Capitolul
17 Paştile Noii Creaţii
“Hristos, Paştele
nostru, a fost jertfit. De aceea să luăm parte la sărbătoare nu cu un aluat
vechi, nici cu un aluat de răutate şi viclenie, ci cu azimile curăţiei şi ale
adevărului.” 1 Cor. 5:7, 8. Printre experienţele
Israelului tipic, Paştile erau însemnate. Sărbătoarea Paştilor, celebrată în
fiecare an timp de şapte zile, începea cu ziua a cincisprezecea a primei luni.
În mod general se sărbătorea eliberarea poporului Israel din robia Egiptului —
dar în mod special trecerea peste, sau cruţarea vieţii întâilor-născuţi ai
acestei naţiuni în timpul plăgii morţii care a venit peste egipteni şi care,
fiind ultima plagă, i-a obligat în final să-i elibereze pe israeliţi din robia
lor forţată. Trecerea peste întâii-născuţi ai lui Israel a prevestit eliberarea
întregii naţiuni a lui Israel şi trecerea lor în siguranţă prin Marea Roşie la
libertate de sub sclavia Egiptului. Putem observa cu uşurinţă că un eveniment
atât de semnificativ va fi comemorat în mod cuvenit de către israeliţi, fiindcă
este strâns identificat cu naşterea naţiunii lor; şi astfel este celebrat de
către evrei până în ziua de astăzi. Pe membrii Noii Creaţii îi interesează
aceste evenimente, deoarece pe ei îi interesează toate faptele şi aranjamentele
Tatălui lor ceresc, atât în ceea ce priveşte poporul Său tipic, Israelul după
trup, cât şi în ceea ce priveşte întreaga omenire. Dar pe Noua Creaţie o
interesează şi mai adânc lucrurile care s-au întâmplat în Egipt pentru faptul că
Domnul le-a descoperit “taina” că lucrurile întâmplate cu Israelul natural erau
menite să simbolizeze şi să preumbrească lucruri încă şi mai mari din planul
divin cu privire la Israelul Spiritual antitipic — Noua Creaţie.
Cu privire la aceste
lucruri spirituale apostolul spune că “omul natural nu primeşte lucrurile
Duhului lui Dumnezeu, nici nu le poate cunoaşte, pentru că ele se înţeleg
duhovniceşte. Nouă (Creaţiei Noi) însă Dumnezeu ni le-a descoperit prin Duhul
Său” (1 Cor. 2:14, 10). Dumnezeu a folosit pe apostoli ca purtătorii Săi de
cuvânt pentru a ne da anumite indicii prin care, sub îndrumarea Spiritului Său,
să putem înţelege lucrurile adânci ale lui Dumnezeu. Unul dintre aceste indicii
se află în textul de la începutul acestui capitol. Urmând indicaţia apostolului
vedem clar că Israelul trupesc a simbolizat întregul popor al lui Dumnezeu — pe
toţi cei care în final vor deveni poporul Său, până la sfârşitul Veacului
Milenar; că egiptenii au reprezentat pe împotrivitorii poporului lui Dumnezeu,
faraon, cârmuitorul lor, a reprezentat pe Satan, prinţul răului şi
întunericului, iar servitorii şi călăreţii lui faraon au reprezentat pe îngerii
decăzuţi şi pe oamenii care s-au asociat sau care se vor asocia cu Satan ca
împotrivitori ai Domnului şi ai poporului Său — ai Noii Creaţii şi în general ai
casei credinţei. După cum poporul Israel dorea eliberarea şi gemea sub
supraveghetorii lor, dar erau slabi şi incapabili să se elibereze singuri şi nu
s-ar fi putut elibera niciodată de sub jugul egiptean dacă n-ar fi intervenit
Domnul pentru ei şi n-ar fi numit şi trimis pe Moise ca să fie eliberatorul lor,
tot aşa vedem că omenirea în prezent şi de-a lungul istoriei geme şi suspină în
dureri sub asuprirea “prinţului lumii acesteia” şi a servitorilor lui, Păcatul
şi Moartea. Aceste sute de milioane din omenire tânjesc după eliberare din robia
păcatelor şi slăbiciunilor lor, precum şi după eliberare de pedepsele acestora —
durerea şi moartea. Dar fără ajutor divin omenirea este neputincioasă. Unii se
luptă viguros şi reuşesc întrucâtva, dar nimeni nu se eliberează. Întreaga rasă
a lui Adam este în robia păcatului şi a morţii şi singura lor speranţă este în
Dumnezeu şi în antitipicul Moise, în Cel care a promis că Îşi va elibera poporul
la timpul Său hotărât — trecându-l peste Marea Roşie — care reprezintă Moartea a
Doua, în care Satan şi toţi care se asociază sau simpatizează cu el şi cu
purtarea lui rea vor fi nimiciţi pentru totdeauna, după cum este simbolizat prin
înecarea lui faraon şi a oştirii sale în Marea Roşie literală. Dar poporul
Domnului “nu va fi vătămat de a Doua Moarte”. Cele anterioare sunt
o imagine generală; dar în ea, şi ca o parte a ei, se află alta, o imagine
specială care se referă nu la omenire în general şi la eliberarea ei din robia
păcatului şi a morţii, ci numai la o clasă specială din omenire —
întâii-născuţi. Corespunzători acestora, ca antitipul lor, ne este adusă în
atenţie prin cuvântul inspirat “Biserica celor întâi-născuţi, care sunt scrişi
în ceruri” — Noua Creaţie. În tip, întâii-născuţi ocupau un loc special — erau
moştenitorii; un loc special şi prin aceea că au fost supuşi unei probe sau
încercări speciale înaintea fraţilor lor. Ei au devenit pasibili de moarte
înainte de exodul general, iar când a avut loc exodul aceşti întâi-născuţi au
avut un loc special în el — au avut de făcut o lucrare specială în legătură cu
eliberarea generală, pentru că ei au devenit o clasă separată, reprezentată prin
seminţia lui Levi. Ei au fost separaţi de fraţii lor, renunţând total la
moştenirea în ţară, pentru ca, în acord cu aranjamentul divin, să poată fi
învăţătorii fraţilor lor. Această seminţie sau
casă a lui Levi reprezintă clar casa credinţei, care este reprezentată la rândul
ei de Preoţimea Împărătească în pregătire, care renunţă la moştenirea lucrurilor
pământeşti în favoarea fraţilor, şi în curând va constitui în realitate
Preoţimea Împărătească, al cărei Mare Preot este Domnul şi care va binecuvânta,
va conduce şi va instrui omenirea în timpul Veacului Milenar. După cum în Egipt
întâii-născuţi ai lui Israel au fost supuşi morţii, dar s-a trecut peste ei, au
scăpat, şi pierzându-şi moştenirea pământească au devenit o preoţime, tot aşa
Biserica antitipică a întâilor-născuţi în timpul prezent este supusă Morţii a
Doua, fiind probată sau încercată pentru viaţă sau moarte veşnică înainte de
restul omenirii şi trece din moarte la viaţă prin meritul sângelui
Răscumpărătorului — moartea Lui. Devenind participanţi
la harul Domnului lor, ei renunţă sau jertfesc împreună cu El moştenirea
pământească, partea pământească, viaţa pământească, ca să poată ajunge la cer şi
la “viaţă din belşug”. Astfel, în timp ce Biserica întâilor-născuţi, Noua
Creaţie, “toţi mor ca un om”, şi în ceea ce priveşte lucrurile pământeşti s-ar
părea că renunţă şi pierd mai mult decât alţii, chiar dacă omul natural nu
înţelege aceasta, totuşi peste ei se trece sau sunt salvaţi din moarte şi ca
Preoţime Împărătească vor fi făcuţi părtaşi gloriei, onoarei şi nemuririi
împreună cu Marele lor Preot, Isus. Aceştia, a căror cruţare are loc în decursul
nopţii acestui Veac Evanghelic — înaintea apariţiei
dimineţii Milenare şi înaintea răsăritului Soarelui Dreptăţii — vor fi
conducătorii oştirii Domnului, ca s-o scoată din robia Păcatului şi a Satanei.
Remarcaţi cum se potriveşte aceasta cu cuvintele apostolului (Rom. 8:22, 19):
“Toată creaţia suspină şi suferă durerile naşterii” — “aşteaptă … descoperirea
fiilor lui Dumnezeu” — aşteaptă trecerea completă peste Biserica
întâilor-născuţi prin Întâia Înviere la glorie, onoare şi nemurire.
