CAPITOLUL I
TABERNACOLUL TIPIC
Tabăra — Curtea — Tabernacolul — Altarul de aramă — Ligheanul — Masa — Sfeşnicul — Altarul de aur — Capacul ispăşirii şi chivotul — Poarta — Primul văl — Al doilea văl — Semnificaţia acestora şi antitipurile lor
1. Tabernacolul pe care Dumnezeu a poruncit poporului Israel
să-l construiască în pustia Sin, în legătură cu care au fost instituite toate
serviciile şi ceremoniile lor religioase, a fost, după cum ne asigură apostolul
Pavel, o umbră a lucrurilor mai bune ce aveau să urmeze (Evr. 8:5; 10:1; Col.
2:17). De fapt, întreagă naţiunea lui Israel precum şi legile, serviciile şi
ceremoniile lor religioase au fost tipice. Acesta fiind adevărul, înţelegerea
noastră în ceea ce priveşte planul şi lucrarea mântuirii ce se desfăşoară acum,
precum şi desfăşurarea lor în viitor, nu se poate să nu fie mult iluminată
printr-un studiu amănunţit al acestor „umbre", pe care israeliţii, pentru
edificarea noastră, au fost siliţi să le repete an de an, continuu, până ce
Vârsta Evanghelică a introdus antitipurile lor — realităţile (1 Pet. 1:11; Evr.
10:1-3).
2. Cercetăm acest subiect nu doar cu scopul de a ne însuşi o
cunoştinţă istorică despre formele, ceremoniile şi închinăciunea evreilor, ci ca
să ne putem edifica înţelegând realitatea printr-o examinare a umbrei —
aşa cum a intenţionat Dumnezeu când a rânduit-o. Noi nu vom putea da umbrei
greutatea şi importanţa necesară dacă nu ne vom da seama cu câtă grijă a condus
şi îndrumat Dumnezeu toate detaliile ei. Mai întâi El l-a chemat pe Moise pe
munte şi i-a arătat felul în care trebuiau făcute lucrurile. Apoi i-a poruncit
să fie atent la fiecare particularitate — „Vezi să faci după chipul care ţi s-a
arătat pe munte" (Evr. 8:5; Exod. 25:40). Tot aşa şi cu toate detaliile
serviciului: fiecare iotă şi frântură de literă trebuiau îndeplinite cu
exactitate în tip, pentru că acestea reprezentau ceva mai mare şi mai important,
ce avea să urmeze după aceea. Pentru ca aceste umbre să fie executate corect şi
poporul să nu devină neglijent, pedeapsa obişnuită pentru orice încălcare era
moartea. Ca exemple se pot vedea: Exodul 28:43; Numeri 4:15,20; 17:13; 2 Samuel
6:6,7; Leviticul 10:1,2.
3. Înţelegerea grijii lui Dumnezeu în crearea
„umbrei" ar trebui nu numai să ne dea încredere în corectitudinea ei, că nici o
iotă sau frântură de literă nu va trece până nu se vor împlini toate (Mat. 5:18
— Cornilescu rev.), ci ar trebui, de asemenea, să trezească în noi un interes
atât de mare pentru Planul lui Dumnezeu, încât să ne conducă la o examinare
atentă şi la o cercetare cu grijă a semnificaţiei acestor umbre. Acest lucru, cu
binecuvântarea promisă a lui Dumnezeu, ne propunem să-l facem acum, încredinţaţi
că dintre cei care sunt cu adevărat consacraţi lui Dumnezeu — fiii Săi concepuţi
de Spiritul Său — „cine caută găseşte şi celui ce bate i se va deschide".
CONSTRUCŢIA TABERNACOLULUI
4. Îndrumările date lui Moise pentru construirea Tabernacolului
se pot afla în Exodul, capitolele 25-27, iar descrierea executării lucrării în
Exodul, capitolele 35-40. Amintind pe scurt, Tabernacolulul era o casă
construită dintr-un şir de scânduri din lemn de sittim (salcâm) „poleite"
sau placate cu aur, aşezate cu un capăt în socluri („picioare" — Cornilescu; n.
e.) de argint şi legate strâns la un loc prin bare din acelaşi lemn, de asemenea
acoperite cu aur.
