Calea, adevărul şi
viaţa “Dacă rămâneţi în
cuvântul Meu, sunteţi în adevăr ucenicii Mei, veţi cunoaşte adevărul şi adevărul
vă va face liberi.” Ioan 8:31, 32. La prima Venire a Sa
Domnul nostru a venit la naţiunea Iudee, care era o Casă a Servitorilor în
relaţie de legământ cu Dumnezeu. Acestora trebuia să le fie acordat prima dată
privilegiul de a deveni fii ai lui Dumnezeu, şi binecuvântarea lor urma să fie
în măsura în care erau credincioşi luminii care a venit la ei. Înainte de a
putea deveni fii ai lui Dumnezeu însă, era necesar ca Isus să fie
Răscumpărătorul lor, să facă împăcarea pentru nelegiuire şi astfel să deschidă
calea. El a venit să facă aceasta, dar nu o făcuse încă. Oricine ajungea să
înţeleagă scopurile şi aranjamentele divine şi să acţioneze în armonie cu ele,
urma să fie făcut liber, să fie eliberat de condamnarea care era asupra lor ca
evrei, de rezultatele slăbiciunii cărnii lor şi să fie adus în deplin acord cu
Dumnezeu. Putem vedea că acest mare
privilegiu a însemnat de asemenea ceva mai mult decât toate acestea. A însemnat
ceva încă mai înalt — chiar comoştenire cu Mesia. Dar toate aceste lucruri erau
încă o taină. Erau cunoscute până la acel timp numai de Domnul nostru; Lui I
s-au clarificat pentru că fusese conceput de Spirit sfânt. Erau multe lucruri
greu de înţeles. Isus a vorbit în pilde, în cuvinte tainice, chiar cu scopul de
a face Calea Vieţii deschisă atunci o “cale îngustă”. }i astfel citim în
Scripturi că unii au spus despre cuvintele Învăţătorului: “Cuvântul acesta este
prea tare; cine poate să-l sufere?” Cine îl poate crede?
Cuvintele grele la care
se face referire în special au fost că “trupul Său era adevărata hrană şi
sângele Său adevărata băutură”, şi că dacă mâncau şi beau din ele puteau câştiga
viaţa veşnică. }i astfel citim că după aceea mulţi L-au părăsit şi au abandonat
gândul de a fi ucenicii Lui, atât de orbiţi erau în privinţa propriilor lor
interese. În loc să continue cu răbdare, ei au spus: Aceasta este nechibzuinţă!
Nu înţelegem! Isus a anticipat această
stare de lucruri când le-a spus aceste cuvinte. I-a pus în gardă. Era de parcă
ar fi spus: aţi spus că “niciodată n-a vorbit vreun om ca Omul Acesta!” Deja aţi
auzit cuvinte foarte diferite de cuvintele cărturarilor şi fariseilor. Acum
continuaţi; aveţi răbdare aşa încă puţin. Dacă veţi face aceasta, veţi înţelege
situaţia la timpul cuvenit. Exercitaţi credinţă — exercitaţi răbdare. Aţi
început să fiţi interesaţi de aceste lucruri şi când veţi deveni pe deplin
ucenicii Mei, vi se va acorda o cunoştinţă a Adevărului. }i acest Adevăr vă va
face liberi; vă va da toate binecuvântările şi privilegiile pe care le primesc
copiii lui Dumnezeu. Mare binecuvântare au avut puţinii care au dat atenţie
sfatului Învăţătorului! Binecuvântări începute
la Cincizecime Aceste cuvinte ale lui
Isus n-au fost adresate în special celor doisprezece apostoli, ci evreilor în
general care au fost atraşi prin simpatie. Nicodim poate să fi fost unul
dintre aceştia; el a fost înclinat să se poticnească de lucrurile spirituale; nu
putea înţelege cum era posibil ca cineva să se nască din nou. Citim că Spiritul
sfânt nu fusese încă dat “fiindcă Isus nu fusese încă slăvit”. Sfântul Pavel ne
spune că “omul natural nu primeşte lucrurile Duhului lui Dumnezeu, căci pentru
el sunt o nebunie; şi nici nu le poate cunoaşte, pentru că ele se înţeleg
duhovniceşte”. 1 Cor. 2:14. Dar unii au văzut destul
în Isus pentru a-i atrage spre El. Aceştia, în sinceritate de inimă, au spus:
Sigur cuvintele Lui sunt adevărate şi criticile Lui la adresa naţiunii noastre
sunt adevărate. Nu vedem cum va împlini aceste profeţii; dar El ne spune:
continuaţi şi veţi înţelege mai târziu. }i unii au continuat — “peste cinci sute
de fraţi”. După cum promisese Isus, acestora le-a fost dat privilegiul de a
deveni ucenici cu adevărat. Când a venit
