Capitolul
2 Paştele tipic
R — 2917 / decembrie
1901 “Hristos, Paştele
nostru, a fost jertfit” Exodul 12:1-17
Se pare că inima lui
faraon s-a împietrit tot mai mult prin îndurările divine, pe măsură ce plăgile
au fost oprite una după alta la cererea sa, prin Moise. Bunătatea lui Dumnezeu,
în loc să-l conducă spre pocăinţă, pare să-l fi făcut mai hotărât, după cum
Dumnezeu prevăzuse şi prezisese. Dumnezeu însă l-a informat pe Moise că a zecea
plagă şi ultima va fi suficientă pentru a înfrânge împotrivirea acestui om
încăpăţânat şi a-l obliga să consimtă la cerinţa ca Israel să fie eliberat.
Înainte de aplicarea acestei plăgi, Moise a întrebat dacă faraon era dispus să
lase pe Israel să plece, şi primind un răspuns negativ, el l-a prevenit pe
faraon că în consecinţă o calamitate cumplită va veni asupra egiptenilor. Se
pare că el a plecat imediat în ţinutul Gosen ca să pregătească poporul pentru
exod. Vecinii lor egipteni le-au dat de bună voie bijuterii de aur şi de argint,
şi diferite lucruri de valoare, evident nerăbdători să-i vadă plecaţi şi plini
de regret că conducătorul lor a fost atât de încăpăţânat. Fără îndoială, ei
şi-au dat seama şi de faptul că în ceva fel Dumnezeu era cu israeliţii şi
împotriva egiptenilor, un lucru care lui Faraon, regele lor, se pare că i-a fost
greu să-l înţeleagă. Noi nu ştim cât timp
le-a trebuit să se pregătească pentru călătorie, dar putem presupune că acesta a
fost un timp de încordare pentru faraon şi pentru toţi cei care ştiau despre
ultima ameninţare prezentată de Moise şi Aaron. Suntem siguri că pregătirile au
durat câteva zile, dacă nu săptămâni, pentru că printre alte instrucţiuni,
fiecare familie trebuia să aleagă pentru sine un miel mascul de un an, fără
cusur, ca bază pentru ceremonia religioasă cunoscută ca Paşti, respectată de
atunci încoace de acel popor. Mielul trebuia ales, primit, separat de ceilalţi
şi îngrijit în mod special din a zecea zi a acelei luni, Aviv (mai târziu
cunoscută ca Nisan), iar în a paisprezecea zi a lunii trebuia să fie înjunghiat
între cele două seri (între ora şase a unei seri şi ora şase a următoarei seri —
ziua obişnuită evreiască). Carnea lui trebuia să fie friptă pentru a fi mâncată
în seara următoare, iar sângele trebuia păstrat pentru stropirea pragului de sus
şi a stâlpilor uşii — a ramei uşii, sus şi lateral. Mielul fript trebuia să fie
mâncat în noaptea care urma zilei a paisprezecea, împreună cu ierburi amare, cei
care mâncau fiind adunaţi în grupuri de familie şi toţi în aşteptare pentru
călătorie, cu sandalele în picioare şi toiagul în mână etc., gata de plecare din
Egipt dimineaţa devreme în ziua a cincisprezecea. Evenimentul, aşa cum
este relatat în Exodul, este interesant şi totdeauna a fost preţios pentru
evrei, legea cu privire la el servind ca unul din cele mai proeminente semne de
hotar din istoria acestui popor. Dar pentru creştin semnificaţia acestei
întâmplări este de o şi mai mare importanţă. Pentru el, ca israelit anitipic,
toată întâmplarea vorbeşte de eliberarea antitipică prin Moise cel antitipic la
sfârşitul nopţii antitipice şi la deschiderea zilei de Paşti antitipice. Textul
nostru de bază “Hristos, Paştele nostru, a fost jertfit” (1 Cor. 5:7),
identifică pe Domnul Isus ca Mielul antitipic, şi identifică sacrificiile pe
care El le-a dat cu eliberarea în care sperăm noi acum, că este aproape, chiar
la uşă. Acest fapt este recunoscut de către creştinii din toate denominaţiile,
iar Cina Domnului nostru este recunoscută ca şi comemorarea antitipului cinei de
Paşti, în special de bisericile catolice şi denominaţiile protestante mai vechi.
