Capitolul
8
Intrarea triumfală în
Ierusalim
R — 2745 / decembrie
1900
Osana! Binecuvântat
este Cel care vine!
Matei 21:1-17
“Binecvântat este Cel
care vine în numele DOMNULUI!” Matei
21:9.
După cina descrisă în ultima noastră
lecţie, în dimineaţa următoare, prima zi a săptămânii (duminica noastră), Domnul
nostru Şi-a început devreme pregătirile pentru intrarea triumfală în Ierusalim
ca Împărat. Deşi El ştia bine că “ai Săi” nu-L vor primi, ci, după cum le
mărturisise deja ucenicilor Săi, va fi dat la moarte de către conducători, şi a
dat de înţeles în seara dinainte că ungerea Mariei era pentru înmormântarea Sa,
a fost totuşi necesar, ca parte din planul divin, să Se ofere formal ca Împărat
al evreilor şi astfel să împlinească pentru acel popor făgăduinţa lui Dumnezeu
că favoarea Sa va fi “întâi peste iudeu”.
Înainte Domnul nostru
Se împotrivise dispoziţiei unora din popor de a-L lua cu forţa şi a-L face
Împărat, retrăgându-Se din mijlocul lor etc. (Ioan 6:15); dar acum timpul,
timpul cuvenit fiind venit, chiar şi ceasul, El Şi-a plănuit în mod deliberat
procesiunea triumfală, în loc de a o împiedica, aşa cum făcuse înainte. A trimis
pe unii dintre ucenici după mânzul unei măgăriţe, manifestându-Şi puterea
supraomenească în aceea că a spus unde şi cum vor fi găsite animalele. A fost
folosit un măgar, mai degrabă decât un cal, iar tradiţia ne spune că astfel erau
obişnuiţi toţi împăraţii lui Israel să călărească spre încoronare.
Când a sosit
animalul, ucenicii şi toată mulţimea părea să intre în spiritul acelui
aranjament; fiindcă s-ar părea că un bun număr din cei care veniseră din
Ierihon, şi care fuseseră martorii puterii şi învăţăturilor Domnului nostru în
drum spre Cetatea Sfântă şi Paşti, au rămas în Betania pentru Sabat, cum a făcut
El. Aceştia, împreună cu ucenicii, au constituit o bună ceată, care a început
să-L salute pe Isus ca Împărat şi să-I aducă omagii, cum era obiceiul cu
notabilităţile pe timpul acela, întinzând pe drum haine ca să calce pe ele,
rupând iarbă, flori şi ramuri de palmier şi presărându-le în calea Lui.
Isus, în poziţia de
onoare, călărind în frunte, era urmat de această mulţime în drumul spre
Ierusalim. Apoi o altă mulţime din cetate, auzind că marele Profet şi Învăţător
era în Betania, a venit să-L vadă pe El şi pe Lazăr, iar aceştia, întâlnindu-L
pe Domnul şi mulţimea care striga în urma Lui, s-au întors şi au devenit o
avangardă, strigând ca şi restul: “Osana, Fiul lui David!”, ceea ce însemna
împărat, unul din linia împărătească. Probabil că ei s-au abţinut de a folosi
cuvântul “împărat” ca nu cumva să atragă asupra lor acuzaţii de trădare
împotriva împăratului Irod şi împotriva Imperiului Roman care-l susţinea la
putere.
Era o intrare
triumfală în cetatea Marelui Împărat mare sau ciudată, după punctul de vedere
din care era privită. Din punctul de vedere al ucenicilor şi al mulţimii, plină
de entuziasm mesianic şi de speranţe că mult doritele binecuvântări asupra lui
Israel erau aproape de realizare, şi plină de credinţă că acest mare Profet,
care avea puterea să învie morţii şi să vindece bolnavii, putea, la timpul Său
şi în felul Său, să devină şi să-i facă şi pe ei invincibili împotriva tuturor
duşmanilor, şi putea să împlinească cu prisosinţă toate lucrurile glorioase
prezise de profeţi — pentru aceştia era o mare ocazie, un triumf adevărat. Căci,
în pofida faptului că Isus le spusese înainte de multe ori despre moartea Sa, şi
chiar îl mustrase pe Petru pentru că a vorbit contrar, totuşi ucenicii Săi şi
alţii păreau să nu fi putut primi cuvintele Sale în sensul lor adevărat, şi să
le fi interpretat numai ca parte din “cuvintele Sale tainice”, care fără
îndoială mai târziu vor deveni luminoase într-o semnificaţie mare. Acest lucru
este atestat de cuvintele lor, chiar după moartea şi învierea Sa: “Noi
nădăjduiam că El este Acela care va răscumpăra pe Israel” (Luca 24:21).
