 11), dar mântuirea
deosebită din păcat şi moarte va veni numai pentru poporul Lui (Matei
1:21) -- cei care cred în El -- deoarece citim că mânia lui Dumnezeu continuă să
rămână peste cel necredincios. Ioan 3:36. Vedem, prin urmare, că mântuirea generală care va veni pentru
fiecare persoană constă în lumina de la adevărata lumină şi în posibilitatea de
a alege viaţa; şi deoarece marea majoritate a omenirii sunt în mormânt, va fi
necesar să fie aduşi afară pentru a li se mărturisi vestea bună a unui
Mântuitor; vedem de asemenea că mântuirea deosebită de care se bucură acum în
speranţă credincioşii (Romani 8:24) şi a cărei realitate de asemenea va fi
descoperită în Veacul Milenar celor care vor crede „în ziua aceea”, este o
deplină eliberare din robia păcatului şi din stricăciunea morţii, la
libertatea glorioasă a copiilor lui Dumnezeu. Dar ajungerea la toate aceste
binecuvântări va depinde de acordul din inimă cu legile Împărăţiei lui Cristos
-- rapiditatea ajungerii la perfecţiune indicând gradul de iubire pentru Rege şi
pentru legea Lui de iubire. Dacă vreunii, luminaţi de Adevăr, aduşi la o
cunoştinţă a iubirii lui Dumnezeu şi restabiliţi (fie real, fie socotit) la
perfecţiune umană, devin „fricoşi”, şi „dau înapoi” (Evrei 10:38, 39), ei
împreună cu cei necredincioşi (Apocalipsa 21:8) vor fi nimiciţi dintre oameni
(Faptele 3:23). Aceasta este moartea a doua. Vedem astfel că toate textele până acum dificile sunt explicate
prin declaraţia „să fie măturisit la timpul cuvenit”. La timpul cuvenit
acea lumină adevărată va ((A108)) lumina pe fiecare om care a venit în
lume. La timpul cuvenit ea va fi „vestea bună, care va fi o mare bucurie
pentru tot poporul”. Aceste scripturi nu se pot folosi în nici un alt mod fără a
le denatura. Pavel duce cu expresivitate la bun sfârşit această linie de
argumentare în Romani 5:18, 19. El argumentează că, după cum din cauza călcării
de lege a lui Adam toţi oamenii au fost condamnaţi la moarte, tot aşa, dreptatea
lui Cristos şi ascultarea chiar până la moarte au devenit o bază de
îndreptăţire; şi că, după cum toţi au pierdut viaţa în primul Adam, tot aşa,
neţinând seama de lipsurile personale, toţi pot primi viaţă acceptând pe al
doilea Adam. Petru ne spune că despre această restabilire s-a vorbit prin
gura tuturor sfinţilor profeţi (Faptele 3:19-21). Toţi învaţă despre ea.
Ezechiel spune despre valea oaselor uscate: „Oasele acestea sunt întreaga casă a
lui Israel”. Şi Dumnezeu îi spune lui Israel: „«Iată, vă voi deschide
mormintele, vă voi scoate din mormintele voastre, poporul Meu, şi vă voi aduce
în ţara lui Israel. Şi veţi şti că Eu sunt DOMNUL, când . . . voi pune Duhul Meu
în voi . . . şi vă voi aşeza iarăşi în ţara voastră şi veţi şti că Eu, DOMNUL,
am vorbit şi am şi făcut», zice DOMNUL!” Ezechiel 37:11-14. Cu aceasta sunt în acord cuvintele lui Pavel (Romani 11:25,
26): „Orbire în parte s-a întâmplat lui Israel, până va intra plinătatea
neamurilor [compania aleasă, mireasa lui Cristos]. Şi atunci tot Israelul va fi