Cincizecimea, Tatăl ceresc i-a primit pe toţi cei care au continuat în Cuvântul
lui Isus, şi ei au fost concepuţi de Spiritul sfânt în familia Domnului. Atunci
au început să vadă lucrurile spirituale — au fost luminaţi. Nu toată lumina a
venit deodată, ci ei au progresat cu trecerea zilelor şi anilor. Ei erau
într-adevăr ucenici adevăraţi ai lui Cristos — astfel de urmaşi ai lui Isus cum
binevoia Tatăl să recunoască. Au fost făcuţi liberi nu numai de condamnarea
Legământului Legii, ci liberi de păcat şi de moarte. Au primit o voinţă
nouă, o minte nouă şi Spiritul sfânt le-a arătat “lucrurile adânci ale
lui Dumnezeu”. În rugăciunea Sa către
Tatăl, Domnul nostru a spus: “Sfinţeşte-i prin adevărul Tău; Cuvântul Tău este
adevărul”. Prin cuvântul Adevăr, Isus S-a referit aici la revelarea de către
Tatăl a Planului Său Divin prin Spiritul sfânt; şi influenţa sfinţitoare va veni
prin cunoaşterea acelui Adevăr, primit într-o inimă onestă. Această sfinţire sau
punere deoparte, strict vorbind, a început cu binecuvântarea Cincizecimii, şi
încă continuă să lucreze. }i această sfinţire progresează atâta timp cât
individul permite Adevărului să aibă influenţa intenţionată în viaţa sa. Vedem o
deosebire între textul nostru şi cel tocmai citat. În cazul din urmă este
Cuvântul lui Iehova, iar în primul este Cuvântul lui Isus. Isus spune: Dacă
rămâneţi în Cuvântul Meu, veţi cunoaşte tot mai bine pe Tatăl ceresc şi
veţi cunoaşte voinţa Lui, calea Lui, metoda Lui; astfel veţi cunoaşte cuvântul
Lui. Toate lucrurile Îi împlinesc voinţa — voinţa Tatălui — şi văzând şi făcând
voinţa Tatălui, va urma procesul de sfinţire. Isus le spune tuturor: “Eu sunt
calea şi adevărul şi viaţa”. Eu sunt singurul prin care puteţi veni la Tatăl şi
să puteţi deveni fiii Lui; şi rămânând în Mine veţi ajunge la marea
împlinire. Mijlocul prin care vin
toate binecuvântările noastre Înţelegem deci că Cristos
este îndestularea pe care Dumnezeu a prevăzut-o pentru noi în toate privinţele.
“Care ne-a fost făcut Înţelepciune de la Dumnezeu, Dreptate îîndreptăţireş,
sfinţire şi răscumpărare îeliberareş” (1 Cor. 1:30). Mai întâi, aflând despre
lucrarea Sa de sacrificiu pentru noi, primim înţelepciunea, instruirea şi
îndrumarea necesare, prin care putem veni la Tatăl prin meritul Lui. }i El este
Înţelepciunea noastră pe tot parcursul drumului. Tatăl ceresc a avut un Plan
glorios înainte de întemeierea lumii; acest lucru a fost lăsat să se înţeleagă
în Eden, chiar după cădere. La timpul potrivit El a făcut încă o aluzie la acest
Plan prin Enoh şi prin Avraam, iar mai târziu prin Moise şi prin profeţi. Dar
modul în care lumea urma să beneficieze de el a fost ascuns, totul a fost ţinut
secret. Numai când a venit Isus a
fost deschisă, a fost arătată calea vieţii. “El îCristosş … a adus la lumină
viaţa şi neputrezirea prin Evanghelie.” Esenţa Evangheliei nu fusese nici măcar
declarată, cu atât mai puţin cunoscută, înainte de a veni Isus. Apostolul Pavel
spune că această mântuire a “început să fie vestită de Domnul, ne-a fost
adeverită de cei care au auzit-o” (Evr. 2:3). Domnul nostru a început să
o vestească; dar secretul Evangheliei, Taina ei, n-a fost dezvăluită pe
deplin până după Cincizecime. Isus a început să o înţeleagă clar numai după ce a
fost conceput de Spiritul sfânt — numai atunci a început să ne pună în faţă
calea vieţii şi a nemuririi. Chiar şi atunci cuvintele Lui au fost pilduitoare,
şi numai când urmaşii Lui au fost concepuţi de Spiritul sfânt au fost capabili
să intre în “lucrurile adânci ale lui Dumnezeu”. Isus dreptatea
noastră Pe lângă faptul că El
este Înţelepciunea noastră, Isus devine şi Dreptatea noastră. El ne acoperă
păcatele. Ne atribuie dreptatea Sa, meritul sacrificiului Său. }i această
atribuire ne aduce într-o stare de dreptate completă — nu reală, ci
socotită, pe care Dumnezeu binevoieşte să o recunoască în modul stabilit de El.
