Cine comite păcat
care duce la moarte — partea a II-a Pe lângă cele două clase
ale acelora care sunt mântuiţi dintre cei concepuţi de spirit, există o a treia
clasă — cei care merg în Moartea a Doua. “Păcatul care duce la moarte” nu este
numai o neglijare de a face ceva ce este bine, ci înfăptuirea hotărâtă a ceva ce
este rău. Mulţimea cea Mare nu se întoarce să se tăvălească în mocirla
păcatului; dar această clasă despre care vorbim acum este o clasă a celor
concepuţi de spirit care se întorc treptat de la Legământul lor până când cad cu
totul. Ei devin călcători de legământ. Ei au făcut legământ să-şi dea viaţa şi
apoi calcă acel Legământ şi se întorc la păcat şi la întunericul fără speranţă.
Această cale, fiind un păcat împotriva luminii clare şi a cunoştinţei, este un
păcat care duce la moarte. Cine sau ce este acela
care înfăptuieşte păcat care duce la moarte? “Oricine este născut din Dumnezeu
nu practică păcatul îcu voiaş, pentru că sămânţa Lui rămâne în el; şi nu poate
păcătui.” Ceea ce este conceput din Dumnezeu este mintea nouă, voinţa
nouă; şi persoana care are această voinţă nouă, care doreşte să fie în armonie
cu Dumnezeu, nu poate face păcat care duce la moarte atâta timp cât are mintea,
voinţa, Spiritul lui Dumnezeu. Atâta timp cât voinţa sa este în armonie cu
Dumnezeu, el nu poate păcătui cu voinţă şi dorinţă. El nu poate fi în armonie cu
păcatul. Mintea nouă nu poate consimţi la păcat. Dacă este o consimţire la
păcat, este o dovadă că mintea veche a preluat
controlul. Putem înţelege subiectul
mai clar, poate, dacă ne gândim la funcţionarea Congresului. Să presupunem că
republicanii reprezintă omul natural şi că Partidul Republican a avut dominaţie
de multă vreme. Apoi a venit o schimbare de administraţie. Atunci a venit un
sentiment nou, o minte nouă, au fost aspiraţii noi. Era la putere alt partid şi
majoritatea Congresului a devenit democrată. Ce a făcut schimbarea în
activitatea Congresului? Votul cel nou. Majoritatea a biruit şi a decis
asupra unei forme democratice de guvernământ care să controleze Corpul nostru
Legislativ. Dar dacă Congresul s-ar schimba şi ar vota iarăşi ca mai înainte, nu
ar mai fi democrat. Întocmai aşa Noile
Creaturi au preluat controlul trupurilor noastre muritoare. Apoi, dacă noua
voinţă se schimbă din nou şi susţine ca înainte lucrurile cărnii, Noua Creatură
se schimbă iarăşi în vechea creatură. Totuşi, nu Noua Creatură se tăvăleşte în
păcat. Voinţa a comis păcat care duce la moarte. Noua Creatur~ este
moart~. Pierderea lui Esau — o
avertizare pentru Biserică Ilustraţia folosită de
apostolul Pavel despre căutarea zadarnică a lui Esau, cu lacrimi, pentru a
recâştiga dreptul său pierdut de întâi-născut, conţine o lecţie de un adânc
interes pentru noi. Aceasta se poate aplica într-un fel la starea poporului
evreu, care, pierzând marele privilegiu sau ocazie de a deveni Israelul
spiritual al lui Dumnezeu, nu a putut obţine iarăşi, ca popor, acea ocazie
pierdută. Acest privilegiu a fost luat de la ei; nu l-au putut recâştiga, deşi
aceasta n-a împiedicat pe nici un evreu individual să se căiască şi să devină
personal un membru al clasei Bisericii. Totuşi, cuvintele
apostolului (Evrei 12:16, 17) par a se aplica în special la Biserică şi la
pericolul nostru de a ne pierde dreptul de întâi-născuţi, ca Noi Creaturi. Esau,
“pentru o mâncare şi-a vândut dreptul de întâi-născut”. El a simbolizat pe acei
creştini care îşi vând moştenirea glorioasă ca moştenitori în devenire ai
naturii divine şi ai Împărăţiei Mesianice pentru bucuria plăcerilor trecătoare
ale vieţii actuale — “o ciorbă!” Cine comite păcat de
neiertat În privinţa chestiunii
generale a păcatului de neiertat, ne-am străduit să arătăm în Studiile În
Scripturi că păcatele
sunt de neiertat în măsura în care sunt săvârşite cu voia. Totuşi, singurii care
pot comite un păcat cu totul de neiertat sunt cei care au intrat în Biserică —
care au făcut o consacrare a vieţii lor şi au fost concepuţi de Spiritul sfânt.
