“MULŢUMIŢI-VĂ CU CE
AVEŢI"
“Mulţumiţi-vă cu ce aveţi acum, căci
El Însuşi a zis: “Nicidecum n-am să te las, cu nici un chip nu te voi părăsi”.
Aşa că putem zice plini de încredere: “Domnul este ajutorul meu, nu mă voi teme: ce
mi-ar putea face omul?”" — Evrei 13:5, 6
Sfat rău, sfat foarte
rău, zice domnul Înţeleptlumesc; fiindcă nu a fost urmat acest sfat am
făcut noi, cei din America, astfel de progres în ultimul secol. Pentru că
muncitorii din Statele Unite sunt ambiţioşi, energici şi nu se mulţumesc
cu ceea ce au, ci tot timpul încearcă să facă două fire de iarbă să crească unde
înainte creştea numai unul, şi să depună zece dolari în bancă unde înainte era
depus unul, de aceea naţiunea noastră a păşit rapid în frunte şi a
devenit cunoscută pentru inteligenţa, prosperitatea şi progresul
poporului.
Noi nu vrem să
contrazicem declaraţiile domnului Înţeleptlumesc, decât că vom spune că tot
progresul remarcabil din secolul nostru nu se datorează numai nemulţumirii; în
mare măsură se datorează libertăţii care a venit în primul rând ca rezultat al
iluminării mai mari — o iluminare care a venit în mare măsură ca rezultat al
faptului că există Biblia în limbile vorbite ale popoarelor şi în posesia lor.
Un alt element care a contribuit la dezvoltarea minunată a secolului nostru este
unul pe care puţini îl observă, şi anume, că de la 1799 trăim în perioada care
în Scripturi este cunoscută ca “ziua pregătirii Sale"; perioada în care Domnul
ridică vălul şi lasă asupra lumii, pe căi naturale, un şuvoi de talent inventiv
cu scopul să aducă la perfecţiune prin chimie, mecanică şi artă, acele aparate
şi mecanisme care nu peste mult, sub controlul călăuzitor al lui Emanuel, în
timpul Mileniului, vor face în modul cel mai minunat, din acest pământ un
paradis. Cu toate acestea, suntem dispuşi să recunoaştem că ambiţia şi
nemulţumirea sunt prezente, şi că ele ajută în felul lor să se facă diferitele
aparate care în cele din urmă se vor dovedi o mare binecuvântare pentru neamul
omenesc; dar pe de altă parte,
susţinem că tocmai în măsura în care nemulţumirea este răspândită, în aceaşi
măsură este prezentă şi nefericirea şi se naşte un spirit anarhist.
Noi vedem mai
clar decât cei ce se uită în alte direcţii, că nemulţumirea pătrunde întreaga
structură a societăţii şi o face neliniştită, şi repede o duce la marea
catastrofă a strâmtorării şi anarhiei, care conform Scripturilor va fi sfârşitul
Veacului de acum, “un timp de strâmtorare, cum n-a mai fost de când sunt
popoarele". Mai observăm că nemulţumirea şi ambiţia egoistă influenţează în
casă, în uzină, în fabrică şi în biserică; şi că oriunde acestea ating şi
macină, cineva este rănit şi zdrobit, sau cel puţin este făcut să-l doară şi să
fie sensibil. Oriunde acestea prisosesc, ele strică pacea, bucuria şi Spiritul
sfânt. Ele sunt contrare Spiritului lui Cristos — smerenia, răbdarea, blândeţea,
amabilitatea frăţească şi iubirea. Ele tind spre spiritul Adversarului: mânie,
răutate, invidie, ură, ceartă, amărăciune. Nu este de mirare, deci, că
statisticile arată că în pofida marii creşteri a iscusinţei medicale, mai
cu seamă în tratamentul suferinţelor nervoase şi mintale, şi de asemenea în
pofida condiţiilor mai favorabile
de naştere şi viaţă, suferinţele mintale şi nervoase se înmulţesc continuu, iar
azilurile se măresc şi trebuie construite altele noi. Şi aceste condiţii nu sunt
limitate la această ţară; din Europa ne vin ştiri în aceeaşi direcţie — chiar
mai rele în ce priveşte alienarea mintală şi sinuciderile.
