ISRAEL - UN PRINŢ CU
DUMNEZEU Mana
pe data de 4 Decembrie, R2864 - 15 August 1901, pag.
269 Gen.
32:1-32 ,,Omul trebuie să se roage necurmat şi
să nu se lase” - Luca
18:1. Fugind din
casa tatălui său, Iacov a călătorit o distanţă de aproape cinci sute mile
(800km) până la Haldea, casa de origine a tatălui său Avraam, unde unchiul său
Laban încă mai trăia. Apreciarea sa faţă de promisiunea lui Dumnezeu l-a făcut
un călător şi un străin, pribeag de la casă, la fel cum şi credincioşia lui
Avraam faţă de chemare l-a dus de acasă în direcţia opusă. În timp ce
binecuvântările promise de Dumenezu lui Iacov erau pământeşti şi temporale, şi
în aceste privinţe diferite de promisiunile care sunt făcute Israelului
spiritual, totuşi, pentru a dovedi vrednicia lui Iacov pentru binecuvântări -
pentru a încerca credinţa
sa în promisiunile lui Dumenezu, i-a fost permis să treacă prin diferite
experienţe grele şi descurajări.
Una din acestea a fost iubirea cu Rahela, verişoara sa, pentru care el a lucrat
la unchiul său în total paisprezece ani, şapte ani până când a luat-o ca nevastă
şi şapte ani după aceea; unchiul său a profitat în mod necinstit de el în acest
aranjament. Cu toate acestea, vedem răbdarea şi persistenţa lui Iacov, şi
observăm cu plăcere că el nici pentru un moment n-a părut să se îndoiască de
promisiunile lui Dumnezeu că el va fi binecuvântat ca moştenitor al promisiunii
Avraamice. ,,Nu leneş în afaceri,
fierbinte în spirit, servind Domnului” pare că se aplică foarte bine la viaţa
lui Iacov. Atât de energic a fost el în serviciul lui Laban, atât de încununat
cu succes în tot ceea de ce se apuca, atât de perseverent, încât unchiul său
repede i-a considerat serviciul indispensabil, şi a fost bucuros să-i formeze
termini favorabili pentru a-l face să rămână şi să preia controlul asupra
prosperităţii sale. Iacov ager s-a tocmit cu interesul creşterii turmelor şi
cirezilor, etc, ca salariu, şi în mod practic a devenit un partener. N-a fost
nimic necinstit în încheierea înţelegerii sale cu Laban ca toate oile cafenii şi
caprele vărgate şi pătate să fie ale lui; şi n-a fost nimic rău în creşterea în
mod ştiinţific a numărului proporţional al acestor animale colorate şi pătate.
Laban şi-a dat seama, curând, că avea un ginere foarte capabil şi ager, şi mai
mult ca atât, că binecuvântarea Domnului a fost cu el. El cu bucurie l-ar vrea
să rămână permanent în Haldea, dar mintea lui Iacov era plină de promisiunea lui
Avraam şi de repetarea acesteia faţă de el în viziunea de la Betel, şi el a
dorit să se întoarcă în ţara făgăduinţei. Totuşi el a presupus, nu fără motiv,
că unchiul său va folosi forţa să-l restrângă de la plecare, sau că va lua de la
el vite, etc, care erau în mod potrivit ale lui conform contractului, şi prin
urmare el a ales o ocazie pentru a pleca când Laban a fost
absent. Laban a fost evident un
şeih influent, având mulţi servitori, şi Iacov a devenit cu adevărat la fel la
acel timp, precum ne arată relaterea că el era în stare, puţin timp după aceea,
