Capitolul
9 Spălarea picioarelor
R
— 2449 / aprilie 1889 “V-am dat un exemplu”
Ioan 13:1-17
Misiunea Domnul
nostru era aproape sfârşită. El Se întâlnise cu cei doisprezece ucenici aleşi ai
Săi pentru a sărbători Cina Pascală, zicând: “Am dorit mult să mănânc Paştile
acestea cu voi înainte de a suferi” (Luca 22:15). Mielul de Paşti pe care ei
urmau să-l mănânce a simbolizat pe Domnul nostru, iar consumarea lui de către
ucenici a reprezentat cum credincioşii Veacului Evanghelic urmau să se hrănească
din Cristos în inimile lor şi prin credinţă să-şi însuşească binecuvântările
asigurate pentru ei prin moartea Lui, “căci Hristos, Paştele (Mielul) nostru, a
fost jertfit. De aceea, să luăm parte la sărbătoare” (1 Cor. 5:7, 8). Dar,
deoarece Isus a fost Mielul antitipic, a fost potrivit ca tipul să fie
întrerupt; şi ca atare, după această ultimă Cină tipică, Domnul nostru a
instituit Cina Memorială a pâinii nedospite şi a rodului viţei care reprezentau
antitipul — trupul Său frânt şi sângele Său vărsat. Potrivit obiceiului
evreiesc, Cina de Paşti era celebrată de familii, iar cei doisprezece apostoli,
care au fost special aleşi de Domnul nostru şi care se supuneau Lui ca şi Cap al
lor, constituiau nucleul familiei lui Dumnezeu — ale căror inimi şi scopuri şi
speranţe erau una — “cum şi voi aţi fost chemaţi la o singură nădejde a chemării
voastre” (Efes. 4:4). Iuda n-a fost exclus, deşi evident Domnul nostru ştia mai
dinainte că el era cel care-L va vinde. Aceasta ne dă învăţătura că, în calitate
de urmaşi ai lui Cristos, noi să nu judecăm inimile altora, nici să nu
presupunem de rău. După ce răul din inimă s-a arătat în cuvinte sau fapte, este
timp destul să ne separăm de alţii care declară numele Domnului şi doresc să
aibă părtăşie cu noi. Este adevărat, răul începe în inimă, înaintea faptului
exterior, dar noi întotdeauna să sperăm că fraţii pot câştiga victoria şi să
căutăm să nu facem nimic spre poticnirea cuiva, ci să facem totul spre a-i ajuta
să învingă influenţa Adversarului şi slăbiciunile propriei lor cărni.
Ioan nu dă o relatare
amănunţită despre Cina Pascală, ci pare numai să aducă anumite aspecte valoroase
şi lecţii în legătură cu ele, omise de alţi evanghelişti. Declaraţia lui este că
Domnul nostru ştia dinainte că El ajunsese la sfârşitul cursului Său pământesc,
şi era în mod special preocupat de folosirea ultimelor ceasuri împreună cu
prietenii şi tovarăşii Săi special aleşi, dându-le nişte învăţături bune. “El
i-a iubit până la capăt” — complet, deplin: propriile Sale încercări grele, care
erau în curs şi care se apropiau, nu L-au tulburat, nici nu I-au absorbit
atenţia. El Se gândea şi Se străduia, ca şi până atunci, să binecuvânteze pe
alţii. Nu trebuie să presupunem că această iubire pentru cei doisprezece li s-a
aplicat exclusiv lor; mai degrabă că El i-a privit pe cei doisprezece ca
