Cine
comite păcat care duce la moarte — partea
I “Oricine este născut din
Dumnezeu nu practică păcatul, pentru că sămânţa Lui rămâne în el; şi nu poate
păcătui, fiindcă este născut din Dumnezeu.” 1 Ioan
3:9. Privilegiile,
responsabilităţile şi pericolele Noii
Creaturi Există o anumită
complexitate legată de chestiunea privitoare la schimbarea Bisericii de la
natura umană la cea spirituală. Pentru a înţelege clar procesul care începe acea
schimbare, conceperea Spiritului sfânt, trebuie să avem o înţelegere potrivită a
ceea ce constituie voinţa umană; căci acea voinţă este cea care se
schimbă. Nu ne putem gândi la
nimic mai bun ca ilustraţie a subiectului decât la un corp legislativ, cum ar fi
Congresul sau Parlamentul. În aceste adunări se adună în sesiune un mare număr
de membri, dar ei sunt împărţiţi în grupe cunoscute ca partide. Unii
membri aparţin unui partid, alţii altuia, dar partidul conducător are
controlul. Aşa este şi în creierul
uman. Acolo avem numeroase părţi care reprezintă diferitele sentimente
religioase, intelectuale, morale, afecţiunile etc. Apoi sunt unele care
reprezintă energia; altele dorinţa de a aduna, altele combativitatea. Aceste
diferite facultăţi, când sunt solicitate să analizeze o chestiune, se împart în
grupe, cea mai puternică dintre ele fiind capabilă să le înlăture pe
celelalte. Când, de exemplu, vine
spre analiză o chestiune legată de interesele personale, dorinţa de a aduna
fiind tare, poate conduce combativitatea să lupte pentru posedarea lucrului
dorit. De asemenea poate conduce distructivitatea să ajute în luptă. Şi ea poate
într-o măsură să înece vocea justiţiei, sau conştiinţa, şi să contracareze
calitatea iubirii; căci dorinţa de a aduna poate face uneltiri care să intervină
în funcţionarea iubirii. În ansamblu, funcţiile
care domină lumea sunt funcţiile protecţiei eului, mulţumirii eului etc. — toate
funcţiile la al căror nume se poate ataşa cuvântul eu. Chiar dacă funcţiile
religioase — veneraţia, speranţa, bunăvoinţa, spiritualitatea etc. — sunt
puternice, înclinările egoiste în general le întrec în putere, aşa încât ele
cooperează cu egoismul. De exemplu, bunăvoinţa întrecută în putere de
înclinaţiile egoiste va zice: Voi da nişte bani la acest proiect, pentru a-mi
aduce un câştig bun; dar nu-i voi da decât dacă se va vedea acest câştig. Astfel
caracteristica aceasta a dorinţei de a aduna şi altele care aparţin eului vor
intra într-o înţelegere cu bunăvoinţa, înclinând-o spre slujirea
eului. Este un lucru obişnuit să
vedem astfel de combinaţii la oamenii lumeşti de astăzi. Există oameni generoşi
cu impulsuri în mod natural nobile pe care lor le place să şi le satisfacă. Dar
în tot ce fac, eul devine factorul preponderent. Eul se strecoară undeva —
aprecierea de sine, interesul de sine etc. Această combinaţie îl reprezintă pe
omul egoist; şi deşi el ar putea avea bunăvoinţă, veneraţie etc. considerabile,
totuşi aceste calităţi nobile sunt sub controlul înclinaţiilor
egoiste. Primul pas spre
adevărata convertire La acest om egoist vine
Evanghelia şi îi oferă o propunere unică, deosebită. Ea apelează la el printr-o
gamă nouă de funcţii. Ea îi arată că trebuie să-L pună pe Dumnezeu mai
întâi, nu eul; că trebuie să înceapă să vadă că cele mai înalte şi mai
nobile funcţii ale creierului sunt acelea care-L recunosc pe Creator şi
responsabilitatea omului în calitate de creaţie a Sa. Ea îi arată că el se
gândeşte la înălţarea de sine, cinstirea de sine, totul pentru
sine! Astfel de persoană,
auzind propunerea Evangheliei, poate fi influenţată să decidă chestiunea fie
