ISRAEL ÎN
EGIPT Mana
pe data de 26 Noiembrie, R1650 - 1 Mai 1894, pag.
141 Studii
în Vechiul Testament Lecţiile Internaţionale de Studii în
Scripturi Gânduri sugestive cu scopul de a sprijini pe cei din cititorii noştri
care participă la orele Biblice, acolo unde acestea se practică; pentru ca ei să
fie în stare să îndrume pe alţii în deplinătatea
Evangheliei. Lecţia
VII ISRAEL ÎN EGIPT Exod
1:1-14 ,,Ajutorul nostru este în numele
Domnului” - Psalm
124:8. După ce
lecţiile precedente ne-au arătat cum Dumnezeu a pregătit un loc pentru poporul
Său în Egipt şi cum I-a transportat acolo şi I-a sădit în cel mai bun loc şi
le-a dat prosperitate materială mare în timpul vieţii tuturor celor din prima
generaţie, acum să-i vedem la un
alt curs de instruire - de data aceasta în şcoala adverstităţii. În mijlocul prosperităţii
ei s-au înmulţit uimitor, astfel încât a doua generaţie a umplut ţinutul Goşen;
şi noul împărat care nu-l cunoştia pe Iosif, şi noua generaţie a Egiptenilor,
care a uitat recunoştinţa părinţilor lor faţă de Iosif şi dispoziţia acestora de
a şi-o manifesta în favoarea faţă de vecinii lor şi descendenţii acestora, a
început să se teamă ca nu cumva acest popor prosper din mijlocul lor să se
ridice într-un timp împotriva lor sau să se asocieze cu duşmanii lor. Din
această cauză urmă decretul împăratului menţionat în versetul
10. Versetele 11-14 ne
relatează istoria amară a asupririi lor, sub care ei au învăţat lecţii valoroase
de umilinţă şi răbdare, de dependenţă de Dumnezeu, şi de speranţă în eliberare,
inspirată de promisiunile Sale preţioase. Şi aici, în acelaşi fel, suferinţele
comune, i-au unit ca popor, şi i-a păstrat deosebiţi şi separaţi de Egipteni şi
ca urmare separaţi şi de influenţa acestora în materie de religie,
etc. Dar necătând la robia lor
grea, promisiunea lui Dumnezeu că ei se vor înmulţi foarte repede (Gen. 15:5;
22:17) s-a împlinit, astfel încât dintr-o mână de oameni, şaptezeci de suflete
care au coborât în Egipt, după aproape trei secole, au ieşit aproape şase sute
de mii de oameni, care implică o populaţie de aproape două
milioane. În această pedeapsă în
Egipt, la fel ca şi în toate îndrumările ulterioare, se conţine cea mai mare
manifestare a înţelepciunii şi grijii părinteşti, pentru cei care printr-o
cunoaştere a planului lui Dumnezeu sunt în stare să se ridice la punctul Său de
vedere în ceea ce priveşte
observarea procedurilor Sale cu poporul Său. Ca un tată înţelept, Dumnezeu a
văzut mai dinainte că prea multă prosperitate va fi mult spre dezavantajul lor -
ducând la mândrie, ambiţie, independenţă, mulţumire de sine, răsfăţare de sine,
insensibilitate; şi la o asimilare cu prietenoşii străini din afara seminţiilor
lui Israel şi la o îmbibare cu principiile şi practicile lor idolatre. Toate
acestea au fost împiedicate şi ferite de către experienţele amare ale lui Israel
în Egipt, în timp ce tendinţele opuse au fost încurajate. Şi astfel a fost
pavată de asemenea şi calea pentru marea manifestare a grijii ulterioare şi
înţelepciunii lui Dumnezeu, în binevenita şi minunata eliberare a lor când
scopurile Sale pentru ei în Egipt au fost pe deplin
realizate. Lecţia
VIII COPILĂRIA LUI MOISE Exod
2:1-10 ,,Îl voi elibera şi Îl voi onora” - Psalm
91:15 Această lecţie ne
prezintă câteva trăsături ale intervenţiei divine, demne de o consideraţie
specială. (1) Ea ne aduce aminte de promisiunea lui Dumnezeu către Iacov, făcută
cu sute de ani anterior (Gen. 46:4) - de a aduce posteritatea sa înapoi în ţara
făgăduinţei, după ce se vor realiza scopurile Sale în trimiterea lor în Egipt;
şi acum El se pregăteşte să împlinească acea
promisiune. (2) Este o altă
ilustraţie (vezi de asemenea (Rom. 9:11) a alegerii din partea lui Dumnezeu a
unor persoane anumite pentru servicii speciale în viaţa prezentă, şi modelarea
cursului lor în vederea acelui scop. Moise pare să fi fost ales, chiar înainte
de naştere, ca şi Apostolul Pavel (Gal. 1:15). Aceste alegeri n-au fost pentru o
viaţă veşnică, ci pentru un loc de serviciu în viaţa prezentă. Deşi Pavel a fost
,,un vas ales” să-L predice pe Christos la neamuri, el putea fi lepădat (1 Cor.
