Capitolul
11 Ghetsimani
R — 4707 / noiembrie
1910 Ceasul întunecat din
Ghetsimani Matei 26:36-46
“S-a apropiat ceasul
ca Fiul Omului să fie dat în mâinile păcătoşilor.” Versetul 45.
După ce Învăţătorul
şi ucenicii Săi, ca evrei, au sărbătorit Cina de Paşti şi după ce apoi a
instituit Amintirea morţii Sale, cu pâinea şi cu paharul, şi după ce Iuda a mers
să-L vândă, Isus şi cei unsprezece rămaşi au părăsit odaia de sus din Ierusalim,
au trecut prin cetate până la poartă, şi de acolo au trecut valea Chedron şi au
urcat coasta piezişă a Muntelui Măslinilor spre Grădina Ghetsimani. Cuvântul
Ghetsimani înseamnă presă de ulei. Tradiţia spune că această grădină aparţinea
familiei din care făceau parte apostolii Ioan şi Iacov, şi din acest motiv
Domnul şi ucenicii Săi aveau privilegiul să se simtă acolo ca acasă. Sf. Marcu,
scriitorul uneia dintre Evanghelii, dar nu unul dintre apostoli, se presupune că
a fost membru al aceleiaşi familii. Una dintre relatările despre arestarea
Învăţătorului ne spune că printre cei care L-au urmat era şi un tânăr învelit cu
o pânză, care a fugit gol când unii membri ai cetei au încercat să pună mâna pe
El. Acel tânăr, spune tradiţia, a fost cunoscut după câţiva ani ca Sf. Marcu.
Această noapte a fost
cea mai memorabilă din experienţa Învăţătorului. El cunoştea perfect
semnificaţia fiecărei trăsături a Paştilor. Ştia că El era Mielul lui Dumnezeu,
în mod antitipic, a cărui moarte trebuia să aibă loc în ziua următoare prin
răstignire. Totuşi gândurile Sale erau la ucenicii Săi iubiţi. El trebuia să le
dea ultimele cuvinte de încurajare şi învăţătură. Şi aşa a făcut. Trei capitole
din Evanghelia lui Ioan relatează întâmplările perioadei dintre părăsirea odăii
de sus şi sosirea în Ghetsimani, locul presei de ulei. “Iuda, vânzătorul, ştia
şi el locul acela, pentru că Isus de multe ori Se adunase acolo cu ucenicii Lui”
(Ioan 18:2). În Ioan capitolul 14, Învăţătorul le-a spus ucenicilor Săi despre
locul unde va merge ca să-l pregătească pentru ei, dar că El va trimite Spiritul
Adevărului să fie Mângâietorul lor, şi acesta le va arăta lucrurile viitoare. În
capitolul 15, le-a dat pilda Viţei şi a Mlădiţelor şi i-a asigurat că ei nu vor
mai fi robi, ci prieteni, “pentru că v-am făcut cunoscut tot ce am auzit de la
Tatăl Meu”. În capitolul 16, le-a explicat că trebuiau să se aştepte la
persecuţii, dacă voiau să se împărtăşească de suferinţele Sale şi să fie
pregătiţi să se împărtăşească de gloria Sa. Încă puţin şi nu-L
vor mai vedea; apoi încă puţin şi Îl vor vedea. Întreaga perioadă a absenţei
Sale, din punct de vedere divin, comparată cu eternitatea, ar fi numai puţin
timp. Apoi în virtutea “schimbării” învierii, ei Îl vor vedea, pentru că vor fi
făcuţi ca El. “În lume veţi avea necazuri, dar îndrăzniţi, Eu am biruit lumea.”
“V-am spus aceste lucruri ca să aveţi pace în Mine.” În capitolul 17 este
consemnată rugăciunea Sa minunată către Tatăl pentru urmaşii Săi — nu numai
pentru apostoli, ci şi pentru toţi aceia care vor crede în El prin cuvântul lor.
