CUM PUTEM CUNOAŞTE PE CEL CU MINTEA SPIRITUALĂ
Explicarea Apostolului
cum putem deosebi aceste clase, arată că voia nereînnoită se cugetă şi îşi
găseşte plăcerea în lucrurile cărnii, pe când voia reînnoită se cugetă şi îşi
găseşte plăcerea în lucrurile spiritului. E o mare prăpastie între aceste două
clase, şi nu trebuie ca cineva să se cugete mult şi să fie îndoielnic ori de el
este un membru al Bisericii, al corpului lui Christos, sau nu. Dacă într-adevăr
este în Christos, atunci el are o dorinţă nouă, o speranţă nouă, o ţintă nouă;
şi dacă la anumite timpuri greşeşte a trăi conform acestei dorinţe şi ţinte noi,
atunci inima sa, dacă este într-o situaţie dreaptă, va afla din nou calea spre
Dumnezeu şi aşezămintele sale. Inima sa se apleacă spre lucrurile care sunt
drepte, curate şi bune, deşi legea păcatului şi morţii, în urma slăbiciunilor
corpului său muritor îl strâmtorează…(RV, 133 (169) b3)
1.
Dar adevărata probă a uceniciei şi a dovezii că cineva posedă viaţa spirituală stă numai în aceea, că cineva
într’adevăr posedă spiritul Domnului. Aceia care au mintea sau spiritul lui
Christos, vor dovedi prin aceasta că sunt concepuţi de dânsul; cine nu are
spiritul lui Christos acesta nu este al lui. În acest chip avem să ne judecăm pe
noi înşine şi în acest chip avem să judecăm şi pe fraţii noştri – conform
spiritului, după intenţii, după voinţă, nu după rezultat şi nu după carne. Cât
de largi la inimă trebuie să ne facă aceasta în judecarea fraţilor. Dacă ei
recunosc şi arată că iubesc pe Domnul, dacă se încred în sângele Său scump, şi
au plăcere în lucrurile sfinte, dacă ei iubesc pe fraţi şi ascultă cu plăcere
cuvântul îndurării şi al adevărului şi se silesc să dezvolte roadele spiritului,
atunci desigur ei sunt fraţi, desigur sunt „în Christos”. Dacă ei totuşi nu au
acest spirit, dacă ei iubesc lumea, doresc mai bine societatea lumească şi se
predau cu totul ambiţiei şi scopurilor lumeşti, şi-şi află mulţumirea în
acestea, atunci noi avem o bună cauză de a ne îndoi că ei sunt în legătură cu
Domnul, cu totul indiferent că ce mărturisesc cu gura lor. (RV, 134 (170) /b2-3)
2.
… Precizarea apostolului despre cum să ştim deosebi cele două clase este
că clasa neregenerată se va preocupa de lucrurile cărnii , în timp ce clasa
regenerată se va preocupa de lucrurile spiritului. (Mana 27
aug.)
3.
De aceea, sentimentele noastre pentru comunitatea cu Tatăl vor fi cu atât
mai adânci, cu cât vom înţelege mai bine ce este lumesc. Cu cât ne putem însuşi
mai multă putere din spiritul curat ce vine de la Tatăl, prin descoperirea lui
Isus Christos, cu atât mai lămurită şi mai hotărâtă va fi judecata noastră în ce
priveşte influenţele şi lucrurile lumeşti. E foarte greu de constatat unde
începe viaţa lumească. Cineva a zis că aceasta este o întunecime treptată de la
alb până la negru. Se pare cu neputinţă a pune o graniţă şi a zice: „aici începe
lumescul”; totuşi, când un creştin rămâne aproape de Domnul şi umblă cu dânsul,
atunci puterea de observaţie a naturii sale spirituale va fi capabilă să facă o
deosebire precisă. Având puterea „vieţii noi”, creştinul individual este în
stare să tragă linia despărţitoare dintre viaţa lumească şi cea spirituală. (RV,
59 (347)
/a3)
4.
