R 4510, 15 noiembrie
1909
Dacă Noul Legământ nu
aparţine bisericii în nici un sens al cuvântului — adică, dacă noi nu suntem sub
Noul Legământ, dacă acesta aparţine numai Israelului şi prin Israel lumii
întregi, de ce are apostolul atât de multe de spus despre el în Cartea
Evreilor?
Pentru a aprecia
necesitatea Cărţii Evreilor, trebuie să mergem cu mintea înapoi în zilele
apostolilor şi să privim lucrurile ca şi cum am trăi atunci, sub acele condiţii.
Considerând lucrurile din acest punct de vedere, al înţelegerii, răspunsul la
această întrebare este foarte simplu, foarte clar. Biserica timpurie, timp de
şapte ani după botezul Domnului şi timp de trei ani şi jumătate după răstignirea
Sa, era compusă exclusiv din evrei. Mesajul Evangheliei n-a putut merge deloc în
afara acelei naţiuni până la sfârşitul celor “şaptezeci de săptămâni" de favoare
specială promisă evreilor. Ne amintim cum Corneliu, un om drept, care
întotdeauna se ruga şi făcea multe binefaceri, a fost primul dintre neamuri care
a fost primit. În cazul lui ne amintim cum a fost necesar ca Dumnezeu să-l
pregătească în mod special pe Sf. Petru pentru o asemenea schimbare remarcabilă
în metoda de lucru divină.
Ne amintim că la ani de
zile după aceea, întrebarea dacă să primească neamurile să mănânce împreună cu
ei, ori să le recunoască în vreun sens al cuvântului ca fiind pe picior de
egalitate cu evreii, a fost o problemă care a cauzat tulburare continuă în
biserică şi printre cei mai proeminenţi dintre apostolii din timpul acela. La
ani de zile după ce Corneliu primise Spiritul Sfânt, învăţători din Ierusalim au
mers în Antiohia şi au aflat că acolo neamurile erau primite în biserica lui
Cristos pe picior de egalitate cu evreii, fără ca în vreun sens al cuvântului să
subscrie la Moise şi la Legământul Legii. Ei au fost şocaţi şi s-au exprimat în
termeni atât de hotărâţi, încât biserica din Antiohia a trimis la Ierusalim pe
Pavel şi pe Barnaba împreună cu alţii ca să aibă o întreagă conferinţă asupra
acestei chestiuni. Conduşi de Spiritul sfânt, apostolii au ajuns la concluzii
corecte, totuşi nici chiar Petru nu prea era de acord cu aceste concluzii, aşa
încât ani de zile după aceea îl găsim pe Sf. Pavel mustrându-l pentru
prefăcătorie şi pentru refuzul de a mânca cu fraţii dintre neamuri când erau de
faţă fraţii evrei — datorită diferenţei faţă de Legământul Legii, pe care
într-un fel toţi evreii simţeau că trebuie să-l recunoască şi să subscrie la el.
Sf. Pavel pare să fi fost unul dintre apostolii care au prins devreme miezul
corect al acestui subiect.
Găsim că această
învăţătură iudeizantă avea ascendenţă nu numai în Palestina, dar influenţa ei
afecta şi neamurile în măsură considerabilă. De exemplu, Epistola Sf. Pavel
către Galateni ne arată câţi dintre ei, neamuri prin naştere, au fost făcuţi să
creadă că oricare ar fi binecuvântările de care s-ar putea bucura prin Cristos
şi prin Legământul Avraamic originar, ei trebuiau să fie răspunzători şi faţă de
Legământul Legii. Să se noteze că Epistola Apostolului către Galateni este
dedicată aproape exclusiv acestui subiect, şi să nu se uite că galatenii nu erau
evrei, sau cel puţin majoritatea lor nu erau evrei. În epistola aceea a găsit
necesar să arate că el avea autoritate ca învăţător la fel cu ceilalţi apostoli
— pentru ca galatenii să ştie că el era la fel de calificat ca şi ceilalţi şi
tot atât de deplin autorizat să-i instruiască în privinţa obligaţiilor; că
cuvântul lui era autoritar; că neamurile nu erau sub Legământul Legii, ci sub
Legământul de Har — Legământul Avraamic originar. El spune că nu a primit
instrucţiunile sau cunoştinţa despre Evanghelie de la apostolii din Ierusalim,
ci, în privinţa cunoştinţei, prin providenţa Domnului, el fusese instructorul lor mai degrabă
decât să fie ei instructorii lui. Galateni 2:1-14.
Să remarcăm cu atenţie
apelul Apostolului din Galateni 3:
“O, galateni fără minte! Cine v-a fermecat pe voi, înaintea ochilor
(înţelegerii) cărora Isus Hristos a fost prezentat ca răstignit? Iată numai ce
voiesc să ştiu de la voi: prin faptele legii aţi primit voi Duhul, sau prin
auzirea credinţei?" etc.
Întreaga sa argumentaţie
în acest capitol este să arate că Legământul Legii n-a fost niciodată peste
neamuri sau obligatoriu pentru ele, ci numai peste evrei. El arată de asemenea
că Legământul Legii, în loc să-l avantajeze pe evreu, l-a condamnat, aşa încât
evreul a avut nevoie să fie în mod special răscumpărat de sub blestemul sau
sentinţa acelui Legământ al Legii, prin moartea Domnului nostru prin răstignire.
În tot acest capitol Sf. Pavel pune în contrast Legământul Legii, de care evreii
erau doritori să se elibereze, cu Legământul originar avraamic, care avea numai
copii liberi. El arată că neamurile erau primite sub acest Legământ Avraamic de
har (favoare), ale cărui binecuvântări sunt conferite pe baza credinţei şi nu pe
baza faptelor, ca sub Legământul Legii.
Sf. Pavel arată mai
departe că Legământul Legii îl avea pe Moise ca mijlocitor, pentru că legământul
acela punea condiţii obligatorii de ascultare faţă de lege asupra tuturor celor
care veneau sub el. Dar, argumentează Apostolul, legământul originar făcut cu
Avraam n-a fost aşa. El n-a impus nici o condiţie obligatorie şi de aceea n-a
avut nevoie de nici un mijlocitor şi nici n-a avut un mijlocitor. “Dar
mijlocitorul nu este al unei singure părţi, pe când Dumnezeu este Unul singur"
(Gal. 3:20). Aceasta vrea să spună că nu este necesar un mijlocitor acolo unde
numai o parte este obligată. În cazul Legământului Avraamic este astfel:
Dumnezeu este singura persoană obligată prin acel legământ; ca atare nu este
nevoie de un mijlocitor în acel
legământ, care să vadă de împlinirea credincioasă a contractului. Totuşi,
deoarece n-a fost nici un mijlocitor care să garanteze un contract sau legământ
de partea lui Dumnezeu, El i-a dat lui Avraam şi tuturor care vor fi de credinţa
lui, cea mai bună garanţie posibilă că Dumnezeu nu lua Legământul cu uşurinţă,
într-un mod superficial sau pripit; pentru că, pe lângă garanţia Cuvântului Său,
Dumnezeu a jurat — că Legământul era asigurat, sigur, nu putea da greş. Aceasta
i-a dat lui Israel o speranţă atât de mare în Legământul garantat prin
jurământ.
