De ce trebuie să fie
o a doua Venire?
Că a doua venire a Domnului nostru Isus ocupă o poziţie proeminentă şi
importantă în învăţătura apostolilor şi a profeţilor, la fel ca şi în cele ale
lui Isus însuşi, este un fapt care cu greu ar fi neobservat de către orice
student al Bibliei. Totuşi, din diferite motive, foarte mulţi din cei ce
mărturisesc a-l iubi pe El, şi despre care noi avem motive să credem că Îl
iubesc, nu sunt atât de mult interesaţi în aceasta. Unii încearcă să-şi
imagineze ca având loc deja, aplicând-o la coborârea Spiritului Sfânt în ziua
Cinzecimii; alţii la distrugerea Ierusalimului; etc; cu toţii evident uitând faptul, că în ultima carte a
Bibliei, scrisă cu mai mult de şaizeci de ani după ziua Cinzecimii, şi cu
douăzeci şi şase de ani după distrugerea Ierusalimului, El care a fost mort şi
este viu, vorbeşte despre acest eveniment ca fiind încă în viitor, zicând:
“Iată, eu vin curînd, şi răsplata Mea este cu Mine”. Şi Ioan, inspirat,
răspunde: “Vino Doamne Isuse”.
Destul de mulţi se străduie să se consoleze cu gândul că aceasta este o
venire spirituală - că atunci când cineva este convertit, aceasta alcătuieşte o
parte din venirea lui Hristos, şi că astfel El continuă să vină până toată lumea
va fi convertită - atunci, zic ei, El va fi venit pe
deplin.
Ei evident trec cu vederea faptul că lumea nu va fi convertită când El va
veni; că Biblia, unica noastră călăuză
în acest subiect, declară că: “În zilele din urmă vor fi vremuri grele,
căci oamenii vor fi iubitori mai mult de plăceri decât de Dumnezeu”. Că:
“oamenii răi şi înşelători vor merge din rău în mai rău, vor amăgi pe alţii şi
se vor amăgi pe ei înşişi”; şi că Isus
a dat o avertizare specială micii Sale turme, spunând: “Luaţi seama la
voi înşivă, ca nu cumva ziua aceea să vină fără veste asupra voastră, căci ziua
aceea va veni ca un laţ peste toţi cei (care nu iau seama) ce locuiesc pe toată faţa pământului, şi ei
nu vor scăpa”.
Din nou, putem rămâne asiguraţi că atunci când Isus a zis: “Toate
seminţiile pământului se vor boci şi se vor jeli din pricina Lui când Îl vor vedea
venind”, El nu S-a referit la convertirea păcătoşilor - Oare plâng şi se
jelesc seminţiile pământului din
pricina convertirii unui păcătos? - Şi dacă aceasta se referă, după cum mulţi
admit, la prezenţa personală a lui Hristos pe pământ, aceasta ne învaţă că toţi
de pe pământ nu vor iubi apariţia Lui, dar dacă toţi ar fi convertiţi atunci
sigur că ar iubi-o.
Dar “Dacă mă voi duce, mă voi întoarce”, nu se poate referi din nou la o
venire spirituală, deoarece, în mod spiritual, El nu S-a dus niciodată, după cum
El însuşi a spus: “Iată, Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul lumii
(veacului)”. Astfel vedem, că Isus a învăţat despre venirea Sa a doua PERSONALĂ.
Cuvântul
Mileniu
Înseamnă o mie, şi
este termenul folosit de către Creştini în general ca vorbind despre un timp
viitor, când “pământul va fi plin de cunoştinţa Domnului ca fundul mării de
apele care-l acoperă, şi niciunul nu va mai învăţa pe aproapele: “Cunoaşte pe
Domnul!”, pentru că toţi Îl vor cunoaşte”. Timp când nu va mai fi blestem; “când
pustiul va înflori ca trandafirul” şi “în pustie vor ţâşni izvoare”, când
“cortul lui Dumnezeu va fi cu oamenii şi El va locui cu ei”, când Satan va fi
restrâns şi dreptatea va domni. “Când popoarele nu vor mai ridica sabia unul
împotriva altuia”, “nu vor mai învăţa războiul”, ci “îşi vor făuri din săbiile
lor fiare de plug, şi din suliţele lor cosoare”.
Aceste ilustraţii şi afirmaţii profetice sunt aşteptate să se întâmple
odată de către aproape toţi Creştinii, şi ei îl numesc veacul milenar deoarece,
despre el se spune (Apoc. 20:2-6) a fi o mie de ani pentru că Satan este legat
şi Hristos împărăţeşte.
Până aici aproape toţi din Biserică sunt de acord. Ei sunt milenişti, dar
sunt: post-milenişti şi pre-milenişti; post - înseamnă după, pre - până; astfel primii
cred că Hristos va veni după mileniu şi ultimii că El va veni înainte de
acesta.
Din moment ce acestea sunt unicele vederi care conţin suficient adevăr
pentru a le face vrednice de consideraţia noastră, noi le vom dedica mai mult
timp. Toţi cei care cred în a doua venire personală a lui Hristos, ar trebui să
fie intreresaţi în a cunoaşte care este învăţătura generală a Bibliei cu privire
la acest subiect. Este necesar, totuşi, ca noi să ne apropiem de aceasta, cu o
atitudine a unei minţi de copil, dorind de a cunoaşte cum a aranjat Dumnezeu
chestiunea, şi dornici de a avea învăţăturile cuvântului Său, şi să fim gata de
a lăsa la o parte ideile noastre şi, ca şi copii ai lui Dumnezeu, să acceptăm
planul Său. Astfel, să punem întrebarea:
De
ce vine Hristos?
şi să examinăm pe
scurt argumentele prezentate de ambii - Post şi Pre - mileniştii, comparându-le
cu Cuvântul - şi Planul lui Dumnezeu.
Primii se aşteaptă că, prin eforturile Bisericii, lumea va fi convertită,
şi astfel veacul milenar introdus, la sfârşitul căruia Domnul va veni, dizolvând
afacerile pământeşti, răsplătind credincioşii şi condamnând păcătoşii. Că
convertirea lumii, legarea lui Satan, lucrarea de a face ca “cunoştinţa de
Domnul să umple întreg pământul” şi ca “naţiunile să nu mai înveţe războiul”
este o lucrare a Bisericii fără de ISUS, şi în starea ei prezentă muribundă.
Când ea va termina această sarcină mare şi grea, Isus va veni să dizolve
lumea.
Ei au multe Scripturi, care luate fără legătură, par a favoriza această
vedere. Dar chiar şi acestea, noi credem, că atunci când cuvântul şi planul lui
Dumnezeu sunt privite ca întreg, vor fi găsite să favorizeze o altă părere, şi
anume că Hristos vine înaintea convertirii lumii; că Biserica este acum
încercată, şi că răsplata promisă învingătorilor este, că ei vor avea parte în
acea domnie: “Celui ce va birui îi voi da să şadă cu Mine pa scaunul Meu de
domnie” - Apoc. 3:21. “Şi ei au trăit şi au domnit cu Hristos o mie de ani” -
Apoc. 20:4.
Noi ne vom referi la două texte folosite în mod deosebit de către fraţii
post-milenişti: “Evanghelia aceasta trebuie mai întâi să fie propovăduită în
toată lumea pentru mărturie. Atunci va veni sfârşitul”. Ei afirmă că acest vers
se referă la Evanghelie ca convertind lumea înainte de sfârşitul veacului
Evanghelic. Noi credincioşii pre-milenişti afirmăm, că acea mărturie la lume nu
înseamnă convertirea lumii, dar aşa cum scrie, pentru mărturie sau ca
dovadă.
Această mărturie a fost dată deja. În 1861, raporturile Societăţilor de
Biblii au arătat că Evanghelia a fost publicată în orice limbă a lumii; nu că
toate miliardele de pe pământ au primit-o. Nu; nici un procent din cei 1200 de
milioane n-au auzit de numele lui Isus. Totuşi aceasta a împlinit textul - ea a
fost o mărturie fiecărei naţiuni.