mântuit” (Noul Testament grec-englez, A. Marshall -- n. e.), sau adus înapoi din
starea lor de respingere, pentru că „Dumnezeu n-a lepădat pe poporul Său, pe
care l-a cunoscut mai dinainte” (versetul 2). Ei au fost respinşi din favoarea
Lui în timp ce se alegea mireasa lui Cristos, dar vor fi restabiliţi când acea
lucrare va fi realizată (versetele 28-33). Profeţiile sunt pline de declaraţii
despre felul în care Dumnezeu îi va sădi iarăşi şi nu vor mai fi smulşi. „Aşa
vorbeşte DOMNUL, Dumnezeul lui Israel: . . . «Îi voi privi cu un ochi binevoitor
şi-i voi aduce înapoi în ţara aceasta: Îi ((A109)) voi aşeza şi nu-i voi
mai nimici, îi voi sădi şi nu-i voi mai smulge. Le voi da o inimă ca să
înţeleagă că Eu sunt Domnul. Ei vor fi poporul Meu, iar Eu voi fi Dumnezeul lor,
căci se vor întoarce la Mine cu toată inima lor»” (Ieremia 24:5-7; 31:28;
32:40-42; 33:6-16). Acestea nu se pot referi numai la restabilirile din fostele
robii în Babilon, Siria etc., pentru că de atunci au mai fost smulşi. Mai departe, zice Domnul: „În zilele acelea nu se va mai zice:
«Părinţii au mâncat aguridă, şi copiilor li s-au strepezit dinţii», ci fiecare
[care va muri] va muri pentru nelegiuirea lui” (Ieremia 31:29, 30). Nu acesta
este cazul acum. Nu pentru păcatul lui moare acum fiecare, ci pentru păcatul lui
Adam -- „toţi mor în Adam”. El a mâncat agurida păcatului şi părinţii noştri au
continuat s-o mănânce, atrăgând în continuare boala şi suferinţa asupra copiilor
lor, grăbind astfel pedeapsa, moartea. Ziua în care „fiecare [care va muri] va
muri” numai „pentru nelegiuirea lui”, este ziua Milenară sau a Restabilirii.
Deşi multe din profeţiile şi făgăduinţele de binecuvântare
viitoare par să se aplice numai la Israel, nu trebuie să se uite că ei au fost
un popor tipic, şi deci făgăduinţele făcute lor, deşi uneori au o aplicare
specială la ei, în general au şi o aplicare mai largă, la toată omenirea, pentru
care această naţiune a fost un tip. În timp ce Israel ca naţiune a fost tipic
pentru lumea întreagă, preoţimea lui a fost tipică pentru „turma mică” aleasă,
capul şi corpul lui Cristos, „Preoţimea Împărătească”; iar jertfele, curăţirile
şi ispăşirile făcute pentru Israel au fost tipuri pentru „jertfele mai bune”,
curăţirile mai depline şi ispăşirea adevărată „pentru păcatele întregii lumi”,
din care ei sunt o parte. Şi nu numai atât, dar Dumnezeu menţionează pe nume şi alte
neamuri, promiţându-le restabilirea. Ca o ilustraţie remarcabilă menţionăm pe
sodomiţi. Desigur, dacă vom găsi că restabilirea sodomiţilor este clar arătată,
ne putem simţi satisfăcuţi de adevărul acestei glorioase doctrine a
((A110)) Restabilirii pentru toată omenirea, despre care s-a vorbit prin
gura tuturor sfinţilor profeţi. Şi de ce să nu aibă şi sodomiţii o posibilitate
de a ajunge la perfecţiune şi viaţă veşnică, precum are Israel sau oricare
dintre noi? Este adevărat, ei n-au fost neprihăniţi, dar nici Israel n-a fost şi
nici noi care auzim acum Evanghelia n-am fost. „Nu este nici un om drept, nici
unul măcar”, fără dreptatea atribuită a lui Cristos, care a murit pentru toţi.
