Lacul ce arde cu foc
si cu
pucioasă; aceasta este moartea cea de a doua
Apocalipsa
19:20; 20:10, 14, 15; 21:8
“Lacul
de foc care arde cu pucioasă" este menţionat de câteva ori în cartea
Apocalipsei, carte care toţi creştinii admit că este o carte de simboluri. Cu
toate acestea, în general ei gândesc şi vorbesc despre acest simbol special ca
despre o declaraţie literală care dă sprijin puternic doctrinei chinului veşnic,
în ciuda faptului că acest simbol are o definiţie clară şi înseamnă moartea a
doua: “Şi moartea şi infernul s-au aruncat în lacul cel de foc. Acesta este
moartea cea de a doua" (Apocalipsa 20:14). Uneori se vorbeşte despre el ca
despre “lacul de foc, care arde cu pucioasă" (Apocalipsa19:20), elementul
“pucioasă" fiind menţionat ca să intensifice simbolul distrugerii, moartea a
doua; pucioasa arzândă fiind unul din cele mai ucigătoare elemente cunoscute. Ea
este distrugătoare pentru toate formele de viaţă. Simbolul
acestui lac de foc este arătat, mai departe, prin faptul că “fiara" simbolică şi
“profetul cel mincinos" simbolic, şi moartea şi infernul (hadesul),
precum şi diavolul şi urmaşii săi, sunt distruşi în el. Apocalipsa 19:20; 20:10,
14, 15; 21:8 Această
nimicire sau moarte este numită moartea a doua, spre deosebire de moartea dintâi
sau moartea adamică, nu fiindcă are semnificaţia că tot ce merge în ea moare a
doua oară. De exemplu, moartea (dintâi sau adamică) şi hadesul,
mormântul, vor fi aruncate în el -- pentru a se îndeplini această lucrare se va
cere întregul Mileniu -- şi în nici un sens n-au mai fost nimicite înainte. Tot
aşa, nici “diavolul", “fiara" şi “profetul cel mincinos", n-au mai fost nimicite
înainte. Din
întâia moarte sau moartea adamică s-a pregătit o înviere. De aceea toţi cei din
morminte vor ieşi afară. Revelatorul declară profetic: “Şi marea a dat pe morţii
cei dintr-ânsa; şi moartea şi infernul (hadesul, mormântul) au dat pe
morţii cei dintr-ânsele … Şi am văzut pe morţi, pe cei mici şi pe cei mari stând
înaintea lui Dumnezeu şi cărţi s-au deschis" (Apocalipsa 20:13, 12). În planul
lui Dumnezeu pentru răscumpărarea neamului omenesc din condamnarea adamică,
aceasta este numită “somn", atât în Vechiul cât şi în Noul Testament. În
istoria lui Israel, despre cei buni şi despre cei răi se spune în mod repetat că
au “adormit cu părinţii lor". Apostolii au folosit acelaşi simbol, iar Domnul
nostru de asemenea. Dar în legătură cu moartea a doua nu se foloseşte un
asemenea simbol. Dimpotrivă, pentru a o simboliza sunt folosite cele mai tari
ilustraţii ale nimicirii totale, complete, cum ar fi, “focul şi
pucioasa", deoarece aceasta va fi o nimicire din care nu va fi nici o revenire.
