Capitolul
12 Fapta de trădare a
lui Iuda R — 2467 / mai 1899
Domnul nostru vândut
Ioan 18:1-14
“El era dispreţuit şi
părăsit de oameni.” Isaia 53:3. După Cina cea din
urmă, după discursul Său pentru ucenici în privinţa Viţei şi a mlădiţelor, a
urmat rugăciunea frumoasă a Domnului nostru consemnată în Ioan capitolul
17. Apoi, probabil pe
la miezul nopţii, Isus cu cei unsprezece au ieşit pe poarta Ierusalimului, au
trecut peste pârâiaşul numit Chedron şi au intrat în livada cunoscută ca Grădina
Ghetsimani, de pe dealul de deasupra pârâului: poate că era
o grădină publică,
sau poate era proprietatea cuiva prietenos faţă de Domnul nostru. Locul unde se
presupune că a fost grădina este menţinut şi acum ca grădină şi aşa a fost de
secole. Este în grija unor călugări, cărora le place să primească vizitatori ca
s-o viziteze. Acum se află în această grădină cam şase sau opt măslini mari şi
evident foarte vechi — aceştia dau semne a
fi de cel puţin o mie de ani vechime, dar este posibil să fie mai vechi.
În timp ce vorbea cu
ucenicii Săi şi Se ruga pentru ei, se pare că Domnul nostru era plin de curaj:
în timp ce-i îndemna să nu li se tulbure inima, evident inima Sa nu era
descurajată. Dar în timp ce mica ceată mergea agale spre Ghetsimani, putem
presupune că peste sentimentele iubitului nostru Răscumpărător s-a lăsat o mare
greutate. Ni-L putem imagina zicând: “Sufletul Meu este cuprins de o întristare
de moarte” (Mat. 26:38). Prin urmare, vizita aceea în Ghetsimani era evident
foarte diferită de cele anterioare. O oarecare apreciere a ocaziei deosebite a
fost fără îndoială inspirată în inimile apostolilor de deprimarea Învăţătorului,
şi totuşi probabil ei nu înţelegeau decât puţin ce era pe cale să se întâmple.
Spicuim din alţi
evanghelişti că, ajunşi în grădină, Domnul nostru a lăsat pe opt dintre apostoli
lângă poartă, luând pe Petru, Iacov şi Ioan, cei mai apropiaţi tovarăşi ai Săi,
puţin mai departe cu El, prevenindu-i să vegheze şi să se roage, fiindcă era un
ceas de încercare specială. Mergând puţin mai departe singur, El a comunicat cu
Tatăl în secret. Sentimentele Sale n-au fost şi nu puteau fi împărtăşite nici
chiar de ucenicii Săi iubiţi; ei nu puteau aprecia încercarea prin care trecea
El; nu fuseseră concepuţi încă de spirit. Astfel, în cel mai greu ceas Isus a
fost singur. “Nici un om dintre popoare nu era cu Mine.” Isa. 63:3.
Pentru majoritatea,
chiar dintre creştini, este greu să aprecieze adevăratul caracter al încercării
Domnului, care în această împrejurare a acţionat în aşa mod asupra sistemului
Său nervos încât a produs o sudoare cu sânge. Mulţi compară cursul Domnului
nostru cu acela al unora dintre urmaşii Săi martiri, care au mers în moarte cu
un remarcabil curaj, şi comparând lucrurile sunt înclinaţi să se întrebe de ce
Domnul nostru, care a fost perfect, a trebuit să îndure mai multă suferinţă
decât urmaşii Săi imperfecţi. Pentru a înţelege adevărata situaţie este necesar
să se ţină minte câteva lucruri: (1) Pentru Domnul
nostru, care avea un drept perfect la viaţă, depunerea ei în moarte era o
chestiune total diferită de depunerea unei vieţi pierdute şi ştirbite din partea
celor care oricum nu puteau spera s-o păstreze. (2) Rasa noastră, nouă zecimi
moartă deja, are numai o slabă apreciere a marii valori a vieţii — toată