Dar acum o altă
trăsătură a tipului este importantă. În tip, pentru a se efectua trecerea peste
întâii-născuţi şi eliberarea ulterioară a întregului popor al Domnului, a fost
necesar ca mielul de Paşti să fie junghiat, sângele lui să fie stropit pe
stâlpii uşii şi pe pragul de sus al casei, iar carnea lui să fie mâncată în
aceeaşi noapte împreună cu ierburi amare şi azimi. Astfel fiecare casă israelită
a reprezentat casa credinţei şi fiecare miel a reprezentat pe Mielul lui
Dumnezeu care ridică păcatul lumii, iar întâiul-născut al fiecărei familii a
reprezentat Cristosul, Cap şi Corp, Noua Creaţie. Ierburile amare au reprezentat
probele şi necazurile din timpul prezent, care servesc spre a creşte cu atât mai
mult pofta casei credinţei pentru Miel şi azimi. Mai mult, deoarece fiecare
familie trebuia să mănânce cu toiagul în mână şi încinşi pentru drum, aceasta
reprezintă faptul că întâii-născuţi antitipici şi casa credinţei, care astfel se
împărtăşesc din Miel în decursul nopţii acestui Veac Evanghelic, vor fi străini
şi călători în lume, îşi vor da seama de robia păcatului şi morţii, şi vor dori
să fie conduşi de către Domnul afară din păcat şi corupţie, la libertate — la
libertatea fiilor lui Dumnezeu. Comemorarea Domnului
nostru În armonie cu acest
tip al junghierii mielului de Paşti în a patrusprezecea zi a primei luni — ziua
care precede cele şapte zile ale Sărbătorii Paştilor celebrată de evrei — Domnul
nostru a murit ca Mielul de Paşti antitipic, “Mielul lui Dumnezeu, care ridică
păcatul lumii”. La nici o altă dată nu era posibil ca Domnul nostru să
sfârşească în moarte sacrificiul început la vârsta de 30 de ani prin botezul
spre moarte. Astfel, deşi evreii au încercat de multe ori să-L prindă, nimeni
n-a putut pune mâna pe El, pentru că “nu-I venise ceasul”. Ioan 7:8, 30.
Aşa cum evreilor li
s-a poruncit să aleagă mielul de jertfă în ziua a zecea a primei luni şi să-l
primească în casele lor la această dată, Domnul, în mod potrivit, li S-a oferit
la acea dată, când cu cinci zile înainte de Paşti a intrat în cetate călare pe
asin, iar mulţimea striga: “Osana! Fiul lui David! Binecuvântat este Cel ce vine
în numele Domnului!” “A venit la ai Săi şi ai Săi (ca naţiune) nu L-au primit.
Dar tuturor celor ce L-au primit (individual) … le-a dat dreptul să fie copii ai
lui Dumnezeu”. Naţiunea, prin reprezentanţii ei, conducătorii, în loc să-L
primească L-au respins şi astfel în momentul acela s-au identificat cu
Adversarul. Totuşi, prin harul lui Dumnezeu, sângele Noului Legământ este
eficient şi pentru casa lui Iacov şi pentru toţi cei care doresc armonie cu
Dumnezeu; şi chiar dacă s-au împărtăşit din meritele Mielului
refuzând totuşi să mănânce din Mielul
antitipic — ei ca naţiune au pierdut ocazia de a deveni întâii-născuţi,
Preoţimea Împărătească, naţiunea sfântă, poporul deosebit al lui Mesia
au pierdut ocazia de a trece dincolo şi a
deveni membrii Noii Creaţii, cu viaţă mai abundentă în glorie, onoare şi
nemurire; dar ne bucurăm că ni se spune în altă parte în Scripturi că ei, cu
toate acestea, vor avea ocazia glorioasă de a-L accepta pe Mielul lui Dumnezeu,
de a mânca, de a-şi însuşi carnea Lui,
sacrificiul Lui, şi de a scăpa astfel din robia păcatului şi a morţii, sub
conducerea Domnului şi a fraţilor Săi credincioşi, Israelul spiritual, Biserica
antitipică a întâilor-născuţi. Rom. 11:11-26. La sfârşitul
serviciului Domnului nostru, în a patrusprezecea zi a lunii întâi, ,,în noaptea
în care a fost vândut”, şi ca atare în aceeaşi zi în care a murit ca Mielul
antitipic, El a sărbătorit împreună cu ucenicii Săi Paştile tipice ale evreilor
— mâncând împreună cu cei doisprezece apostoli mielul tipic care Îl reprezenta
pe El Însuşi, jertfa Sa pentru păcatele lumii, “adevărata hrană", singura prin a
cărei putere se poate obţine viaţa, libertatea şi binecuvântarea fiilor lui
Dumnezeu. Mâncarea acestei cine în noaptea dinaintea morţii Domnului nostru, şi
totuşi în aceeaşi zi, a fost posibilă datorită obiceiului evreiesc după care
ziua începe seara şi nu la miezul nopţii. Evident că Domnul a aranjat toate
lucrurile Israelului în conformitate cu tipurile pe care ele urmau să le
exprime. Ca evrei “născuţi sub
Lege”, Domnul nostru şi apostolii Săi erau obligaţi să sărbătorească acest tip
şi să-l sărbătorească la timpul cuvenit; şi după ce au ţinut astfel Cina
evreiască, mâncând mielul cu pâine nedospită şi cu ierburi amare, şi probabil de
asemenea după obicei, cu “rodul viţei”, Domnul — luând o parte din pâinea
nedospită şi din rodul viţei, rămase de la Cina evreiască, tipul — a instituit
pentru ucenicii Săi şi pentru întreaga Sa Biserică pe care ei o reprezentau
(Ioan 17:20) un lucru nou, care pentru ei, ca Israel spiritual, Biserica
Întâilor-Născuţi, Noua Creaţie, trebuia să ia locul, să înlocuiască Cina de
Paşti evreiască. Domnul nostru n-a instituit un alt tip sau un tip mai înalt al
Paştilor evreilor. Dimpotrivă, tipul era pe cale de a-şi începe împlinirea şi
astfel nu mai era potrivit pentru cei care i-au acceptat împlinirea. Domnul
nostru, ca Miel antitipic, era pe cale să fie jertfit, după cum spune apostolul
în textul de la începutul acestui capitol: “Hristos, Paştele nostru (Mielul) a
fost jertfit”. Nimeni, acceptând pe
Cristos ca Mielul de Paşti şi astfel acceptând faptul că antitipul a luat locul
tipului, n-ar mai putea în mod potrivit să pregătească un miel tipic şi să-l
mănânce în amintirea eliberării tipice. De atunci încolo lucrul potrivit pentru
toţi cei care cred în Isus ca adevăratul Miel de Paşti este să-şi stropească
stâlpii uşii inimii cu sângele Lui: “Cu inimile stropite şi curăţite de o
conştiinţă rea” (de condamnarea prezentă — dându-şi seama că păcatele lor sunt
ispăşite prin sângele Lui şi că prin sângele Lui au acum iertarea păcatelor).
Începând de atunci, aceştia trebuie să mănânce sau să-şi însuşească meritele
Răscumpărătorului lor — meritele omului Isus Cristos, care S-a dat pe Sine
Însuşi ca preţ de răscumpărare pentru toţi. Prin credinţă ei trebuie să se
împărtăşească de aceste merite şi să înţeleagă că după cum păcatele lor au fost
puse asupra Domnului şi El a murit pentru ei, tot aşa meritele şi dreptatea Lui
le sunt atribuite lor. Ei mănâncă sau îşi însuşesc aceste lucruri prin credinţă.