După cum evreii celebrează Paştile anual, tot aşa şi aceste biserici celebrează
anual “Vinerea Mare”, printr-o cină simbolică cunoscută ca Euharistul sau Cina
Domnului, comemorativă a morţii “Mielului lui Dumnezeu” şi a milei divine
oferită ulterior “Bisericii întâilor-născuţi”. Să mergem acum înapoi
şi să privim unele detalii şi însemnătatea acestora pentru noi, israeliţii
spirituali antitipici. Luarea mielului în a zecea zi a lunii şi-a găsit
corespondenţa la prima venire a Domnului nostru Isus, când El S-a prezentat lui
Israel la încheierea serviciului Său, ca Împăratul lor, călare pe asin, exact în
a zecea zi a lunii Nisan. Atunci naţiunea aceea trebuia să-L accepte, să-L
primească; dar în loc de aceasta, ei “şi-au întors faţa de la El” şi n-au văzut
în El frumuseţea pe care o căutau, ca naţiune. În a paisprezecea zi a lunii
Nisan, Domnul nostru a mâncat Paştile împreună cu ucenicii, seara devreme. Mai
târziu în aceeaşi noapte El a fost vândut. În dimineaţa următoare a aceleiaşi
zile a fost condamnat şi răstignit. Mai târziu în aceeaşi zi a fost îngropat.
Toate acestea s-au petrecut în a paisprezecea zi între cele două seri, între
şase după-amiaza, când a început ziua, şi următorul şase după-amiaza, când s-a
sfârşit, iar în ziua următoare, a cincisprezecea, seara, a fost celebrată
sărbătoarea Paştilor evreieşti. Noi celebrăm acea sărbătoare în mod antitipic,
sărbătorind şi bucurându-ne continuu în harul lui Dumnezeu faţă de noi. Dar Cina
Domnului aparţine de 14 Nisan şi comemorează uciderea Mielului lui Dumnezeu.
Acea noapte în care a fost mâncat Paştile reprezintă acest Veac Evanghelic — un
timp întunecat, în care păcatul şi răul încă triumfă, iar întunericul este
pretutindeni, şi în care cei din poporul Domnului se hrănesc din meritul lui
Cristos, Mielul nostru de Paşti, junghiat pentru noi, şi îşi dau seama că
“trupul Lui este adevărata hrană”. Împreună cu Mielul,
evreul a mâncat şi pâine nedospită, curată, neamestecată, figurativ separată de
păcat; ea a simbolizat promisiunile preţioase care ne vin de la Tatăl ceresc
prin Domnul nostru Isus Cristos. “Pâinea care se coboară din cer este de aşa
fel, ca cineva să mănânce din ea şi să nu moară” (Ioan 6:50). Şi după cum evreii
au mâncat pâinea şi mielul lor, tot aşa isreliţii spirituali antitipici se
împărtăşesc de meritele şi harurile lui Cristos fără plată, dar împreună cu ele
primesc şi amărăciunea persecuţiei, a încercărilor, a dificultăţilor, a
denaturărilor şi suferinţelor simbolizate prin “ierburile amare”. După cum
evreii au mâncat cu încălţămintea în picioare şi gata de drum dimineaţa, tot aşa
israeliţii adevăraţi din acest Veac Evanghelic se împărtăşesc de aceste favoruri
spirituale, simţind în acest timp că ei sunt încă în Egipt şi doresc ţara
promisă; şi ei indică prin conduita vieţii că sunt străini şi peregrini în
această ţară, lumea, şi că ei caută patria cerească. Dar eliberarea n-a venit în
noaptea în care a fost mâncat Paştele, ci în dimineaţa care a urmat. Tot aşa,
eliberarea israeliţilor spirituali nu vine în timpul nopţii de păcat şi
strâmtorare în care domneşte dumnezeul lumii acesteia. Vine în dimineaţa
Milenară, pe care o aşteptăm, în care sperăm şi pentru care ne rugăm, “Vie
împărăţia Ta”. “Dumnezeu o ajută în revărsatul zorilor.” Psa. 46:5.