experienţa ei fiind în legătură cu moartea, a ajuns să privească moartea cu
nepăsare. Dar n-a fost aşa cu Domnul nostru, “prinţul vieţii”, care fusese cu
Tatăl de la început şi prin care au fost făcute toate lucrurile
— El a înţeles viaţa
ca un dar foarte preţios, un privilegiu, o bucurie. Pentru El, prin urmare,
moartea trebuie să fi fost mult mai îngrozitoare decât pentru noi care suntem
nouă zecimi morţi, şi în mod corespunzător greoi în toate simţurile. Este
adevărat, El a avut asigurarea Tatălui că dacă era credincios până la moarte va
fi înviat şi fără îndoială a crezut făgăduinţa Tatălui — tot cursul vieţii Lui
dă dovadă abundentă în privinţa credinţei Sale necondiţionate în Tatăl. Şi
totuşi în cazul Său, aceasta trebuie să fi fost o încercare crucială pentru
credinţă, cu mult mai mult decât în cazul nostru. După cum noi avem de dat numai
o fărâmă dintr-o viaţă pierdută, tot aşa, pe de altă parte, avem nu numai
făgăduinţa Tatălui a unei vieţi viitoare prin Cristos, ci avem şi exemplul
puterii Tatălui în învierea iubitului nostru Răscumpărător. Dar Domnul nostru
Isus n-a avut nici o astfel de dovadă a puterii divine; El trebuia, potrivit
făgăduinţei divine, să fie “Cel întâinăscut dintre cei morţi”, un prim-rod
pentru Dumnezeu dintre creaturile Sale. Colos. 1:18; 1 Cor. 15:20.
Dar toate acestea
fuseseră deja socotite, cântărite şi acceptate chiar de la începutul slujirii
Sale. El informase deja pe ucenici că era necesar ca El să-Şi dea viaţa pentru
oi şi că era pe cale să facă acest lucru (Ioan 10:15). Nu trebuie să presupunem,
prin urmare, când dragul nostru Răscumpărător S-a rugat “Tatăl Meu, dacă este cu
putinţă, să treacă de la Mine paharul acesta”, că El a vrut dacă era cu putinţă
să scape de moarte. El ştia bine şi explicase deja apostolilor că atragerea
lumii nu putea avea loc decât dacă era înălţat ca jerfa pentru păcat — că era
absolut necesar ca El să moară pentru păcatele noastre şi să intre în slava Sa.
Ioan 3:14; 12:32. Paharul pentru care
S-a rugat să treacă de la El dacă era cu putinţă, trebuie de aceea să presupunem
că a fost ruşinea şi înjosirea arestării ca un călcător de lege, un proces şi o
condamnare publică, iar apoi o răstignire ca un răufăcător. Un lucru era să
moară pentru păcatele noastre, cum mor în general oamenii, fără o ruşine
specială sau insultă; alt lucru era ca El să moară cu astfel de ruşine,
dezonoare şi dispreţ extrem. Foarte probabil că în înţelepciunea Tatălui acest
ultim aspect a fost ţinut mai mult sau mai puţin ascuns de iubitul nostru
Răscumpărător, până chiar aproape de timpul împlinirii lui. Şi se pare că Domnul
nostru n-a văzut o necesitate absolută ca El să sufere, mai mult decât a suferit
păcătosul, pentru a plăti preţul de răscumpărare a omului. Ca atare, rugăciunea
Sa un timp a fost “dacă este cu putinţă să treacă de la Mine paharul acesta”.
Apostolul de asemenea observă această distincţie spunând: “S-a făcut ascultător
până la moarte”, iar apoi adaugă “şi încă moarte de cruce”. Filip. 2:8.
Moartea de cruce, cu
dezonoarea, ocara ei etc., după câte putem noi judeca, n-a fost necesară ca
preţul nostru de răscumpărare, fiindcă pedeapsa nu spunea, în ziua în care vei
mânca din el vei muri cu dezaprobare publică şi cu dezonoare prin răstignire.