5. Această construcţie avea 15 picioare* lăţime, 15
picioare înălţime şi 45 picioare lungime, deschisă în faţă sau în partea de
răsărit. Ea era acoperită cu o pânză mare şi albă de in, întreţesută cu figuri
de heruvimi, în albastru, purpuriu şi stacojiu. Capătul deschis sau faţa
construcţiei era închisă de o perdea făcută din acelaşi material ca şi pânza
care o acoperea şi era numită „uşa" sau primul văl. O altă pânză din
acelaşi material, în care, de asemenea, erau ţesute chipuri de heruvimi şi care
era numită „Vălul" (sau al doilea văl), era atârnată în aşa fel încât împărţea
Tabernacolul în două încăperi. Prima încăpere, cea mai mare, avea 15 picioare
lăţime şi 30 picioare lungime şi se numea „Sfânta"**. Încăperea a doua sau cea
din spate avea lăţimea de 15 picioare şi lungimea de 15 picioare şi se numea
„Sfânta Sfintelor". Aceste două încăperi formau Tabernacolul propriu-zis; peste
ele se ridica un cort pentru a le proteja. Acesta era făcut dintr-o învelitoare
din ţesătură de caşmir sau păr de capră, o alta din piei de berbeci vopsite în
roşu şi peste ea o învelitoare din piei de viţel de mare (focă).
** În traducerea engleză (de asemenea în cea română, n. e.)
aceasta este numită frecvent, deşi impropriu, „locul sfânt" şi în aceste cazuri,
ca de exemplu în Exodul 26:33, cuvântul „locul" este scris cu litere italice
(cursive, n. e.) pentru a arăta că este introdus de către traducători. Această
eroare conduce la confuzii, deoarece de fapt „Curtea" se numea „locul sfânt".
Când cuvântul „locul" nu este scris cu caractere italice el înseamnă întotdeauna
„Curtea". Vezi Leviticul ţa14:13 şi 6:26,27. În unele cazuri „Sfânta" este
denumită „Tabernacolul adunării".
Uneori şi „Sfânta Sfintelor" sau
„Sanctuarul" este numit „locul sfânt" — „locul" scris cu italice. Exemple,
Leviticul 16:17,20,23. Referindu-ne la aceste încăperi le vom numi, separat,
„Curtea", „Sfânta" şi „Sfânta Sfintelor".
Cauza traducerilor diferite,
care au contribuit atât de mult la confuzia celor ce studiază, trebuie să fi
fost o lipsă de apreciere a interesului creştinilor faţă de aceste imagini
tipice şi de necesitatea unei exactităţi uniforme din partea traducătorilor
Leviticului.
CURTEA SFÂNTĂ SAU LOCUL SFÂNT
6. Tabernacolul era înconjurat de o „Curte", el fiind amplasat
în partea din spate a acesteia. Această curte, lată de 75 picioare şi lungă de
150 picioare, era formată dintr-un gard făcut din perdele din pânză de in
atârnate în cârlige de argint, aşezate în vârful unor stâlpi de lemn înalţi de 7
picioare şi jumătate, care erau puşi în socluri grele de aramă (incorect tradus
bronz) şi fixate, ca şi cortul care acoperea Tabernacolul, prin frânghii şi
ţăruşi. Această împrejmuire era în întregime teren sfânt şi de aceea era numit
„locul sfânt" — sau „Curtea Tabernacolului". Intrarea ei, ca şi uşa
Tabernacolului, era spre răsărit şi se numea „Poarta". Această poartă era din
pânză albă, întreţesută cu albastru, purpuriu şi stacojiu.
7. Se va
observa că cele trei locuri de intrare, adică „Poarta" în „Curte", „Uşa" în
„Sfânta" şi „Vălul" în „Sfânta Sfintelor" erau făcute din acelaşi material şi în
aceleaşi culori. În afara Tabernacolului şi a „Curţii" lui era „Tabăra" lui
Israel, care îl înconjura din toate părţile la o distanţă respectuoasă.
MOBILIERUL
8. Mobilierul „Curţii" consta din două piese principale: „altarul de aramă" şi „ligheanul", cu instrumentele necesare lor.
ALTARUL DE ARAMĂ
9. Chiar după poartă şi imediat în faţa ei stătea „altarul de aramă". Acest altar era făcut din lemn şi acoperit cu aramă (cupru, n. e.) şi avea baza un pătrat cu latura de 7 picioare şi jumătate şi înălţimea de 4 picioare şi jumătate. Diferite ustensile ţineau de serviciul lui — tigăi pentru foc (numite cădelniţe), pentru a duce focul la „altarul tămâierii", vase pentru primirea sângelui, cârlige pentru carne, lopeţi etc.