Greşeala unora este
că presupun că Paştile se referă, direct sau indirect, la trecerea copiilor lui
Israel peste Marea Roşie. Nu este nimic de felul acesta. Numele a fost dat cu
referire la trecerea peste sau cruţarea întâilor-născuţi ai lui Israel în timpul
acelei nopţi când a fost mâncat mielul şi în timpul când sângele a fost pe
stâlpii uşii în afară. Îngerul morţii era în toată ţara Egiptului şi au fost
loviţi toţi întâii-născuţi ai Egiptului, dar întâii-născuţi ai lui Israel au
fost scăpaţi numai cu condiţia ca sângele să fie stropit pe stâlpii uşii şi pe
pragul de sus al caselor în care se găseau aceştia. Orice israelit care nu
respecta porunca divină, să pună semnul sângelui pe uşă la intrare, aşa cum a
îndrumat Domnul prin Moise, suferea, exact în acelaşi fel şi tot atât de sigur
ca egiptenii — sângele era semnul distinctiv între cei care erau poporul
Domnului şi cei care nu erau poporul Lui. Ce înseamnă aceasta
acum, pentru israeliţii spirituali? Răspundem că stropirea sângelui simbolizează
o recunoaştere a credinţei în meritul răscumpărător al sacrificiului Domnului
nostru Isus, ca Mielul nostru de Paşti. Oricine recunoaşte
Cuvântul Domnului cu privire la acest lucru înţelege că fără vărsare de sânge nu
există nici o iertare a păcatelor, şi de la cel care astfel înţelege importanţa
morţii Mântuitorului nostru se aşteaptă s-o mărturisească, aşa cum este
simbolizat prin stropirea sângelui pe dinafara locuinţei. Şi faptul că era pe
uşă înseamnă că toţi cei care erau înăuntru se încredeau în sânge, erau sub
meritul lui eficace. Este remarcabil că în timp ce această doctrină a
răscumpărării prin sângele lui Cristos a fost susţinută cu mai multă sau mai
puţină claritate timp de secole, acum, la încheierea acestui veac, este pusă sub
semnul întrebării de către unii care totuşi se numesc cu numele lui Cristos şi
de unii care pretind a fi învăţători avansaţi şi critici radicali. Toţi aceştia
sunt, din punctul de vedere al Domnului, egipteni, nu israeliţi. Toţi cei pe
care El îi va recunoaşte ca popor al Său, israeliţi cu adevărat, vor fi din
aceia care Îl vor recunoaşte pe El, Cuvântul Său, şi lucrarea pe care a făcut-o
pentru ei prin vărsarea sângelui preţios al Mielului nostru de Paşti, Isus
Cristos. Doctrina înlocuirii
este prezentată foarte accentuat în acest tip. După cum sângele reprezintă viaţa
când este în vasele de sânge, tot aşa reprezintă moartea când este vărsat; şi
astfel, deoarece sentinţa morţii a fost împotriva rasei noastre, era necesar ca
Cristos să moară pentru păcatele noastre. Ca atare, Domnul a făcut să fie
obligatoriu, de-a lungul acestui veac, ca toţi aceia pe care El îi va
recunoaşte, să fie din aceia care să se încreadă şi să mărturisească ispăşirea,
răscumpărarea care este în Isus Cristos. Sângele trebuia să fie ca indiciu, ca
martor, ca semn, ca dovadă a credinţei acelora care erau în casa pe care a fost
stropit. Nu era indiciul lui Dumnezeu, ci al omului. Dumnezeu urma să cruţe, dar
fiecare israelit care urma să fie cruţat, trebuia să aibă grijă ca partea lui
din program să fie îndeplinită. Să nu trecem cu
vederea că nu toţi israeliţii au fost în pericol de moarte, ci numai
întâii-născuţi; căci aceasta este o trăsătură izbitoare