Dacă Cina Domnului
nostru a luat atunci locul Cinei de Paşti, dar nu ca un tip mai înalt —
antitipul fiind început — ce a fost această Cină? Răspundem că a fost o
Comemorare a antitipului — o amintire pentru urmaşii Lui a începutului
împlinirii Paştelui antitipic. A accepta astfel pe
Mielul nostru şi a comemora astfel moartea Sa pentru noi, înseamnă a fi în
aşteptare în privinţa eliberării promise poporului lui Dumnezeu şi de aceea
înseamnă că aceia care preţuiesc şi comemorează în mod raţional, deşi sunt în
lume, nu sunt din lume, ci sunt străini şi călători care caută condiţii mai
bune, fără supărările, întristările şi robia prezentă a domniei Păcatului şi
Morţii. Aceştia se împărtăşesc din pâinea adevărată, antitipică, nedospită: ei
caută s-o ia în curăţenia ei, fără a fi coruptă (dospită) de teoria,
stricăciunea, ambiţiile, egoismul uman etc., ca să poată fi tari în Domnul şi în
puterea tăriei Lui. Ei se împărtăşesc de asemenea din ierburile amare ale
persecuţiei, în armonie cu cuvintele Învăţătorului, că servul nu este mai presus
decât Domnul său şi că dacă însuşi Domnul a fost insultat, persecutat şi
respins, şi ei trebuie să se aştepte să fie trataţi la fel, pentru că lumea nu-i
cunoaşte după cum nu L-a cunoscut nici pe El. Mai mult, declaraţia Domnului este
că nimeni nu va fi acceptabil pentru El dacă prin credincioşia lui nu-şi va
atrage asupră-şi dizgraţia lumii. Cuvintele Sale sunt: “Toţi cei care voiesc să
trăiască în evlavie în Hristos Isus vor fi persecutaţi”. “Din cauza Mea … vor
spune tot felul de lucruri rele şi neadevărate împotriva voastră! Bucuraţi-vă şi
săltaţi de veselie, pentru că răsplata voastră este mare în ceruri.” Mat. 5:11,
12; 2 Tim. 3:12. Când Domnul nostru a
instituit Cina de Amintire, numită Cina Cea din Urmă, aceasta a fost, după cum
am arătat mai sus, un simbol nou, bazat pe tipul Paştelui vechi şi în legătură
cu el, deşi nu era o parte a acestuia, fiind o comemorare sau o amintire a
antitipului. După cum citim: El “a luat pâine, şi după ce a mulţumit, a frânt-o
şi a zis: “Acesta este trupul Meu, dat pentru voi (aceasta Mă reprezintă pe
Mine, Mielul antitipic; ea reprezintă carnea Mea); să faceţi lucrul acesta în
amintirea Mea””. Intenţia evidentă a Domnului era să fixeze în mintea urmaşilor
Săi faptul că El este Mielul antitipic pentru întâii-născuţi antitipici şi
pentru casa credinţei. Expresia “să faceţi lucrul acesta în amintirea Mea”
sugerează că pentru urmaşii Săi această nouă instituire trebuia să ia locul
celei dinainte, care trebuia să fie scoasă din uz datorită împlinirii. “Tot
astfel, după cină, a luat paharul, zicând: “Acest pahar este legământul cel nou
în sângele Meu”” — sângele legământului — sângele care sigilează Noul Legământ.
“Să faceţi lucrul acesta în amintirea Mea ori de câte ori veţi bea din el.” Noi
nu înţelegem că aceasta sugerează să facem lucrul acesta fără a ţine seama de
timp şi de loc etc., ci înseamnă că atunci când acest pahar şi această pâine
nedospită vor fi folosite de atunci încolo la serbarea Paştilor, de fiecare dată
trebuie să se considere o celebrare a antitipului, nu a tipului. După cum n-ar
fi fost conform legii, potrivit sau tipic a sărbători Paştile la o altă dată
decât aceea hotărâtă de Domnul, tot aşa nu este potrivit să se celebreze nici
antitipul la o altă dată decât la aniversarea lui. 1 Cor. 11:23-25. Apostolul
adaugă: “Pentru că, de câte ori mâncaţi pâinea aceasta şi beţi paharul acesta
vestiţi moartea Domnului, până va veni El” (1 Cor. 11:26). Aceasta ne arată că
ucenicii au înţeles clar că de atunci înainte pentru toţi urmaşii Domnului
serbarea anuală a Paştilor trebuie să aibă o nouă însemnătate: pâinea frântă
reprezintă trupul Domnului, paharul reprezintă sângele Său. Deşi această nouă
instituire n-a fost impusă urmaşilor Săi ca o lege şi deşi nu s-a prevăzut nici
o pedeapsă pentru respectarea ei în mod nepotrivit, totuşi Domnul a ştiut bine
că toţi cei care se vor încrede în El şi Îl vor aprecia ca Mielul antitipic de
Paşti vor fi bucuroşi să ţină Comemorarea pe care El le-a sugerat-o astfel. Şi
încă tot aşa este. Credinţa în răscumpărare continuă să-şi găsească ilustraţia
în această comemorare simplă, “până va veni El” — nu numai până la parousia sau
prezenţa Domnului nostru în secerişul sau sfârşitul acestui veac, ci până când
în timpul parousiei Sale unul câte unul credincioşii Săi vor fi fost adunaţi la
El, dincolo de ,,Văl”, ca să participe acolo într-o măsură mai deplină, şi, după
cum a declarat Domnul nostru, să se împărtăşească din el (pahar — n. e.) “nou în
Împărăţie”. “Noi care suntem
mulţi, suntem o singura pâine" “Paharul
binecuvântării, pe care-l binecuvântăm, nu este el o părtăşie a sângelui lui
Hristos? Pâinea pe care o frângem nu este ea o părtăşie a trupului lui Hristos?
Pentru că noi, care suntem mulţi, suntem o singură pâine, un singur trup, căci
toţi luăm parte la acea singură pâine.” 1 Cor. 10:16, 17. Călăuzit de Spiritul
sfânt, apostolul ne prezintă aici încă un gând cu privire la această Comemorare
instituită de Domnul nostru. El nu neagă, ci susţine că în primul rând pâinea
reprezintă trupul frânt al Domnului nostru, jertfit pentru noi, şi că paharul
reprezintă sângele Său, care sigilează iertarea noastră. Dar acum, pe lângă
aceasta, el arată că noi, ca membri ai Ecclesiei, membri ai corpului lui
Cristos, viitorii Întâi-Născuţi, Noua Creaţie, devenim părtaşi cu Domnul nostru
în moartea Sa, părtaşi în jertfa Sa; şi după cum a spus în alt loc, parte din
legământul nostru este să “împlinim ce lipseşte necazurilor lui Hristos” (Col.
1:24). Gândul de aici este la fel cu cel arătat prin cuvintele: “am fost
botezaţi în moartea Lui”. Astfel, în timp ce corpul Domnului a fost pâinea
frântă pentru lume, credincioşii din acest Veac Evanghelic, cei loiali, cei
aleşi, Noua Creaţie, sunt socotiţi ca părţi ale aceleiaşi pâini, “mădulare ale
trupului lui Hristos"; şi de aceea, în frângerea pâinii, după ce am recunoscut
că ea este jertfa Domnului nostru pentru noi, trebuie să recunoaştem mai departe
că este şi frângerea sau jertfirea întregii Biserici, a tuturor celor consacraţi
să fie morţi cu El, să fie frânţi cu El, să se împărtăşească de suferinţele Lui.
Aceasta este ideea
corectă cuprinsă în cuvântul “părtăşie” — comuniune,
participare comună. De aceea, la fiecare celebrare anuală a acestei Comemorări,
noi nu numai recunoaştem că temelia tuturor speranţelor noastre se bazează pe
jertfa iubitului Răscumpărător pentru păcatele noastre, ci şi ne reînviem şi ne
reînnoim consacrarea să “murim împreună cu El, ca să şi trăim împreună cu El” —
“să răbdăm, ca să şi împărăţim împreună cu El”. Cât de cuprinzător este sensul
acestei celebrări instituite divin! Noi nu punem simbolurile în locul
realităţii; desigur, nimic n-ar putea fi mai departe de intenţia Domnului nostru
şi n-ar fi deloc potrivit nici pentru noi să facem acest lucru. Părtăşia inimii
cu El, nutrirea inimii dintr-Însul, părtăşia inimii cu ceilalţi membri ai
corpului şi înţelegerea din inimă a sensului legământului nostru de sacrificiu,
este adevărata părtăşie pe care, dacă suntem credincioşi, o vom îndeplini zi de
zi tot anul — fiind frânţi zilnic împreună cu Domnul nostru şi nutrindu-ne
continuu din meritul Său, întărindu-ne în Domnul şi în puterea tăriei Lui. Ce
binecuvântare primim prin celebrarea acestei Comemorări! Cum ne arde inima după
mai multă apreciere şi creştere în har şi cunoştinţă, şi după mai multă
participare la privilegiile serviciului pentru care suntem chemaţi, nu numai în
ceea ce priveşte prezentul, ci şi în ceea ce priveşte viitorul!