… Spiritul lui Dumnezeu îndeamnă la credinţă în făgăduinţele Sale;
spiritul rătăcirii conduce în direcţie contrară; la neîncredere în făgăduinţele
lui Dumnezeu, la speculaţii (înşelăciuni) şi superstiţii omeneşti, la credinţă
în lucruri despre care Dumnezeu n-a vorbit şi care sunt neraţionale (absurde)
pentru cei ce posedă Spirtul Sfânt sau „spiritul unei minţi sănătoase”. Spiritul
Adevărului ne îndeamnă la activitate şi la râvnă în cauza adevărului divin şi la
aprecierea privilegiului de a conlucra cu Domnul. Dimpotrivă, însă, spiritul
rătăcirii este un „spirit somnolent” şi neglijent în lucrurile cereşti şi plin
de atenţie în cele pământeşti. El este lipsit de atenţie pentru adevărata
Biserică şi legământul ei de iubire, dar este plin de atenţie pentru
organizaţiile pământeşti şi legămintele lor. (vol. V, par.
384)
5.
… Am atras deja atenţia şi asupra faptului că Scripturile se referă la
Babilon ca fiind un sistem fals (mama şi fiicele – unele mai corupte, altele mai
puţin corupte, unele fiind o imitaţie mai bună, altele mai slabă) şi că acesta
este numit „Taina Fărădelegii”. Să nu fim înţeleşi că vrem să spunem că
fondatorii acestor sisteme false le-au organizat cu scopul şi intenţia de a
induce în eroare poporul lui Dumnezeu. Mai degrabă să nu uităm că în Scripturi
lui Satan i se atribuie „înşelarea întregii lumi” asupra acestui subiect, punând
răul în locul binelui şi binele în locul răului, lumina în locul întunericului
şi întunericul în locul luminii. Satan „lucrează acum în fiii neascultării”
(Isa. 5:20; Efes. 2.2), întocmai cum I-a oferit cooperare şi Domnului nostru
Isus. Lui îi place să coopereze cu toţi urmaşii lui Cristos pe care-i poate
abate de la*umblarea în urmele Învăţătorului. După cum a încercat să-L convingă
pe Domnul nostru că erau căi mai bune – căi care implică mai puţin sacrificiu
personal şi mai puţină negare de sine decât căile Tatălui – prin care El putea
binecuvânta toate familiile pământului, la fel, în acest Veac Evanghelic, el s-a
concentrat ca să-i convingă pe fraţii Domnului cu adevărat consacraţi să adopte
planurile lui –*să nu dea atenţie planurilor şi regulilor Tatălui. El îi voia să
fie preaînţelepţi – să simtă că pot servi pe Domnul mai bine prin alte metode
decât prin cele indicate de Scripturi. I-a umflat cu sentimente de zel pentru
sistemele lor omeneşti, de mândrie de ele, cu lucrarea pe care o fac şi cu
organizaţiile pe care le-au realizat. Adversarul n-a avut nici un succes la
Învăţătorul, răspunsul său invariabil fiind „Este scris”. Dar nu este aşa cu
urmaşii Săi. Mulţi, mulţi neglijează ce este scris; neglijează exemplul şi
cuvintele Învăţătorului; neglijează cuvintele şi exemplul apostolilor şi se
concentrează asupra ducerii la îndeplinire pentru Dumnezeu a unui plan pe care
ei speră şi cred că El îl aprobă şi pentru care îi va
lăuda.
Ce uimiţi vor constata cât au greşit, când vor vedea în curând Împărăţia
Sa aşa cum Dumnezeu a plănuit-o iniţial şi de atunci înainte a realizat lucrarea
după planul Său! Vor descoperi atunci cu cât este mai bine să ai grijă să te
laşi învăţat de Domnul, decât să încerci să înveţi pe Domnul – să faci lucrarea
Lui în felul dorit de El, mai degrabă decât să lucrezi pentru El într-un mod pe
care El nu l-ar recunoaşte. Succesul acestor planuri umane – ca în papalitate,
metodism şi proporţional în alte denominaţii – ajută să facă din aceste sisteme
„lucrări de rătăcire”. (vol. VI, 199/1, 200/1)
6.