Apostolul continuă şi
arată că Legământul Legii a făcut un serviciu bun pentru evrei prin aceea
că i-a pregăitit şi i-a adus la
Cristos, marele Învăţător; pentru ca auzind mesajul Lui, invitaţia Lui, ei să
poată exercita credinţă ascultătoare, credinţă sacrificatoare, şi, botezându-se
în Cristos, să se poată îmbrăca în Cristos — să devină membri ai corpului. Toţi
aceştia, evrei şi neamuri, robi sau liberi, femei sau bărbaţi, vor fi membri ai
unui singur corp, care-L are pe Isus Cristos ca şi Cap. Acest capitol încheie cu
declaraţia plină de forţă: “Şi dacă sunteţi ai lui Cristos, sunteţi sămânţa lui
Avraam, moştenitori potrivit făgăduinţei" — legământul făcut cu Avraam.
Toată această
argumentaţie a fost ca să le arate galatenilor că, departe de a trebui să intre
sub Legământul Legii, ei n-aveau nici o nevoie de el, iar cei care erau sub el
trebuiau să iasă de sub el, pentru ca prin credinţă să poată accepta pe Cristos
ca Răscumpărătorul şi Îndreptăţitorul lor, şi prin credinţă să-şi consacre viaţa
până la moarte, ca să poată fi acceptabili pentru Dumnezeu ca membri ai corpului
lui Cristos.
Capitolul 4 din Epistola
către Galateni continuă argumentaţia, mustrarea erorii de a vrea să intre sub
Legământul Legii, până când, Apostolul scrie cu lacrimi: “Copilaşii mei, pentru
care iarăşi simt durerile naşterii, până când Hristos va lua chip în voi! O, cum
aş vrea să fiu acum de faţă la voi şi să-mi schimb glasul (într-unul aspru),
căci nu ştiu ce să mai cred despre voi. Spuneţi-mi voi, care voiţi să fiţi sub
lege (legământ), n-ascultaţi voi legea? " Nu vă daţi seama de robia ei, de
cerinţele ei imposibile? “Iată, eu, Pavel, vă spun că dacă veţi fi circumcişi,
Hristos nu vă va folosi cu nimic. Şi mărturisesc iarăşi oricărui om (evreu)
circumcis că este dator să împlinească întreaga lege. Voi, care căutaţi să vă
îndreptăţiţi pe voi înşivă prin lege, v-aţi lipsit de Hristos, aţi căzut din
har." Gal. 4:19-21; 5:2-4.
Poate că am spus destul
pentru a dovedi că problema Legământului Legii era arzătoare în biserica
timpurie, şi nu numai pentru evrei, ci şi pentru neamuri. Părea imposibil, în
special pentru cei dintâi, să accepte că Legământul Legii, după ce fusese în
vigoare cu toate ceremoniile minunate ale dispensaţiei iudee, cu legile, cu
jertfele etc., — să accepte că, la urma urmei, acesta nu era necesar şi că un
neevreu putea de fapt avea acces la Legământul Avraamic prin Cristos mai uşor
decât un evreu.
Sf. Pavel a scris
Epistola către Evrei pentru a contracara această eroare puternică de atunci.
Desigur că aceasta a fost o Epistolă valoroasă pentru neamuri, dar a fost scrisă
special pentru evrei şi din pricina aderenţei lor tenace la Legământul Legii de
a cărui influenţă dominatoare ei nu păreau în stare să se
elibereze.
Epistola către Evrei a
fost scrisă pentru a dovedi că o dispensaţie complet nouă a Harului, şi nu a
faptelor, fusese introdusă prin Isus la Cincizecime. El voia ca ei să vadă că
credincioşia lui Moise, ca servitor şi cap al unei preoţimi tipice, era
inferioară celei a lui Cristos şi Preoţimii Împărăteşti, al cărui cap este El.
El voia ca ei să vadă că Moise şi casa lui erau tipuri şi serveau ca ilustraţii
ale lucrurilor bune viitoare, sau erau ilustraţii ale acestora; dar că Cristos
şi “aleşii" Lui sunt fiii lui Dumnezeu, care vor administra adevăratele
binecuvântări în viitor. El voia ca ei să vadă că era o odihnă a Canaanului spre
care Moise a condus preoţii şi poporul doritor şi ascultător al lui Israel, şi
că este o mai mare odihnă care rămâne pentru poporul lui Dumnezeu, către care
Cristos va conduce pe poporul Său; şi că aceia care acceptă pe Cristos acum prin
credinţă, pot intra prin credinţă în odihna Lui mai înainte, acum, în inimile
lor.
Remarcând că evreii erau
de mult obişnuiţi să caute spre preoţii pământeşti şi spre serviciile anuale
pentru curăţirea păcatului, Apostolul a atras atenţia asupra faptului că Domnul
Isus este Marele Preot al unui nou ordin de preoţi şi că biserica Sa sunt
preoţii subordonaţi ai acestui ordin. Răspunzând la obiecţiile lor că Isus nu
era din seminţia lui Levi şi ca atare nu era îndreptăţit la preoţie, el le-a
spus că Dumnezeu le arătase mai dinainte că va fi o preoţie nouă, de un fel
diferit; că Melhisedec a fost un tip al acelei noi preoţii. El dă sugestia că
deşi Isus şi biserica Sa în trup în lucrarea de jertfire au fost simbolizaţi
prin Aaron şi fiii săi, cu toate acestea, lucrarea adevărată a acestei preoţimi
mai înalte este una viitoare de glorie, când Isus, Marele Preot, şi biserica,
trupul Său, o preoţime subordonată, asociată cu El, va fi instalată într-o
funcţie regală şi preoţească, şi în autoritate de conducere şi de învăţare.
Aceste glorii ale Cristosului în preoţia regală a Veacului Milenar n-au fost
deloc reprezentate în Aaron, dar au fost foarte bine reprezentate în Melhisedec,
care a fost în acelaşi timp preot şi rege. Măreţia lui a fost arătată prin aceea
că Avraam i-a adus omagii şi i-a plătit zeciuieli. Şi deoarece Levi, tatăl
seminţiei preoţeşti, era în coapsele lui Avraam pe timpul când se plăteau
zeciuielile, de aceea implicaţia este că el şi toţi fiii lui i-au plătit
zeciuieli lui Melhisedec şi astfel ordinul preoţimii lui Melhisedec a fost
recunoscut ca mai înalt decât cel Aaronic.