În grădina Ghetsimani
Astfel vorbind, au
ajuns în Grădină, sau în curtea cu măslini unde se afla presa pentru extragerea
uleiului de măsline. Undeva aproape de intrare, opt dintre ucenici au fost
solicitaţi să rămână şi să vegheze în timp ce Isus împreună cu preaiubiţii
Petru, Iacov şi Ioan au mers puţin mai departe. Şi apoi, dându-Şi seama de
imposibilitatea chiar şi a celor mai dragi prieteni ai Săi de a aprecia starea
Sa de tristeţe, S-a dus mai departe singur să vorbească cu Tatăl. Ucenicii,
nedumeriţi, uimiţi de lucrurile auzite de pe buzele Lui, n-au înţeles adevărata
situaţie. Evident ei au gândit că trebuia să fie ceva pilduitor în cuvintele
Sale. Voiau într-adevăr să vegheze împreună cu El, dar erau trudiţi şi s-au
cufundat în somn. Spiritul era binevoitor, dar carnea era slabă.
Dacă unii se întreabă
de ce Învăţătorul a preferat să fie singur în rugăciune atât de adesea,
răspunsul este: “Eu singur am călcat în teasc şi nici un om dintre popoare nu
era cu Mine” (Isa. 63:3). Ucenicii şi urmaşii Săi L-au iubit mult. Totuşi El a
fost singur, pentru că numai El fusese conceput de Spiritul sfânt. Urmaşii Săi
nu se puteau simţi atât de binecuvântaţi şi nici nu puteau fi concepuţi de
Spirit decât după ce sacrificiul Lui va fi fost sfârşit şi Se va fi înfăţişat
înaintea lui Dumnezeu pentru ei, să aplice pentru ei meritul Său prin atribuire;
să le permită să se alăture Lui ca jertfe în suferinţele din timpul prezent, ca
să poată fi părtaşi împreună cu El şi în slava care va urma.
Sf. Pavel,
referindu-se la experienţa Domnului nostru menţionată mai sus, spune că El a
adus rugăciuni cu strigăte mari şi cu lacrimi către Cel care putea să-L scape
din moarte, şi a fost ascultat cu privire la ceea ce S-a temut. De ce S-a temut?
Oare nu toată omenirea se confruntă cu moartea, iar unii dintre ei cu mare curaj
şi alţii cu bravură? O, este o mare deosebire între punctul de vedere al
Învăţătorului şi al nostru în ceea ce priveşte moartea. Noi ne-am născut
muribunzi. N-am cunoscut niciodată viaţa perfectă. Întotdeauna am ştiut că nu
există scăpare din moarte. Cu El a fost diferit. Toate experienţele Sale de pe
planul spiritual înainte de a veni în lume au fost în legătură cu viaţa,
perfecţiunea vieţii. “În El a fost viaţa” necontaminată, pentru că El a fost
sfânt, nevinovat, fără pată, despărţit de păcătoşi; viaţa Lui n-a venit de la
Adam. El ştia că fiind
perfect avea dreptul la viaţă, dacă trăia în acord perfect cu cerinţele divine.
Dar El ştia şi că prin legământ special cu Dumnezeu, “un Legământ de jertfă”,
fusese de acord să predea toate drepturile Sale pământeşti şi să permită să-I
fie luată viaţa. Tatăl Îi promisese o mare răsplată de glorie, onoare şi
nemurire prin învierea dintre morţi, dar aceasta depindea de ascultarea Sa
absolută în fiecare amănunt — în cuvânt, în gând, în faptă. Întrebarea era:
Fusese El absolut loial lui Dumnezeu în fiecare amănunt? Dacă nu, moartea
însemna pentru El stingerea veşnică a fiinţei; nu numai pierderea gloriei
cereşti promise ca răsplată, ci pierderea a toate. Putem să ne mirăm că n-a
înţeles? Ceasul părea atât de întunecat încât a zis: “Sufletul Meu este cuprins
de o întristare de moarte”. El ştia că trebuia să moară. Ştia că moartea era
necesară. Dar aici, acum, conturânu-se înaintea Lui, a doua zi era o execuţie
ruşinoasă ca hulitor, criminal, călcător al legii divine. Era oare posibil ca în
ceva, chiar şi în mod vag, să-Şi fi atribuit Sieşi onoarea cuvenită Tatălui? Era
oare posibil ca în vreo măsură să Se fi dat înapoi, fie şi numai în mintea Sa,
de la deplina ascultare de voinţa Tatălui? Se putea ca această răstignire ca
criminal să însemne pierderea favorii divine? Era necesar să moară astfel? Nu se
putea să treacă acest pahar umilitor? Aşa că S-a rugat într-o mare suferinţă. Şi
deşi manuscrisele greceşti mai vechi nu conţin afirmaţia că El a transpirat
picături de sânge, ştiinţa medicală ne spune că o astfel de experienţă n-ar fi
fost imposibilă într-o suferinţă mentală, nervoasă, încordată. Dar remarcăm
simplitatea frumoasă a declaraţiei cu care s-a încheiat rugăciunea Sa: “Totuşi,
nu cum voiesc Eu, ci cum voieşti Tu”. Ce credinţă şi
încredere copilărească şi frumoasă, chiar şi în mijlocul unei agitaţii
încordate! Sf. Pavel ne spune că El a fost ascultat în cele pentru care S-a
temut. Cum? Răspunsul lui Dumnezeu a venit prin mâini îngereşti. A apărut un
înger şi I-a slujit — I-a slujit în necesităţile Sale. “Nu sunt ei oare toţi
duhuri slujitoare trimise să slujească pentru cei care vor moşteni mântuirea?”