Propriile cuvinte ale Domnului nostru ne spun că deşi Dumnezeu a făcut să plouă
foc din cer şi i-a nimicit pe toţi din cauza răutăţii lor, totuşi sodomiţii n-au
fost atât de mari păcătoşi în ochii Lui, cum au fost evreii care au avut mai
multă cunoştinţă (Geneza 19:24; Luca 17:29). El le-a spus evreilor din
Capernaum: „Dacă ar fi fost făcute în Sodoma minunile care au fost făcute în
tine, ea ar fi rămas în picioare până în ziua de astăzi”. Matei 11:23. Astfel Domnul nostru învaţă că sodomiţii n-au avut o
posibilitate deplină; şi El le garantează o astfel de posibilitate când adaugă
(versetul 24): „De aceea, vă spun că în ziua judecăţii va fi mai uşor pentru
ţinutul Sodomei decât pentru tine”. Caracterul zilei de judecată şi lucrarea ei
vor fi arătate în paginile următoare. Aici atragem doar atenţia asupra faptului
că va fi un timp suportabil pentru Capernaum şi încă mai
suportabil pentru Sodoma, deoarece, deşi nici una nu avusese încă nici
deplină cunoştinţă, nici toate binecuvântările intenţionate să vină prin
„sămânţă”, totuşi Capernaumul a păcătuit împotriva luminii mai mari. Şi dacă israeliţii şi Capernaumul vor fi avuţi în vedere şi vor
fi binecuvântaţi sub „Noul Legământ”, pecetluit cu sângele lui Isus, de ce să nu
fie şi sodomiţii binecuvântaţi printre „toate familiile pământului”? Cu
siguranţă că vor fi. Şi să nu se uite că deoarece Dumnezeu „a plouat foc . . .
din cer şi i-a distrus pe toţi” cu multe secole înaintea zilelor lui
Isus, când se vorbeşte despre restabilirea lor, aceasta implică trezirea lor,
venirea lor din mormânt. ((A111)) Să examinăm acum profeţia din Ezechiel 16:48-63. S-o citim cu
grijă. Aici Dumnezeu vorbeşte despre Israel şi îl compară cu vecina lui,
Samaria, şi de asemenea cu sodomiţii despre care spune: „Le-am nimicit când
am văzut că este potrivit” (Biblia interlineară ebraico-engleză, J. Green
-- n. e.). Nici Isus şi nici profeţii nu oferă vreo explicaţie a inegalităţii
aparente a procedurii lui Dumnezeu, nimicind Sodoma şi permiţând altora mai
vinovate decât Sodoma să treacă nepedepsite. Toate acestea se vor clarifica
atunci când, „la timpul cuvenit”, marile Lui scopuri se vor manifesta. Profetul
declară simplu că Dumnezeu a văzut „că este potrivit” să facă aşa, iar Isus
adaugă că va fi mai suportabil pentru ele în ziua judecăţii, decât pentru altele
mai vinovate. Dar, presupunând că moartea sfârşeşte toată încercarea şi că după
aceea nimeni nu mai poate avea posibilitatea să vină la cunoştinţa adevărului şi
să i se supună, putem foarte bine întreba: De ce a văzut Dumnezeu că este
potrivit să nimicească aceste popoare, fără să le dea o şansă de mântuire prin
cunoaşterea singurului nume prin care pot fi mântuite? Răspunsul este: Fiindcă
n-a fost încă timpul lor cuvenit. La „timpul cuvenit” vor fi
treziţi din moarte şi aduşi la o cunoştinţă a adevărului şi astfel vor fi
binecuvântaţi împreună cu toate familiile pământului, prin „Sămânţa” făgăduită.