într-un fel, fie în altul. Ea poate spune: Nu-mi place ideea aceea. Egoismul
poate sugera că dacă acceptă oferta Evangheliei trebuie să-şi înceteze metodele
îndoielnice de afaceri. Apoi conchide că nu-l interesează să facă astfel de pas;
căci îi va cere mai mult decât este el dispus să dea şi ar putea avea necazuri
cu conştiinţa. Mai târziu, poate, ceva de natura adversităţii sau calamităţii îl
va trezi să privească lucrurile altfel şi va vedea subiectul în lumină diferită,
şi va fi bucuros să facă voia lui Dumnezeu. Atunci va zice: Îmi dau seama că
viaţa mea trebuie să fie altfel. Sunt creaţia lui Dumnezeu. De aceea este drept
să-I consacru Lui tot ce am. Dar văd că consacrarea va produce o mare
transformare în viaţa mea. Voi fi obligat să-mi schimb cursul. Trebuie să renunţ
la anumite obiceiuri. Acesta este primul pas al
adevăratei convertiri. Aceasta este o întoarcere de la păcat la dreptate. Nu va
însemna însă că persoana care face acest pas va ajunge la înălţimea cerinţelor
divine ale unui ucenic al lui Cristos. Tânărului conducător bogat care L-a
întrebat pe Isus ce să facă să câştige viaţa veşnică, i s-a spus să ţină
poruncile lui Dumnezeu. El a replicat că făcuse aceasta toată viaţa lui. Şi Isus
l-a iubit! Tânărul încerca să facă ce este drept în toate felurile. Nu era
atunci în regulă cu el? Nu! Isus i-a spus: “Îţi lipseşte un lucru: vinde tot ce
ai, împarte la săraci şi vei avea o comoară în ceruri. Apoi vino şi
urmează-Mă”. Tânărul conducător a
gândit că acesta era un sfat ciudat; căci el trăise tot timpul o viaţă
exemplară. El era corect în estimarea de sine, dar îşi făcea numai
datoria trăind astfel. Nimeni nu are dreptul să trăiască o viaţă rea;
nimeni nu are dreptul să facă rău. Ceea ce Isus i-a spus tânărului era practic
aceea că el îşi făcea numai datoria — nu mai mult. Continuând Învăţătorul a
zis: Am numai o ofertă de făcut, dar este foarte înaltă — comoştenire cu Mine în
Împărăţia mesianică. Viaţa în care poţi intra devenind ucenicul Meu este o viaţă
de glorie, cinste şi nemurire — natura divină. Dacă doreşti această poziţie
înaltă, trebuie să faci mai mult decât doar să eviţi păcatul. Dumnezeu cheamă
acum pentru a fi sacrificatori. Dacă nu te sacrifici nu poţi deveni ucenicul
Meu; căci numai cei care sacrifică astfel sunt primiţi de Tatăl şi concepuţi de
Spiritul sfânt şi pot avea parte de gloria Mea. Numai acelora li se va acorda o
parte în întâia Înviere. Şi tânărul conducător “a plecat mâhnit de tot, căci
avea multe avuţii”. Vai, câţi gândesc aşa! Întoarcerea de la păcat
este numai un pas spre convertire. Pasul acela este o apropiere antitipică de
Cortul Întâlnirii. “Apropiaţi-vă de Mine şi Eu Mă voi apropia de voi” este
propunerea Tatălui. Cuvântul lui Dumnezeu îi indică celui care caută că numai
prin Cristos care S-a dat pe Sine ca Răscumpărarea noastră se poate merge la
Tatăl. Acesta este de asemenea
informat că dacă vrea să reţină favoarea Lui Dumnezeu trebuie să devină ucenic
al lui Cristos, dându-şi viaţa în serviciul Domnului şi al fraţilor, făcând bine
tuturor oamenilor când are ocazia. În acest fel poate deveni membru al Corpului
lui Cristos. Apoi, după un timp, dacă este credincios până la moarte, va avea
parte de slava şi onoarea pe care Tatăl le-a dat Domnului, va deveni
comoştenitor cu Isus în împărăţie. Ce constituie o Nouă
Creatură Astfel acesta devine o
Creatură Nouă când acceptă voinţa divină în acest sens jertfitor; sau, cum
prezintă Scripturile, când face o deplină consacrare spre moarte. “Adunaţi-Mi pe
credincioşii Mei”, zice Domnul, “care au făcut legământ cu Mine prin jertfă!”