9:27) în ceea ce priveşte onorurile viitoare. (3) Aceasta ne oferă o
altă ilustraţie a providenţei divine speciale în protecţia, păstrarea şi
pregătirea uneltelor alese pentru serviciu. Născut sub decretul nemilos de
moarte, anume acea împrejurare a fost supravegheată divin spre binele lui Moise,
şi prin el spre binele întregului Israel: şi astfel mânia omului împotrivitor a
fost făcută să realizeze avansarea planului divin, în loc de a-l stăvili, cum şi
era intenţionată. Datorită acestei împrejurări Moise a fost educat în toate
învăţăturile Egiptenilor, şi astfel a fost pregătit pentru lucrarea sa viitoare
de mare lider şi om de stat. (4) Ne arată cum
Dumnezeu, în timp ce Îşi duce la îndeplinire marile Sale planuri pe o scară
largă, nu este neglijent faţă de credinţa şi devotarea persoanelor care îşi pun
încrederea în El. Prin credinţă părinţii lui Moise l-au ascuns trei luni, şi
apoi l-au adus pe malul râului şi l-au lăsat singur în mâinile lui Dumnezeu; şi
încrezându-I Se cu siguranţă, ,,ei nu se temeau de porunca împăratului” - Evrei
11:23. (5) Ne arată cum Dumnezeu
are respect atât faţă de caracterul cât şi faţă de calităţile naturale ale
uneltelor Sale alese. Astfel, de exemplu, pentru conducerea lui Israel El a ales
un om bun, un om evlavios, unul care a preferat să sufere greutăţi împreună cu
poporul lui Dumnezeu mai degrabă decât să se bucure de plăcerile curţii
Egiptene, estimând ruşinea lui Christos mai mare bogăţie decât comorile
Egiptului (Evrei 11:24-27). Dar pentru tronul Egiptului la acel timp anumit El a
ales pe unul cu un caracter foarte opus (Rom. 9:17), şi astfel scopurile Sale au
fost realizate prin cea mai deplină exercitare a libertăţii morale a
ambilor. Este de notat de asemenea
că în alegerea lui Moise pentru această lucrare mare ca eliberator şi om de
stat, Dumnezeu n-a ales un novice, ci, din contra, El a ales pe unul de o mare
capacitate naturală şi I-a dat tocmai acel fel de educaţie necesar pentru
această lucrare - anii săi mai timpurii au fost sub educaţia părinţilor
evlavioşi, a căror insuflare a principiilor adevărului şi dreptăţii şi a căror
instrucţiuni în speranţa lui Israel, n-au rămas fără efectul dorit în toţi anii
următori ai vieţii; apoi restul celor patruzeci de ani a petrecut în cele mai
favorabile împrejurări pentru învăţarea a ceea ce putea oferi cea mai luminată
naţiune a acelor zile; şi apoi patruzeci de ani în retragerea vieţii casnice,
bine potrivită pentru îmblânzirea şi rafinarea caracterului său şi adâncirea şi
îmbogăţirea experienţei. Şi totuşi în alegerea
acestui om învăţat şi cu capacităţi, Dumnezeu, ca şi în cazul cu Apostolul
Pavel, a permis un ţepuş în carne, ca nu cumva să nu se înalţe peste măsură
datorită onorurilor poziţiei sale înalte. El a fost încet la vorbire - timid, om
