“CĂCI ZILELE SUNT
RELE" “Luaţi seama deci să umblaţi cu băgare
de seamă, nu ca nişte neînţelepţi, ci ca nişte înţelepţi. Răscumpăraţi vremea,
căci zilele sunt rele." — Efeseni 5:15,16 (trad. Cornilescu;
n. e.). (Articolul următor, scris
şi publicat de Pastorul Russell în 15 martie 1898, este încă foarte potrivit şi
mişcător şi astăzi. De aceea îl recomandăm tuturor cititorilor acestei
reviste). Cuvântul (din traducerea engleză) “circumspect", (în română “cu băgare de
seamă"), este format din circum, care înseamnă jur împrejur, şi
din spectus, care înseamnă a privi, a veghea. Calea creştinului
adevărat este atât de îngustă, atât de înconjurată de probe, capcane şi viclenii
ale celui rău, încât dacă umblăm nepăsători (să nu spunem într-un mod rău), vom
fi într-un mare pericol de cădere. Se cere nu numai să privim peste tot în jurul
nostru la tot pasul, ci mai mult, se cere să fim înţelepţi — mai înţelepţi decât
semenii noştri pământeşti — înţelepţi cu înţeleciunea care vine de sus, care
este curată, paşnică şi iubitoare; totuşi înainte de toate loiali Domnului şi
Cuvântului Său. Ca
centru, unde vin prin poştă informaţii despre încercările şi greutăţile prin
care mulţi din poporul Domnului sunt chemaţi să treacă, suntem în poziţia de a
şti că încercările lor sunt mai numeroase şi mai severe decât, cel puţin, cu un
timp îndelungat înainte. Cereri pentru rugăciune, în favoarea lor şi pentru sfat
cu privire la calea Domnului, vin aproape cu fiecare poştă, de la cei
încercaţi care sunt dornici să “umble cu băgare de seamă". Acestora le răspundem
bucuroşi, cum putem mai bine — indicând liniile scripturale care trebuie să-i
conducă pe toţi cei care doresc să umble cu Domnul. Acum dorim să atragem atenţia asupra unor principii generale, aplicabile
fiecărui membru al corpului lui Cristos, din orice timp: şi în special necesare
a fi amintite şi practicate acum, din cauza activităţii speciale a adversarului
nostru — “căci zilele sunt rele". De aceea s-ar părea că aşa cum a fost în
“secerişul" Veacului Iudaic, aşa este şi în “secerişul" Veacului Evanghelic,
împotrivirea predomină nu numai în sinagogi, din partea Cărturarilor şi a
Fariseilor, ci şi în cercul familial — între părinţi şi copii şi între soţ şi
soţie — şi printre poporul Domnului. Şi în măsura în care adversarul caută să
provoace certuri, fiecare dintre consacraţi să fie mai mult în gardă să nu
ofenseze pe cât se poate, nici în cuvânt, nici în faptă. “Umblaţi cu băgare de
seamă … căci zilele sunt rele" — zile de încercare şi probare
specială. Reguli folositoare pentru viaţa
zilnică Regulile pe care le recomandăm sunt
următoarele: I.
Fiecare să hotărască să-şi vadă de treburile sale. Poruncile Scripturii cu privire la aceasta ne previn să nu fim
amestecători în treburile altora. Fiecare om cu experienţă în viaţă a învăţat că
aceasta este o regulă bună; totuşi puţini umblă cu băgare de seamă, potrivit
acestei reguli. Dacă noi nu avem destul de lucru cu afacerile noastre şi cu
serviciul Domnului ca să ne fie ocupate mâinile, timpul şi gura este ceva greşit cu noi, care necesită
rugăciune şi studiu atent al Cuvântului divin ca să ne
îndrepte. Aceasta nu înseamnă că vom fi nepăsători faţă de binele altora care se
află în grija noastră, sau pentru care suntem răspunzători în vreo măsură; dar
chiar când facem ceva pentru aceştia, trebuie să fim atenţi să recunoaştem
drepturile lor şi drepturile altora, şi în special să fim atenţi să nu depăşim
drepturile noastre. Să nu uităm niciodată că dreptatea trebuie să guverneze în intervenţiile
noastre în afacerile altora, deşi putem să nu cerem dreptate deplină în privinţa
intereselor noastre, ci să exercităm milă. II.
