Comportamentul potrvit în casa lui
Dumnezeu - Luca Sorin Dragi
fraţi şi surori în Domnul nostru Isus Cristos, mai întâi dorim să binecuvântăm
numele Domnului şi să-I mulţumim pentru această nouă strângere laolaltă din ţări
diferite în localitatea Mukacevo. Cu
această ocazie vă aduc saluturile adunării din Sălsig, România din care fac
parte. Subiectul nostru va fi: “Comportamentul potrivit în casa lui Dumnezeu”,
şi textul de bază se află în 1 Timotei 3:15: “Dar dacă voi întârzia, să ştii cum
trebuie să se poarte cineva în casa lui Dumnezeu, care este Adunarea Dumnezeului
Celui viu, stâlpul şi susţinerea adevărului”. Acest
text precum şi altele ne sugerează faptul, că este un mod anume de a te purta în
adunare, care are aprobarea lui Dumnezeu. Înainte de a încerca să aflăm din
scripturi cum să ne comportăm în casa Domnului, ar trebui să
analizăm ce este casa Domnului. Prima şi
cea mai importantă constatare este prezenţa Domnului care face din acest loc un
Betel, un loc sfânt în care Domnul se întâlneşte cu poporul său. Domnul nostru
Isus ne asigură în Evanghelia după Matei 18:20: “Căci acolo unde doi sau trei
sânt adunaţi pentru numele Meu, acolo sânt şi Eu în mijlocul lor”. Să-L ai pe
Domnul în mijlocul adunării, ca sprijin şi ajutor, este cel mai minunat lucru şi
este o onoare deosebită să stai în prezenţa Sa. Această constatare ar trebui să
trezească în noi o reverenţă şi atenţie sporită asupra a tot ce gândim, vorbim
şi facem, astfel încât jertfa noastă să fie de un miros bineplăcut Domnului.
Moise
când era pe muntele Horeb păscând turma socrului său Ietro, îngerul Domnului i
se arată într-o flacără de foc ce ieşa din mijlocul unui rug şi atunci când se
apropie să vadă, este somat să nu se apropie şi să-şi scoată încălţămintea din
picioare că locul în care se află este sfânt. Exod 3:1-5. Şi această ilustraţie
ne arată că prezenţa Lui Dumnezeu conferă acelui loc un statut de sfinţenie şi
la fel ca în cazul lui Moise implică din partea noastră un comportament adecvat
caracterizat de evlavie şi respect deosebit. Scoaterea
încălţămintei în cazul lui Moise arată un semn al reverenţei şi veneraţiei
potrivite care ne învaţă că nu ne putem apropia de Dumnezeu oricum ca de un om
oarecare, ci ar trebui să apreciem măreţia şi gloria Lui. Reverenţa este o
piatră preţioasă oriunde se află şi o calitate indispensabilă tuturor acelora
care vor moşteni împărătia cu Cristos. Ne este imposibil să ne imaginăm ca
cineva să poată ajunge în împărăţie, fără să aibă această calitate pe care
Răscumpărătorul nostru a avut-o cu prisosinţă. Dacă noi nu cultivăm şi nu păstăm
reverenţa, sântem în pericolul de a pierde şi avea tot mai puţin respect pentru
Dumnezeu, pentru adevăr şi pentru fraţi. Frica sau respectul faţă de Domnul este
o componetă a spiritului sfânt după cum citim în Isaia 11:2.3: “Duhul Domnului
se va odihni peste El, duh de înţelepciune şi de pricepere, duh de sfat şi de
tărie, duh de cunoştinţă şi de frică de Domnul. Plăcerea Lui va fi frica de
Domnul”. Analizând
acest text observăm că frica de Domnul, este una din calităţile spiritului cu
care a fost uns Domnul nostru şi biserica Sa. Dacă Domnul Isus perfect fiind,
cel mai important dintre fii lui Dumnezeu “unicul fiu născut din partea
Tatălui,” a manifestat cu prisosinţă reverenţa faţă de Tatăl, cu cât mai mult ar
trebui noi care am fost pierduţi, ca nişte oi rătăcite dar prin grija Tatălui am
fost găsiţi de Păstorul cel bun care ne-a scos din groapa pieirii şi ne-a adus
la loc larg. Astfel noi vedem că mai întâi de toate, a avea respect pentru
Dumnezeu este un act de dreptate simţindu-ne datori graţiei lui. Pentru ca noi
să apreciem cât mai corect “Casa Domnului” aş mai aduce un pasaj biblic din
epistola lui Pavel către Evrei 12:18-24 unde apostolul doreşte să ne facă
conştienţi de poziţia noastră sau cum spune în context că “ne-am apropiat de “
cele mai înalte lucruri sau entităţi. Mai întâi
apostolul face o comparaţie între Israel după trup şi Israel spiritual, din care
observăm o diferenţă de slavă cu toate că maifestările înfricoşătoare de la
muntele Sinai indicau măreţia Lui Dumnezeu, cu care ei încheiau un legământ.