Deoarece pedeapsa a fost moartea (Gen. 2:17), putem presupune că moartea
Domnului nostru ar fi plătit negreşit preţul de răscumpărare a omului. Totuşi,
aspectele în plus au fost considerate necesare de către Tatăl, şi “paharul” n-a
trecut de la El. Tatăl a cerut această ascultare extremă ca o probă, o dovadă nu
numai pentru El Însuşi, ci şi înaintea tuturor creaturilor Sale inteligente, a
absolutei loialităţi a inimii “preaiubitului Său Fiu”, căruia El intenţiona să-I
confere curând după aceea marea binecuvântare şi înălţare la propria Sa natură
divină şi la comoştenire în Împărăţia Sa. Şi loialitatea dragului nostru
Răscumpărător a fost deplin atestată, după cum declară apostolul; El a
“dispreţuit ruşinea”, adică ruşinea n-a fost nimic pentru El în comparaţie cu
împlinirea scopurilor Tatălui, de a-I fi plăcut Tatălui (Evr. 12:2). Atâta vreme
cât a gândit că exista o posibilitate de eliminare a aspectului ruşinii, El a
avut o nelinişte agitată să fie eliminat, dacă era cu putinţă; dar imediat ce
Şi-a dat seama că nu era voia Tatălui, inima Sa a răspuns prompt: “Nu cum voiesc
Eu, ci cum voieşti Tu”. Decizia în privinţa voinţei Tatălui I-a adus imediat
putere; acum era pregătit pentru orice experienţă, “tare în Domnul şi în puterea
tăriei Lui”. Între timp Iuda, care
cu câteva zile înainte se angajase la marele preot să-L vândă pe Isus şi care
părăsise odaia de sus imediat după Cină ca să-şi realizeze planul infam, primise
de la preoţii cei mai de seamă şi de la farisei o ceată de oameni, cu o persoană
responsabilă ca ofiţer, a cărui misiune era să-L aresteze pe Isus noaptea şi
să-I asigure executarea înainte de Paşti. Trebuie să ne exprimăm dezacordul
complet cu ideea comună că această “ceată” era compusă din trei până la şase
sute de soldaţi romani. Aceştia desigur au procedat foarte diferit de cum ar
proceda soldaţii de obicei în astfel de împrejurări. În afară de aceasta,
relatarea tuturor evangheliştilor este că această ceată a fost trimisă, nu de
Pilat sau de Irod, reprezentanţii romani, ci de preoţii cei mai de seamă şi de
farisei, care, după cum ştim, nu deţineau nici o comandă a garnizoanei romane.
După înţelegerea noastră, această ceată care L-a prins pe Isus era foarte
asemănătoare cu cea menţionată în Ioan 7:32-46. Se pare că Sinedriul
evreiesc avea o anumită autoritate în privinţa chestiunilor religioase şi le era
permis să facă arestări, dar nu să execute pe criminali fără consimţământul
guvernatorului roman. Ne amintim că apostolii au fost arestaţi în câteva ocazii
de către astfel de slujbaşi ai evreilor. Vezi Fapte 5:17, 18, 22, 25-40.
Atât Matei cât şi
Marcu vorbesc despre această amestecătură, sub conducerea preoţilor de seamă şi
a fariseilor, ca despre o “mulţime”, şi cuvintele Domnului nostru arată că
aceştia erau înarmaţi cu ciomege şi cu săbii aşa cum obişnuia poporul în
general, şi El nu menţionează suliţe, care ar fi fost probabil armamentul unei
cete de soldaţi romani. Această idee este mai departe accentuată de faptul că
slujitorul marelui preot a fost cel care se pare că a dat primul asalt asupra
lui Isus şi a primit o lovitură de sabie de la Petru. Dacă soldaţii romani ar fi
avut răspunderea acestei probleme, slujitorul marelui preot ar fi fost fără
îndoială mai puţin îndrăzneţ. Se presupune, şi se
pare pe bune temeiuri, că această ceată care-L căuta pe Isus, sub îndrumarea lui
Iuda, a mers mai întâi în odaia de sus pe care Domnul nostru şi apostolii
o părăsiseră probabil