reprezentanţii “celor care vor crede în El prin cuvântul lor” — cum a exprimat
El acest lucru în rugăciunea Sa către Tatăl. Cu această idee în minte ne putem
da seama că ceea ce a spus şi a făcut Domnul nostru pentru apostoli a fost
intenţionat să se poată aplica şi să fie spre instruirea tuturor celor care sunt
ai Săi de atunci încoace. Ioan 17:20. Din relatarea lui
Luca, ar părea că în această împrejurare a fost o ceartă printre apostoli, o
dispută, referitor la care dintre ei să fie considerat cel mai mare (Luca
22:24-31). Această ceartă poate să nu fi fost numai din egoism, în sensul rău al
cuvântului, ci în parte determinată de iubire pentru Învăţătorul — poate să fi
fost cu privire la cele câteva locuri ale lor la masă, locul râvnit fiind
probabil cel mai apropiat de persoana Domnului. Ne amintim cum Iacov şi Ioan
ceruseră să fie la dreapta şi la stânga Domnului nostru în Împărăţie, şi ne
amintim că în legătură cu această relatare ni se spune că Ioan a fost alături de
Domnul nostru şi s-a sprijinit de pieptul Lui. Foarte posibil că
această dispută în legătură cu mărimea s-a iscat în parte din faptul că în acest
caz ei n-au fost trataţi ca oaspeţi, ci numai li s-a pus la dispoziţie odaia de
sus; neavând gazdă, nu s-a făcut nici o pregătire pentru spălarea obişnuită a
picioarelor şi aceasta a fost neglijată. Chestiunea spălării picioarelor în
ţările orientale, când se purtau sandale, nu era numai o amabilitate, ci şi o
necesitate, căldura climei, faptul că sandalele erau deschise şi praful de pe
drumuri făcând ca spălarea picioarelor să fie aproape indispensabilă pentru
confort la sosirea într-o casă după o călătorie. Se pare că această întrebare,
în legătură cu cine din cei doisprezece era mai mare şi cine să facă serviciul
umil de spălare a picioarelor celorlalţi, se născuse din faptul că nici unul
dintre ei nu era doritor să ia poziţia de slujitor. Se pare că Domnul
nostru le-a permis să aibă această neînţelegere, nu le-a rezolvat disputa şi nu
a numit pe careva dintre ei pentru acel serviciu umil. El le-a îngăduit să se
gândească — timp să se înduplece şi să reanalizeze, şi chiar au început să
mănânce cina, contrar obiceiului, cu picioarele nespălate.
Atunci Isus S-a
ridicat de la masă, Şi-a pus deoparte haina dinafară, şi ataşând un ştergar de
cingătoarea hainelor dedesubt, a luat un lighean şi un urcior de apă şi a
început să toarne apă şi să spele picioarele ucenicilor Săi. Obiceiul din Orient
nu era să toarne apa în lighean şi să pună picioarele în apă, ci să toarne apa
pe piciorul care era spălat, astfel că fiecare picior era spălat cu apă curată
şi numai puţină se risipea — căci apa este mult mai puţină şi mai preţioasă
acolo decât la noi. Trebuie să ne amintim de asemenea că în Răsărit pe vremea
aceea mesele şi scaunele de felul celor pe care le folosim noi nu erau la modă.