Comparaţia porneşte cu cei doi munţi, Sinai şi Sion din care reiese
superioritatea muntelui Sion care în mod literal a fost ales ca reşedinţă pentru
Dumnezeu şi aici ne amintim cuvintele din Psalmul 132:1-5, 13, 14. “Aduţi
aminte, Doamne, de David şi de toate necazurile lui; cum a jurat el Domnului şi
a făcut un jurământ Puternicului lui Iacov: “Nu voi intra în cortul casei mele,
nu mă voi sui în patul în care mă odihnesc, nu voi da somn ochilor mei nici
aţipire pleoapelor mele, până voi găsi un loc pentru Domnul, locuinţă pentru
Puternicul lui Iacov...””Căci Domnul a ales Sionul, l-a dorit ca locuinţă a
Sa:”Aceasta este locul Meu de odihnă pe vecie; aici voi locui căci l-am dorit”.
Reprezentarea simbolică a Sionului este cu mult mai măreaţă deoarece
Sionul ceresc este Biserica, sau cetatea Dumnezeului Celui viu, Ierusalimul
ceresc, adunarea în sărbătoare, Biserica celor întâi născuţi, care sânt scrişi
în ceruri. Pe lângă faptul că ne apropiem de Biserică sub diferite denumiri
folosite de apostol în acest pasaj, el ne spune în continuare că ne apropiem de
“zecile de mii de îngeri, de Dumnezeu Judecătorul tuturor, de duhurile celor
drepţi făcuţi desăvârşiţi, de Isus, Mijlocitorul legământului celui nou, şi de
sângele stropirii, care vorbeşte mai bine decât sângele lui Abel”.
Aşa cum
Israelul natural trebuia să păstreze o distanţă anume faţă de munte unde era
prezenţa lui Dumnezeu, şi oricine animal sau om dacă s-ar fi apropiat era ucis
cu pietre, aceasta ne arată că prin păstrarea distanţei
se acorda respectul cuvenit lui Dumnezeu, apostolul vrea să ne înveţe că tot aşa
şi noi trebuie să avem respectul cuvenit faţă de ce ne apropiem; Dar noi cu atât
mai mult cu cât ne apropiem de lucruri mult mai măreţe pe care apostolul Pavel
le amiteşte după cum am văzut deja. Din experienţă fiecare a-ţi putut observa
există o tendinţă firească a omului de a pierde respectul cuvenit pentru un
lucru, o persoană sau un grup de persoane pe măsură ce se obişnuieşte cu ele,
totul începe să pară un lucru foarte obişnuit, banal sau neimportant. De aici
vine şi pericolul pentru noi de a ne pierde reverenţa, începem să ne obişnuim
foarte mult cu fraţii, apoi, poate le găsim multe slăbiciuni cea ce ne face să-i
apreciem mai puţin, acelaşi lucru se poate întâmpla faţă de Dumnezeu dacă nu
veghem asupra inimii noastre şi nu păstrăm distanţa sau respectul cuvenit, putem
cădea în păcatul de a lua în deşert numele lui Dumnezeu. Deci atunci când mergem
la casa Domnului, fie că ne adunăm într-o casă particulară sau casă de adunare
sau o sală de cultură, faptul că poporul Domnului se adună pentru numele
Domnului, face din acea clădire un loc sfânt. Când ne ducem într-un astfel de
loc, nu mergem ca la piaţă sau la afaceri ci mergem într-un loc sfânt, unde
Dumnezeu se întâlneşte cu poporul său. Prin
urmare Casa Domnului este un loc sfânt, membrii care formează această eclesie au
fost curăţiţi şi sfinţiţi prin sângele lui Hristos, care au fost socotiţi ca
mădulare ai aceluiaşi trup, iar pentru această turmă mică Tatăl a investit atât
de mult; de aceia Dumnezeu priveşte cu mare interes la construcţia templului Său
spiritual, iar noi să luăm seama la aceasta, ca tot cea ce facem să fie spre
zidirea fraţilor şi a noastră proprie. În cartea
Eclesiastul 5:1 citim: “Păzeşte-ţi piciorul când intri în casa lui Dumnezeu şi