Pentru Noua Creaţie există o ispită continuă din partea sistemului
bisericii nominale – nu numai prin doctrine false, ci şi prin pietate formală şi
ipocrizie, în care se apropie de Domnul cu buzele în timp ce inima le este
departe de El – în timp ce gândurile, sentimentele, cuvintele şi faptele sunt cu
totul lipsite de armonie cu spiritul adevărului şi cu consacrarea pe care acesta
o învaţă. Ispitele Noii Creaţii din partea lumii ar fi relativ fără putere dacă
n-ar fi faptul că biserica nominală combină spiritul, scopurile şi ambiţiile
lumeşti cu numele lui Cristos şi cu un serviciu smerit pentru El. Uşurinţa,
onoarea oamenilor, remuneraţia, lipsa de sacrificiu şi siguranţa obţinerii celor
mai bune lucruri pe care le poate da această lume, sunt momelile şi amăgirile,
cursele şi capcanele pe care Babilonul le întinde Noii Creaţii, şi aceasta în
mod continuu. Nici una din capcanele Adversarului nu este atât de amăgitoare,
atât de înşelătoare, atât de tare ca aceasta. (vol. VI,
656/1)
7.
Nu am văzut noi oare că trăsăturilor mai puţin însemnate ale adevărului
li se dă mult mai multă atenţie decât faptelor mai mari ale unităţii noastre cu
Christos, a umplerii cu Spiritul Sfânt, a curăţirii de toată mânjitura trupului
şi a spiritului şi a unei vieţi ascunse cu Christos în Dumnezeu? (RV, 190 (226)
/a4)*** (ATENTIE LA
ACEST PUNCT..!)
8.
Noi înţelegem că o mare lipsă între creştini în general este că foarte
mulţi au încetat să se mai împărtăşească din hrana spirituală pe care Tatăl
cresc a pregătit-o pentru hrănirea poporului Său. De aceea, mulţi sunt slabi şi
bolnavi spiritual şi mulţi au adormit în privinţa chestiunilor spirituale … (VDM
480 a5-b4) *****
9.
… descoperim în această neghină rădăcinile exterioare ale decăderii, care
mai târziu a degenerat în biserica apostată, după cum acelaşi principiu lăuntric l-am
constatat în faptele bisericii din Efes, în pierderea iubirii dintâi. Cu această
pierdere a iubirii dintâi de obicei merge mână în mână o mărturisire nominală
pentru Christos, şi o astfel de mărturisire caută să se mulţumească pe sine cu
servicii de formă pe dinafară şi ceremonii şi să se înşele în ce priveşte
goliciunea ei lăuntrică. (RV, 54 (343) a3)*****
10. Unde înalta
chemare şi legea desăvârşită a libertăţii nu se înţelege, din cauza că lipseşte
spiritul Domnului, acolo se vor dezvolta formalismul şi ceremoniile… (vol VI
vechi, pag. 364, al.I)*****
11. Puţine
lucruri ne pot proba cum ne probează ciocnirea cu fraţii. Atunci se descoperă
greşeala lucrurilor naturale ale omului dinafară. Creştinii cu mintea lumească o
înţeleg aceasta foarte bine şi de aceea, în mod înţelept, ei îşi aleg terenul
mai de jos unde aplecările lor naturale îşi află mai bine ceea ce le corespunde;
unde lucrurile naturale îi reţin de la ceea ce i-ar putea duce la cunoştinţă;
unde ei pe ei nu se recunosc cum ei de fapt sunt; unde slăbiciunea lor poate fi
arătată ca tărie, şi unde ceremoniile exterioare ocupă locul bunăvoinţei
lăuntrice. Căci de fapt noi nu ştim ce spirit locuieşte în noi, până nu suntem
descoperiţi de toate lucrurile din afară; atât de mult ne împiedică aceste
lucruri dinafară a cunoaşte ceea ce într-adevăr este în noi. De aceea, mulţi nu
ştiu ce fiinţe neliniştite şi egoiste sunt ei până când lucrurile care i-au
oprit de a se cunoaşte pe sine sunt cu totul înlăturate şi luate de la dânşii.