să dea ca dar fratelui său Esau, 220 de capre, 220 de oi, 30 cămile, 50 capi de
vită şi 20 de asini. Dar când Laban l-a urmărit cu o deplină intenţie de a-l
întoarce, cu familia şi slujitorii şi turmele şi cirezile sale, Dumnezeu a
intervenit, avertizându-l pe Laban în vis: ,,Ia seama ca să nu vorbeşti lui
Iacov de la bine la rău” - notă marginală. Ca consecinţă a acestui vis, şi a
declaraţiei ulterioare cinstite a
lui Iacov în ceea ce priveşte partea sa a cazului, arătând clar că el nu l-a
nedreptăţit pe Laban, ci că Laban deseori l-a tratat crud, el a fost lăsat să
plece în drumul său de pace. Dacă ar fi să tragem o
lecţie din aceste întâmplări pentru noi, ca moştenitori ale proimisiunilor lui
Dumnezeu, Israeliţi spirituali, aceasta ar fi că în timp ce inimile noastre sunt
pline de bucuria în promisiunile lui Dumnezeu nu trebuie să ne aşteptăm ca
acestea să vină la noi cu totul fără efortul nostru de a le obţine.Dacă Dumnezeu
ne-a promis binecuvântările spirituale, trebuie să depunem efort ca să le
obţinem, la fel precum şi Iacov a depus efort pentru a obţine binecuvântările
pământeşti promise lui. Dacă adversitatea pare a ne vizita, şi dacă întâlnim
dezamăgiri şi uneltiri mai mult sau mai puţin necinstite care tind să ne
îndepărteze binecuvântările spirituale, la fel cum şi Iacov s-a întâlnit cu
dezamăgiri care păreau pentru un timp că interfereau cu binecuvântările sale
temporale, noi, ca şi el, trebuie să aşteptăm pe Domnul cu răbdare, şi să ne
încredem, să sperăm şi să lucrăm la aceasta, ştiind că Domnul va produce
rezultatele promise la sfârşit, ştiind că El este de partea noastră, şi că El
este mai mare decât toţi cei care sunt împotriva
noastră. În lecţiile precedente am
observat dispoziţia împăciuitoare a lui Avraam, la fel ca şi a lui Isaac, şi
acum putem vedea că Iacov mai curând decât să se certe cu fratele său, nu numai
că a părăsit casa şi a abandonat părtăşia sa în casa tatălui Său, şi
proprietatea familială aparţinând dreptului de întâi născut pe care l-a
cumpărat, ci în mod similar procedând cu unchiul său el a refuzat să se certe,
el s-a supus pe sine; el s-a încrezut Domnului că El va aduce rezultatele mai curând decât în
puterea sa în conflict, atât mintal cât şi fizic. Domnul pare că vrea ca
Israeliţii spirituali să înveţe această lecţie: ,,Căutaţi pacea şi urmăriţi-o”,
,,Aşteaptă cu răbdare pe Domnul, şi El va face să se întâmple”. Nu este
aranjamentul lui Dumnezeu ca Israeliţii spirituali să se lupte cu arme trupeşti;
ci mai degrabă ei ar trebui să se supună puterilor care sunt, învăţând lecţiile
care vor acompania astfel de supunere, şi vor dezvolta în ei credinţa,
încrederea, speranţa în Dumnezeu, necesare pentru menţinerea relaţiei lor cu El,
şi pentru creşterea lor în har. Pe măsură ce Iacov şi
caravana sa se apropia de Palestina, încrederea sa în Dumnezeu şi în promisiunea
Domnului de a-l binecuvânta, nu l-au oprit să urmeze un curs înţelept, generos,
rezonabil pentru împăcarea cu fratele său. El n-a ţinut la drepturile sale, şi