apropie-te mai bine să asculţi, decât să aduci jertfa nebunilor;” Lecţia acestui
text ne va ajuta să aducem lui Dumnezeu jertfe şi o închinare plăcută dacă o vom
lua în serios. Prima idee din acest text, este să ne păzim piciorul, adică să
ştim unde ne-am dus, la cel mai important loc al pribegiei noastre—casa
Domnului, lucru de care ar trebui să ne aducem aminte întotdeauna. Apoi decât să
aducem jertfa nebunilor, mai bine să ascultăm, adică decât să râdem sau să
provocăm râsete, sau luarea cu uşurinţă a lucrurilor, discuţii nepotrivite,
glume ori lucruri care nu duc la zidire în credinţa preasfântă, mai bine este să
ascultăm şi să tăcem, adică să învăţăm să ascultăm cu folos. Este foarte
probabil că cei ce aduc astfel de jertfe să nu fie conştienţi că fac rău aşa cum
am citit. Toate
discuţiile ce au loc să fie pentru edificarea şi zidirea noastră, să nu ocupăm
timpul cu lucruri care nu duc la evlavie si sfinţire, după cum ne învaţă
apostolul Pavel la 1 Tim 4:6-8: “Dacă vei pune înaintea fraţilor aceste lucruri,
vei fi un bun slujitor al lui Hristos Isus, fiind hrănit cu cuvintele credinţei
şi ale bunei învăţături, pe care ai urmat-o pe deplin. Dar fereşte-te de basmele
lumeşti şi băbeşti; deprinde-te să fii evlavios, căci deprinderea trupească este
de puţin folos, pe când evlavia este folositoare în orice privinţă, întrucât ea
are promisiunea vieţii de acum şi a celei viitoare”.
Apostolul, în acest text, face apel la învăţătura sănătoasă, la cuvintele
credinţei adică acele cuvinte care hrănesc şi consolidează credinţa fraţilor, la
învăţătura bună, care este scripturală. În context este şi o profeţie despre
timpul din urmă când “unii se vor îndepărta de credinţă, dându-şi mintea unor
duhuri înşelătoare, si unor învăţături ale demonilor;” ce utilă este această
prevenire a apostolului, deoarece noi chiar ne aflăm în timpul din
urmă,
când atacurile asupra credinţei şi asupra învăţăturii sănătoase se înmulţesc,
iar noi dacă vom îmbrăca toată armătura lui Dumnezeu, vom putea sta în ziua cea
rea, în picioare înaintea Fiului omului. În versetele 7 şi 8 se mai face o
comparaţie între deprinderea de a fi evlavios şi deprinderea trupească care este
de puţin folos, pe când evlavia este cu atât mai superioară cu cât ea are
promisiunea vieţii de acum şi a celei viitoare. Evlavia,
este tradusă din cuvântul grecesc “eusebea” care înseamnă adevărata religie,
cucernicie, pietate, respect profund pentru Dumnezeu şi cuvântul său, care-l
studiază cu îngrijire, pentru scopul de a-l împlini.
În 1
Timotei 3:16 apostolul Pavel prezintă evlavia ca pe o taină, ca ceva ce noi nu
ştim cu adevărat şi trebuie să ne iniţieze cineva, iar acel cineva, cel mai
competent, este Domnul Isus aşa cum citim :”Şi fără îndoială, mare este taina
evlaviei !...Cel care S-a arătat în trup, a fost îndreptăţit în Duh, a fost
văzut de îngeri, a fost vestit printre neamuri, a fost crezut în lume, a fost
înălţat în slavă”. Ne
amintim invitaţia lui Isus “...învăţaţi de la Mine, căci Eu sânt blând şi smerit
cu inima...” Astfel Isus a adus oamenilor secretul adevăratei religii. In El,
oamenii au atât posibilitatea de a-L vedea pe Dumnezeu, cât şi de a învăţa cum
să I se închine Lui. Evlavia este semnul vieţii creştine, este sau înseamnă în
esenţă, să-I acordăm lui Dumnezeu locul pe care EL, trebuie să-L ocupe în
minţile noastre, în inimile noastre şi în vieţile noastre.