Din punctul de vedere
al lui Irod, al lui Pilat, al preoţilor celor mai de seamă şi al cărturarilor,
această procesiune triumfală era numai o paradă a unui conducător fanatic şi a
adepţilor lui ignoranţi şi fanatici. Evident ei n-au văzut în ea mai mult
de-atât. Împăratul Irod şi Pilat, evident nu se temeau că acest Nazarinean
dispreţuit şi tovarăşii Săi vor fi vreodată în stare să organizeze şi să
echipeze o armată care să aibă vreo forţă împotriva ordinii de lucruri pe care o
conduceau ei. Conducătorii religioşi se temeau numai că fanatismul se putea
răspândi în vreun fel şi aduce asupra lor mânia şi opresiunea puterilor laice,
care puteau fi folosite ca scuză pentru amestec mai departe în libertăţile
evreilor. Foarte evident, nici unul dintre aceşti conducători de seamă nu
credeau în Isus ca Mesia trimis de Dumnezeu pentru împlinirea făgăduinţelor
graţioase ale Scripturilor lor. Pentru aceasta au mărturisit apostolii zicând:
“Ştiu că din neştiinţă aţi făcut aşa, ca şi mai-marii voştri”; “căci dacă ar fi
cunoscut-o, n-ar fi răstignit pe Domnul slavei”. Fapte 3:17; 1 Cor. 2:8.
Procesiunea aceea a
fost văzută din încă un punct de vedere de către Domnul nostru Însuşi şi de
către mulţimea nevăzută a îngerilor, spiritele slujitoare, trimise să slujească
celor care vor fi moştenitorii mântuirii. Aceştia s-au alăturat la entuziasmul
mulţimii, dar dintr-un punct de vedere total diferit — înţelegând acest triumf
numai ca o parte a planului divin şi numai ca un preludiu al unui triumf mai
mare din partea Domnului nostru, prin completarea sacrificiului de Sine şi
obţinerea în acest fel a “toată autoritatea în cer şi pe pământ”; şi de asemenea
ca o preumbrire a gloriei Sale viitoare şi a intrării Sale triumfale în
Împărăţie la întoarcerea Sa dintr-o ţară depărtată (cerul) înarmat cu o
plinătate de putere şi autoritate, ca să doboare păcatul şi să aducă toate
lucrurile în supunere lui Dumnezeu; şi să ridice din groapa oribilă a păcatului,
a bolii şi morţii pe toţi care vor dori să se întoarcă la deplină armonie cu
Tatăl şi cu legile imperiului Său. Noi avem privilegiul, prin harul lui
Dumnezeu, să ne bucurăm de acest punct de vedere, cel mai glorios, al acelui
marş triumfal; şi putem foarte bine spune în cuvintele Domnului nostru:
“Fericiţi sunt ochii voştri că văd şi urechile voastre că aud”.
Relatarea lui Luca a
acestui subiect ne informează că anumiţi farisei care erau cu mulţimea la
început, deşi n-au putut obiecta la nimic din ceea ce a spus sau a făcut Domnul
nostru, s-au plâns că El a permis ucenicilor Săi şi altora din mulţime să-L
salute ca Împărat, strigând: Osana! (Mântuire, Binecuvântare, Laudă) Apoi Isus,
cunoscând profeţia legată de acest subiect (Zah. 9:9), nu numai că a refuzat să
mustre pe ucenici şi să le împiedice aclamaţiile, ci i-a informat pe farisei că
deoarece Dumnezeu, prin profet, spusese: “Strigă, fiica Ierusalimului”, trebuia
să se strige; şi că dacă poporul nu s-ar fi ridicat la acel entuziasm ca să
strige astfel, înseşi pietrele ar fi strigat, aşa că profeţia nu rămânea
neîmplinită.