(Ps. 50:5). Cei care acceptă această chemare să intre în sacrificiu sunt primiţi
de Tatăl; apoi ei sunt concepuţi de Spiritul sfânt. De atunci încolo sunt
Creaturi Noi. Pentru ei “cele vechi s-au dus; iată, toate s-au făcut noi”. 2
Cor. 5:17. Se poate ridica
întrebarea: Ce parte din individ devine Nouă Creatură? Voinţa este cea
care devine nouă. Voinţa este hotărârea, decizia majorităţii funcţiilor
creierului care formează mentalitatea. Voinţa se gândeşte la chestiune:
Să continuu să păcătuiesc? Nu; voi abandona păcatul. Să merg mai departe şi să
fac o deplină consacrare lui Dumnezeu? Da; voi face această
consacrare. Când face acest lucru,
Dumnezeu îl acceptă şi îl concepe de Spirit sfânt, făcându-l astfel o Creatură
Nouă. El se hotărăşte — decide chestiunea. Îşi schimbă direcţia voinţei.
Odată voinţa sa a fost înclinată spre păcat. Acel lucru a fost greşit. Apoi
voinţa sa s-a întors spre dreptate. Acest lucru a fost corect, în măsura în care
a mers, dar nu l-a făcut Creatură Nouă. Apoi a ajuns la punctul unde a spus:
Doamne, îmi consacru viaţa Ţie — pe mine însumi, cu toate scopurile, speranţele
şi ambiţiile mele. De atunci încolo este socotit mort pentru lume şi viu pentru
Dumnezeu, ca fiinţă spirituală. Această voinţă nouă, această minte nouă deci, cu
speranţele şi aspiraţiile ei cereşti, constituie Noua
Creatură. Responsabilitatea
Creaturii Noi A fi conceput de un tată
înseamnă a fi fiul acelui tată. Singurul conceput al Tatălui ceresc — singurul
conceput astfel în mod direct — a fost Domnul nostru Isus — Fiul lui
Dumnezeu. Şi toată Biserica sunt de asemenea recunoscuţi ca fii ai lui Dumnezeu;
“şi dacă suntem copii, suntem şi moştenitori: moştenitori ai lui
Dumnezeu şi împreună moştenitori cu Hristos”. Primul din clasa concepută de
spirit a fost Domnul nostru Isus. Când I-a fost dat Spiritul sfânt la Iordan, în
acest sens al conceperii, El n-a mai fost socotit de Dumnezeu ca Omul
Isus. Ci El avea această comoară a naturii noi într-un corp pământesc, un vas de
pământ, până când Şi-a sfârşit sacrificiul la Calvar. Apoi, la înviere, Dumnezeu
I-a dat un corp spiritual perfect de natură divină.
Aşa este cu toţi ucenicii
lui Isus: ei sunt invitaţi să se predea lui Dumnezeu, consacrându-şi interesele
pământeşti ca să devină urmaşi ai Învăţătorului. Isus stabileşte condiţiile:
Întâi, credinţă în El ca Mesia, Răscumpărătorul; apoi, lepădare de sine, luarea
crucii şi urmarea în urmele Lui. Toate aceste Creaturi Noi sunt fii ai lui
Dumnezeu, deşi lumea nu înţelege că ei sunt într-un fel diferiţi de alţii în
relaţia lor cu Dumnezeu. “Lumea nu ne cunoaşte, pentru că nu L-a cunoscut nici
pe El îpe Învăţătorulş” (1 Ioan 3:1). Această minte nouă trebuie să crească.