Se va observa că
apostolul include şi paharul pentru care lăudăm pe Dumnezeu. “Nu este el o
părtăşie (comuniune, participare comună) a sângelui lui Hristos?”. O, ce gând —
că adevăraţii consacraţi, credincioasa “turmă mică" a Noii Creaţii a fost
Cristos în trup de-a lungul acestui Veac Evanghelic, şi că suferinţele,
încercările, ruşinea şi moartea acestora, pe care Domnul i-a acceptat şi i-a
recunoscut ca “mădulare ale trupului Său” în carne, sunt cu toţii socotiţi ca
părţi ale jertfei Sale, pentru că sunt asociaţi cu El şi sunt sub El care este
Capul nostru, Marele nostru Preot! Cei care înţeleg situaţia, cei care apreciază
invitaţia lui Dumnezeu de a fi membri în această Ecclesie şi participarea
consecutivă în sacrificiu până la moarte acum şi în glorioasa lucrare din
viitor, nu se bucură oare să fie socotiţi vrednici a suferi batjocura pentru
numele lui Cristos şi a-şi pune viaţa în serviciul Adevărului ca membri din
carnea şi oasele Sale? Ce le pasă acestora dacă lumea nu-i cunoaşte, după cum nu
L-a cunoscut nici pe Domnul? (1 Ioan 3:1). Ce le pasă acestora, chiar dacă
trebuie să sufere pierderea celor mai alese binecuvântări şi avantaje
pământeşti, dacă ei, ca şi corp al lui Cristos, vor putea fi socotiţi vrednici
de o parte împreună cu Răscumpărătorul în gloriile Sale viitoare?
Pe măsură ce aceştia
cresc în har, cunoştinţă şi zel, sunt în stare să cântărească şi să judece
lucrurile din punctul de vedere al apostolului, când a spus cu privire la
avantajele şi favorurile pământeşti: “Privesc toate aceste lucruri ca o pierdere
… şi le socotesc ca gunoaie”. “Eu socotesc că suferinţele din timpul de acum nu
sunt vrednice să fie puse alături cu slava viitoare, care va fi descoperită faţă
de noi.” Filip. 3:8; Rom. 8:18. Un alt gând este cu
privire la iubirea reciprocă, simpatia şi interesul care trebuie să predomine
printre toţi membrii acestui “singur trup” al Domnului. Pe măsură ce Spiritul
Domnului ajunge să stăpânească tot mai mult în inimile noastre, acesta ne va
face să ne bucurăm de fiecare ocazie de a face bine oamenilor după cum avem
posibilitate, dar în special casei credinţei. Pe măsură ce simpatia noastră
creşte şi merge către toată omenirea, ea trebuie să crească în special faţă de
Domnul, şi, prin urmare, de asemenea în special faţă de cei pe care El îi
recunoaşte, care au Spiritul Său şi caută să umble pe urmele Sale. Apostolul
arată că măsura iubirii noastre faţă de Domnul va fi dovedită prin iubirea faţă
de fraţi, faţă de ceilalţi membri ai corpului Său. Dacă iubirea noastră trebuie
să fie astfel încât să rabde şi să suporte totul în privinţa altora, cu cât mai
mult va fi adevărat acest lucru în privinţa celorlalţi membri ai aceluiaşi corp,
atât de strâns uniţi cu noi prin Capul nostru! Nu este de mirare că apostolul
Ioan spune că una dintre dovezile proeminente că am trecut din moarte la viaţă
este că iubim pe fraţi (1 Ioan 3:14). Într-adevăr, ne amintim că atunci când
vorbeşte despre faptul că împlinim ce lipseşte necazurilor lui Cristos,
apostolul Pavel adaugă: “pentru trupul Lui, care este Biserica”. Col. 1:24.
Acelaşi cuget este
exprimat iarăşi în cuvintele: “Şi noi trebuie să ne dăm viaţa pentru fraţi” (1
Ioan 3:16). Ce frăţie implică aceasta! Unde mai putem spera să găsim o astfel de
iubire de fraţi care să-şi dea viaţa pentru ei? Noi nu vorbim acum despre felul
în care i-ar plăcea Domnului să folosească sacrificiul Bisericii, reprezentată
prin “ţapul Domnului” ca o parte a sacrificiilor Zilei Ispăşirii*. Remarcăm doar
împreună cu apostolul că în ceea ce ne priveşte pe noi, sacrificiul, punerea
vieţii, trebuie să se facă în principal pentru fraţi — în serviciul lor;
serviciul pentru lume aparţine în primul rând veacului viitor, Mileniul. În
condiţiile prezente, timpul, talentele, influenţa şi mijloacele noastre sunt mai
mult sau mai puţin ipotecate pentru alţii (soţie, copii sau părinţi bătrâni, sau
alţii care depind de noi), şi suntem obligaţi de asemenea să asigurăm pentru noi
înşine “cele necesare”, “cuviincioase” şi “ce este bine înaintea tuturor
oamenilor”. Astfel ne rămâne relativ puţin la dispoziţie pentru sacrificiu,
relativ puţin de sacrificat pentru fraţi, iar lumea, carnea şi diavolul încearcă
în mod continuu să ia acest puţin de la noi şi să-l abată de la jertfirea pentru
care l-am consacrat. Alegerea Bisericii de
către Domnul în acest timp când răul predomină este cu scopul ca împrejurările
în care suntem să poată dovedi măsura iubirii şi loialităţii fiecăruia faţă de
El şi faţă de ai Lui. Dacă iubirea noastră este rece, atunci pretenţiile lumii,
ale cărnii şi ale Adversarului vor fi mai mult decât putem rezista şi ne vor
absorbi timpul, influenţa, banii. Pe de altă parte, în măsura în care iubirea
noastră pentru Domnul este puternică şi caldă, în aceeaşi măsură ne va face
plăcere să jertfim pentru El aceste lucruri — nu numai să dăm surplusul nostru
de energie, influenţă şi mijloace, jertfindu-le după cum găsim ocazie în
serviciul fraţilor, ci în plus, acest spirit de devotare faţă de Domnul ne va
determina să reducem la limite rezonabile şi economice cerinţele căminului şi
familiei, şi în special ale noastre proprii, ca să avem mai mult de sacrificat
pe altarul Domnului. După cum Domnul nostru Şi-a frânt trupul şi Şi-a vărsat
sângele, viaţa, trei ani şi jumătate, sfârşind aceste jertfe doar la Calvar, tot
aşa şi noi: jertfirea vieţilor noastre pentru fraţi se face în lucrurile mici,
materiale sau spirituale, cele spirituale fiind mai înalte şi de aceea mai
importante, totuşi cel ce şi-ar reţine compasiunea faţă de un frate care ar avea
nevoi materiale ar da dovadă că Spiritul Domnului nu stăpâneşte în inima sa în
gradul cuvenit. Comemorarea este încă
potrivită Comemorarea iniţială
a morţii iubitului nostru Răscumpărător (cu sensul mai larg ataşat acesteia de
către Spiritul sfânt prin apostol, care include participarea sau părtăşia
noastră cu El în sacrificiul Său) a fost, după cum am văzut, la o dată anume — a
patrusprezecea zi a primei luni, după calculul evreiesc*. Şi aceeaşi dată,
aflată prin aceeaşi metodă de calcul, este încă potrivită şi va plăcea tuturor
celor care caută “cărările vechi” şi doresc să umble pe ele. Această comemorare
anuală a morţii Domnului etc., aşa cum a fost instituită de Domnul nostru şi cum
a fost ţinută de Biserica timpurie, a fost reînviată în ultimul timp printre cei
care vin în lumina Adevărului Prezent. Nu este surprinzător
că, pierzându-se tot mai mult din vedere sensul adevărat al cinei simbolice a
Domnului, caracteristicile legate de celebrarea anuală au fost de asemenea
neglijate. Aceasta se va înţelege mai clar când vom ajunge să înţelegem istoria
acestui subiect, după cum urmează: După ce apostolii şi
succesorii lor imediaţi au adormit — cam prin secolul al treilea —
Romano-catolicismul a început să devină influent în Biserică. Una dintre
doctrinele lui false susţinea că în timp ce moartea lui Cristos ar asigura
anularea vinei din trecut, ea n-ar putea şterge încălcările personale după ce
credinciosul ar veni în relaţie cu Cristos — adică după botez, ci ar fi necesar
un nou sacrificiu pentru aceste păcate. Pe baza acestei erori s-a creat doctrina
Liturghiei, care, după cum am explicat-o anterior mai detaliat, era socotită o
nouă jertfire a lui Cristos pentru păcatele specifice ale persoanei pentru care
este oferită sau jertfită Liturghia — noua jertfire a lui
Cristos fiind făcută să pară raţională prin pretenţia că preotul care oficiază
are puterea să schimbe pâinea şi vinul în trupul şi sângele real al lui Cristos,
şi apoi, frângând azima, să frângă sau să jertfească pe Domnul din nou pentru
păcatele persoanei pentru care se face Liturghia. Am arătat deja că din punct de
vedere divin această învăţătură şi practică a fost o scârbă în ochii Domnului —
“urâciunea care pustieşte”. Dan. 11:31; 12:11*. Această doctrină
falsă a pustiit şi în urma ei a venit mulţimea de erori ale Bisericii, marea
cădere sau apostazie care a constituit sistemul roman — cel mai mare dintre toţi
Anticriştii. Secolele au trecut unul după altul cu această vedere predominând,
stăpânind pretutindeni în creştinătate, până când, în secolul al 16-lea, marea
mişcare a Reformei a început să stârnească împotrivire şi proporţional a început
să găsească adevărurile care fuseseră ascunse în timpul Veacurilor Întunecate
sub doctrinele şi practicile false ale Anticristului. Reformatorii primind mai
multă lumină în privinţa întregii mărturii a Cuvântului lui Dumnezeu, această
lumină a inclus vederi mai clare despre jertfa lui Cristos şi ei au început să
vadă că teoria şi practica papală a Liturghiei era într-adevăr “urâciunea
pustiirii” şi au respins-o, cu diferite grade de fermitate. Biserica Angliei
şi-a revizuit Cartea de Rugăciuni în anul 1552 şi a exclus cuvântul Liturghie.