Noi înţelegem că scopul mărturiei din prezent este “ca să aleagă un popor
care să-i poarte Numele” - Biserica - care la venirea lui Hristos este unită la
El, şi îi primeşte numele - Apoc. 3:12.
Al doilea text este: “Şezi la dreapta Mea, până voi pune pe vrăjmaşii tăi
supt picioarele tale”. Gândul general extras din această Scriptură este, că în
cer Dumnezeu are un tron pe care El şade continuu, şi că atunci când “Hristos
stă la dreapta Măririi în locurile prea înalte”, El şade de asemenea pe acelaşi
tron. Aceasta este o concepţie greşită. Tronul lui Dumnezeu la care se face
referirea nu este un tron de fildeş sau de aur, dar se referă la Puterea şi
Autoritatea Sa supremă, pentru că “Cerul este scaunul Meu de domnie şi pământul
este aşternutul picioarelor Mele!” şi Pavel spune: “Dumnezeu L-a înălţat (pe
Hristos) nespus de mult, şi I-a dat numele care este mai presus de orice nume”.
El I-a dat autoritate asupra tuturor, chiar lângă Tatăl. Dacă Hristos şade pe un
tron material până ce vrăjmaşii Săi Îi vor fi puşi supt picioare (toţi supuşi),
atunci, de sigur, El nu poate veni până ce mileniul nu este deplin inaugurat.
Dar dacă acesta înseamnă înălţarea la putere, aceasta nu se va interfera cu
venirea Lui şi cu supunerea tuturor lucrurilor Sieşi.
Pentru a ilustra: noi spunem că Împăratul Wiliam este pe tronul
Germaniei, totuşi noi nu ne referim la scaunul regal, şi de fapt el foarte rar
îl ocupă. noi avem în vedere că el conduce Germania.
Mâna dreaptă înseamnă locul de căpetenie, poziţie meritorie şi de putere,
şi cuvintele lui Isus către Pilat sunt în conformitate cu acest gând: “De acum
încolo veţi vedea pe Fiul Omului stând la dreapta puterii şi venind pe norii
cerului” - Marcu 14:62. El va fi la dreapta puterii când va veni, şi va rămâne
la dreapta în timpul veacului milenar.
Argumente posibile competente sunt de ambele părţi, totuşi ambele vederi
nu sunt adevărate. Noi propunem, prin urmare, să aruncăm o privire
la
Planul general de
Salvare
pentru a vedea care
vedere este în armonie cu acesta. Făcând astfel, vom afla o relaţie şi o
susţinere a primei cât şi a celei de a doua veniri, şi vom cunoaşte unde să le
localizăm.
În primul rând, deci, Are Dumnezeu un Plan? Toţi ar trebui să fie de
acord că El are, cu toate că aproape toţi sunt înclinaţi să gândească şi să
vorbească despre comportarea Sa ca şi cum El s-a purtat conform legii sorţii, şi
S-a condus în întregime de împrejurări. Nu; El care va critica un om pentru
zidirea turnului fără ca mai întâi să-şi facă socoteala cheltuielilor, va zidi
El oare şi va popula El oare un univers fără să facă socoteala cheltuielilor?
Nu, fraţilor; “Cunoscute Îi sunt Domnului toate căile Lui de la început”.
Dumnezeu are un plan, un scop, şi noi ştim că “toate planurile Lui se vor
împlini”. Dar cum am putea găsi noi acel plan? El ne este revelat în cuvântul
Său. “Cercetaţi Scripturile” după cum ne spune Pavel, “Comparaţi Scriptură cu
Scriptură” pentrucă:
“Dumnezeu Însuşi este
tălmăcitorul Său,
Şi
El Însuşi Îl va face clar”.
Noi suntem prea mult înclinaţi să întrebăm: Ce spune biserica mea asupra
acestei întrebări, în loc de: Ce spun Scripturile? Prea multă teologie studiată,
dar Biblia nu de ajuns. Având gândul, prin urmare, că “Scriptura este în stare
să ne facă înţelepţi” că “mărturia Domnului este adevărată şi dă înţelepciune
celui neştiutor” fie ca noi să examinăm în continuare.
Noi nu vom discuta întrebarea: De ce răul a fost permis? Noi luăm faptul
pe care boala, moartea, lipsa, etc, îl fac atât de clar şi dureros de evident,
şi anume - Răul există. Existenţa lui în Scripturi este atribuită diavolului.
Răul continuă deoarece puterea lui Satan continuă. El va continua în tot cursul
veacului prezent, deoarece, “diavolul este prinţul (domnitorul) lumii (veacului)
acesteia”. El îşi va continua conducerea atâta timp cât poate, sau până ce va fi
legat. El nu poate fi legat până ce unul mai puternic ca el nu va prelua
controlul din mânile sale.
Dumnezeu, fără îndoială, Îl poate controla; şi despre Isus ni se spune
“Toată puterea Mi-a fost dată, în cer şi pe pământ”.
Dar în timp ce Hristos are toată puterea, el n-a folosit-o din motive
înţelepte, permiţând răului să domnească şi să controleze lumea într-o măsură
oarecare, şi permiţându-i diavolului să fie “prinţul acestei lumi” sau epoci.
Dar vine timpul când “El Îşi va lua puterea Sa cea mare şi va domni” înălţând
Biserica Sa, dându-i ei “putere asupra neamurilor” astfel ca în loc de a fi ca
acum “supuşi puterilor care sunt”, ea va “conduce naţiunile”. Dar când El Îşi va
asuma astfel controlul? Când Biserica Evanghelică, “Corpul Său”, ecclesia, este
completă. Răul fiind acum permis pentru “încercarea credinţei voastre”,
perfecţionarea sfinţilor. Acest timp este sincronic cu sunarea trâmbiţei a
şaptea - Apoc 11:15. Aici taina sau misterul (biserica) lui Dumnezeu este
sfârşită, şi “împărăţiile acestei lumi devin împărăţiile Domnului nostru şi a
Unsului Său (a bisericii)”. Acum, noi întrebăm: Acest transfer al autorităţii
De
la Satan la Hristos
este cauzat de
convertirea naţiunilor la Hristos prin propovăduirea Evagheliei? Noi răspundem,
Nu. La acest timp naţiunle nu sunt convertite (versul 18): “Şi Neamurile se
mâniaseră; dar mânia Ta a venit”. Dacă ar fi convertite, ele n-ar fi astfel de
duşmănoase, şi nici mânia lui Dumnezeu n-ar veni asupra lor. Din contra,
Dumnezeu ne învaţă în multe Scripturi că un mare timp de strâmtorare va veni
asupra naţiunilor. “Veniţi şi priviţi lucrările Domnului, pustiirile, pe cari
Le-a făcut El pe pământ. El a pus capăt războaielor până la marginea
pământului”. Aceasta este calea prin care Dumnezeu ne spune că El va opri
războaiele. Propoziţia următoare ne informează că atunci El “va fi înălţat
printre neamuri şi pe întreg pământul”. Această pedeapsă a naţiunilor va fi
pentru binele lor, şi le este necesară după cum este necesară şi pedeapsa pe
care Dumnezeu o aplică acum asupra copiilor Săi, şi ea va avea un bun efect,
pentrucă “Când se împlinesc judecăţile Domnului pe pământ, locuitorii lumii vor
învăţa dreptatea”. În această nouă dispensaţie cu răul restrâns - Satan legat - cunoştinţa de
Domnul va umple pământul, ca fundul mării de apele care-l acoperă. Convertirea
lumii, în loc de a fi cuvenită acum în timp ce “diavolul este prinţul acestei
lumi”, va fi după cum spune David: “Când împărăţia este a Domnului, şi El
stăpâneşte peste neamuri, (atunci) toate marginile pământului îşi vor aduce
aminte şi se vor întoarce la Domnul, şi împărăţiile neamurilor vor veni şi se
vor închina înaintea Lui”.