(Evr. 1:14). Nu suntem informaţi în ce cuvinte a fost exprimată această slujire
cerească faţă de Învăţătorul în singurătatea şi tristeţea Sa, dar ştim că
trebuie să fi fost cu deplina asigurare a favorii, simpatiei şi iubirii Tatălui
ceresc. El a fost ascultat în privinţa lucrurilor de care S-a temut. A primit
asigurarea că era bineplăcut Tatălui; că fusese credincios Legământului Său şi
că va avea învierea promisă. Din acel moment,
Învăţătorul a fost cel mai calm dintre toţi cei care au avut vreo legătură cu
marile evenimente din acea noapte şi din ziua următoare. Ofiţerii, servitorii,
Sinedriul, preoţii, Irod şi războinicii lui, Pilat şi soldaţii lui şi gloata
gălăgioasă — toţi erau nervoşi, toţi erau frământaţi. Numai Isus era calm.
Aceasta a fost pentru că El avea asigurarea Tatălui că totul era bine între Ei.
După cum această asigurare binecuvântată I-a dat curaj Învăţătorului, tot aşa
urmaşii Lui de atunci încoace au aflat că, “dacă Dumnezeu este pentru noi, cine
va fi împotriva noastră?” Dacă avem pacea lui Dumnezeu domnind în inimile
noastre, aceasta întrece orice înţelegere umană. Iuda apostatul
nerecunoscător Lumea este plină de
caractere care dezamăgesc în mod jalnic. Toţi eşuăm în multe lucruri. Egoismul,
josnicia, perversitatea, mândria etc., marchează familia umană dureros de mult.
Dar pe lângă acestea, poate cineva găsi ceva mai reprobabil decât ingratul
care-şi trădează cel mai bun prieten? Lumea are aceeaşi
părere în privinţa caracterelor ca acela al lui Iuda. Şi deşi el este un exemplu
renumit, nu este nicidecum o excepţie; sunt mulţi. Unii trăiesc în ziua de azi.
Dar oricine poate vedea josnicia unei astfel de dispoziţii cu
o claritate
rezonabilă, va fi în mod sigur ferit de a manifesta un astfel de caracter,
oricât de josnică ar putea fi dispoziţia sa. Omul care L-a putut vinde pe
Învăţătorul său pentru treizeci de arginţi este pe drept în dispreţul întregii
omeniri. Nu numai cei treizeci de arginţi l-au influenţat pe ingrat. Mai curând
a fost mândria. El se gândise să fie asociat cu Învăţătorul pe un tron
pământesc. Şi-a bazat credinţa pe această aşteptare. Acum acelaşi Învăţător a
explicat mai clar că tronul încă nu era în perspectivă, că acesta aparţinea unui
veac care urma acestuia şi că va fi dat numai acelora care se dovedesc loiali şi
credincioşi până la moarte. În mintea lui Iuda acest lucru n-a luat cea mai
înţeleaptă şi cea mai bună cale. Dispreţuind pe Marele Învăţător, cel înşelat a
intenţionat probabil ca predarea să fie numai temporară — o lecţie pentru
Învăţătorul ca să nu vorbească aşa, să nu ducă lucrurile prea departe — un
imbold pentru El, forţându-L să-Şi folosească puterea pentru a se opune celor
care căutau să-I ia viaţa, şi astfel, înălţându-Se pe Sine, să asigure pentru
ucenici partea în împărăţia pe care o promisese, sau, dacă nu va face aşa, să
strice tot planul. Vai, iubirea de bani, iubirea de putere îngâmfă, şi pe unii
care devin beţi de ambiţie îi face să delireze. Cât de necesar este ca toţi
urmaşii Domnului să-şi aducă aminte mesajul: “Oricine se va înălţa, va fi
smerit; şi oricine se va smeri, va fi înălţat!” “Smeriţi-vă deci sub mâna cea
tare a lui Dumnezeu, pentru ca, la timpul potrivit, El să vă înalţe”. Mat.