Obiceiul Liturghiei a
luat practic locul serbării anuale a Cinei de Amintire a Domnului, pentru că
Liturghiile erau făcute frecvent, cu scopul de a curăţi pe oameni în mod repetat
de păcate. Când reformatorii au văzut eroarea aceasta, au încercat să se
întoarcă la simplitatea originară a primei instituiri şi au respins Liturghia
romană ca fiind o celebrare nepotrivită a Cinei de Amintire a Domnului. Totuşi,
nevăzând legătura strânsă dintre tipul Paştilor, antitipul morţii Domnului
nostru şi Cina ca o amintire a antitipului, ei n-au înţeles caracterul potrivit
al ţinerii acesteia la data repetării ei anuale. Ca atare vedem că printre
protestanţi unii serbează lunar, alţii la fiecare trei luni, iar alţii la patru
luni — fiecare denominaţie folosindu-şi judecata proprie — “ucenicii”
sărbătorind săptămânal, printr-o neînţelegere a Scripturilor cumva asemănătoare
cu neînţelegerea referitoare la botez. Ei îşi bazează serbarea săptămânală a
cinei pe declaraţia din Faptele Apostolilor care spune că Biserica timpurie se
aduna în prima zi a săptămânii şi la aceste adunări “frângeau pâinea”. Fapte
2:42, 46; 20:7. Am observat deja* că
aceste celebrări săptămânale nu erau comemorări ale morţii Domnului, ci,
dimpotrivă, erau mese de dragoste care comemorau învierea Sa şi ocaziile de
frângere a pâinii împreună cu El, de care s-au bucurat în câteva din zilele
întâi ale săptămânii pe parcursul celor patruzeci de zile înainte de înălţarea
Sa. Amintirea acestor ocazii de frângere a pâinii, în care ochii le-au fost
deschişi şi L-au recunoscut, i-a făcut probabil să se întâlnească apoi în prima
zi a fiecărei săptămâni, şi, nu nepotrivit, să aibă o masă comună, o frângere a
pâinii. După cum am remarcat deja, paharul nu se aminteşte niciodată în legătură
cu acestea, în timp ce în fiecare relatare despre Cina de Amintire a Domnului
nostru paharul ocupă un loc la fel de important ca şi pâinea.
Cine poate celebra?
Răspundem mai întâi
de toate că nici unul care nu se încrede în sângele preţios al lui Cristos ca
jertfă pentru păcate nu trebuie să se împărtăşească. Nici unul nu trebuie să se
împărtăşească decât dacă prin credinţă are sângele stropirii pe stâlpii şi pe
pragul de sus al cortului pământesc care ne vorbeşte pace, în loc de a striga
după răzbunare, cum a strigat sângele lui Abel (Evr. 12:24). Nici unul nu
trebuie să celebreze sărbătoarea simbolică dacă nu are în inima sa sărbătoarea
adevărată şi nu L-a acceptat pe Cristos ca Dătătorul lui de viaţă. Mai departe,
nici unul nu trebuie să se împărtăşească dacă nu este membru al singurului corp,
al singurei pâini, şi dacă nu şi-a socotit viaţa, sângele, jertfită împreună cu
a Domnului în aceeaşi cupă sau pahar. Există aici o linie despărţitoare clară,
nu numai între credincioşi şi necredincioşi, ci şi între consacraţi şi
neconsacraţi. Totuşi, linia trebuie să fie trasă de fiecare persoană pentru sine
însuşi — atâta timp cât declaraţiile sale sunt bune şi rezonabil dovedite de
comportarea sa exterioară. Nu este treaba unui membru şi nici chiar a Bisericii
să judece pe altul, decât dacă, după cum am arătat deja, chestiunea a ajuns în
faţa ei într-o formă definită, conform regulilor prescrise. Altfel bătrânii, sau
reprezentanţii Bisericii, trebuie să pună în faţa celor care se adună împreună
termenii sau condiţiile acestea: (1) credinţă în sânge; şi (2) consacrare pentru
Domnul şi serviciul Său, chiar până la moarte. Ei trebuie să invite apoi pe toţi
cei care cred în felul acesta şi sunt astfel consacraţi, să participe la
celebrarea morţii Domnului şi a propriei lor morţi. Aceasta, şi toate
invitaţiile în legătură cu celebrarea, trebuie să fie atât de clar arătate încât
să nu lase nici o idee de sectarism. Toţi trebuie să fie bineprimiţi să
participe, indiferent de credinţa şi armonia lor în alte subiecte, dacă sunt în
deplin acord cu privire la aceste adevăruri fundamentale — răscumpărarea prin
sângele preţios şi o deplină consacrare până la moarte, care îi îndreptăţeşte.
Aici este potrivit să
ne gândim la cuvintele apostolului: “De aceea, oricine
mănâncă pâinea sau bea paharul Domnului în chip nevrednic va fi vinovat cu
privire la trupul şi sângele Domnului. Fiecare să se cerceteze pe sine însuşi,
şi aşa să mănânce din pâine şi să bea din pahar. Căci cine mănâncă şi bea, îşi
mănâncă şi bea o judecată împotriva lui însuşi, dacă nu deosebeşte trupul
Domnului.” 1 Cor. 11:27-29. Prevenirea pe care o
face aici apostolul pare să fie împotriva unei celebrări neglijente a acestei
Comemorări, care ar face din ea un ospăţ, şi împotriva invitării unor persoane
la întâmplare. Aceasta nu este un astfel de ospăţ. Este o Comemorare solemnă,
intenţionată numai pentru membrii “corpului” Domnului; şi cine nu discerne
aceasta, cine nu discerne că pâinea reprezintă trupul lui Isus şi că paharul
reprezintă sângele Lui, participând la ea va intra sub judecată — nu sub
“osândă", cum spune în traducerea obişnuită, ci sub judecată în ochii Domnului
şi de asemenea judecată în propria lui conştiinţă. Înainte de a se împărtăşi din
aceste simboluri, prin urmare, fiecare persoană trebuie să decidă pentru sine
dacă crede şi se încrede sau nu în trupul frânt şi sângele vărsat al Domnului
nostru ca fiind preţul său de răscumpărare, şi în al doilea rând, dacă a făcut
sau nu consacrarea deplină a tot ce are, ca să poată fi astfel inclus ca membru
al “singurului trup”. Remarcând cine este
exclus şi cine are acces în mod cuvenit la masa Domnului, vedem că fiecare
membru adevărat al Ecclesiei are dreptul să participe, dacă acest drept nu i-a
fost interzis printr-o acţiune deschisă din partea întregii Biserici, conform
regulii stabilite de Domnul (Mat. 18:15-17). Toţi aceştia pot celebra; toţi
aceştia vor dori desigur să celebreze — vor dori desigur să se conformeze
sfatului dat de Învăţătorul înainte de moartea Sa: “Mâncaţi … beţi toţi din el”.
