“Şi
nu vă temeţi de cei ce ucid corpul, dar sufletul nu pot să-l ucidă, ci temeţi-vă
mai bine de cel ce poate să piardă şi sufletul şi corpul în gheennă".
Vezi, de asemenea, încă o relatare a aceleiaşi expuneri făcută de Luca -- 12:4,
5. Domnul
nostru le arată, aici, urmaşilor Săi marea cauză pentru care să aibă curaj şi
vitejie în împrejurările cele mai grele. Ei trebuiau să se aştepte la persecuţie
şi împotriva lor să se vorbească tot felul de rele pe nedrept, din pricina Lui
şi din pricina “veştilor bune", a căror slujitori şi vestitori i-a făcut El; da,
venea timpul când oricine îi va omorî să creadă că face un serviciu lui
Dumnezeu. Consolarea sau răsplata lor pentru aceasta urma să fie primită, nu în
viaţa aceasta, ci în viaţa viitoare. Ei au fost asiguraţi şi au crezut că El
venise să-Şi dea viaţa o răscumpărare pentru mulţi şi că toţi cei din morminte
vor trebui, prin urmare, să audă la timpul cuvenit glasul Eliberatorului şi să
iasă afară, fie la răsplată (dacă au trecut cu succes încercarea în această
viaţă), fie la o încercare sau judecată viitoare, cum va trebui să fie cazul cu
marea majoritate care în viaţa prezentă nu vin la cunoştinţa şi la ocazia
necesară, esenţiale pentru o încercare completă. În
condiţiile prezente oamenii ne pot omorî trupul, dar nimic din ceea ce pot face
nu ne va afecta fiinţa viitoare (sufletul), pe care Dumnezeu a promis că o va
reînsufleţi sau restabili prin puterea Sa în ziua învierii -- Veacul Milenar.
Sufletele noastre reînsufleţite vor avea corpuri noi (spirituale sau materiale
-- “… iar Dumnezeu îi dă (fiecărei seminţe) corpul precum voieşte", şi pe
acestea nimeni nu va avea libertatea să le ucidă. Numai Dumnezeu are puterea să
distrugă cu totul -- sufletul şi trupul. De aceea, numai de El trebuie să
ne temem, iar de împotrivirea oamenilor, chiar până la moarte, nu trebuie să ne
temem, dacă prin aceasta câştigăm aprobarea divină. Îndemnul Domnului nostru
este deci: Nu vă temeţi de cei care pot pune capăt vieţii prezente (în curs de
moarte) din aceste sărmane corpuri pe moarte. Nu vă îngrijiţi prea mult de ea --
de hrana, îmbrăcămintea, plăcerile ei, în comparaţie cu acea existenţă sau
fiinţă viitoare pe care Dumnezeu a pregătit-o pentru voi, şi care, dacă este
asigurată, poate fi partea voastră veşnică. Nu vă temeţi de ameninţările,
privirile sau faptele oamenilor, a căror putere nu poate trece dincolo de
existenţa prezentă; care pot vătăma şi ucide aceste corpuri, dar nu pot face mai
mult. Mai degrabă aveţi respect şi consideraţie faţă de Dumnezeu, de la care
sunt pornirile vieţii veşnice -- teme-ţi-vă de Acela care poate să
distrugă în gheena, în moartea a doua, atât
existenţa prezentă pe moarte, cât şi orice speranţă de existenţă viitoare. Viermele
lor nu moare şi focul nu se stinge Matei
18:8, 9; Marcu 9:43-48
Aici
este arătat în concluzie că gheena ca ilustraţie reprezintă moartea a
doua -- nimicirea completă care trebuie să urmeze în cazul tuturor celor care,
după ce au primit ocaziile vieţii sau existenţei viitoare prin sacrificiul
Domnului nostru, se dovedesc nevrednici de darul lui Dumnezeu şi refuză să-l
accepte, prin aceea că refuză să asculte de cerinţele Lui drepte. Nu se spune că
Dumnezeu va păstra sufletul sau corpul în gheena, ci se spune că El le
poate “distruge" şi le va “distruge" pe amândouă în ea. Astfel ne învaţă
că toţi cei condamnaţi la moartea a doua sunt fără speranţă şi sunt şterşi pe
veci din existenţă. (Deoarece
aceste două pasaje se referă la aceeaşi cuvântare a Domnului, cităm din Marcu --
remarcând că versetele 44 şi 46, şi o parte din versetul 45, nu se află în
manuscrisele greceşti vechi, deşi versetul 48, care spune acelşi lucru, se află
în toate manuscrisele. Cităm textul aşa cum este în aceste manuscrise vechi şi
demne de încerdere.) “Şi de-ţi va fi de piedică mâna ta taie-o; mai bine-ţi este
ciung să intri în viaţă, decât două mâini având să intri în gheenna, în
focul nestins unde viermele lor nu moare şi focul nu se stinge. Şi de-ţi va fi
de piedică piciorul tău ta-ie-l; mai bine-ţi este şchiop să intri în viaţă,
decât două picioare având să fii aruncat în gheenna, în focul nestins
unde viermele lor nu moare şi focul nu se stinge. Şi de-ţi va fi de piedică
ochiul tău scoate-l; mai bine-ţi este cu un ochi să intri în Împărăţia lui
Dumnezeu, decât doi ochi având să fii aruncat în focul gheennei, unde
viermele lor nu moare şi focul nu se stinge." După
citirea celor de mai sus, toţi trebuie să fie de acord cu profetul, că Domnul
nostru Şi-a deschis gura şi a vorbit în parabole şi cuvinte tainice (Psalmul
78:2; Matei 13:35). Nimeni nu va presupune nici măcar un moment că Domnul nostru
a sfătuit poporul să-şi mutileze trupurile, tăindu-şi membrele sau scoţându-şi
ochii. Nici n-a vrut ca noi să înţelegem că vătămările şi desfigurările din
viaţa prezentă vor continua dincolo de mormânt, când vom “intra în viaţă".