Unii observă ici şi colea, prin ispite, cum stau înlăuntrul lor; dar în loc ca
acest rău să fie cercetat până în adâncimile sale, pentru ca ei să-l poată
cunoaşte şi învinge pe deplin, ei încearcă să-l acopere, atât înaintea lor cât
şi înaintea altora; şi pentru a putea face aceasta ei sunt siliţi a căuta mai
departe după lucrurile exterioare. (RV, 136 (172)
b3)*****
12. De multă
vreme marea biserică nominală a învăţat rânduielile oamenilor în locul
învăţăturilor biblice şi a nesocotit într-o mare măsură Cuvântul lui Dumnezeu ca
fiind singura regulă de credinţă şi de viaţă creştinească. Ea a vestit cu
îndrăzneală învăţături pline cu contradicţii şi care-L dezonorau pe Dumnezeu. Ea
a fost necredincioasă pentru că n-a ştiut să păzească învăţăturile Adevărului.
Ea n-a arătat şi nici n-a cultivat spiritul lui Christos, ci s-a lăsat cotropită
de spiritul lumii. Ea a rupt gardurile staulului şi a lăsat să intre acolo
ţapii, ba chiar şi pe lupi i-a încurajat să intre şi să-şi facă opera lor
nefericită. Ea a lăsat pe diavol să semene neghină prin grâu şi poate acum să se
bucure de produsul semănăturilor lui în ţarina plină de neghină. Cele câteva
spice de „grâu” rămase în această ţarină sunt în pericol a fi înecate de
neghină. Grâul şi-a pierdut valoarea pe piaţa creştinătăţii, căci creştinul
credincios şi umil este ca şi Stăpânul său, dispreţuit şi respins de oameni, el
este rănit în casa pretinşilor săi amici. O evlavie de formă a luat locul
adevăratei evlavii şi ceremonii cu o înfăţişare frumoasă înlocuiesc închinarea
din inimă şi cultul sincer. (vol. IV, pag. 143, al.
1)*****
13. Acest
caracter degenerat al mişcărilor de reformă a făcut ca să se nască treptat
diferitele organizaţii sectare din zilele noastre. Pe măsură ce aceste
organizaţii creşteau în bogăţie, în număr şi influenţă, virtutea creştinilor
scădea pentru a face loc trufiei bisericii mame. Un număr mic de creştini
serioşi din diferite confesiuni religioase au înţeles aceste lucruri şi le
regretă, cu ruşine, şi deplâng această stare. Ei înţeleg că în organizaţiile
sectare se fac străduinţe pentru a fi pe placul lumii, pentru a merita
favorurile ei şi pentru asigurarea protecţiei şi spiritului ei. S-au ridicat
edificii măreţe cu turnuri înalte; s-au cerut clopote armonioase, orgi pompoase,
biserici confortabil mobilate, coruri artistice , oratori străluciţi; s-au
organizat serbări, concerte, jocuri şi loterii, amuzamente înşelătoare,
petreceri de tot felul; şi toate acestea cu scopul de-a se asigura aprobarea şi
sprijinul lumii. Învăţăturile sănătoase ale lui Hristos sunt puse pe planul din
urmă, pe când învăţăturile false şi subiectele senzaţionale sunt anunţate de pe
înălţimea amvoanelor; adevărul este pus la o parte şi uitat; spiritul adevărului
este pierdut. Cât de bine seamănă deci fiicele cu mama şi organizaţiile lor cu
ale ei! (vol. IV, pag. 52-53)
14. Via
pământului e sistemul Creştinătăţii nominale, organizat după înţelepciunea
pământească. Coardele ei sunt diferitele secte ale creştinătăţii. Iar roadele ei
constau din catedrale, temple, biserici de lemn şi de piatră, tabernacole,
capele, orfelinate, spitale, respectul politicii pământeşti, onoruri omeneşti,
averi pământeşti, poziţii sociale, coruri organizate, etc. Această vie e mare şi