Adevărata
religie nu se limitează la adunare, la serviciu sau pe stradă, ea începe acasă,
după cum ne învaţă scripturile pentru că dacă cineva nu are grijă de ai să-i a
tăgăduit credinţa şi este mai rău decât un necredincios.
În mare
măsură creştinul este aşa cum trăieşte el acasă, în particular sau în relaţie cu
membrii familiei. Fiecare din noi, ar trebui să ne verificăm, în ce măsură avem
această virtute şi cum am putea s-o cultivăm, prin deprindere sau exerciţiu după
cum îl îndeamnă pe Timotei, apostolul;—”deprinde-te să fii evlavios “. Această
virtute este în strânsă legătură cu iubirea şi după cum ne prezintă apostolul
Petru în a doua sa epistolă, capitolul 1, versul
7 evlavia este virtutea premergătoare dragostei; să unim “cu evlavia dragostea
de fraţi “ altfel spus fără evlavie nu putem ajunge la dragoste.
În
acelaşi sens ne face de cunoscut şi Mântuitorul în Evanghelia după Ioan 14:21:
“Cine are poruncile Mele şi le păzeşte, acela Mă iubeşte.”, adică iubirea nu se
poate confirma în absenţa evlaviei care este păzirea poruncilor. Tot astfel
glăsuieşte şi apostolul Pavel, că “Ţinta poruncii este dragostea” sau prin
păzirea poruncilor se ajunge la dragoste. În
adunare, este necesar să respectăm drepturile altora în sensul de a fi atenţi la
anumite aspecte, prin care am putea creia neplăceri pentru fratele sau sora
noastră, iar dacă sântem neglijenţi sau indiferenţi faţă de drepturile lor, prin
aceasta dovedim că nu îi respectăm şi nu-i iubim cum se cuvine.
Mergând
mai departe, dacă nu iubim şi nu respectăm pe fraţi, nu iubim şi nu respectăm pe
Domnul, pentru că fraţii în Cristos, sânt membrii corpului Său, mireasa Sa, în
devenire. Nu este corect să speculăm şi apoi să profităm de faptul că fraţii
prin consacrare, şi-au dat drepturile pământeşti, şi acuma dacă noi le încălcăm,
nu-i ceva grav; partea ce ne revine nouă, nu este să pretindem ca fraţii să
renunţe la drepturile lor, ca apoi, noi să nu mai avem ce respecta şi
convieţuirea cu fraţii să ne coste cât mai puţin cu putinţă .
Felul în
care ne comportăm cu fraţii şi surorile noastre, arătăm de fapt în realitate,
cum ne comportăm faţă de Domnul. Privitor la aceste lucruri, aş da câteva
exemple practice: Igiena
noastră corporală să fie menţinută, în limite rezonabile atât cât depinde de
noi, şi posibilităţile noastre pentru ca prezenţa noastră să nu producă
disconfort celor din jur. Dacă avem
copii, să-i educăm în aşa fel încât să nu producă deranj în adunare, chiar dacă
noi sântem aşa de obişnuiţi cu ei încât pe noi nu ne deranjază. Ceilalţi au
fiecare încercările lor şi noi să nu mai adăugăm la ele ca să aibă ce răbda din
partea noastră sau a copiilor noştri. Nu vreau să spun prin aceasta, să ne lăsăm
copii acasă, pentru că copiii trebuie să crească la picioarele lui Hristos, nici
ca părinţii să stea acasă absentând de la adunare din cauza copiilor, cea ce ar
putea fi doar în cazuri excepţionale, când părinţii ar putea veni la adunare cu
rândul, dacă nu ar avea cu cine să-i lase. Educarea copiilor este o datorie faţă
de Dumnezeu, şi dacă n-o facem la timpul ei, vom culege roade nedorite, care şi
în cazul în care ne achităm de această datorie, rămâne un risc, pentru atunci
când îşi vor lua viaţa în propriile mâini. Un alt
lucru de care este bine să ţinem seama, este punctualitatea de a veni la