Dimpotrivă, mesele erau joase şi cumva de forma unei potcoave, şi cei care
şedeau de fapt erau culcaţi, întinşi la masă, cu cotul sprijinit pe o pernă sau
divan, cu capetele spre interiorul potcoavei, unde era un spaţiu pregătit pentru
hrană, şi de asemenea un spaţiu pentru ca un slujitor să intre şi să pună
mâncarea. Astfel se vede că picioarele se întindeau în spate şi se putea ajunge
la ele foarte uşor fără să deranjeze pe cei care mâncau. Domnul nostru foarte
evident spălase deja picioarele câtorva ucenici înainte de a ajunge la Petru. Se
pare că nici unul dintre ei nu obiectase, deşi fără îndoială că gândul la
disputele lor asupra acestui subiect şi lipsa lor de dorinţă de a se servi unul
pe altul i-a făcut să li se înroşească faţa de ruşine şi confuzie. Dar când i-a
venit rândul lui Petru, el a protestat. N-ar merge niciodată, s-a gândit el, să
permit Domnului să facă un serviciu atât de umil. El a întrebat: “Doamne, Tu
să-mi speli mie picioarele?” Dar Domnul nostru nu S-a oprit să-l mustre pe Petru
— să-l “pună la punct” bine şi să-l certe, aşa cum ar fi înclinaţi să facă în
asemenea împrejurări unii dintre urmaşii Săi: El numai a insistat continuând şi
tratându-l pe Petru la fel ca pe ceilalţi, zicând că va explica problema mai
târziu, şi că dacă nu-l spăla, nu putea avea parte cu El. Nu putem să nu
admirăm trăsăturile nobile ale conduitei lui Petru, chiar dacă în acelaşi timp
am fi forţaţi să recunoaştem unele din slăbiciunile lui, şi în aceasta toţi
urmaşii Domnului găsesc o lecţie încurajatoare, căci, chiar dacă ei află
slăbiciuni şi imperfecţiuni, dacă află şi loialitatea inimii faţă de Domnul care
era în Petru, ei pot continua să aibă curaj şi speranţă pentru a merge mai
departe aşa cum a mers el, din victorie în victorie, şi la urmă să aibă premiul,
răsplata credincioşiei. Când Petru a aflat că
în spălarea picioarelor se afla mai multă semnificaţie decât numai amabilitatea
şi confortul legate de ea şi mustrarea lipsei de spirit al umilinţei printre
ucenici, el a vrut să i se spele nu numai picioarele, ci şi mâinile şi capul.
Nobilul, seriosul, sincerul, ferventul Petru! Dar Domnul nostru a explicat că nu
era necesar, zicând: “Cine are tot trupul spălat, nu are nevoie decât să-i fie
spălate picioarele, căci este cu totul curat” (Versetul 10). Pe vremea aceea se
foloseau băile publice, dar chiar şi după ce se făcea o baie generală, se
obişnuia ca la întoarcerea acasă să se completeze cu spălarea picioarelor; şi
aceasta pare să fie aluzia din remarca Domnului nostru. Apostolii fuseseră cu
Domnul nostru şi sub influenţa spiritului Său de iubire, blândeţe, gentileţe,
răbdare, smerenie, timp de trei ani, şi fuseseră mult binecuvântaţi “prin
spălarea cu apă prin Cuvântul” spus lor. Ioan 15:3; Efes. 5:26.
Există de asemenea o
aluzie în cuvintele Domnului, că acest spirit al mândriei care se manifestase
printre ei fusese inspirat într-o măsură de casierul lor, Iuda — deoarece
comunicările rele strică întotdeauna (1 Cor. 15:33). Această lecţie finală de la
marele lor Învăţător a făcut mare impresie asupra celor unsprezece, ale căror
inimi erau probabil în starea corectă pentru a primi mustrarea şi lecţia, dar
asupra lui Iuda, chiar dacă şi picioarele lui fuseseră spălate, evident efectul
n-a fost favorabil. Spiritul răului care intrase în el înainte de cină — dorinţa
de a obţine bani şi propunerea de a-i obţine prin vinderea Domnului, evident a
continuat la el, şi în loc de a fi mişcat spre bine prin umilinţa şi serviciul
Domnului nostru, el a fost cu atât mai mişcat în direcţie opusă
— să nu se prea
gândească la El. La fel este cu toţi cei care declară numele Domnului în fiecare
timp. Acele instrucţiuni, exemple şi experienţe care produc binecuvântare şi se
dovedesc folositoare pentru unii, se dovedesc dăunătoare pentru alţii.