Această Creatură Nouă trebuie să crească în cunoştinţă şi
capacitate. Toate acestea îl fac pe
individ acum foarte diferit de ceea ce era ca veche creatură. Dacă prin natură a
fost depravat şi în carnea sa au predominat patimi violente, acum, având o minte
mai bună, va fi îndrumat pe calea Domnului şi treptat va deveni o copie a
iubitului Fiu al lui Dumnezeu. Această copie va fi în primul rând o copie în
inimă, deşi schimbarea treptată îi va afecta viaţa, aducându-i corpul tot
mai mult în conformitate cu mintea nouă. Creatura Nouă în
încercare Deoarece această minte
nouă, voinţă nouă, Creatură Nouă concepută de spirit, îşi are locuinţa în corpul
vechi, şi deoarece acest corp, singurul instrument de funcţionare, are încă
vechile sale tendinţe spre păcat — slăbiciunile sale, depravările sale — de
aceea este o luptă continuă între Creatura Nouă şi cea veche. Este o luptă
zilnică, şi una sau alta trebuie să piară. Dacă Creatura Nouă nu este trează, cu
totul activă, cu totul loială lui Dumnezeu, slăbiciunile cărnii se vor afirma
treptat şi Creatura Nouă va fi în pericol de
moarte. Dacă, dimpotrivă,
Creatura Nouă va rămâne loială lui Dumnezeu, creatura veche va pieri. Una sau
cealaltă trebuie să moară înainte de a se sfârşi conflictul. Este o luptă până
la sfârşit. Şi acest conflict este o probă a Creaturii Noi — nu a creaturii
vechi. Creatura nouă a fost chemată la slavă, cinste şi nemurire. Pentru a
ajunge la această stare, ea trebuie să-şi dovedească neîndoielnic loialitatea
faţă de Dumnezeu. În măsura în care mintea cea nouă deţine controlul şi iubim
dreptatea şi urâm nelegiuirea, în aceeaşi măsură vom avea putere în lupta cu
forţele din afară, cu condiţiile din prezent, şi cu atât vom avea mai mare
succes în bătălia cu propria carne. În această luptă va fi
uneori mai mult, alteori mai puţin succes. Dar Domnul va acorda răsplata numai
când victoria va fi câştigată. “Celui care va birui îi voi da să stea cu
Mine pe scaunul Meu de domnie.” Lucrul care trebuie demonstrat este loialitatea
faţă de Dumnezeu, loialitatea faţă de principiile dreptăţii şi faţă de
legământul nostru. Cei mai loiali şi cei mai devotaţi lui Dumnezeu vor ieşi “mai
mult decât biruitori” şi vor câştiga cea mai înaltă răsplată, vor sta cu Isus pe
tronul Său. Unii vor ieşi biruitori
dar nu pe un plan aşa de înalt, având nevoie de necazuri speciale ca să-i ajute.
Dar chiar dacă ei nu vor ajunge la cel mai înalt standard, totuşi ei vor ieşi
biruitori, altfel n-ar primi nici o parte în răsplata cerească şi nici un fel de
viaţă. Aceştia vor forma Marea Mulţime care va ieşi din marea strâmtorare şi îşi
va spăla hainele şi le va albi în sângele Mielului (Apoc. 7:14). Ei vor fi mult
favorizaţi în aceea că vor fi servitori onoraţi ai clasei Miresei, care vor
constitui pe cei “mai mult decât biruitori”. Căderea în ispită nu
este păcat În acest timp al bătăliei
dintre Creatura Nouă şi imperfecţiunile corpului în care locuieşte Noua
Creatură, mintea cea nouă trebuie să se dezvolte şi să se întărească treptat.