Noi trebuie să avem multă răbdare cu alţii şi cu greşelile lor — mai multă decât
faţă de noi şi de neajunsurile noastre. Când ne amintim că din cauza căderii întreaga lume este nesănătoasă
mintal, fizic şi moral, aceasta ar trebui să ne facă foarte atenţi faţă de
slăbiciunile lor. Deoarece Domnul
cu atâta îndurare este dispus să ne acopere neajunsurile cu meritul sângelui Său
preţios, noi nu putem face mai puţin decât să fim foarte “miloşi" şi să avem
compasiune iubitoare faţă de alţii — chiar dacă slăbiciunile lor sunt mai mari
sau diferite de ale noastre. Această regulă generală este în special aplicabilă
faţă de copiii noştri. Defectele lor au venit într-o oarecare măsură de la voi
sau prin voi; de aceea, în comportamentul faţă de slăbiciunile lor trebuie să
procedaţi întocmai cum aţi corecta greşelile voastre proprii — serios, riguros
pentru corectarea lor în dreptate, dar cu simpatie, milă şi iubire.
III. Nu fiţi prea sensibili şi repede ofensaţi. Priviţi amabil şi
caritabil cuvintele şi faptele altora. O uşoară desconsiderare sau refuz ar
putea uşor trece neobservate — acoperite cu haina generozităţii şi iubirii. O
ofensă serioasă trebuie privită ca neintenţionată, şi întrebarea trebuie
pusă cu blândeţe în cuvinte care să nu stârnească mânie, în cuvinte “cu har,
drese cu sare”. În majoritatea cazurilor se va dovedi că nu s-a intenţionat nici
o ofensă. Această regulă din Scripturi vine sub instrucţiunea să nu ne complăcem în
“bănuieli rele” — imaginându-ne intenţii şi motive rele în spatele cuvintelor şi
faptelor altora. “Bănuiala rea” este clasificată de către apostol ca fiind
contrară cuvintelor Domnului nostru Isus, contrară evlaviei şi de acelaşi spirit
cu invidia şi cearta — dintr-o minte stricată, fapte ale cărnii şi ale
diavolului. 1 Timotei 6:3-5; Galateni 5:19-21. Iubiţi legea
spiritului Cealaltă latură a acestui subiect este arătată prin îndemnul apostolului
în privinţa elementelor spiritului iubirii, de care este conceput poporul
Domnului şi pe care trebuie să-l cultive zilnic, a cărui dezvoltare este una din
dovezile principale că sunt “biruitori”. El zice: “Dragostea este îndelung
răbdătoare, este plină de bunătate … nu se aprinde de mânie, nu se gândeşte
la rău … suferă toate, crede îîn mod favorabilş toate, nădăjduieşte toate,
rabdă toate”. S-ar putea comenta că o astfel de dispoziţie ar putea fi impusă frecvent
de către cei înclinaţi spre rău. Răspundem că acei care au acest spirit al
iubirii nu sunt neapărat mărginiţi sau slabi: experienţele lor în cultivarea
acestui grad al iubirii le-au servit să-i dezvolte şi să-i facă să aibă “o
înţelegere vie şi frică de Domnul”
(Isaia 11:3; traducerea K. J. — n. t.). Ei vor fi precauţi acolo unde
există chiar şi o aparenţă a răului, în timp ce evită să atribuie intenţii rele
până când sunt forţaţi să le accepte pe baza unor dovezi neîndoielnice. În afară
de aceasta, ar fi mult mai bine să-şi asume unele riscuri mărunte şi să sufere
ceva pierderi uşoare, decât să acuze chiar şi o persoană nevinovată. Şi Domnul
care a îndrumat acest curs este în stare să ne compenseze orice pierderi pe care
le-am avut prin urmarea sfatului Său. El poate şi vrea să facă toate aceste
experienţe să lucreze împreună pentru binele celor care-L iubesc. El pune
ascultarea de aranjamentele Sale întâi (chiar înainte de jertfă), zicând:
“Voi sunteţi prietenii Mei, dacă faceţi ceea ce vă poruncesc Eu”.
Oricine neglijează poruncile Domnului cu privire la “bănuielile rele" îşi
ţese o plasă în care se prinde singur, oricât de precaut ar umbla în alte
privinţe, căci o inimă plină de îndoieli şi suspiciuni faţă de semenii săi este
mai mult de jumătate gata să se îndoiască şi de Dumnezeu. Spiritul de amărăciune
şi de acreală este în luptă cu Spiritul Domnului, cu spiritul iubirii; ori unul
ori altul trebuie să învingă. Trebuie să ne eliberăm de spiritul rău, altfel el
murdăreşte noua creatură şi o face “dezaprobată". Dimpotrivă, dacă noua natură
învinge, ca un “biruitor", o va face în acest mod: dacă presupunerile rele sunt
învinse, jumătate din lupta împotriva dificultăţilor şi ispitelor prezente este
câştigată. Presupunerile sunt din inimă şi ne duc fie la cuvinte şi fapte bune,
fie la cuvinte şi fapte rele. IV.