Dacă aceştia ar cădea, ar fi o chestiune finală. Înainte de a veni în
Cristos, înainte de a primi Spiritul sfânt, se poate să fi comis încălcări, dar
aceste încălcări n-ar avea acelaşi grad de responsabilitate ca şi acelea ale
unui creştin consacrat; căci, după ce cineva a intrat în familia Domnului,
există o creştere a luminii şi a cunoştinţei şi prin urmare responsabilitatea
creşte. Domnul a spus că acei care au cunoscut voia Lui şi n-au făcut-o vor
primi multe lovituri; dar acei care n-au cunoscut-o şi n-au făcut-o vor primi
mai puţine lovituri. Mulţi din poporul Domnului au comis păcate mai mult sau mai
puţin voite şi au primit lovituri mai mult sau mai puţin
severe. Scripturile vorbesc
despre un grad de păcat cu voia care ar fi de moarte, şi astfel de păcat este
menţionat ca păcat împotriva Spiritului sfânt. Noi înţelegem că acesta este un
păcat împotriva cunoştinţei clare — o percepţie a răului şi o încălcare a Legii
lui Dumnezeu în mod voit, deliberat. Evreii care L-au răstignit pe
Cristos au păcătuit împotriva luminii şi au avut mare responsabilitate. Totuşi,
apostolul Petru spune: “Şi acum, fraţilor, ştiu că din neştiinţă aţi făcut aşa,
ca şi mai-marii voştri” (Fapte. 3:17). Ei nu şi-au dat seama că Îl răstigneau pe
Domnul slavei. Dar dacă cineva conceput de Spiritul sfânt s-ar alătura unei
nelegiuiri asemănătoare, înţelegem că aceasta ar fi o chestiune diferită.
Pedeapsa asupra acestor luminaţi spiritual n-ar fi nimic mai puţin decât Moartea
a Doua. Apostolul Pavel arată de
ce Biserica poate păcătui cu acest păcat care duce la moarte. El spune că dacă
păcătuim cu voia, după ce am primit o cunoştinţă a Adevărului şi am gustat
Cuvântul cel bun al lui Dumnezeu, şi am fost făcuţi părtaşi ai Spiritului sfânt
— dacă atunci am cădea (nu dacă ne-am împiedica, ci dacă am cădea cu totul,
întorcându-ne la păcat), ar fi ca o scroafă care a fost spălată şi care se
întoarce din nou să se tăvălească în noroi. În astfel de caz, încălcarea ar fi
deplină. A păcătuit Adam
împotriva Spiritului sfânt? Pentru a răspunde la
această întrebare trebuie să avem o concepţie clară despre ceea ce constituie
Spiritul sfânt. Răspunsul scriptural este că Spiritul sfânt, într-una din
creaturile inteligente ale lui Dumnezeu, este spiritul de fiu. Creaţia
animală nu are acest spirit de fii. Ele n-au fost făcute în chipul moral al
Creatorului. Îngerii au spirit de fii. Adam a fost creat în chipul moral şi în
asemănarea Creatorului — un fiul al lui Dumnezeu. De aceea trebuie să înţelegem
că el a avut Spiritul Tatălui, Spirit de fiu. Când Adam a devenit
neascultător, aceasta a însemnat pierderea Spiritului de fiu şi scoaterea lui de
la orice legătură cu Tatăl. Şi această legătură cu Dumnezeu a fost pierdută
pentru toţi urmaşii lui. Dar Dumnezeu a făcut un aranjament prin care Adam să se
poată întoarce la El — şi toţi copiii lui pot veni, dacă doresc. Această
operaţiune de ridicare şi restabilire a omenirii este menţionată în Scripturi ca
o împărtăşire, sau o revărsare a Spiritului sfânt. Aceasta nu a venit încă
peste lume, dar se împlineşte acum în Biserică. Biserica, acceptată la o nouă
natură, sub anumite condiţii speciale în timpul acestui veac Evanghelic, este
concepută la starea de fii şi este clasată ca fii ai lui Dumnezeu. Această
primire a Bisericii acum în relaţia de fii, şi mai târziu binecuvântarea
lumii, este menţionată în profeţia lui Ioel. Acolo profetul vorbeşte despre
Domnul că “în zilele acelea” Îşi toarnă Spiritul peste servitorii şi
servitoarele Sale; şi El declară că, după aceea, Îşi va turna Spiritul
peste toată carnea — pentru ca şi ei să se poată întoarce la starea de
fii, în relaţie cu Dumnezeu. Ioel 2:28-32; Fapt.
