Capitolul
3 Cina memorială
R — 1021 / aprilie
1888 Până va veni El
Fiindcă Pavel,
referindu-se la Cina Domnului, spune că noi astfel “vestim moartea Domnului,
până va veni El”, unii privesc aceasta ca o limitare. Să ne gândim însă că în
Veacul Iudeu, mielul tipic era junghiat şi mâncat în fiecare an, până când a
venit Domnul nostru, adevăratul sau antitipicul Miel. Dar când Ioan Botezătorul
L-a prezentat pe Domnul nostru ca fiind prezent şi a zis “Iată Mielul lui
Dumnezeu”, junghierea şi mâncarea mielului tipic n-au încetat imediat să fie
potrivite; fiindcă Domnul nostru Însuşi le-a respectat până în noaptea în care a
fost vândut. Comemorarea mielului tipic a încetat să fie potrivită numai când
Mielul antitipic a fost omorât pe Calvar. La fel acum, Domnul
nostru, adevăratul Miel al lui Dumnezeu, ne-a dat pâinea şi vinul ca simboluri
ale cărnii şi sângelui Său — date pentru noi — pentru trecerea peste noi sau
cruţarea noastră. Şi noi trebuie să comemorăm moartea Lui cu aceste simboluri
până va veni El şi până când ultimul membru al corpului Său va fi trecut peste —
în plinătatea mântuirii, cu El şi ca El. Atunci simbolul va înceta, antitipul
fiind venit complet prin trecerea noastră dincolo. Până la această mare
împlinire a speranţelor noastre, este potrivit pentru noi să o vestim comemorând
corpul Său frânt şi sângele Său vărsat prin care ea va fi asigurată.
R — 1382 / martie
1892 Cina de Amintire
Noi credem şi învăţăm
că cea mai bună ocazie pentru sărbătorirea morţii Domnului nostru este
aniversarea ei. Acesta a fost obiceiul Bisericii timpurii, şi ea este încă
respectată într-un fel de unele denominaţii în Vinerea Mare
— deşi, pentru ca
respectarea ei să cadă în aceeaşi zi, exactitatea datei este nesocotită. Noi,
asemenea Bisericii timpurii, preferăm să sărbătorim Cina Memorială exact la
aniversarea ei — pe care noi o calculăm cum o calculau ei şi evreii — după
timpul lunar — în ziua dinaintea începerii Paştilor evreieşti.
Mai mult, noi credem
şi învăţăm că singurul mod potrivit pentru sărbătorirea acestui Memorial este
acela pe care l-a introdus Domnul nostru şi pe care l-a urmat Biserica timpurie,
şi nu aşa cum este sărbătorită Vinerea Mare acum de către unii.
În aceeaşi noapte în
care a fost vândut — după ora 6 după-masă, în ceea ce noi numim acum data de 13
a lunii evreieşti Nisan, dar ceea ce evreii numeau începutul zilei a
paisprezecea a lunii (ziua lor de 24 de ore începând seara), şi de aceea, după
calculul evreilor, în aceeaşi zi în care a fost răstignit (cu o zi înainte de
începutul Paştilor lor) — Domnul nostru a sărbătorit Cina de Paşti împreună cu
ucenicii Săi. (Cina cu miel, care întotdeauna preceda săptămâna de sărbătoare a
Paştilor, nu era şi nu este nici acum numită de către evrei sărbătoarea
Paştilor.) Şi conformându-Se astfel Legii (care era încă în vigoare peste orice
evreu până la moartea Domnului nostru pe cruce), Isus a instituit un Memorial al
morţii Sale, pâinea şi “rodul viţei” fiind folosite ca simboluri ale cărnii şi
sângelui Său. El i-a instruit pe
urmaşii Săi să comemoreze astfel sacrificul Său pentru
păcate, zicând: “Să
faceţi lucrul acesta în amintirea Mea” Şi nouă
ni se pare că timpul face parte din instituire ca şi pâinea şi sucul de
struguri. Noi să nu ne gândim să punem în loc alt timp decât acela instituit —
în special având în vedere minuţiozitatea Domnului nostru în această chestiune;