Dacă aţi fost calomniaţi puteţi explica, să vă îndreptăţiţi în public sau
privat; dar evitaţi, neapărat, să faceţi mai mult de atât. Dacă răspundeţi prin
calomnie, dublaţi răul. Nimeni să nu răsplătească rău pentru rău; nu, nici chiar
dacă ceea ce ai spune tu ar fi adevărat, în timp ce ceea ce a spus aproapele tău
a fost minciună. Şi contrazicând şi explicând acuzaţiile false, aduceţi-vă
aminte să nu treceţi dincolo de aceasta şi să faceţi contraacuzaţii împotriva
defăimătorului vostru; pentru că astfel şi voi veţi deveni defăimători.
Regula de aur Aceasta este regula scripturală. Noi trebuie să facem altora cum am
dori ca alţii să ne facă nouă şi nu cum ne fac. Răul făcut nouă nu va
justifica niciodată răul făcut de noi. Adevăraţii copii ai lui Dumnezeu nu
trebuie să aibă nici o simpatie faţă de înşelările lui Satan: “Fă rău că poate
rezulta bine". Dar în timp ce nici o scriptură nu ne interzice să lămurim
erorile şi declaraţiile false ale calomniatorilor, experienţa dovedeşte că dacă
noi l-am urmări pe Satan şi pe servitorii săi înşelaţi ai nedreptăţii peste tot,
să contrazicem fiecare critică contrară şi fiecare declaraţie rea, am fi mai
mult decât ocupaţi. Şi dacă Satan ne-ar găsi dispuşi să facem aceasta, fără
îndoială el ar conduce astfel de urmărire şi ne-ar pune piedici ca să nu avem
deloc timp pentru a spune veştile bune de bucurie mare; astfel el ar obţine o
victorie şi noi am pierde o victorie. Mai
degrabă să încredinţăm reputaţia noastră Domnului, ca o parte a sacrificiului pe
care l-am pus la picioarele Sale, atunci când I-am încredinţat toate în supunere
la “chemarea" de a alerga cursa pentru marele premiu al chemării noastre de sus.
Dacă astfel suferim unele pierderi ale reputaţiei, datorită deciziei noastre de
a nu neglija afacerile Împărăţiei luptând pentru nimicurile noastre, putem fi
siguri că El va socoti ca fiind suferite pentru Cristos; şi cu atât mai
mare va fi răsplata noastră în cer, când lupta va fi terminată şi biruitorii vor
fi încoroanaţi. Între timp însă, se cuvine ca fiecare din poporul Domnului să fie cât se
poate de atent la fiecare pas al
căii sale. Să ne amintim că în măsura credincioşiei şi zelului cu care lăsăm să
strălucească lumina, vom avea opoziţia rea a marelui nostru Adversar care caută
să întoarcă, să sucească, să deformeze şi să schimbe culoarea fiecărui cuvânt şi
faptă a noastră — pentru că acuzatorul fraţilor nu poate să găsească învinuiri
adevărate; şi pentru că el este extrem de violent împotriva servitorilor umiliţi
ai adevărului, aşa cum a fost împotriva Servitorului Principal — Domnul nostru.
Să nu uităm că El a fost răstignit ca un încălcător al legii, la cererea celor
proeminenţi din biserică şi vândut lor de către unul dintre proprii Săi
ucenici. “Uitaţi-vă bine la Cel care a suferit din partea păcătoşilor o
împotrivire aşa de mare faţă de Sine, ca nu cumva să vă pierdeţi inima şi să
cădeţi de oboseală în sufletele voastre", când sunteţi atacaţi de adversar —
oricine ar fi agenţii lui şi oricare ar fi armele lor. El nu ne poate face rău,
ci numai să ne crească reputaţia în ochii Domnului, dacă îndurăm cu
credincioşie; şi el nu poate să ne facă nici un rău exterior pe care Dumnezeu să
nu-l poată conduce spre binele cauzei Sale — chiar dacă acest bine uneori
poate însemna “cernerea" plevei şi a neghinei din
grâu. V.