Fericit
gând! Moartea adamică (care a cerut toată omenirea pentru păcatul părintelui ei)
va fi înghiţită pe vecie, şi va înceta în această a doua moarte în care ea va fi
aruncată de către marele Răscumpărător, care a cumpărat întreaga lume prin
sacrificiul Său. Astfel Dumnezeu ne spune prin profet: “Din mâna infernului
(şeol) i-aş răscumpăra; de moarte i-aş mântui … Haide infernule cu
mortăciunea ta" (Osea 13:14). Întâia moarte sau moartea adamică nu va mai avea
libertate sau putere asupra oamenilor, cum a avut în cei şase mii de ani
trecuţi; nu va mai muri nimeni din cauza păcatului adamic (Romani 5:12; Ieremia
31:29, 30; Ezechiel 18:2). De atunci înainte va fi în vigoare Noul Legământ
sigilat cu sângele scump, şi numai păcatele făcute cu voia vor fi
socotite ca păcate şi vor fi pedepsite cu plata păcatului -- moartea -- moartea
a doua. În acest fel moartea adamică va fi aruncată în moartea a doua şi va fi
înghiţită de ea. Iar
hadesul şi şeolul -- starea ascunsă, întunecată, mormântul, care
astăzi ne vorbeşte despre o speranţă a unei vieţi viitoare prin puterea lui
Dumnezeu de înviere în Cristos -- nu vor mai fi; căci moartea a doua nu va
nimici pe nimeni care va fi potrivit pentru viaţă -- pe nimeni pentru care va
rămâne o umbră de speranţă, ci numai pe aceia pe care Judecătorul care nu poate
greşi îi va găsi deplin, imparţial şi individual vrednici de nimicire. Şi
Satan, acel ispititor mincinos care a înşelat şi ruinat neamul omenesc şi care,
cu energie şi viclenie stăruitoare, a încercat continuu să zădărnicească planul
lui Dumnezeu pentru mântuirea noastră prin Cristos va fi nimicit, şi
împreună cu el toţi care au spiritul lui, “îngerii lui ", şi nu se vor mai trezi
niciodată din moarte ca să tulbure iarăşi lumea. Aici se spune despre el că va
fi aruncat în “lacul de foc" -- moartea a doua; iar Pavel în Evrei 2:14,
referindu-se la acelaşi lucru, o numeşte nimicire: “să desfiinţeze pe cel
care are stăpânirea morţii, adică pe diavolul". Şi “fiara şi cu el profetul cel
mincinos", marile sisteme false, care au asuprit şi rătăcit multă vreme
creştinătatea nominală, nu vor scăpa nicidecum din ea. Despre aceste sisteme se
spune că vor fi aruncate “vii" (adică, în timp ce sunt încă organizate şi
active) în lacul de foc, care arde cu pucioasă. Apocalipsa 19:20
Marele
timp de strâmtorare, judecata Domnului, care va nimici complet aceste sisteme,
va cauza negreşit mari greutăţi şi dureri sociale, financiare şi religioase
tuturor celor identificaţi cu aceste sisteme înşelate şi înşelătoare, înainte de
a fi cu totul distruse. Aceste sisteme vor fi aruncate în iazul de foc, distruse
la începutul Mileniului, pe când nimicirea lui Satan este rezervată pentru
sfârşitul Mileniului, când toate “caprele" vor fi fost separate de “oi" şi când
vor pieri împreună cu Satan în moartea a doua, ca fiind “îngerii lui", mesagerii
sau servitorii lui. Nici unul din caracterele acelea urâte dintre oameni, care,
deşi vor cunoaşte adevărul, vor iubi totuşi nedreptatea -- nici unul dintre
“fricoşi şi necredincioşi" -- cei care nu se vor încrede în Dumnezeu după toate
manifestările harului Său oferite în timpul domniei Milenare a lui Cristos, nici
urâcioşii, care în inima lor sunt ucigaşi şi desfrânaţi şi idolatri şi
mincinoşi, nici unul dintre aceştia nu va scăpa de moartea a doua. Toţi aceştia,
după o deplină şi generoasă ocazie de reformare, vor fi judecaţi ca nevrednici
de viaţă şi vor fi pentru totdeauna înlăturaţi în moartea a doua, simbolizată
prin “lacul de foc, care arde cu pucioasă". Câteva
descrieri profetice ale Veacului Milenar şi ale lucrării lui, în capitolele 20
şi 21 din Apocalipsa, arată clar obiectivul şi rezultatul acelui veac de
încercare, în armonie cu celelalte scripturi deja citate. Capitolul
20, versetele 2, 4, 11 şi capitolul 21, versetele 1, 2, 10, 11, arată începutul
acelui Veac de Judecată şi de restrângere a erorilor orbitoare şi a sistemelor
înşelătoare. “Fiara" şi “profetul cel mincinos" sunt cele mai însemnate
simboluri, şi reprezintă organizaţiile sau sistemele erorii, care, împreună
constituie “Babilonul". Judecata împotriva “scaunelor de domnie" din timpul
prezent şi împotriva sistemelor “fiarei" şi “profetului cel mincinos"