adunare; Dacă facem o regulă din faptul de a întârzia la adunare, acest lucru
dovedeşte că nu sântem în armonie cu principiul dreptăţii şi al iubirii. Toţi
membrii adunării ar trebui să caute să vină la timp la adunare şi astfel să fie
în dreptate unii faţă de alţii. Ei ar trebui să-şi programeze în aşa fel
lucrurile încât să fie promt la ora stabilită. Dumnezeu
nu întârzie niciodată şi noi dacă sântem copiii Lui, trebuie sa semănăm cu El în
toate, şi să ne străduim la aceasta după cele mai bune puteri ale noastre şi
posibilităţi. Îmbrăcămintea indecentă, deasemenea poate să deranjeze şi să creeze o
atmosferă incompatibilă cu reverenţa, şi buna cuviiţă ce trebuie să domnească în
casa Domnului. Apostolul Pavel ne dă lecţii şi în această privinţă in 1 Tim 2:9,
“Tot aşa, femeile să se gătească, având o îmbrăcăminte cuviincioasă, cu modestie
şi cu bun simţ, nu cu împletituri de păr, nici cu aur, nici cu mărgăritare, nici
cu îmbrăcăminte scumpă, ci cu fapte bune, cum se cuvine femeilor care spun că se
tem de Dumnezeu. Eu înţeleg de aici că femeile sau surorile care se tem de
Dumnezeu, sau au respect faţă de El vor urma aceste instrucţiuni, date de
Dumnezeu prin cuvântul Său inspirat, nu de silă ci din convingere. Înbrăcămintea
noastră transmite un mesaj la cei din jur, şi poate fi interpretat ca atare, fie
că sântem în adunare, pe stradă, la servici sau oriunde ne-am afla.
Dacă noi
vom fi atenţi la aceste lucruri, precum şi la altele pe care nu le-am amintit
aici, pentru că lista ar putea continua, Domnul va privi la eforturile noastre
de a-i fi plăcuţi, ca la semne ale dezvoltării caracterului creştin, care ar
avea aprobarea Sa şi care ar ajuta să ne pregătească pentru împărăţie.
Când
mergem la casa Domnului, nu mergem doar pentru că ne-am făcut un obicei, sau aşa
sântem mai bine văzuţi între fraţi. Noi ar trebui să ne verificăm, din ce
motivaţie facem aceasta sau aceia, ce interese şi influenţe stau la baza
acţiunilor noastre. Cu siguranţă singurul motiv, interes, sau scop acceptat de
Dumnezeu este dragostea, de a face toate pentru Domnul;
David
exprimă un gând frumos, în psalmul 122:1: “Mă bucur când mi se zice: “Haidem la
Casa Domnului !” sau alte traduceri, “Mă bucur de aceia care spun: Să mergem la
casa Domnului !”. David, nu face întâmplător această afirmaţie, el adesea spune
în psalmi, că iubeşte orânduirile Domnului, iar în psalmul 133:3, citim că, în
adunarea poporului Domnului, este orânduită binecuvântarea şi viaţa pentru
veşnicie. Acest psalm, în ansamblul său este o lecţie despre unitatea şi armonia
ce ar trebui să domnească în toate adunările sau între aceia care vor moşteni
împărăţia cu Hristos. Versul 1 spune că este bine şi plăcut să locuiască fraţii
împreună, în unitate; acesta este un privilegiu, care pentru a se îndeplini, şi
menţine, cere efortul a tuturor membrilor eclesiei, mai ales în adunările mici.
Această
atmosferă sau părtăşie plăcută, poate avea loc, dacă noi am îndeplinit
condiţiile de bază aşezate de Isus în Evanghelia după Matei 16:24: “Atunci Isus
a zis ucenicilor Săi: Dacă voieşte cineva să vină după Mine, să se lepede de
sine, să-şi ia crucea şi să mă urmeze”. Cu sinele după noi nu-l putem urma pe
Isus, dacă nu l-am dat morţii cu adevărat, sau nu am făcut o deplină consacrare,
este imposibil să-l urmăm pe Isus, şi ne amăgim singuri.