Voinţa corpului a fost socotită în întregime moartă înainte ca individul
să poată fi socotit Creatură Nouă. Dar corpul are creierul cel vechi, care are
aceleaşi tendinţe ca înainte. Lucrarea minţii noi este să aducă corpul în
supunere deplină la voinţa lui Cristos. Însă copilul lui Dumnezeu poate fi atras
de afaceri sau de plăcere, care-l pot conduce ca Nouă Creatură la mai multă sau
mai puţină somnolenţă. În astfel de stare plictisită a Noii Creaturi, carnea,
trezită de tot, ar putea să obţină avantaj, nu fiindcă copilul lui Dumnezeu a
păcătuit cu voia sau fiindcă a fost neglijent în mod intenţionat, ci fiindcă a
cedat mai mult sau mai puţin ispitei. Dar un lucru este să cedezi astfel sub
ispită, şi alt lucru este să intri în mod deliberat în păcat. Oricine
păcătuieşte cu voia este socotit copil al lui Satan, fiindcă are spiritul lui
Satan în locul spiritului lui Dumnezeu. Dacă vreunul dintre cei
care au fost odată concepuţi de Dumnezeu ar ajunge în acea atitudine în care ar
dori să comită păcat cu voia, ar arăta că a încetat să fie fiu al lui Dumnezeu
şi a devenit fiu al lui Belial. Ar însemna că scânteia vieţii noi la care fusese
conceput s-a stins. “Cel care este conceput din Dumnezeu nu păcătuieşte”
îTraducerea Emphatic Diaglott — n. e.ş. Dacă păcătuieşte — deliberat, voit —
încetează în acel moment să fie fiu al lui Dumnezeu. Fiii lui Dumnezeu nu iubesc
păcatul. Prin urmare, oricine ar intra astfel în păcat, ar da dovadă că mintea
sa nouă a dispărut cu totul şi că a devenit mort faţă de Dumnezeu, întocmai cum
înainte prin consacrare a devenit mort faţă de
carne. Credem că nu foarte mulţi
au făcut vreodată acest pas al împotrivirii deschise faţă de Dumnezeu, voit şi
inteligent; şi sperăm că nu vor fi mulţi care vor merge în Moartea a Doua.
Totuşi, poporul Domnului trebuie să se ţină cât se poate de departe de această
stare dezastruoasă. La această stare se ajunge printr-un proces treptat, pas cu
pas. Când venim la Dumnezeu, la început respingem păcatul. Mai târziu ajungem la
punctul de a ne prezenta corpurile ca jertfe vii şi suntem acceptaţi. La fel, în
sens contrar, cei care resping dreptatea merg înapoi treptat. Pas cu pas de
complacere în păcat duce treptat departe de Dumnezeu, până când Creatura Nouă
încetează a mai exista. Creatura Nouă este
împiedicată de carne Când apostolul Ioan, în
textul nostru, spune că acel conceput de Dumnezeu nu păcătuieşte, el vrea să
spună că păcatul nu este voit. Este atunci alt mod de a păcătui, altul
decât cu voia? Răspundem, da. Păcatul voit este spre moarte. Scripturile ne spun
că “toţi … sunt lipsiţi de slava lui Dumnezeu” — nu este nici unul perfect,
“nici un om drept, nici unul măcar”. Dreptatea care este atribuită membrilor
bisericii este atribuită cărnii lor. Creatura Nouă în sine este perfectă.