cu influenţă în lume. Mustul din coardele ei este spiritul lumii, care
guvernează toate afacerile ei. Ea produce roade cari nu sunt cu totul rele, dar
care sunt cu totul pământeşti, din care cauză sunt mai gustoase, mai apreciate
şi mai lesne de practicat decât cele cereşti. … (RV, 37 (73)
/b2)
15. De fiecare
dată când o deşteptare aducea reforme în principiile, doctrinele şi practicile
religioase, era un mijloc de a judeca şi a încerca clasa grâului, şi de a o
curăţa din ce în ce mai mult de murdăriile lui antihrist. Însă această ultimă
încercare şi această chemare fermă, cuplate cu respingerea completă a acestor
sisteme pentru a nu mai primi favoarea divină (de care se bucurau altădată, în
interesul grâului care era în ele) trebuie să aducă separarea finală a clasei
grâului de toate sistemele şi principiile anticreştine. Cele câteva adevăruri pe
care aceste sisteme le conţineau la început dispar acum cu iuţeală, fiind
înlocuite prin teorii omeneşti, cu efect distructiv asupra oricărui element de
adevăr divin; şi iubirea arzătoare şi evlavia este înlocuită cu rapiditate de
iubirea de plăceri şi de spiritul lumesc. (Vol. III, par.
354)*****
16. „Păstorii
de astăzi sunt prea politicoşi, prea instruiţi, prea bine crescuţi pentru a
stărui asupra vieţii sfinte pe care creştinul trebuie să o trăiască. Părinţii
noştri au înţeles acest har cu o anumită stricteţe, pe când aceşti păstori
predică o sfinţenie mai îngăduitoare, care nu gândeşte rău de nimeni, nici chiar
de un om nesfinţit. Acela care ar predica calea îngustă de altădată n-ar fi, cu
siguranţă, binevăzut …
… în multe cazuri, un
ceremonial elegant a înlocuit înflăcăratele rugăciuni şi închinări personale din
trecut. A lupta împotriva acestei schimbări „înspre bine”, înseamnă a pune la
îndoială întâietatea ce o are cultura faţă de incultură (faţă de prostie). În
timpurile trecute curăţenia era foarte potrivită. Atâta vreme cât biserica se
afla în stadiul de început nu era nimic de pierdut. Dar acum, în zilele noastre,
oameni înţelepţi, discreţi şi prudenţi, administrând în mod bigot şi cu
stricteţe afacerile ei, refuză să compromită prosperitatea unei biserici bogate
şi cu influenţă, deoarece ar cauza o neplăcere celor bogaţi şi inteligenţi…”
(vol. IV, pag. 158 al. 3 –
159)****
17. …
Bisericile au urmat de altfel calea lumii, predicând toleranţa, compătimirea,
iertarea, iubirea şi îndurarea … (vol. IV, pag.
110)
18. … În
pretinsa biserică a lui Hristos, Cuvântul lui Dumnezeu nu mai este baza
credinţei şi îndreptarul vieţii, ci este înlocuit prin filozofii şi teorii
omeneşti iar obiceiurile păgâneşti se instaurează chiar şi acolo unde altădată
nu puteau să străbată.
**Numai puţini au ochii
deschişi şi sunt atenţi pentru a înţelege starea jalnică în care se află
biserica, fără a se lăsa influenţaţi de aparenta ei bogăţie şi de numărul mare
al adepţilor ei. Auditorii şi predicatorii sunt prea pătrunşi de spiritul lumii
pentru a-şi da seama de căderea spirituală a bisericii, care se poate vedea atât
în numărul aderenţilor ei cât şi în materie de finanţe; căci pentru menţinerea
instituţiilor sale, biserica trebuie să se asocieze cu interesele, perspectivele
şi plăcerile vieţii prezente … (vol. IV, pag. 111, al. 1; pag. 112, al.