Cu această temelie pentru
subiectul său, Apostolul (Evrei 7:18-22) arată că în mod evident n-a fost
intenţia lui Dumnezeu să permită ca Legământul Legii să rămână perpetuu, nici să
permită ca aranjamentele preoţeşti să continue veşnic. El continuă să arate că
în mod profetic Isus a fost făcut preot prin hotărâre divină cu mult timp înainte de a veni în lume — că
Dumnezeu I-a spus: “Domnul a jurat şi nu se va căi: Tu eşti preot în veac, după
rânduiala lui Melhisedec" (Evrei 7:21) — nu după rânduiala lui Aaron. Acest
jurământ arată că preoţia lui Isus a fost superioară preoţiei lui Aaron care a
fost stabilită fără vreun legământ divin de felul acesta. “Cu atât mai mult Isus
S-a făcut garantul unui legământ (sau testament) mai bun." Adică, faptul că
Dumnezeu prin legământul Său recunoscuse acest ordin de preoţie mai înalt
implica îndeosebi că un Legământ Nou va înlocui la timpul cuvenit Legământul
Legii, despre care evreii credeau că trebuia să fie
perpetuu.
Apostolul nu susţine că
Noul Legământ fusese stabilit, nici că noua preoţime fusese stablită în funcţia
ei combinată, împărătească şi preoţească. El arată doar faptul că un astfel de
Legământ Nou este asigurat prin făgăduinţa lui Dumnezeu, ceea ce implica
sfârşitul Legământului Legii şi al preoţimii lui şi introducerea unuia mai bun.
El continuă să arate că Israelul şi lumea aveau nevoie de un ordin de preoţie
mai înalt decât cea Aaronică, pentru a inaugura domnia dreptăţii sub Noul
Legământ. El indică spre cele două jertfe din Leviticul 16 şi sugerează că
Domnul nostru va îndeplini acel tip al Zilei Ispăşirii prin două jertfe: prima,
pentru propriile sale păcate (nu pentru păcatele Sale individuale, deoarece El
n-a avut nici unul, ci pentru păcatele celor acceptaţi ca preoţime subordonată
în timpul acestui Veac Evanghelic); iar mai târziu a doua jertfă, pentru
păcatele poporului — lumea în general.
El ne spune că lucrarea
tipică de Ispăşire făcută de preotul levitic se repeta în fiecare an (în Ziua
Ispăşirii), dar marele nostru Preot o face o dată pentru totdeauna în marea Zi
de Ispăşire antitipică, în care El se oferă pe Sine — întâi individual, iar apoi
pe membrii Săi, colectiv. În legătură cu aceasta trebuie să ne amintim că după
cum Cristos S-a oferit pe Sine ca jertfă la Iordan, şi nu la Calvar, tot aşa, El
a oferit corpul Său, biserica, colectiv, ca jertfă la Cincizecime. După cum
depunerea vieţii omului Isus Cristos a continuat timp de trei ani şi jumătate şi
s-a sfârşit la Calvar, tot aşa depunerea vieţii bisericii a continuat de la
Cincizecime şi nu se va sfârşi până când ultimul membru al corpului va fi
suferit cu El — va fi fost credincios până la
moarte.
Acest lucru este arătat
în tip; căci, după ce preotul a stropit sângele viţelului, el a apărut la uşa
tabernacolului şi şi-a pus mâinile (puterea) pe capul ţapului Domnului (care
reprezintă biserica Sa consacrată) şi l-a înjunghiat. Vedem deci cum s-a putut
spune despre această lucrare de jertfire că a fost îndeplinită la timpul când
Sf. Pavel a scris Cartea Evreilor. Apostolul nu continuă spunând despre
sfârşitul acestui Veac Evanghelic, ci lasă chestiunea aici, arătând cele două
jertfe făcute. Că el vrea să înţelegem că a doua jertfă a Ispăşirii a fost
oferită la Cincizecime este evidenţiat prin faptul că el vorbeşte despre
biserică ca fiind preoţi subordonaţi în sfânta, bucurându-se de lumina
sfeşnicului de aur, de masa pentru punerea pâinii înainte şi de privilegiile
altarului de aur, şi aşteptând până când încercările vor fi fost completate şi
vom fi trecut cu toţii dincolo de văl, chiar în cer, unde sângele acestei a doua
jertfe a lui Cristos va fi oferit atunci pe ispăşitor în folosul
lumii.
MIJLOCITORUL UNUI
LEGĂMÂNT MAI BUN
Evrei 8 începe prin
cuvintele: “Punctul însemnat al celor spuse este că avem un astfel de Mare Preot
care S-a aşezat la dreapta scaunului de domnie al măririi, în ceruri, ca
slujitor al Locului preasfânt şi al adevăratului cort". Versetele 3-5 arată că
lucrarea de jertfire la care deja s-a făcut referire a fost necesară înainte de
a putea intra în lucrarea mai înaltă de distribuire lui Israel şi lumii a
binecuvântărilor favorii lui Dumnezeu asigurate prin “jertfele mai bune".
Gloriosul Mare Preot are un serviciu (slujbă) mai înalt decât preoţii pământeşti
şi în consecinţă El este Mijlocitorul unui legământ sau testament mai bun decât
Legământul Legii. Apostolul arată aici că lucrarea jertfitoare a Domnului nostru
nu trebuie să continue toată eternitatea; ci, El a fost înălţat pe planul ceresc
şi are o altă lucrare de îndeplinit, anume, ca Mijlocitor al unui Legământ mai
bun decât Legământul Legii. El încearcă să le abată mintea de la ideea că ei
sunt sub Legământul Legii. Dacă-i poate convinge că Cristos este antitipul lui
Moise şi antitipul lui Aaron, atunci îi va convinge că trebuie să existe un
legământ şi un aranjament pentru binecuvântarea lumii mai înalt decât Legământul
Legii în care ei credeau şi pe care ei îl considerau indispensabil. Restul
versetelor din capitol şi Ieremia 31:31arată că era intenţionat un astfel de
Legământ mai bun.
Nici Sf. Pavel nici
creştinii evrei din Ierusalim şi din altă parte, cărora el le-a scris această
epistolă, nu se gândeau deloc că
trăiau sub prevederile Noului Legământ. După cum arată în capitolul 6:19, 20,
toţi sperau în Legământul Avraamic; dar unii dintre ei aveau ideea eronată că pe
lângă acesta ei aveau nevoie şi de Legământul Legii care era continuu.
