Apocalipsa
21:8 Aici
este înfăţişat adevăratul caracter al clasei caprelor. Fricoşii şi
necredincioşii (care nu se vor încrede în Dumnezeu), urâcioşii, ucigaşii (cei
care urăsc pe fraţi), desfrânaţii, vrăjitorii, idolatrii (cei care-şi însuşesc
şi folosesc greşit favorurile divine, dându-şi lor sau altor creaturi sau
lucruri serviciul şi onoarea care aparţin lui Dumnezeu) şi toţi “mincinoşii" --
“tot cel ce iubeşte şi face minciună" (într-un cuvânt, toţi care nu iubesc
adevărul şi nu-l caută, şi nu-l apără şi nu-l susţin cu orice preţ) “partea le
va fi în lacul ce arde cu foc şi cu pucioasă (gheena, simbol al nimicirii
complete), acesta este moartea cea de a doua". O astfel de tovărăşie ar fi
dezgustătoare pentru orice fiinţă cinstită, integră. Aceştia sunt greu de
tolerat chiar şi acum, când îi putem compătimi, ştiind că astfel de dispoziţii
sunt în mare măsură rezultatul slăbiciunii moştenite a cărnii. Suntem mişcaţi să
avem o măsură de compătimire prin aceea că ne amintim cum în propriul nostru
caz, adesea, vrând să facem binele, răul ne stă înainte. Dar la sfârşitul
judecăţii Milenare, când Domnul, Judecătorul cel drept, va fi dat toate
avantajele şi ocaziile de cunoştinţă şi capacitate, această clasă va fi o
urâciune şi o scârbă pentru toţi cei care vor fi în armonie cu Regele Slavei.
Iar cei drepţi vor fi bucuroşi când, încercarea fiind sfârşită, darul vieţii
va fi luat de la cei care se vor fi dovedit nevrednici şi când cei care
strică pământul, cu toată lucrarea şi influenţa lor, vor fi nimiciţi.
Diavolul,
fiara şi profetul cel mincinos, chinuiţi Apocalipsa 20:9 vorbeşte despre nimicirea
acelor indivizi care se vor uni cu Satan în ultima răzvrătire; iar versetul 15
vorbeşte depre aceeaşi nimicire, dar cu alte cuvinte, folosind simbolul “lacul
cel de foc". Ei sunt mistuiţi sau consumaţi în foc. Acesta fiind
cazul, chinul din versetul 10 nu se poate referi la aceste fiinţe umane
care sunt mistuite, nimicite. Prin urmare, întrebarea se reduce la aceasta: Vor
fi Satan, profetul mincinos şi fiara chinuiţi veşnic, şi învaţă acest verset
astfel? Noi
răspundem prin cuvintele lui Dumnezeu: “Iehova … pe toţi nelegiuiţii îi
nimiceşte". În privinţa lui Satan, cel mai mare vrăjmaş al lui Dumnezeu şi al
omului, Dumnezeu ne informează în mod deosebit că el va fi nimicit, şi nu
păstrat în nici un sens sau stare. Evrei 2:14 Sistemele
fiară şi profet mincinos, care în decursul Veacului Evanghelic au înşelat şi au
dus în rătăcire, vor fi aruncate într-o strâmtorare mare şi mistuitoare la
sfârşitul Veacului Evanghelic. Chinul acestor sisteme va fi aionion,
adică durabil. El va continua atâta timp cât vor dura ele, până când vor
fi nimicite cu totul. La fel va fi mistuit şi sistemul erorii, care se va
manifesta deodată la sfârşitul Veacului Milenar şi va duce “caprele" la nimicire
(Apocalipsa 20:7-10). Acel sistem înşelător (nespecificat astfel, ci doar este
numit Satan, după instigatorul lui), va fi aruncat în acelaşi fel de strâmtorare
şi nimicire la sfârşitul Veacului Milenar, în care sunt aruncate şi sistemele
fiară şi profet mincinos acum, la sfârşitul Veacului Evanghelic.
Apocalipsa 19:3, vorbind despre unul
dintre aceste sisteme, spune: “… fumul ei se suia în secolii secolilor".
Aceasta vrea să spună că amintirea (“fumul") nimicirii acestor sisteme de
înşelare şi eroare va fi durabilă, lecţia nu va fi uitată niciodată -- după cum
fumul, care continuă să se ridice după un foc nimicitor este mărturie că focul
şi-a făcut lucrarea. Vezi şi Isaia 34:8-10. Asupra
Apocalipsei 14:9-11 remarcăm în treacăt că toţi vor fi de acord
imediat că, dacă în versetul 9 se referă la o închinare literală fiarei
şi icoanei ei, atunci puţini oameni din ţările civilizate, sau poate nici unul
n-ar fi pasibil de pedeapsa arătată în versetul 11; şi dacă fiara, icoana ei,
închinarea, vinul şi paharul sunt simboluri, atunci şi chinurile, fumul,
focul şi pucioasa sunt simboluri. Aruncarea
morţii şi a locuinţei morţilor în nimicire completă, în moartea a doua, în
timpul Veacului Milenar, face parte din nimicirea completă care va cuprinde
orice lucru nepotrivit, dăunător şi nefolositor (Isaia 11:9; Psalmul 101:5-8).
Moartea a doua, sentinţa acelei încercări individuale, va fi finală: ea nu va fi
nimicită niciodată. Şi toţi cei care iubesc dreptatea să spună, amin; căci a
nimici moartea a doua, a înlătura sentinţa acelei încercări drepte şi
nepărtinitoare, ar însemna a dezlega iarăşi nu numai pe Satan, ci pe toţi aceia
care iubesc şi practică răul şi înşelarea, şi care dezonorează cu instituţiile
lor rele pe Domnul -- ar însemna a se opune, a insulta şi a se strădui să-i
răstoarne pe aceia care-L iubesc, doresc să-I servească Lui şi se bucură de
favoarea Lui. Ne bucurăm că nu există nici un pericol în aceasta, dar că
dreptatea divină se uneşte cu înţelepciunea, iubirea şi puterea divină, ca să
introducă dreptatea veşnică pe o bază trainică. Cei reîntorşi în “iad"
“În
mormânt (iad în limba engeză -- n. e.) se vor reîntoarce nelegiuiţii,
toate popoarele ce uită pe Dumnezeu." -- Psalmul 9:17 Găsim
că această declaraţie a Domnului menţionată de psalmist este fără nici o rezervă
şi trebuie să o acceptăm ca pe un fapt sigur. Dacă pretenţiile “ortodoxiei" cu
privire la iad ar fi adevărate, acesta ar fi într-adevăr un mesaj înfricoşător.