Ar fi
nefolositor să atragem atenţia lumii spre faptul că fericirea,
sentimentul de dorit, este în scădere pe măsură ce bogăţia şi
afacerile cresc — că strămoşii generaţiei de azi, deşi situaţi mai puţin
favorabil în toate privinţele, se bucurau mai mult de viaţă fiindcă erau mai
mulţumiţi decât sunt nepoţii lor astăzi. Lumea însă n-ar fi dispusă să se
întoarcă la stările care-i aduceau fericire în trecut şi are dorinţă după încă
mai mult lux pentru viitor, şi îl va avea sau cel puţin se va strădui să-l aibă,
cu orice preţ. Într-adevăr, ştiind aceasta şi de asemenea ştiind şi despre
pregătirile divine pentru viitor, şi cum nemulţumirea prezentă nu peste mult va
da lumii o mare lecţie prin prăbuşirea totală a structurii sociale din prezent,
construită pe egoism, lăcomie, ambiţie şi nemulţumire, gândim că este cel mai
înţelept să lăsăm lumea să-şi vadă de ale ei, să o lăsăm să meargă pe calea ei
şi să culeagă răsplata acelei căi şi în cele din urmă să înveţe lecţia pe care
Providenţa i-o va da. De aceea, noi nu vorbim lumii mult despre nemulţumire,
excepţie făcând unele cazuri care ne vin în atenţie şi când în mod cuvenit sunt
supuse criticii şi sfatului nostru. Chiar şi atunci sfatul nostru n-ar fi ca
lumea să încerce lucrul imposibil, să fie mulţumită în timp ce stă sub
spiritul egoismului şi al nemulţumirii; mai degrabă i-am sfătui pe
aceştia să caute şi să-L găsească pe Domnul şi Spiritul Său de iubire, de pace,
de blândeţe şi de bunătate, şi găsindu-l să dovedească faptul că “evlavia
însoţită de mulţumire este un mare câştig. … întrucât ea are promisiunea vieţii
de acum şi a celei viitoare." — 1 Timotei 6:6; 4:8.
Lucrurile pe care le avem — cu care
suntem mulţumiţi
Să nu trecem cu
vederea că acesta este punctul de vedere al tuturor mesajelor scripturale —
sfaturile şi îndemnurile inspirate nu sunt pentru lume, ci pentru cei care au
devenit poporul de Legământ al lui Dumnezeu. Sărmana lume, şi în special aceia
din lume care sunt fără Dumnezeu şi care nu au nici o speranţă, are desigur
foarte puţine motive de mulţumire — ei nu au nici lucrurile alese pentru viaţa
aceasta, nici făgăduinţele nespus de mari şi scumpe pentru viaţa viitoare.
Într-adevăr, prin învăţăturile false insuflate de marele adversar al lui
Dumnezeu, al adevărului şi al omului, mulţi nu numai că au o existenţă monotonă,
lipsită de confort în prezent, ci sunt şi îndrumaţi să aştepte chinuri
îngrozitoare în viitor — iad de suferinţă fără sfârşit, sau o perioadă de
suferinţă în purgatoriu, care va dura sute sau mii de ani. Sărmana lume! Nu-i de
mirare că este deprimată, nemulţumită, bolnavă, anarhică.
Dar pentru
creştin — adevăratul creştin conceput de adevăr (prin Cuvântul Adevărului şi nu
al erorii), ce diferite sunt toate aceste lucruri! El vede ceea ce lumea nu
vede, adică, motivul pentru care Dumnezeu a permis domnia păcatului şi a morţii
în lume în cei şase mii de ani trecuţi. El vede mai mult, şi anume, că Dumnezeu
care a fost drept când a aplicat pedeapsa păcatului — moartea şi însoţitorii
acesteia, boala, durerea şi necazul — este de asemenea iubitor şi binevoitor, şi
a pregătit o răscumpărare de sub sentinţă şi în cele din urmă o eliberare de sub
ruina păcatului şi a morţii. El se bucură să ştie că acest preţ de răscumpărare
este deja plătit şi că plătirea acestuia a fost formal recunoscută de Iehova la
Rusalii. El este învăţat prin Cuvântul harului că drept rezultat al acestei
răscumpărări, toată lumea care a fost mai întâi încercată şi condamnată prin
tatăl Adam, va fi probată din nou, individual; şi că pregătirea pentru
această nouă încercare a fost făcută prin “răscum-părarea pentru toţi" dată la
Calvar. El învaţă, de asemenea, că timpul divin pentru această încercare a lumii
întregi, sub oferta vieţii veşnice prin Cristos şi prin condiţiile “Noului
Legământ", este încă în viitor — în decursul Veacului Milenar, după cum este
scris: “Dumnezeu … a rânduit o zi în care va judeca îva acorda o încercareş după
dreptate pământul locuit, prin Omul" — Isus Cristos. — Fapte. 17:31.