Vorbirea de rău, bârfa şi defăimarea sunt strict interzise pentru poporul lui
Dumnezeu, fiind cu totul contrare spiritului iubirii — chiar dacă acel lucru rău
este adevărat. Pentru a împiedica orice ar fi de natura defăimării, Scripturile
marchează cu grijă numai un singur mod de a repara nedreptăţile, în Matei
18:15-17. Chiar şi creştinii avansaţi par să fie complet în ignoranţă de această
reglementare divină, şi de aceea creştinii declaraţi sunt adesea cei mai
pronunţaţi bârfitori. Totuşi aceasta este una din puţinele porunci specifice,
date de Domnul nostru; şi luată în legătură cu declaraţia, voi sunteţi ucenicii
Mei, dacă faceţi ce vă poruncesc, încălcarea ei constantă dovedeşte că
mulţi nu sunt foarte avansaţi în ucenicie. Să urmăm calea
Domnului Să
privim cu atenţie această regulă care, dacă ar fi urmată, ar împiedica
pălăvrăgeala, “vorbirea de rău”, “defăimarea”. Prima ei prevedere, o discuţie numai între părţi, implică
sinceritate din partea acuzatorului care gândeşte că a suferit, şi pe care aici
îl vom numi A. Implică să nu gândească rău despre cel acuzat, pe care îl vom
numi B. Ei se întâlnesc ca “fraţi”, fiecare gândind că el are dreptate, să
discute chestiunea; să vadă dacă pot ajunge la aceeaşi vedere. Dacă ei sunt de
acord, totul este bine; problema este rezolvată; pacea predomină; ruptura care
ameninţa a fost evitată şi nici unul nu este cel mai
înţelept. Dacă ei nu pot fi de acord, A nu poate începe un scandal relatând
versiunea lui — nici chiar prietenilor de încredere nu le poate destăinui
chestiunea şi să zică: “Nu spune nimănui; şi în special să nu zici că eu ţi-am
spus”. Nu; chestiunea este “între tine şi el (A şi B)
singur”. Dacă A consideră chestiunea importantă, aşa încât să
vrea să urmărească subiectul mai departe, are o singură cale deschisă, şi anume,
să le ceară altor doi sau trei să meargă cu el la B să asculte cazul de ambele
părţi şi să spună judecata lor în privinţa părţilor corecte şi greşite. Aceştia
trebuie să fie aleşi (1) ca persoane cu un caracter, o înţelepciune şi o minte
sănătoasă în care A ar avea încredere, în cazul că aceştia ar favoriza punctul
de vedere al lui B. (2) Trebuie aleşi în ideea ca B să le aprecieze sfatul, dacă
judecata lor ar fi în favoarea lui A. Ar
fi însă cu totul împotriva spiritului dreptăţii şi, de asemenea, împotriva
spiritului instrucţiunilor Învăţătorului, de aici, ca A să “discute” cu câţiva
prieteni dintre care el ar dori să aleagă pe aceşti “doi sau trei martori”, ca
să se asigure că i-ar favoriza varianta (fără să audă cealaltă variantă) şi ar
merge la discuţii prejudiciaţi — cu gândul deja hotărât împotriva lui B.
Nu; chestiunea este între A şi B singuri, până când doi sau trei ar fi
aduşi să audă ambele părţi ale disputei în prezenţa ambelor
părţi. Să ajute, nu să
rănească Dacă judecata “fraţilor” este împotriva lui B, el ar trebui să-i asculte,
să le accepte opinia ca fiind cea justă, raţională — dacă nu implică vreun
principiu la care nu poate consimţi în mod conştient. Dacă “fraţii” văd
chestiunea din punctul de vedere al lui B, A trebuie să conchidă că după toate
probabilităţile el a greşit; şi, dacă nu-l împiedică conştiinţa, să accepte
poziţia şi să-şi ceară scuze de la B şi de la fraţi pentru deranjul cauzat de
judecata sa slabă. Dar nici una dintre părţi nu este liberă să bârfească şi să
spună chestiunea “confidenţial” altora. Dacă decizia ar fi împotriva lui A, şi el ar gândi totuşi că a fost lezat
şi nu i s-a făcut dreptate printr-o alegere slabă a sfătuitorilor, el ar putea
(fără a încălca principiile aşezate de Domnul nostru) să cheme alţi sfătuitori
şi să procedeze ca înainte. Dacă decizia lor ar fi împotriva lui, sau dacă ar
simţi că nu se poate încrede în judecata nimănui, temându-se că toţi l-ar
favoriza pe B, el ar trebui să-şi dea seama că cel puţin în parte necazul lui
este îngâmfarea, şi ar face bine să postească şi să se roage şi să studieze mai
atent liniile şi principiile dreptăţii. Dar A n-a obţinut nici un drept să spună