Dar
haideţi să înlocuim adevărata semnificaţie a cuvântului şeol, şi textul
nostru se va citi: “În starea morţii se vor reîntoarce nelegiuiţii, toate
popoarele ce uită pe Dumnezeu". Noi credem aceasta; dar apoi, cine sunt cei
nelegiuiţi? Într-un sens toţi oamenii sunt nelegiuiţi, prin aceea că toţi sunt
călcători ai legii lui Dumnezeu, dar în sensul cel mai deplin, cei nelegiuiţi
sunt cei care, cu deplină cunoştinţă a răutăţii excesive a păcatului şi a
remediului pregătit pentru recuperarea lor de sub efectele lui nocive, persistă
intenţionat în păcat. Până
acum numai puţini -- credincioşii consacraţi -- au ajuns la o cunoştinţă
adevărată a lui Dumnezeu. Lumea nu-L cunoaşte şi popoarele nu-L pot uita pe
Dumnezeu până când mai întâi sunt aduse la cunoştinţa de El. Consacraţii au fost
luminaţi, conduşi de Spirit prin credinţă ca să înţeleagă lucrurile adânci şi
ascunse ale lui Dumnezeu, care descoperă slava caracterului lui Dumnezeu, dar
care, deşi exprimate în Cuvâtul Său, lumii îi apar ca o nebunie.
După
cum am văzut până acum, aceasta nu va fi aşa în veacul viitor, căci atunci “plin
va fi pământul de ştiinţa lui Iehova, precum apele acoperă fundul mării" (Isaia
11:9). Multe lucruri, pe care le acceptăm acum prin credinţă, atunci vor fi
demonstrate lumii. Când Cel care a răscumpărat pe om din puterea mormântului
(Osea 13:14) va începe să-Şi ia înapoi bunurile cumpărate din închisoarea morţii
(Isaia 61:1), când cei care dorm vor fi deşteptaţi de razele minunate ale
Soarelui Dreptăţii, ei vor înţelege repede adevărul care până atunci li se părea
o poveste inutilă, că “(Isus), prin harul lui Dumnezeu să guste moartea pentru
toţi". Am
mai văzut apoi, că urcarea treptată pe Calea regală a sfinţeniei, în acel veac,
va fi posibilă şi comparativ uşoară pentru toţi, deoarece toate pietrele (pietre
de poticnire, erori etc.) vor fi fost înlăturate, şi vor fi făcute cărări drepte
pentru picioarele lor. La acel veac se aplică textul acesta. Cei care vor
nesocoti împrejurările favorabile din acel veac şi nu se vor supune dreptului
Judecător sau Conducător -- Cristos -- vor fi cu adevărat răi. Şi fiecare supus
loial al Împărăţiei lui Dumnezeu va aproba judecata dreaptă care va trimite
iarăşi pe aceştia în şeol -- starea morţii. Unii ca aceştia
vor fi nevrednici de viaţă; şi dacă li s-ar permite să trăiască, viaţa lor ar fi
un blestem pentru ei înşisi şi pentru restul omenirii, şi o pată pe lucrarea lui
Dumnezeu. Aceasta
va fi moartea a doua, de la care nu va mai fi nici o înviere. După ce au fost
răscumpăraţi din mormânt (şeol) prin sacrificiul lui Cristos, dacă mor
iarăşi din cauza păcatului lor propriu, atunci “nu mai rămâne sacrificiu pentru
păcate" (Evrei 10:26). “Christos … nu mai moare; moartea nu mai are putere
asupra Lui" (Romani 6:9, 10). De moartea a doua toţi ar trebui să se teamă şi să
se ferească, pentru că ea va fi sfârşitul existenţei pentru toţi cei socotiţi
nevrednici de viaţă. Dar în această moarte nu poate fi nici o suferinţă. Ea este
stingerea vieţii, ca şi moartea adamică. Din
cauză că prin păcat omenirea a ajuns să fie supusă morţii (şeolului,
hadesului), de aceea a venit Isus Cristos să ne elibereze şi să ne
mântuiască din moarte (1 Ioan 3:8; Evrei 2:14). Moartea este încetarea
existenţei, absenţa vieţii. Nu este nici o deosebire între starea morţii
adamice şi a celei de-a doua, dar există speranţă de eliberare din prima, pe
când din a doua nu va fi nici o eliberare, nici o întoarcere la viaţă. Prima
sentinţă a morţii a trecut asupra tuturor din cauza păcatului lui Adam, pe când
a doua moarte poate veni numai prin păcatul individual, voit.
Că
aplicarea acestui text este pentru veacul viitor este un lucru evident, deoarece
în prezent atât sfinţii cât şi păcătoşii merg în şeol sau hades.
Acest verset indică faptul că la timpul când se va aplica, numai cei răi
vor merge acolo. Iar popoarele care L-au uitat pe Dumnezeu trebuie să fie
neamuri care L-au cunoscut, altfel nu L-ar fi putut uita; şi niciodată până acum
popoarele n-au fost aduse la acea cunoştinţă, şi nici nu vor fi până în viitor,
când cunoştinţa de Domnul va umple întreg pământul şi nimeni nu va trebui să
zică aproapelui său, cunoaşte pe Domnul, pentru că toţi Îl vor cunoaşte, de la
cel mai mic până la cel mai mare (Isaia 11:9; Ieremia 31:34).
Cuvântul
ebraic goi, tradus în acest text “popoare", este folosit în altă parte de
către acelaşi scriitor şi redat prin “păgâni", “neevrei" şi “popor". Ideea pare
să fie aceea că se referă la toţi cei care nu devin poporul de legământ al lui
Dumnezeu, chiar dacă nu sunt în mod făţiş răi. Neamurile (păgânii, toţi
care sub acea cunoştinţă deplină nu devin israeliţi adevăraţi), care uită sau
neglijează favorurile lui Dumnezeu avute, şi datoriile şi obligaţiile lor faţă
de El, vor avea soarta celor “răi" cu voia şi vor fi aruncaţi în moartea
a doua. Ca
o dovadă în plus la aceasta, aflăm că cuvântul ebraic shub, care în
textul nostru este tradus “se reîntorc", înseamnă se întorc înapoi, ca la
un loc unde au mai fost. Cei la care se referă acest text, fie sunt în
şeol, fie sunt pasibili să intre acolo, dar fiind răscumpăraţi prin
sângele scump al lui Cristos, vor fi scoşi din şeol. Dacă atunci vor fi
răi, ei împreună cu toţi cei care uită pe Dumnezeu, vor fi întorşi
înapoi în şeol. Au crezut evreii în chinul
veşnic? Observând
că noi învăţăm că doctrina chinului veşnic a fost altoită în doctrinele
Bisericii Creştine în timpul apostaziei, a marii căderi de la credinţă care a
culminat în papalitate, unii au întrebat dacă nu cumva, potrivit scrierilor lui
Josephus, această doctrină a fost ferm susţinută de evrei; şi dacă este aşa, nu
este evident că creştinii timpurii, fiind convertiţi în mare parte de la
iudaism, au adus această doctrină cu ei, chiar de la începutul creştinismului?
Răspunsul
nostru este, nu; doctrina chinului veşnic a ieşit în mod firesc din doctrina
nemuririi omului, care, ca problemă filosofică a fost propagată la început
într-o formă complet diferită de forma prezentă,de către Şcoala Platonică a
filosofiei greceşti. Aceştia au susţinut în primul rând că fiecare om are în
sine o părticică de zeitate, şi că aceasta l-ar împiedica să moară vreodată.