Învăţând
acestea, el se bucură în speranţa vieţii veşnice şi aşteaptă eliberarea
din condiţiile prezente de slăbiciune şi decădere, şi eliberarea în deplina
libertate (liber de păcat) a fiilor lui Dumnezeu. În timp ce se bucură, astfel,
în această speranţă nouă şi aşteaptă împlinirea ei la a doua venire a
Răscumpărătorului, ca să inaugureze “timpurile restabilirii tuturor lucrurilor"
(Fapte. 3:19-23), el primeşte încă un mesaj în sensul că, deoarece apreciază
bunătatea divină care i-a ajuns la cunoştinţă, este privilegiat să cunoască şi
să aibă parte de o binecuvântare şi mai mare. Paşii harului îi sunt explicaţi
după cum urmează, prin Cuvântul divin:
1. Pasul
credinţei şi acceptării marii Jertfe de Răscumpărare pe care deja l-aţi făcut vă
este socotit ca îndreptăţire în ochii lui Dumnezeu; şi acum fiind astfel
socotiţi ca îndreptăţiţi, veţi fi trataţi nu numai ca fiind eliberaţi de sub
sentinţa morţii prin Adam, ci, de asemenea, ca eliberaţi de nedesăvârşirile
moştenite prin cădere, care sunt socotite ca fiind
“acoperite".
2. Toate acestea
sunt pentru a putea face al doilea pas, care este potrivit acum, şi anume, să vă
prezentaţi corpul în deplină consacrare Domnului, fără rezerve: de a fi sau de a
face sau de a suferi, de a avea sau de a nu avea, de a vă bucura sau de a nu vă
bucura mai departe de lucrurile din viaţa aceasta; şi de a vă cheltui şi a fi
cheltuiţi, cu tot ce aveţi şi tot ce sunteţi, în serviciul Domnului, al
Adevărului şi al tuturor acelora care sunt în armonie cu
Adevărul.
3. Vi se va
arăta că, în multe privinţe, aceasta este calea pe care a umblat Marele
Răscum-părător şi că umblând pe această “cale îngustă", grea veţi urma în urmele
Sale şi pe aceeaşi cărare a sacrificiului pe care a urmat-o El.
4. Mai departe,
se dă asigurarea că, dacă veţi urma pe această cale cu credincioşie, până la
sfârşitul călătoriei vieţii, toate neajunsurile, fără voie şi neintenţionate,
vor rămâne mai departe acoperite prin meritul jertfei Răscumpărătorului, astfel
că la sfârşitul călătoriei tuturor celor care sunt acum “chemaţi" şi care
astfel se supun cu bucurie “chemării", li se va da şi privilegiul de a
avea parte cu Răscumpărătorul la onorurile şi gloriile Împărăţiei Sale Milenare,
şi de a fi instrumen-tele lui Dumnezeu, împreună cu Răscum-părătorul, pentru a
dărui omenirii toate beneficiile şi binecuvântările îndurătoare cumpărate prin
moartea Răscumpărătorului, sfârşită pe Calvar — participând la judecarea lumii,
la conducerea lumii, şi, ca membri ai Preoţiei Împărăteşti, la binecuvântarea şi
ajutorarea lumii să se întoarcă, pe calea restabilirii, — la tot ce a fost
pierdut prin Adam şi prin păcatul lui.
Oricine a auzit
acest mesaj glorios, în adevăratul înţeles al auzirii lui — cu auzul credinţei
şi acceptării — acela a primit într-adevăr ceea ce unii numesc o “a doua
binecuvântare". Dacă iertarea păcatelor şi împăcarea cu Domnul prin sângele
crucii, prima experienţă a creştinului în har, a fost o mare binecuvântare, care
cu greu poate fi înţeleasă sau măsurată, încă mai mult este această a doua
binecuvântare o cauză de plinătate a bucuriei, prin aceea că ne-a adus conceperea cu
Spiritul sfânt, prin care ştim că suntem fii ai lui Dumnezeu, “Şi dacă suntem
copii, suntem şi moştenitori: moştenitori ai lui Dumnezeu şi împreună
moştenitori cu Hristos, dacă suferim cu adevărat împreună cu El, ca să fim şi
slăviţi împreună cu El". Şi este destul să ştim că “acum suntem copii ai lui
Dumnezeu. Şi îcăş ce vom fi îdeplinătatea binecuvântărilor şi slava care ne va
fi împărtăşită la a doua Sa venireş nu s-a arătat încă. Dar ştim că, atunci când
Se va arăta El, vom fi ca El, pentru că Îl vom vedea aşa cum este." — 1
Ioan 3:2.