n-a zis: ,,Eu am cumpărat moştenirea, şi am fost obligat să fug din ea, şi acum
am o situaţie diferită, şi voi căuta prima ocazie să iau de la Esau vitele şi
averea pe care le-a primit de la tatăl meu dar care sunt ale mele, şi nu trebuie
să fie nici o discuţie în această privinţă, el să privească la partea lui de
contract, pentrucă dreptatea este de partea mea şi eu pot exercita forţă atât
cât va fi necesar pentru a o obţine”. Chiar din contra, Iacov şi-a zis: ,,Nu-mi
pasă deloc de moştenirea pământească, Eu am abandonat-o pe aceasta toată, când
am plecat de acasă, şi nu intenţionez să am nici un fel de pretenţie la aceasta,
nici acum şi nicicând. Eu doar ma luat ceea ce Esau n-a apreciat, şi acum, dacă
el îşi poate da seama că eu nu vin după proprietate, aceasta îi va potoli mânia,
răutatea, gelozia. Din contra, voi fi generos cu el; îi voi trimite un dar
valoros, astfel arătându-i că în ceea ce priveşte luarea de la el a bunurilor
pământeşti de la el, eu însuşi sunt dispus să-i dau mai mult. Mai mult ca atât,
îi voi trimite un astfel de mesaj prin servitorii mei care îi va arăta că îl
tratez ca superior mie - Domnul meu, şi că eu mă gradez pe mine însumi inferior
lui. El trebuie să vadă că eu niciodată n-am dorit să-i iau onorurile dreptului
său de întâi născut şi nici foloasele pământeşti ale acestuia, chiar dacă toate
acestea au fost cumpărate, Eu mă dezic de bunăvoie de toate aceste bunuri şi
onoruri pământeşti, ca să pot avea favoarea Domnului, aşa cum este reprezentată
în legământul original făcut cu bunicul Avraam”. El şi-a îndeplinit planul său
cu succes, şi Esau a devenit prietenul său. Lecţia pentru Israeliţii spirituali
în această direcţie este - nu trebuie să fim prea stricţi în ceea ce priveşte
deplina dreptate şi chiar până la ultimul bănuţ în lucrurile materiale. Mai bine
am putea folosi mamonul pământesc în mod generos pentru a face şi a păstra
pacea, şi pentru a înainta interesele noastre spirituale. Gătinţa noastră de a
face astfel va măsura sau va egala aprecierea noastră faţă de interesele
spirituale, în comparaţie cu care binecuvântările pământeşti, ,,Mamonul” trebuie să fie estimate ca pierdere şi
gunoi. O
RUGĂCIUNE MODEL În această lecţie ne este
relatată rugăciunea lui Iacov la timpul când se aştepta la întâlnirea cu Esau,
şi ea poate fi considerată ca un exemplu dintre cele mai bune ale unei rugăciuni
care poate fi găsită în Cuvântul lui Dumnezeu. Ea este atât de plină de
încredere şi siguranţă în Dumnezeu. Ea aminteşte promisiunea originală dată lui
Avraam, reânoirea acesteia faţă de Isaac, şi repetarea a doua a acesteia faţă de
Iacov la Betel, şi promisiunea Domnului dată lui acolo, că El îl va aduce înapoi
din nou la ţara sa natală. Aceasta arată umilinţa minţii lui Iacov, care a
strigat: ,,Nu sunt vrednic nici de cele mai mici din toate îndurările şi de tot
adevărul pe care L-ai arătat servului Tău; căci doar eu însumi (numai el) am
trecut peste acest Iordan, (când a fugit de acasă), şi acum am devenit două