ceva Bisericii sau altcuiva, nici în public nici în particular. Dacă spune,
aceasta îl marchează imediat ca neascultător de Domnul şi pus în mişcare de un
spirit rău, un spirit carnal — contrar spiritului adevărului, spiritului
iubirii. Dacă comitetul decide în parte împotriva lui B şi numai în parte în
favoarea lui A, fraţii (A şi B) să se străduiască să vadă astfel lucrurile şi să
aranjeze chestiunile amical. În acest caz n-ar fi nimic de spus în privinţa
problemei — nimic ce nu-i priveşte pe alţii. Dacă comitetul decide cu totul împotriva lui B şi cu totul în favoarea
lui A, şi dacă B neglijează să repare răul făcut sau să înceteze a-l leza pe A,
acesta din urmă nu este totuşi liber să bârfească; şi nu sunt nici fraţii din
comitet. Dacă A consideră chestiunea suficient de importantă ca să justifice mai
departe acţiunea, există numai o cale deschisă: el şi comitetul pot pune
chestiunea în faţa Bisericii. Atunci Biserica va asculta chestiunea, ambele
părţi, şi oricare (A sau B) va refuza să recunoască sfatul Bisericii va
fi considerat după aceea şi va fi tratat de către toţi ca un străin — nu ca unul
din Biserică, să nu aibă părtăşie cu el; ca mort, până când se va căi şi se va
reforma. Datoria unui membru nu poate fi preluată de altul — fiecare trebuie să
facă pentru sine potrivit regulii Domnului. Dar dacă în încălcarea poruncii
Domnului o chestiune devine scandal şi tulbură Biserica şi o face de ruşine în
ansamblul ei, atunci reprezentanţii grupului, aleşi în mod potrivit, trebuie să
preia chestiunea. Ei trebuie să investigheze nu numai pe cei de la care a pornit
acea dificultate, ci cu aceeaşi străduinţă să investigheze şi pe adevăraţii
tulburători care au răspândit scandalul şi să-i
mustre. Dar
orice mustrare trebuie să fie cu iubire, amintindu-şi că toţi suntem imperfecţi
în unele privinţe. În fiecare caz, obiectivul trebuie să fie a corecta,
nu a pedepsi. Domnul singur are autoritatea să pedepsească.
Cel mult, Biserica poate să-şi retragă părtăşia pentru un timp cu cel care nu se
căieşte şi trebuie tot aşa de public să o restabilească, atunci când este
vizibilă căinţa. Scopul urmărit de Domnul este iubirea, bucuria, pacea noastră,
şi acestea trebuie să le urmărim ca ucenici ai Săi. Orice alt curs va aduce în
mod sigur daună. Astfel a păzit Domnul pe ucenicii Săi adevăraţi de păcatul insidios al
defăimării, care duce mai departe la alte fapte mai mari ale cărnii şi ale
diavolului, şi opreşte creşterea în adevăr şi în spiritul iubirii. Şi să
observăm, de asemenea, că acei care ascultă defăimările şi astfel
încurajază pe defăimători în calea lor greşită, sunt părtaşi la faptele lor
rele; parteneri vinovaţi în încălcarea poruncilor Învăţătorului. Poporul
adevărat al lui Dumnezeu trebuie să refuze a asculta defăimările, şi să-i indice
încălcătorului spre Cuvântul Domnului şi spre singura metodă autorizată
acolo. “Suntem noi mai înţelepţi decât Dumnezeu?” Experienţa ne învaţă că nu
putem avea încredere în judecata noastră şi suntem pe teren sigur numai atunci
când urmăm necondiţionat vocea Păstorului. Mai bine mustraţi-i în
iubire Dacă vreun frate sau vreo soră încep să vă spună ceva rău despre alţii,
opriţi-i imediat, amabil dar ferm. “Nu luaţi deloc parte la lucrările
neroditoare ale întunericului, ci mai degrabă dezaprobaţi-le.” Refuzaţi
să luaţi parte la această încălcare a poruncilor Domnului nostru, care face mare
rău în Biserică. Presupunând că fratele sau sora sunt numai “prunci” în Cristos,
în cele spirituale, atrageţi atenţia asupra regulii Domnului privind acest
subiect, din Matei 18:15 şi 1 Timotei 5:19. Dacă conversaţia nu vă este adresată
vouă, ci numai aţi auzit-o, arătaţi-vă prompt dezaprobarea
retrăgându-vă. Dacă, după ce aţi atras atenţia asupra poruncii Domnului în privinţa
acestui subiect defăimătorul totuşi persistă în “vorbire de rău”, “defăimare”,
şi vă spune “bănuiala rea”, mustraţi-l mai aspru, zicând în timp ce plecaţi: Nu
pot, nu trebuie să te ascult; căci dacă te-aş asculta, aş fi la fel de vinovat
ca tine — încălcând porunca Domnului. Şi chiar dacă ar fi să-ţi ascult povestea,