Acestei clase i
se adresează apostolul prin cuvintele din textul nostru. Noi, care avem astfel
de binecuvântări, desigur că n-am arăta apreciere, mulţumire, dacă nu am fi
mulţumiţi cu lucrurile binecuvântate pe care le avem. Noi avem lucruri
care trebuie să ne facă fericiţi în cele mai grele împrejurări, în ceea ce
priveşte viaţa prezentă. Prin harul lui Dumnezeu, noi am găsit mărgăritarul de
mare preţ, şi nu numai că suntem mulţumiţi cu condiţiile prin care ne este
oferit, ci foarte bucuroşi, cu plăcere, veseli, socotim toate celelalte ca
pierdere şi gunoi ca să ne putem păstra proprietatea acestuia — ca să câştigăm
pe Cristos şi să fim găsiţi în El — membre ale corpului marelui Profet, Preot şi
Rege, care nu peste mult, ca antitipul lui Moise, se va ridica drept
Eliberatorul tuturor acelora care iubesc dreptatea, din robia păcatului şi a lui
Satan. Fapte. 3:22,
23.
Toţi care, în
mod inteligent, au luat slujba de urmaşi ai lui Cristos au ştiut, de când au
pornit pe calea îngustă că trebuie să se aştepte la încercări, greutăţi şi
împotriviri, şi I-au zis Învăţătorului:
“Nu pentru
bunuri pământeşti
Mă rog eu către
Tine,
Îndur orice
suferinţă,
Numai să fiu cu
Tine!"
Fiecare afacere
şi fiecare întâmplare care nu este grea, din această viaţă, este un motiv
de mulţumire faţă de Domnul nostru; pentru că este cu mult mai puţin decât ceea
ce ar putea cere legământul nostru în mod cuvenit, pentru că Învăţătorul nostru
ne-a informat clar că această cale este aspră, zicând: “… toţi cei care voiesc
să trăiască în evlavie în Hristos Isus vor fi persecutaţi". Şi mai mult,
exemplul de suferinţă al Domnului nostru şi de suportare cu răbdare a
batjocurilor, calomniilor, a vorbirii de rău şi a împotrivirilor generale din
partea păcătoşilor, şi exemplul apostolilor care au urmat îndeaproape în urmele
Sale, pe aceeaşi cărare, toate arată că luând în considerare toate lucrurile,
noi din timpul de acum care nu “ne-am împotrivit încă până la sânge
îmoarteş luptându-ne împotriva păcatului", contra maşinaţiilor
păcătoşilor şi uneltirilor Adversarului, avem multe motive de mulţumire, că
soarta noastră a căzut în locuri relativ plăcute. Noi avem toate motivele de
mulţumire şi nici un motiv de murmurare.
Şi nu numai că trebuie să avem apreciere
pentru locurile liniştite de pe “calea îngustă", unde Domnul dă odihnă pentru
picioarele noastre obosite, ci trebuie să mulţumim şi pentru toate încercările
şi strâmtorările. Dacă prin credinţă am ajuns întâi la îndreptăţire, şi apoi la
chemarea de sus şi la făgăduinţele ei nespus de mari şi scumpe, trebuie, în al
treilea rând, să luăm în stăpânire prin credinţă asigurările Cuvântului
Domnului, că toate lucrurile vor lucra împreună spre binele celor care au făcut
acest legământ cu El şi care caută să-L împlinească — al acelora care iubesc pe
Dumnezeu şi sunt chemaţi conform planului Său la această chemare de sus. Privite
din punctul de vedere potrivit, toate încercările şi greutăţile care vin peste
noi vor fi văzute ca îndurări şi binecuvântări, menite să ne formeze în
conformitate cu liniile de caracter manifestate în Domnul şi Capul nostru, şi să
ne cizeleze şi să ne facă potriviţi pentru moştenirea sfinţilor în lumină. De
aceea, în timp ce nu trebuie să ne expunem ispitelor, nici să atragem asupra
noastră persecuţie prin purtări neînţelepte, totuşi, când aceste lucruri vin
asupra noastră ca răsplăţi pentru fidelitate faţă de principiile adevărului şi
ale dreptăţii, urmate în spiritul smereniei, blândeţei, răbdării şi iubirii,
trebuie să ne bucurăm în ele, ca tot atâtea slujiri ale răului pentru noi, care
sub îndrumarea divină ne potrivesc şi ne pregătesc să reflectăm mai departe
asemănarea Domnului, şi să fim mai departe reprezentanţi şi slujitori ai
dreptăţii, acum şi în viitor. A ne
retrage şi a evita încercările, greutăţile şi persecuţiile care însoţesc
credincioşia faţă de Domnul şi serviciul Său, ar însemna, într-o măsură cel
puţin, a ne retrage de la consacrare, care înseamnă a suferi cu El, ca să putem
şi domni cu El — să fim morţi cu El, ca să putem şi trăi cu El.
