Importanţa examinării
de sine zilnice “Dacă ne-am judeca
singuri, n-am fi judecaţi. Dar, când suntem judecaţi, suntem disciplinaţi de
Domnul, ca să nu fim condamnaţi odată cu lumea.” 1 Corinteni 11:31,
32. Prin aceste cuvinte
apostolul pare să spună că dacă noi ca creştini ne-am critica pe noi înşine,
ne-am examina, ne-am corecta, Domnul n-ar găsi necesar să ne ia la mână şi să ne
judece sau critice. Dar dacă noi nu ne facem această judecare sau criticare,
atunci va fi necesar s-o facă Domnul; căci El ne-a luat în familia Sa, ne-a
făcut fii şi suntem în Şcoala Fiului Său, marele nostru Frate-mai-Mare, pentru a
fi pregătiţi şi instruiţi. Aceasta este Ziua noastră de
Judecată. Obiectivul acestei
disciplinări din partea Domnului nu este să-Şi verse mânia peste noi cauzându-ne
durere; ci este aşa cum spune Apostolul, “ca să nu fim condamnaţi odată cu
lumea”. Noi ne judecăm atunci când ne criticăm conduita, cuvintele — chiar şi
gândurile — şi le verificăm după principiile stabilite în Cuvântul lui Dumnezeu
— dreptate, bunătate, milă, iubire. După cum ne previne Învăţătorul nostru, dacă
constatăm că am greşit, trebuie să lăsăm darul nostru înaintea altarului — mai
întâi trebuie să mergem şi să ne cerem iertare de la cel pe care l-am lezat sau
rănit prin vreun cuvânt sau faptă de nedreptate sau asprime. Apoi putem veni şi
oferi darul nostru. O astfel de cale ne va
forţa, ne va obliga să facem ceea ce este corect. Nu este destul să spunem:
“Ştiu că am greşit; nu trebuia să fac aşa cum am făcut; însă sunt imperfect; nu
pot face doar ce este drept în toate”. Această cale n-ar fi în armonie cu
spiritul textului nostru. Textul nostru arată că dacă facem greşit, avem o
datorie solemnă să îndreptăm, cât putem mai bine. Dacă am avut un gând lipsit
de îndurare împotriva altuia nu este necesar să mergem la acea persoană şi
să-i spunem, căci am putea înrăutăţi situaţia. Dar trebuie să ne judecăm pe noi
înşine în această chestiune şi să ne facem o disciplinare amănunţită. Ar trebui
să ne dăm o lecţie bună, una durabilă. Astfel am fi drepţi în inimă, în
intenţie, aprobaţi de Domnul. Calea potrivită faţă
de alţii Noi înţelegem că voia
Domnului în ceea ce ne priveşte este să ne examinăm cu atenţie gândurile,
cuvintele şi faptele. Dacă aflăm că am lezat pe altul cu limba sau în vreun alt
fel, trebuie să mergem la acea persoană, şi la oricare alta căreia i-am spus, şi
să corectăm, să cerem scuzele potrivite, pedepsindu-ne pe noi înşine — o
pedeapsă pe care să n-o uităm. Dacă pedeapsa cere umilinţă considerabilă, cu
atât mai bine. Dacă neglijăm să ne pedepsim, aceasta ar arăta că nu suntem în
starea potrivită; şi cel mai bun lucru pe care Domnul l-ar putea face pentru noi
ar fi să ne dea o pedeapsă severă. Aceasta s-ar putea să nu vină în aceeaşi zi,
săptămână sau lună. Dar putem fi siguri că dacă nu procedăm corect în acea
problemă, vom ajunge la punctul unde Domnul să ne ia la mână. Dacă El va face
astfel, ne va da unele experienţe grele. Poate cineva ne va face ceva rău sau va
spune ceva rău despre noi, şi Domnul poate permite aceasta. Sau poate permite să
ajungem într-o situaţie care să ne aducă un anumit fel de
pedeapsă. Lumea va fi sub judecată
sau încercare în Veacul viitor. Dacă am fi din lume, judecata noastră specială
ar fi atunci în loc să fie acum. Am face urme în caracterul nostru, care ar cere
lovituri în Dispensaţia următoare. Dar pe cât de sigur este că aparţinem clasei
Bisericii, pe atât de sigur este că trebuie să ne primim judecăţile şi pedepsele
în Veacul prezent. Dacă nu ni le aplicăm, ni le va aplica Stăpânul
nostru. Există o altă Scriptură
care spune că nu trebuie să “judecăm nimic înainte de vreme” (1 Corinteni 4:5).