În timpul copilăriei fragede a familiei umane - de la Adam până la Moise
- Dumnezeu Şi-a tratat creaturile sale ca pe nişte copii foarte mici. Atât cât
cunoaştem, ei aveau o foarte mică cunoştinţă despre puterea şi caracterul
Creatorului său. Ei nu aveau aproape deloc nici o revelaţie, excepţie fiind
câteva cazuri când Dumnezeu a favorizat persoane speciale, ca Avraam, Lot, etc,
comunicând cu ei prin îngeri, dând lui Avraam şi Evei făgăduinţe speciale, pe
care ei le-au putut înţelege doar într-un mod neclar.
Veacul următor a fost pentru naţiunea lui Israel un timp de instruire, în
timpul căruia Dumnezeu I-a învăţat să respecte Făgăduinţele Sale şi Legea. Ei
erau încă minori, sub vârstă, totuşi nu trataţi ca copii, ci păstraţi sub Lege,
îndrumătorul lor - Gal. 4.
În timp ce Cuvântul lui Dumnezeu a fost scris şi încredinţat Evreilor
pentru a-l păstra şi ţine, restul lumii pare că a fost lăsat în întunericul
păgânizmului. Ei se închinau până la pământ la lemn şi piatră, lipsiţi de adevăr
după cum sunt şi astăzi.
În Scriptură perioada de la Adam la potop este numită “lumea (veacul)
care a fost”. De la potop la a doua venire a lui Hristos, “lumea (veacul) de
acum” şi “lumea rea (veacul) de azi”, şi următoarea este numită “lumea
viitoare”.
“Lumea rea de azi” conţine trei
Veacuri
separate
Veacul Patriarhal, durând de la potop până la moartea lui Iacov; Veacul
Iudeu, durând de la moartea lui Iacov, până la moartea lui Hristos, când El I-a
abandonat, când I-a plâns, zicând: “Iată, vi se lasă casa pustie”; Veacul
Evanghelic, durând de la învierea lui Hristos, când El a devenit “întâi născut
din cei morţi, şi începutul noii creaţii” până ce întreaga companie a “Bisericii
întâilor născuţi” este completă, şi El vine. Timpul sunării trâmbiţei a şaptea,
învierea şi răsplătirea profeţilor, sfinţilor - Apoc.
11:16.
Noi nu ştim câte veacuri pot fi în “lumea viitoare”; dar că cuprinde mai
mult decât unul, noi suntem siguri, pentrucă Pavel spune despre “veacurile
viitoare” - Efes. 2:7. Primul din ele este unicul care este tratat în Scriptură,
Veacul Milenar, în timpul căruia noi trăim şi domnim cu Hristos o mie de ani -
Apoc. 20:4.
Având o schiţă, fie ca noi să privim în mod mai particular la
comportările şi zicerile lui Dumnezeu, şi, în primul rând, până când veţi
medita, vă va surprinde, fără îndoială, când voi spune, că conform cuvântului
Său, Dumnezeu nu şi-a folosit mijloacele pentru salvarea lumii; că, în rezumat,
El nu încearcă acum să salveze lumea, şi n-a încercat în timpul veacurilor
trecute. Dar cu ce S-a ocupat El? “Să-şi aleagă un popor - Biserica - pentru
numele Său”. Nu credeţi că este minunat, aşa după cum aceasta este doar o
prezentare într-o formă izbitoare a ceea ce toţi Calviniştii cred, printre care
sunt şi Baptiştii, Presbiterianii şi alţii, şi anume, că Dumnezeu acum Îşi alege
Biserica Sa afară din lume. Da, şi toţi fraţii noştri care cred în harul liber
trebuie să admită, că dacă “toate planurile Sale vor fi împlinite” şi “Cuvântul
lui Dumnezeu va îndeplini lucrurile pentru care a fost trimis”, dacă aceste
Scripturi sunt adevărate, Dumnezeu nu Şi-a propus convertirea lumii în timpul
ultimilor şase mii de ani, dacă ar fi altfel aceasta s-ar fi îndeplinit deja. Şi
El până în timpul prezent nici nu Şi-a trimis Cuvântul Său pentru a converti
lumea, dacă ar fi altfel cuvântul Său n-ar prospera în ceea pentru ce El L-a
trimis. Aceste două vederi au fost un punct contradictoriu în Biserici timp de
veacuri şi anume
Alegerea în contrast
cu Harul Liber
Noi credem că Scriptura le învaţă pe amândouă, dar că se cere respectarea
“Primii Legi a cerului” a ordinii, pentru a împărţi drept cuvântul adevărului în
acest subiect.
În primul rând vom arunca o privire asupra Alegerii. În timpul veacului
care a precedat potopul, nu avem nici o relatare a faptului că Dumnezeu a dat
omenirii vre-o lege, şi foarte puţină lumină de descoperire. Străluceşte doar o
făgăduinţă: “Sămânţa femeii va zdrobi Şarpele”, şi chiar aceasta necesita o
viitoare descoperire pentru a fi înţeleasă. Dumnezeu totuşi, a avut câţiva
patriarhi sau servitori care aveau luminau masele de oameni, ca şi stâlpii de
felinar pe o cale întunecată.
Veacul Patriarhal a avut o creştere a luminii. Acum este descoperit că
această sămânţă nu este doar pentru a zdrobi răul (şarpele), ci şi pentru a
“binecuvânta toate familiile pământului”. Biserica lui Dumnezeu este încă
reprezentată printr-un om, Noe, Avraam, Isaac.
Aceşti patriarhi au fost aleşi. “Dumnezeu L-a chemat pe Avraam, şi I-a
spus”. Avraam, şi nu rudenia sa a fost aleasă. Părinţii lui erau idolatri. El a
avut “mulţi fii şi multe fiice”, însă doar unul este ales. “În Isaac va fi
chemată seminţia ta”. Din cei doi fii ai lui Isaac, doar unul a fost ales, “după
cum este scris”, spune Pavel - Rom. 9:7-13, “Pe Iacov L-am iubit, dar pe Esau
L-am urât (iubit mai puţin)”. Dumnezeu I-a ales mai înainte ca ei să se fi
născut, “pentru ca să rămână în picioare hotărârea mai dinainte a lui Dumnezeu”.
Acum, reţineţi, că eu n-am spus că Dumnezeu a ales pe unul să meargă la cer şi
pe altul că să meargă în iad. Nu; departe de aceasta. Aceasta este o concepţie
general greşită asupra Alegerii Scripturale, dar când ea este înţeleasă în mod
potrivit, ea este o doctrină frumoasă.
La moartea lui Iacov continuă un alt pas în planul lui Dumnezeu, şi a
fost format Israelul tipic sau trupesc. Începând cu acest timp un om nu mai
reprezintă pe Dumnezeu în lume; ci o naţiune, toţi fiii lui Iacov şi
posteritatea lor. Şi acum avem o naţiune aleasă sau biserică, şi Dumnezeu I-a
dat toate binecuvântările Sale speciale acesteia. Alte naţiuni mai mari -
Egiptul, Haldeea - au fost trecute cu vederea, lăsate fără lumină şi fără
cunoştinţă, în timp ce acestea au fost date Israelului. “Ce folos, atunci, au
Evreii?”. Mult, în orice direcţie, în mod principal deoarece lor le-au fost
încredinţate profeţiile (legea şi mărturiile) lui Dumnezeu. Aceasta este
afirmaţia lui Pavel. Dumnezeu vorbindu-le lor, a spus: “Doar pe voi v-am
cunoscut dintre toate familiile pământului”. Doar acest popor a fost recunoscut,
şi a continuat să fie până ce a venit Hristos. Da, şi după
aceasta.
În timpul misiunii Sale Hristos le-a predicat lor, şi n-ar permite
discipolilor săi să facă altfel, spunând când I-a trimes: “Să nu mergeţi la nici
o cetate de-a Nemurilor, şi nici într-o cetate a Samaritenilor”. De ce, Doamne?