Domnul nostru nu devine
Dreptatea tuturor — nici chiar a unora care dau o oarecare atenţie Cuvintelor
Sale — ci numai a celor care ajung la punctul supunerii depline la voinţa
Tatălui. }i există un motiv întemeiat pentru aceasta; pentru că numai cei care
se oferă să fie membri ai Corpului Său în acest Veac Evanghelic, numai cei
concepuţi de Spirit vor profita de îndreptăţire prin credinţă. Ceilalţi vor fi
condamnaţi la moarte prin ea acum. În veacul următor ceilalţi vor veni la El.
Dar numai cei care vin la El acum, să meargă pe urmele Lui, au o îndreptăţire
prin credinţă. Isus sfinţirea
noastră Pasul consacrării din
partea celor care devin ucenicii lui Isus este numit în Scripturi
sfinţire. Dar nu este aceeaşi sfinţire care ne vine prin El. Dumnezeu
spune: “Voi să vă sfinţiţi şi … Eu … vă sfinţesc” — adică: Puneţi-vă deoparte,
şi vă voi pune şi Eu; Vă voi pune în locul unde doriţi să veniţi. Astfel, pentru
toţi cei care venim la Tatăl prin El, Isus devine nu numai Îndreptăţirea
noastră, ci prin El avem şi Sfinţirea — punerea deoparte completă. Noi suntem
acceptaţi în El şi harul şi calitatea Sa de Avocat ne permit să atingem
sfinţirea completă şi finală. Dumnezeu ne pune deoparte
prin aceea că ne concepe de Spirit sfânt la noua natură şi ne face membri
potenţiali ai Preoţimii Împărăteşti — membri potenţiali ai Corpului Celui Uns.
Aceasta se numeşte scriptural o pregustare sau o “arvună” a moştenirii noastre,
care va fi trăită pe deplin când vom fi schimbaţi de la natura umană la cea
spirituală — “schimbaţi într-o clipă, într-o clipeală din ochi”. Dar această
“arvună a moştenirii noastre” ne este dată cu intenţia să creştem în procesul
sfinţirii deja început în noi până la completarea lui. La aceasta ajungem prin
Cristos. Isus eliberarea
noastră Cei care fac progres
satisfăcător vor avea la înviere o deplină eliberare de păcat, de toate
imperfecţiunile cărnii şi chiar de carne — eliberare deplină prin puterea Primei
Învieri. Astfel Cristos devine Eliberarea noastră. Atunci vom atinge
desăvârşirea completă a fiilor lui Dumnezeu pe planul
divin. În toate aceste lucruri
Cristos este centrul; numai prin El putem obţine aceste binecuvântări. Deşi
Tatăl le dă, El le dă prin Fiul Său, care este Reprezentantul Tatălui. Isus a
primit Spiritul Tatălui şi l-a turnat peste noi. Acest lucru este ilustrat în
tip prin ungerea marelui preot. Uleiul sfânt al ungerii a fost turnat pe capul
lui şi a curs pe corp. Astfel noi suntem unşi prin Capul nostru ca membri ai
Marelui Preot. “Cel care a înviat pe
Domnul Isus ne va învia de asemenea şi pe noi prin Isus” îTraducerea King James
— n. e.ş; adică Isus va fi agentul activ. Dar sunt anumite aspecte ale
Planului Divin pe care Isus le va împlini în numele Său; de exemplu,
binecuvântarea şi ridicarea lumii. Deşi Tatăl este Autorul întregului Plan,
totuşi această binecuvântare vine asupra lumii exclusiv prin sacrificiul Fiului.