cu mai puţin de o oră în urmă. Aflând că Isus şi cei unsprezece plecaseră, Iuda
ştia că foarte probabil îi va găsi în Grădina Ghetsimani, fiindcă “Isus de multe
ori Se adunase acolo cu ucenicii Lui”. Relatarea lui Ioan omite amănuntele
vânzării, pe care ceilalţi evanghelişti le dau: probabil că ucenicul iubitor s-a
simţit atât de ruşinat de fapte, încât a preferat să nu le menţioneze. Cu
siguranţă foarte puţine fapte de trădare au egalat-o vreodată pe aceasta, şi
toată omenirea, chiar în starea pervertită a minţii ei, pare să-şi dea seama că
poziţia de trădător este printre cele mai condamnabile de pe listă, şi putem fi
mulţumitori că astfel de trădare ca a lui Iuda, împotriva unei asemenea blândeţi
şi iubiri şi bunătăţi ca a Învăţătorului, nu este atât de obişnuită. Şi totuşi
există corespondenţe în experienţele poporului Domnului, “în primejdii între
fraţi mincinoşi”. Se cuvine ca noi să căutăm să nu permitem nimic înrudit cu
spiritul lui Iuda să ne otrăvească inima. Domnul nostru pune pe “membrii
trupului Său” în astfel de chestiuni pe un plan cu Sine Însuşi, şi ne asigură că
oricine va face rău unuia din cei mai mici dintre fraţii Săi, ar fi mai bine
pentru el să i se lege o piatră de moară de gât şi să fie aruncat în adâncurile
mării. Mat. 18:6. Desigur, întotdeauna
va fi un motiv, bun sau rău, în spatele fiecărei fapte făcute membrilor
subordonaţi ai corpului Său precum şi Capului. A găsi motive puternice nu
înseamnă a găsi scuze valabile pentru trădare. După experienţa şi judecata
noastră, lecţia este că astfel de trădare din partea “fraţilor mincinoşi” îşi
are originea de obicei în lăcomie, poftă după influenţă, putere sau poziţie, şi
dorinţa de a cinsti astfel de ambiţii nesfinte nu poate să nu corupă inima care
le nutreşte. După cum a spus cineva: “Semeni un gând,
culegi o faptă; Semeni o faptă,
culegi un obicei; Semeni
un obicei, culegi un caracter; Semeni
un caracter, culegi o soartă”. Iuda făcuse astfel de
semănare de gânduri rele un timp considerabil înainte ca gândurile sale să ia
forma exterioară a faptelor rele. El era lacom după bogăţie şi influenţă; el a
devenit casierul micului grup de ucenici şi aluzia Scripturilor este că el fura
o parte din contribuţii spre propriul său folos. Ca de obicei, iubirea sa de
bani a crescut cu cât a exercitat-o mai mult, până când a fost dispus să-L vândă
pe Învăţătorul pentru treizeci de arginţi — echivalentul a douăzeci de dolari în
banii noştri, deşi ca valoare în muncă reprezenta o sumă mult mai mare. Ar
părea, de asemenea, că Iuda aştepta Împărăţia promisă şi probabil anticipa o
poziţie înaltă de casier regal în acea Împărăţie. Este foarte probabil,
într-adevăr posibil, credem noi, că Iuda a fost serios dezamăgit în privinţa
rezultatului trădării sale. Se pare că s-a aşteptat ca Domnul să Se elibereze
prin putere miraculoasă din mâinile vrăjmaşilor. Aceasta este cea mai caritabilă
vedere pe care am putea s-o avem despre fapta sa de trădare: ea atenuează însă
foarte puţin urâţenia faptei, deoarece, acela care ar fi dispus să-şi insulte
cel mai bun prieten, chiar numai temporar, pentru bani, dă dovadă că şi-a vândut
iubirii sale de bani orice sentiment bun şi nobil al fiinţei sale. Într-adevăr,
iubirea onoarei poate să fi avut considerabil de-a face cu această chestiune,
căci el poate să fi sperat că prin producerea acestei crize, Domnul nostru va fi
obligat să-Şi stabilească mult promisa Împărăţie, sau altfel să recunoască
faptul că toate pretenţiile şi făgăduinţele Sale erau frauduloase.