1)
19.
DE CE CAD MII
Acesta este timpul de
mult prezis, când „o mie să cadă alături de tine şi zece mii la dreapta ta”. De
ce vor cădea aceştia? Pentru că au neglijat această dezvoltare de caracter
necesară; pentru că nu au îmbrăcat toată armătura lui Dumnezeu; pentru că sub
înşelările Adversarului, ale spiritului lumii şi ale Babilonului, mintea lor s-a
deformat. Ei au încercat să adune bani pentru păgâni sau pentru a construi
edificii bisericeşti frumoase; au pregătit târguri şi distracţii bisericeşti
etc., neapreciind faptul că trebuie să-şi zidească propriul caracter, că acel
caracter, construit după îndrumarea Cuvântului lui Dumnezeu, este absolut
necesar pentru o intrare în Împărăţia lui Cristos. Şi astfel aceştia cad peste
tot în jurul nostru. (VDM 593/b2)
20. … Când
Biserica şi lumea au ajuns să stea în bună înţelegere una cu alta, şi când
Biserica se apucă de lucrurile acestei lumi, pentru a-şi potrivi inima după
dânsele … Aceasta este una din cele mai însemnate cauze ale decăderii, atât în
viaţa consacraţilor singuratici cât şi în istoria adunărilor. De aceea e foarte
importantă întrebarea: „În ce măsură ne-am despărţit noi de lume, atât
singuratici cât şi ca adunare?” Desigur că „legăturile (prieteniile) noastre cu
lumea vor fi judecate de Dumnezeu”… (RV, 58 (346), b5 – 59 (347),
a1)***
21. Creaturile
Noi … Ei trebuie să-şi ridice ochii mai sus şi să-şi dea seama că din punct de
vedere divin există o mare diferenţă între biserica nominală şi cea adevărată,
între neghină şi grâu. Neghina nu poate concepe grâu, nici creştinătatea
nominală nu poate produce creştini adevăraţi. Tendinţele ei sunt în direcţie
opusă. Scripturile declară că puterea lui Dumnezeu este cea care lucrează în noi
„şi ne dă, după buna Sa plăcere, şi voinţa şi înfăptuirea”. Puterea vieţii noi
este cea care mai apoi se dezvoltă sub grija providenţială. Nu conceperea
spiritului lumesc este cea care va produce acest rezultat. Biserica nominală,
spre deosebire de cea adevărată, este clasa de oameni care au văzut şi au auzit
anumite aspecte ale Adevărului divin, care au fost mai mult sau mai puţin
luminaţi în privinţa a ceea ce este corect şi incorect, prin urmare mai mult sau
mai puţin aduşi la o măsură de convingere în privinţa a ceea ce este corect şi
incorect, dar care, sub aceste informaţii, sunt neglijenţi în privinţa voinţei
divine şi sunt dispuşi să folosească îndurările divine în măsura în care le
place lor, în special în măsura în care acestea vor servi în prezent pentru
avantajele lor personale sau sociale, şi nu mai mult. Biserica adevărată,
dimpotrivă, după cum am văzut deja, este compusă nu numai din aceia care au
auzit Adevărul, ci au consacrat tot ce este al lor Celui care i-a iubit şi i-a
cumpărat – din aceia care au urmat ca să-L cunoască pe Domnul şi să I se supună
în măsura capacităţii lor, şi care, urmând astfel, nu şi-au socotit dragă viaţa.
Biserica nominală nu este lumina lumii, ci numai o clasă de oameni care preferă
lumina în locul întunericului şi cărora le place să aibă puţin din lumina care
străluceşte de la adevăraţii creştini amestecată cu luminile păgânismului şi ale
diferitelor ştiinţe. Membrii bisericii adevărate sunt, fiecare din ei, o lumină
care arde şi străluceşte ori unde ar fi.
Cu cât diferenţa dintre
aceste două clase este mai mare, cu atât este mai bine pentru Biserica
adevărată…(vol. VI, pag. 654, al. 1 – 655, al.1)