căci, deşi El a declarat, “Am dorit mult să mănânc Paştile acestea cu voi
înainte de a suferi”, totuşi, potrivit Legii, nu puteau fi mâncate până la
aniversarea sacrificării mielului tipic înainte de trecerea peste întâii-născuţi
israeliţi din Egipt; ceea ce a fost şi aniversarea sacrificării adevăratului
“Miel al lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii” şi prin care Biserica
întâilor-născuţi este prima cruţată sau eliberată. Domnul nostru a aşteptat,
prin urmare, şi “când a sosit ceasul (ceasul cel mai devreme posibil potrivit
Legii), El a stat la masă”. Luca 22:14-20. Cuvintele
apostolului, “de câte ori mâncaţi pâinea aceasta şi beţi paharul acesta vestiţi
moartea Domnului, până va veni El” (1 Cor. 11:26 — explicate în articolul de la
pagina 1289, în limba engleză), sunt înţelese de către mulţi că ar da libertatea
respectării la orice ceas, în orice zi şi în orice lună; dar nu este aşa pentru
cei care citesc critic; deoarece cuvintele “să faceţi lucrul acesta” au greutate
specială. Dacă s-ar face la altă dată n-ar fi lucrul acesta: întocmai cum, dacă
s-ar da un ordin să se sărbătorească independenţa Statelor Unite în 14 iulie,
n-ar fi o îndeplinire a acestui ordin, nici o sărbătorire a acestui eveniment,
ci altceva, dacă ar fi sărbătorită altă zi. Dar
nimeni să nu presupună că noi învăţăm că poporul Domnului este sub Lege în
privinţa acestui sau a oricărui alt subiect. Singura lege a legământului nostru
nou este legea iubirii. Noi iubim pe Învăţătorul nostru, ne place să sărbătorim
marele Său sacrificiu pentru păcatele noastre şi ne place să facem acest lucru
aşa cum El a binevoit să ne arate, cât putem de exact. Unii
din poporul Domnului sărbătoresc moartea Lui în fiecare zi întâi a săptămânii,
presupunând că în faptul că fac astfel au aprobarea obiceiului apostolilor şi a
Bisericii timpurii, aşa cum este relatat în Fapte 2:46; 20:7. Noi susţinem însă
că ei greşesc în această aplicare a cuvintelor “frângerea pâinii” şi că aceasta
n-a fost Cina Memorială, ci o masă obişnuită, care se practica în Biserica
timpurie din două motive: 1) fiind puţini şi împrăştiaţi, când se strângeau
pentru adunare îşi aduceau mâncare; şi 2) probabil pentru acelaşi motiv se
adunau în prima zi a săptămânii, luau o masă împreună, adică: fiindcă în prima
zi a săptămânii a înviat Domnul nostru din morţi şi fiindcă în aceeaşi zi le-a
explicat împlinirea Scripturilor care se aplicau la El şi L-au cunoscut prin
frângerea pâinii, adică prin mâncarea cinei. Nu-i de mirare că după aceea le-a
plăcut să sărbătorească atât ziua cât şi masa care le-a adus atât de multă
bucurie şi binecuvântare. Luca 24:25-32. Cei
care au confundat aceste mese, sărbătorind învierea în prima zi a săpătămânii,
cu Amintirea morţii Domnului, au greşit mult, dacă nu grav. Ei ar trebui să observe de asemenea că
rodul viţei nu este menţionat în legătură cu aceste mese, în timp ce acesta nu
este omis niciodată când se referă la Cina de Amintire, fiind tot atât de
important ca pâinea. Aceeaşi expresie, “frângerea pâinii” din aceleaşi cuvinte
greceşti, este folosită în Fapte 27:35, unde nu poate fi nici o îndoială că se
referă la o masă obişnuită pentru satisfacerea foamei, şi nu ca memorial sau
simbol. Aici
tratăm acest subiect numai pe scurt. În privinţa întrebării cine să
sărbătorească Cina de Amintire şi cum, şi a altor puncte interesante, trimitem
pe cititorii noştri obişnuiţi la articolul de la pagina 1289 (în limba engleză).