retras şi n-a fost deloc talentat ca orator. Serviciul totuşi, n-a cerut
oratorie, şi astfel că graţia oratoriei nu i-a fost dată - blândeţea sa
împerechiată cu capacitatea mare executivă l-a potrivit în mod special pentru
serviciu. Acelaşi curs similar de pregătire anterioară este observat şi în cazul Apostolului Pavel
(vezi Gal. 1:15; Fapte. 22:3; 26:24). Şi acelaşi Apostol îndeamnă pe toţi cei
care doresc să fie folosiţi de Domnul să studieze cum să se prezinte ca
lucrători acceptaţi de Dumnezeu - 2 Tim. 2:15. (6) Este de notat că
pentru conducerea specială Dumnezeu a ales puţini şi nu mulţi, şi cel mai des
doar unul la momentul dat. Doar unul Isus Christos trebuia să răscumpere şi să
restaureze rasa pierdută şi ruinată. Doar Apostolul Pavel trebuia să arate
drumul Neamurilor, declarându-le bogăţiile nemărginite ale lui Chrstos, şi să
lase moştenirea sa bogată a iubirii Sale inspirate Creştinilor dintre Neamuri
din toate generaţiile ulterioare. Doar Moise trebuia să ducă mulţimea lui Israel
afară din robie şi să le fie un tată, şi judecător, deşi au existat şi câţiva
conlucrători distinşi cu el - Aaron, Hur, Iosua, Caleb, etc. La fel şi în zilele
din urmă, Dumnezeu din timp în timp a ridicat unelte speciale, deplin potrivite
pentru a servi în cazuri speciale de urgenţă, şi să conducă la reforme, etc -
Martin Luther, John Knox, John Wesley, etc. Dar în orice astfel de caz răsplata
prezentă a fost persecuţia. Şi atât de severe au fost încercările şi atât de
periculoase poziţiile acestor oameni, încât nimic altceva decât zelul şi
devotarea lor cauzei şi răsplăţilor viitoare n-ar fi un stimulent suficient
pentru a-i determina să-şi împlinească misiunea. În vederea acestor fapte,
este de datoria poporului lui Dumnezeu din toate timpurile, să observe cu
atenţie astfel de mărturii ale orânduirii lui Dumnezeu, şi să coopereze cu
Dumnezeu pe orice cale I-ar fi plăcut să le folosească talentele. Dacă cineva
vrea să fie folosit mai abundent de Domnul în serviciul Său binecuvântat, să
caute mai întâi să fie cu cât mai mult potrivit pentru acesta. Să-l imite pe
preaiubitul şi onoratul servitor, Moise, în blândeţe, umilinţă, energie şi zel
neobosit şi servirea Domnului până la sacrificiu de sine. Dar administratorul
înţelept întotdeauna va căuta să cultive capacităţile sale naturale, şi nu va
aştepta ca Domnul să lucreze miraculos pentru înaintarea sa, şi astfel să
risipească timpul valoros căutând să dezvolte ceea ce nu posedă din natură. Cu
adevărat, Domnul poate face minuni dacă ar dori; dar nu aceasta este metoda lui
de obicei. Minunile sunt forţele Sale de rezervă, şi sunt puse în acţiune doar
când forţele naturale nu sunt suficiente ca să îndeplinească scopurile
divine. Lecţia
IX MOISE TRIMIS CA
ELIBERATOR Exod
3:10-20 ,,Nu te teme de ei, căci Eu sânt cu tine” - Isa.