Cristos va realiza lucrarea Veacului Milenar şi apoi va preda Tatălui
omenirea. Dar lucrarea Sa pentru
Biserică este diferită: “Dumnezeul şi Tatăl Domnului nostru Isus Hristos, care,
după îndurarea Sa cea mare, ne-a născut din nou” (1 Pet. 1:3). Nu Fiul ne-a
conceput, deşi prin Fiul primim această favoare divină. Preţul sau costul
obţinerii acestei favori divine speciale este sacrificiul vieţilor noastre. Ceea
ce primeşte Biserica într-un mod mai direct de la Fiul este
îndreptăţirea. Totuşi această îndreptăţire este de la Tatăl, şi nu
este o îndreptăţire reală, ci una atribuită. Este un aranjament special
din partea Tatălui pentru noi ca să putem intra în favoarea Sa acum, înaintea
lumii — Primele Roade pentru Dumnezeu şi pentru Miel.
Dumnezeul nostru este un
Dumnezeu minunat, şi marele Său Plan al Veacurilor este nespus de minunat!
Inimile noastre se bucură că ochii noştri au fost unşi să vadă aceste lucruri
glorioase, ascunse de mulţi în timpul acestui Veac Evanghelic, ştiind că toţi
ochii orbi vor fi deschişi şi toate urechile surde vor fi făcute să
audă! Ei “îşi vor întoarce
urechea de la adevăr” Propovăduirea Domnului a
produs întotdeauna două efecte opuse asupra mulţimii amestecate care L-a auzit:
a atras o clasă şi a respins alta. Cei care erau plini de mândrie şi îngâmfare,
şi care au preferat întunericul în locul luminii pentru că faptele lor erau rele
şi pentru că şi-au dat seama că dacă admit lumina Adevărului trebuie neapărat
să-şi conformeze caracterele după ea — toţi aceştia au fost respinşi de
învăţăturile lui Cristos. }i dacă Domnul ar fi întreprins lucrarea de slujire
conform metodelor urmate astăzi, depinzând pentru sprijin de bunăvoinţa şi
contribuţiile oamenilor, acel sprijin ar fi fost adesea foarte slab sau cel
puţin foarte inconstant. În unele ocazii mulţimile
au primit mărturia Lui, dar mai târziu L-au părăsit, fără să mai meargă cu El,
în timp ce El continua să aplice lecţiile Adevărului divin (Luca 4:14-29).
Uneori mulţimile se ţineau de învăţăturile Lui, “se mirau de cuvintele de har
care ieşeau din gura Lui”; totuşi cu timpul iarăşi L-au părăsit, rămânând doar o
mână de oameni. Ioan 6:60-69. Ce consternare ar urma în
diferitele biserici de astăzi, dacă slujitorii declaraţi ai Evangheliei ar urma
exemplul Învăţătorului, vestind în mod asemănător tot sfatul lui Dumnezeu! Cât
de repede ar deveni nepopulari şi ar fi învinuiţi de dezbinarea bisericilor!