Să
îndemnăm pe toţi care recunosc acea valoare a morţii lui Cristos ca jertfa de
răscumpărare a lor, să “facă acest lucru” negreşit, aşa cum a sfătuit
Învăţătorul, în amintirea marelui eveniment care este baza bucuriei noastre
prezente în Domnul, precum şi a celor în care vom intra ca împlinire a acestui
Memorial — când vom avea parte de bucuriile Domnului nostru în glorie, în
Împărăţie. Dar cei care se încred în iertare aparte de jertfa pentru păcate, sau
care cred că ei îşi pot răstigni păcatele şi astfel se pot face acceptabili
pentru Dumnezeu (cum pretind unii), să nu sărbătorească acest Memorial; pentru
că, dacă ar face-o, ar mânca şi ar bea condamnare pentru ei înşişi —
nediscernând valoarea corpului frânt şi al sângelui vărsat al Domnului, ca
singura jertfă pentru păcat care poate ridica păcatul şi poate face pe
credincios acceptabil înaintea lui Dumnezeu. *** C. M.
107 Prin
credinţă luăm asta, Ca pâinea vieţii; Ce-nchipuieşte-a Domnului Corp, pentru noi
zdrobit. Acest
pahar, sângele Său Cel vărsat, ne-nseamnă; Ce pentru-a noastre păcate, S-a adus
de jertfă. Acest
pahar ne-aminteşte, Că nu peste mult noi; ‘N Împărăţia Domnului, Cu El îl vom
bea nou. Ce
fericiţi vom fi atunci, Căci cu Tine pe veci, Vom petrece în mărire Şi-n faţă
Te-om vedea. R —
1321 / septembrie 1891 (extras) Profetul
asemenea lui Moise În
legătură cu mielul de Paşti sunt cel puţin două puncte care ar trebui observate
în mod special. Primul, în privinţa sângelui: “Să ia din sângele lui şi să ungă
amândoi stâlpii uşii şi pragul de sus al caselor unde îl vor mânca … . Sângele
va fi pentru voi ca un semn pe casele unde veţi fi. Eu voi vedea sângele şi voi
trece pe lângă voi, aşa că nu vă va nimici nici o nenorocire atunci când voi
lovi ţara Egiptului” (Exodul 12:1-28). Mâncarea sângelui a fost interzisă foarte
devreme: “Numai carne cu viaţa ei, adică sângele ei, să nu mâncaţi” (Gen. 9:4).
Această interzicere a fost repetată frecvent şi i s-a atribuit un motiv
specific: “Căci viaţa trupului este în sânge. Vi l-am dat pe altar, ca să facă
ispăşire pentru sufletele voastre, căci sângele face ispăşire pentru suflet”
(Lev. 17:11). Vărsarea şi stropirea sângelui de Paşti este o “ilustraţie”
remarcabilă a dării “vieţii pentru viaţă” — cerinţa dreptăţii divine înainte ca
acei condamnaţi să poată fi îndreptăţiţi. Dar a fost numai o ilustraţie —
realitatea a venit după aceea: “Căci ştiţi că nu cu lucruri pieritoare, cu
argint sau cu aur, aţi fost răscumpăraţi … ci cu sângele scump al lui Hristos,
Mielul fără cusur şi fără pată” (1 Pet. 1:18, 19). Un alt punct este în privinţa
cărnii: “Carnea s-o mănânce chiar în noaptea aceea, friptă la foc; s-o mănânce
cu azimi şi cu verdeţuri amare … să aveţi mijlocul încins, încălţămintea în
picioare şi toiagul în mână; şi să-l mâncaţi în grabă; căci sunt Paştele
DOMNULUI”. Prin vărsarea sângelui a fost cruţată viaţa israeliţilor; dar
călătoria în pustie era înaintea lor şi ei trebuiau să mănânce şi carnea. Acest
aspect este de asemenea o “ilustraţie” remarcabilă a Mielului lui Dumnezeu —
“Paştele nostru”. Noi avem viaţă prin vărsarea sângelui Său preţios. Dar aceasta
nu este totul. Trebuie să urmăm cărarea vieţii, trebuie să biruim vrăjmaşii
vieţii, trebuie să îndeplinim lucrarea vieţii şi să desăvârşim disciplina
vieţii. În toate acestea există osteneală şi lacrimi — osteneală şi epuizare;
dar puterea noastră se reînnoieşte prin hrana cerească: “Tatăl Meu vă dă
adevărata pâine din cer. Căci Pâinea lui Dumnezeu este Acela care Se coboară din
cer şi dă lumii viaţa. … Cine vine la Mine nu va flămânzi nicidată şi cine crede
în Mine nu va înseta niciodată”. Ioan 6:27-58.
În amintirea lui Isus,Asta Cină este:La care ceia mântuiţi,Bucuroşi iau
parte.