41:10 Când Dumnezeu a dorit să
elibereze Israelul, El a ales ca servitor şi reprezentant al Său pe cel mai
blând om, Moise (Num. 12:3). Această dispoziţie a fost necesară nu doar pentru
însărcinarea dinaintea sa, dar de asemenea şi pentru că el trebuia să fie un tip
al eliberatorului mai mare a întregii omeniri din închisoarea păcatului - ,,Omul
Isus Christos”, care a fost ,,blând şi smerit cu inima”, şi de asemenea şi a
corpului lui Christos care este Biserica - Fapte. 3:22,
23. Naşterea umilită a lui
Moise, ca a unuia dintr-o rasă înrobită, în mod natural îl va înclina la
umilinţă. Şi această dispoziţie a continuat cu el, chiar dacă el a devenit un
membru adoptat al familiei împărăteşti. Curajul lui de mai târziu şi capacitatea
sa ca executor au fost potrivite faptului încât el a fost folosit ca agentul şi
reprezentantul lui Dumnezeu. Aceasta i-a dat acea frumoasă contopire
caracterului său, de capacitate cu umilinţă. Au trecut patruzeci de
ani din timpul când Moise a fost născut, până la timpul când el de prima dată a
încercat să ajute fraţii săi şi a fost înţeles geşit (Exod 2:11-15), şi tot
patruzeci de ani au trecut din acel moment până când a devenit eliberatorul lor.
Aceste două perioade egale par a fi tipurile a două veacuri - veacul Iudeu şi
Evanghelic, care la fel au fost de o lungime egală, şi anume de 1845 de ani. La
sfârşitul veacului Iudeu Christos S-a oferit pe sine însuşi Israelului ca
eliberatorul lor, dar ei l-au respins şi el a plecat. Întoarcerea Sa este
cuvenită la sfârşitul perioadei asemănătoare, la sfârşitul veacului Evanghelic.
La a doua Sa prezenţă, în timpul veacului Milenar, El Îi va elibera pe toţi care
sunt ,,poporul lui Dumnezeu” din robia păcatului de sub Satan, le fel precum şi
Moise a eliberat poporul său din robia Egiptului de sub
Faraon. În timpul absenţei lui
Moise el s-a căsătorit cu o soţie dintre Neamuri, şi în acelaşi fel în
intervalul între venirea întâi şi cea de a doua a lui Christos, El îşi alege o
soţie dintre neamuri - Biserica Evanghelică, Mierasa, Soţia
Mielului. După o lungă pregătire a
uneltei Sale alese - a sosit timpul lui Dumnezeu să-l trimită, şi servitorul Său
era gata; şi iată din mijlocul rugului aprins care nu se consuma, şi care în mod
puternic a ilustrat puterea lui Dumnezeu de a păstra şi folosi servitorii Săi în
mijlocul încercărilor de foc, Moise a auzit chemarea lui Dumnezeu de a deveni
conducătorul poporului Său afară din robia Egipteană - versul
10. Dar cum să facă aceasta?
Moise s-a uitat la sine şi la mărimea unei astfel de lucrări, şi simţindu-şi
incapacitatea sa proprie, el a răspuns: ,,Cine sunt eu, ca să merg la Faraon, şi
să scot pe copiii lui Israel din Egipt?”. Părea ca cel mai improbabil lucru ca
Egiptenii să se lase de două milioane de robi profitabili pentru orice
consideraţie pe care el ar prezenta-o, sau orice putere pe care el ar putea-o
aduce asupra lor. Apoi cum ar putea fi poporul convins să urmeze pe conducătorul
lor? La aceste îndoieli cu privire la sine, Moise a primit atotîndestulătoarea
asigurare a Domnului: ,,Cu siguranţă Eu voi fi cu Tine”, etc. Aceasta a fost de
ajuns; şi puternic în convingerea sa, el a mers să dovedească în orice pas de pe
cale îmbelşugata îndestulare a harului divin. Aici există încurajare de
asemenea şi pentru orice servitor adevărat al Domnului, care umil se încrede în
promisiunile Sale, în timp ce se străduie să umble pe căile orânduite de Dânsul:
,,Cu siguranţă voi fi cu tine”. O!, cât de mult avem nevoie de această asigurare
binecuvântată; căci cine, de sinestătător este de ajuns pentru
responsabilităţile serviciului Domnului? Marea eliberare a fost cu
adevărat îndeplinită de Dumnezeu prin miracole şi minuni prin mâna servitorului
Său Moise; şi acei critici moderni care resping relatarea miracolelor pur şi
simplu insistă că Dumnezeu întotdeauna ar trebui să opereze în conformitate cu
sfera umană de înţelegere. Dar pentru un sincer căutător de adevăr nu există o
mai clară mărturie a puterii şi mijloacelor divine, decât mărturia miracolelor.