n-aş putea-o crede; căci creştinul care nu respectă cuvântul şi nu urmează
planul Lui de reparare a nedreptăţii, dă dovadă de atât de puţin Spirit al
Domnului încât nu se poate avea încredere în cuvântul lui. Cel care deformează
şi ocoleşte cuvintele Domnului, nu va ezita să deformeze şi să denatureze
cuvintele şi faptele confraţilor ucenici. Dacă în vreo măsură ascultaţi astfel
de conversaţie sau exprimaţi “aprobare” faţă de ea sau faţă de flecar sau
defăimător, vă faceţi părtaşi la păcat şi la toate consecinţele lui; şi dacă o
“rădăcină de amărăciune” se dezvoltă astfel, foarte probabil sunteţi unul din
cei “întinaţi de ea". Evrei 12:15. Calomniatorii sunt
hoţi Un
defăimător este un hoţ, potrivit standardului lumii,după cum a scris
Shakespeare: “Cel ce-mi fură punga îmi fură un gunoi, dar cel ce-mi fură
reputaţia, îmi ia ceea ce pe el nu-l îmbogăţeşte, dar pe mine mă sărăceşte de
tot ”. După standardul creştin,
încă mai înalt, aşa cum este exprimat de către Marele Învăţător, calomniatorii
sunt ucigaşi. (Vezi Matei 5:22 şi 1 Ioan 3:15.) Văzută astfel, însăşi
sugestia de a calomnia trebuie evitată, ca fiind din spiritul lui Satan. — Ioan
8:44. VI.
Poporul Domnului trebuie să se păzească de mândrie aşa cum ar evita o plagă
mortală. Această regulă, întotdeauna bună şi bine susţinută de Scriptură, pare
deosebit de necesară pentru toţi cei care sunt binecuvântaţi cu lumina
adevărului din prezent. Aceasta poate să pară ciudat: ne putem gândi că primind
idei atât de măreţe despre caracterul şi planul lui Dumnezeu îl va face pe
poporul Său să se simtă mai neînsemnat şi mai umilit, mai dependent de bunătatea
divină, mai încrezător în Dumnezeu şi mai puţin încrezător în ei înşişi. Şi
acesta ar trebui să fie efectul întotdeauna: dar vai, cu foarte mulţi nu este
aşa. Mulţi ajung să creadă că această cunoştinţă a Planului Veacurilor îi
dovedeşte în mod special înţelepţi sau mari sau buni: ei par să uite că Dumnezeu
ascunde adevărul de cei înţelepţi şi mari — că nimeni nu trebuie să se laude
înaintea Lui. Ei iubesc adevărul în mod egoist, aşa cum îşi iubesc negustorii
marfa, pentru câştigul pe care-l pot obţine din el. Dacă nu pot spera la bogăţie
în schimbul adevărului, pot spera la o mică faimă — să pară mai înţelepţi decât
alţii, ca să-l împartă în fragmente şi astfel să-şi continue faima de
înţelepciune şi să-şi mulţumească mândria sau orgoliul. Astfel de oameni fac
puţin ca să ajute la răspândirea adevărului din prezent. Dacă nu pot evita,
atunci menţionează Zorile Mileniului sau Turnul de Veghere al Sionului sau Umbrele
Tabernacolului sau Hrană pentru Creştinii cugetători sau Ce spun
Scripturile despre iad sau Ce spun Scripturile despre spiritism; dar
când fac aşa, de obicei o fac cu ceva observaţie de dezapreciere; ca de exemplu,
că “ei nu sunt de acord cu multe lucruri", sau că ei “nu-şi pun nădejdea în
oameni, ci merg direct la Cuvântul lui Dumnezeu". Har pentru cei umiliţi Să
ne păzim de astfel de oameni; mai devreme sau mai târziu, dacă nu se reformează,
vor părăsi cu desăvârşire calea şi vor face daună mai mare decât au ajutat
vreodată. Dumnezeu nu vrea ca astfel de oameni să slujească în cauza Sa şi în
mod sigur va permite ca orgoliul lor să-i poticnească — oricât de mare ar fi
capacitatea lor naturală — şi în general oameni cu o capacitate reală sau
închipuită sunt astfel atinşi de spiritul mândriei şi vanităţii. Dumnezeu se
împotriveşte celor mândri, dar Îşi arată favoarea celor smeriţi. Noi cerem
fiecărui cititor al publicaţiilor noastre să fie martor al faptului că
autorul niciodată nu s-a lăudat cu înţelepciunea sau
originalitatea sa, nici public nici privat. Noi ne-am lăudat în adevăr
şi vom continua să ne lăudăm cu el — că nici o filozofie omenească nu poate
adăuga apă în fântâna bogată a adevărului; dar noi niciodată nu ne-am lăudat că
suntem autorul lui. Din contră, fiindcă nu noi l-am inventat, ci fiindcă
Dumnezeu l-a descoperit “la timp" ca “hrană la timp" şi fiindcă este cu mult mai
minunat decât am fi putut crea sau inventa noi sau orice altă fiinţă omenească,