2:16-18. Adam a avut Spiritul lui
Dumnezeu. Acesta a fost primit în mod natural; şi dacă n-ar fi fost căderea,
această stare ar fi fost menţinută, întocmai ca în cazul sfinţilor îngeri.
Aceşti îngeri, datorită faptului că nu şi-au pierdut această relaţie, nu au avut
nevoie de o acordare specială a Spiritului sfânt. Putea Adam să se
căiască? Ar fi fost posibil ca
Adam să se căiască, după ce a comis acest păcat cu voia? Cuvântul căinţă poate
fi folosit în două moduri diferite. Noi folosim adesea cuvântul cu sensul de
pocăinţă, regret pentru o greşeală etc., dar această folosire obişnuită a
cuvântului nu este semnificaţia sa deplină. Înseamnă a primi înapoi, a se
întoarce la starea anterioară, sau a lua o cale opusă de cea pe care mergea.
Adam se putea căi în sensul de a se pocăi, dar nu se putea căi în sensul de a se
întoarce la locul unde a fost înainte de a păcătui. Aceasta cerea plătirea
preţului păcatului său de către altcineva. Sfântul Pavel a spus despre Esau că
el a fost “lumesc” şi că “mai pe urmă, dorind să moştenească binecuvântarea, a
fost respins (căci n-a găsit loc pentru pocăinţă), deşi a căutat-o cu lacrimi”
(Evrei 12:17). Esau a găsit ocazii din belşug să plângă şi să-i pară rău; dar
n-a găsit o ocazie să primească înapoi ceea ce pierduse. Aşa a fost şi cu Adam.
Dar această incapacitate
de a se căi este total diferită de ceea ce vrea să spună apostolul când vorbeşte
despre Biserică. El spune: “Căci dacă păcătuim cu voia după ce am primit
cunoştinţa deplină a Adevărului, nu mai rămâne nici o jertfă pentru păcate, ci
doar o aşteptare sigură şi înfricoşată a judecăţii şi văpaia unui foc care va
mistui pe potrivnici” (Evrei 10:26, 27). Pentru aceştia n-ar mai putea fi nici o
căinţă. Inimile lor au devenit prea împietrite. Ei nu pot fi reînnoiţi spre
pocăinţă (Evrei 6:4-8). Dar prevederea pentru Adam a fost aranjamentul lui
Dumnezeu ca Cristos să guste moartea pentru el. Dar acum Cristos nu mai moare;
de aceea, oricine primeşte odată beneficiul morţii lui Cristos şi îl foloseşte
greşit, intră a doua oară sub sentinţa morţii, şi din aceasta, din Moartea a
Doua, nu mai există revenire. Temerile neîntemeiate
ale unora Noi credem că majoritatea
oamenilor care cred că au săvârşit păcat care duce la moarte sunt doar chinuiţi
de temeri; şi că în cele mai multe cazuri ei trebuie numai să aibă o instruire
mai bună în privinţa Domnului, a caracterului şi a aranjamentului Său. Au venit
la noi oameni foarte speriaţi, crezând că au comis păcat care duce la moarte şi
că nu exista pentru ei speranţă de împăcare cu Dumnezeu. Uneori ne-au spus numai
despre temerile lor şi am fost nedumeriţi; căci aparenta căinţă şi regretul lor
erau semne favorabile. În unele cazuri, unde ne-au spus despre faptele cazului,
am putut în cinci minute să-i uşurăm cu totul şi să le arătăm că înţeleseseră
total greşit chestiunea. Aceasta le-a dat multă pace. O persoană ne-a mărturisit
că necazul durase optsprezece ani. De atunci această persoană se bucură în
Domnul şi Îl serveşte foarte acceptabil. Dar ideea potrivită este
că persoana nu poate fi adusă înapoi dacă este de felul celor care au renunţat
la Domnul în mod voit şi deliberat. Dumnezeu caută oameni loiali; şi dacă cineva
arată o neascultare voită, intenţionată, nu este potrivită să trăiască deloc.