“Eu nu sunt trimes decât la oile pierdute ale casei lui Israel”. Tot timpul Său
a fost devotat lor până la moarte, şi doar aici a fost prima Sa lucrare pentru
lume, şi
Cel Mai Mare Dar al
lui Dumnezeu
nu doar numai pentru
Israel, ci pentru toţi, pentrucă: “Isus Hristos, prin harul lui Dumnezeu, a
gustat moartea pentru toţi”. Şi acum, de asemenea, în Veacul Evanghelic, se
realizează un oarecare fel de selecţie. Unele părţi ale lumii sunt mai
favorizate cu Evanghelia (care este liberă pentru toţi care aud) decât alţii.
Comparaţi-vă pe voi, cu privelegiile voastre şi cunoştinţa, cu păgânii care încă
n-au auzit chemarea. Când această companie chemată afară, (chemată de a fi “fiii
lui Dumnezeu”, “moştenitorii lui Dumnezeu, comoştenitori cu Isus Hristos Domnul
nostru”) este completă, atunci planul lui Dumnezeu pentru salvarea omenirii abia începe. Doar atunci Sămânţa “va
zdrobi capul Şarpelui” şi “va binecuvânta toate familiile pământului”. Pentrucă
sămânţa nu este numai Hristos, capul singur, dar Biserica, care este corpul Său,
după cum ne informează Pavel în Gal. 3:29: “Care sămânţă este Hristos, şi dacă
sânteţi ai lui Hristos, sânteţi “sămânţa lui Avraam”, moştenitori prin
făgăduinţă”. Aceiaşi companie trebuie să zdrobească şarpele - Rom. 16:20.
Dumnezeul păcii va zdrobi în curând pe Satana, sub picioarele
voastre.
Veacul
Evanghelic
Veacul Evanghelic pregăteşte fecioara curată (biserica) pentru venirea
Mirelui. Când este gata, Mirele vine, şi cele ce vor fi gata vor fi unite. Al
doilea Adam şi a doua Evă devin unul, şi astfel este începutul unei noi creaţii,
şi atunci începe glorioasa lucrare de ridicare a omenirii în general. Râul cu
apa viaţii curge, şi lucrarea Bisericii începe. În dispensaţia următoare, noile
ceruri şi noul pământ. Ea nu mai este o fecioară logodită, ci Mireasă. ATUNCI
“Spiritul şi Mireasa zic: “Vino”, şi cine va dori să vină şi să bea apa vieţii
fără plată”.
După cum Adam, începutul rasei pământeşti, era compus din om şi tovarăşa
luată din coasta lui, după cum este scris: “Dumnezeu I-a creat parte bărbătească
şi parte femeiască, şi Le-a dat numele ADAM (om)” - Gen. 5:2, astfel “al doilea
Adam” depsre care Pavel spune că primul i-a “fost o ilustraţie”, sau tip, are o
tovarăşă luată din coasta Lui, şi
când ea este pe deplin formată şi perfecţionată, Mirele vine şi ei merg în
căsătorie; ei devin una, “noua creaţie a lui Dumnezeu” (citiţi Efes. 5:25, 30,
32), făcând “în El însuşi din doi (Iudei şi Neamuri)
“Un Singur Om
Nou””
- Efes. 2:15. Noi am
găsit că acest om nou este sămânţa care “va zdrobi capul şarpelui”. “Sămânţa lui
Avraam”, “în care vor fi binecuvântate toate familiile pământului”. Am mai aflat
că Veacul Evanghelic până acum de la ultima misiune a Bisericii, a fost doar o
şcoală dureroasă pentru a o face în stare pe ea, la fel cum a fost şi cu capul
ei, să fie atinsă cu simţirea slăbiciunilor pământeşti, ca ei să poată simpatiza
cu omenirea, şi în timpul veacului milenar s-o ajute, când “cunoştinţa Domnului
va umplea întreg pământul”, împrăştiind întunecimea păcatului şi a ignoranţei,
cauzând “să înceteze războaiele pe întregul pământ”. Acestea sunt “timpurile
restabilirii”, despre care Pavel spune că sunt cuvenite când vine Hristos -
Fapte. 3:17-19. Pentru care “întreaga creaţie suspină şi geme în durerile
naşterii până acum, aşteptând manifestarea fiilor lui Dumnezeu” - Rom. 8:22, 19.
Aceşti fii nu se manifestă acum. În turma lui Hristos sunt mulţi “lupi în piei
de oi”. Printre grâu este multă neghină; dar când în “seceriş (sfârşitul
veacului)” ele sunt separate, atunci cei drepţi vor străluci ca soarele în
împărăţia Tatălui lor - se vor manifesta - şi atunci acest “Soare al Dreptăţii
va răsări, cu vindecare în aripile Sale” pentru creaţia gemândă
(omenirea).
Dar să lăsăm această minunată şi plăcută imagine a zilei care vine,
despre care, putem spune, împreună cu poetul:
“Aleargă, de-a lungul
veacurilor de glorie,
Aleargă fericitul
timp când Hristos apare”.
şi întorcându-ne să
privim la întunecata imagine. V-aţi întrebat voi oare vre-o dată, în timp ce vă
bucuraţi în ocaziile glorioase, oferite omenirii în timpul veacului milenar: Ce
este cu cei care au murit înainte ca planul lui Dumnezeu să-şi atingă
deplinătatea? De la creare (şase mii de ani) pe pământ au trăit aproape 143
miliarde de fiinţe umane. Dintre aceştia, după cea mai largă estimare care poate
fi făcută raţional, mai puţin de un miliard au fost Sfinţii lui Dumnezeu -
Biserica - Mireasa. Cum este cu cei 142 de miliarde care au murit fără Hristos?
Care este condiţia lor?
Ateismul răspunde: Ei sunt morţi pe vecie. Nu este nimic pentru ei
de azi înainte. Ei nu vor mai trăi din nou.
Calvinismul răspunde: Ei n-au fost aleşi să fie salvaţi. Dumnezeu
I-a preorânduit şi predestinat să fie pierduţi - să meargă în iad - şi ei sunt
acolo acum, zvârcolindu-se în chin, unde vor rămânea pentru totdeauna fără
speranţă.
Arminianismul răspunde: Noi credem că Dumnezeu Îi scuză din cauza
ignoranţei, şi dacă ei au făcut cel mai bine cum au putut, ei vor fi sigur ca
parte din “Biserica Întâilor-Născuţi” după cum este şi Pavel
însuşi.
Marea majoritate a Creştinilor din toate denominaţiile acceptă această
ultimă vedere, din simţământul că orice altă vedere va fi de neâmpăcat cu
dreptatea, din partea lui Dumnezeu.
Dar noi întrebăm, ce ne învaţă Scripturile despre acest punct? Că
ignoranţa este baza salvării? Nu; unica condiţie cunoscută în Scripturi este
CREDINŢA. “Prin har sunteţi mântuiţi, prin CREDINŢĂ”. Îndreptăţirea prin
credinţă este stânca-temelie a întregului sistem al Creştinătăţii. Când în ziua
Cincizecimii, Petru a fost întrebat: “Ce trebuie să facem, ca să fim salvaţi?”,
el a răspuns: “Credeţi în Domnul Isus Hristos şi fiţi botezaţi, şi veţi fi
salvaţi”.
Din nou el zice, în Fapte. 4:12 - “Nu este sub cer nici un alt Nume dat
oamenilor, în care trebuie să fim salvaţi”.