avem încredere că Autorul şi Descoperitorul lui este nimeni altul decât
Dumnezeu. Dacă prin harul lui Dumnezeu am fost folosiţi de El în oarecare măsură ca
să servim altora adevărurile secerişului din prezent, ne bucurăm de
serviciu, şi vom continua să ne străduim să fim credincioşi în
isprăvnicia noastră; dar în ceea ce priveşte îngâmfarea datorită acestuia, nu
vedem nici un loc sau motiv. Suntem foarte conştienţi că Învăţătorul nostru ar
fi putut găsi uşor pe mulţi alţii care să fie potriviţi şi vrednici de acest
serviciu, şi mulţi mai capabili din punct de vedere natural; de aceea, putem
numai presupune că aici, ca în trecut, “Dumnezeu a ales lucrurile nebune ale
lumii, ca să facă de ruşine pe înţelepţi … Dumnezeu a ales lucrurile slabe ale
lumii, ca să facă de ruşine pe cele tari … pe cele dispreţuite şi lucrurile care
nu sunt, ca să nimicească pe cele ce sunt; pentru ca nimeni să nu se laude
înaintea lui Dumnezeu." (1 Corinteni 1:27-29). De
aceea îi prevenim pe toţi cei care prin îndurarea lui Dumnezeu au fost scoşi din
întuneric la lumina Sa minunată, să umble în acea măsură, cu atât mai umiliţi
înaintea Domnului: pentru că dacă lumina primită ar deveni întuneric, cât de
mare ar fi întunericul şi cât de fără speranţă ar fi starea! Pentru aceştia, cum
declară apostolul, ar fi mai bine să nu fi cunoscut niciodată calea vieţii. Dacă
sarea îşi pierde gustul, nu este mai bună decât
nisipul. “Ferice de cei cu inima
curată" VII. Fiţi curaţi: menţineţi
o conştiinţă fără vină înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor. Începeţi cu inima —
cu gândurile; nu întreţineţi nici un gând care în vreun sens al cuvântului ar fi
rău. Ca să vă asiguraţi de aceasta, Cristos Isus să vă fie modelul fixat bine şi
mult în mintea voastră. Când se impune răul asupra voastră, fie din exterior fie
din interior, ridicaţi-vă inima spre El în rugăciune, pentru harul de ajutor
promis în orice timp de lipsă. Ţineţi constant, aproape de voi, gândul şi
rugăciunea, “Primeşte cu bunăvoinţă cuvintele gurii mele şi cugetarea inimii
mele, Doamne, Stânca mea şi
Răscumpărătorul meu!” VIII. În timp ce adunăm
şi căutăm să urmăm diferitele porunci specifice ale Scripturilor, să căutăm tot
mai mult să înţelegem şi să venim în armonie cu principiile care stau la
baza legii divine: aceasta ne va ajuta să judecăm ce este corect şi greşit
în acele cuvinte, gânduri şi fapte ale noastre, care nu sunt anume specificate
în Cuvântul Domnului. Într-adevăr, pe măsură ce ajungem să înţelegem şi să fim
în armonie cu principiile legii divine, în acea măsură ajungem la spiritul
Cuvântului divin. Vezi Psalmul 119:97-105. IX. Feriţi-vă de o
dispoziţie de ceartă şi de găsire de greşeli care este contrară Spiritului sau
dispoziţiei lui Cristos — contrară iubirii. Se cere o anumită măsură
de curaj combativ pentru învingerea lumii, cărnii şi diavolului cu diferitele
lui capcane, şi această dispoziţie de luptă poate deveni un ajutor valoros
pentru noi şi pentru cauza Învăţătorului, dacă este îndrumată corect şi înţelept
— împotriva păcatului, mai întâi din noi înşine şi apoi din alţii; dacă este
folosită pentru Domnul şi pentru poporul Său, şi împotriva lui Satan şi a
puterilor lui de întuneric şi superstiţie. În Scripturi aceasta se numeşte a
lupta lupta bună; şi cu toţii trebuie să fim soldaţi îndrăzneţi în această
bătălie pentru dreptate şi adevăr, apărând iubitor onoarea Căpitanului nostru şi
libertăţile poporului Său. Luptaţi lupta bună Dar o astfel de folosire
bună a combativităţii noastre nu-i este plăcută prinţului acestei lumi, şi el va
căuta să împiedice ceea ce nu poate folosi în mod direct. În consecinţă, el
caută să facă combativitatea la unii să pară o virtute principală: el îi
încurajează să lupte cu oricine şi cu orice — cu fraţii, mai mult decât cu
puterile întunericului — cu cei din biserica nominală mai mult decât cu erorile
şi ignoranţa care-i orbeşte şi-i face să fie aşa cum sunt. De fapt, dorinţa lui
este să ne facă să “luptăm împotriva lui Dumnezeu”.