Totuşi, când vedem căinţă, putem să privim cu speranţă.
Păcatul împotriva
Spiritului sfânt este de neiertat Trebuie să recunoaştem o
deosebire între un păcat împotriva Spiritului sfânt şi păcatul care duce la
moarte. Cu alte cuvinte, un păcat împotriva Spiritului sfânt poate fi de
diferite grade de răutate în ochii lui Dumnezeu. Ne-am putea gândi la păcate
mici şi la păcate mari împotriva Spiritului sfânt. Nici un păcat
împotriva Spiritului sfânt nu poate fi iertat. Dar unele din aceste
păcate ar putea fi pedepsite cu lovituri, iar altele cu moartea.
Spiritul sfânt de fii n-a
fost posedat de farisei, cărora Isus le-a adresat cuvintele Sale. Dar ei au avut
o oarecare cunoştinţă a luminii Spiritului sfânt în persoana Domnului nostru.
Spiritul sfânt a fost vizibil în El într-o măsură remarcabilă. Evreii erau în
diferite grade de condamnare, în măsura în care aveau ochii înţelegerii
deschişi. Cei care au primit puţină cunoştinţă şi au refuzat-o, au avut mai mică
responsabilitate decât cei care au văzut mai mult şi au refuzat-o. Şi cei care
L-au prezentat într-o lumină falsă n-au păcătuit atât de mult împotriva Lui, cât
împotriva Spiritului sfânt din El. Domnul nostru a spus că
orice fel de păcat şi hulă vor fi iertate cu excepţia păcatului împotriva
Spiritului sfânt. Acesta nu le va fi iertat. Fariseii, nefiind primiţi în
familia lui Dumnezeu, au avut totuşi o mare măsură de lumină şi prin urmare o
mare responsabilitate. Şi când ei, cu multă lumină, au denaturat-o, aceasta a
arătat o măsură de voinţă din partea lor, care, după cum a spus Isus, va fi în
mod sigur pedepsită. Putem spune că foarte puţini au avut la vremea aceea o
cunoştinţă atât de deplină încât să fie vinovaţi în sensul cel mai
deplin. Păcatul lui
Iuda Păcatul care duce la
moarte este un păcat deplin împotriva Spiritului sfânt, păcatul împotriva
deplinei lumini şi cunoştinţe, păcatul deliberat, voit. Ştim de o singură
persoană care a avut o astfel de lumină deplină şi ocazie deplină înainte de
învierea Domnului nostru şi de venirea binecuvântării Cincizecimii; şi acea
persoană a fost Iuda. Lumina sa specială a constat nu numai în aceea că L-a
văzut pe Isus, I-a văzut miracolele şi a fost martor al caracterului Său nobil,
dar Iuda a primit din acest Spirit sfânt prin împărtăşire de la Isus, şi l-a
folosit, scoţând demoni etc. Isus a spus: “Dar vai de
omul acela prin care este vândut Fiul Omului! Bine ar fi fost pentru omul acela
să nu se fi născut!” (Marcu 14:21). Iuda a avut suficientă lumină, nu ca să-l
condamne numai la lovituri şi pedeapsă, dar să-l condamne aşa încât să nu mai
aibă altă ocazie şi speranţă. El a păcătuit împotriva luminii foarte mari. În
afară de Iuda nu mai ştim despre nimeni altcineva care să fi comis păcat care
duce la moarte, în afară de cei care se dovedesc necredincioşi după ce au fost
concepuţi de Spiritul sfânt ca Noi Creaturi, şi care au primit astfel mintea lui
Dumnezeu, Spiritul sfânt. Tratarea bolii
spirituale Scripturile de asemenea
dau de înţeles că dacă unii au ajuns într-o stare de spiritualitate foarte
joasă, aceştia ar putea avea o posibilitate de recuperare, nu prin ei înşişi, ci
prin slujirea celor credincioşi din Preoţimea împărătească. Apostolul Iacov
vorbeşte despre unii care sunt “bolnavi”. El spune că un atare să cheme pe
Bătrânii Bisericii, iar ei să se roage pentru el şi rugăciunea credinţei îl va
recupera la părtăşie cu Dumnezeu — şi el adaugă: “Cine întoarce îrecupereazăş pe