LIGHEANUL
10. Ceva mai încolo, între „altarul de aramă" şi uşa
Tabernacolului, era „ligheanul". Acesta era făcut din aramă lustruită şi era un
vas pentru apă; în el se spălau preoţii înainte de a intra în Tabernacol.
11. Mobilierul Tabernacolului consta dintr-o „masă", un „sfeşnic" şi un
„altar pentru tămâiere" în „Sfânta" şi „chivotul mărturiei" în „Sfânta
Sfintelor".
MASA CU PÂINILE PENTRU
PUNERE ÎNAINTE
12. Înăuntrul Tabernacolului, în prima încăpere, „Sfânta", la dreapta (în partea de miazănoapte), stătea masa cu „pâinile pentru punere înainte" — o masă din lemn poleit cu aur; pe ea se aflau douăsprezece turte de pâine nedospită, aşezate în două grămezi, în vârful cărora era tămâie (Lev. 24:6,7). Din această pâine puteau mânca numai preoţii; ea era sfântă şi era reînnoită în fiecare a şaptea zi sau zi de Sabat.
SFEŞNICUL DE AUR
13. În partea opusă mesei cu „pâinile pentru punere înainte" se afla „sfeşnicul", făcut din aur curat, lucrat prin batere cu ciocanul, cu şapte braţe şi în vârful fiecărui braţ cu câte o lumină. Aceasta era unica lumină în „Sfânta", pentru că, după cum am văzut, lumina naturală era împiedicată de pereţi şi de perdele, iar ferestre nu erau. Cele şapte lămpi erau îngrijite, curăţate, aprovizionate cu ulei etc., de însuşi Marele Preot, care la asemenea ocazii trebuia să aducă tămâie pe altarul de aur.
ALTARUL DE AUR
14. Mai departe, aproape de „Văl", se afla un mic altar din lemn poleit cu aur, numit „altarul de aur" sau „altarul tămâierii". Pe el nu era foc decât atunci când îl aduceau preoţii în cădelniţe, pe care-l depuneau pe acest „altar de aur" şi apoi fărâmiţau tămâie peste el, făcându-l să producă un fum înmiresmat sau parfum, care, umplând Sfânta, pătrundea şi dincolo de „al doilea văl" în Sfânta Sfintelor.
CHIVOTUL MĂRTURIEI
15. După „Văl", în „Sfânta Sfintelor", era doar o singură piesă
de mobilier: „chivotul". Acesta era o cutie dreptunghiulară făcută din lemn
poleit cu aur, având un capac de aur curat numit Împăciuitorul sau „Scaunul
îndurării" (vezi Exodul 37:6, traducerea Cornilescu revizuită, inclusiv nota de
subsol; în continuare, pentru conformitate cu traducerea românească va fi
folosită denumirea „Capacul ispăşirii", n. e.). Pe el (şi din aceeaşi bucată)
erau doi heruvimi din aur, lucraţi prin batere. În interiorul chivotului (sub
Împăciuitor) erau aşezate un vas de aur cu mană, toiagul lui Aaron care a
înfrunzit şi cele două table ale Legii (Evr. 9:4). Deasupra Împăciuitorului se
ivea o lumină supranaturală, care strălucea dintre heruvimi şi care reprezenta
prezenţa divină. Aceasta era singura lumină din Sfânta Sfintelor.
16.
Este de observat că tot mobilierul din interiorul Tabernacolului era de aur sau
poleit cu aur, pe când în „Curte" totul era de aramă. Lemnul, care forma baza,
acoperit cu aceste metale, era întrebuinţat, credem noi, pentru ca obiectele să
fie mai uşoare, mai uşor de purtat decât cele din metal masiv. Aceasta avea
importanţă în timpul călătoriilor lor. Vasele Templului, care reprezentau
aceleaşi lucruri, erau din metale masive (1 Regi 7:47-50). Aceste două metale,
aurul şi arama, erau întrebuinţate, credem noi, pentru a reprezenta două naturi
diferite — arama reprezenta natura umană în perfecţiunea ei, puţin mai jos decât
natura îngerească, iar aurul reprezenta natura divină, cu mult superioară
îngerilor, stăpânirilor şi puterilor. Precum aurul şi arama se aseamănă mult în
aparenţă, dar sunt deosebite în calitate, aşa şi natura umană este un chip şi o
asemănare a naturii divine, adaptată condiţiilor pământeşti. De reţinut că
aranjamentul
TABEREI, CURŢII ŞI TABERNACOLULUI,
astfel separat clar şi diferenţiat în trei diviziuni generale,
reprezintă trei clase distincte binecuvântate prin Ispăşire, iar cele două părţi
ale Tabernacolului reprezintă două condiţii ale uneia din aceste clase.