23:12; 1 Pet. 5:6. ***
C. M. 412 În grădina
Ghetsimani Priveghiaţi şi voi cu Mine Locul paşnic, liniştit, Zise învăţăceilor,
Era locul rugăciunii Până când cu plecăciune Al lui Isus mult iubit. Mă voi ruga
Tatălui. În acest loc El
mersese Şi mergând puţin ‘nainte Cu ai Săi învăţăcei A căzut pe faţa Sa,
Şi-adesea El Se rugase, Zicând, bunule Părinte, Pentru El şi pentru ai Săi. Fie
numai voia Ta. Nu plecase niciodată
Tot cu aceste cuvinte El cu atâta întristare El de trei ori S-a rugat, În
grădina neuitată, Suferind chinuri cumplite Ca-n noaptea de trădare. Pentru a
lumii păcat. El
trebuia să plătească Când la-nvăţăcei venise Preţul răscumpărării, I-a aflat pe
toţi dormind, Ca lumea s-o mântuiască N-aţi putut şi voi cu Mine Din păcat şi
din moarte. Încă un ceas să priveghiaţi? R — 5550 / octombrie
1914 De ce suferinţa din
Ghetsimani? Marcu 14:32-42
“Vegheaţi şi
rugaţi-vă ca să nu intraţi în ispită.” Marcu 14:38. După instituirea
Cinei care aminteşte moartea Sa, Isus şi ucenicii au cântat o cântare, apoi au
plecat din cetate spre Muntele Măslinilor care este în faţă — poate la o
distanţă de un kilometru şi jumătate. Se pare că în drumul spre Ghetsimani le-au
fost date ucenicilor câteva învăţături importante. Evanghelia Sf. Ioan le
consemnează pe acestea în capitolele 15-17. Cuvântul Ghetsimani
înseamnă presă de ulei — un nume care este plin de semnificaţie. Când ne amintim
că evreii foloseau uleiul de măsline atât pentru mâncare cât şi pentru lumină,
şi că Isus este atât Cel care hrăneşte cât şi Cel care luminează lumea, vedem o
potrivire specială în faptul că a avut experienţe zdrobitoare, care aproape I-au
zdrobit sufletul, într-o grădină folosită pentru zdrobirea măslinelor şi
extragerea uleiului din ele. Ghetsimani nu era o
grădină de flori, ci o livadă de măslini. Locul presupus este încă păstrat cu
grijă şi păzit de călugări franciscani. În grădină sunt nişte măslini foarte
vechi şi un stejar extrem de vechi. Se presupune că grădina a aparţinut unora
dintre prietenii lui Isus; şi se pretinde că există ceva dovadă că Ioan Marcu,
scriitorul Evangheliei Sf. Marcu, a fost flăcăul care a fost trezit din somnul
său de agitaţia provocată de arestarea lui Isus şi care a ieşit cu învelitoarea
pentru noapte pe el. Marcu 14:51, 52. O notă de avertizare
În drum spre
Ghetsimani, Isus a căutat să imprime în mintea ucenicilor faptul că ei intrau
într-o criză mare. El le-a citat profeţia: “Loveşte pe păstor şi oile se vor
risipi” (Zah. 13:7). Le-a spus clar că drept rezultat toţi vor fi supăraţi —
descurajaţi, poticniţi, uimiţi. Lucrul la care nu se aşteptau se va întâmpla.