Dar ca Nouă Creatură ucenicul lui Cristos doreşte să îndepărteze din carnea sa
toate lucrurile dinainte ale păcatului şi morţii şi să fie deplin conformat după
chipul şi asemănarea lui Dumnezeu. Totuşi el este mai mult sau mai puţin
împiedicat, nu numai de imperfecţiunile propriului său trup de carne, ci şi de
imperfecţiunile altora. El trebuie să se lupte cu tendinţele rele ale naturii
sale decăzute, precum şi cu ale celor din jurul
lui. Acelaşi apostol declară
că dacă cineva zice că nu are păcat, adevărul nu este în el şi Îl face pe
Dumnezeu mincinos (1 Ioan 1:8-10). Şi aceste două declaraţii ale aceluiaşi
scriitor sunt în armonie. Declaraţia din textul nostru se aplică la Creatura
Nouă în sine, iar cealaltă se aplică la trupul său de carne. Ea nu
poate evita pe deplin păcatul din carnea sa, din pricina slăbiciunilor sale, a
înşelării şi a condiţiilor nefavorabile care o
înconjoară. Aceste Creaturi Noi însă
se pot menţine în dragostea lui Dumnezeu şi ca fii ai lui Dumnezeu. “Avem la
Tatăl un avocat, pe Isus Hristos Cel drept” (1 Ioan 2:1). Dumnezeu ne cunoaşte
slăbiciunile şi a făcut chiar această pregătire pentru noi. Apostolul spune că
ne putem păstra în dragostea lui Dumnezeu prin aceea că ne păstrăm curaţi. “Dacă
ne mărturisim păcatele, El este credincios şi drept ca să ne ierte păcatele şi
să ne curăţească de orice nedreptate” (1 Ioan 1:9). Încălcările noastre zilnice
trebuie să fie recunoscute în faţa Domnului, şi să fie căutată şi obţinută
iertarea. Astfel ne rugăm zilnic: “şi ne iartă nouă greşelile noastre precum şi
noi iertăm celor care ne-au greşit”. Lovituri pentru
păcatele parţial voite Dacă aceste încălcări
sunt numai slăbiciuni ale cărnii, sau sunt din ignoranţă sau stupiditate, ele
sunt păcate care vor fi deplin iertate de Domnul la cerere. Dacă sunt păcate în
care mintea cea nouă a fost neglijentă, în care ea a fost mai mult sau mai puţin
vinovată, din lipsă de hotărâre suficientă, atunci în aceeaşi măsură Creatura
Nouă trebuie să fie ţinută răspunzătoare. Şi pentru toate aceste încălcări,
pentru care Creatura Nouă este de vină în vreun fel, vor fi lovituri sau
pedepse. Pentru această parte voită a păcatului, Noua Creatură este
răspunzătoare. Aceasta nu intră în categoria Păcatului originar şi a
imperfecţiunilor rezultate din el. Un creştin ar putea avea
o tendinţă naturală spre mânie şi i-ar putea fi imposibil să stăpânească pe
deplin această tendinţă. Înainte ca el în calitate de Nouă Creatură să-şi poată
da seama de situaţie, tendinţa lui naturală de a-şi pierde firea îl va băga în
necaz. În astfel de caz Noua Creatură trebuie să facă tot posibilul să biruie
aceasta, prin rugăciune şi efort persistent, şi dacă este necesar prin impunerea
asupra sa a unei pedepse pentru fiecare nereuşită în această direcţie — ceva
lepădare de sine, poate. Dar dacă Noua Creatură ar zice, ei bine, aşa este
carnea mea, nu mă pot abţine, ea ar putea primi lovituri şi un nor pământesc
s-ar putea ridica între el şi Domnul; şi acela ar fi bolnav spiritual până când
s-ar întoarce la Tatăl şi ar căuta să facă îmbunătăţirile potrivite şi să fie
restabilit. Dacă această atitudine ar continua, aceasta l-ar împiedica să devină
un membru al turmei mici. El ar trebui să decidă în mod hotărât pentru
sau împotriva a ceea ce este drept. Aşadar, sunt păcate care
nu se pot ierta, ci se pedepsesc. Dacă încălcarea ar veni în gradul păcatului
deplin, voit, ar fi un păcat care duce la moarte. Aceasta înseamnă că Noua
Creatură a încetat să existe, fiindcă Spiritul lui Dumnezeu, care lucrează în
fiii lui Dumnezeu, întotdeauna lucrează spre dreptate şi urăşte păcatul. Oricine
iubeşte pe Dumnezeu “se păzeşte şi Cel Rău nu se atinge de el”. 1 Ioan
5:18. Scopul îndeplinit de
încercări Dar, după cum declară
apostolul, noi avem această comoară a unei minţi noi într-un vas de pământ.