Puţini au apreciere — puţini preţuiesc
lucrurile pe care le au
Evident însă, că
numai un număr mic dintre cei care se numesc cu numele lui Cristos şi şi-au
consacrat Domnului viaţa, timpul, influenţa şi toate ale lor, au apreciat aceste
lucruri în adevărata lor lumină; şi prin urmare, nu numai aşa-zisele naţiuni
creştine sunt cele mai nemulţumite din lume, ci şi creştinii declaraţi sunt
adesea cei mai nemulţumiţi şi mai nefericiţi oameni. Ba mai mult, chiar şi unii
dintre aceia care au făcut o deplină consacrare Domnului şi unii care au ajuns
la o cunoştinţă considerabilă a adevărului prezent şi în privinţa timpului
minunat în care trăim, şi a chemării de sus şi a scopului ei, şi gloriilor care
urmează suferinţelor de acum — mulţi dintre aceştia, ne temem, se află printre
nemulţumiţii lumii — nefericiţi, neliniştiţi, nebucurându-se de odihna pe
care Domnul o dă poporului Său, neavând “pacea lui Dumnezeu care întrece orice
pricepere" care să stăpânească în inimile lor şi să ţină toate celelalte afaceri
ale vieţii în supunere şi în ordine.
Fraţilor, aceste
lucruri n-ar trebui să fie aşa. Căutaţi să nu continue aşa. Amintiţi-vă că
potrivit Legământului nostru am jertfit toate interesele şi drepturile
pământeşti, ca să putem fi părtaşi cu Învăţătorul nostru la natura divină şi la
toate făgăduinţele cereşti. Amintiţi-vă că singurul lucru pământesc făgăduit de
Domnul este că vom avea cele de trebuinţă. Dacă învăţăm corect ce este de
trebuinţă, vom afla că lucrurile de trebuinţă pentru întreţinerea vieţii ar
putea însemna o listă de cheltuieli pentru alimente de o varietate foarte
limitată şi foarte necos-tisitoare; şi ar putea însemna o garderobă de mare
simplitate şi de un preţ foarte redus; şi ar putea însemna o casă cu aspect
modest şi foarte mică şi foarte puţin mobilată. Orice avem peste cele de
trebuinţă este mai mult decât ne-a promis Domnul în timpul prezent; şi este
un motiv de mulţumire de pe buzele noastre şi de recunoştinţă din
inimă.
Privind corect
aceste lucruri, unde este ocazia de a murmura sau a ne plânge de lucrurile pe
care le avem? Unde ar fi dorinţa de a vrea, de a spera, de a cere mai mult decât
a promis Dumnezeu că ne va da, şi mai mult decât înţelepciunea Sa negreşită a
văzut că va fi cel mai bine pentru noi? Dacă aceste lecţii din Cuvântul lui
Dumnezeu sunt primite în pământul bun al unei inimi oneste, ele vor aduce
grabnic, sub soarele favorii divine şi sub ploaia harului divin, o însutită
bucurie, pace, încredere, mulţumire, fericire şi iubire, în vieţile tuturor
celor care le practică; şi influenţa asupra familiei noastre, asupra vecinilor
şi asociaţilor noştri va fi o influenţă bună pentru fericirea lor şi a
noastră.
În loc să ne
plângem de vreme, că e prea cald sau prea frig, prea umed sau prea uscat, prea
senin sau prea închis, ori că este prea ceţos sau prea înnorat sau mohorât, ori
altceva, mai bine să fim mulţumiţi cu vremea pe care o avem. Nu noi am făcut-o
şi n-o putem schimba. Şi fiindcă înţeleptul şi iubitorul nostru Tată ceresc vede
că este cel mai bine să permită acum aşa, şi noi să vedem că este cel mai bine
să fie acum aşa. La timpul Său potrivit favoarea Sa va ajunge nu numai la
omenire, pentru a o ridica, binecuvânta şi vindeca, ci va ajunge şi la căminul
omenirii, Pământul, pentru a-l aduce într-o stare de paradis, după cum a
făgăduit că va fi în “timpurile restabilirii tuturor lucrurilor".
Dacă sănătatea
voastră nu este cea mai bună, nu umblaţi supăraţi şi plângându-vă în
toate zilele; fiţi mulţumitori — mulţumiţi că nu este mai rău, amintindu-vă că,
în calitate de membru al rasei decăzute, pedeapsa deplină a păcatului împotriva
voastră este durerea şi suferinţa până la moarte. De aceea, orice aveţi, care
este moderat sau suportabil sau într-o măsură plăcut, fiţi foarte mulţumitori,
foarte recunoscători şi folosiţi-vă din plin de lucrul acela.