Iuda desigur că a
reuşit să grăbească lucrurile şi să producă instalarea Împărăţiei embrionare a
lui Dumnezeu; dar nu în felul aşteptat de el, şi nici în oarecare grad în
onoarea sau avantajul lui. Aşa va fi cu cei care primesc adevărul şi care
declară că sunt ucenici în adevăr — dar nu în iubire de adevăr, ci în iubire de
onorurile sperate, fie prezente, fie viitoare. Toţi cei care chemăm numele lui
Cristos să fim atenţi, să veghem şi să ne rugăm ca nu cumva în careva din noi să
fie vreun element al acestui caracter josnic. Şi să ne amintim că există
diferite moduri secrete, precum şi cele mai evidente, în care putem trăda pe
Domnul şi pe “fraţi”. Evanghelistul spune
că Isus cunoştea dinainte tot ce urma să vină peste El. În altă parte ni se
spune că în timp ce Se ruga “I S-a arătat un înger din cer, întărindu-L” (Luca
22:43). Această slujire poate a constat în faptul că L-a informat despre voinţa
Tatălui în privinţa lucrurilor pe care trebuia să le sufere şi cum trebuiau
aşteptate, iar această cunoştinţă că lucrurile erau stabilite şi asigurarea că
Tatăl va supraveghea totul, I-au întărit inima şi I-au dat acel mare calm pe
care-l observăm în tot cursul Său ulterior. “Ceata” trimisă să-L
prindă evident s-a aşteptat că poate trebuia să-L caute în umbrele copacilor
etc., şi de aceea li s-au dat torţe şi făclii. Fără îndoială că au fost foarte
surprinşi că Domnul nostru, în loc să fugă de ei, a înaintat spre ei şi a
întrebat pe cine căutau. Este cu totul posibil ca unii din “ceată” să fi ştiut
despre Domnul dinainte — de minunile, de puterile Sale asupra diavolilor etc.,
şi acesta poate să fi fost motivul manifestării slăbiciunii lor, în aceea că
s-au dat înapoi şi au căzut cu faţa la pământ. Sau este posibil ca Domnul nostru
să fi exercitat asupra lor o putere mintală superioară care a produs acest
efect, cu scopul de a arăta că El avea putere deplină să li se împotrivească
dacă ar fi vrut să o folosească. Aceeaşi învăţătură,
credem noi, este dată şi din folosirea de către Petru a săbiei asupra
slujitorului marelui preot. Trebuie să ne amintim că unul dintre evanghelişti
relatează că Domnul nostru i-a instruit pe apostoli să-şi ia săbiile cu ei, şi
când au găsit două El a zis: “Destul” (Luca 22:36, 38). Domnul nostru nu Se
gândise că ucenicii Săi trebuiau să lupte o luptă naturală
pentru El, după cum a spus mai târziu: “Dacă împărăţia Mea ar fi din lumea
aceasta, slujitorii Mei s-ar fi luptat ca să nu fiu dat în mâinile iudeilor”
(Ioan 18:36). Cele două săbii au fost suficiente pentru a arăta că prinderea
Domnului nostru n-a fost din cauză că nu existau mijloace de apărare, nici din
cauza laşităţii din partea ucenicilor, ci datorită supunerii Sale — ştiind că-I
sosise ceasul şi că astfel se cuvenea ca El să sufere pentru păcatele noastre şi
să intre în slava Sa. Luca 24:46. După această
manifestare a puterii, care arăta capacitatea Sa deplină de a face faţă acelei
mulţimi, şi de fapt puterea Sa de a primi mai mult decât douăsprezece legiuni de
îngeri ca să-L întărească, dacă aşa ar fi dorit (Mat. 26:53), Îl găsim pe Domnul
nostru supunându-Se deplin ca să fie prins, punând numai condiţia ca ucenicii să
fie lăsaţi să plece. Ce mare este caracterul care într-un asemenea moment, în
condiţii atât de grele, să poată uita complet de sine şi să-l intereseze numai
binele altora! Este chiar cum trebuie să ne aşteptăm de la El!
“Ca să se împlinească
ce spusese prin cuvântul Său: “N-am pierdut pe nici unul din aceia pe care Mi
i-ai dat”.” Înţelegem că scriitorul vrea să spună că aici iarăşi găsim în cursul
Învăţătorului o exemplificare a grijii Sale pentru ucenici, aşa cum este enunţat
în rugăciunea Sa chiar înainte de a părăsi odaia de sus. Deşi ideea din această
rugăciune a fost în principal în privinţa intereselor lor spirituale, ca nici
unul dintre ei să nu se piardă, facem bine dacă observăm aceasta ca o ilustraţie
care confirmă grija Domnului nostru în privinţa intereselor materiale ale
tuturor celor care devin ucenici ai Săi. Nici un fir de păr de pe cap nu le va
cădea; nimic nu va fi permis să-i lezeze; fiecare eveniment şi afacere a vieţii
vor fi conduse pentru binele lor cel mai mare. Mat. 6:32, 33.