şi proeminentă a tipului. Ea ne învaţă că deşi eliberarea care trebuie să fie
realizată dimineaţa va fi eliberarea pentru toţi cei care iubesc pe Domnul şi
iubesc dreptatea, atât întâii-născuţi cât şi ceilalţi, totuşi în timpul nopţii
vine o încercare sau probă specială — înaintea dimineţii Milenare — şi această
încercare sau probă specială va afecta numai pe cei întâi-născuţi. Cine sunt
aceşti întâi-născuţi? Răspundem că ei au simbolizat “Biserica celor
întâi-născuţi, care sunt scrişi în ceruri”, “turma mică”, concepuţi la o înnoire
a naturii şi la comoştenire cu Domnul nostru Isus în Împărăţia viitoare. Vor mai
fi eliberaţi şi alţii de sub puterea lui Satan şi de sub opresiunea păcatului,
după cum este reprezentat în eliberarea întregului Israel de Faraon şi de
puterea şi robia lui, dar singurii care vor fi în pericol în timpul acestei
nopţi, singurii peste care se va trece sau vor fi cruţaţi, în timpul acestui
Veac Evanghelic, va fi turma mică, Biserica întâilor-născuţi. Acesta este
limbajul clar al tipului şi nici nu poate fi explicat altfel. Să ne amintim că
după Paşti, în noua ordine de lucruri, întâii-născuţi cruţaţi în aceste Paşti au
devenit Leviţii, dintre care au fost preoţii, o mică turmă; şi chiar aşa declară
apostolul despre Biserica întâilor-născuţi: “Voi sunteţi o preoţie
împărătească”. 1 Pet. 2:5, 9. După cum am remarcat
deja, acest miel de Paşti şi-a găsit antitipul în Cristos, Mielul nostru de
Paşti, care a fost junghiat pentru noi, şi din care noi ne împărtăşim. Domnul
nostru a instituit pentru noi, Israelul spiritual, un serviciu comemorativ care
să ia locul tipului respectat de Israelul natural. A fost instituit în aceeaşi
noapte în care a fost vândut, în aceeaşi noapte în care a mâncat cina de Paşti,
ca evreu, şi după ce a mâncat această cină de Paşti. El a luat pâine şi vin care
să-L reprezinte pe El Însuşi, ca adevăratul, antitipicul Miel al lui Dumnezeu,
care ridică păcatul lumii, şi a poruncit tuturor celor care erau cu adevărat
urmaşii Săi ca de atunci încolo, în loc să mai celebreze Paştele tipic, ca
evreii, să celebreze Paştele antitipic. “Să faceţi lucrul acesta (să celebraţi
Paştele) în amintirea Mea (şi să nu-l mai faceţi în amintirea eliberării
tipice)”. Şi an de an această celebrare a fost transmisă până în prezent şi este
încă comemorată. Totuşi unii din
poporul lui Dumnezeu, devenind încurcaţi în legătură cu acest subiect şi
pierzând din vedere faptul că aceasta este o comemorare a antitipului Paştelui
evreiesc, se simt liberi să stabilească timpuri şi perioade proprii de ţinere a
acestei comemorări, fără nici o autoritate de la Domnul. Ei sunt scuzabili
într-o măsură considerabilă, deoarece, în timpul celor optsprezece secole de la
instituirea poruncii, marele Adversar a introdus multe doctrine şi practici
false printre urmaşii lui Isus — printre altele doctrina Liturghiei, care
pretinde a fi o repetare a sacrificiului lui Cristos, îndeplinit de către
preoţi, care-L creează pe Cristos în trup, pretind ei, şi-L jertfesc din nou în
Liturghie, pentru păcatele acelora pentru care este făcută. Protestanţii, ieşind
din papalitate, au respins doctrina Liturghiei, dar deoarece Liturghia a ajuns
să fie făcută frecvent, ei şi-au imaginat că Cina Domnului, aşa cum o celebrează