grupuri (mari companii)”. El îi spune Domnului despre frica sa de Esau, totuşi
arătând că frica sa este compensată de încrederea sa în Cel Atotputernic. Anume
la acest timp, şi fără îndoială ca răspuns la rugăciunea sa, îngerul Domnului a
apărut înaintea lui Iacov, şi atât de plin de credinţă în puterea lui Dumnezeu
şi în promisiunea lui Dumnezeu a fost Iacov încât l-a apucat fizic pe înger,
declarând că nu-l va lăsa până nu va primi
binecuvântarea. Aici, avem lecţia
potrivită a efortului lui Iacov manifestat îngerului. Îngerul a apărut ca om,
precum a fost cazul frecvent în timpurile străvechi; Iacov cu toate acestea, l-a
recunoscut, şi apucându-l, i-a cerut că acesta ca reprezentant a lui Dumnezeu,
trimis să-l întâlnească, ar trebui să-i dea binecuvântarea. Nu putem presupune
nici pentru un moment faptul că îngerul nu era destul de puternic ca să se
elibereze singur din braţele lui Iacov, şi totuşi lupta şi ciocnirea între ei a
ţinut până în zori, îngerul în zadar îl ruga: ,,Lasă-mă să plec” şi Iacov la fel
de persistent ţinându-l a declarat: ,,Nu te voi lăsa să pleci decât dacă mă vei
binecuvânta”. Din altă parte, ar trebui să presupunem că Domnul era destul de
doritor să-l binecuvânteze pe Iacov, şi că a trimis acest înger chiar cu acest
scop, şi că împrejurările erau intenţionate ca să fie o ocazie pentru a-i creşte
dorinţa lui Iacov în această direcţie; ca să-şi demonstreze sie însăşi cât de
mult îşi dorea favoarea Domnului, binecuvântarea Domnului. Şi când rezultatul
dorit a fost obţinut - când Iacov a demonstrat intensitatea dorinţei sale pentru
armonie cu Dumnezeu şi pentru o astfel de binecuvântare pe care doar Dumnezeu o
poate da - atunci binecuvântarea veni - victoria lui Iacov. Faptul nu este că
Iacov a reuşit să ia de la Dumnezeu, prin îngerul Său, ceva ce Domnul n-a vrut
să-i dea; ci este acela că el a reuşit să obţină binecuvântarea râvnită
manifestând zelul, energia, răbdarea, şi credinţa care a fost plăcută să fie
văzută de Dumnezeu şi răsplătită. Lecţia Israelitului
spiritual în aceste împrejurări este în armonie cu cuvintele Domnului: ,,Omul
trebuie să se roage neâncetat şi să nu se lase”. Dumnezeu vrea ca noi să fim
persistenţi, şi persistenţa noastră măsoară şi indică adâncimea dorinţei noaste.
Dacă binecuvântarea ca răspuns la rugăciunile noastre nu vine în momentul
cererii trebuie să continuăm ,,stăruitori în rugăciune” - aşteptând cu răbdare
timpul cuvenit al lui Dumnezeu, încrezându-ne credincioşi în El că El doreşte să
ne deie binecuvântările pe care ni Le-a promis, chiar dacă pentru un timp ar
putea să ni Le reţină cu scopul ca să devenim mai zeloşi în căutarea
lor. Deşi Iacov a fost un om
pământesc, nu o ,,Nouă creatură în Christos Isus”, totuşi rugăciunea sa este una
exemplară, în aceea că n-a specificat nici chiar lucrurile pământeşti care i-au
fost promise. Tot ce a cerut a fost binecuvântarea, în orice mod I-ar plăcea
Domnului să i-o deie. Vai!, cât de mulţi Israeliţi spirituali par a avea mai
puţină apreciere a prosperităţii în astfel de chestiuni decât a avut Iacov!