17. „Tabăra" reprezenta condiţia omenirii în păcat, având
nevoie de ispăşire, dorind-o pe aceasta şi binecuvântările ei, chiar dacă îşi
discern dorinţele şi suspinele în mod nedesluşit. În tip, „tabăra" era poporul
lui Israel în general, care era separat de toate lucrurile sfinte prin perdeaua
de pânză albă de in, însemnând pentru cei dinăuntru un perete de credinţă iar
pentru cei dinafară un perete de necredinţă, ca- re-i împiedica să vadă
lucrurile sfinte dinăuntru şi să aibă acces la ele. Era numai o singură cale sau
poartă care ducea în „locul sfânt" sau „Curte", tipul mărturisind astfel că
există numai o singură cale de acces la Dumnezeu, o singură „poartă", Isus. „Eu
sunt calea . . . Nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine". „Eu sunt uşa" (Ioan
14:6; 10:9).
18. „Curtea" reprezenta condiţia
îndreptăţirii* în care se intră prin credinţa în Hristos, „poarta". În această
„curte" numai leviţii (reprezentându-i pe credincioşii îndreptăţiţi)
puteau să intre, în timpul Zilei de Ispăşire. Aceştia aveau acces la „altarul de
aramă" şi la „lighean" şi făceau serviciu în „Curte", dar nu aveau dreptul, doar
ca leviţi (credincioşi), să intre în Tabernacol; nu, nici chiar să privească
înăuntru (Num. 4:19,20). În „Curte" toate lucrurile erau de aramă, pentru a
arăta că clasa admisă acolo era formată din oameni îndreptăţiţi. „Curtea"
nu reprezenta condiţia clasei spirituale din timpul Vârstei Evanghelice, deşi
era folosită şi de către preoţi atunci când aduceau sa-crificii şi se spălau.
19. Construcţia „Tabernacolului", cu cele două părţi ale ei,
reprezenta cele două condiţii ale tuturor celor care trec printr-o
schimbare de natură, de la natura umană la cea spirituală. Prima încăpere,
„Sfânta", reprezenta condiţia tuturor acelora care (ca leviţi —
credincioşi îndreptăţiţi) şi-au consacrat natura umană la moarte, pentru ca să
poată deveni părtaşi la natura divină (2 Pet. 1:4), fiind concepuţi de Spirit.
Încăperea a doua, „Sfânta Sfintelor", dincolo de „Văl" — moartea — reprezenta
condiţia credincioşilor „biruitori", care vor ajunge la natura divină.
Aceştia, după ce şi-au desăvârşit consacrarea în moarte, vor fi deplin
schimbaţi, născuţi din morţi în învierea dintâi, la natură divină şi
organism divin. Nici o fiinţă omenească, fie ea oricât de plină de credinţă, fie
ea spălată de orice păcat şi îndreptăţită fără plată de toate lucrurile şi
socotită perfectă înaintea lui Dumnezeu, nu poate avea vreun loc sau privilegiu
în lucrurile spirituale reprezentate în interioarele Tabernacolului şi
Templului. Ea nu poate nici chiar să privească în lucrurile spirituale, în
sensul de a le aprecia. Dar, în decursul Vârstei Evanghelice, unii ca aceştia
sunt „chemaţi" să-şi consacreze şi să-şi jertfească natura lor umană în
serviciul lui Dumnezeu şi să moştenească în schimb natura spirituală, ca membri
ai Corpului lui Hristos. „Omul natural nu primeşte lucrurile Duhului ... Nici nu
le poate cunoaşte, pentru că ele se înţeleg duhovniceşte" (1 Cor. 2:14 —
Cornilescu rev.).
20. Faptul că toate lucrurile din Tabernacol erau
făcute din aur, care reprezintă natura divină, sugerează că el reprezenta
numai condiţia acelora care erau chemaţi la natura divină. Numai acei leviţi
care erau consacraţi lucrării de sacrificare (preoţii) aveau acces în
Tabernacol; astfel, numai acei din casa credinţei care sunt consacraţi spre
sacrificiu, chiar până la moarte, intră în condiţiile divine reprezentate în
Tabernacol.