Ei îşi vor da seama că dacă nu mâncăm carnea Fiului Omului şi nu bem sângele
Lui, nu avem viaţă în noi; şi că, dacă ei s-au împărtăşit în inimă şi în minte
în mod real de meritele jertfei Domnului şi de viaţa Sa, este atât un privilegiu
cât şi o plăcere să comemoreze aceasta şi s-o mărturisească unul înaintea altuia
şi înaintea Domnului. Cine poate oficia
Doctrina falsă a
Liturghiei şi crearea în Biserică a unei clase numite cler, să administreze
acest serviciu şi altele similare, a creat o impresie atât de adâncă în mintea
publicului încât protestanţii chiar până astăzi cred în general că prezenţa unui
“slujitor rânduit”, pentru a cere binecuvântarea şi a oficia într-un astfel de
serviciu de comemorare, este absolut necesară şi că orice altă procedură ar fi
un sacrilegiu. Cât de greşită este această teorie se va recunoaşte imediat ce ne
vom aminti că toţi care au privilegiul de a participa la această Comemorare sunt
membri consacraţi ai “Preoţimii Împărăteşti” — fiecare este deplin împuternicit
de Domnul să predice Cuvântul Său în conformitate cu talentele şi ocaziile sale,
şi de asemenea pe deplin autorizat să îndeplinească orice fel de serviciu sau
slujire de care este capabil, pentru El şi pentru membrii corpului Său, şi în
numele Său pentru alţii. “Voi toţi sunteţi fraţi” este standardul Domnului, şi
acesta nu trebuie uitat când suntem în comuniune cu El şi celebrăm Lucrarea Lui
răscumpărătoare şi uniunea noastră comună cu El şi unul cu altul ca membri ai
corpului Său. Totuşi, în fiecare
mic grup al poporului Domnului, în fiecare mică “Ecclesie” sau corp al lui
Cristos, după cum am arătat deja, Scripturile arată că trebuie să fie ordine,
iar parte a acestei ordini este că “în fiecare Biserică" trebuie să fie
“bătrâni”. În timp ce fiecare membru al Ecclesiei, al Noii Creaţii, are
autorizare suficientă de la Domnul ca să-i permită să ia oricare parte în
legătură cu Cina de Amintire, totuşi, Biserica prin alegerea bătrânilor indică
faptul că ei trebuie să fie reprezentanţii întregii Ecclesii cu privire la
lucruri ca acestea. De aceea, datoria aranjării şi slujirii la această
Comemorare ar cădea în sarcina lor ca un serviciu pentru care au fost deja aleşi
de către Biserică. Declaraţia Domnului
nostru: “Acolo unde doi sau trei sunt adunaţi pentru numele Meu, acolo sunt şi
Eu în mijlocul lor” — ne arată în mod hotărât că oriunde este posibil, această
comemorare trebuie celebrată în compania celorlalţi membri ai corpului.
Binecuvântarea care o însoţeşte a fost cu intenţia să-i atragă pe membri unul
către altul, nu numai în această adunare anuală, ci oricând este posibil. Ori de
câte ori se adună chiar doi sau trei pentru a face apel la această promisiune,
fiind imposibil sau neconvenabil să se întâlnească cu un grup mai mare, ei au
privilegiul să celebreze ca o Biserică, ca o Ecclesie completă; şi chiar dacă o
persoană se află în astfel de circumstanţe încât nu se poate întâlni cu alţii,
noi sugerăm ca credinţa lui să meargă cu suficientă putere către Domnul pentru a
face apel la făgăduinţă — socotind că Domnul împreună cu el sunt doi. Sfătuim ca
o astfel de izolare inevitabilă să nu împiedice pe nimeni de la celebrarea
anuală a marii jertfe pentru păcat şi a participării noastre la ea împreună cu
Domnul nostru; ca persoana singură să-şi procure pâine — (dacă se poate pâine
nedospită — cum ar fi biscuiţi săraţi) şi rodul viţei (suc de stafide, suc de
struguri sau vin*) şi să celebreze în comuniune de spirit cu Domnul şi cu
ceilalţi membri ai corpului, de care este despărţit prin forţa împrejurărilor.
O ordine a
serviciului Fiindcă Domnul n-a
aşezat nici o regulă sau ordine de serviciu, nu este pentru noi să o aşezăm —
totuşi, credem că ar fi potrivit să sugerăm ceea ce ni se recomandă de la sine
ca o celebrare moderată, rezonabilă, ordonată, a acestei Comemorări. Nu facem
aceasta cu intenţia de a fixa o regulă sau o lege, ci cu scopul de a ajuta pe
unii care au fost obişnuiţi cu un serviciu complicat şi pe alţii care n-au fost
obişnuiţi cu nimic de felul acesta, să ajungă la o opinie moderată asupra
subiectului. Cele ce exprimăm să fie deci considerate numai în lumina sugestiei,
supuse unor astfel de modificări etc., cum par recomandabile. Ele sunt
următoarele: Deschiderea
serviciului cu una sau mai multe cântări, potrivite ocaziei — cu caracter solemn
şi îndreptând mintea în direcţia Comemorării. Rugăciune pentru
binecuvântarea divină asupra adunării şi în special asupra celor care vor
participa, amintind de asemenea pe ceilalţi membri ai aceluiaşi corp, cunoscuţi
şi necunoscuţi nouă, din toată lumea, şi în special pe cei care celebrează
această Comemorare la aniversarea ei. (3)
Bătrânul care oficiază ar putea citi din Scripturi relatarea instituirii
originare a Comemorării. (4)
Acelaşi bătrân sau alt bătrân ar putea prezenta apoi o relatare a acestui
subiect, tip şi antitip, fie vorbind liber, fie, dacă vrea, la fel de bine,
citind o explicaţie a întregului subiect, ca de exemplu cele arătate anterior.
(5)
Atrăgând atenţia asupra faptului că Domnul nostru a binecuvântat pâinea înainte
de a o frânge, conducătorul i-ar putea solicita unui frate competent să ceară
binecuvântarea asupra pâinii, sau — dacă din cei prezenţi n-ar fi nici unul
competent în afară de el — atunci să ceară el binecuvântarea divină asupra
pâinii şi asupra celor care se vor împărtăşi din ea, ca ochii înţelegerii lor să
poată fi deschişi larg ca să aprecieze sau să înţeleagă adâncimea sensului
cuvenit legat de ea şi ca toţi participanţii să aibă o comuniune binecuvântată
cu Domnul în folosirea acestui simbol al cărnii Sale şi să-şi reînnoiască
consacrarea de a fi frânţi împreună cu El. (6)
Se poate frânge apoi o bucată de pâine nedospită folosind cuvintele Domnului:
“Acesta este trupul Meu, dat pentru voi. Mâncaţi toţi din el”; şi un frate sau
însuşi fratele care oficiază poate servi cu farfuria; sau, dacă adunarea este
mare, se poate servi cu mai multe farfurii simultan de către doi, patru, şase
fraţi consacraţi, sau de către oricâţi este necesar. (7)
Ar fi de dorit să se păstreze linişte în timpul distribuirii simbolurilor, cu
excepţia unor scurte remarci direct la subiect, care n-ar fi nepotrivite, cu
privire la semnificaţia pâinii şi cum ne hrănim noi din Domnul — deşi în general
ar fi bine ca acest subiect să fie arătat de către conducător sau de către un
alt vorbitor înainte de distribuire, când explică semnificaţia celebrării în
general, astfel încât comuniunea participanţilor să nu fie deranjată.
(8)
Apoi ar trebui să se ceară binecuvântarea asupra paharului, exact cum citim, că
Domnul “a luat paharul şi, după ce a mulţumit, l-a dat" ucenicilor Săi. Ar putea
fi numit un frate pentru
această rugăciune de mulţumire şi de cerere a binecuvântării Domnului asupra
participanţilor, şi ar trebui de asemenea servit în linişte.