Deşi distanţa de la
Ierusalim la Betfaghe, unde a încălecat Domnul pe măgar, este foarte scurtă,
totuşi cetatea era ascunsă vederii de Muntele Măslinilor, şi când Domnul a ajuns
pe vârful Muntelui Măslinilor şi cetatea Ierusalimului a apărut la vedere,
atunci El a oprit procesiunea şi a plâns pentru cetate zicând: “Dacă ai fi
cunoscut şi tu, măcar în această zi, lucrurile care sunt pentru pacea ta! Dar
acum ele sunt ascunse de ochii tăi … pentru că n-ai cunoscut timpul cercetării
tale” (Luca 19:41-44). Din aceste cuvinte este evident că Domnul nostru n-a
considerat, în nici un sens al cuvântului, că mulţimea care era cu El reprezintă
cetatea sau naţiunea; căci deşi aceştia care erau cu El strigau tocmai cuvintele
“Binecuvântat este Cel care vine în numele DOMNULUI!”, cuvintele Domnului
nostru arată că urma să vină un timp când conducătorii lui Israel, cei de frunte
care reprezentau poporul, Îl vor recunoaşte cu bucurie ca Împărat al împăraţilor
şi Domn al domnilor, la a doua venire a Sa; dar între timp, neputinţa lor de a
recunoaşte timpul cercetării lor a însemnat pentru ei o mare pierdere a
privilegiului; a însemnat pentru ei că trebuia să le fie lăsată casa pustie,
abandonată de Domnul în timpul acestui Veac Evanghelic, timp în care El va aduna
dintre Neamuri un număr suficient pentru a completa numărul celor aleşi,
împreună cu cei credincioşi din Israel, rămăşiţa care L-au primit sau Îl vor
primi. Vezi Matei 23:39.
Obiectivul acestui
marş a fost Cetatea Sfântă, capitala, Cetatea Marelui Împărat. Dar Domnul nostru
n-a mers la palatul lui Irod să-i ceară recunoaşterea; ci, ca reprezentant al
lui Iehova, ca Mesia, trimis de Dumnezeu să fie Mântuitorul lui Israel şi al
lumii, El a mers în mod potrivit la casa sau palatul Tatălui — la Templu.
Scena din Templu
trebuie să fi fost foarte deosebită. Fără îndoială era aglomerat de pelerini din
toate părţile lumii civilizate, care au venit în acest timp al anului cu sutele
de mii să se închine Domnului şi să ţină Paştele, potrivit Legii. Poate că mulţi
dintre ei auziseră ceva despre Isus din Nazaret, “puternic în fapte şi cuvinte”.
Mulţi dintre ei fuseseră vindecaţi de El, sau aveau prieteni care fuseseră
binecuvântaţi astfel; şi ne putem bine imagina agitaţia creată de mulţimea care
venea cu Isus şi striga: “Osana în cele preaînalte” etc. Fariseii, cărturarii şi
preoţii cei mai de seamă, care erau obişnuiţi să domine poporul în chestiuni
religioase, şi în special în Templu, deşi plini de mânie împotriva lui Isus,
s-au recunoscut fără putere în a-I face rău în aceste împrejurări, căci El nu
făcea nimic contrar Legii în nici un sens al cuvântului, şi aceasta era evident
pentru toţi. Dimpotrivă, ca şi cum voia să arate că El făcea numai ce avea
puterea să facă, Domnul nostru a început s-o exercite aşa cum s-ar potrivi unui
Împărat spiritual — mustrând pe cei care pângăreau Templul sfânt şi incinta
acestuia, scoţând afară pe cei care vindeau porumbei pentru jertfe şi pe
schimbătorii de bani care culegeau o recoltă profitabilă din necesităţile
închinătorilor care veneau de la distanţă, ai căror bani, nefiind evreieşti, nu
puteau fi acceptaţi la Templu, şi care de aceea trebuiau schimbaţi, în pierdere
— profitul schimbătorilor de bani. Nu trebuie să înţelegem că Domnul nostru
încălca legile potrivite ale ţării sau ale Templului — El a fost supus Legii în
toate sensurile. Dimpotrivă, El a fost cu totul autorizat, ca orice evreu, sub
îndrumările Legii, să folosească oricâtă forţă era necesară pentru a menţine
sfinţenia Templului.
Orbii şi şchiopii au
venit la Domnul nostru în Templu şi au fost eliberaţi de infirmităţile lor, iar
apoi a învăţat poporul — continuând vindecarea şi învăţarea câteva zile,
întorcându-Se seara în Betania, iar în dimineaţa următoare întorcându-Se la
Templu, dar fără vreo altă demonstraţie ca Împărat, căci acea singură
demonstraţie servise scopului intenţionat. Dăduse oficialităţilor cetăţii şi
naţiunii ocazia de a-L accepta formal ca Împărat, dar spiritul lor contrar s-a
arătat prin faptul că au venit la El în timp ce copiii din curtea Templului
strigau “Osana!”, cerând să oprească strigătele; dar Domnul nostru le-a răspuns
citând din Scripturi, că aceasta era în armonie cu Scripturile, că aceasta era
în armonie cu planul divin: “Tu ai scos laude din gura pruncilor şi din gura
celor ce sug”. Înţelepţii în felul lumii n-au apreciat aceasta şi au fost orbiţi
de interes egoist; dar copilaşii, şi în special cei care în simplitatea şi
smerenia inimii au devenit ca şi copilaşii, au fost instrumentele pe care le-a
folosit Domnul în strigarea laudelor Lui.