ei, de asemenea este fără limitări în privinţa timpului şi perioadei. Mai mult,
chiar şi acele biserici vechi care încă respectă data de Paşti pentru Cina
Domnului au adoptat o metodă nouă de calculare a ei, contrară metodei folosite
de evrei — o metodă prin care ziua memorială cade întotdeauna în vinerea cea mai
apropiată de data reală, aşa încât duminica următoare, Paştile, va simboliza
învierea Domnului nostru în prima zi a săptămânii. Următoarea aniversare
potrivită a celebrării Paştilor, după calculul evreiesc al timpului, folosit de
Domnul şi de apostolii Săi, şi de unii din poporul Domnului de atunci încoace şi
acum, va fi 20 aprilie 1902, după apusul soarelui. R — 4703 / octombrie
1910 “Faceţi lucrul acesta
în amintirea Mea” Matei 26:17-30
Aceste studii sunt
alese pentru noi dinainte. Altfel preferinţa noastră ar fi fost să analizăm
primăvara întâmplarea legată de încheierea vieţii pământeşti a Domnului nostru,
cam pe timpul când aceasta a avut loc. Dar Adevărul este întotdeauna preţios
pentru noi şi are întotdeauna lecţii folositoare. Isus a fost evreu şi
de aceea a fost obligat faţă de fiecare trăsătură a Legii Mozaice. El n-a venit
să strice Legea, ci s-o împlinească. Studiul de astăzi ne indică spre împlinirea
unei trăsături a Legii — Paştile; nu înseamnă că această trăsătură este deja
împlinită în întregime, ci înseamnă că tipul a fost în proces de împlinire de
mai bine de optsprezece secole, iar împlinirea completă, care în mod sigur va
veni, este, credem noi, aproape sosită. Pentru a aprecia acest studiu trebuie să
avem clar în minte tipul: Cu aproximativ 3500
de ani în urmă Dumnezeu a eliberat pe poporul lui Israel de puterea despotică a
lui Faraon, regele Egiptului. De mai multe ori Faraon refuzase să lase pe popor
să plece, preferând să-i ţină ca sclavi, robi. De fiecare dată Dumnezeu
trimisese plăgi asupra Egiptului ca pedepse. Sub influenţa fiecărei plăgi Faraon
s-a pocăit şi prin Moise a implorat pe Dumnezeu să aibă milă de el, iar pentru
popor să dea eliberare de plagă. Totuşi, fiecare manifestare a milei divine n-a
făcut decât să-i împietrească inima, până când a fost necesară a zecea plagă,
cea mai severă dintre toate. Acea plagă a constat din executarea sentinţei cu
moartea împotriva tuturor întâilor-născuţi ai Egiptului. Dar israeliţii din
Egipt au fost scutiţi de prevederea ei, pe baza anumitor condiţii. Fiecărei
familii i s-a cerut să aibă un miel al ei, ale cărui oase să nu fie nici unul
zdrobit. Sângele lui a fost stropit pe stâlpii uşii casei, iar familia, strânsă
înăuntru, a mâncat carnea lui cu pâine nedospită şi cu ierburi amare, cu toiagul
în mână, ca peregrinii, gata de plecare din Egipt dimineaţa.
Întâii-născuţi ai lui
Israel cruţaţi Când în acea noapte
sentinţa divină a omorât pe toţi întâii-născuţi ai Egiptului, întâii-născuţi ai
lui Israel au fost ocoliţi sau cruţaţi; de aici şi numele — Paşti. Şi această
ceremonie, ca o amintire a marii binecuvântări a Domnului peste Israel, a fost
poruncit să fie respectată anual ca o amintire a bunătăţii lui Dumnezeu şi
pentru că ea a simbolizat, sau a ilustrat, o încă şi mai mare milă şi
binecuvântare care va veni. Puţin mai târziu,
aceşti întâi-născuţi cruţaţi au fost schimbaţi cu una dintre seminţii — Levi.