un păcătos de la rătăcirea căii lui, va mântui un suflet de la moarte” (Iacov
5:20). Se pare că sufletul acela este în chinurile morţii; dar dacă el va arăta
o credinţă suficientă şi va chema pe unii fraţi adevăraţi şi îşi va mărturisi cu
umilinţă păcatul şi va solicita rugăciuni, ar părea că face un pas care ar fi
considerat favorabil de Domnul, care i-ar putea da încă o ocazie şi o
încercare. Gândul nostru este că de
obicei nu ar fi nevoie ca individul să-şi mărturisească greşelile cuiva, decât
dacă ar fi persoana împotriva căreia a greşit şi căreia prin urmare i s-ar
cuveni scuze. Altfel păcatele noastre trebuie mărturisite numai Domnului, în
afara unor situaţii extreme, când cineva şi-a pierdut părtăşia cu Domnul şi a
simţit că pentru el n-a rămas nimic altceva decât înstrăinarea completă de
Dumnezeu. În cazul din urmă am sfătui pe un astfel de frate să cheme pe Bătrânii
Bisericii şi să facă o mărturisire, pentru ca păcatul împotriva Spiritului sfânt
să poată fi anulat. A minţi pe Spiritul
sfânt Unii s-au întrebat: A
fost păcatul lui Anania şi al Safirei de neiertat? Răspundem: A fost un păcat de
neiertat; căci Anania şi Safira sunt încă morţi. Ei pot avea o ocazie în viitor,
după câte ştim noi. Nu este treaba noastră să hotărâm gradul de voinţă în
legătură cu fapta lor rea. Numai Domnul poate să ştie, iar El încă nu Şi-a
arătat decizia. Se poate că ei au fost îndepărtaţi doar de la viaţa prezentă şi
vor avea ocazie în viitor. Dacă ei erau într-adevăr concepuţi de Spiritul sfânt,
aceasta n-ar putea fi posibil; căci toţi cei care vor avea parte în Turma Mică
sau în Mulţimea cea Mare îşi primesc pedepsele şi experienţele purificatoare în
această viaţă, şi nici unul dintre ei nu va primi vreo pedeapsă în viaţa
viitoare. Apostolul spune că noi nu vom veni la condamnare cu lumea. Noi primim
încercarea de viaţă sau moarte veşnică în timpul de
acum. În zilele apostolilor,
când a fost stabilită o comunitate parţială de interese, un număr de credincioşi
şi-au vândut averile şi au contribuit la fondul general. Deşi n-a fost nimic
obligatoriu pentru nimeni în privinţa acestei vinderi a proprietăţii şi a
predării ei în vistieria comună, însuşi faptul că cei care procedau aşa erau
foarte stimaţi în Biserică a devenit în mod natural o cursă pentru unii care,
fără un spirit adevărat de ajutorare şi sacrificiu, au dorit să aibă aprobarea
fraţilor. Rezultatele uimitoare
ale înşelăciunii voite Anania şi Safira au făcut
parte din această clasă, doritori după aprobarea Bisericii, totuşi deficitari în
adevăratul spirit de sacrificiu. Ei au avut o proprietate pe care s-au hotărât
s-o vândă; şi pentru a poza înaintea credincioşilor ca sfinţi de grad înalt, ei
au pretins că dau în fondul general întreaga sumă primită pe proprietate. În
secret însă ei au avut sentimente mult mai puţin generoase. S-au înţeles că vor
reţine o parte din banii obţinuţi prin vânzare pentru împrejurări viitoare, dar
vor trece drept sacrificatori pentru întreaga sumă. Greşeala căii lor este
vizibilă. După cum a declarat apostolul Petru, proprietatea era a lor şi după ce
au vândut-o încă mai aveau dreptul să facă ce doreau cu beneficiile. Dar ei ar
fi trebuit să fie cinstiţi în privinţa tranzacţiei, şi dacă doreau să dea o
zecime, o jumătate sau toată suma, era numai chestiunea lor personală, şi nimeni
n-ar fi avut nici cel mai mic drept să le găsească vină sau să-i critice.