Evanghelia, în fiecare fază a ei, este fie “o mireasmă de la viaţă spre viaţă,
sau de la moarte spre moarte”. După cum bunătatea şi mila lui Dumnezeu i-au
împietrit inima lui faraon, tot aşa iubirea şi smerenia lui Isus i-au împietrit
inima lui Iuda, şi aceste principii lucrează încă şi pot fi văzute astăzi în
cernerile secerişului. 2 Cor. 2:16; Exod. 7:13. După ce a spălat
picioarele tuturor, Domnul nostru Şi-a pus haina şi S-a aşezat la masă (aceasta
era Cina de Paşti — Cina Memorială cu pâine şi vin fiind instituită după aceea).
Domnul nostru S-a folosit acum de ocazie şi le-a explicat semnificaţia celor
făcute. Le-a arătat că acest serviciu umil nu însemna că El nu era Domnul şi
Învăţătorul, ci însemna că El, în calitate de Domn şi Învăţător, era dispus să
servească şi pe cei mai mici membri ai familiei lui Iehova şi să Se ocupe de
confortul lor, chiar şi în cel mai umil serviciu; şi ei să nu fi fost
nedoritori, ci bucuroşi să fi făcut astfel de serviciu unul pentru altul.
Exemplul pe care L-a
dat Domnul nostru nu consta atât de mult în felul serviciului (spălarea
picioarelor), cât în faptul serviciului în sine. Nimic din acest exemplu, după
câte înţelegem, n-a fost de natura unei ceremonii care să fie făcută de poporul
Domnului anual, săptămânal, lunar, sau la oricare altă dată, ci principiul
acestui serviciu a constituit exemplul, şi trebuie să fie respectat printre
urmaşii Săi întotdeauna — ei trebuie să se
iubească unul pe altul, să se servească unul pe altul şi nici un serviciu să
nu-l considere prea umil pentru a-l face spre confortul şi binele altora.
Cei care au
interpretat că aceasta ar însemna o ceremonie asemănătoare cu ceremonia
simbolică a Cinei Memoriale şi cu ceremonia simbolică a Botezului, sunt în
eroare, după câte credem noi. Nu pare să fie nimic simbolic în ea. Este numai o
ilustraţie a principiului umilinţei care trebuie să însoţească orice afacere a
vieţii. Dacă vreunii din poporul Domnului au nevoie de spălare, sau au nevoie de
orice alt ajutor umil, fraţii lor să-i servească bucuroşi şi veseli; şi oricine
posedă spiritul Domnului va face astfel de serviciu, în mod sigur; dar a
insista, cum fac unii, ca fiecare din poporul Domnului să-şi spele întâi
picioarele sale şi să-i fie curate, iar apoi să facă ceremonialul spălării
picioarelor unul altuia, este contrar exmplului Său, pe care El ne-a învăţat
să-l urmăm. Exemplul a fost un serviciu, şi nu o inconvenienţă şi o ceremonie.
O dată pe an, în ziua
dinaintea “Vinerii Mari”, papa spală picioarele a doisprezece oameni bătrâni
săraci care sunt aduşi de pe străzi şi pregătiţi printr-o spălare preliminară
privată. Spălarea ceremonială făcută de papa este în prezenţa multor
notabilităţi. O ceremonie asemănătoare este făcută anual de către Împăratul
Josef al Austro-Ungariei. Nici una din aceste ceremonii însă nu este, după
înţelegerea noastră, conformă exemplului Domnului nostru, ci sunt contrare lui —
la fel ca spălările ceremoniale făcute de unele denominaţii ale creştinilor.
Toţi cei care sunt cu
adevărat urmaşii Domnului trebuie să dea atenţie cu grijă şi să urmeze cu
exactitate exemplul adevărat al spiritului Învăţătorului de blândeţe, umilinţă
şi serviciu pentru membrii Corpului Său. Gândul acesta este conţinut în
cuvintele Sale: “Robul nu este mai mare decât domnul său, nici apostolul mai
mare decât cel ce l-a trimis. Dacă ştiţi aceste lucruri (dacă apreciaţi aceste
principii aplicabile la toate afacerile vieţii), ferice de voi dacă le faceţi
(dacă trăiţi potrivit acestei reguli, iubindu-vă şi servindu-vă unul pe altul)”.