Sf. Petru, plin de
încredere în devotamentul său faţă de Domnul, a negat aceasta, declarând că nu
va fi adevărat în cazul său — că, chiar dacă va fi adevărat despre toţi
ceilalţi, el va fi gata să moară cu Învăţătorul, mai degrabă decât să se lepede
de El. Isus a insistat totuşi că Sf. Petru era în mare pericol. El se încredea
prea mult în carnea sa şi nu privea spre Dumnezeu, veghind în rugăciune
împotriva ispitei. De fapt, toţi ucenicii s-au unit în acelaşi protest împotriva
acuzaţiei făcute de Isus. Ei s-au declarat loiali şi gata să moară. Ce puţin
ştiau ce încercări aspre urmau să vină peste ei! În mod sigur aici
există o lecţie pentru toţi urmaşii lui Isus —
astăzi la fel ca atunci. Este corect să ne simţim pe de-a-ntregul hotărâţi să
fim loiali cauzei Domnului chiar până la ultima suflare, deoarece o astfel de
hotărâre este foarte necesară pentru învingere. Greşeala făcută de mulţi este că
nu-şi dau seama cât de severe pot deveni încercările şi ispitele — că nu-şi dau
seama de necesitatea ajutorului ceresc în orice timp de lipsă pentru noi.
Apostolul a scris: “Când sunt slab, atunci sunt tare” (2 Cor. 12:10). Prin
aceasta, el fără îndoială a vrut să spună: Când sunt pe deplin loial Domnului,
îmi simt slăbiciunea şi neputinţa, dar sunt tare pentru că atunci mă bazez în
special pe ajutorul ceresc — atunci veghez şi mă rog şi astfel sunt prevenit
împotriva ispitelor. Fără îndoială, la sfârşitul acestui Veac — în zilele de
încheiere ale acestei Dispensaţii Evanghelice — vor veni experienţe Ghetsimane
pentru Biserica lui Cristos. Cei care vor rezista la acele ispite şi încercări
şi vor ieşi biruitori, vor fi cei a căror credinţă şi încredere în Domnul sunt
puternice —
cei care veghează şi se roagă ca să nu cadă în ispită şi care sunt astfel
păziţi. După cum Domnul nostru l-a prevenit pe Sf. Petru şi pe ceilalţi apostoli
în privinţa încercărilor lor viitoare, tot aşa ne-a prevenit şi pe noi în
legătură cu încercarea crucială care se apropie. Să profităm de experienţele
apostolilor consemnate în această lecţie. “Cuprins de o
întristare de moarte” Sosit în grădină,
Isus a lăsat pe opt dintre apostoli aproape de intrare şi a mers mai departe
într-un loc mai retras cu Petru, Iacov şi Ioan. Toţi trebuiau să vegheze, să fie
în gardă împotriva a ceva ce urma să se întâmple, ceva despre care Isus ştia,
dar care părea foarte improbabil pentru apostoli. Ei nu erau în stare să
înţeleagă pesimismul Învăţătorului, chiar dacă compătimeau cu El.
Era miezul nopţii, şi
ei obişnuiau să se culce devreme. Încordarea serii şi învăţăturile grele pe care
Învăţătorul le dăduse, au avut ca efect asupra lor somnolenţa. Ei au dormit în
loc să vegheze şi să se roage. Aceasta a fost adevărat chiar şi pentru cei trei
mai apropiaţi Învăţătorului. Dorind să fie singur
în comuniunea Sa cu Tatăl, Isus a mers la o aruncătură de piatră singur într-un
loc retras. În suferinţa care a venit peste El, tot mereu a venit să caute
compătimire umană, numai pentru a-i găsi pe cei dragi ai Săi adormiţi
nepăsători. Bine a fost exprimat de către profet: “Nici un om dintre popoare nu
era cu Mine” (Isa. 63:3). El a călcat singur teascul tristeţii.