Adunările marilor temple moderne dedicate pe dinafară serviciului lui Dumnezeu
şi învăţăturilor lui Cristos n-ar suporta. Ei merg acolo pentru a fi întreţinuţi
cu discursuri plăcute şi elocvente din partea domnilor cu titlu care se
presupune că le cunosc gusturile şi ideile celor din adunare şi le vor predica
după placul lor. Ei sunt foarte dispuşi să-şi dea banii pentru ceea ce doresc,
dar nu doresc Adevărul. Cei care L-au urmat pe
Domnul numai pentru puţină vreme şi apoi L-au părăsit, desigur că au încetat să
fie ucenicii Lui şi n-au mai fost recunoscuţi astfel; nici nu s-au mai gândit să
se pretindă a fi ucenicii Lui. Ucenicul este un elev, un învăţăcel; şi când un
om încetează a mai fi învăţăcel sau elev al lui Cristos, marele Învăţător, nu
mai este ucenicul Lui. Acest lucru a fost foarte vizibil când Domnul a fost
prezent şi când numele Lui era de ocară printre oameni; dar mai târziu, când El
n-a mai fost prezent şi când învăţăturile Sale au fost amestecate fără scrupule
cu filosofiile omeneşti în aşa măsură încât să le dezbrace de ocară şi să le
facă într-adevăr goale, atunci oamenii au început să pretindă că sunt ucenicii
Lui. Aceasta a fost la multă vreme după ce învăţăturile Sale au fost complet
respinse. Răsplata adevăratei
ucenicii Expresia Domnului,
“Sunteţi în adevăr ucenicii Mei”, implică o deosebire între ucenicii adevăraţi
şi cei doar cu numele. }i deoarece dorim să continuăm a fi ucenici sinceri ai
lui Isus, să remarcăm condiţia exprimată: “Dacă rămâneţi în Cuvântul
Meu,sunteţi în adevăr ucenicii Mei”. Făţărnicia uceniciei numai cu numele
este o urâciune înaintea Domnului. Este un lucru
binecuvântat să faci primul pas în viaţa creştină — acela al acceptării lui
Cristos ca Răscumpărătorul şi Domnul nostru şi al predării noastre totale
Tatălui prin El. Dar răsplata acestui prim pas depinde în întregime de
rămânerea în Cuvântul Său, în atitudinea de ucenici adevăraţi. Dispoziţia
mândriei umane este de a se rătăci de la simplitatea Adevărului divin şi de a
căuta teorii şi filosofii noi de-ale noastre, sau de a le examina pe ale altora
care doresc să fie consideraţi înţelepţi şi mari în ochii
lumii. Răsplata uceniciei
continui este “Veţi cunoaşte adevărul” — şi nu “Veţi învăţa totdeauna şi
nu veţi putea ajunge niciodată la cunoştinţa adevărului” (2 Tim. 3:7). Aici este
greşeala pe care o fac mulţi; nereuşind să rămână în Cuvântul Domnului, ei se
afundă în diferite filosofii omeneşti, care ignoră sau strică Cuvântul Domnului
şi stabilesc teorii opuse. Pentru cei care caută Adevărul printre aceste teorii
omeneşti nu există nici o promisiune că îl vor găsi vreodată, şi nici nu-L
găsesc. Adevărul Divin se găseşte
numai prin mijlocul stabilit divin — Domnul nostru, apostolii şi profeţii. “A
rămâne în Cuvântul” Domnului implică a continua în învăţăturile prezentate în
scrierile inspirate ale profeţilor şi ale apostolilor, a studia şi a medita
asupra lor, a crede în ele fără rezerve şi a-ţi conforma cu credincioşie
caracterul după ele. }i aceasta se potriveşte bine cu faptul că trebuie acordată
atenţie tuturor ajutoarelor pe care Domnul le ridică dintre fraţii noştri în
Corpul lui Cristos, după cum acestea sunt enumerate de apostolul Pavel (Efes.
4:11-15; 1 Cor. 12:12-14). Domnul întotdeauna a ridicat şi va ridica până la
sfârşit astfel de ajutoare pentru edificarea Corpului lui Cristos; dar datoria
fiecărui membru este să le verifice învăţătura prin Cuvântul
infailibil. Dacă astfel continuăm în
Cuvântul Domnului ca ucenici serioşi şi sinceri, cu adevărat vom “cunoaşte
Adevărul”, vom fi “întăriţi în adevărul pe care-l avem” îAdevărul potrivit acumş
şi vom fi “înrădăcinaţi şi zidiţi” în adevăr; vom fi “întăriţi în credinţă” şi
“gata să răspundem oricui ne cere socoteală de nădejdea care este în noi”; “să
luptăm pentru credinţa care a fost dată sfinţilor odată pentru totdeauna”; să
“luptăm lupta cea bună”; să “facem acea frumoasă mărturie” şi în mod hotărât să
“luăm partea noastră la suferinţă, ca buni ostaşi ai lui Hristos Isus”, chiar
până la sfârşitul luptei noastre. Noi nu venim la
cunoştinţa Adevărului deodată; ci treptat, pas cu pas, suntem conduşi în Adevăr.