(9) Serviciul fiind
astfel terminat, sfătuim să se urmeze exemplul Domnului şi al apostolilor până
la sfârşit — să se cânte o cântare de încheiere şi apoi adunarea să fie liberă —
fără nici o rugăciune de încheiere. Sfătuim ca la această ocazie saluturile
obişnuite, întrebările despre sănătate etc., să fie evitate şi fiecare să mergă
la casa lui evitând pe cât posibil orice le-ar putea conturba cugetele şi
comuniunea, şi pe cât posibil fiecare să caute să continue comuniunea, nu numai
în noaptea aceea, ci şi în ziua următoare, având în minte experienţele Domnului
în Ghetsimani şi nevoia Lui de compătimire şi ajutor, precum şi faptul că
fiecare membru al corpului Său poate avea ocazii ghetsimane şi nevoie de
mângâierea şi ajutorul celorlalţi ucenici. Despre Învăţătorul
este scris: “Şi nici un om dintre popoare nu era cu Dânsul” — nimeni în stare să
compătimească cu El în ceasul încercării. Cu noi este altfel. Noi îi avem pe
ceilalţi membri ai corpului, botezaţi similar în moarte, angajaţi similar să fie
“frânţi” ca membri ai unei singure pâini, acceptaţi şi unşi cu acelaşi Spirit
sfânt. Amintindu-ne aceasta, să căutăm cu atât mai serios să-i ajutăm pe
ceilalţi membri ai corpului, amintindu-ne că orice se face pentru cel mai mic
membru al corpului, se face pentru Cap şi este apreciat de El. În acelaşi timp
ne putem aminti în mod cuvenit exemplul lui Petru — impulsivitatea lui
sârguincioasă, ca serv al Domnului, însă şi slăbiciunea lui într-un moment de
încercare precum şi nevoia lui de ajutor şi de rugăciuni din partea Domnului.
“M-am rugat pentru tine, ca să nu ţi se micşoreze credinţa.” A ne aminti de
acest lucru poate fi un ajutor special pentru noi, după cum fără îndoială a fost
şi pentru apostolul Petru după aceea. Aceasta ne va face în stare să căutăm la
Domnul mai mult “har, ca să avem ajutor la momentul potrivit”.
Ar fi bine ca în
acelaşi timp să ne amintim de Iuda şi că el a căzut din pricina egoismului —
ambiţiei, lăcomiei; şi amintindu-ne cum prin această uşă a egoismului Satan a
pătruns tot mai mult în el, ne poate ajuta să ne păzim ca să nu cădem şi noi
într-o capcană a Adversarului; ca nu cumva din vreun motiv să tăgăduim pe Domnul
care ne-a cumpărat; ca nu cumva în vreun sens al cuvântului să trădăm vreodată
pe Domnul sau pe fraţii Săi, sau Adevărul Său. Să avem în minte în ziua
următoare experienţele iubitului nostru Răscumpărător; nu numai ca să ne putem
astfel identifica mai bine cu El, dar, în plus, să nu considerăm ca un lucru
ciudat încercările de foc ce ar putea fi permise să vină asupra noastră ca
urmaşi ai Săi, ci să-L putem urma până la sfârşit şi să păstrăm totdeauna în
minte ultimele Sale cuvinte, “S-a sfârşit!”, şi să ne dăm seama că aceasta a
însemnat o completare a jertfei Sale pentru păcat în folosul nostru, aşa încât
prin rănile Lui să ne putem considera vindecaţi şi de asemenea să ne putem da
seama că El trăieşte veşnic pentru a interveni în favoarea noastră şi a ne da
ajutor în orice timp de nevoie. Paştile creştinilor
(easter) — Paştile evreilor (passover) Cuvântul “Easter”
(Paştile creştinilor nominali, în limba engleză — n.e.) se află o singură dată
în Scripturi (Fapte 12:4, Biblia King James — n.e.), şi acolo este tradus
greşit; acesta trebuie să fie tradus “Passover" (Paştile evreilor, în limba
engleză — n.e.). Numele “Easter” a fost adoptat de la păgâni. Este de origine
saxonă şi denumeşte o zeiţă a saxonilor, sau mai degrabă a estului, Estera, a
cărei sărbătoare era celebrată primăvara, aproximativ la timpul Paştilor
evreilor. Adoptarea acestui nume şi aplicarea lui la perioada celebrării morţii,
învierii şi înălţării Domnului nostru, până la venirea binecuvântării de la
Cincizecime, a fost evident o încercare de a face ca instituţiile creştine să le
înlocuiască mai uşor pe cele ale păgânilor. Ca şi majoritatea concesiilor,
aceasta datează de prin secolul al treilea. Această origine păgână a numelui
“Easter” nu trebuie să aibă vreo importanţă specială în mintea noastră, pentru
că noi nu-l mai folosim pentru a celebra pe zeiţa orientului. Printre
protestanţi numele a fost în mod clar legat de o zi, în loc de o perioadă, cum
era în trecut şi cum este folosit încă de catolici. Acea zi se numeşte Duminica
de Paşti. Pentru poporul Său orice amintire a învierii Domnului nostru va fi
întotdeauna preţioasă, dar pentru cei care apreciază corect această problemă,
fiecare duminică este o Duminică de Paşti,
deoarece fiecare duminică este o amintire comemorativă a învierii Domnului
nostru dintre morţi. Prezentând aici
subiectul, gândul nostru este în mod special ca să atragem atenţia asupra
sensului mai larg al termenului Paşti folosit de catolici, care include atât
Vinerea Mare cât şi Duminica de Paşti, şi este folosit doar ca un sinonim pentru
perioada Paştilor. Introducându-se Liturghia şi folosirea ei frecventă, s-ar fi
putut aştepta ca celebrarea anuală a morţii Domnului nostru la aniversarea ei să
fie desfiinţată; dar nu este aşa. Obiceiul iniţial al Bisericii timpurii, de a
celebra marele fapt central şi însăşi temelia existenţei ei, a continuat, deşi
celebrarea cinei la timpul ei cuvenit a încetat, fiind înlocuită cu numeroasele
sacrificii ale Liturghiei — şi astfel această amintire specială şi-a pierdut
sensul. Secole la rând a fost
obiceiul să se socotească data răstignirii Domnului nostru după calendarul
evreiesc, după cum am explicat deja; dar mai târziu, dorindu-se pe cât posibil
desprinderea de instituţiile evreieşti, s-a instituit o schimbare în metoda de
calculare a datei morţii lui Cristos, Paştele nostru. “Conciliul Ecumenic” din
Niceea a hotărât ca de atunci înainte Paştile să se celebreze în vinerea ce
urmează după prima Lună plină începând de la echinocţiul de primăvară. Aceasta a
fixat nu numai celebrarea generală a morţii Domnului într-o vineri, numită
“Vinerea Mare”, ci a mai asigurat şi ca celebrarea să fie într-adevăr foarte rar
în acord perfect cu celebrarea Paştilor de către evrei. Trebuie să amintim că
diferenţa în metoda de calculare este aceea că atunci evreii aşteptau şi
aşteaptă şi acum până la echinocţiul de primăvară şi încep luna cu prima Lună
nouă după aceea, şi ţin Paştile când Luna este plină, sau în ziua a
patrusprezecea. Această schimbare dă
ocazional o diferenţă de aproape o lună între cele două metode de calculare.
Nu este treaba
noastră să spunem care metodă este mai bună, dar noi preferăm să ne ţinem de cea
pe care au practicat-o Domnul şi apostolii — nu cu un servilism care ne-ar face
să simţim că am comite o crimă dacă am greşi în calculare şi am celebra la o
dată greşită, ci cu o satisfacţie totuşi că ne-am străduit să urmăm cât se poate
de aproape instituirea divină, modelul. Cineva ar putea sugera că ar fi şi mai
bine să se fixeze data conform calendarului nostru modern
de exemplu la 15 aprilie sau la 1
aprilie, sau la o altă dată
şi în consecinţă nici un calcul etc.,
n-ar fi necesar. Noi răspundem că evident Domnul a avut un motiv să aranjeze
calendarul evreiesc aşa cum l-a aranjat şi preferăm să continuăm a recunoaşte
instituirea Sa în această problemă. Într-un anumit sens
vedem că după cum Soarele este simbolul Împărăţiei spirituale a lui Dumnezeu,
Luna este simbolul Legământului Legii şi al poporului care a fost sub acel
Legământ al Legii. Astfel, a existat o potrivire deosebită în faptul că Domnul
nostru a fost răstignit de către ei tocmai când Luna era plină, şi aceasta prin
predeterminarea lui Dumnezeu cu privire la timp, aşa încât ei nu L-au putut
prinde înainte, deşi au vrut, pentru că “încă nu-I venise ceasul” (Ioan 7:30;
8:20). Răstignirea Lui când Luna era plină şi faptul că apoi Luna a început
imediat să scadă arată o lecţie în sensul că Israelul ca naţiune şi-a atras
asupră-şi respingerea divină, sau lepădarea pentru un timp, simbolizată prin
micşorarea Lunii, ceea ce a reprezentat declinul lor naţional.