Numai când a terminat
de dat sfaturi apostolilor Săi şi i-a lăsat pe unii la intrarea în grădină,
numai atunci se pare că Învăţătorul S-a gândit la Sine şi la evenimentele
extraordinare aşteptate pentru următoarele câteva ore. Lăsându-i pe cei trei
favoriţi ai Săi, a dat expresie apăsării care părea să se lase brusc peste
sufletul Său. El a exclamat: “Sufletul Meu este cuprins de o întristare de
moarte”. Mă simt ca şi cum aş muri acum, fără să ajung la acea mare criză care
este înaintea Mea. Citim că El “a început să Se întristeze şi să Se mâhnească
foarte tare”. În greacă exprimarea este tot aşa de tare, însemnând surprindere
completă şi tulburare mare, conţinând ideea de singurătate, dor, lipsa
prieteniei. Sentimentul de
nefericire, disperare care a venit deodată asupra Mântuitorului a continuat o
vreme; pentru că El a mers la Tatăl în rugăciune de trei ori, cerând ca această
oră să treacă de la El, această apăsare grozavă care Îi frângea inima. Luca
evanghelistul, care era medic, ne spune că suferinţa Învăţătorului a fost de aşa
natură încât L-a făcut să transpire cu sânge. Deşi această mărturie în ceea ce
priveşte transpiraţia cu sânge nu se găseşte în manuscrisele mai vechi, totuşi
medicii sunt de acord că astfel de experienţe au avut şi alţii în mare
suferinţă. Cauza suferinţei
Învăţătorului Cum ne explicăm marea
suferinţă a Învăţătorului în anticiparea morţii Sale, despre care avea
cunoştinţă dinainte şi despre care le spusese ucenicilor Săi, asigurându-i de
asemenea, ca şi în această lecţie, că va învia din morţi a treia zi? De ce
gândul morţii să conţină pentru Răscumpărătorul mai mare teroare decât pentru
unii dintre urmaşii Săi, da, decât pentru lume în general?
Sute de martiri au
mers în moarte la fel de groaznic sau mai groaznic. Sute au dat dovadă de mare
curaj, tărie în faţa unei morţi la fel de oribile. Cum vom explica noi această
atitudine a Mântuitorului şi a faptului că El S-a rugat atât de serios ca ora
sau paharul să treacă de la El? Pentru a aprecia
această întrebare şi răspunsul ei potrivit, trebuie să ne amintim cât de diferit
a fost Învăţătorul de tot restul omenirii. O sentinţă a morţii planează asupra
tuturor oamenilor. Ştim cu toţii că este numai o chestiune de timp când vom
muri. Ştim cu toţii că procesul morţii poate dura cel mult câteva ore. Nu numai
că nu avem speranţă de a scăpa de moarte, dar fiindcă suntem nouă zecimi morţi,
facultăţile noastre intelectuale sunt amorţite mai mult sau mai puţin. Suntem
mai mult sau mai puţin nechibzuiţi, nepăsători şi în aceeaşi măsură nestăpâniţi.
Manifestarea
curajului adevărat Există soldaţi care
se aruncă în luptă în faţa morţii fără să arate nici o frică, şi de asemenea
există cai care fac acelaşi lucru. Cel mai mare curaj însă este manifestat de
aceia care ştiu, înţeleg, apreciază pe deplin ceea ce fac şi care au o teamă
mare de moarte, dar care în ciuda acestui lucru merg înainte în ascultare de
porunca datoriei şi iubirii. Isus a fost un astfel de soldat. El a înţeles, cum
alţii n-au înţeles, ce este de fapt moartea. El a apreciat, cum alţii n-au
apreciat, însemnătatea şi valoarea vieţii. Isus lăsase gloria
cerească, lipsindu-Se de natura mai înaltă de pe planul spiritual, schimbând-o
cu natura umană, pentru că omul păcătuise şi pentru că în scopul şi aranjamentul
divin El trebuia să moară, Cel drept pentru cei nedrepţi, ca preţul de
răscumpărare al omului. Aceasta a fost voia lui Dumnezeu cu privire la El. El ne
spune că pentru acest scop a venit în lume. Acest gând I-a dominat întreaga
viaţă. El Şi-a depus viaţa zilnic, făcând voia lui Dumnezeu şi servind omenirea.