Această temelie fiind pusă, a fost uşor să se descrie un loc atât pentru
făcătorii de rău cât şi pentru făcătorii de bine. Dar, spre lauda acestor
filosofi păgâni, să se noteze că ei n-au reuşit să dezvolte, sau nici chiar să
arate acea adâncime a degradării de la bunăvoinţă, raţiune şi milă, necesară
pentru a zugrăvi prin cuvânt, condei sau pensulă, astfel de detalii ale ororilor
şi suferinţelor cum au fost încorporate curând în doctrina lor, şi din această
doctrină să dezvolte o credinţă declarată ca “necesară pentru mântuire" în
pretinsa biserică a lui Cristos. Pentru
a înţelege cazul, este necesar să ne amintim că atunci când a fost întemeiată
Biserica Creştină, Grecia era în fruntea cunoştinţei şi civilizaţiei. Alexandru
cel Mare cu-cerise lumea şi răspândise respectul faţă de Grecia pretutindeni; şi
cu toate că din punct de vedere militar Roma i-a luat locul, nu aşa a fost cazul
în literatură. Timp de secole, filosofii şi filosofia greacă au condus lumea
intelectuală, şi au impregnat şi influenţat totul. Devenise obişnuit ca
filosofii şi învăţătorii altor teorii să pretindă că sistemele şi teoriile lor
erau aproape la fel cu ale grecilor, şi să se străduiască să îndepărteze
deosebirile dintre vechile lor teorii şi părerile populare greceşti. Iar unii
căutau să tragă foloase, pretinzând că sistemul lor cuprindea toate punctele
bune ale lui Platon împreună cu altele pe care Platon nu le-a văzut.
Din
această clasă făceau parte învăţătorii Bisericii Creştine din secolul al doilea,
al treilea şi al patrulea. Recunoscând corectitudinea larg acceptată a
filosofilor, ei au pretins că aceleaşi aspecte bune ale filosofiei se găseau şi
în învăţăturile lui Cristos, şi că El a fost unul din cei mai mari filosofi etc.
Astfel a avut loc un amestec de platonism şi creştinism. Aceasta a devenit cu
atât mai pronunţat cu cât regii şi împăraţii au început să examineze
învăţăturile religioase şi să le favorizeze pe acelea care păreau cel mai mult a
inspira teamă poporului şi a-l face mai supus. În timp ce învăţătorii păgâni se
aplecau în faţa acestei examinări minuţioase imperiale şi învăţau o pedeapsă
veşnică pentru cei care încălcau legile împăraţilor (care conduceau prin numire
divină), nu putem presupune altfel decât că persoanele cu un caracter ambiţios
din biserica de atunci, care căutau să înlocuiască păgânismul şi să devină
puterea religioasă dominantă, vor scoate în evidenţă acele doctrine care în
ochii împăraţilor păreau să aibă aceeaşi putere asupra spaimei şi prejudecăţilor
poporului. Şi ce putea servi mai mult acestui scop decât doctrina chinului fără
sfârşit pentru cei îndărătnici? Aceleaşi
motive, evident, l-au determinat şi pe Josephus când a scris referitor la
credinţa evreilor. Lucrările lui ar trebui citite ca apologii ale iudaismului şi
ca eforturi de a înălţa acea naţiune în ochii Romei şi ai lumii. Să nu uităm că
evreii aveau faima de a fi un popor foarte răzvrătit, foarte ostil ideii de a fi
condus chiar şi de către Cezari. Ei sperau, în armonie cu făgăduinţele lui
Dumnezeu, să devină naţiunea principală. Între ei au avut loc multe izbucniri de
răzvrătire, şi religia lor specială, deosebită de toate celelalte, a fost în
parte învinuită că favoriza prea mult spiritul de libertate.
Josephus
avea un scop în scrierea celor două opere principale ale sale: “Antichităţile
iudaice" şi “Războaiele evreilor". El le-a scris în limba greacă în timp ce
trăia la Roma, unde a fost prietenul şi oaspetele împăraţilor romani, Vespasian,
Titus şi Domiţian, şi unde era în legătură continuă cu filosofii greci. Aceste
cărţi au fost scrise cu scopul de a scoate în evidenţă poporul evreu, curajul,
legile, etica lor etc., spre a fi cel mai bine avantajat în faţa filosofilor
greci şi a demnitarilor romani. Acest scop este mărturisit printre rânduri în
prefaţa sa la “Antichităţi iudaice", unde spune: “Am
întreprins această lucrare gândind că ea le va apărea tuturor grecilor ca
vrednică de a fi studiată … Cei care citesc cărţile mele se miră poate că
discursul meu despre legi şi fapte istorice conţine multă filosofie.
… Totuşi, cei care au un spirit de a cunoaşte motivele tuturor lucrurilor
pot găsi aici o teorie filosofică foarte curioasă". Într-un
cuvânt, ca om ager care devenise el însuşi impregnat de spiritul filosofilor
greci care predomina atunci, Josephus a scos din Lege şi din Profeţi, din
tradiţiile bătrânilor şi din teoriile diferitelor secte ale evreilor, tot ce a
putut găsi că era înclinat chiar şi în cea mai mică măsură să arate următoarele:
Mai
întâi, că religia evreiască nu era mult în urma filosofiei populare greceşti;
dar că din Legea lui Moise fuseseră scoase teorii întrucâtva asemănătoare
şi susţinute de unii evrei, cu mult înainte ca filosofii greci să le pună în
discuţie. În
al doilea rând, că nu ideile religioase i-au făcut pe evrei ca popor greu de
stăpânit, sau popor “răzvrătit", aşa cum toţi iubitorii de libertate erau
consideraţi de Cezari. Prin urmare, el încearcă să dovedească, într-un timp când
se considera că virtutea constă în principal în supunere, că legea lui Moise
“învaţă mai întâi că Dumnezeu este Tatăl şi Domnul tuturor lucrurilor, şi că El
dăruieşte viaţă fericită celor ce-L urmează, dar care scufundă în suferinţă
inevitabilă pe cei care nu umblă în căile virtuţii". Şi este evident că în
sprijinul acestei idei şi pentru astfel de scopuri, Josephus, după ce spune,
“printre iudei există trei secte filosofice: prima, fariseii, a doua, saducheii,
a treia, esenienii", continuă şi relatează cele trei teorii ale lor, detaliind
în mod special orice trăsătură care semăna cu filosofia greacă. Şi fiindcă
doctrinele ultimei secte, şi cea mai mică, esenienii, se asemăna cel mai mult cu
doctrinele stoicilor şi cu teoriile greceşti mai importante, Josephus dedică
aproape de zece ori mai mult spaţiu vederilor lor, decât celor ale saducheilor
şi fariseilor luate la un loc. Şi totuşi, esenienii erau o sectă atât de
neînsemnată, încât Noul Testament nici nu-i menţionează, şi chiar Josephus
admite că erau puţini la număr. Prin urmare, oricare ar fi fost vederile lor,
asupra oricărui subiect, nu se poate pretinde că au aprobarea evreilor, când
majoritatea evreilor aveau opinii contrare. Însuşi faptul că Domnul şi apostolii
nu s-au referit la ei, este bună dovadă că filosofia esenienilor nu reprezenta
în nici un caz ideile evreilor. Această sectă mică a crescut probabil mai târziu
şi a absorbit din filosofia greacă ideile în privinţa nemuririi şi a chinului
veşnic pentru cei nevirtuoşi. Vom mai aminti că Josephus nu s-a născut decât la
trei ani după răstignirea Domnului nostru, şi că el şi-a publicat “Războaiele"
în anul 75 d. Cr., iar “Antichităţile" în 93 d. Cr. -- într-un timp când el şi
alţi evrei, ca şi tot restul lumii, sorbeau cu nerăbdare filosofia greacă şi
ştiinţa pe nedrept numită astfel, împotriva căreia Pavel avertizează Biserica.