Cele zece plăgi miraculoase asupra Egiptului şi-au îndeplinit lucrarea
predestinată, şi Israelul a ieşit ca popor liber sub conducerea lui Moise; şi
toată omenirea a fost martoră ai puterii Dumnezeului lui
Israel. Această eliberare din
Egipt a fost o eliberare uimitoare, şi totuşi profeţii ne spun despre o încă şi
mai mare eliberare pentru popor, care încă trebuie să fie îndeplinită, când ei
vor fi adunaţi din toate naţiunile unde au fost alungaţi, şi când chiar
generaţiile lor care sunt în morminte vor ieşi afară, şi ei vor fi aduşi înapoi
în pământul lor şi vor fi sădiţi cu siguranţă acolo (Ier. 16:14, 15; Ezek.
37:12-14; Isa. 65:21-23). În comparaţie cu această eliberare care trebuie încă
să se îndeplinească, suntem asiguraţi că cea dintâi din Egipt va părea atât de
nesemnificativă încât nu va mai fi amintită; căci aceea a fost un tip al celei
ce va veni. Atunci Avraam, îşi va primi răsplata credinţei sale, când el şi
posteritatea sa vor veni în mod real în ţara pe care Dumnezeu i-a promis-o
pentru o posesiune pe vecie (Gen. 17:8), şi despre care Ştefan a zis (Fapte.
7:5), că el n-a luat în stăpânire nici o palmă de loc în viaţa sa trecută, dar
el a murit cu credinţa că promisiunea va fi împlinită la întoarcerea sa - în
dimineaţa învierii. ,,Pentru aceasta te-am
ridicat“, este scris despre acest Faraon Egiptean (Rom. 9:17). După cum Dumnezeu
a făcut alegerea lui Moise pentru un scop, la fel El a ales pe acest Faraon
pentru alt scop. El nu L-a făcut pe unul crud şi tiranic, şi pe celălalt blând
şi ascultător; ci El a ales pe aceia care erau astfel în mod natural şi cu
propria lor voinţă şi alegere liberă. Omul blând a fost ales pentru o poziţie şi
cel capricios pentru alta. Dumnezeu n-a lăsat un om bun să vină la tron, ca apoi
să-l corupă; ci a crescut un om rău, şi astfel Dumnezeu a avut în acesta unul
potrivit prin care să-Şi arate puterea Sa. Procedurile lui Dumnezeu,
întotdeauna drepte şi adesea îndurătoare au un efect asupra
oamenilor conform inimilor lor. Aceeaşi providenţă care ar mişca pe un om la
căinţă, pe altul îl va mişca la împietrirea inimii. În cazul lui Faraon
plăgile au adus căinţă, dar bunătatea lui Dumnezeu în auzirea rugăciunii
sale şi îndepărtarea plăgilor, de fiecare dată a produs împietrirea
inimii. Astfel văzute lucrurile, Dumnezeu a împietrit inima lui
Faraon, nu prin exercitarea unei influenţe rele asupra minţii lui, ci prin
exercitarea îndurării Sale faţă de Faraon şi poporul
său. Robia Egipteană a
tipificat robia păcatului; Faraon l-a tipificat pe Satan; şi Israel a tipificat
pe toţi cei care tânguiesc după eliberare ca ei să se poată prezenta lui
Dumnezeu şi serviciului Său. Eliberarea din Egipt a reprezentat această
răsturnare a puterii păcatului la venirea a doua a Domnului nostru. Plăgile
asupra Egiptului au reprezentat tulburările care vin asupra întregii lumi în
viitorul apropiat care în mod efectiv va distruge diferitele sisteme înrobitoare
şi opresive ale timpului prezent - sociale, politice, religioase şi financiare -
şi le va scufunda în completă
ruinare.