Acum El ajunsese la marele punct culminant. Tatăl ceresc
promisese că dacă Domnul nostru era credincios în lucrarea pe care I-o dăduse de
făcut, El va fi înviat din morţi prin putere divină pe planul spiritual de
existenţă şi la o stare mai înaltă decât avuse înainte. El nu S-a îndoit de
credincioşia Tatălui în această chestiune şi nu S-a îndoit nici de Puterea
Tatălui. Dar prevederea şi promisiunea Tatălui erau condiţionate; numai dacă Domnul nostru Îşi va
îndeplini partea cu credincioşie va primi învierea la viaţă mai înaltă. Dacă în
vreun sens sau grad, mare sau mic, El va ceda păcatului, pedeapsa pentru păcat
va fi peste El — “Cu moarte vei muri”. Timp de trei ani şi
jumătate viaţa Lui fusese devotată lui Dumnezeu şi împlinirii voinţei divine.
Singura întrebare era: făcuse El voia divină pe deplin, complet şi absolut,
într-un astfel de spirit încât să-I fie plăcut Tatălui ceresc? Mai mult de atât,
va putea El, va trece El prin experienţele următoarelor câteva ore cu un curaj
cuvenit, credinţă cuvenită, ascultare cuvenită; sau va cădea şi va pierde totul
în moarte. Nici un avocat pentru
Învăţătorul Astfel vedem cât de
diferit a fost în privinţa Învăţătorului faţă de cum este în privinţa oricăruia
dintre noi care căutăm să mergem în urmele Lui. Noi nu avem nimic de pierdut;
deoarece, ca rasă, suntem cu toţii sub sentinţa morţii. Pe lângă aceasta,
urmaşii lui Isus îşi dau seama că El a fost Fiul lui Dumnezeu care a murit
pentru păcatele noastre şi că meritul Său compensează pentru imperfecţiunile
noastre, pentru că noi rămânem în El şi dorim să facem voia Tatălui.
Dar dacă Învăţătorul
ar fi căzut, n-ar fi fost nimeni să repare pentru El. Eşecul Lui ar fi însemnat
moarte veşnică. Mai mult, ar fi însemnat pierderea tuturor binecuvântărilor
speciale pe care I le promisese Dumnezeu ca răsplată pentru credincioşie
deosebită. Ar fi însemnat pierderea marelui privilegiu de a face lucrarea
Tatălui de ridicare a omenirii din condiţiile păcatului şi morţii prin Împărăţia
Mesianică. Într-un cuvânt, viaţa personală eternă a Învăţătorului era în cumpănă
în acea noapte în Ghetsimani, după cum erau şi toate perspectivele de glorie,
onoare, nemurire şi mare înălţare la dreapta Tatălui, mai presus de îngeri,
stăpâniri şi puteri. Nu este de mirare că
Învăţătorul, dându-Şi seama de toate acestea, a fost covârşit de acest gând! Nu
este de mirare că El a dorit ca, dacă era posibil ca planul divin să fie
realizat altfel, El să fie salvat, cruţat de necazurile deosebite şi de
experienţele oribile din orele care tocmai Îi stăteau în faţă! O parte din
ororile acelei experienţe a fost desigur faptul că trebuia tratat ca un
răufăcător, ca un hulitor al lui Dumnezeu, cu un duşman al lui Dumnezeu şi al
dreptăţii. De ce S-a temut
Domnul nostru? Pentru un suflet
decăzut şi depravat, aceasta ar însemna puţin lucru; dar pentru Cel plin de
iubire şi loialitate faţă de Tatăl, astfel de experienţe ar fi groaznice — ca
Acel care a sacrificat tot ce avea, chiar gloria Sa cerească şi interesele Sale
pământeşti, pentru a face voia Tatălui, să fie considerat un hulitor al lui
Dumnezeu şi să fie răstignit ca un răufăcător, ca o persoană primejdioasă! Ce
experienţă teribilă pentru unul cu un suflet atât de rafinat şi nobil cum a avut
Isus, despre care citim că a fost “sfânt, nevinovat, fără pată, despărţit de
păcătoşi!” Se pare că această