Pavel cugetă că omul trebuie să audă Evanghelia înainte ca el să creadă:
“Cum ar putea ei crede în Acela, despre care n-au auzit?”. Acest - plan
Dumnezeiesc - că omul va fi salvat din cauza credinţei, Pavel spune că a fost
pentru Evrei o piatră de poticnire, (deoarece ei aşteptau salvarea ca răsplată a
ţinerii legii) şi pentru Greci (înţelepciunea lumească) nebunie. Dar, totuşi, a
fost “plăcerea lui Dumnezeu ca prin nebunia propovăduirii (în ochii oamenilor)
Să-i salveze pe
Cei Care
Cred”
Eu vreau să vă apropii în mod Scriptural de gândul, că toţi cei care n-au
auzit nu pot crede, şi din cauza că nu cred, nu pot face parte din Mireasa lui
Hristos. Dar, veţi obiecta, Pavel, în primele două capitole de la Romani, ne
învaţă: “aceştia ne având lege îşi sunt lege sie însăşi”, şi că această lege pe
care o furnizează conştiinţa lor, este suficientă pentru a-i justifica. Eu vă
voi răspunde, nu, l-aţi înţeles pe Pavel diferit de ceea ce el avea în vedere.
Argumentul lui Pavel peste tot este că: “toată lumea este vinovată înaintea lui
Dumnezeu”. “Dacă n-aş fi cunoscut legea, n-aş fi cunoscut păcatul. Deoarece prin
Lege poţi cunoaşte păcatul”. Legea dată Iudeului i-a dezvăluit slăbiciunea, şi a
fost intenţionată să-i arate că el era incapabil să se îndreptăţească înaintea
lui Dumnezeu. “Pentrucă prin faptele legii nimeni nu poate fi îndreptăţit
înaintea lui Dumnezeu”. Pavel ne
spune că după cum legea astfel a condamnat pe Evreu, la fel este şi cu
Neamurile. Deşi ignoranţi în ceea ce priveşte legea, ele au avut destulă lumină
pentru ca conştinţa să-i condamnde. “Pentruca orice gură să fie astupată, şi
toată lumea să fie găsită vinovată înaintea lui Dumnezeu” - Rom. 3:19, pentru ca
viaţa veşnică să poată fi văzută ca fiind “darul lui Dumnezeu, prin Isus Hristos
Domnul nostru”, pentru fiecare care crede.
Bine, voi răspundeţi în locul Bibliei în mod diferit: Eu cred şi insist
că Dumnezeu nu va osândi lumea pentru ignoranţă. Acum, să vedem. Practici ceea
ce declari? De ce susţii trimiterea misionarilor la Neamuri, cu preţul a mii de
vieţi valoroase şi milioanelor de bani? Dacă ei toţi vor fi salvaţi - sau chiar
jumătate din ei - prin ignoranţă, tu le faci o sigură daună trimiţând un
predicator să le spună despre Hristos, pentru că noi ştim că doar aproape unul
dintr-o mie crede când misionarii merg la ei. Dacă ideea ta este corectă ar fi
mai bine ca nici un misionar să nu fi fost trimis vre-odată. În trecut aproape
toţi fiind salvaţi; acum, din cauza cunoştinţei, aproape toţi fiind pierduţi. În
acelaşi mod noi am putea raţiona că dacă Dumnezeu ne-ar fi lăsat pe toţi în
ignoranţă, noi toţi am fi salvaţi. Atunci în loc ca Evanghelia să fie o veste
bună, ea ar fi mai potrivit numită vestea rea.
Nu, fraţii mei; voi credeţi că “nu este alt nume dat oamenilor prin care
trebuie să fim salvaţi”. Acţiunile voastre vorbesc mai tare, şi vorbesc
bine.
Acum, să presupunem că ne uităm la aceste lucruri exact aşa cum Dumnezeu
ni Le spune, şi să lăsăm clarificarea caracterului Său Lui
Însuşi.
Ce
S-a Întâmplat cu cei 142 de miliarde?
În primul rând noi răspundem, că puteţi fi siguri că ei nu se află acum
în chinurile iadului; deoarece Scripturile
nu numai că învaţă că deplina şi completa răsplată nu va fi dată
Bisericii până la venirea lui Hristos, “când El va răsplăti fiecărui om”, dar şi
că cei nedrepţi trebuie să-şi primească răsplata de asemenea atunci. Oricare ar
fi condiţia lor prezentă, aceasta nu poate fi deplina lor răsplată, pentru că
Petru a spus: “Dumnezeu ştie cum să păstreze pe cei nedrepţi până în ziua de
judecată pentru a fi pedepsiţi”, şi El va face astfel. Dar gândul despre atât de
multe din aceleaşi creaturi ca şi noi din orice timp ca fiind pierdute, fără de
a avea cunoştinţa care este necesară pentru salvare, pare teribil, cu adevărat,
pentru toţi care au o licărire de dragoste sau de îndurare. Apoi, la fel, sunt
multe Scripturi care par greu a fi armonizate cu toate acestea. Să vedem în
lumina procedeelor Sale cum ar trebui să înţelegem noi declaraţia: “Dumnezeu
este Iubire”, sau “Dumnezeu atât de mult a iubit lumea, încât El a dat pe unicul
Său fiu conceput, pentru ca oricine va crede în El să nu
piară”.
O, Doamne, pentru sărmana şi slaba umanitate, pare că dacă Tu ai iubit
lumea atât de mult, atunci ai făcut şi pregătirea, ca nu numai cei care cred să
fie salvaţi, dar şi ca toţi să poată auzi.
Din nou citim: “Aceasta este adevărata lumină care luminează pe fiecare
om venind în lume”. Doamne, toată raţiunea noastră pare să spună, nu chiar. Noi
nu putem vedea cum Isus a luminat mai mult decât puţini din miliardele de pe
pământ. Yonder Hottentot nu prezintă nici o dovadă de a fi luminat, nici
Sodomiţii şi nici alte miliarde.
Încă odată citim: “Isus Hristos, prin harul lui Dumnezeu, a gustat
moartea pentru toţi”. Cum, Doamne, noi întrebăm? Dacă El a gustat moartea pentru
cei 143 de miliarde, şi din alte cauze aceasta devine eficace doar pentru un
miliard, nu este oare moartea Lui comparativ un eşec?
Din nou: “Iată vă aduc o veste bună de mare bucurie, care va fi pentru
tot poporul”. Sigur că pînă acum, doar numai pentru mica turmă a fost aceasta o
veste bună, şi nu pentru tot poporul.
Altul este: “Este doar un Dumnezeu, şi un singur Mijlocitor între
Dumnezeu şi oameni, Isus Hristos, care S-a dat pe Sine însuşi ca preţ de
răscumpărare pentru toţi”. O răscumpărare, atunci de ce nu toţi au beneficiu din
moartea lui Hristos?
O, cât de întunecoase, cât de inconsistente apar aceste declaraţii când
ne aducem aminte că Biserica Evanghelică este o “turmă mică”. O, cât de mult am
vrea noi ca să-i facă plăcere lui Dumnezeu să ne deschidă ochii ca să putem
înţelege Scipturile, pentru că noi simţim în mod sigur că oricum am înţelege
noi, toate acestea ar trebui să fie clare, toate ar trebui declarate într-un ton
de tunet: “Dumnezeu este Iubire”. O, de am avea cheia! O vreţi şi voi? - Sunteţi
siguri? Acesta este ultimul text citat de noi: “Care S-a dat pe Sine Însuşi ca
preţ de răscumpărare pentru toţi, fapt care trebuie mărturisit la vremea
cuvenită”. Timpul cuvenit. A, acum vedem. Dumnezeu are un timp cuvenit pentru
orice. El ar putea mărturisi acest lucru acestor 142 de miliarde în timpul
vieţii lor. În acest caz atunci ar fi timpul lor cuvenit; din moment ce aceasta
nu a fost aşa, timpul lor cuvenit trebuie să fie în viitor. Noi ştim că acum
este timpul nostru cuvenit, deoarece aceasta ne este mărturisit nouă acum.
Hristos a fost răscumpărare pentru tine înainte ca să te naşti, dar nu a fost
timpul cuvenit pentru tine să auzi aceasta până mulţi ani după aceea. La fel
este şi cu Hottentot; Hristos a fost răscumpărarea lui în acelaşi timp când a
fost şi pentru voi; el nu a auzit încă, şi încă n-ar putea auzi în această
viaţă; dar la timpul potrivit a lui Dumnezeu el va auzi.