Atunci ei vor fi în încercare de viaţă veşnică. Cu această gândire, şi nu cu altele, putem înţelege purtarea
Dumnezeului iubirii faţă de acei amaleciţi şi faţă de alte neamuri, pe care nu
numai că i-a permis lui Israel, dar i-a şi poruncit să le nimicească, spunând:
„Du-te acum, loveşte pe Amalec şi distruge în întregime tot ce-i al lui; să nu-i
cruţi şi să omori bărbaţii şi femeile, copiii şi pruncii, boii şi oile, cămilele
şi măgarii” (1 Samuel 15:3). Această nimicire a vieţii, aparent fără milă, pare
de neîmpăcat cu caracterul de iubire atribuit lui Dumnezeu şi cu învăţătura lui
Isus, „iubiţi pe ((A112)) vrăjmaşii voştri” etc., până când ajungem să
recunoaştem ordinea sistematică a planului lui Dumnezeu, „timpul cuvenit” pentru
realizarea fiecărei trăsături a lui şi faptul că fiecare membru al rasei umane
are un loc în el. Acum putem vedea că acei amaleciţi, sodomiţi şi alţii au fost
prezentaţi ca exemple ale indignării drepte a lui Dumnezeu şi a hotărârii Lui ca
în final să nimicească completamente pe răufăcători: exemple care vor servi nu
numai pentru alţii, ci şi pentru ei înşişi, când va veni ziua lor de judecată
sau de încercare. Popoarele acelea puteau, precum au murit în felul acela, să
moară de boală şi ciumă. Puţin a contat pentru ele, deoarece învăţau numai să
cunoască răul, pentru ca atunci când vor fi în încercare, la timpul cuvenit, să
poată învăţa dreptatea şi să fie în stare să facă o deosebire şi să aleagă
binele ca să aibă viaţă. Dar să examinăm mai departe profeţia. După ce compară pe Israel
cu Sodoma şi Samaria şi-l declară pe Israel cel mai condamnabil (Ezechiel
16:48-54), Domnul spune: „Voi aduce înapoi pe captivii lor, pe captivii Sodomei
şi ai fiicelor ei, pe captivii Samariei şi ai fiicelor ei, şi pe captivii tăi în
mijlocul lor”. Captivii la care se referă nu pot fi alţii decât captivii lor în
moarte, deoarece cei menţionaţi erau atunci morţi. În moarte toţi sunt captivi;
şi Cristos vine să deschidă uşile mormântului şi să pună pe captivi în libertate
(Isaia 61:1; Zaharia 9:11). În versetul 55 aceasta este numită „întoarcerea la
starea lor de mai înainte” -- o restabilire. Unii, destul de dispuşi să accepte mila lui Dumnezeu prin
Cristos în iertarea propriilor lor păcate şi slăbiciuni sub mai mare lumină şi
cunoştinţă, nu pot concepe că aceeaşi favoare se aplică şi la alţii sub Noul
Legământ, deşi par să admită declaraţia apostolului că Isus Cristos, prin harul
lui Dumnezeu, a gustat moartea pentru fiecare. Unii dintre aceştia sugerează că
în această profeţie Domnul trebuie să fi vorbit ironic evreilor, dând de înţeles
că ar fi tot atât de dispus să-i aducă înapoi şi pe sodomiţi ca şi pe ei,
((A113)) dar nu avea nici o intenţie de a restabili pe nici unii. Dar să
vedem cum sunt versetele următoare în acord cu această idee. Domnul spune: „«Dar
Îmi voi aduce aminte de legământul Meu făcut cu tine în timpul tinereţii
tale şi voi face cu tine un legământ veşnic. Atunci îţi vei aduce
aminte de căile tale şi te vei ruşina, când vei primi la tine pe surorile
tale . . . Şi Eu voi stabili legământul Meu cu tine şi vei şti că Eu sunt
DOMNUL, ca să-ţi aduci aminte de trecut şi să te ruşinezi şi să nu mai deschizi
gura de ruşine, când îţi voi ierta tot ce ai făcut», ZICE STĂPÂNUL DOMNUL”. Când
o făgăduinţă este semnată astfel de Marele Iehova, toţi cei care şi-au imprimat
pe sigiliul lor că Dumnezeu este adevărat, se pot bucura cu încredere în
siguranţa ei, în special cei care îşi dau seama că aceste binecuvântări ale
Noului Legământ au fost confirmate de Dumnezeu în Cristos, al cărui sânge
preţios va pecetlui legământul. La aceasta Pavel îşi adaugă mărturia, zicând: „Şi în felul
acesta tot Israelul [vii şi morţi] va fi mântuit [vindecat de orbire], după cum
este scris: «Salvatorul va veni din Sion şi va îndepărta nelegiuirile de la
Iacov. Acesta va fi legământul Meu pentru ei, când le voi şterge păcatele». . .