Fiecare pas este unul de progres sigur, conducând spre un punct mai avantajos
pentru mai multe realizări atât în cunoştinţă cât şi în caracter
stabilit. Adevărul însuşit astfel,
pas cu pas, devine o putere sfinţitoare, producând în vieţile noastre roadele
binecuvântate ale dreptăţii, păcii, bucuriei în Spiritul sfânt, iubirii,
blândeţii, credinţei, răbdării, oricărei virtuţi şi oricărui har, pe care timpul
şi cultivarea le duc la o glorioasă maturitate. Nu numai că adevăratul
ucenic va cunoaşte astfel Adevărul şi va fi sfinţit prin el, dar Domnul a mai
zis: “adevărul vă va face liberi”. Cei care au primit Adevărul cunosc prin
experienţă binecuvântată ceva din puterea sa eliberatoare. Imediat ce o anumită
măsură din el este primită într-o inimă bună şi onestă, el începe să rupă
cătuşele păcatului, ignoranţei, superstiţiei şi fricii. Razele sale aducătoare
de sănătate pătrund în cele mai întunecate colţuri ale inimii şi ale minţii, şi
astfel revigorează întreaga fiinţă; ne însufleţesc
trupurile. “Dezvăluirea
cuvintelor Tale dă lumină” Păcatul nu poate suporta
lumina Adevărului; şi cei care continuă să trăiască în păcat când au primit
suficientă lumină pentru a-i arăta diformitatea trebuie în mod inevitabil să-şi
piardă Lumina, pentru că sunt nevrednici de ea. Ignoranţa şi superstiţia trebuie
să dispară în faţa acestei Lumini. }i ce realizare binecuvântată este să fii
astfel eliberat! Totuşi milioane se află încă sub influenţa orbitoare a erorii.
Sub înşelările lui, ei se tem şi respectă pe unele dintre cele mai josnice
unelte ale lui Satan pentru asuprirea şi degradarea lor, pentru că aceste unelte
cu ipocrizie pretind numire divină; şi ei au fost făcuţi să se teamă de Dumnezeu
ca de un Tiran răzbunător, care trimite marea majoritate a creaturilor Sale
într-o eternitate de chin. Mulţumim lui Dumnezeu! Noi care am primit Adevărul
ne-am trezit din acel coşmar îngrozitor şi sclavia lui Satan asupra noastră este
distrusă. Lumina a risipit întunericul nostru. Am fost eliberaţi şi de
frica pe care o vedem acum venind peste toată lumea în timp ce marile sisteme
civile şi eclesiastice care au stăpânit lumea de atâta timp sunt îngrozitor
clătinate. Toţi oamenii chibzuiţi se tem de posibilul rezultat al anarhiei şi al
terorii; alarma tuturor creşte pe măsură ce ne apropiem de criza îngrozitoare
spre care ne îndreptăm cu repeziciune şi pe măsură ce pericolul devine tot mai
evident. Dar, în miezul tuturor acestora şi cu asigurarea deplină a Cuvântului
infailibil al lui Dumnezeu în privinţa terorilor conflictului prin care trebuie
să treacă lumea în curând, adevăraţii ucenici ai lui Cristos care rămân în
Cuvântul Lui nu se tem, ci se bucură; pentru că ei ştiu că obiectivul lui
Dumnezeu în permiterea acestei furtuni puternice este să cureţe atmosfera morală
a lumii, şi că după furtună va veni prin providenţa Sa o pace durabilă.
Instruiţi în Adevăr, ei îşi dau seama de necesităţile situaţiei şi au încredere
în providenţa divină, care poate face ca până şi mânia omului să-L laude, să
facă toate lucrurile să lucreze împreună spre bine.
Binecuvântată promisiune!
— “Dacă rămâneţi în cuvântul Meu, sunteţi în adevăr ucenicii Mei, veţi cunoaşte
adevărul şi adevărul vă va face liberi”. Preiubiţilor, fiindcă am primit această
favoare minunată de la Domnul, oare să nu rămânem în ea, fără să dăm vreo
atenţie învăţăturilor seducătoare, ci să aducem roada ei binecuvântată în
vieţile noastre? }i oare să nu fim credincioşi ei în toate împrejurările,
apărând-o împotriva fiecărui asalt şi purtând ocara ei? Să ne dovedim aprecierea
faţă de Lumina glorioasă prin loialitatea şi credincioşia noastră, lucrând la
mântuirea noastră cu frică şi cutremur. R — 5506 / august
1914