După aceea leviţii au fost întâii-născuţi ocoliţi şi au fost în mod special
dedicaţi lui Dumnezeu şi serviciului Său. Împlinirea antitipică
Acele experienţe ale
israeliţilor şi ale întâilor-născuţi ai lor au fost reale şi pe bună dreptate
foarte interesante pentru ei; dar ele sunt încă şi mai interesante pentru
creştini, care sunt ei înşişi antitipurile peste care se trece acum. Prin
“creştini” noi nu ne referim la toţi cei care doar declară că sunt, nici la toţi
care merg la biserică, oricât de regulat. Noi ne referim la puţinii evlavioşi
care acum sunt chemaţi şi sunt încercaţi în privinţa credincioşiei faţă de
Domnul şi prin credinţă sunt cruţaţi — trecuţi de la moarte la viaţă. Aceştia
sunt numiţi scriptural “Biserica celor întâi-născuţi, care sunt scrişi în
ceruri” (Evrei 12:23). După cum eliberarea poporului Israel din Egipt a avut loc
după cruţarea sau trecerea peste întâii-născuţi, tot aşa, corespunzător,
binecuvântarea divină va veni peste omenire imediat după completarea “Bisericii
celor întâi-născuţi” — imediat după trecerea lor de la moarte la viaţă, prin
puterea Primei Învieri. Dacă există o clasă a întâilor-născuţi, aceasta implică
faptul că va exista şi o clasă născută după aceea. Astfel Scripturile învaţă
clar peste tot că chemarea prezentă, încercarea, testarea, probarea şi
răsplătirea finală a Bisericii nu vor fi sfârşitul milei divine faţă de omenire
ci, din contră, vor fi numai începutul ei; pentru că, din moment ce se vorbeşte
despre sfinţi că sunt “Biserica celor întâi-născuţi”, sau, după cum declară
apostolul, “un prim-rod pentru Dumnezeu dintre creaturile Sale”, prin aceasta
suntem asiguraţi că şi roadele târzii fac parte din Programul divin.
Printre leviţi au
existat diferite diviziuni care reprezintă diferite ranguri şi grade ale
Bisericii lui Cristos. Dar principala diviziune sau secţiune a leviţilor a fost
familia preoţească a lui Aaron, întocmai cum există o clasă specială printre
leviţii antitipici, puţinii credincioşi, cunoscuţi în Scripturi ca Preoţimea
Împărătească. Mielul antitipic şi
sângele Său În zilele lui Isus
venise timpul împlinirii antitipului Paştilor. Însuşi Isus trebuia să fie Mielul
de Paşti. Prin credinţă, meritul sacrificiului Său, sângele Său, trebuia să fie
stropit pe stâlpii uşii inimii poporului Său, iar carnea Sa, meritul
perfecţiunii Sale pământeşti, trebuia să fie mâncat sau însuşit de către ei în
minţile lor. Cu aceasta ei trebuiau să mănânce pâinea nedospită a promisiunilor
divine şi ierburile amare ale încercărilor şi adversităţilor, şi pe lângă
acestea trebuiau să bea vin, sângele strugurilor, sugerând simbolic participarea
lor cu Mielul în dispreţul şi suferinţele Sale. Mielul lui Dumnezeu,
Isus, Mielul de Paşti antitipic, a fost junghiat cu aproape nouăsprezece secole
în urmă, la aniversarea exactă a junghierii mieilor tipici. Sacrificiul lui Isus
nu mai trebuie repetat, pentru că prin credinţă noi toţi stropim acelaşi sânge
şi astăzi, şi în inimile noastre ne hrănim din meritul aceluiaşi sacrificiu
pământesc, şi avem din belşug ierburile amare ale persecuţiei şi bem din sânge —
împărtăşim spiritul Învăţătorului şi răsplata acestuia de suferinţă pentru
dreptate. Nu mulţi au apreciat aceste privilegii în timpul acestor nouăsprezece
secole — în total doar o “turmă mică”. Nici nu sunt mulţi care le invidiază
experienţele prezente; nici nu sunt mulţi care apreciază cât de mare va fi
răsplata şi binecuvântarea lor în viaţa viitoare. Atunci, în loc să sufere cu
Cristos, ei vor domni cu El în glorie, onoare şi nemurire.