Argumentul lui Pavel este că Dumnezeu n-a intenţionat niciodată ca acesta să fie
continuu, ci numai să predomine pentru un timp ca o şcoală până când va veni Cristos ca antitip al
lui Isaac — moştenitorul antitipic al Legământului Avraamic. Acum el arată că
Cristosul va fi la timpul cuvenit Mijlocitorul Noului Legământ cu Israel, ca o
dovadă că vechiul lor Legământ al Legii n-a fost intenţionat să dureze veşnic.
De ce să-şi pună ei încrederea în vechiul Legământ al Legii, când Dumnezeu le
spune clar că “după zilele acelea el va face un Nou Legământ cu casa lui
Israel", şi că Mesia (ai cărui membri se aleg acum) va fi Mijlocitorul acelui
Nou Legământ, şi că se aşteaptă numai completarea bisericii ca să se sfârşească
toată slujirea necesară pentru a pune acel Legământ în operare — binecuvântarea
lui Israel şi a tuturor familiilor pământului.
Capitolul 9 pune în
contrast aranjamentele tipice făcute pentru serviciul Legământului Legii şi cum
binecuvântările lui au devenit eficiente pentru Israel, cu aranjamentele pentru
serviciul Noului Legământ care să-i facă binecuvântările eficiente pentru Israel
şi pentru toţi oamenii care se vor folosi
încele din urmă de privilegiile lui. Toate ceremoniile Tabernacolului şi
lucrarea legată de jertfele tipice au fost astfel necesare punerii acelui
Legământ al Legii în aplicare efectivă pentru tot poporul lui Israel. Şi în mod
asemănător pe plan spiritual acestea sunt antitipuri, inclusiv jertfele mai
bune, toate fiind în legătură cu punerea în aplicare a Noului Legământ pentru
Israel şi pentru ca toată omenirea să se poată folosi de privilegiile lui.
Preotul antitipic S-a arătat — “Cristos fiind venit ca Mare Preot al lucrurilor
bune viitoare". Acele lucruri bune viitoare reprezintă glorificarea corpului lui
Cristos, binecuvântarea lui Israel şi a tuturor familiilor
pământului.
Toate acele binecuvântări
de pe un plan mai înalt sunt prevăzute în aranjamentul lui Dumenzeu.Căci dacă
aranjamentele tipice ale Legământului Legii trebuia să fie curăţite de păcat
prin sânge, şi dacă sângele taurilor şi ţapilor făcea acest lucru în mod tipic,
cu cât mai plină de valore trebuie să vedem noi că este jertfa lui Cristos — cu
cât mai în stare să ne curăţească conştiinţele! Nu vom considera noi sângele lui
Cristos suficient pentru păcatele noastre, fără Legământul Legii? Şi, ca unii
care credem în meritul Lui, nu vom renunţa noi în deplină cunoştinţă la faptele
moarte ale Legământului Legii şi ne vom încrede în ceva mai înalt, chiar în
meritul Marelui Preot antitipic? De aceea, sau în acest scop, El este
Mijlocitorul Noului Legământ, aşa încât în cele din urmă toţi evreii condamnaţi
la moarte sub Legământul Legii să poată fi eliberaţi de sub el (deoarece în
Romani 11:26 el spune că aşa se va întâmpla imediat ce aleşii, corpul marelui
Eliberator, marelui Mijlocitor, marelui Preot va fi fost
completat).
În Evrei 9:15 Sf. Pavel
spune că este o lucrare specială a lui Cristos pentru evrei: ei fiind sub
condamnarea la moarte a Legământului Legii, moartea lui Cristos pe lemn a fost
necesară pentru ei deoarece acela era “blestemul" special al legii. Astfel s-a
pus o bază, prin care toate încălcările evreilor de sub Legământul Legii să
poată fi pe deplin anulate, sub prevederile Noului Legământ când acesta va
deveni eficient (Rom. 11:27). Şi nu numai atât, dar această răscumpărare
specială a evreilor le-a permis celor chemaţi de Dumnezeu din acea naţiune în
timpul acestui Veac Evanghelic să primească o parte în făgăduinţa moştenirii
veşnice — ca membri ai lui Cristos sub Legământul originar
Avraamic.
Apoi urmează o declaraţie
a principiului general — că acolo unde s-a făcut un Testament, este implicată
moartea celui care l-a făcut şi numai după moartea lui se pot primi
binecuvântările testamentului. Domnul nostru, după ce a câştigat dreptul la
perfecţiune şi viaţă umană prin ascultare de condiţiile Legământului Legii, a
depus aceste drepturi pământeşti ca sacrificiu, în armonie cu voinţa Tatălui. Şi
când a fost înviat din morţi o creaţie nouă de natură divină, El poseda acele
drepturi pământeşti pe care le-a depus ca preţ de răscumpărare pentru omenire,
cu dreptul de a dispune de ele. Prin Testament sau Voinţă putea să dispună de
acele drepturi pământeşti aşa încât să
fi dat Noul Legământ făgăduit. Dar în loc de aceasta, cel care a făcut
testamentul a dat acele binecuvântări pământeşti casei credinţei, celor chemaţi
din biserica nominală evreiască în timpul şi după misiunea Sa pământească, şi de
atunci încoace “nouă", celor dintre neamuri, pe condiţia ca ei să se alăture
jertfei Sale, “să sufere cu El", “să moară cu El", să participe cu El în
privilegiile glorioase ale Legământului Avraamic pentru binecuvântarea lumii sub
prevederile Noului Legământ.
Fraţii au înţeles că ei
erau chemaţi să fie “membri ai corpului lui Cristos" şi că după completarea
acestui “corp" favoarea Domnului se va întoarce la Israelul natural, şi El va
zidi iarăşi cortul lui David care fusese căzut; pentru ca prin ei, ca membri ai
marelui Binefăcător sau Mijlocitor al Noului Legământ, să poată merge către lume
o binecuvântare, şi “pentru ca rămăşiţa de oameni să poată căuta pe Domnul, ca
şi toate neamurile peste care este chemat numele lui Dumnezeu" (Fapte 15:16,
17). Fraţilor cărora li se adresa li s-a amintit că pentru acestea era necesară
moartea celui care a făcut Testamentul: nu numai moartea lui Isus ca Testatorul
originar pentru a da binecuvântarea bisericii, corpul Său, dar şi moartea
bisericii, membrii Săi, sub conducerea Sa, pentru a servi iarăşi ca Testator, să
moară, aşa încât să lase acele drepturi ale restitabilirii pentru beneficiul lui
Israel şi al lumii sub Noul Legământ.