Astfel textul
nostru deci, nu este numai un medicament bun pentru a ne aduce sănătate
spirituală şi bucurie în Domnul, ci este şi folositor pentru sănătatea fizică;
deoarece este un fapt indiscutabil că majoritatea oamenilor îşi agravează
suferinţele şi bolile fizice prin agitaţia şi nefericirea minţii. Dacă sunteţi
un copil al lui Dumnezeu, amintiţi-vă cuvintele Răscumpărătorului, Învăţătorului
şi Înaintemergătorului nostru pe calea îngustă, în sensul că neamurile (cei care
nu-L cunosc pe Dumnezeu, care nu sunt poporul Lui de legământ) umblă continuu
după ce vor mânca, cu ce se vor îmbrăca; şi noi să nu fim ca ei, fiindcă Tatăl
nostru ceresc ştie de ce avem nevoie, înainte de a cere de la El; şi El a promis
deja că vom avea ceea ce este mai bun pentru noi.
Dacă poziţia
voastră în viaţă este umilă şi cere continuu muncă pentru a vă câştiga cele
necesare, nu vă plângeţi, ci din contră, mulţumiţi — mulţumiţi pentru sănătatea şi puterea
să faceţi acea muncă necesară; mulţumiţi pentru înţelegerea că viaţa scurtă
actuală este timp de şcolarizare, şi că lecţiile din prezent învăţate corect,
vor aduce bogăţii de har şi slavă, pe care lumea nu le poate da, nici nu le
poate lua. Pe de altă parte, gândiţi-vă că starea voastră este, în unele
privinţe, mai favorabilă decât a acelora care par să fie mai prosperi sau cu o
situaţie mai bună; câţi dintre cei care au bogăţie şi confort au găsit că
acestea sunt un blestem! Câţi care nu au fost blestemaţi prin bogăţie au găsit
că înşelăciunea bogăţiei şi mândria pe care aceasta o aduce sunt piedici în loc
de ajutoare pe “calea îngustă"; câţi au găsit înţelesul cuvintelor Domnului:
“Cât de greu vor intra în Împărăţia lui Dumnezeu cei care au avuţii!".
Amintiţi-vă şi
cuvintele apostolului, că nu mulţi bogaţi, nu mulţi mari, nu mulţi învăţăţi sunt
printre aleşii lui Dumnezeu; că îndeosebi săracii lumii acesteia, bogaţi în
credinţă, vor fi moştenitori ai Împărăţiei. Înţelegând că bogăţiile credinţei,
bogăţiile încrederii, bogăţiile mulţumirii şi bogăţiile evlaviei, cu roadele
Spiritului care le însoţesc pe acestea formează adevăratele bogăţii, daţi
mulţumiri Domnului, că în înţelepciunea şi harul Său v-a situat atât de
favorabil.
“Aveţi credinţă în Dumnezeu" —
“Doamne, măreşte-ne credinţa"
Acelaşi
principiu este bun în toate afacerile noastre, oricare ar fi. Lecţia
credinţei pentru cei care au devenit poporul consacrat al Domnului nu
este numai credinţă în învăţături şi teorii, desigur, nici în principal această
credinţă. Aspectul principal al credinţei este încrederea în Dumnezeu; că El
este în stare şi doritor să facă ceea ce a promis. Această credinţă se prinde nu
numai de viitor, ci şi de cele de acum; această credinţă se bucură nu numai în
slava care are să fie descoperită, ci se bucură şi în suferinţele, încercările
şi greutăţile şi în toate experienţele bogate pe care un Tată atotînţelept vede
că sunt cele mai bune să le permită. Prin urmare, cum îndeamnă apostolul, să ne
bucurăm întotdeauna, să “mulţumim pentru toate". 1 Tesaloniceni 5:18; Efes.
5:20.
Cele mai bune
ilustraţii ale acestei credinţe adevărate, ale acestei încrederi continue în
Dumnezeu, le aflăm, cum trebuie să ne aşteptăm, în experienţele dragului
nostru Răscumpărător şi în relatarea lor. Dându-Şi seama că El era în
lume pentru a servi Planul divin, Şi-a dat seama, de asemenea, în mod continuu
de supravegherea înţelepciunii divine în privinţa tuturor afacerilor Sale: prin
urmare El nu numai că a mers la
Tatăl adesea în rugăciune şi a mers la Cuvântul Domnului pentru îndrumare, ci El
a recunoscut că toate experienţele prin care a trecut şi toată împotrivirea pe
care a întâmpinat-o, erau sub supraveghere divină. El ştia că este deplin
consacrat Tatălui şi căuta nu voia Sa, ci voia Celui care L-a trimis. Prin
urmare, ştia că grija providenţială a Tatălui supraveghea toate afacerile vieţii
Sale.
Aceasta este
ilustrat în mod convingător în răspunsul Său către Pilat; când acesta din urmă
I-a zis: “Nu ştii că am putere să Te eliberez şi am putere să Te răstignesc?