Ei sunt iubiţi din cauza părinţilor lor. Căci darurile de har şi chemarea lui
Dumnezeu sunt fără schimbare”. Romani 11:26-29. Nu trebuie să ne mirăm că evreii, sodomiţii, samaritenii şi
toată omenirea va fi ruşinată şi încurcată când Dumnezeu, „la timpul cuvenit” al
Său, va arăta bogăţiile favorii Sale. Da, mulţi dintre aceia care sunt acum
copii ai lui Dumnezeu se vor simţi încurcaţi şi vor fi uimiţi când vor vedea cum
Dumnezeu a iubit atât de mult LUMEA şi cu cât mai presus au fost
gândurile şi planurile Lui decât ale lor. Creştinii în general cred că toate binecuvântările lui Dumnezeu
sunt numai pentru Biserica aleasă, dar acum noi începem să vedem că planul lui
Dumnezeu este mai larg decât presupuseserăm, şi că, deşi a dat Bisericii
„făgăduinţe nespus de mari şi scumpe”, El a făcut pregătiri generoase şi pentru
((A114)) lume, pe care aşa a iubit-o încât a răscumpărat-o. Evreii au
făcut o greşeală foarte asemănătoare presupunând că toate făgăduinţele lui
Dumnezeu erau către ei şi numai pentru ei, dar când a venit „timpul cuvenit” şi
au fost favorizate neamurile, rămăşiţa din Israel, ale căror inimi erau destul
de largi pentru a se bucura de această dovadă mai largă a harului lui Dumnezeu,
s-au împărtăşit de această favoare crescută, în timp ce restul au fost orbiţi de
prejudecată şi tradiţie omenească. Cei din Biserică, văzând lumina zorilor
Veacului Milenar cu avantajele ei îndurătoare pentru toată lumea, să fie atenţi
ca nu cumva să se găsească în opoziţie cu lumina care avansează şi astfel pentru
un timp să fie orbiţi în privinţa gloriei şi binecuvântărilor ei. Cât de diferit este acest plan glorios al lui Dumnezeu, de
alegere acum a unor puţini pentru binecuvântarea mai târziu a celor mulţi, faţă
de deformările acestor adevăruri, aşa cum sunt reprezentate prin cele două
vederi care se opun -- calvinismul şi arminianismul. Cea dintâi nu numai că
neagă doctrina biblică a Harului Liber, dar şi deformează mizerabil doctrina
glorioasă a Alegerii; cea de-a doua neagă doctrina Alegerii şi nu reuşeşte să
înţeleagă binecuvântata plinătate a Harului Liber al lui Dumnezeu. Calvinismul spune: Dumnezeu este atotînţelept; El a ştiut
sfârşitul de la început; şi cum toate scopurile Lui vor fi împlinite, El
niciodată n-ar fi putut intenţiona să mântuiască decât puţini, Biserica. Pe
aceştia i-a ales şi i-a predestinat să fie veşnic mântuiţi; toţi ceilalţi au
fost la fel predestinaţi şi aleşi să meargă în chin veşnic; pentru că aşa zice
„DOMNUL, care face aceste lucruri, şi căruia Îi sunt cunoscute din veşnicie”.
(Cornilescu) Această vedere îşi are părţile ei bune. Ea recunoaşte
atotştiinţa lui Dumnezeu. Acesta ar fi idealul nostru despre un Dumnezeu
mare, dacă n-ar lipsi cele două calităţi esenţiale ale măririi, anume,
iubirea şi dreptatea, nici una din ele nefiind exemplificată în aducerea pe lume
a o sută patruzeci şi două miliarde de creaturi sortite torturii veşnice înainte
de a ((A115)) se fi născut şi luate în derâdere cu declaraţiile Sale de
iubire. Deoarece Dumnezeu este iubire şi temelia tronului Său este dreptatea,
caracterul Lui nu poate fi aşa. Arminianismul spune: Da, Dumnezeu este iubire; şi în aducerea
omenirii în lume n-a vrut să-i facă nici un rău -- numai bine. Dar Satan a
reuşit să ispitească prima pereche şi astfel a intrat păcatul în lume şi prin
păcat moartea. Şi de atunci Dumnezeu a făcut tot ce a putut pentru a elibera pe
om de vrăjmaşul lui, chiar până acolo încât Şi-a dat Fiul. Şi deşi acum, după