“Să faceţi lucrul
acesta în amintirea Mea” Isus, gata să înceapă
împlinirea acestui tip prin moartea Sa ca Mielul de Paşti antitipic (Cristos
Paştele nostru a fost jertfit — 1 Cor. 5:7), a instituit pentru urmaşii Săi o
amintire anuală care, în mintea lor, urma să ia locul tipului şi să le
reamintească continuu de marele Antitip. În locul cărnii literare a mielului,
Învăţătorul a folosit pâine, iar în locul sângelui, rodul viţei, şi în locul
comemorării mai departe a tipului, El a îndrumat ca acest lucru să fie făcut în
amintirea antitipului — “Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii”, şi
paştele care vine pentru Biserica întâilor-născuţi, ca precedent al marilor
binecuvântări ce vor urma pentru Israel şi pentru toate familiile pământului.
Domnul nostru ca
evreu a fost obligat mai întâi să ţină paştele tipic, să mănânce din mielul
literal etc.; dar apoi, după cina aceea de paşti, El a instituit cu pâine şi
rodul viţei amintirea Lui Însuşi ca înlocuitor, zicând: “Luaţi, mâncaţi; acesta
este trupul Meu. Apoi a luat un pahar şi, mulţumind, li l-a dat zicând: Beţi
toţi din el. … Vă spun că de acum încolo nu voi mai bea din acest rod al viţei,
până în ziua când îl voi bea cu voi, nou, în Împărăţia Tatălui Meu” — până la a
doua venire a Sa în putere şi mare slavă pentru a primi Biserica în calitate de
Mireasă a Sa aleasă şi comoştenitoare în Împărăţia Sa şi a revărsa din belşug
binecuvântări peste Israel şi prin Israel peste toată omenirea.
Iuda, vânzătorul
egoist Ceasul vânzării se
apropia. Învăţătorul ştia prin ceva putere necunoscută nouă cine Îl va vinde
etc. Anunţând chestiunea celor doisprezece, El a zis: “Unul dintre voi … Mă va
da prins”. Fiecare a întrebat: “Nu cumva sunt eu, Doamne?” Chiar şi Iuda în mod
obraznic a provocat cunoştinţa Învăţătorului despre cursul său înşelător şi a
zis: “Nu cumva sunt eu?” Răspunsul a fost: Este aşa cum ai spus
— tu eşti trădătorul.
Programul divin a fost împlinit prin trădător şi s-au împlinit Scripturile care
spun că El va fi vândut cu treizeci de arginţi; dar coincidenţa arată preştiinţa
divină, fără să implice că Dumnezeu a instigat în vreun mod comportarea
trădătoare, de unde şi declaraţia: “Vai de omul acela prin care este vândut Fiul
Omului!” Din acest punct de vedere trebuie să înţelegem că nu există speranţă
pentru Iuda într-o viaţă viitoare. Tristeţea şi suferinţa sa înainte de a muri
au fost astfel încât n-a găsit nici o compensaţie în vreo fericire de care se
bucurase în zilele anterioare. În Împărăţia Tatălui
Meu Dând ucenicilor
pâinea, care a reprezentat trupul Său, şi paharul, care a reprezentat sângele
Său, Învăţătorul le-a oferit ilustrativ îndreptăţire şi sfinţire şi, după cum a
explicat Sf. Pavel, El a făcut mai mult decât atât — le-a oferit o participare
cu Sine în suferinţele din prezent şi în gloriile viitorului (1 Cor. 10:16, 17;
Mat. 26:29). Antitipul paharului în sensul lui mai înalt vor fi noile bucurii
ale Împărăţiei pe care toţi cei credincioşi în Cristos le vor împărtăşi cu
marele Împărat al slavei, când Îşi va lua marea Lui putere şi va domni. C. Î. —
524, 525 Paştele
Paşti — Cât de des se
repetă? (C. Î. 524-2) Întrebare (1911) — 2
— Sângele mielului de Paşti a fost stropit an de an continuu, sau a fost stropit
o singură dată în Egipt? Răspuns — Nu ştiu;
trebuia să fi fie un simbol. Aşa li s-a poruncit la început şi probabil aşa a
fost urmat tot timpul. Dacă ar fi vreun evreu aici, poate că ar putea să ne
spună dacă acum este obiceiul să se stropească stâlpii uşii cu sânge. Nu cred că
fac aceasta. Nu sunt sigur. Paşti — Pe cine au
simbolizat întâii-născuţi? (C. Î. 524-3) Întrebare (1912) — 3
— “Întâii-născuţi" care au fost cruţaţi pe baza sângelui vărsat al Mielului
simbolizează CAPUL ŞI
CORPUL
Bisericii, sau NUMAI BISERICA?