Coloseni 2:8; 1 Timotei 6:20 Josephus
a acordat atenţie deosebită esenienilor pentru că faptul acesta se potrivea
scopului său. El admite că saducheii, al doilea grup ca mărime din poporul
evreu, nu credeau în nemurirea omului. Iar despre vederile fariseilor el face o
declaraţie oarbă, calculată să inducă în eroare, după cum urmează: “Şi ei cred
că sufletele au în ele o vigoare nemuritoare (aceasta ar putea fi
înţeleasă că fariseii nu credeau ca saducheii, că moartea pune capăt oricărei
existenţe, ci credeau într-o vigoare sau viaţă dincolo de mormânt -- printr-o
înviere a morţilor), şi că sub pământ vor fi răsplăţi şi pedepse, după cum au
trăit în viaţa prezentă, virtuos sau vicios; şi că cei din urmă vor fi reţinuţi
într-o închisoare veşnică (moarte -- nu tortură), dar primii (cei
virtuoşi) vor avea putere să reînvie şi să trăiască din nou". Nu este
oare clar că Josephus a ajustat şi a întins vederile fariseilor cât i-a permis
conştiinţa sa elastică, pentru a arăta armonia lor cu filosofiile greceşti?
Pavel, care fusese fariseu, îl contrazice pe Josephus. În timp ce Josephus spune
că ei credeau că “numai cei virtuoşi vor învia şi vor trăi din nou" (nu
implică aceasta o înviere, şi implică de asemenea că ceilalţi nu vor
trăi iarăşi, ci vor rămâne morţi, în marea închisoare -- în
mormânt?), Pavel, dimpotrivă, spune: “Având această speranţă în Dumnezeu, care
şi înşişi aceştia au, că va să fie învierea morţilor şi a drepţilor şi a
nedrepţilor" Fapte. Ap. 24:15. Nu
avem nici o ezitare în privinţa acceptării mărturiei inspirate a apostolului
Pavel, nu numai în privinţa a ceea ce credeau evreii, ci şi în privinţa a ceea
ce credea el şi Biserica primară; şi repetăm, că teoria chinuirii veşnice
a celor răi, bazată pe teoria că sufletul omului nu poate muri, este contrară
atât cu învăţăturile Vechiului cât şi ale Noului Testament, şi ea a fost
introdusă printre evrei şi printre creştini de către filosofii greci. Mulţumim
lui Dumnezeu pentru filosofia mai curată a Scripturilor, care învaţă că plata
păcatului este moartea sufletului (a fiinţei) (Ezechiel 18:4, 20); că toate
sufletele condamnate prin păcatul lui Adam au fost răscumpărate de
sufletul lui Cristos (Isaia 53:10) şi că numai pentru păcatul individual,
voit, va muri cineva în moartea a doua -- o pedeapsă veşnică, dar nu un
chin veşnic. Alegeţi viaţa ca să trăiţi
“Eu
astăzi îţi pun înaintea ta viaţa şi binele, moartea şi răul." “Eu v-am pus
înainte viaţa şi moartea, binecuvântarea şi blestemul. Alege dară viaţă ca să
trăieşti, tu şi seminţia ta." Deuteronom 30:15, 19. Trecem
acum să analizăm alte declaraţii scripturale în armonie cu cele arătate
anterior. Cuvintele
citate aici sunt ale lui Moise către Israel. Pentru a le aprecia trebuie să ne
amintim că Israel ca popor, şi toate legămintele, jertfele lor etc., au avut o
semnificaţie tipică. Dumnezeu
a ştiut că ei nu puteau obţine viaţă prin ţinerea legii, oricât de mult ar fi
ales-o ei, pentru că ei erau slabi, decăzuţi, ca toţi ceilalţi din neamul
omenesc, din cauza “aguridei" păcatului pe care o mâncase Adam (Ieremia 31:29).
Astfel, după cum declară Pavel, legea dată lui Israel nu putea să le dea viaţă
din cauza slăbiciunilor şi degradării naturii lor decăzute. Romani 8:3; Evrei
7:19; 10:1-10 Cu
toate acestea, Dumnezeu a prevăzut un beneficiu pentru ei, chiar din încercarea
nereuşită de a trăi o viaţă desăvârşită; şi anume, că aceasta îi va dezvolta şi
le va arăta necesitatea unei jertfe mai bune (răscumpărarea pe care a
dat-o Domnul nostru) şi a unui eliberator mai mare decât Moise. Şi pe
lângă aceasta, încercarea lor a furnizat un model, sau o umbră a încercării
individuale, asigurată pentru toată omenirea (al cărei tip a fost Israelul) şi
garantată prin jertfele pentru păcat mai bune, prefigurate acolo, care să fie
îndeplinite de marele Profet, pentru care Moise a fost numai un tip.
Văzând
astfel că încercarea pentru viaţă sau moarte pusă înaintea lui Israel nu era
decât un tip al încercării individuale a lumii întregi şi a rezultatelor
acesteia, viaţa sau moartea (viaţa veşnică sau moartea a doua), ar putea ajuta
pe unii să vadă că marea Zi de încercare de o mie de ani, al cărei Judecător a
fost numit Domnul nostru Isus Cristos, are cele două rezultate: viaţa şi
moartea. Atunci toţi vor fi chemaţi să se hotărască, în acele împrejurări foarte
favorabile, pentru dreptate şi viaţă, sau pentru păcat şi moarte, şi va trebui
să se facă o alegere. Şi, cu toate că vor fi răsplăţi şi “lovituri" potrivit
faptelor din viaţa actuală, precum şi potrivit comportării lor în acea încercare
(Ioan 3:19; Matei 10:42; 11:20-24), verdictul de la urmă va fi în armonie cu
alegerea exprimată prin comportarea fiecăruia în decursul acelui veac de
încercare. A
doua încercare, sentinţa şi rezultatul ei, sunt arătate şi în cuvintele lui
Moise citate de Petru (Fapte. Ap. 3:22,23): “Profet va ridica vouă Domnul
Dumnezeul vostru dintre fraţii voştri ca pe mine; pe El să-L ascultaţi în toate
oricâte vă va zice. Şi va fi că tot sufletul (orice fiinţă) care nu va asculta
(nu se va supune) de acel profet (şi astfel să aleagă viaţa) se va stârpi
din popor". Prin aceste cuvinte puţine ni se atrage atenţia asupra marii
încercări a lumii, încă viitoare. Ni-L arată pe marele Profet sau Învăţător
ridicat de Dumnezeu pentru a face o nouă judecată sau încercare rasei
condamnate, pe care El a răscumpărat-o din condamnarea venită asupra ei prin
părintele ei, Adam. Ne arată, de asemenea, că condiţia de viaţă veşnică va fi
supunerea dreaptă şi că la sfârşitul acelei încercări, unii vor fi judecaţi
vrednici de această viaţă, iar alţii vrednici de nimicire -- moartea a doua.