şase mii de ani, Evanghelia a ajuns numai la o foarte mică proporţie din
omenire, totuşi noi sperăm şi avem încredere că în încă şase mii de ani, prin
energia şi liberalismul bisericii, Dumnezeu într-atât va remedia răul introdus
prin Satan, încât cei care vor trăi atunci să poată cel puţin să-I cunoască
iubirea şi să aibă posibilitatea să creadă şi să fie mântuiţi. În timp ce această vedere Îl prezintă pe Dumnezeu ca pe o
fiinţă plină de intenţii iubitoare şi binevoitoare faţă de creaturile Sale, ea
implică faptul că Lui îi lipseşte capacitatea şi preştiinţa adecvată pentru
realizarea planurilor Sale binevoitoare: că este deficitar în înţelepciune şi
putere. Din această vedere s-ar părea că în timp ce Dumnezeu era angajat în
aranjarea şi plănuirea binelui copiilor Săi nou-creaţi, Satan s-a strecurat şi
printr-o lovitură de maestru a răsturnat în aşa măsură toate planurile lui
Dumnezeu, încât, chiar epuizându-Şi toată puterea, El trebuie să consume
douăsprezece mii de ani pentru a reinstaura dreptatea, chiar până la aşa grad
încât restul omenirii care va trăi atunci să aibă posibilitatea să aleagă tot
aşa de prompt binele ca şi răul. Dar cei o sută patruzeci şi două miliarde de
oamenii din cei şase mii de ani trecuţi şi cei încă pe atâţia din cei următori,
potrivit acestei vederi, sunt pierduţi pentru toată veşnicia, în ciuda iubirii
lui Dumnezeu pentru ei, fiindcă Satan a intervenit în planurile Lui. În acest
fel Satan ar lua mii de oameni în chinul veşnic, la unul pe care Dumnezeu îl
mântuieşte pentru glorie. ((A116)) Această vedere, desigur, exaltă ideile oamenilor despre
înţelepciunea şi puterea lui Satan şi coboară aprecierea faţă de aceste atribute
ale lui Dumnezeu, despre care psalmistul, dimpotrivă, declară că El „a zis şi
s-a făcut; a poruncit şi a luat fiinţă”. Dar nu; Dumnezeu n-a fost nici
surprins, nici depăşit de adversar; şi Satan n-a împiedicat în nici o măsură
planurile Lui. Dumnezeu este şi a fost întotdeauna perfect stăpân pe situaţie,
şi la sfârşit se va vedea că totul a lucrat împreună pentru împlinirea
scopurilor Sale. În timp ce doctrinele alegerii şi harului liber, aşa cum sunt
învăţate de calvinism şi arminianism, n-ar putea fi niciodată armonizate una cu
alta, cu logica sau cu Biblia, totuşi, aceste două glorioase doctrine biblice
sunt perfect armonioase şi frumoase, văzute din punctul de vedere al planului
veacurilor. Deci, văzând că atât de multe din trăsăturile mari şi glorioase
ale planului lui Dumnezeu pentru mântuirea omului din păcat şi moarte sunt în
viitor, şi că a doua venire a Domnului nostru Isus este primul pas intenţionat
pentru realizarea acestor binecuvântări de mult promise şi de mult aşteptate, să
nu dorim noi oare timpul celei de-a doua veniri a Lui încă mai serios decât au
aşteptat şi au dorit evreii mai puţin informaţi prima venire? Văzând că timpul
răului, nedreptăţii şi morţii trebuie să se sfârşească prin domnia puterii pe
care El o va exercita atunci, şi că dreptatea, adevărul şi pacea vor fi
universale, cine nu s-ar bucura să vadă ziua Lui? Şi cine, suferind acum cu
Cristos, inspirat de făgăduinţa scumpă că „dacă răbdăm, vom şi împărăţi împreună
cu El”, nu-şi va ridica sus capul şi nu se va bucura de orice dovadă a
apropierii Învăţătorului, ştiind în acest fel că eliberarea noastră şi
glorificarea noastră cu El se apropie? Desigur că toţi care sunt în simpatie cu
misiunea Lui de binecuvântare şi cu spiritul Lui de iubire vor saluta fiecare
dovadă a venirii Lui, ca fiind apropierea „marii bucurii” care va fi „pentru tot
poporul”.