Dacă
venim cu sinele în adunare, acesta va fi o sursă neântreruptă de a creia
probleme, sau altfel spus (calul troian), deoarece, aşa cum citim la Romani 8:7
“Fiindcă gândirea firii păcătoase este vrăşmăşie împotriva Lui Dumnezeu, căci ea
nu se supune legii lui Dumnezeu şi nici nu poate”. Domnul
Isus, îl învaţă pe Nicodim, care venise pe furiş la El noaptea, că dacă un om nu
se “naşte din nou” nu poate vedea împărăţia lui Dumnezeu; sau după cum citim în
Luca 5:37 “...nimeni nu pune vin nou în burdufuri vechi; altfel vinul cel nou
sparge burdufurile, se varsă, şi burdufurile se distrug”. De aici învăţăm că,
vinul nou, adevărul sau lucrurile spirituale nu sânt compatibile cu firea veche,
sau burdufuri vechi, ci sânt destinate noii creaţii, sau burdufurilor noi.
Înainte ca cineva să devină o nouă creaţie, trebuie să aibă loc mai întâi
moartea, răstignirea sau lepădarea vechii creaţii. În
concluzie numai noile creaţii în Hristos, sânt capabile să convieţuiască aşa cum
am văzut în psalmul 133 pentru că au asupra lor ungerea din partea celui Sfânt.
Nu în
ultimul rând, este foarte important să avem totdeauna în minte, scopul
întrunirilor noastre care este orânduit de Dumnezeu în scripturi, după cum vom
vedea în continuare. Primul context pe care-l vom analiza în acest sens este din
Efeseni 4: 11-13, “Şi El a dat pe unii apostoli, pe alţii proroci, pe alţii
evanghelişti, pe alţii păstori şi învăţători, pentru desăvârşirea sfinţilor, în
vederea lucrării de slujire, pentru zidirea trupului lui Hristos, până vom
ajunge toţi la unitatea credinţei şi a cunoştinţei Fiului lui Dumnezeu, la
starea de om matur, la măsura staturii plinătăţii lui Hristos”.
Acest
context ne prezintă pe larg, ce ar trebui să avem în vedere când mergem la
adunare, că Dumnezeu are un scop bine definit şi anume “zidirea trupului lui
Hristos”, şi pentru aceasta a împărţit diverse daruri pentru fiecare slujbă în
parte, dintre cele amintite mai sus, pentru lucrarea de slujire, în vederea
dezvoltării fiecărui, membru al eclesiei până la desăvârşire, la starea de om
matur, la măsura staturii plinătăţii lui Hristos. Aşadar,
preocuparea noastră pentru progresul spiritual, al tuturor fraţilor şi surorilor
noastre, va fi un semn al sănătăţii noastre spirituale, şi o mărturie că am fost
născuţi din nou; şi apostolul Ioan spune prima epistolă capitolul 3 cu versetul
14: “Noi ştim că am trecut din moarte la viaţă, pentru că iubim pe fraţi. Cine
nu iubeşte pe fratele său rămâne în moarte”. Acest
text este o riglă foarte exactă cu care ne putem măsura, dar numai pe noi nu şi
pe alţii, sarcină ce nu ne aparţine nouă ci Domnului. Mai departe, să vedem ce
putem face pentru aceasta după ce am înţeles scopul întrunirilor; în 1 Corinteni
14:26, citim: “Atunci ce este de făcut fraţilor? Când vă adunaţi laolaltă,
fiecare dintre voi are un psalm, are o învăţătură, are o descoperire, are un
cuvânt în limbă, are o interpretare: toate să se facă spre zidire”. Ce învăţăm
de aici? Apostolul spune că fiecare să contribuie la acest unic scop, după cum
spune apostolul în 1 Corinteni 12:12-25; că noi sântem în parte fiecare mădulare
ale aceluiaşi trup, că nici un mădular nu poate spune că nu este din trup, doar
pentru că ar fi dintr-o anumită parte a corpului sau că anumite mădulare n-ar
avea trebuinţă de servicile altora pentru că ar fi mai însemnate; dimpotrivă
apostolul, scoate în evidenţă frumuseţea şi armonia trupului lui Hristos, a
felului în care Dumnezeu a întocmit trupul astfel ca fiecare să aibă trebuinţă
unele de altele, să nu fie dezbinare în trup. Deci când mergem la adunare, ar fi
bine să ne întrebăm, ce dar ducem? cu ce contribuim la zidirea eclesiei şi în
nici un caz să nu aducem o jertfă nepotrivită, care ar produce dezbinare,
tulburări, amărăciunea spiritului, jigniri sau altele asemenea roade ale firii
pământeşti. Apostolul
ne îndeamnă în Efeseni 4:1-3: “Vă îndemn, deci, eu cel întemniţat în Domnul, să
umblaţi într-un chip vrednic de chemarea pe care aţi primit-o cu toată smerenia
şi blândeţea, cu îndelungă răbdare, îngăduindu-vă unii pe alţii în dragoste şi
căutând să păstraţi unirea Duhului, în legătura păcii”.