Domnul
nostru Isus, răscumpărându-i pe toţi prin jertfa Sa desăvârşită şi preţioasă,
este Capul acestui mare Profet; iar pe membrii corpului Său, care, împreună cu
Isus Cristos, vor fi agenţi în judecarea lumii, Dumnezeu îi alege în decursul
Veacului Evanghelic. Toţi împreună vor forma pe marele Profet sau Învăţător
promis. “Au nu ştiţi că sfinţii vor să judece lumea?" -- 1 Corinteni 6:2.
Prima
încercare a fost numai a omenirii, şi prin urmare pedeapsa sau blestemul ei,
prima moarte, a fost numai asupra omului. Dar a doua încercare va fi mult mai
cuprinzătoare. Va fi o încercare nu numai a omenirii decăzute şi imperfecte, ci
va include orice alt lucru şi principiu şi fiinţă care nu este în armonie cu
Iehova. “Căci toată fapta o va aduce Dumnezeu înaintea judecăţii cu toate cele
ascunse, fie bune sau rele." Eclesiastul 12:14 “Judecata
viitoare" va cuprinde judecarea spre condamnare a tuturor sistemelor
false -- civile, sociale şi religioase. Acestea vor fi judecate, condamnate şi
izgonite devreme în Ziua Milenară, lumina adevărului făcându-le să ajungă în
ruşine, şi de aceea să dispară. Această judecată vine întâi, pentru ca judecata
omului să poată începe neîmpiedicată de eroare, prejudecată etc. Ea va cuprinde
totodată şi judecarea îngerilor “care au păcătuit" -- a acelor îngeri
“care nu şi-au păzit starea lor cea dintâi", de puritate şi ascultare de
Dumnezeu. Astfel apostolul scrie despre membrii Corpului marelui Proroc şi
marelui Preot, care va fi Judecătorul tuturor: “Au nu ştiţi că (noi, sfinţii)
vom să judecăm pe îngeri?" 1 Corinteni 6:3. Astfel
fiind cazul, condamnarea din încercarea Milenară (distrugerea, moartea a doua),
va cuprinde o mai mare sferă de păcătoşi decât pedeapsa sau blestemul pentru
păcatul lui Adam, care “a trecut la toţi oamenii". Într-un cuvânt,
nimicirea de la sfârşitul încercării va fi o nimicire completă a tuturor
fiinţelor şi a tuturor lucrurilor care nu vor slăvi pe Dumnezeu şi
care nu vor fi spre folosul şi binecuvântarea întregii sale creaţii.
Păcate care se pot ierta şi păcate
care nu se pot ierta În
paginile precedente am arătat pe scurt pedeapsa extremă pentru păcatul voit.
Pedeapsa lui Adam, care a cuprins toată rasa lui, a fost de felul acesta; şi
numai drept rezultat al morţii lui Cristos, ca răscumpărarea noastră, din acea
pedeapsă a acelui păcat voit este posibilă vreo iertare a acestui păcat sau a
oricăror păcate următoare. Păcatele
care se pot ierta sunt acelea care rezultă din slăbiciunile venite prin acel
singur păcat adamic pe care Cristos l-a rezolvat o dată pentru totdeauna.
Acestea nu sunt din acelea voite, ci sunt comise din ignoranţă sau prin
slăbiciunile cărnii. Dumnezeu garantează iertarea tuturor acestor păcate dacă ne
căim, în numele şi meritul sacrificiului lui Cristos. Păcatele
care nu se pot ierta, păcate de neiertat, sunt acelea făcute cu voia. După cum
moartea -- stingerea fiinţei -- a fost pedeapsa primului păcat, tot aşa moartea
este pedeapsa fiecărui păcat făcut cu voia împotriva deplinei cunoştinţe şi
capacităţi de a alege şi a face bine. Aceasta este numită moartea a doua, spre a
se deosebi de prima pedeapsă sau pedeapsa adamică, din care omenirea va fi
eliberată prin sacrificiul de răscumpărare a lui Cristos. “Păcatul
spre moarte (a doua)", de a cărui iertare apostolul spune că este inutil ca
cineva să se roage (1 Ioan 5:16), nu este numai un păcat cu voia, ci un păcat
împotriva cunoştinţei clare; un păcat pentru care nu se poate găsi nici o scuză
potrivită. Fiindcă este un păcat împotriva cunoştinţei clare, sau a luminării în
sfinţenie, este numit “blestem contra Spiritului Sfânt (hulă împotriva Duhului
Sfânt, traducerea Cornilescu revizuită -- n. e.)" -- Matei 12:31, 32, pentru
care nu este nici o iertare. Dar
sunt şi alte păcate, parţial voite, care sunt, de aceea, în parte de neiertat.
În acestea au o parte ispitele dinăuntru şi dinafară (toate acestea fiind în mod
direct sau indirect urmările căderii) -- voinţa consimţind sub presiunea ispitei
sau din cauza slăbiciunii. Numai Domnul ştie cum să evalueze în mod potrivit
răspunderile şi vina noastră în astfel de cazuri. Însă pentru adevăratul copil
al lui Dumnezeu există numai o singură cale potrivită de urmat: să se căiască şi
să ceară îndurare în numele şi prin meritul lui Cristos, marea jertfă pentru
păcat. Domnul va ierta pe un astfel de pocăit, în sensul restabilirii lui în
favoarea Sa; dar acesta “se va bate mult" (Luca 12:47, 48) pentru păcat, în
măsura în care Dumnezeu va vedea că păcatul a fost făcut cu voia.
Adeseori
o persoană conştiincioasă îşi dă seama că a comis păcat şi că a fost o măsură de
voinţă în el. Pe bună dreptate el se simte condamnat, vinovat înaintea lui
Dumnezeu; dându-şi seama de propria sa vinovăţie, şi uitând izvorul în caz de
păcat şi necurăţie, deschis de Dumnezeu pentru neamul slab omenesc, decăzut,
acesta cade într-o stare de tristeţe, crezând că a comis păcat de moarte.