“N-ai avea nici o putere împotriva Mea”, i-a răspuns Isus, “dacă nu ţi-ar fi
fost dată de sus”". (Ioan 19: 10, 11) Iar cu privire la paharul suferinţelor şi
al înjosirii a zis: “Nu voi bea paharul pe care Mi l-a dat Tatăl să-l beau?"
(Ioan 18:11). Într-adevăr, a fost suficient pentru El, ca în toate lucrurile
să-Şi dea seama că Tatăl le avea sub control: acest gând I-a dat curaj să facă,
să sufere, să suporte.
Şi o asemenea
încredere în Providenţa divină este necesară pentru toţi care vor ieşi biruitori
prin Cel care ne-a iubit şi a murit pentru noi. Dacă putem fi siguri că ne-am
predat cu totul lui Dumnezeu conform chemării Sale, atunci putem fi siguri şi că
toate lucrurile lucrează spre binele nostru; ne putem da seama în fiecare
eveniment neprevăzut al vieţii că Tatăl a pregătit paharul, şi ne va sprijini şi
ne va binecuvânta în timp ce-l bem. Domnul nostru Isus, reprezentantul Tatălui,
supraveghează încercările, înjosirea şi suferinţa noastră; El îngăduie ca
paharul să fie pregătit pentru noi prin servitorii orbiţi ai lui Satan. Această
cunoştinţă ar trebui nu numai să ne facă capabili să privim cu bucurie pierderea
bunurilor noastre (toate lucrurile pe care le socotim scumpe: profesie,
influenţă, nume bun etc.), ci trebuie să ne ajute şi să tratăm cu bunătate şi
blândeţe şi cu spiritul iertării pe acei care pregătesc şi administrează paharul
suferinţelor noastre. Dar nimeni nu poate avea această siguranţă a credinţei —
şi nimeni n-o are — decât o anumită clasă, specială; şi aceasta nu este o clasă
mare în comparaţie cu lumea, ci o “turmă mică" — cei care au crezut în sângele
scump pentru îndreptăţire, şi care, ca membri ai Corpului lui Cristos, s-au
consacrat fără rezervă să umble pe
urmele Răscumpărătorului lor, să sufere cu El şi în final să fie
glorificaţi împreună cu El.
“Care este temelia tare a
credinţei?"
În textul
nostru, după ce apostolul ne îndeamnă să fim “mulţumiţi cu ce avem", el adaugă
motivul sau temeiul pe care dă acest sfat, spunând: “căci El Însuşi a zis:
“Nicidecum n-am să te las, cu nici un chip nu te voi părăsi”". Da, acesta este
temeiul adevărat al mulţumirii noastre, faptul că ne dăm seama de îngrijirea
Domnului şi că înţelepciunea şi harul Domnului sunt exercitate faţă de noi — şi
că lucrurile pe care ni le dă sunt cele mai bune pentru noi şi pe care le-am
alege dacă am avea destulă înţelepciune şi putere de pătrundere în toate
amănuntele cazului.
Apostolul
adaugă: “Aşa că putem zice plini de încredere: “Domnul este ajutorul meu, nu mă
voi teme: ce mi-ar putea face omul?”" Întreaga lume s-a mirat de curajul
inteligent al celor umili din poporul Domnului. Secretul curajului şi puterii
lor stă în încrederea că Domnul este ajutorul lor, că El, cu înţelepciune şi
iubire care sunt nemărginite, poate şi voieşte să facă toate lucrurile să
lucreze spre binele lor.
Poate că unii
sunt înclinaţi să se întrebe de ce în ultimul timp am dat atâta atenţie în
aceste coloane unor subiecte asemănătoare celui discutat aici, şi altor subiecte
înrudite, intenţionate să dezvolte tot mai mult spiritul iubirii şi diferitele
roade ale acestui Spirit, şi să combată spiritul egoismului şi roadele lui rele.
Noi răspundem: Fiindcă credem că aceste lecţii sunt în mod special potrivite în
acest timp. Domnul, prin harul Său, a îndepărtat multe erori orbitoare din
mintea noastră şi ne-a dat o înţelegere mai clară a planurilor Sale măreţe, şi
ne-a descoperit gloriosul Său caracter în legătură cu planul Său; şi poate a
fost mai mult sau mai puţin pericol, că în astfel de studiu teologic să fie
pierdut din vedere obiectivul real al acestei cunoştinţe, obiectivul
Evangheliei. Obiectivul lui Dumnezeu nu este numai să găsească un popor de
intelectuali, nici numai să instruiască un popor în privinţa planurilor Sale, ci
să sfinţească un popor prin adevăr, şi astfel să-i facă corespunzători pentru “a
avea parte de moştenirea sfinţilor în lumină". Suntem de părere că încercările
pe care Domnul le-a prevăzut pentru poporul Său nu sunt numai probe
doctrinare, şi ca atare aşteptăm tot mai mult ca cernerile şi separările
Secerişului printre cei care vin la cunoştinţa adevărului să fie în măsură
considerabilă în privinţa caracterului şi roadelor Spiritului.