Dar oare moartea nu sfârşeşte încercarea? întreabă cineva. Nu este nici o
Scriptură care să spună astfel, noi răspundem; şi toate Scripturile de mai sus
şi multe altele ar fi fără sens sau mai rău
Dacă Moartea
sfârşeşte totul
pentru masele
ignorante ale omenirii. Unica Scriptură citată vre-o dată pentru a dovedi
această vedere în general
susţinută, este: “După cum copacul a căzut, astfel el va rămânea”. Dacă
aceasta ar avea vre-o legătură cu omul şi viitorul său, aceasta ar indica că în
oricare condiţie s-ar afla omul în cunoştinţă sau ignoranţă, când el intră în
moarte, el rămâne la fel până când este ridicat din nou.
Dar poate această cunoştinţă vre-odată să ajungă la aceste miliarde în
mormintele lor în timp ce ei sunt morţi? Nu; Dumnezeu a prevăzut pentru aceasta
învierea tuturor. Pentrucă: “după cum toţi mor în Adam, chiar tot aşa toţi vor
fi făcuţi vii în Hristos”. După cum moartea a venit prin primul Adam, la fel
viaţa vine prin al doilea Adam. Tot ce a pierdut omenirea în primul, trebuie să
fie restituit în al doilea. De aici, veacul care urmează a doua venire a lui
Hristos este numit “timpurile de restabilire”.
Viaţa este unul din lucrurile pierdute, şi trebuie să fie unul din
lucrurile restituite. Urmăriţi-mă! Eu nu am spus că le este dată viaţa veşnică
(sau nemuritoare). Nu; Adam nu a avut niciodată viaţa veşnică (sau nemuritoare),
ca s-o piardă; dacă el ar fi avut-o, el n-ar fi muri. El a avut o viaţă
naturală, a pierdut viaţa naturală, şi această viaţă naturală este ceea pe care
al doilea Adam trebuie s-o restaureze. Acesta este un anumit fel de salvare pe
care Hritsos a împlinit-o pentru toţi; dar salvarea veşnică (sau nemuritoare),
pe care o primesc credincioşii, este cu totul diferită. Aceasta ne face în stare
să folosim un alt text, care este puţin folosit cu excepţia Universaliştilor, şi
deşi nu suntem Universalişti, totuşi noi susţinem dreptul de a folosi toată
Scriptura. Ea spune: “Noi credem în Dumnezeul cel viu, care este Salvatorul
tuturor oamenilor, şi în special a celor ce cred”. Toţi oamenii sunt salvaţi sau
eliberaţi din pierzarea adusă asupra lor prin Adam, prin restituirea lor înapoi
a tuturor lucrurilor pierdute, incluzând viaţa naturală. El este de asemenea “în
special Salvator al celor ce cred”. Pentrucă credincioşii care constituie acum
corpul lui Hristos sunt bucuroşii primitori ai “Darului lui Dumnezeu, viaţa
veşnică”. În timp ce cei din lume sunt înviaţi în corpuri naturale, cei din
Biserică sunt înviaţi corpuri spirituale, “nici nu vor putea muri, căci vor fi
ca îngerii lui Dumnezeu”.
Acum noi vedem că “mărturia la timpul cuvenit” explică toate aceste texte
grele. La timpul cuvenit aceasta va fi “o veste de mare bucurie pentru tot
poporul”. La timpul cuvenit când “Lumina adevărată va lumina pe orice om venind
în lume” şi în nici un alt mod nu pot fi folosite aceste scripturi fără a
denatura. Noi le luăm înţelesul doar aşa cum ele spun. Pavel duce la bun sfârşit
linia de argumentare cu accentuare în Rom. 8:18, 19. El cugetă că după cum toţi
oamenii au fost condamnaţi la moarte şi o suferă din cauza călcării lui Adam, la
fel dreptatea lui Hristos îi îndreptăţeşte pe toţi la viaţă din nou. Toţi au
pierdut viaţa, nu din voia sau alegerea proprie, în primul Adam; toţi primesc
viaţă din mâinile celui de-al doilea Adam, la fel fără voinţa şi alegerea
lor.
Când vor fi astfel aduşi la viaţă, şi iubirea lui Dumnezeu le va
mărturisi, încercarea lor,
Prima Lor
Şansă
va începe, pentrucă
noi nu predicăm o a doua şansă pentru nimeni.
Dar Petru ne spune că despre “restituire au vorbit toţi sfinţii profeţi”.
Ei toţi au învăţat-o. Ezechiel ne spune despre valea oaselor uscate: “Aceasta
este toată casa lui Israel” şi Dumnezeu le spune: “Eu vă voi întoarce din
mormintele voastre, şi vă voi aduce în ţara voastră”. Aceasta este în acord cu
Sf. Pavel în Rom. 11:25, 26. “Orbire în parte i s-a întâmplat Israelului până
plinătatea Neamurilor (Biserica Evanghelică, compania aleasă “luată dintre
neamuri”) va veni, şi astfel tot Israelul va fi salvat”, sau adus înapoi din condiţia de lepădare. Pentrucă
“Dumnezeu n-a lepădat poporul Său pe care l-a cunoscut dinainte”. Ei au fost
lepădaţi din favoarea Lui în timp ce se alegea mireasa lui Hristos, dar se vor
întoarce la favoare când acea lucrare va fi îndeplinită - ver. 28-33. Profeţiile
sunt pline cu declaraţii cum Dumnezeu îi va “sădi din nou, şi ei nu vor mai fi
smulşi”. Acestea nu se referă la întoarcerea din fostele captivităţi din
Babilon, Siria, etc., pentrucă Domnul a zis: “În ziua aceea nu se va mai zice
printre voi: “părinţii au mâncat aguridă şi copiilor li s-au strepezit dinţii”,
dar orice om va muri pentru păcate le sale”. Aceasta nu are loc acum. Voi nu
muriţi pentru păcatul vostru, dar pentru cel al lui Adam - “După cum toţi mor în
Adam”. El a mâncat agurida, şi strămoşii noştri au continuat s-o mănânce,
aducând mai multă slăbiciune şi mizerie asupra noastră. Ziua în care “orice om
va muri pentru păcatul său” este această zi Milenară sau ziua Restabilirii. Dar
când vor fi restauraţi la aceeaşi condiţii ca şi Adam, nu vor fi ei oare expuşi
la păcat şi nu vor cădea ei din nou cum a căzut şi el? Nu; ei vor fi expuşi la
păcat, dar nu atât de dispuşi; ei vor fi fost învăţat în timpul vieţii lor
lecţia pe care Dumnezeu a destinat-o ca s-o înveţe toţi, şi anume “păcătoşenia
excesivă a păcatului”. Ei vor fi pregătiţi să aprecieze binele şi să evite răul,
şi Biserica Evanghelică glorificată vor fi “regi (domnitori) şi preoţi
(învăţători)” a acelui nou veac, pentrucă “Nu îngerilor a supus El lumea
(veacul) viitoare”. Atunci prin “al doilea Adam” şi tovarăşa Lui ei vor putea fi
concepuţi în asemănarea lor spirituală.
Dar suntem noi oare siguri că Dumnezeu a intenţionat aceste binecuvântări
pentru toţi în afară de “poporul pe care El l-a cunoscut?” (Evreii)? Da. El a
menţionat la fel şi alte naţiuni pe nume, şi vorbeşte despre restabilirea lor.
Să vă dau o ilustraţie care va fi convingătoare:
Sodomiţii.