Aceasta nu se referă la judecarea noastră de sine. Noi nu ne putem judeca pe noi
în sensul de a da o sentinţă în cazul nostru; dar trebuie să ne supraveghem cu
grijă conduita, cuvintele şi gândurile şi să lucrăm cu noi în privinţa
încălcărilor şi ofenselor noastre împotriva altora. Isus a spus: “Îi veţi
recunoaşte după roadele lor”. Aceasta înseamnă că noi trebuie să observăm acest
rod al vieţii pe care îl vedem atât în cazul nostru cât şi al altora — la fraţii
noştri, la vecinii noştri. În mintea noastră trebuie să judecăm şi să dezaprobăm
acţiunile şi cuvintele rele. Ar trebui să spunem: Este bine sau este rău? Ar
trebui să judecăm astfel de chestiuni tot timpul. Nu este de competenţa
noastră să dăm sentinţă Vedem în fiecare zi multe
lucruri în viaţă care nu-I plac Domnului. Îi auzim pe alţii folosind un limbaj
vulgar sau nepotrivit. Vedem fapte de cruzime sau nedreptate. Astfel că putem
judeca aceste lucruri în timp ce trecem prin viaţă şi primim lecţii din ele.
Aceasta nu înseamnă că trebuie să-i judecăm pe oamenii care fac aceste lucruri
şi să hotărâm ce pedeapsă trebuie să primească. Nu suntem nici autorizaţi, nici
competenţi să facem aceasta. Noi nu trebuie să judecăm în ceea ce priveşte
starea inimii, cu excepţia cazurilor unde Cuvântul lui Dumnezeu spune clar că
trebuie să judecăm. Aparenţele sunt foarte adesea înşelătoare şi lucrurile nu
sunt întotdeauna ceea ce par a fi. Domnul ne spune că va
veni timpul când vom fi numiţi judecători ai lumii, dar acel timp nu este acum
şi nu trebuie să anticipăm lucrarea noastră din viitor nici în mintea şi nici în
cuvintele noastre. Nici nu trebuie să repetăm altora ceea ce vedem sau auzim,
ceea ce ar înjosi pe altul în ochii lor, decât în cazul în care a face astfel ar
fi o chestiune de datorie. Dacă ar fi să formulăm judecăţi despre alţii şi să
umblăm spunând ce gândim despre unul sau despre altul, am avea dificultăţi şi am
face un mare rău. Astfel am veni sub dreapta condamnare a Domnului şi în mod
sigur am aduce asupra noastră mustrarea Lui. Deşi apreciem adevărul
cuvintelor Domnului că un pom bun face roade bune, şi deşi putem vedea de multe
ori că în conduita unora este ceva greşit, totuşi noi nu suntem în stare să
judecăm care ar fi pedeapsa potrivită pentru astfel de conduită. Putem şti că
rodul zilnic al vieţii indică starea inimii, dar noi nu trebuie să dăm sentinţă
asupra nimănui. Domnul va lua această decizie. În cuvintele Învăţătorului “Îi
veţi recunoaşte după roadele lor”, El ne dă ideea că numai în
legătură cu cele despre care avem cunoştinţă clară trebuie să luăm o decizie în
mintea noastră. Putem şti că rodul unei anumite vieţi dovedeşte că unul ca
acesta nu este în armonie cu Dumnezeu. Totuşi, nici atunci nu avem dreptul să
dăm o sentinţă în acel caz. Noi nu putem şti ce a putut conduce la acea condiţie
nefavorabilă. “Nici eu însumi nu mă
judec” În ceea ce priveşte
judecarea în cazul nostru, nimeni n-ar fi în stare să ne cunoască inima mai bine
decât noi. Dar sfântul Pavel ne arată că ar trebui să folosim o anumită măsură
de indulgenţă în judecarea chiar şi a noastră proprie. El spune: “Ba încă, nici
eu însumi nu mă mai judec … Cel care mă judecă este Domnul”. Aceasta nu este o
contrazicere a cuvintelor textului nostru, ci gândul lui pare să fie că atunci
când ajungem să ne dăm seama cât de înalt este standardul lui Dumnezeu, putem fi
înclinaţi să ne judecăm prea sever, fără să ţinem cont că am fost născuţi în
nelegiuire. Am putea mai bine să gândim cam în felul următor: Îmi dau seama că
iarăşi n-am reuşit astăzi să trăiesc pe deplin la nivelul pe care l-am sperat.