Evreii, cărora li S-a adresat, neavând nici o idee despre vreun loc de chin
veşnic, şi care ştiau că cuvântul gheena se referea la valea din afara
cetăţii lor, care nu era un loc de tortură şi nici un loc în care să fie aruncat
ceva viu, ci un loc pentru nimicirea completă a ceea ce se arunca, recunoscând
că expresia Domnului în privinţa membrelor şi ochilor era figurativă, ştiau
căgheena, de asemenea, era folosită în acelaşi sens figurativ, pentru a
simboliza nimicirea completă. Domnul
a vrut să spună doar aceasta: Viaţa viitoare de care Dumnezeu S-a îngrijit
pentru omul răscumpărat este de o valoare inestimabilă şi va merita din belşug
să faceţi orice sacrificiu pentru a o primi şi a vă bucura de acea viaţă. Dacă
v-ar costa chiar un ochi, o mână sau un picior, aşa încât toată eternitatea să
fiţi obligaţi să înduraţi pierderea acestora, totuşi viaţa ar fi ieftină chiar
cu un astfel de preţ. Ar fi mult mai bine, decât să vă păstraţi membrele şi să
pierdeţi totul în gheena. Fără îndoială că ascultătorii au tras şi
învăţătura că aceasta se aplică la toate afacerile vieţii, şi au înţeles că
Învăţătorul a vrut să spună că ar merita cu prisosinţă să-şi nege multe
comodităţi, plăceri şi gusturi dragi, ca mâna dreaptă, preţioase ca un ochi şi
folositoare ca un picior, mai degrabă, decât prin mulţumire să piardă viaţa
viitoare şi să fie cu totul nimiciţi în gheena -- moartea a doua.
Dar
ce înseamnă, “viermele lor nu moare şi focul nu se stinge"?
Răspundem:
În gheena literală, care este baza ilustraţiei Domnului nostru, trupurile
moarte ale animalelor etc., adeseori cădeau pe colţurile stâncilor şi nu în
focul care continua să ardă dedesubt. Astfel expuse, acestea făceau viermi şi
erau mistuite de ei, la fel de complet şi de sigur ca şi cele care ardeau.
Nimeni nu avea voie să intervină în aranjamentul acestei văi; astfel viermii şi
focul împreună completau lucrarea de distrugere -- focul nu se stingea şi
viermii nu mureau. Aceasta n-ar însemna un foc nesfârşit, nici viermi veşnici.
Ideea este că viermii nu mureau lăsând cadavrele acolo, ci continuau şi
completau lucrarea de nimicire. La fel şi focul: nu se stingea, ci ardea până
când mistuia totul. Întocmai aşa, dacă o casă ar fi în flăcări şi focul n-ar
putea fi ţinut sub control sau stins, ci ar arde până când ar distruge clădirea,
noi l-am putea numi în mod potrivit “foc nestins". Domnul
nostru a vrut să ne întipărească ideea că moartea a doua, simbolizată prin
gheena, are un caracter complet şi final. Toţi câţi vor ajunge în moartea
a doua vor fi nimiciţi cu desăvârşire, pentru totdeauna; nici o răscumpărare nu
se va mai da, vreodată, pentru cineva (Romani 6:9), deoarece nici unul care va
fi vrednic de viaţă nu va fi aruncat în moartea a doua, sau în “lacul de foc",
ci numai aceia care iubesc nedreptatea după ce au venit la cunoştinţa
adevărului. Moartea
a doua este clar ilustrată prin gheena nu numai în locurile de mai sus,
ci este evident că acelaşi Învăţător a folosit aceeaşi ilustraţie pentru a
reprezenta acelaşi lucru în simbolurile Apocalipsei chiar dacă acolo nu este
numită gheena, ci “lac de foc". Aceeaşi
vale a fost încă o dată folosită înainte, ca baza unei cuvântări a profetului
Isaia (Isaia 66:24). Chiar dacă nu-i dă nici un nume, el o descrie; şi să
observe toţi că vorbeşte, nu după cum s-ar putea aştepta unii care au idei false
despre miliardele de oameni vii în flăcări şi chin, ci despre trupurile
moarte ale celor care au păcătuit împotriva Domnului, care sunt astfel
reprezentaţi ca distruşi complet în moartea a doua. Cele
două versete precedente arată timpul când se va împlini această profeţie, şi
este în deplină armonie cu simbolurile Apocalipsei; ea aparţine dispensaţiei
noi, Mileniului, “cerului nou şi pământului nou". Atunci toţi drepţii vor
vedea atât dreptatea cât şi înţelepciunea în faptul distrugerii complete a
inamicilor incorigibili, voiţi, ai dreptăţii, după cum este scris: ei “vor fi
ură la toată carnea".