*** Adăugăm aici
câteva citate potrivite, dintr-o autoritate recunoscută care susţine cele de mai
sus după cum urmează: Din enciclopediile
lui McClintock şi Strong “Easter, adică Paşti
— Easter este un cuvânt de origine saxonă şi denumeşte o zeiţă a saxonilor, sau
mai degrabă a estului, Estera, în onoarea căreia erau aduse sacrificii an de an,
cam pe la timpul Paştilor (primăvara), numele începând să fie legat prin
asociere de idei de sărbătoarea creştină a învierii, care avea loc la timpul
Paştilor: de aceea noi spunem ziua de Paşti (Easter), Duminica de Paşti
(Easter), dar foarte nepotrivit, pentru că aceasta în nici un caz nu se referă
la festivalul ţinut atunci pentru zeiţa vechilor saxoni. La fel se foloseşte în
prezent cuvântul german Ostern pentru “Easter” şi se referă la aceeaşi zeiţă
Estera sau Ostera. Apariţia acestui cuvânt în Biblia King James (Fapte 12:4) —
“Cu gând ca, după Paşti (în limba engleză Easter — n. e.), să-l scoată înaintea
poporului” — se poate remarca îndeosebi ca exemplu al lipsei de consecvenţă a
traducătorilor. … La ultima revizuire s-a înlocuit cu “Paşti” (în limba engleză
Passover — n. e.) în toate
pasajele cu excepţia acestuia. … Bisericile din Asia
Mică au serbat moartea Domnului în ziua care corespunde cu ziua de 14 a lunii
Nisan, zi în care, conform părerii întregii Biserici vechi, a avut loc
răstignirea. Bisericile din Apus (Roma), pe de altă parte, au fost de părere ca
răstignirea să fie comemorată anual chiar în ziua din săptămână în care a avut
loc, adică vineri. … Bisericile din Apus priveau ziua morţii lui Cristos ca o zi
de doliu şi nu sfârşeau postul până în ziua învierii. Bisericile din Asia Mică,
pe de altă parte, priveau moartea lui Cristos întru totul ca moarte pentru
răscumpărarea omenirii şi sfârşeau ziua de post în ceasul morţii lui Cristos, la
ora trei după-amiază, şi imediat după aceea serbau agapele şi Cina Domnului.
Amândouă părţile (Răsăritul ortodox şi Bisericile de Apus) au aderat la cuvântul
Pascha (Paşti), prin care ei înţelegeau uneori zilele speciale de sărbătoare din
această săptămână, iar alteori întreaga săptămână de comemorare a Paştilor.
Prima neînţelegere
serioasă între părţile din interiorul Bisericii vechi a izbucnit aproximativ în
anul 196 (d. Cr.), când episcopul Victor din Roma a trimis o circulară către
episcopii de frunte ai Bisericii, cerându-le să ţină sinoade în diferitele lor
provincii şi să introducă practica apuseană (practica celebrării în ziua de
vineri şi duminică, în loc de ziua exactă, 14 şi 16 Nisan). Unii s-au supus
cerinţei, dar sinodul ţinut de episcopul Polycrate din Efes a refuzat cu
îndârjire şi a aprobat scrisoarea lui Polycrate către Victor, care în apărarea
practicii asiatice s-a referit la autoritatea apostolilor Filip şi Ioan, la a
lui Polycarp şi la a altor şapte rudenii de-ale sale care fuseseră înainte
episcopi ai Efesului. … Până aici controversa
dintre Bisericile asiatică şi apuseană (romană) era în legătură numai cu două
puncte, şi anume: (1) dacă trebuia comemorată ziua din săptămână sau ziua din
lună în care a avut loc moartea lui Cristos; (2) dacă postul trebuia să se
sfârşească. Acum s-a ivit un al treilea punct de dispută, cu privire la timpul
când a fost de fapt ziua de 14 Nisan. Mulţi dintre Părinţii Bisericii sunt de
părere că în conformitate cu calculul originar al evreilor până la distrugerea
Ierusalimului, data de 14 Nisan fusese întotdeauna după echinocţiul de primăvară
şi numai din cauza calculării greşite de mai târziu a evreilor data de 14 Nisan
a căzut uneori şi înainte de echinocţiu. De aceea ei au insistat ca data de 14
Nisan, care pentru ambele părţi din interiorul Bisericii stabilea data pentru
Paşti (Easter), să fie întotdeauna după echinocţiu. Deoarece anul
evreiesc este an lunar şi data de 14 Nisan este întotdeauna o zi cu Lună plină,
creştinii care au adoptat vederea astronomică de mai sus, ori de câte ori data
de 14 Nisan cădea înainte de echinocţiu urmau să celebreze moartea lui Cristos
cu o lună mai târziu decât Paştile evreieşti. Deoarece acum creştinii nu se mai
puteau baza pe calendarul evreiesc, a trebuit ca ei să-şi calculeze singuri data
de Paşti. Aceste calcule se deosebeau adeseori, în parte din motivele deja
amintite şi în parte pentru că data echinocţiului a fost fixată de unii pe 18
martie, de alţii pe 19 martie, iar de alţii pe 21 martie. Conciliul din Arles,
din anul 314, s-a străduit să stabilească o uniformitate, însă decretele lui se
pare că n-au avut mare efect. De aceea subiectul a fost din nou discutat şi luat
în considerare de Conciliul Ecumenic de la Niceea care a hotărât ca “Paştile” să
fie celebrate de întreaga Biserică după echinocţiu, în vinerea ce urma după 14
Nisan. S-a mai prevăzut ca Biserica din Alexandria, care se distingea în
ştiinţele astronomice, să informeze anual Biserica din Roma în ce zi a
Calendelor să fie celebrate Idele Paştilor (de la care Calende să se plece
pentru a se stabili Idele Paştilor — n. e.), iar Biserica din Roma să informeze
toate Bisericile din lume. Dar nici chiar aceste decrete ale Conciliului din
Niceea n-au pus capăt tuturor diferenţelor şi a rămas ca prin calculele lui
Dionisius Exiguus să se introducă treptat uniformitatea de practică în Biserica
veche. Unele ţări, ca Marea Britanie, n-au părăsit vechea lor practică decât
după o rezistenţă îndelungată. În timpul lui Carol cel Mare, uniformitatea (în
ţinerea vinerii, fără a lua în seamă calcularea evreiască a zilei cu Lună plină)
pare să fi fost stabilită, şi (după aceea) nu se mai găseşte nici
o urmă (a celebrării)
de quarto decimani (celebrarea după ziua reală — 14 Nisan, Luna plină după
echinocţiul de primăvară). … Revizuirea
calendarului de către Papa Grigore al XIII-lea a păstrat în linii mari era
dionisiană, dar a stabilit mai corect Luna plină de Paşti şi a prevăzut cu grijă
evitarea oricărei abateri viitoare a calendarului de la timpul astronomic.
Totuşi, prin aceste calcule amănunţite, uneori Paştile creştine, contrar
hotărârilor Conciliului din Niceea, coincid cu Paştile evreieşti”.
Aceeaşi autoritate
spune cu privire la cuvântul Paşti: “Aceasta era sărbătoarea reprezentativă a
anului şi în această poziţie unică avea o anumită legătură cu tăierea împrejur,
ca al doilea sacrament al Bisericii evreieşti (Exodul 12:44). Putem vedea
aceasta în ceea ce s-a întâmplat la Ghilgal, când Iosua luând în considerare
legământul divin a celebrat Paştile imediat după ce poporul a fost tăiat
împrejur. Dar natura relaţiei în care au fost aceste două ritualuri nu s-a
manifestat pe deplin până la împlinirea antitipurilor şi până când Cina Domnului
a luat locul Paştilor, ca sărbătoarea sfântă a poporului ales al lui Dumnezeu”.