Este sigur că dacă vom găsi menţionată restabilirea lor veţi fi
satisfăcuţi. Dar de ce ei n-ar avea o posibilitate să obţină viaţă veşnică la
fel ca şi voi sau ca şi evreii? Ei nu erau nelegiuiţi în sensul exact, deoarece
ei nu aveau lege sau multă cunoştinţă. Cu adevărat, ei nu erau neprihăniţi, dar
nici voi nu eraţi neprihăniţi când Dumnezeu v-a oferit posibilitatea. Însăşi
cuvintele lui Isus ne vor spune că Sodomiţii nu sunt atât de vinoveţi în ochii
Săi ca Evreii, care aveau mai multă cunoştinţă: “Jale de tine Capernaume, căci
dacă ar fi făcute în Sodoma minunile care au fost făcute în tine, ea ar fi rămas
până în ziua de astăzi”. Astfel însuşi cuvintele lui Isus ne învaţă că ei nu
şi-au avut posibilitatea lor deplină. “Amintiţi-vă” Hristos a spus despre
Sodomiţi, că “Dumnezeu a plouat cu foc şi i-a distrus pe toţi”. Astfel, dacă se
vorbeşte despre restaurarea lor, aceasta implică învierea
lor.
Să privim la profeţia lui Ezechiel de la 16:48 până la sfârşit. Citiţi-o
foarte atent. Dumnezeu vorbeşte aici despre Israel şi o compară cu vecina,
Samaria, şi la fel cu Sodomiţii, despre care spune: “I-am înlăturat, după cum am
văzut de bine”. De ce Dumnezeu a văzut de bine să înlăture aceste persoane fără
a le da o şansă de viaţă veşnică prin cunoaşterea “singurului nume”? Deoarece nu
a fost timpul lor cuvenit. Ei vor veni la cunoaşterea adevărului când vor fi
întorşi. Mai întâi El Îi va salva din lanţurile morţii, şi apoi le va da
cunoştinţa, după cum este scris. “Dumnezeu vrea ca toţi oamenii să fie salvaţi,
şi să ajungă la cunoştinţa adevărului”. Când vor fi aduşi la o înţelegere,
atunci, şi nu până atunci, vor fi ei în încercare pentru viaţă veşnică. Cu acest
gând, şi cu nici unul altul putem noi înţelege, procedurile Dumnezeului Iubirii
cu acei Amaleciţi şi alte naţiuni, pe care El nu numai că a permis dar a şi
poruncit Israelului să le ucidă. “Ucide pe Amaleciţi cu totul - să nu laşi nici
bărbat, nici femeie, nici copil”. “Să nu-ţi fie milă nici de cei mici”. Cum mă
durea adesea inima, şi pe voi la fel, pe măsură ce căutam să potrivim această
aparentă uşurinţă din partea lui Dumnezeu faţă de învăţăturile noii dispensaţii:
“Dumnezeu este Iubire”, “Iubiţi-vă vrăjmaşii”, etc. Acum noi putem vedea că
întregul veac Iudeu a fost un tip al mai înaltului veac Evanghelic; victoriile
şi cuceririle Israeliţilor numai ilustrau bătăliile Creştinilor cu păcatul, etc.
Aceşti Amaleciţi şi Sodomiţi şi alţii au fost folosiţi să ilustreze, sau să fie
“exemple”, “pentru învăţătura noastră”, şi aceşti oameni ar putea tot atât de
bine muri sau de boală sau de vre-o pedeapsă, şi faptul că ei când vor fi în
încercare, “la timpul cuvenit” vor putea învăţa binele şi vor fi în stare să
deosebească şi să aleagă viaţa, puţin a contat pentru ei, pentru că ei învăţau
numai să facă răul.
Dar să citim profeţia mai departe. După ce compară Israelul cu Sodoma şi
Samaria, şi o pronunţă ca fiind mai rea, versetul 53 spune: “Când voi aduce
înapoi pe prozonierii (în moarte, toţi sunt captivi şi Hristos vine să elibereze
prizonierii şi să deschidă uşile închisorii mormântului) ai Sodomei, şi ai
Samariei, atunci Eu voi aduce înapoi pe prizonierii tăi în mijlocul lor”.
(Aceştia vor fi înviaţi împreună). În versetul 55 aceasta este numită:
“Întoarcerea la
Starea lor Dintâi”
- restabilirea. Dar
cineva care nu-şi poate imagina că Dumnezeu poate fi în mod real atât de bun şi
drept, sugerează că Dumnezeu vorbeşte în mod ironic Evreilor, şi Le vorbeşte că
El va întoarce atât de repede pe Sodomiţi ca şi pe ei, dar ne având nici o
intenţie nici în ceea ce priveşte pe unii, nici în ceea ce priveşte pe alţii. Să
vedem. Citim versetele 60-62. Totuşi: “Îmi voi aduce aminte de legământul Meu
făcut cu tine; Şi Îl voi confirma cu tine”. “Da”, spune Pavel, “acesta este
legământul lui Dumnezeu cu ei - ei sunt iubiţi din pricina părinţilor lor.
Pentrucă lui Dumnezeu nu-i pare rău de darurile şi de chemarea făcută” - Rom.
11:27-29. Al 63-lea verset încheie argumentul, arătând că promisa restabilire nu
este bazată pe meritele Evreilor, Samaritenilor sau Sodomiţilor. “Ca să-ţi aduci
aminte din trecut şi să roşeşti şi să nu mai deschizi gura de ruşine, când îţi
voi ierta tot ce ai făcut, zice Domnul Dumnezeu”. Când Dumnezeu Îşi subscrie
numele său la o declaraţie în acest fel, eu trebuie s-o cred. “Zice Domnul
Dumnezeu”. Şi nu este nici o îndoială că dacă ei vor fi ruşinaţi când “în
veacurile viitoare El Îşi va arăta nemărginita bogăţie a harului său” (Efes.
2:7) şi mulţi alţi copii ai lui Dumnezeu vor fi ruşinaţi şi de asemenea miraţi
când ei vor vedea cum “Dumnezeu atât de mult a IUBIT LUMEA”. Ei vor fi gata să
exclame împreună cu fratele Pavel: “O! adâncul bogăţiei, înţelepciunii şi
ştiinţei lui Dumnezeu! Cât de nepătrunse sunt judecăţile Lui, şi cât de
neânţelese sunt căile Lui!”.
Dar unii vor întreba, cum vine aceasta că acest fapt nu a fost văzut de
mult timp în urmă? Noi răspundem, Dumnezeu dă lumină şi cunoştinţă poporului Său
atât cât este potrivit. Lumea a fost lăsată aproape cu totul în ignoranţă de
planul lui Dumnezeu până în timpul veacului Evanghelic, când a venit Hristos,
aducând LA LUMINĂ viaţa şi nemurirea prin Evanghelie. Evreii până în acel timp
presupuneau că toate promisiunile lui Dumnezeu erau adresate numai lor şi erau
numai pentru ei, dar la timpul potrivit Dumnezeu a arătat favoare şi Neamurilor.
Creştinii au presupus în mod general că binecuvântările lui Dumnezeu sunt numai
pentru Biserică, dar noi începem să vedem că Dumnezeu este mai bun decât toate
temerile noastre, şi deşi El ne-a dat “făgăduinţele nespus de mari şi scumpe”,
El a făcut unele făgăduinţe şi omenirii de asemenea.
“Calea celor drepţi este ca lumina strălucitoare care luminează tot mai
mult, până în ziua perfectă” şi faptul că ea acum luminează atât de strălucitor,
şi că noi suntem în stare să vedem mai mult din frumuseţea şi armonia cuvântului
lui Dumnezeu, este o puternică dovadă prezumtivă că noi suntem în zorii acelei
zile glorioase, când “noi vom şti la fel cum şi noi am fost
cunoscuţi”.
Dar noi am promis să armonizăm acele doctrine ale Bisericii în general
presupuse a fi opuse, şi anume CALVINISMUL, sau Alegerea, şi ARMINIANISMUL, sau
Harul Liber. Probabil că deja vedeţi cum ele se armonizează una pe cealaltă prin
simpla recunoaştere a ordinii veacurilor şi prin aplicarea fiecărui text la
locul şi la timpul căruia îi aparţine. Permiteţi-mi atunci să vă
arăt
Inconsistenţa atât a
Calvinismului cât şi a Arminianismului
când le considerăm
separate una de cealaltă. Făcând aceasta eu nu doresc să oglindesc pe cei ce ţin
aceste doctrine. Eu doar vă voi trage atenţia la trăsăturile pe care cei mai
fierbinţi susţinători ale lor trebuie să le recunoască ca fiind punctele lor
slabe.