Răspuns — O, numai
Biserica; NU pe Domnul nostru
Isus. El n-a fost cruţat de nimic. El a murit. În sensul deplin al cuvântului El
a fost Mielul. Sângele Lui ne face pe noi “Biserica celor întâi-născuţi". Unde
ar fi fost Mielul pentru propria Sa Îndreptăţire dacă El ar fi fost cruţat? El
n-a avut nevoie de un Miel. El S-a cruţat prin Sine. El S-a cruţat prin
ascultarea Sa chiar până la moarte. Aceasta Îi dă puterea să ne cruţe pe noi ca
Biserica celor Întâi-născuţi prin sângele Lui aplicat nouă.
Paşti — Relaţia lor
cu Ziua Ispăşirii. (C. Î. 524-4) Întrebare (1913) — 4
— Care este relaţia dintre tipul Paştelui şi Ziua Ispăşirii anuală? Paştile
reprezintă plătirea Răscumpărării, iar Ziua Ispăşirii care-i urmează, curăţirea
poporului ca rezultat al operei de răscumpărare? Răspuns — Aş spune că
acestea două n-au nici o legătură. Dumnezeu le-a pus la cele două capete opuse
ale anului, departe una de alta. Una este un tip al unui lucru, cealaltă este
tipul altui lucru. Cuvântul
“răscumpărare" nu este arătat în nici una din acestea; nu există nici o
ilustraţie a răscumpărării în nici unul din aceste cazuri. Cuvântul
“răscumpărare" sau ideea despre răscumpărare este dată în altă parte.
Paşti şi ispăşire —
Când şi de ce se ţineau. (C. Î. 525-1) Întrebare (1916) — 1
— De ce a fost Paştele celebrat în seara celei de-a 14-a zi a primei luni, iar
ziua anuală a Ispăşirii în a 10-a zi a lunii a şaptea? Răspuns — Pentru că
Dumnezeu a vrut ca ele să fie diferite. Cele două lucruri n-au legătură directă
unul cu celălalt. Unul este o ilustraţie a cruţării Bisericii celor
Întâi-născuţi, în timp ce celălalt este o ilustraţie a suferinţei lui Cristos şi
a Bisericii în timpul Veacului Evanghelic ca bază şi pregătire pentru a împărţi
binecuvântările la toate familiile pământului în timpul Veacului Milenar. Mielul
de Paşti a reprezentat doar moartea lui Isus şi cruţarea poporului Său în acest
veac şi prin urmare o altă ilustraţie şi una diferită este dată pentru a
reprezenta moartea lui Isus şi a Bisericii şi binecuvântarea ulterioară a lumii
în veacul viitor. El n-a vrut ca ele să se intersecteze. Una s-a referit la
moartea lui Isus şi cealaltă a fost dată pentru a face o ilustraţie diferită.