Să nu pierdem niciodată
din vedere scopul principal pentru care a fost scrisă această Carte — să
dovedească faptul că Legământul Legii trebuia să cedeze, să dea locul Noului
Legământ. Ca atare trebuie să se aştepte ca toate lucrurile legate de Legământul
Legii tipic să aibă antitipuri legate de Noul Legământ antitipic. Astfel,
jertfele legii, care erau la începutul anului lor în Ziua Ispăşirii, înainte ca
păcatele poporului să poată fi iertate, trebuie să-şi găsească aici paralela în
“jertfele mai bune" decât viţelul şi ţapul. Noul Legământ nu poate intra în
vigoare până când sunt împlinte aceste jertfe antitipice. El a dovedit astfel
inferioritatea a tot ce era evreiesc şi legat de Legământul Legii; pentru ca
toţi creştinii să poată vedea că în loc să se întoarcă la el sau să se ţină de
el, mai degrabă să înţeleagă, să aştepte antitipurile şi să înţeleagă partea lor
în “jertfele mai bune".
În versetul 24, din Evrei
capitolul 9, apostolul arată cum mare parte din jertfă s-a sfârşit deja; anume,
că Marele Preot a intrat în “Sfânta Sfintelor" “ca să Se înfăţişeze acum pentru
noi înaintea lui Dumnezeu" — pentru Israelul spiritual. Dar el adaugă că noi nu
trebuie să aşteptăm ca El să facă acest lucru în fiecare an, cum se făcea în
tip. Noi nu trebuie să gândim că jertfa lui Cristos ne-ar putea fi folositoare
numai în legătură cu instituţiile evreieşti, adăugată la acestea. A presupune
astfel, ar implica faptul că astfel de jertfe anuale ar fi fost necesare de la
întemeierea lumii. Dar n-a fost acesta cazul; Avraam şi alţii au fost
îndreptăţiţi prin credinţă înainte de a se institui Legământul Legii. La
sfârşitul veacului, Cristos S-a înfăţişat să şteargă păcatul prin jertfirea Sa.
Şi după cum preoţilor oameni le este rânduit să moară, după cum este reprezentat
simbolic prin animalele pe care le jertfeau, şi după cum ei treceau apoi în
Sfânta şi acolo erau puşi sub judecată, sau erau încercaţi înainte de a intra în
“Sfânta Sfintelor", tot aşa şi Cristos S-a jertfit o singură dată ca să poarte
păcatele multora, şi, pentru cei care-L aşteaptă, El va apărea a doua oară, nu
ca jertfă pentru păcat, ci să acorde mântuirea asigurată prin meritul jertfei
Sale — să inaugureze Noul Legământ, şi ca Mijlocitor al lui să-i stabilească
împărăţia pentru răsturnarea păcatului şi morţii, şi pentru stabilirea dreptăţii
şi vieţii.
Cristos a fost o dată
jertfit ca să poarte păcatele multora, spune apostolul. Tipul ne arată două
jertfe, totuşi cele două erau părţi ale uneia singure. Prima a reprezentat
Capul, iar a doua corpul. Cele două jertfe din Ziua Ispăşirii erau de fapt una,
deoarece a doua era bazată pe prima. Evident, jertfa ca întreg era pentru
păcatele întregii lumi. După cum spune apostolul, următorul lucru de aşteptat
era încheierea lucrării Sale de jertfire, încheierea stropirii sângelui a doua
oară, iar apoi ieşirea Sa, după cum este arătat în tip prin preotul îmbrăcat în
“haine de glorie şi frumuseţe", reprezentative ale elementelor Sale în glorie şi
putere. El va ieşi ca Mijlocitorul Noului Legământ, marele Mesia, Profet, Preot,
Rege şi Judecător.
Numai cei care recunosc
că preoţii subordonaţi sunt membri ai Marelui Preot pot aprecia această
ilustraţie. Domnul, prin sângele Său, ne-a îndreptăţit pe noi, biserica Sa,
membrii Săi de perspectivă, când “S-a înălţat pentru a se înfăţişa înaintea lui
Dumnezeu pentru noi" — ca Advocatul şi Marele nostru Preot — ca să stropească
Capacul Ispăşirii — să satisfacă dreptatea divină pentru noi. El a început a
doua jertfă a Sa, a “membrilor" Săi, imediat ce Tatăl I-a acceptat jertfa pentru
noi — la Cincizecime.
Atunci a fost înjunghiat,
jertfit “ţapul Donului", şi a
început arderea umilitoare în afara taberei. Ce s-a făcut cu aceia care erau
gata la Cincizecime, s-a continuat să se facă de atunci încoace timp de aproape
19 secole. Jertfirea, arderea etc. au continuat, întocmai cum în ilustraţia
ungerii Marelui Preot uleiul a curs în jos până la picioare, tot aşa în mod
antitipic Spiritul sfânt a venit peste fiecare “membru" acceptat ca
împreună-jertfitor. În timpul acesta Domnul stă la dreapta favorii divine,
aşteptând încheierea arderii jertfei Sale — aştepând până atunci, ca să facă
stropirea finală a sângelui Său “pentru tot poporul", înainte ca dreptatea să-I
predea Lui controlul sau stăpânirea lumii în vederea reconstrucţiei în timpul
Mileniului, sub termenii Noului Legământ.
Arătarea a doua oară este
pentru poporul care aşteaptă — creaţia care suspină aşteptând “descoperirea
fiilor lui Dumnezeu" în gloria Împărăţiei (Rom. 8:19, 23). Aceasta este complet
diferită de venirea sau parousia Sa pentru biserică în timpul secerişului.
Arătarea Sa va fi în putere şi glorie mare, totuşi va fi recunoscută de Israel
şi de lume numai pe măsură ce oamenii vor căuta împărăţia Sa. “Când se va arăta
El, şi noi (membrii Săi) ne vom arăta cu El în
slavă."
În capitolul 10 Sf. Pavel
continuă pe aceeaşi linie, dovedind că Isus este Marele Preot. El Îl prezintă
spunând: “Iată, vin să fac voia Ta, o Dumnezeule" (vers. 9). Aici Cristos a
început să îndepărteze primul Legământ, cel tipic, pentru a-l putea stabili pe
al doilea, cel antitipic. Versetul 10 arată cum noi, care am devenit ucenicii
Lui, suntem aprobaţi când acceptăm voinţa Lui şi spunem, precum a spus El:
“Iată, vin să fac voia Ta, o Dumnezeule". Noi suntem sfinţiţi prin oferirea
corpului lui Isus Cristos pentru că, fiind acceptaţi ca membri ai corpului Său,
suntem puşi deoparte pentru această
mare lucrare preoţească, împărătească, mijlocitoare împreună cu El. În legătură
cu aceasta, aici remarcăm cum înainte
noi am fost “îndreptăţiţi" prin meritul jertfei lui Isus, dar acum suntem
sfinţiţi prin oferirea corpului. Numai când obţinem acest mare privilegiu de
jertfire ca membri ai corpului Său ne putem aştepta să avem vreo participare cu
El în gloria Sa. Acest corp a fost oferit o dată pentru totdeauna. Membrii
individuali ai bisericii nu sunt oferiţi separat. Acel unic “ţap al Donmnului" a
reprezentat acel unic corp al lui Cristos, “turma mică", toţi care în timpul
Veacului Evanghelic vor fi acceptaţi ca membri şi-şi vor pune viaţa ca jertfă cu
El. În versetul 12 Sf. Pavel arată că această unică jertfă a lui Cristos (din
două părţi, Cap şi corp) fiind oferită (Capul la Iordan, iar corpul la
Cincizecime), Domnul nostru Se odihneşte de orice altă jertfire, ştiind că
satisfacerea deplină va fi efectuată prin lucrarea deja
îndeplinită.