Ioan 13:16, 17. Sentimente de
competiţie, ceartă şi slavă deşartă par să asedieze pe oricare din poporul
Domnului care posedă o măsură de talent sau capacitate sau situaţie onorabilă în
viaţă, şi în special pe aceia care sunt în poziţii influente în Biserică; şi în
timp ce aceştia au nevoie în mod special să fie în gardă împotriva acestor
asedii ale cărnii, să nu uite că, aşa cum a spus cineva, “există o mândrie care
se uită în sus cu invidie, precum şi o mândrie care se uită în jos cu dispreţ”.
Urmaşii Domnului trebuie să-şi amintească faptul că mândria, la orice persoană,
în orice stare, cu privire la orice chestiune, este cât se poate de condamnabilă
în ochii lui Dumnezeu şi-I este neplăcută. “Dumnezeu stă împotriva celor mândri,
dar celor smeriţi le dă har.” Ca atare, toţi cei care vreau să rămână în iubirea
Domnului trebuie să fie foarte atenţi în aceste privinţe — să se păstreze foarte
smeriţi, foarte modeşti în purtare şi mai ales în minte. Iacov 4:6; 1 Pet. 5:5.
R — 2278 / martie
1898 (extras) Spălarea picioarelor Dar noi putem servi
“corpul altfel” şi să urmăm cu adevărat exemplul. Putem folosi diferitele ocazii
de a servi în lucruri naturale şi spirituale. Putem fi atenţi, şi când vedem
tristeţe sau descurajare putem da o mână de ajutor pentru a ridica povara
fratelui sau necazul surorii, şi-i putem lăsa să vadă prin fapte, precum şi prin
cuvinte, dorinţa noastră de a-i servi — figurativ vorbind, să le spălăm
picioarele. Nu aşteptaţi până
când ei vă cer ajutorul; căci în măsura în care sunt ucenici dezvoltaţi, ei nu
vă vor cere ajutorul. Nu aşteptaţi până vă vor spune despre poverile şi
încercările lor, ci vegheaţi pentru a le aniticipa; căci în măsura în care ei se
împărtăşesc din spiritul Învăţătorului, nu se vor plânge, ci vor trăi
“bucurându-se întotdeauna” — bucurându-se chiar şi în necazuri..
Nu vă ruşinaţi cu
un astfel de serviciu pentru “corp”, ci căutaţi-l şi bucuraţi-vă de el —
“slujiţi Domnului Hristos”. Dar încă mai
important decât serviciul natural este serviciul nostru pentru alţii ca “noi
creaturi”. Spălarea corpului
cu Adevărul — sfinţirea şi curăţirea lui prin cuvânt — este acum în progres
(Efes. 5:26, 27). Ce faceţi pentru a curăţi şi purifica credinţa şi viaţa
celorlalţi membri confraţi? Vă apropiaţi de ei în smerenie cu adevărul, doritori
să-i serviţi sincer, să-i binecuvântaţi şi să-i împrospătaţi cu el? Dacă aşa
este, continuaţi; mare este serviciul vostru; Învăţătorul a servit la fel;
acesta este exemplul Lui, urmaţi-l mai departe. Cu cât puteţi servi mai mult
astfel, şi cu mai mare preţ de timp, efort, convenienţă şi interese proprii, cu
atât veţi fi mai mari în ochii Învăţătorului şi mai onoraţi şi mai iubiţi de
corp, când vor ajunge să vă vadă şi să vă cunoască, aşa cum Domnul vede şi
cunoaşte iubirea şi serviciul vostru. Urmaţi deci
îndeaproape nobilul “exemplu” al lui Isus: spălaţi-vă unii pe alţii, curăţaţi şi
scoateţi afară mânjiturile cu care fiecare vine în contact zilnic în lume, ca să
puteţi fi curaţi, “din cauza cuvântului pe care vi l-am spus”.