Probabil când au
început să-L lege pe Isus, Petru a scos sabia în apărarea Lui; poate că şi-a
amintit cuvintele Domnului cu câteva ore înainte, în sensul că toţi urmaşii Săi
Îl vor părăsi, şi propria sa făgăduinţă, “Chiar dacă toţi ar avea un prilej de
poticnire, eu nu voi avea” (Marcu 14:29). Nobilul, zelosul Petru! Îl iubim
pentru expresia nobilă a sentimentelor sale şi pentru apărarea eroică a
Învăţătorului cu sabia împotriva unui număr mai mare. Mulţi au obiceiul să
deplângă acţiunea lui Petru, ca fiind încă o acţiune pripită a sa. Trebuie însă
să ne amintim că apostolii nu primiseră încă Spiritul sfânt şi de aceea nu
puteau aprecia clar faptul că Împărăţia la care erau chemaţi era o Împărăţie
spirituală. În afară de aceasta, după cum am văzut, el a urmat doar sfatul
Domnului când a luat sabia cu sine, şi în mod evident de asemenea ducea la
îndeplinire scopul divin când a folosit-o. Nu vedem nimic de învinuit, totul de
lăudat. A fost un semn de o însemnătate mai mare decât şi-au putut da seama
Petru şi ceilalţi de acolo. Dar după ce a permis
ca lucrurile să meargă până acolo, Domnul nostru l-a oprit pe Petru zicând:
“Bagă-ţi sabia în teacă! Nu voi bea paharul pe care Mi l-a dat Tatăl să-l beau?”
Şi spunând astfel, l-a atins pe vrăjmaşul rănit şi l-a vindecat. Ucenicii
trebuiau să vadă, să înţeleagă, să fie pe deplin asiguraţi că Domnul nostru,
predându-Se duşmanilor Săi, a făcut-o de bună voie, şi de aceea procedurile au
fost astfel exprimate în gesturi încât să întărească această lecţie.
Cum străluceşte harul
umilinţei în toate afacerile mici ale misiunii iubitului nostru Răscumpărător;
chiar şi în acest moment al predării Sale în mâna vrăjmaşilor, El nu S-a lăudat
că acest curs al Său era voluntar, nici n-a căutat laudă ca martir! El declară
adevărul simplu, că Tatăl a cerut aceasta de la El ca o dovadă a loialităţii
Sale personale faţă de El. El Se declară un servitor al lui Dumnezeu, un fiu
care a învăţat ascultare prin lucrurile pe care le-a suferit. “Nu voi bea
paharul pe care Mi l-a dat Tatăl să-l beau?” Într-adevăr, aceasta a fost puterea
biruinţei Sale — voinţa Sa a fost pe deplin supusă voinţei Tatălui şi credinţa
Sa a înţeles că Tatăl n-a permis să vină peste El rele care nu erau necesare, ci
numai acelea pe care El le putea conduce şi le-a condus spre bine.