De atunci încoace Marele
Preot a aşteptat până când vine timpul Tatălui să-I pună toate lucrurile de pe
pământ în supunere; pentru că prin acea singură oferire (din două părţi) El i-a
desăvârşit pentru totdeauna pe cei care sunt sfinţiţi. Adică, prima parte a
oferirii Sale i-a îndreptăţit pe membrii Săi, iar participarea în a doua parte a
efectuat sfinţirea lor şi a asigurat pentru ei o parte în întâia înviere. Mai
mult, desăvârşirea întregii omeniri, care în cele din urmă va fi mântuită în
timpul Mileniului, va fi ca rezultat al unicei jertfe a lui Cristos, formată din
două părţi (viţelul şi ţapul). Ca rezultat al acestor “jertfe mai bune", în cele
din urmă toată omenirea va avea posibilitatea să devină sfântă, desăvârşită.
Apostolul Pavel zice că Spiritul sfânt, prin profeţia lui Ieremia (31:31), a
mărturisit pentru aceasta, a atestat această ultimă referire la lucrarea
preotului antitipic. Apoi el citează această referire la Noul Legământ, “după
aceste zile", şi ne asigură că atunci când va fi venit timpul iertării
păcatelor, nu va mai fi jertfire pentru păcat. Mulţumim lui Dumnezeu că odată cu
sfârşitul acestui veac, când suferinţele corpului lui Cristos vor fi sfârşite,
atunci toate posibilităţile de jertfire fiind terminate, posibilităţile de
binecuvântare a omenirii prin meritul acelor jertfe vor fi doar la început!
PREOŢII SUBORDONAŢI INTRĂ
ACUM ÎN SFÂNTA
În versetul 19 apostolul
revine asupra faptului că deoarece această mare lucrare este încă incompletă,
noi, fraţii (viitori preoţi subordonaţi), putem avea îndrăzneala (curajul) să
intrăm în sfânta prin sângele lui
Isus, printr-o cale nouă şi vie, pe care El a consacrat-o pentru noi, prin
perdea, adică prin trupul Său; noi prin credinţă ne putem considera preoţi
subordonaţi, membri ai corpului Marelui Preot, sacrificatori împreună cu El şi
sub slujirea Lui. Noi ne putem bucura acum de privilegiile şi binecuvântările
Sfintei şi putem fi asiguraţi că în calitate de membri ai Marelui Preot, şi ai
Mijlocitorului, putem merge în cele din urmă dincolo de văl, chiar în cer,
intrând pe planul acela glorios de
viaţă, prin participarea cu El în moartea Sa. El, ca Mare Preot, a consacrat
pentru noi această cale specială, prin aceea că a aplicat pentru noi meritul
morţii Sale, simbolizat prin sângele viţelului, permiţându-ne în virtutea acelei
îndreptăţiri să jertfim împreună cu El şi să devenim membrii Lui în
glorie.
Sf. Pavel îndeamnă pe
toţi aceşti membri confraţi să ţină fără şovăire la credinţa lor, să se îndemne
unul pe altul la iubire, să nu părăsească adunarea lor laolaltă etc. Dacă Legea
lui Moise a atras pedeapsa cu moartea, în mod sigur cel care va păcătui sub o
lumină mai mare va suferi o pedeapsă mai aspră. Pedeapsa celor de sub legea lui
Moise era moartea, dar nu moartea a doua, deoarece ei nu obţinuseră eliberare de
sub prima moarte; dar pentru noi, care am fost eliberaţi prin “credinţă în
sângele Lui" şi care suntem consacraţi, ne-am alăturat Lui în jertfă — pentru
noi, a face în ciuda tuturor acestor favoruri şi privilegii ale harului lui
Dumnezeu, pentru noi, a-L ignora pe Marele Preot, pentru noi, a socoti ca un
lucru obişnuit angajamentul nostru, consacrarea noastră de a participa cu Domnul
nostru în moartea Sa, în jertfa Sa, în sângele Noului Legământ, acestea ar
însemna să ne scoatem complet din toate aranjamentele divine intenţionate pentru
binecuvântarea noastră. Versetul 30 arată că aceasta nu este din partea
apostolului o sugestie nefolositoare. Noi să nu uităm cu Cine avem de-a face,
Cel prin a cărui îndurare în Cristos am fost îndreptăţiţi şi al cărui Spirit
sfânt l-am primit ca o arvună a moştenirii noastre când ne-am prezentat
corpurile ca jertfe vii, în armonie cu chemarea Sa, ca să putem deveni
comoştenitori cu Isus în glorie. A pierde toate aceste lucruri ar fi un lucru de
temut — a doua moarte.
Totuşi, apostolul ne
îndeamnă să nu ne descurajăm, ci să ne amintim de experienţele noastre trecute,
de iluminarea noastră şi de suferinţele pe care apoi le-am îndurat, şi să nu
părăsim încrederea şi credincioşia noastră, pentru că răsplata noastră va fi
mare. Capitolul 11 se ocupă de credincioşia poporului lui Dumnezeu din veacurile
şi dispensaţiile trecute, şi în încheiere spune că în marele plan al lui
Dumnezeu există o răsplată pentru toţi cei credincioşi, dar ceva încă cu mult
mai bun pentru noi, membrii corpului lui Mesia, Mijlocitorul, Preotul şi Regele,
aşa încât ei, fără noi, să nu ajungă la desăvârşire; sau, după cum spune Sf.
Pavel în Romani 11:31: “Pentru ca, prin îndurarea arătată vouă, să capete şi ei
îndurare". Iar apoi, prin ei, sub Noul Legământ, Israelul şi toate neamurile să
primească partea din aceeaşi îndurare divină care le-a fost intenţionată,
trecută prin Cristos şi apoi prin biserică, corpul
Său.