Aceştia rătăcesc în pustiuri triste, până când află izvorul curăţitor. Aceştia
să-şi amintească, totuşi, că însăşi întristarea lor din cauza păcatului şi
dorinţa lor de a se întoarce în favoarea divină sunt dovezi că n-au comis
păcatul de moarte; deoarece apostolul declară că acei care comit astfel de păcat
nu pot fi înnoiţi spre pocăinţă (Evrei 6:4-6). Cei care se căiesc deci, pot fi
încrezători că păcatele lor au fost, în parte cel puţin, rezultatele căderii şi
ca atare n-au fost de moarte, dar care cer iertare şi lovituri.
Aceasta
este pregătirea minunată a lui Dumnezeu prin Cristos, pentru acceptarea oricărui
suflet care, părăsind păcatul şi iubirea de el, caută dreptatea şi viaţa prin
Acela care este Calea, Adevărul şi Viaţa. Astfel toţi, fie ei mai tari sau mai
slabi prin natură, au ocazie egală de a câştiga viaţa veşnică, precum şi de a
câştiga marele premiu al moştenirii împreună cu Cristos. Răsplata viitoare
În
timp ce Scripturile învaţă că Veacul prezent, Evanghelic este ziua de judecată
sau timpul de încercare al Bisericii, şi că ziua de judecată sau timpul de
încercare al lumii va fi Veacul Milenar, este totuşi raţional să întrebăm, în ce
măsură vor fi făcuţi răspunzători în Veacul Milenar cei care nu fac parte din
Biserica consacrată, pentru faptele lor rele, de cruzime, necinste şi
imoralitate din prezent? Şi în ce măsură vor fi răsplătiţi cei din aceeaşi clasă
pentru strădaniile lor de a trăi o viaţă morală şi binevoitoare?
Acestea
sunt întrebări importante, mai ales pentru lume; şi bine ar fi dacă oamenii
şi-ar putea da seama de importanţa lor şi să tragă foloase din aceasta. Acestea
sunt importante şi pentru Biserică, datorită interesului pe care-l avem în
privinţa lumii şi datorită dorinţei noastre de a înţelege şi a învăţa pe alţii
în mod corect planurile Tatălui nostru. Am
învăţat că jertfa lui Cristos garantează pentru toţi oamenii, oricât de josnici,
o trezire din moarte şi privilegiul de a ajunge apoi la perfecţiune, şi dacă vor
vrea, de a trăi veşnic. “Va să fie învierea morţilor, şi a drepţilor şi a
nedrepţilor." (Fapte. Ap. 24:15) Scopul aducerii lor din nou în existenţă va fi
ca să le dea o ocazie favorabilă de a-şi câştiga viaţa veşnică, în baza
condiţiilor cerute de Dumnezeu -- ascultare de voinţa Sa dreaptă. Nu avem nici o
sugestie în Scripturi că, atunci când vor fi treziţi, starea morală a oamenilor
va fi fost schimbată, dar avem multe, atât raţionale cât şi scripturale, care
arată că ei vor veni din moarte aşa cum au mers în ea, slabi şi degradaţi.
Deoarece “nu este nici lucru, nici minte, nici ştiinţă, nici înţelepciune în
mormânt" (Eclesiastul 9:10), ei nu vor fi învăţat nimic acolo; şi deoarece când
au murit au fost păcătoşi şi nevrednici de viaţă şi de favoare divină, ei vor fi
tot nevrednici; şi deoarece pentru faptele din viaţa prezentă n-au primit nici
răsplăţi depline, nici pedepse depline, este evident că e necesar tocmai un
astfel de timp de trezire în Mileniu cum a făgăduit Dumnezeu -- pentru a
răsplăti, a pedepsi şi a da întregii omeniri ocazia vieţii veşnice asigurate
prin marea jertfă de răscumpărare a lui Cristos. Deşi,
strict vorbind, lumea nu este acum în încercare, adică, timpul prezent nu este
timpul încercării ei depline şi complete, totuşi oamenii nu sunt acum, şi nici
n-au fost vreodată, cu totul fără lumină şi fără capacitate, pentru folosirea
cărora sunt răspunzători. În cele mai întunecate zile ale istoriei lumii şi în
cea mai adâncă degradare a vieţii sălbatice, a existat întotdeauna cel puţin o
măsură de lumină a conştiinţei care a indicat mai mult sau mai puţin direct spre
dreptate şi virtute. Că faptele din această viaţă au mult de-a face cu viitorul,
Pavel a învăţat foarte clar când, fiind înaintea lui Felix, el aducea argumente
despre dreptate şi înfrânare, în vederea judecăţii viitoare, încât Felix s-a
cutremurat. Fapte. Ap. 24:25 La
prima venire a Domnului nostru le-a venit oamenilor o mai mare măsură de lumină
şi în acea măsură le-a crescut responsabilitatea, după cum a spus El: “Şi
aceasta este condamnarea (judecata, traducerea Cornilescu revizuită -- n. e.),
că lumina a venit în lume şi oamenii au iubit întunericul mai mult decât lumina
că faptele lor rele erau" (Ioan 3:19). Pentru acele fapte rele comise împotriva
luminii avute, fie că era lumina conştiinţei sau a revelaţiei, oamenii vor
trebui să dea socoteală, şi în ziua judecăţii lor vor primi o recompensă sau o
răsplătire dreaptă. Şi la fel, în măsura efortului lor de a trăi drept, ei vor
primi răsplata cuvenită în ziua încercării lor. Matei 10:42
Dacă
oamenii s-ar gândi la ceea ce chiar şi raţiunea discerne, că vine un timp de
socoteală, de judecată, că Dumnezeu nu va permite ca răul să triumfe veşnic, şi
că în-tr-un fel sau altul El va pedepsi pe răufăcători, aceasta fără îndoială
i-ar scuti de multe întristări şi pedepse în veacul viitor. Profetul a spus:
“Vai de cei ce-şi ascund adânc planurile lor de Iehova şi faptele cărora sunt de
întuneric şi zic: “cine oare ne va vedea şi cine oare ne va lua seamă?”" (Isaia
29:15). Iată, “în tot locul sunt ochii lui Iehova văzând pe cei răi şi pe cei
buni" (Proverbe 15:3); şi “toată fapta o va aduce Dumnezeu înaintea judecăţii,
cu toate cele ascunse, fie bune sau rele" (Ecles. 12:14). El “va aduce la lumină
cele ascunse ale întunericului şi va face cunoscute sfaturile inimilor" 1
Corinteni 4:5. Veacul
domniei lui Cristos va fi un timp de judecată dreaptă; şi cu toate că va fi o
epocă de aur pentru toţi, va fi totuşi un timp de disciplinare severă, de
încercări şi pedepse pentru mulţi. Că judecata va fi corectă şi nepărtinitoare
şi cu o cuvenită consideraţie pentru împrejurările şi ocaziile fiecărui individ,
este de asemenea un lucru sigur -- prin caracterul Judecătorului (Cristosul --
Ioan 5:22; 1 Corinteni 6:2), prin cunoştinţa Lui perfectă, prin dreptatea şi
bunătatea Lui neclintite, prin puterea Sa divină şi prin marea Sa iubire, aşa
cum este arătată prin jertfa Sa pentru răscumpărarea omului de la moarte, pentru
ca ei să se poată bucura de privilegiul acestei încercări individuale
favorabile. Diferitele
împrejurări şi ocazii ale oamenilor din acest veac şi din veacurile trecute
arată că o judecată dreaptă va recunoaşte deosebiri în gradul responsabilităţii
individuale, care va necesita, de asemenea, deosebiri în procedurile viitoare
ale Domnului cu ei. Şi această deducţie raţională o găsim clar confirmată de
Scripturi. Judecătorul a luat şi ia şi acum cunoştinţă amănunţită de faptele şi
cuvintele oamenilor (Proverbe 5:21), deşi ei au fost complet în neştiinţă de
acest lucru; şi El declară că “pentru tot cuvântul deşert (desfrânat* --
dezmăţat, traducerea Cornilescu revizuită n. e. --, jignitor sau răutăcios),
care vor vorbi oamenii, vor da seamă de dânsul în ziua judecăţii" (Matei 12:36);
şi “cel ce va adăpa pe unul dintre aceşti mici, numai cu un pahar de apă rece în
nume de discipol, adevăr zic vouă, nu-şi va pierde plata sa" (Matei 10:42).