Hotărârea finală
a Domnului nu este, “Dacă nu ştii anumite lucruri, nu eşti al Meu", nici, “Dacă
ai o anumită cunoştinţă eşti al Meu", ci, “Dacă cineva nu are Duhul îdispoziţia,
minteaş lui Hristos, nu este al Lui". Şi dacă noi stăm corect în aceasta, iubiţi
cititori, este de cea mai mare importanţă ca noi, în calitate de soldaţi ai
crucii, să îmbrăcăm nu numai îmbrăcămintea intelectuală, coiful mântuirii, ci şi
îmbrăcămintea inimii: iubirea dreptăţii, a adevărului, a bunătăţii şi a
purităţii, împreună cu scutul credinţei. Platoşa dreptăţii se va dovedi a fi una
din cele mai importante părţi ale armurii în lupta noastră, despre care ni se
spune că mii vor cădea alături de noi. Psalmul 91:7; Matei 24:24; 2 Tesaloniceni
2:11.
Nu numai atât,
dar noi credem că această lecţie este de mare însemnătate, fiindcă timpul este
scurt; şi acei din poporul Domnului care nu încep repede să cultive un spirit de
mulţumire şi recunoştinţă, nu numai că nu vor fi corespunzători pentru
Împărăţie, ci ca părtaşi ai spiritului de nemulţumire al lumii vor fi în mare
necaz, cu lumea, peste foarte puţină vreme, în marele timp de strâmtorare.
Mulţumirea şi credinţa pe care acesta o implică, sunt necesare pentru evlavie;
şi oricine încearcă să aibă evlavie fără să se străduiască pentru cultivarea
mulţumirii, cu siguranţă nu va reuşi. Evlavia şi roadele spiritului: smerenia,
răbdarea, blândeţea, îndelunga răbdare, amabilitatea frăţească, iubirea, nu vor
creşte în grădina sufletului unde buruienile nemulţumirii sunt îngăduite să
absoarbă puterea şi să strice aerul cu prezenţa şi influenţa lor
dăunătoare.
Sentimentul
exprimat în una dintre cântările noastre scumpe este tocmai la subiect, şi noi
dorim pentru noi şi pentru tot poporul Domnului acea condiţie a credinţei, a
consacrării şi a mulţumirii, care să ne permită să cântăm din inimă, cu spiritul
şi cu înţelegerea, cuvintele:
“Destul să-i văd
faţa numai,
Fiinţa-mi eu Lui
o jertfesc;
Schimbe-se locul
şi timpul,
Eu nu mă schimb,
ci mă-ntăresc.
Lângă mare
iubirea Lui
Orice palat e
mititel,
De-i El cu mine,
temniţa
Luceşte ca şi un
castel".
Cine poate spune
că Domnul nu ne va supune, în cele din urmă, tocmai la astfel de probe ca
acestea amintite de poet care i-au fost aplicate lui şi altora dintre
credincioşii trecutului? Să ne amintim că nu vom fi credincioşi în lucruri mari,
decât dacă am învăţat să fim credincioşi în lucruri mici. Deci fiecare să
începem şi să continuăm credincioşi o transformare a vieţii pe aceste linii ale
evlaviei cu mulţumire în cele mai mici lucruri ale vieţii. Unul ca acesta nu
numai că se va face mai fericit pe el şi-i va face şi pe alţii mai fericiţi în
prezent, ci şi se va pregăti pentru încercări şi probe mai mari care I-ar plăcea
Domnului să le impună mai târziu, pentru a dovedi în ce măsură suntem
învingători asupra lumii şi asupra spiritului ei.
“Şi ceea ce
câştigă biruinţa asupra lumii, este credinţa noastră"; deoarece credinţa stă la
temelia întregii loialităţi faţă de Dumnezeu şi de cauza Sa. Credinţa în
supravegherea divină a tuturor afacerilor noastre dă nu numai pace şi mulţumire,
ci şi scoate seva din rădăcinile tuturor ambiţiilor egoiste şi ale slavei
deşarte şi a lăudăroşeniei; datorită credinţei noastre în Cuvântul Domnului, că
“oricine se înalţă va fi smerit; şi oricine se smereşte, va fi înălţat".
Credinţa în supravegherea Domnului preferă aranjamentul Domnului,
oricărui altuia, în privinţa suferinţelor din timpul de acum şi a gloriei
viitoare; de aceea ea nu se umflă de mândrie, ci zideşte în asemănarea de
caracter a Răscumpărătorului nostru.
Turnul de Veghere din 15. 08. 1898
[2351]