Capitolul 12 se adresează
tot acestei clase preoţeşti consacrate. Aici se sugerează că aceşti servitori şi servitoare, special
concepuţi de Spiritul sfânt,
special chemaţi, având “chemarea de sus", fiind special devotaţi pentru jertfă, ar
trebui să se gândească la vrednicii vechi şi la mărturia credincioasă pentru
Dumnezeu şi pentru adevăr pe care ei au făcut-o — pentru care ei au mărturisit
prin martirajul lor, ca acestea să ne întărească şi să ne încurajeze pentru a
alerga cu credincioşie în alergarea care ne stă în faţă. El îndeamnă ca aceşti
regi şi preoţi în devenire să nu ia seama la necazurile şi persecuţiile care
însoţesc jertfirea şi loialitatea lor faţă de Cristos; ei să se uite la Isus,
autorul credinţei lor, care va fi şi desăvârşitorul ei; ca ei să-şi amintească
exemplul Lui şi ce a îndurat El, şi că fiecare pe care Tatăl îl acceptă în casa
fiilor sub această chemare trebuie să se aştepte să aibă disciplinări şi
diferite încercări ale credinţei şi ascultării pentru dezvoltarea şi
cristalizarea caracterului. El ne îndeamnă (versetul 15) să veghem cu sârguinţă,
ca nu cumva vreunul să nu ajungem la privilegiul deplin al harului lui Dumnezeu.
Şi el atrage atenţia că pot apărea rădăcini de amărăciune care pot întina, şi că
cedând pentru un timp plăcerii păcatului, ar însemna vinderea acestui mare drept
de întâi-născut — că Esau a ales blidul cu mâncare, dar Iacov a ales dreptul de
întâi-născut prin negare de sine, şi că în mod similar trebuie şi noi să
îndurăm.
INAUGURAREA LEGĂMÂNTULUI
LEGII A FOST UN TIP AL INSTITUIRII NOULUI LEGĂMÂNT
Motivul pentru toată
această grijă din partea preoţilor subordonaţi consacraţi este că ei n-au venit
la (nu s-au apropiat de) Muntele Sinai şi de priveliştile şi scenele
înfricoşătoare care au însoţit inaugurarea Legământului Legii, ci s-au apropiat
de (Lexiconul Strong, au venit lângă) Sion, un munte şi o Cetate a viului
Dumnezeu — Ierusalimul ceresc. Noi am venit atât de aproape de Noul Ierusalim
antitipic, încât prin credinţă privim Noul Ierusalim, acea biserică glorificată,
mireasa, soţia Mielului, de la care vor curge binecuvântările către Israel şi
către lume, aşa cum în mod figurativ se arată că vine din cer pe pământ. Noi
desigur suntem mai aproape de acel
sfârşit glorios decât apostolul. Dacă el a putut spune că biserica lui Cristos,
care L-a urmat pe El, conducătorul ei, se apropiase sau se apropia sau venea
aproape de acea stare spirituală a împărăţiei, cât de bine putem noi astăzi
consimţi la aceasta. “Evident acum mântuirea noastră este mai proape decât când
am crezut" — mai aproape decât atunci când primii membri ai corpului lui Cristos
au mers pe această cale îngustă a sacrificiului de
sine.
Apostolul continuă şi
compară lucrurile pe care le putem aştepta în curând la inaugurarea Noului
Legământ făcut cu Israelul, cu acele lucruri care au avut loc ca tipuri la
inaugurarea Legământului legii. El continuă:
Noi nu numai că ne
apropiem sau venim tot mai aproape în fiecare zi de Ierusalimul ceresc, condiţia
împărăţiei, dar venim tot mai aproape şi de asocierea cu sfinţii îngeri, al
căror număr nu se poate socoti, în timp ce al nostru este limitat — 144.000. Mai
mult decât atât, noi ne apropiem, venim aproape de “adunarea universală a
bisericii" prin participare în “întâia înviere" — “învierea Lui" (Fil. 3:10),
căci noi suntem “membri ai trupului Său". Pe lângă aceasta, noi ne apropiem de
Dumnezeu, Judecătorul tuturor; curând noi vom fi introduşi în prezenţa marelui
Rege Etern. După cum spune apostolul, Domnul nostru, Răscumpărătorul nostru,
Advocatul nostru, după ce ne-a avut în grijă în perioada de pregătire şi
sacrificare, şi, ca reprezentant al Tatălui, după ce ne-a înviat din morţi la
glorie, onoare şi nemurire, El “ne va aşeza fără vină şi plini de bucurie
înaintea slavei Sale" (Iuda 24). El este Judecătorul tuturor. A cădea în mâinile
Sale în timpul perioadei de sacriciu şi înainte de a ne sfârşi calea, înseamnă a
cădea din mâinile Răscumpărătorului şi Advocatului nostru şi a ne asigura
condamnarea la moartea a doua. Însă a fi prezentaţi în faţa Lui fără vină,
înseamnă a fi aprobaţi de marele Judecător, întocmai cum îi aprobă pe toţi
sfinţii îngeri.
În plus, noi ne apropiem
sau venim aproape de “duhurile celor drepţi făcuţi desăvârşiţi". Aceasta ar
părea să se aplice la “marea mulţime", care vor fi îndreptăţiţi în spirit prin
nimicirea cărnii, deşi ei nu reuşesc în contractul lor de sacrificiu, şi de
aceea nu vor face parte din Corpul
lui Cristos, Preotul, Mijlocitorul, Regele gloriei. Apoi citim că ne-am apropiat
de Isus, Mijlocitorul Noului Legământ. Din vechime a fost profeţit că El va fi
Mesia lui Israel şi Mesagerul sau Mijlocitorul Legământului lui Israel. El este
Mirele nostru, Advocatul şi Capul nostru. Noi, membrii Săi, nu peste mult vom fi
pentru totdeauna cu Domnul nostru şi-L vom vedea aşa cum este şi vom participa
cu El la lucrarea Împărăţiei Sale Mijlocitoare, prin care Israelul întâi, şi
prin Israel toate popoarele, vor primi binecuvântarea seminţei spirituale a lui
Avraam.
Atunci Noul Legământ
fiind pecetluit, în ceea ce priveşte justiţia divină, prin aplicarea sângelui
preţios, trecut prin biserică şi făcut eficient “pentru tot poporul", va veni timpul
aplicării sângelui stropirii pentru tot poporul — în timpul
Mileniului.
Citim că în tip la
instituirea Legământului Legii, Moise a stropit întâi Cartea Legii, reprezentând
justiţia divină, iar apoi, pe baza acestei satisfacţii, a început lucrarea lui
mijlocitoare faţă de popor, care a fost reprezentată prin stropirea lui cu
acelaşi sânge al legământului. Aşa este şi în antitip. Sângele Domnului nostru
(sângele viţelului — Leviticul 16) a fost aplicat pentru noi — pentru corpul Său
şi pentru casa Sa, a asigurat iertarea păcatelor noastre şi a deschis “calea cea
nouă şi vie" pentru sfinţirea noastră — pentru privilegiul nostru de a avea
parte cu El în “moartea Sa", împărtăşindu-ne de “paharul Său". În final, când
biserica va fi terminat de folosit sângele, şi, prin harul lui Dumnezeu, va fi
ajuns prin el la natura divină în glorie, acelaşi merit (ca sângele ţapului
Domnului) va fi aplicat pentru “tot poporul" la încheierea acestei vârste prin
pecetluirea Noului Legământ.