Contextul arată, că cuvintele “dezmăţate" la care S-a referit Isus sunt cuvinte
de împotrivire voită şi răutăcioasă spuse împotriva luminii evidente (Matei
12:24, 31, 32). El a arătat, de asemenea, că în ziua judecăţii va fi mai uşor
pentru Tir, Sidon şi Sodoma decât pentru Capernaum, Betsaida şi Horazin, care
n-au valorificat mai mari avantaje de lumină şi de ocazii. Matei 11:20-24
*
2 Petru 2:2 Putem
vedea în însăşi natura lucrurilor că pedepsele din veacul acela vor fi
proporţionale cu vina din trecut. Fiecare păcat îngăduit şi fiecare înclinaţie
rea cultivată împietreşte inima şi face mai anevoioasă întoarcerea la curăţenie
şi virtute. Prin urmare, păcatele îngăduite cu voia acum, vor cere pedeapsă şi
disciplinare în veacul viitor; şi cu cât sufletul este mai adânc pătruns de
păcatul voit, cu atât mai aspre vor fi măsurile cerute pentru a-l corecta. După
cum un părinte înţelept ar pedepsi pe un copil încăpăţânat, tot aşa Cristos va
pedepsi pe cei răi spre binele lor. Pedepsele
Lui vor fi date întotdeauna în dreptate, temperate de milă şi uşurate prin
aprobarea şi răsplata Sa pentru cei care vor fi bine “deprinşi" prin ele. Şi
numai când pedepsele, instrucţiunile şi încurajările vor da greş, numai când
iubirea şi mila vor fi făcut tot ce ar putea aproba înţelepciunea (adică tot ce
s-ar putea cere), numai atunci individul va primi pedeapsa finală cerută de
cazul său -- moartea a doua. Nimeni
din lume nu va primi acea pedeapsă, fără să fi avut mai întâi toate ocaziile
binecuvântate ale veacului viitor. Şi în timp ce acest lucru este adevărat în
legătură cu lumea, acelaşi principiu se aplică acum şi la copiii consacraţi ai
lui Dumnezeu, în această zi de judecată (încercare) a noastră. Noi primim acum
favorurile lui Dumnezeu (prin credinţă), pe când lumea le va primi în veacul
viitor, adică va primi instrucţiuni, ajutor, încurajare, disciplinare şi
pedeapsă. “… căci care fiu este, pe care părintele nu-l ceartă (corectează,
pedepseşte)? Iar de sunteţi fără certare, căreia toţi sunt părtaşi, atunci
sunteţi bastarzi, iar nu fii". De aceea, când primim pedeapsă aspră, trebuie s-o
acceptăm ca de la un Tată iubitor pentru corectarea noastră, neuitând
“mângâierea care vă vorbeşte ca unor fii: “fiul meu, nu dispreţui certarea
(disciplina) Domnului, nici nu pierde curajul mustrat fiind de El. Căci pe
care-l iubeşte Domnul îl ceartă şi bate pe tot fiul pe care-l primeşte”". Evrei
12:4-13 Cât
de drepte şi nepărtinitoare sunt căile lui Dumnezeu! Citiţi cu atenţie regulile
veacului viitor -- Ieremia 31:29-34 şi Ezechiel 18:20-32. Ele ne dovedesc, fără
nici un dubiu, sinceritatea şi realitatea tuturor declaraţiilor Sale de iubire
faţă de oameni: “Viu sunt zice Iehova, Domnul, nu mă plac în moartea celui
nelegiut, ci să se întoarcă cel nelegiuit de la calea sa şi să trăiască.
Întoarceţi-vă, întoarceţi-vă de la căile voastre cele rele! Căci de ce să
muriţi, casă a lui Israel?" Ezechiel 33:11. Toţi
cei care în această viaţă se căiesc de păcat, şi, aşa cum sugerează cuvântul
căinţă, încep şi continuă lucrarea de reformare după cea mai bună capacitate a
lor, îşi vor forma un caracter care le va fi de folos în veacul viitor; când vor
fi treziţi în veacul învierii, în acea măsură vor fi mai înaintaţi către
perfecţiune, şi progresul lor va fi mai rapid şi mai uşor, pe când la ceilalţi
va fi mai încet, mai obositor şi mai greu. Acest lucru este sugerat în cuvintele
Domnului nostru: “… vine ora în care toţi cei din morminte vor auzi vocea Lui
(Cristos) şi vor ieşi, cei ce au făcut cele bune spre învierea vieţii (cei a
căror încercare este trecută şi care au fost judecaţi vrednici de viaţă vor
învia desăvârşiţi -- credincioşii din veacurile trecute la viaţă umană
desăvârşită, biruitorii Veacului acesta Evanghelic la viaţă perfectă ca fiinţe
divine), iar cei ce au făcut cele rele spre învierea condamnării (judecăţii,
traducerea Cornilescu revizuită -- n. e.)" -- Ioan 5:28, 29. Aceştia vor fi
treziţi pentru judecată -- pentru a urma un curs de disciplinare şi corecţie --
ca mijloc necesar pentru desăvârşirea lor sau, în caz contrar, pentru
condamnarea lor la moartea a doua. Omul
care prin fraudă şi nedreptate a acumulat şi a adunat în această viaţă mare
bogăţie, care s-a risipit în vânt odată cu întoarcerea lui în ţărână, se va
trezi fără îndoială ca să-şi plângă pierderea şi să-şi jelească sărăcia şi
neputinţa totală de a repeta procedeele ilegale pentru acumularea bogăţiei sub
noua ordine a lucrurilor. Pentru mulţi, a birui pornirile spre zgârcenie,
egoism, mândrie, ambiţie şi trândăvie, nutrite şi răsfăţate ani de zile în viaţa
de acum, va fi o pedeapsă aspră şi o experienţă amară. Ocazional vedem şi acum
câte o ilustraţie a acestui fel de pedeapsă, când un om foarte bogat pierde
totul deodată, şi spiritul îngâmfat al său şi al familiei sale trebuie să cadă.