urmează grabnic după introducerea acestei domnii milenare de judecată. Tronurile
stăpânirii prezente a pământului vor fi “răsturnate", iar domnia va fi
transferată marelui Profet, Preot, Rege şi Judecător, “a căruia este dreptul"
(Comparaţi Daniel 7:14, 22 şi Ezechiel 21:27). Atunci sistemele erorii vor fi
judecate în grabă ca vrednice de nimicire, de “lacul de foc", “moartea
cea de a doua". Apocalipsa 19:20 Astfel
a doua nimicire (sau moarte) începe foarte devreme în noua judecată; ea
începe cu sistemele false simbolizate prin fiară, profetul mincinos etc., dar ea
nu va ajunge la omenire, ca indivizi, până când fiecare vor fi avut mai întâi o
încercare deplină şi ocazie să aleagă viaţa şi să trăiască veşnic. Capitolul
20:12, 13 şi 21:3-7, indică încercarea binecuvântată, favorabilă, în care toţi,
atât cei morţi cât şi cei vii (în afară de Biserică, aceştia fiind atunci regi,
preoţi, comoştenitori şi judecători împreună cu Isus Cristos) vor fi aduşi la o
deplină cunoştinţă a adevărului, eliberaţi de întristare şi durere, şi eliberaţi
de orice eroare orbitoare şi prejudecată, şi încercaţi “după faptele
lor". Rezultatul
măreţ al acestei încercări va fi un uivers curat. După cum exprimă Revelatorul:
“Şi toată făptura din cer şi de pe pământ … le-am auzit zicând:
“Binecuvântarea şi onoarea şi mărirea şi puterea fie Celui ce şade pe tron şi
Mielului în secolii secolilor!”" (Apocalipsa 5:13). Dar acest rezultat va fi
îndeplinit în armonie cu toate procedeele lui Dumnezeu din trecut şi din
prezent, care întotdeauna i-au recunoscut omului libertatea voinţei, ca să
aleagă binele sau răul, viaţa sau moartea. Nu
ne putem îndoi deci, că la sfârşitul Veacului Milenar, Dumnezeu va permite, din
nou, răului să triumfe “puţin", pentru ca prin el să-Şi încerce creaturile (care
până la timpul acela vor cunoaşte pe deplin atât binele cât şi răul, precum şi
urmarea acestora, şi dreptatea şi iubirea Lui le vor fi fost deplin demonstrate)
pentru ca acei care în final vor prefera şi vor alege răul, să poată fi
înlăturaţi -- nimiciţi. Astfel Dumnezeu va înlătura pentru totdeauna pe toţi cei
care nu iubesc dreptatea şi nu urăsc nelegiuirea. Cu
privire la această încercare citim că Satan se va strădui să ducă în rătăcire
omenirea, al cărei număr va fi atunci mare ca nisipul mării; dar nu trebuie să
presupunem că mulţi dintre ei vor urma exemplul rău al lui Satan şi vor alege
răul şi neascultarea, având în faţă experienţa trecută şi nefiind împiedicaţi de
slăbiciunile de acum şi de influenţele orbitoare. Totuşi, când Dumnezeu nu ne
spune nici numărul, nici proporţia celor care vor fi găsiţi vrednici de viaţă şi
a celor care vor fi judecaţi vrednici de moarte (moartea a doua), nu putem fi
dogmatici. De un lucru putem fi siguri: Dumnezeu nu vrea moartea celor răi, ci
vrea ca toţi să se întoarcă la El şi să trăiască; şi nu va fi nimicit în acel
“lac de foc, care arde cu pucioasă" (simbol al nimicirii complete --
gheena), nici unul care este vrednic de viaţă, a cărui viaţă în
continuare ar fi o binecuvântare pentru el sau pentru alţii care sunt în armonie
cu dreptatea. Nimicirea
totală şi fără speranţă este intenţionată numai pentru făcătorii de rele cu
voia, care, asemenea lui Satan, în mândria inimii şi răzvrătire împotriva
lui Dumnezeu, vor iubi şi vor face răul în ciuda manifestărilor dezaprobării
divine şi în ciuda experienţei lor cu pedeapsa pentru acesta. Se pare că
bunătatea şi iubirea lui Dumnezeu în faptul că a pregătit o răscumpărare, o
restabilire şi o altă ocazie de viaţă pentru om, în loc să-i facă pe toţi să
urască păcatul, pe unii îi va face să presupună că Dumnezeu este prea iubitor ca
să-i înlăture în moartea a doua, sau dacă ar face astfel, El le-ar da noi şi noi
ocazii în viitor. Zidind astfel pe o presupusă slăbiciune a caracterului divin,
aceştia ar putea fi conduşi spre a încerca să profite de harul (favoarea) lui
Dumnezeu, ca de un permis să facă păcat cu voia. Dar ei nu vor merge mai departe
pentru că nebunia lor va fi arătată. Nimicirea lor totală va dovedi celor drepţi
armonia şi echilibrul perfect al Dreptăţii, Înţelepciunii, Iubirii şi Puterii în
Conducătorul divin.