Aici se află o lecţie
valoroasă pentru toţi cei care caută să meargă în urmele Marelui Preot — pentru
toată Preoţimea Împărătească. Şi noi trebuie să ne amintim că atâta vreme cât
rămânem în Cristos şi căutăm să mergem în urmele Lui, toate experienţele grele
ale vieţii sunt măsurate cu grijă de către Domnul — că El nu toarnă în paharul
tristeţii şi încercării noastre unele experienţe amare care nu ne sunt necesare
şi care nu vor produce mai apoi o mult mai mare şi veşnică greutate de slavă (2
Cor. 4:17). Cu aceste asigurări şi cu dovezile credincioşiei Tatălui faţă de
Învăţătorul şi Înaintemergătorul nostru glorificat, putem avea într-adevăr mare
mângâiere, noi care am fugit să găsim refugiu în speranţa pusă în faţa noastră
în Evanghelie. Evr. 6:18-20. Vindecarea urechii
tăiate, ultima minune a Domnului nostru, a ilustrat foarte frumos caracterul şi
învăţăturile Sale. A exemplificat cuvintele Sale: “Iubiţi pe vrăjmaşii voştri …
faceţi bine celor care vă urăsc”. A arătat că El era plin de iubirea divină
insuflată de învăţăturile Sale şi că n-avea nici o amărăciune faţă de cei care
L-au insultat şi L-au prigonit. Legarea Domnului
nostru pare să nu fi fost deloc necesară, decât că “ceata” se poate să fi dorit
să-şi arate curajul celor care-i trimiseseră. Domnul nostru pare să fi protestat
în privinţa aceasta, cum arată relatarea dată în Marcu 14:48,
49: “Aţi ieşit ca
după un tâlhar, cu săbii şi ciomege, ca să Mă prindeţi? În toate zilele am fost
cu voi, învăţând pe oameni în templu, şi nu M-aţi prins. Dar acestea s-au
întâmplat ca să se împlinească Scripturile”. Atunci cei unsprezece L-au părăsit
şi au fugit. Iuda, mergând mai departe cu ceata, a mers la casa lui Ana,
preotul, care fără îndoială făcuse târgul cu el, şi fără îndoială atunci i-au
fost plătiţi cei treizeci de arginţi, Iuda arătând atunci că împlinise
contractul. Nenorocitul! Fiul Omului într-adevăr a mers la moarte, după cum
fusese scris despre El, dar aceasta n-a făcut ca trădarea, lăcomia şi spiritul
ucigaş care L-au predat vrăjmaşilor Săi să fie mai puţin oribile. La fel este şi
cu membrii trupului lui Cristos: trebuie ca ofensele să vină — face parte din
planul divin, ca trupul lui Cristos să împlinească ce lipseşte necazurilor
Capului (Colos. 1:24) — dar aceasta nu face mai puţin păcătoasă conduita celor
care au de-a face cu astfel de trădări — în special dacă ar fi fraţi mincinoşi
care s-au bucurat de ceva cunoştinţă a Adevărului. În fiecare caz însă, se va
observa că deşi încercările au produs binecuvântări pentru Domnul şi vor produce
şi pentru toţi credincioşii care suferă cu El, răsplăţile nedreptăţii căutate de
cei care apucă pe calea lui Iuda nu le vor aduce onorurile şi binecuvântările pe
care le-au râvnit şi pentru care s-au vândut să facă rău. R — 2778 / martie
1901 (extras) Paharul pe care Mi
l-a dat Tatăl Noi nu vom spune că
poporul Domnului nu trebuie să caute niciodată căi de scăpare din încercările şi
dificultăţile iminente; fiindcă avem făgăduinţa Domnului în privinţa aceasta, că
El nu va îngădui să fim ispitiţi peste ceea ce suntem în stare să suportăm, ci
odată cu ispita va da şi o cale de scăpare din acele aspecte ale ei care ar fi
peste putinţă să le îndurăm. De aceea, când simţim că supunerea noastră la rău a
ajuns la punctul ei culminant, unde trebuie să vină ajutorul, ori altfel cădem
complet, atunci este timpul să ne uităm în jur ca să vedem ce cale de scăpare
deschide Domnul pentru noi. Dar trebuie să fim siguri că acea cale de scăpare pe
care o apucăm nu este a noastră proprie, ci este pregătirea Domnului; căci, dacă
noi fugim de datorie, de încercare şi de probare într-un loc, ar însemna numai
să cădem în alte încercări şi probări, poate mai aspre, în altă parte. Noi
trebuie să ştim dinainte că încercările, greutăţile, persecuţiile, defăimările,
toate fac parte din porţia pe care a turnat-o Tatăl, nu numai pentru Capul
corpului, ci şi pentru toate membrele. De aceea, trebuie să fim pregătiţi să
suportăm greutatea ca buni soldaţi; nu fugind, ci acceptând curajos, ca fiind
din providenţa Domnului, orice ar putea El permite să vină peste noi, în afară
de cazul că vedem o cale de scăpare rezonabilă, potrivită, onorabilă, care să nu
fie în încălcarea legământului nostru, nici în încălcarea vreunei legi a
dreptăţii.