Întregul rău a constat în înşelarea practicată — spunând că o parte din bani era
totul, cu scopul înşelării Bisericii şi câştigării aplauzelor pentru un
sacrificiu mai mare decât făcuseră. După cum a spus sfântul Petru, ei au minţit,
nu pe om, ci pe Spiritul sfânt al lui Dumnezeu. În aceasta şi numai în aceasta a
constat păcatul pentru care au murit. Relatarea spune că “o
mare frică a venit peste toată adunarea” — mare reverenţă faţă de Dumnezeu şi
faţă de apostoli, reprezentanţii Lui. Ea a adus şi înţelegerea că
consacrările pentru Domnul sunt departe de a fi forme fără sens. Aceasta
a însemnat, nu numai pentru cei care deja îmbrăţişaseră cauza Domnului, ci şi
pentru toţi cei care se vor identifica după aceea cu Biserica, şi anume că ar fi
mai bine pentru cei nesinceri să nu pretindă a fi ucenici. Foarte probabil
influenţa lecţiei a durat un timp considerabil — în timpul vieţii apostolilor.
Ne putem gândi la o
lecţie care poate fi foarte bine învăţată, din această întâmplare din trecut, de
poporul consacrat al Domnului de astăzi. Lecţia este că Dumnezeu doreşte “ca
adevărul să fie în omul dinăuntru” — în inimă — şi că oricine nu are această
calitate — sinceritate, cinste, adevăr — nu poate fi plăcut lui Dumnezeu; şi
prin urmare nu poate avea parte în gloriile care vor fi date în curând clasei
alese a acestui Veac Evanghelic. Psalmul 51:6. Privind la noi înşine,
ajungem să ne dăm seama cât de imperfecţi sunt toţi membrii rasei decăzute; şi
când ne gândim la perfecţiunea lui Dumnezeu, putem concepe numai o singură
calitate pe care ar putea-o poseda creatura decăzută care să corespundă
aprobării divine. Acea calitate este onestitatea. Adevăratul creştin
trebuie, în onestitate, să-şi mărturisească neajunsurile proprii, deficienţele
proprii. El trebuie, în onestitate, să recunoască faptul că suficienţa sa este
de la Dumnezeu, prin Cristos, şi nu prin sine. El trebuie să se străduiască
onest pentru standardul pus înaintea lui în Evanghelie. Trebuie să admită onest
că nu poate face lucrurile pe care ar dori să le facă. Trebuie să accepte sincer
şi deplin dreptatea lui Dumnezeu în Cristos Isus, ca acoperitoare pentru
neajunsurilor sale. Suntem înclinaţi să credem că cel mai mare păcat în Biserică
— printre credincioşii consacraţi — este păcatul necinstei; păcatul pentru care
dezaprobarea divină este atât de bine ilustrată în cazul lui Anania şi al
Safirei. Aceasta este însă o
chestiune individuală, cum a fost în zilele apostolilor. Fiecare individ din
poporul Domnului trebuie să răspundă Domnului Însuşi pentru comportamentul său.
Deci se cade ca toţi cei care caută aprobarea divină să aibă grijă să nu fie
influenţaţi de dispoziţia predominantă spre ipocrizie, ci să se poarte cu Domnul
în curăţie şi onestitate a inimii. Ei să caute ca, făcând un legământ să-I dea
lui Dumnezeu şi serviciului Său tot ce au, să nu reţină nimic, ci să considere
că timpul lor, influenţa lor, mijloacele lor, vieţile lor, sunt pe deplin
devotate Domnului şi ca ei să le folosească pe acestea ca fiind ale Lui — după
cum cred ei că ar dori El să le folosească — ca servitori
credincioşi. R — 5451 /
mai
1914 C. M.
111 1 Fie departe de
mine, Şi frica şi
spaima; Apără-mă de
necazuri, Ce-mi strică
viaţa. Să ştiu ce rău e
păcatul Şi în el a
trăi, Şi-ndreptând voinţa, să
sting Patimile
mele. 2 Să nu mă depart de
Tine, Lepădând darul
Tău. Deşteptând sufletul meu,
tot De la Tine-aştept
eu, Să fie conştiinţa
mea Iute ca
privirea; Venind păcatul,
ţine-mă Deştept
totdeauna. 3 Şi rătăcindu-mi
sufletul, Mustre-mă vorba
Ta, Înlătură
piedicile, Doamne, din calea
mea. Fă ca şi cel mai mic
păcat, Să mă doară
cumplit Şi pentru leac
trimite-mă La sângele
sfinţit.