Mulţi cer şi nu primesc deoarece cer greşit, cer lucrurile care să fie consumate
pe dorinţele lor pământeşti - bogăţie sau faimă sau bunătăţi temporale. (Iacov
4:3). Cât de mulţi uită faptul că Domnul a promis deja că va avea grijă de
necesităţile temporale ale copiilor Săi concepuţi de spirit, că le va face mai
bine decât ei ar putea şti cum să ceară sau să gândească. Cât de puţini par a-şi
aminti că ca Noi Creaturi condiţiile şi dorinţele noastre trebuie să fie în mod
special pentru lucrurile care ţin de noua creatură, şi că acest fel de
binecuvântări Domnul ne îndeamnă să cerem şi să ne luptăm pentru a le obţine,
asigurându-ne că precum părinţii pământeşti au plăcerea să dea daruri bune
copiilor săi, la fel şi Tatăl nostru ceresc are plăcerea să dea spirit
sfânt celor ce I-l cer (Luca 11:13). Dacă poporul consacrat al Domnului cu
toţii ar putea fi aduşi la punctul în care scopul principal al vieţii, povara
tuturor rugăciunilor lor, să fie ca ei să aibă o măsură tot mai mare din
spiritul Domnului, spiritul sfinţeniei, spiritul adevărului, spiritul lui
Christos, spiritul minţii sănătoase, ce binecuvântare ar fi aceasta! Dacă,
atunci, ei s-ar lupta cu Domnul să se ţină de EL până în revărsatul zorilor,
aceasta cu siguranţă ar aduce binecuvântarea dorită. Domnul S-a descoperit pe
Sine poporului Său chiar cu scopul de a le da această binecuvântare, cu
toate acestea, El o păstrează până ei învaţă a o aprecia şi a o dori în mod
sincer. Iacov a primit
binecuvântarea şi cu ea şi schimbarea numelui său. El a fost chemat prin urmare
Israel, ceea ce înseamnă: ,,Puternic cu Dumnezeu”. Acest nume nou prin urmare va
fi în continuu o sursă de încurajare pentru el, un stimulent pentru zel proaspăt
şi încredere în Acela a cărui binecuvântare a obţinut-o. Toată posteritatea lui
Iacov a adoptat acest nume. Ei erau cunoscuţi cu toţii ca copii lui Israel, sau
Israeliţi, deoarece Dumnezeu a adeverit numele ca aparţinând întregei naţiuni.
În acelaşi mod, în antitip, Îl avem pe Christos Isus Domnul nostru, Israelitul
adevărat, antitipic, Cel care, prin credinţă şi ascultare de Tatăl, a triumfat,
a biruit lumea şi carnea şi Adversarul. şi a primit binecuvântarea divină ca
rezultat a luptei sale. El a fost înălţat nespus şi este declarat acum a fi
prinţul sau domnitorul împăraţilor pământului. El S-a aşezat împreună cu Tatăl
pe tronul Său - Apoc. 1:5. Analogia nu se termină
aici, căci Iacov a avut doisprezece fii, la fel şi Domnul nostru Isus a avut
doisprezece apostoli; şi aceştia, şi toţi cei care vin în Christos prin slujirea
Evangheliei de către aceştia, sunt acceptaţi ca Israel adevărat, Israel
spiritual. Acelaşi nume aparţine tuturor celor care aparţin Capului. Precum în
Israelul natural erau unii care erau ,,Israeliţi cu adevărat”, şi alţii care nu
erau Israeliţi adevăraţi, ci din sinagoga lui Satan, la fel şi în Israelul
spiritual sunt Israeliţi nominali şi adevăraţi; şi doar cei din urmă vor obţine
în cele din urmă binecuvântarea şi comoştenirea cu Isus Christos Domnul lor. Şi
numele ,,Victor” sau ,,Puternic cu Dumnezeu”, va fi un nume care va fi aplicabil
oricărui din credincioşii Domnului în acelaşi fel în care acesta s-a aplicat şi
la Isus însuşi. Fiecare va trebui să manifeste loialitatea sa faţă de Domnul,
credinţa sa, încrederea sa, şi doar cei care iubesc pe Domnul şi promisiunea Sa
pe care a făcut-o că ei se vor ţine de promisiunea Sa şi nu-L vor lăsa fără a o
obţine - doar aceştia vor primi marea binecuvântare, doar aceştia vor fi în
stare să biruie lumea, carnea şi Adversarul. ,,Aceasta este ceea ce a câştigat
victorie asupra lumii, chiar credinţa voastră” - în Dumnezeu şi în promisiunile
Sale. RECUNOSCÂND FAVORURILE
DIVINE Iacov a avut o metodă de