Suntem o combinaţie de ceresc şi pământesc — o voinţă cerească şi un corp
pământesc. Uneori corpul va pune Noua Creatură la probă, îndemnând-o să renunţe
la această chestiune a consacrării. Aşa că el are necazuri; căci corpul
pământesc este numai socotit mort. Dar Dumnezeu, în armonie cu
făgăduinţele Sale, ignoră natura veche — cea pământească — şi o recunoaşte numai
pe cea cerească, atâta timp cât voinţa este loială; şi El a făgăduit har
îndeajuns pentru fiecare timp de nevoie. Aşa cum s-a declarat
înainte, ar putea veni un timp când voinţa nouă devine temporar somnolentă,
adormită. Aceasta este o cauză de preocupare serioasă; căci atunci Noua Creatură
este în pericol grav. Trebuie să fie o voinţă hotărâtă, o voinţă clară pentru
Dumnezeu, care regretă adânc orice depărtare temporară, altfel nu există deloc
Nouă Creatură. Pe măsură ce lupta între voinţa nouă şi corpul vechi continuă,
voinţa nouă devine tot mai puternică, dacă este în mod cuvenit trează în
privinţa situaţiei. Totuşi, Dumnezeu poate permite cărnii să aibă ispite tot mai
severe. El permite lumii şi Adversarului să facă presiune asupra cărnii, aşa
încât să încerce, să probeze loialitatea Noii Creaturi. Fiindcă Domnul nostru a
fost găsit credincios “până la moarte, şi încă moarte de cruce”, a fost socotit
vrednic de natura divină. Aşa va fi şi cu urmaşii în urmele Sale. Tatăl ştie
exact cât putem suporta şi nu va îngădui să fim ispitiţi peste ceea ce putem
suporta, ci cu fiecare ispită va pregăti şi o cale de scăpare. 1 Cor.
10:13. De ce unii nu reuşesc
să biruie Astfel experienţa căii
continuă. După cum sugerează apostolul, noi suntem înviaţi să umblăm în înnoirea
vieţii — învierea noastră este deja începută (Rom. 6:4; Colos. 3:1). Şi această
umblare va deveni tot mai curajoasă, tot mai plină de succes, în măsura în care
noi răspundem la atingerea Domnului — la experienţele de disciplinare. Şi dacă
noi Îi permitem să ne formeze cum voieşte El, ne vom termina în sfârşit cursul
şi vom fi născuţi în învierea deplină de la natura pământească, umană, la natura
cerească, divină. Atunci voinţa nouă care a progresat tot timpul într-un corp de
pământ, va face progres într-o casă spirituală; va avea un corp ca acela al lui
Isus cel înviat şi slăvit. 1 Ioan 3:1, 2. În cazul celor care nu
înving pe deplin, găsim această stare: ei cedează mai mult sau mai puţin
atacurilor Adversarului şi se străduiesc să evite a fi prea deosebiţi, să evite
a ofensa pe prietenii lor. Astfel ei devin mai mult sau mai puţin supraîncărcaţi
cu grijile acestei vieţi, sau cu înşelăciunea bogăţiei, plăcerilor etc.
Apostolul îndeamnă ca aceştia să lase la o parte toate aceste greutăţi şi să
alerge cu răbdare alergarea pusă în faţa lor. Aceştia ca clasă, nu se gândesc
nici o clipă să renunţe la alergare; dar la timpul potrivit vor fi trecuţi prin
încercări înfocate, care le vor nimici carnea. Totuşi, ei vor pierde răsplata
Chemarii de Sus, pe care cei mai credincioşi o vor
primi. R —
5438 / aprilie 1914