Mă simt condamnat din cauza aceasta în faţa barei de justiţie a judecăţii mele.
Dar sper că Domnul va putea face ceva îngăduinţă pentru mine în această
chestiune. Am încredere că va găsi motive de scuză pe care eu nu le pot vedea.
Nu sunt sigur câtă îngăduinţă ar trebui; eu nu pot să mă judec cu exactitate.
Ar trebui atunci să
mergem la Tatăl nostru în rugăciune serioasă, spunându-I că ne pare rău că n-am
reuşit să-I slăvim numele mai bine. Ar trebui să cerem meritele sângelui
scumpului nostru Răscumpărător, promiţându-I Domnului că ne vom strădui să facem
mai bine, dacă este posibil, cu ajutorul harului
Său. Există unii copii ai
Domnului care posedă numai o mică măsură de apreciere de sine şi care de aceea
sunt înclinaţi să fie prea severi în a se judeca pe ei înşişi, şi se fac
răspunzători de fiecare imperfecţiune în modul cel mai strict. Aceştia ar trebui
să încerce să se judece în mod drept. Toată judecata ar trebui să fie dreaptă,
chiar şi atunci când noi înşine suntem vinovaţi. Dreptatea este temelia tronului
Domnului. Niciodată să nu pierdem din vedere faptul că avem acoperirea hainei
dreptăţii Mântuitorului nostru şi Scaunul Îndurării, la care trebuie să mergem
în fiecare zi pentru curăţire de fiecare întinăciune. Dar este nu numai
potrivit, ci de fapt şi o datorie să ne examinăm zilnic şi să căutăm să ne ţinem
corpul în supunere faţă de mintea noastră nouă. Făcând astfel, şi cerând astfel
zi de zi, noapte de noapte aplicarea meritului Răscumpărătorului nostru ca să ne
acopere greşelile din neştiinţă, vom fi ţinuţi în iubirea şi aprobarea Tatălui
şi nu vom avea nevoie de atâta corectare de la
Domnul. Acest bilanţ zilnic al
nostru, observarea câştigurilor şi pierderilor noastre ca Noi Creaturi în
Cristos, şi cum şi unde ni s-au întâmplat acestea în lupta noastră continuă cu
toţi duşmanii noştri spirituali dinăuntru sau dinafară, se va dovedi în mod
sigur folositor fiecărui copil al lui Dumnezeu care se analizează astfel pe sine
în frică de Domnul, doritor numai să placă Tatălui său din cer, să devină tot
ceea ce Dumnezeu doreşte în privinţa lui — un sfânt cu
adevărat. R — 5519 / august
1914 C. M.
245 1 Du-mă la izvorul,
de-unde Curge-a vieţii apă,
La Golgota unde trece,
Setea mea sufletească.
Corul Du-mă la izvorul,
La apa lui curată,
Sângele lui Isus
Alb ca neaua mă spală.
2 Du-mă la izvorul, unde
Cade jos tot păcatul;
Şi de orice legătură
Se mântuie sufletul.
3 Du-mă la izvorul, unde
Şi eu mă voi curăţi;
În valul acestei ape,
De tot mă voi
înnoi.