Ni
se spune (Daniel 12:2) că unii se vor scula spre ocară şi ruşine care va ţine
tot veacul. Şi cine se poate îndoi că atunci, când fiecare lucru ascuns va fi
adus la judecată (Eclesiastul 12:14) şi când latura întunecată a multor
caractere, care astăzi sunt larg aprobate printre oameni, va fi descoperită,
multe feţe vor roşi şi se vor ascunde de ruşine? Când omului care fură i se va
cere să dea înapoi posesorului de drept proprietatea furată, plus o dobândă de
douăzeci la sută, iar omului care înşală, acuză pe nedrept sau nedreptăţeşte în
alt mod pe apropoapele său, i se va cere să-şi recunoască nelegiuirile şi pe cât
va fi posibil să repare pagubele, sub pericolul pierderii veşnice a vieţii, nu
va fi aceasta răsplătire dreaptă? Remarcaţi declaraţia clară despre aceasta în
procedurile tipice ale lui Dumnezeu cu Israelul, pe care l-a făcut să reprezinte
lumea. 1 Corinteni 10:11; Leviticul 6:1-7. Vedeţi, de asemenea, “Umbrele
Tabernacolului", pag. 89. Fiindu-ne
astfel îngăduit să privim în planul perfect al lui Dumnezeu, cu câtă forţă ni se
aminteşte de cuvântul Său prin profetul Isaia: “… voi pune judecata în linie şi
dreptatea în cumpănă" (Isaia 28:17). Vedem, de asemenea, influenţa sănătoasă a
acestei disciplinări. Părinţii, când îşi disciplinează copiii, îşi dau seama de
necesitatea imperativă ca pedepsele să fie proporţionale cu greşelile; la fel
este şi în guvernarea lui Dumnezeu: pedepsele mari pentru greşelile mari nu sunt
mai mari decât este necesar pentru a stabili dreptatea şi a efectua reforme
morale mari. Văzând
că Domnul, astfel va îndrepta echitabil toate afacerile umane la timpul Său
cuvenit, noi putem să îndurăm greutatea din prezent şi să ne împotrivim răului
cu bine, chiar cu preţul avantajelor prezente. De aceea, “nu răsplătiţi nimănui
rău pentru rău". “Să fie în voi acelaşi cuget care era şi în Christos Isus."
Romani 12:17-19; Filipeni 2:5 Ordinea
prezentă a lucrurilor nu va continua pentru totdeauna. Judecătorul cel drept al
întregului pământ spune: “Răzbunarea este a Mea, Eu voi răsplăti, zice Domnul";
iar apostolul Petru adaugă: “Ştie Domnul a scăpa de ispită pe cei pioşi, iar pe
cei nedrepţi ai păzi la ziua judecăţii spre a se pedepsi (şi să păstreze pe cei
nedrepţi ca să fie pedepsiţi în ziua judecăţii, traducerea Cornilescu revizuită
-- n. e.)" -- 2 Petru 2:9. Şi, după cum am văzut, acele pedepse vor fi adaptate
naturii păcatelor şi vor avea în vedere acel scop binevoitor -- stabilirea
permanentă în dreptate a omului. Alte
Scripturi care confirmă această vedere a răsplăţilor şi pedepselor viitoare
sunt: 2 Samuel 3:39; Matei 16:27; 1 Petru 3:12; Psalmul 19:11; 91:8; Proverbele
11:18; Isaia 40:10; 49:4; Matei 5:12; 10:41, 42; Luca 6:35; Apocalipsa 22:12;
Romani 14:11, 12. Să predomine cinstea şi
Adevărul După
ce am demonstrat că nici Biblia, nici raţiunea nu oferă nici cel mai mic sprijin
doctrinei că chinul veşnic este pedeapsa pentru păcat, vom observa faptul că
diferitele crezuri, confesiuni, cărţi de cântări şi tratate teologice ale
diferitelor biserici sunt singurul ei sprijin; şi că sub creşterea luminii din
zilele noastre şi prin emanciparea raţiunii care rezultă din aceasta, credinţa
în această doctrină oribilă, diavolească a veacurilor întunecate dispare repede.
Dar vai! Aceasta nu este pentru că creştinii în general sunt zeloşi după
adevărul Cuvântului lui Dumnezeu şi după caracterul Său, şi sunt doritori să
distrugă idolii dezgustători ai crezurilor. O, nu! Ei se închină încă în faţa
falsităţii lor pe care o admit; se angajează încă să le apere şi cheltuie timp
şi bani pentru a le sprijini, deşi în inimă se ruşinează de ele şi în particular
le neagă. Influenţa
generală a tuturor acestora este să facă pe aceia din lume care sunt cinstiţi în
inimă să dispreţuiască creştinismul şi Biblia; şi să facă ipocriţi şi
semi-necredincioşi din creştinii nominali. Fiindcă biserica nominală este lipită
de această hulă veche, şi pe nedrept îşi prezintă propria sa eroare ca fiind
învăţătura Bibliei, Cuvântul lui Dumnezeu, Biblia deşi încă respectată formal
este practic respinsă. Astfel Biblia, marea ancoră a adevărului şi a libertăţii,
este îndepărtată de la, şi de către aceia, care dacă n-ar fi înşelaţi în
privinţa învăţăturilor ei, ar fi susţinuţi şi binecuvântaţi prin ea.
Efectul
general, nu prea îndepărtat, va fi mai întâi o necredinţă pe faţă, iar apoi
anarhia. Pentru mare, foarte mare parte din aceasta sunt responsabili creştinii
căldicei, atât cei de la amvoane cât şi din strane, care cunosc sau ar trebui să
cunoască mai bine. Mulţi din aceştia sunt dispuşi să compromită adevărul, să
calomnieze caracterul lui Dumnezeu şi să se contrazică şi să se înşele pe ei
înşişi de dragul păcii, al comodităţii sau al avantajului pământesc actual. Şi
orice slujitor al bisericii, care, prin rostirea vreunui cuvânt în sprijinul
unui adevăr nepopular îşi riscă salariul şi reputaţia de a fi “stabilit" în
mlaştina erorii, este considerat un om curajos, chiar dacă în mod nedemn el s-ar
reţine de la semnarea protestelor sale publicate. Dacă
creştinii declaraţi ar fi cinstiţi cu ei înşişi şi sinceri faţă de Dumnezeu, ar
învăţa repede că “temerea lui de Mine este ca un ordin învăţat de la oameni"
(Isaia 29:13). Dacă toţi ar hotărî să-L lase pe Dumnezeu să fie adevărat, chiar
dacă toţi oamenii s-ar dovedi mincinoşi (Romani 3:4), şi ar arăta că toate
crezurile umane sunt imperfecte şi înşelătoare, s-ar face în scurtă vreme o mare
lucrare de zdrobire a crezurilor. Atunci Biblia ar fi studiată şi apreciată ca
niciodată înainte; iar mărturia ei că plata păcatului este moartea (stingerea),
ar fi recunoscută ca o “dreaptă răsplătire".