înjosire a fost lucrul pentru care S-a rugat Isus dacă se putea să treacă de la
El. El nu S-a rugat să nu moară; căci ştia că venise în lume cu acest scop şi că
numai prin moartea Sa putea fi îndepărtată pedeapsa cu moartea care zăcea peste
familia umană. El vorbise despre moartea Sa în mod repetat; El nu Se gândise
nici măcar o dată să scape de moarte. Ştia bine că “nu pot carnea şi sângele să
moştenească Împărăţia lui Dumnezeu”. Dar El spera că Tatăl putea să aibă un mod
de a trece peste înjosirea acelei ore. Totuşi, chiar şi în cea mai mare
suferinţă a Sa, Învăţătorul S-a rugat: “Totuşi, nu cum voiesc Eu, ci cum voieşti
Tu”. Sf. Pavel ne asigură
că experienţele Ghetsimane ale Învăţătorului au fost legate de frică — nu frica
de moarte, ci frica de a rămâne mort, frica de faptul că Tatăl nu-L va socoti
vrednic de acea înviere glorioasă care-I fusese promisă pe baza condiţiilor de
ascultare absolută. St. Pavel spune: “El este Acela care în zilele vieţii Sale
pământeşti, aducând rugăciuni şi cereri cu strigăte mari şi cu lacrimi către Cel
ce putea să-L scape din moarte (prin înviere), şi fiind ascultat din pricina
evlaviei Lui …” (Evr. 5:7). El a fost scăpat din moarte; şi mai mult de atât,
Tatăl I-a dat asigurarea că va fi scăpat din moarte. Întărit de sus
Aceasta este
explicaţia afirmaţiei că un înger al lui Dumnezeu I S-a arătat în grădină şi L-a
întărit — I-a dat asigurarea de la Tatăl că fusese credincios până în acel
moment şi că binecuvântarea divină va fi cu El în ora încercării care era
aproape. Începând cu acel moment, toată frica şi suferinţa au dispărut. Dacă
Tatăl Îl aprobase până aici şi dacă binecuvântarea şi zâmbetul Tatălui erau cu
El, putea să îndure toate lucrurile, orice venea. Tot restul acelei nopţi şi în
ziua următoare, Isus a fost cât se poate de calm, sub cele mai severe
împrejurări. El i-a mângâiat pe acei care Îl plângeau; a încredinţat-o pe mama
Sa credinciosului Sf. Ioan etc. Aceste experienţe ale
Învăţătorului le găsim mai mult sau mai puţin repetate la ucenicii Săi. Când
sunt asiguraţi că păcatele le sunt iertate, că Tatăl Însuşi îi iubeşte, că harul
Său le este de ajuns şi că haina dreptăţii Răscumpărătorului îi acoperă, urmaşii
lui Isus pot să fie curajoşi în astfel de situaţii, chiar dacă se tem de moarte.
Trebuie să fie
amintită o mare deosebire între Învăţătorul şi urmaşii Săi: În timp ce “nici un
om dintre popoare” nu era cu El, cu noi este altfel; Învăţătorul este cu noi,
spunând: “Nicidecum n-am să te las, cu nici un chip nu te voi părăsi”. Mai mult,
şi în cazul nostru există o părtăşie a spiritului între fraţii lui Cristos, ale
căror cuvinte de încurajare pe cale, în timp ce veghează cu noi şi se roagă cu
noi, sunt o sursă de putere în orice timp de necaz. Muţumindu-I pentru toată
prevederea şi aranjamentele divine, să înaintăm spre Ghetsimaniul nostru, tari
prin puterea pe care Dumnezeu ne-o dă prin Fiul Său. ***
C. M. 201 Când cina
cea de pe urmă Pe Petru, Iacov şi Ioan, Isus a sfârşit, Luându-i cu Sine, El
către-nvăţăceii Săi, Într-o frică mare s-au dus, Într-acest fel a vorbit: Pe-al
Măslinilor munte. Iubiţilor să privegheaţi, Şi când Isus S-a chinuit, În ispită
să nu intraţi, Apostolii s-au odihnit Ci să vă rugaţi. Şi au adormit. Ora
despărţirii noastre Iar pe El L-a înconjurat Vine, să vă las; O frică mare,
Paharul durerilor Ştiind toate din-nainte, Eu trebuie să-l golesc. Ce moarte va
avea!