Această a doua aplicare
pentru popor, “pentru păcatele întregii lumi", va rezolva complet toate
pretenţiile dreptăţii divine împotriva fiecărui membru al rasei lui Adam şi va
pune interesele viitoare ale tuturor în mâinile Mijlocitorului — Isus şi biserica, corpul Său. De
atunci încolo va începe lucrarea de reconciliere cu omul. Acest lucru este
reprezentat prin stropirea poporului cu sângele Noului
Legământ.
Fiecare din rasa lui
Adam, venind în relaţie corectă cu Domnul, îşi va primi partea din sângele
stropit, până când la sfârşitul Veacului Milenar, când marele Mijlocitor va
preda Tatălui Împărăţia, fiecare membru al rasei lui Adam va fi avut cea mai
deplină posibilitate să se bucure de partea sa în această stropire. Înseamnă
oare acea stropire simbolică în vreun sens al cuvântului condamnare,
responsabilitate pentru sângele lui Cristos, ca şi în cazul lui Abel, când în
mod figurativ se spune despre sângele lui că strigă către Dumnezeu după
răzbunare împotriva ucigaşilor săi? O, nu! Deşi moartea lui Cristos şi a multora
dintre membrii Săi a fost violentă, totuşi acest fapt nu strigă după răzbunare,
deoarece viaţa a fost predată voluntar ca jertfă pentru păcatele lumii.
Stropirea întregului popor cu sângele Noului Legământ în timpul Veacului Milenar
deci, va însemna că fiecăruia i se va distribui partea sa din marea
binecuvântare asigurată prin jertfa îndeplinită de Domnul nostru, “Mielul lui Dumenzeu
care ridică (în cele din urmă) păcatul lumii".
Apostolul sugerează că
Domnul nostru înălţat şi glorificat va vorbi din cer la timpul indicat, timpul
de care noi ne apropiem. Profetul ne spune că toţi ochii orbi se vor deschide
să-L vadă, să-I recunoască stăpânirea; şi că toate urechile surde se vor
deschide să-I audă, să-I înţeleagă mesajul. Iar Sf. Petru, vorbind despre acest
timp, spune: “Şi oricine nu va asculta de prorocul acela (Isus Capul şi biserica
corpul Său ridicat în timpul acestui Veac Evanghelic), va fi nimicit din
mijlocul poporului". Fapte
3:23.
Apostolul îşi întrerupe
argumentaţia cu privire la viitor, pentru a arunca o sugestie prevenitoare pentru preoţii subordonaţi, membrii
corpului lui Cristos, zicând: “Luaţi seama ca nu cumva să refuzaţi să ascultaţi
pe Cel care vă vorbeşte". Ochii şi urechile noastre au fost deschise înaintea
celor ale lumii. Noi am fost foarte mult binecuvântaţi de această favoare
divină. Însă responsabilitatea noastră este proporţională cu favoarea. Dacă noi
refuzăm instrucţiunea Capului, Domnului nostru, dacă nu ne supunem disciplinării
în şcoala lui Cristos, dacă neglijăm să ne împărtăşim de moartea Sa şi să ne
aducem corpurile ca jertfe vii în armonie cu legământul nostru, dacă noi, în
calitate de mlădiţe, nu producem roada Viţei, încercarea noastră de viaţă
veşnică se poate sfârşi în mod contrar.
Reluându-şi naraţiunea
despre marile lucruri de care ne apropiem, sau de care venim aproape, apostolul
continuă să compare aceste lucruri aparţinătoare Noului Legământ cu cele de la
inaugurarea Legământului Legii. El spune: “Al cărui glas a clătinat atunci
pământul şi care acum a făgăduit, zicând: @Voi mai clătina încă o dată nu numai
pământul, ci şi cerul#" — pământul simbolizând societatea, iar cerul simbolizând
eclesiasticismul. apostolul comentează asupra profeţiei, zicând că această
expresie, “încă o dată", implică o lucrare de clătinare atât de completă, încât orice este temporar, orice nu este
în acord cu ordinea divină, va fi clătinat, aşa încât, la începutul Împărăţiei
Mijlocitoare şi a administrării Noului Legământ, nimic nu va rămâne în putere
sau organizare decât acele lucruri care nu pot fi clătinate, datorită armoniei
lor cu Dumnezeu.
Continuând această idee,
că atunci noi vom fi cu Domnul nostru ca membrii Săi, participând în lucrarea
Lui mijlocitoare, citim că deoarece vom primi o Împărăţie care nu se poate
clătina, să ţinem strâns, cu reverenţă şi frică evlavioasă, de harul lui
Dumnezeu acordat nouă, ceea ce ne va permite să-L sevim pe Dumnezeu în mod
acceptabil (nu numai prin jertfire acum, dar şi în administrarea Împărăţiei),
fiindcă, îndurător cum este Dumnezeul nostru, El este un foc mistuitor faţă de
orice nedreptate.
Apostolul încheie Epistola cu îndemnuri pentru preoţimea împărătească, dând sugestii folositoare în privinţa dragostei frăţeşti, ospitalităţii, mulţumirii, supunerii faţă de cei despre care credem că sunt peste noi în Domnul (cap. 13:7-17). El ne spune să evităm evangheliile noi şi să ne amintim că aşa cum preoţii pământeşti se hrăneau din lucrurile de la altar, tot aşa, noi avem dreptul să ne hrănim din altarul spiritual, din care alţii nu se pot hrăni. El atrage apoi atenţia asupra jertfei pentru păcat (vers. 11), că toate erau arse în afara taberei. Isus, antitipul viţelului, a fost nu numai răstignit în afara porţilor Ierusalimului, dar şi a suferit ca un proscris din partea sistemului social şi religios al timpului. Sf. Pavel îndeamnă ca noi, ca preoţime împărătească (reprezentată în Leviticul 16 prin ţapul Domnului) să mergem de asemenea ca jertfă în afara taberei să suferim cu Cristos proscrierea socială şi să fim morţi faţă de lume. Prin acest pasaj el fixează identificarea noastră cu “ţapul Domnului", din Leviticul 16, asigurându-ne că numai sângele jertfei pentru păcat este dus după perdea — ca să stropească Capacul Ispăşirii. El identifică această jertfă pentru păcat, sugerând de asemenea că trupurile animalelor al căror sânge făcea ispăşire pentru păcat erau arse în afara taberei. Îndemnând biserica să-L urmeze pe Domnul în această experienţă, el identifică clar pe Domnul nostru cu viţelul din Ziua Ispăşirii, iar biserica cu ţapul Domnului, care a urmat toate experienţele viţelului.