Să fim în gardă la acest
punct. Întâi să ne judecăm pe noi înşine, ca nu cumva să aruncăm o
piatră de poticnire în faţa altora: să distrugem în inima noastră spiritul rău
care caută să facă munţi din mărunţişuri şi să ne facă să fim greu de mulţumit
şi certăreţi pentru lucruri mici şi neesenţiale. “Cine este stăpân pe sine
preţuieşte mai mult decât cine cucereşte o cetate.” Să ne păzim ca apărarea
adevărului, de către noi, să nu fie din motive de mărire personală, ci din
iubire pentru adevăr, iubire pentru Domnul şi iubire pentru poporul Său, fraţii.
Dacă iubirea este spiritul sau motivul îmbolditor, ea se va arăta în consecinţă,
prin eforturi iubitoare, blânde, răbdătoare, smerite, faţă de confraţii
servitori; şi să fim “blânzi cu toţi”. Să lăsăm ca “sabia Duhului … Cuvântul lui
Dumnezeu” să facă toată tăierea. X. Atenţie la toate
gândurile, sentimentele şi condiţiile direct sau indirect legate de răutate,
invidie, ceartă, ură. Nu le daţi nici un loc în inima voastră, nici măcar pentru
un moment; căci în mod sigur vă vor face mare daună, în afară de faptul
că vor dăuna şi altora. Păstraţi-vă inima, voinţa, intenţiile şi dorinţele pline
de iubire faţă de Dumnezeu şi faţă de toate creaturile Sale — cel mai fierbinte
faţă de Dumnezeu şi proporţional faţă de toţi cei care au Spiritul Lui şi umblă
pe calea indicată de El. XI.
Nu vă încredeţi în conştiinţa voastră. Dacă aceasta ar fi fost un ghid
suficient, atunci nu aţi avea nevoie de Scripturi. Majoritatea oamenilor sunt ca
şi cum n-ar avea conştiinţă, deoarece ei sunt orbi faţă de principiile şi legile
lui Dumnezeu, date pentru îndrumarea conştiinţei. Şi într-o situaţie mai rea
decât aceştia sunt cei menţionaţi în 1 Timotei 4:2. Deci nevoia urgentă este să
fim cu mare atenţie la cuvântul lui Dumnezeu şi să umblăm cu băgare de
seamă potrivit luminii acestuia. XII. Nu fiţi îndrăzneţi, decât pentru dreptate şi adevăr. În ceea ce vă
priveşte, păstraţi o frică reverenţioasă — nu cumva să păcătuiţi şi să-i
displăceţi Domnului şi să pierdeţi marea răsplată — “premiul chemării cereşti".
Aproape toţi care “cad", întâi pierd toată frica şi devin siguri de ei.
Ei uită că numai “dacă aveţi din belşug aceste lucruri", “nu veţi aluneca
niciodată" (2 Petru 1:5-10). “Să ne temem deci ca nu cumva, fiind făcută o
făgăduinţă pentru intrarea în odihna Lui, nici unul dintre voi să nu pară că a
rămas în urmă." (Evrei 4:1). În parte, tocmai din cauza pierderii acestui
respect potrivit, “este cu neputinţă … să fie reînnoiţi spre
pocăinţă". Turnul de Veghere din 15.
07. 1905 [3593]