În primul rând - Calvinismul spune că Dumnezeu este Atotştiutor: El a
ştiut sfârşitul de la început, şi că “după cum toate scopurile sale trebuie să
se împlinească”, El n-ar fi putut avea intenţia să salveze pe nimeni altcineva
decât pe puţini - Biserica adevărată, mica turmă. Pe aceştia El i-a ales şi I-a
predestinat să fie salvaţi pe vecie; toţi ceilalţi erau în mod egal predestinaţi
şi aleşi să meargă în iad, pentru că “cunoscute Îi sunt Domnului toate lucrările
Lui de la întemeierea lumii”.
Această îşi are propriile ei trăsături bune. Ea arată în mod potrivit
Atotştiinţa lui Dumnezeu. Acesta ar fi idealul noastru al MARELUI Dumnezeu, şi
nu ar fi dacă acele trei calităţi esenţiale ale măreţiei, şi anume MILA, IUBIREA
şi DREPTATEA, ar lipsi, pentrucă nici una din aceste nu-şi găseşte loc în
aducerea în lume a 142 de miliarde de creaturi osândite înainte de a fi născute
şi luate în râs de declaraţiile solemne ale iubirii. Nu, nu. “Dumnezeu este
iubire”, “Dumnezeu este drept”, “Dumnezeu este îndurător”.
În al doilea rând - Arminisnismul spune: Da, “Dumnezeu este iubire” şi în
aducerea umanităţii în lume El n-a intenţionat nici o lezare, ci numai bine. Dar
Satan a avut succes în ispitirea lui Adam; astfel “păcatul a intrat în lume şi
moartea prin păcat” şi de atunci încoace, Dumnezeu a făcut tot ce a putut pentru
a salva omul de adversarul său, chiar până de a-şi da pe Fiul Său, şi deşi acum,
după şase mii de ani, evanghelia a ajuns doar la un mic număr din acele
creaturi, totuşi, noi sperăm şi avem încredere că în timpul a mai bine de şase
mii de ani, prin energia şi dărnicia Bisericii, Dumnezeu a vindecat răul
introdus de către Satan, pentru ca toţi să poată cel puţin să ştie despre
iubirea Sa, şi cunoştinţa despre Dumnezeu să fie la fel de extinsă ca cunoştinţa
răului.
Trăsătura lăudabilă a acestei vederi este că ea acceptă declaraţia că
“Dumnezeu este iubire”. Dar, în timp ce El este plin de intenţii de iubire şi
bunăvoinţă pentru creaturile Sale, El nu are capacitate şi precunoştinţă
adecvată pentru realizarea acestor intenţii.
În timp ce Dumnezeu era ocupat aranjând şi plănuind pentru binele
copiilor săi noi creaţi, Satan s-a furişat, şi printr-o lovitură a răsturnat
toate planurile lui Dumnezeu, şi într-o clipă a adus păcatul şi răul printre
oameni la o aşa măsură că chiar folosindu-şi toată puterea Sa, Dumnezeu trebuie
să cheltuie 12 mii de ani pentru a reinstala dreptatea la un aşa nivel încât
omul va avea o posibilitate de a alege Binele la fel de uşor ca şi Răul, şi cei
142 de miliarde din cei şase mii de ani trecuţi, ca şi mulţi alţii din viitor,
sunt pierduţi pentru veşnicie, în ciuda iubirii lui Dumnezeu pentru ei, deoarece
Satan s-a amestecat în planurile Lui după cum Dumnezeu n-a putut să prevadă.
Astfel Satan, în ciuda lui Dumnezeu, duce o mie în iad la unul pe care Dumnezeu
Îl ia în glorie. Această vedere ar trebui să înalţe ideile omului despre Satan,
şi să-L subaprecieze în estimarea lor pe Cel care: “A vorbit şi s-a făcut; a
poruncit şi a luat fiinţă”.
Dar cât de împrospătător este pentru noi să ne întoarcem de la aceste
fragmente de adevăr, ca fiind considerate separat, şi să
Vedem Cât de
Armonioase
şi frumoase sunt ele
când sunt unite. Cum, în timpul veacurilor prezente şi trecute Dumnezeu îşi
alege sau adună, Biserica Evanghelică, prin propovăduirea cuvântului Său. Cum în
mod înţelept a permis El răul să vină în lume, cu scopul ca el să poată dezvolta
biserica Sa, care astfel “făcută perfectă prin suferinţă”, să poată fi pregătită
pentru lucrarea ei glorioasă din viitor; şi cum masele omenirii, deşi nefiind
acum în încercare, sunt totuşi în proces de căpătare a cunoştinţei şi
experienţei prin contactul cu păcatul pe care El a prevăzut că le va fi spre
bine; şi mai mult ca atât, cum El foloseşte ocazia, în legătură cu aceasta,
planul Său, pentru a arăta marea Sa iubire, astfel aranjând ca moartea lui
Hristos să fie necesară pentru recuperarea noastră din păcat, şi atunci dându-I
ocazia în mod liber “să fie jertfa de ispăşitre pentru păcatele noastre, şi nu
numai pentru ale noastre, dar şi pentru ale întregei lumi”, şi când în
dispensaţia următoare - “Cerul nou
şi pământul nou” (Apoc. 21:1-9-10 şi 22:17) - când “Spiritul şi Mireasa zic:
“Vino”, şi oricine va dori să vie şi să bea apa vie fără plată”, El ne va arăta
“Harul Său Liber” în măsura cea mai deplină.
Nu este aceasta învăţătura cuvântului lui Dumnezeu? Oamenii niciodată nu
s-ar fi gândit la un astfel de plan de salvare glorios. Cu adevărat Dumnezeu a
zis: “Căile Mele nu sunt căile voastre, nici gândurile Mele nu sunt gândurile
voastre”. De azi înainte când ne adresăm Lui: “Tatăl nostru”, fie ca nouă să ni
se imprime în mintea noastră că iubirea
şi îndurarea Lui sunt cu mult mai mari decât compasiunea părinţilor
noştri pământeşti, şi în timp ce studiem cuvântul Său tot mai mult şi mai mult,
şi căutăm să “creştem în harul şi cunoştinţa şi iubirea lui Dumnezeu”, fie ca
noi întotdeauna să ne aducem aminte că
“Oarba necredinţă
sigur va cădea rău,
Şi
exploră lucrarea Sa-n zadar.
Dumnezeu este Însuşi
interpretorul Său,
Şi
El o va face aceasta clar”.
Văzând cât de mult
din marele plan al lui Dumnezeu aşteaptă venirea lui Hristos pentru îndeplinirea
sa, şi, credem noi, aflând de ce Hristos vine, putem oare să ne abţinem să nu
iubim arătarea Lui? În numărul următor sperăm să examinăm împreună cu voi ce ne
învaţă Biblia despre faptul - Cum Vine Hristos.
====================
El o Aşează pe Ea pe
Tronul Său
“Rezemată de Iubitul
ei” - Cântatrea Cântărilor 8:5.
Rezemată de iubitul
ei;
Pentru că astfel
Mireasa apare,
Pustia fiind în urma
ei,
Cu
toate suspinele şi teama mare.
Pe
El în speranţă ea l-a aşteptat,
Şi
lacrimi de iubire a vărsat,
Chiar în umberele
întunecate,
Veghea pe când altele
dormeau toate.
Ea
ştia că va fi credincios,
Şi
în cuvântul Său ea a citit,
Că
El va veni curând,
Ea
a crezurt ce El a spus.
Deseori promisiunile
sale scumpe,
Ea
le spunea celor din jur,
Pentru unii fiind
veşti bune,
Pentru alţii sunet
gol.
Acum, ca Împărat al
Măririi,
El
o pretinde ca a Lui;
Cu
mâna Lui cea odată străpunsă,
El
o aşează pe Tronul Lui.
M.
R. J. Princeton, N. J.
====================