a marca manifestările speciale ale providenţei divine - precum atunci când a
numit locul în care s-a luptat cu îngerul cu numele de Peniel; ca o aducere
aminte că acolo el a fost priveligiat să vadă, în mod reprezentativ, faţa
Domnului, să primească binecuvântarea Domnului, lumina chipului Său. În mod
similar, este profitabil pentru Israeliţii spirituali ca ei să facă o însemnare
într-un mod special a tuturor îndurărilor Domnului şi a providenţelor Sale faţă
de noi. Mulţi se simt săraci în ceea ce priveşte favoarea şi binecuvântarea
Domnului, numai datorită faptului că ei n-au fost în stare să lase ca acestea să
lase o urmă potrivită asupra inimilor lor la timpul când acestea au fost
primite. Favorurile divine în scurt timp se scurg din vasele noastre pământeşti
sparte dacă nu facem însemnări speciale la moment, ori pe tăbliţa memoriei, ori
în orice alt mod pentru a putea reîmprospăta memoria. Fără îndoială că am avea
mai multe Beteluri şi Penieluri dacă am urma cursul de a face un fel de
monumene, şi acolo să intrăm în ceva legământ special sau vot cu Domnul ca
răspuns la îndurările Sale. În armonie cu acest gând, că Creştinii au în general
foarte multe binecuvântări şi favoruri, mai multe decât ei recunosc în mod
deplin, Biserica din Allegheny timp de câţiva ani petrec ,,Adunări libere” în
fiecare a patra Miercuri seara, pentru rugăciune, laudă şi mărturii de
experienţe. Şi experienţele la care se apelează nu sunt de felul celor
întâmplate de ,,ani de zile în urmă”, oricât de bune ar fi acestea, ci
experienţele proaspete ale vieţii din timpul săptămânii. Şi pe măsură ce
fiecare caută evidenţe proaspete ale iubirii divine şi a supravegherii
zilnice, fiecare află că are cu mult mai multe motive de a se bucura şi a da
mulţumire şi de încurajare decât acelea de care ar fi în cunoştinţă fără de o
astfel de veghere şi însemnare. Să ne ridicăm în fiecare zi, în fiecare
săptămână cât şi în fiecare an Ebenezerurile noastre lui Dumnezeu, dacă credinţa
şi bucuria şi iubirea noastră creşte. Precum Saul din Tars,
primind binecuvântarea Domnului, a primit şi un ţepuş în carne, care-l necăjea
în continuu de-a lungul restului experienţelor sale, dar pe care a învăţat în
cele din urmă a aprecia ca canal al binecuvântării divine, ca amintire a favorii
divine, la fel a fost şi cu Iacov. În timpul când se lupta cu îngerul şi primea
binecuvântarea, a primit o rană, o amintire a binecuvântării care îl durea, care
a rămas cu el probabil până la sfârşitul vieţii, cauzându-i şchiopătare.
Relatarea spune că îngerul l-a atins la încheietura coapsei în vână, atingându-i
probabil nervul sciatic, cauzându-i tendonul să se strângă şi o mică deplasare a
încheieturii. Lecţia a fost să rămână ca o amintire nu numai pentru Iacov,
făcându-l să-şi aducă aminte de dependenţa sa de Domnul, şi că el datora totul
ce poseda binecuvântării divine, dar aceasta a servit după aceea pentru urmaşii
săi ca o continuă aducere aminte a aceluiaşi lucru, căci relatarea spune că de
atunci înainte Israeliţii nu mănâncă vâna de la încheietură de la orice animal.
,,Ţepuşul în carne” a lui Iacov, fără îndoială a servit să-l ţină umil, la fel
cum şi cel al lui Pavel a servit ca să-i aducă aminte că ce ceea ce el a devenit
a devenit prin harul lui Dumnezeu, şi nu datorită înţelepciunii sale. În acelaşi
fel, Domnul permite anumite slabiciuni ale cărnii să afecteze copii Săi
spirituali în timpul prezent, în mod favorabil. Fără îndoială unele din
încercările şi greutăţile noastre, atât fizice cât şi de altă natură, se numără
printre cele mai mari binecuvântări ale noastre, lucrând pentru noi o mai bună
parte în viitor, producând în noi credinţă, răbdare, o adevărată încredere în
Domnul.