Apostolul
se prezintă ca fiind, întemniţat în Domnul, o caracteristică ce trebuie să ne-o
asumăm şi noi, de a fi subordonaţi Domnului în toate lucrurile, aceasta înseamnă
că sântem decapitaţi sinbolic, că voinţa Sa este voinţa noastră. Îndemnul este
de a umbla în armonie cu demnitatea chemării noastre, rămânând in acelaşi timp,
intr-o atitudine de umilinţă care este atât de necesară, pentru progres
spiritual. Blândeţea, este o calitate a tuturor celor care vor moşteni cu
Hristos şi se manifestă prin linişte şi încredere deplină în providenţele lui
Dumnezeu şi ascultând de poruncile Lui. Îndelunga
răbdare şi îngăduinţa frăţească, în dragoste pare a fi de mare folos în adunare
deoarece după cum spune apostolul în Romani 15:1, 2: “Noi care sântem tari,
sintem datori să răbdăm slăbiciunile celor neputincioşi şi să nu ne plăcem nouă
înşine. Fiecare din noi să placă aproapelui în ce este bine, în vederea
zidirii”. Apostolul nu doar cere aceasta de la noi ci el însuşi practica aceasta
în interesul bisericii după cum spune:
“De acea rabd totul pentru cei aleşi, pentru ca şi ei să aibă parte de mântuirea
care este in Hristos Isus, împreună cu slava veşnică” - 2 Tim 2:10.
Şi ca să
încheiem îndemnurile apostolului din Efeseni, 4:1-3, să căutăm să păstrăm unirea
spiritului prin legătura păcii; versetul 4 ne dă un bun temei de a păstra
unitatea spiritului, deoarece ne spune că “este un singur trup şi un singur
duh”. Ideal ar fi să fim toţi de acelaşi gând, să avem aceaşi simţire, dar
realitatea este alta datorită faptului că în casa credinţei, sânt mai multe
nivele de dezvoltare de la copii până la bărbaţi în Hristos, apar diferenţe de
vederi, şi adesea pare a nu fi armonie, dar cu toate acestea principiile
adevărului ar trebui unanim respectate, ceaa ce ne conferă baza unităţii
noastre. Dar apostolul ne mai dă o cheie pentru realizarea unirii, aceasta este
numită “legatura păcii”, ce expresie minunată, adică spiritul păcii, dorinţa de
a trăi în pace unii cu alţii, pentru că noi am fost chemaţi la pace şi armonie,
aceasta pusă în practică constituie legătura unirii noastre.
Dacă vom
discuta des lucruri pe care nu le înţelegem la fel, în loc să ne ocupăm de cele
în care avem aceeaşi părere, şi care de fapt sânt cele mai multe, riscăm să
distrugem armonia. Certurile
de partide, sau sectele este un rod al firii păcătoase, şi cei ce fac astfel de
lucruri nu vor moşteni împărăţia lui Dumnezeu - Gal 5:20, 21.
Domnul
Isus în cuvântarea de pe munte, ne face o făgaduinţă “ferice de cei
împăciuitori, căci ei vor fi chemaţi fii ai lui Dumnezeu.
Aş dori
să închei cu două îndemnuri ale apostolului Pavel, din Evrei 10:24, 25: “Să
veghem unii asupra altora, ca să ne indemnăm la dragoste şi la fapte bune. Să nu
părăsim strângerea noastră laolaltă, cum au unii obicei; ci să ne îndemnăm unii
pe alţii, şi cu atât mai mult cu cât vedeţi că ziua se apropie”.
Iar
celălalt este din Romani 14:19: “Aşadar, să urmărim lucrurile care duc la pace
şi cele care duc la zidirea noastră”. Şi harul
Domnului nostru Isus Hristos, dragostea lui Dumnezeu şi părtăşia spiritului
sfânt să fie cu voi cu toţi. Amin.