Multe din pildele şi
învăţăturile deosebite ale Domnului nostru au fost rostite în acele zile în
Templu, între intrarea Sa triumfală şi prezentarea în ziua a zecea a lunii
Nisan, şi răstignirea Sa în ziua a paisprezecea, ca Mielul de Paşti. (Vezi
Exodul 12:3, 6.) Aceste pilde etc. sunt consemnate în Matei, capitolele 23-25,
în Marcu, capitolele 11-13, şi în Ioan, capitolele 12-16. Printre alte lucruri
El a declarat că favoarea lui Dumnezeu a fost luată, acolo şi atunci, de la
Israelul trupesc, zicând: “Ierusalime, Ierusalime, care omori pe proroci şi
ucizi cu pietre pe cei trimişi la tine! De câte ori am dorit să strâng pe copiii
tăi, cum îşi strânge găina puii sub aripi, şi n-aţi vrut! Iată, vi se lasă casa
pustie!” Mat. 23:37-39.
Gândindu-ne la cele
mai bune lecţii pe care le putem scoate din aceste incidente, sugerăm să nu fie
uitat aspectul lor tipic — ca toţi să-şi amintească faptul că evenimentele de la
sfârşitul slujirii Domnului nostru, şi tot ce aparţine de respingerea şi
dezmembrarea casei trupeşti a lui Israel, este tipic şi ilustrativ pentru
lucrurile care trebuie aşteptate să se întâmple în prezent, la sfârşitul acestui
Veac Evanghelic
—
cu respingerea şi dezmembrarea Israelului nominal de astăzi, “Babilonul”. După
cum s-a arătat deja în Vol. 2, pag. 235, timpul care corespunde oferirii
Domnului nostru la Israelul trupesc şi respingerea Lui a fost 1878. Atunci a
fost respins Israelul spiritual nominal, după cum înainte fusese respins primul
sau casa trupească; dar în ambele cazuri toţi israeliţii adevăraţi L-au primit
şi au primit în mod corespunzător binecuvântări din mâna Sa.
Înţelegem
că de la această dată (1878) Domnul nostru este în Templul Său spiritual,
Biserica adevărată, învăţând într-un mod special pe toţi aceia care au ureche de
auzit, deschizând ochii orbiţi şi ajutând pe acei care sunt şchiopi spiritual să
umble în căile Sale. De atunci, tuturor celor care aparţin clasei Templu de
închinători adevăraţi li se permite să audă lucrurile minunate ale Cuvântului
divin; şi de asemenea în acest timp Domnul scoate afară pe toţi cei care fac o
marfă din Adevăr şi care nu sunt închinători adevăraţi
—
schimbătorii de bani şi vânzătorii de porumbei etc.; şi din acest timp, din gura
noastră de prunci şi de sugari, este vestit Adevărul atât de adesea spre ofensa
cărturarilor şi fariseilor de astăzi.
Curând ultimii membri
ai Corpului lui Cristos, picioarele, fiind deja unşi pentru înmormântare cu
mireasma dulce a adevărului, îşi vor completa sacrificiul, întâia înviere va fi
completă şi toţi membrii Corpului lui Cristos vor fi glorificaţi împreună cu El
— şi atunci, suferinţele lui Cristos fiind sfârşite, va urma grabnic gloria. Dar
între timp, înainte ca gloria să fie descoperită, va veni un timp mare de
strâmtorare, un timp simbolic de foc (necaz) şi fum (confuzie) peste lume, şi în
special peste “Babilonul” respins şi peste toţi cei care nu scapă din el înainte
de a veni marea strâmtorare, întocmai cum răzbunarea înfocată asemănătoare a
venit peste Israelul după trup şi peste toţi care nu scăpaseră din el. Luca
3:16, 17; Mat. 13:38-43.
***
C. M. 10
Îngeri-naintea lui Isus, Cu toţii vă închinaţi. Şi de Rege al regilor Pe El să-L
încoronaţi.
Voi sămânţa lui
Israel Prin har răscumpăraţi, Preamăriţi-L şi-al lumii Domn Pe El să-L
încoronaţi.
Neamuri şi limbi de
pe pământ Şi toţi câţi sunteţi fraţi, Lăudaţi-L şi-al lumii Domn Pe El să-L
încoronaţi.
Voi, care nu-i uitaţi
iubirea, De El sunteţi legaţi. Sfinţi, preamăriţi-L şi-al lumii Domn să Îl
încoronaţi.