21. În „Curte", condiţia umană îndreptăţită, se intră numai
prin credinţă; dar, în timp ce trebuie să ne menţinem credinţa care ne
îndreptăţeşte, noi trebuie să facem mai mult dacă vrem să avem experienţa unei
schimbări de natură şi să devenim „creaţii noi", „părtaşi ai chemării cereşti",
să fim „părtaşi la natura divină". De aceea, intrarea în „Sfânta" înseamnă
consacrarea noastră deplină în serviciul Domnului, conceperea noastră de Spirit
şi pornirea noastră în alergarea pentru premiul naturii divine — condiţiile
acesteia fiind credincioşia faţă de legământul nostru, crucificarea cărnii
îndreptăţite, prezentarea voinţelor şi trupurilor noastre omeneşti ca sacrificii
vii lui Dumnezeu, fără să mai căutăm plăceri omeneşti, onoare, laudă etc., ci să
fim morţi faţă de ele şi vii pentru îndemnurile cereşti. Totuşi, şi în această
condiţie venim tot prin Hristos Isus, Domnul nostru, care nu numai că a deschis
pentru noi „Poarta" îndreptăţirii prin credinţa în sângele Său, dar a deschis şi
„Uşa" (primul văl) de intrare în Tabernacol, „o nouă cale a vieţii", ca fiinţe
spirituale, prin şi dincolo de al doilea văl, prin sacrificarea cărnii noastre
îndreptăţite.
22. Deci, cele două încăperi ale Tabernacolului, „Sfânta"
şi „Sfânta Sfintelor", reprezintă două faze sau etape ale vieţii noi, pentru
care suntem concepuţi de Spiritul Sfânt.
23. „Sfânta" reprezenta
condiţia prezentă a celor concepuţi de Dumnezeu prin Cuvântul adevărului (Iac.
1:18). Aceştia, ca şi „creaturi noi" cu mintea cerească, deşi se află încă „în
carne", îşi au adevărata viaţă (interioară) şi umblarea cu Dumnezeu înăuntrul
primului văl al consacrării şi în afara vederii intelectuale a lumii şi a
credincioşilor neconsacraţi. Aceştia se bucură de lumina dinăuntru a
„sfeşnicului de aur", în timp ce alţii sunt în „întunericul dinafară"; aceştia
mănâncă o hrană spirituală specială, reprezentată prin „pâinea pentru punere
înainte", nedospită, şi aduc tămâie pe altarul de aur, acceptabilă prin Isus
Hristos.
24. „Sfânta Sfintelor" reprezenta condiţia perfectă a
acestor creaturi noi, care, fiind credincioase până la moarte, au câştigat
marele premiu al înaltei chemări, printr-o împărtăşire la învierea dintâi (Apoc.
20:6). Atunci, dincolo de cele două văluri — mintea carnală şi trupul de carne —
vor poseda atât trupuri spirituale glorioase cât şi minţi spirituale. Ei vor fi
asemenea Conducătorului şi Înainte-Mergătorului lor dincolo de văl, care, după
ce a intrat ca Mântuitor al nostru, a consacrat pentru noi această cale
nouă şi vie — sau cale nouă a vieţii (Evr. 10:20; 1 Ioan 3:2).
25.
Creatura cu minte spirituală din „Sfânta" se uită înainte prin credinţă,
prin „Vălul" crăpat, în „Sfânta Sfintelor", prinzând licăriri ale gloriei,
onoarei şi nemuririi după depunerea trupului, nădejde care este ca o ancoră
pentru suflet, sigură şi de neclintit, intrând în ceea ce este dincolo de văl
(Evr. 6:19; 10:20).
26. Vedem, deci, că îndreptăţirea prin credinţă,
primul nostru pas către sfinţenie, ne aduce într-o condiţie de „pace cu Dumnezeu
prin Domnul nostru Isus Hristos" (Rom. 5:1). Când păcatele noastre sunt iertate
sau socotite acoperite cu dreptatea lui Hristos, noi suntem cu un pas mai
aproape de Dumnezeu, dar încă tot umani — în „Curte". Dacă vrem să
ajungem premiul înaltei chemări, care este de la DUMNEZEU în Hristos Isus şi să
intrăm prin „Sfânta" în „Sfânta Sfintelor", noi trebuie să călcăm
ÎN URMELE LUI ISUS,
Capul şi Conducătorul nostru — „Marele Preot al mărturisirii
noastre, (adică Marele Preot al ordinului nostru preoţesc), „al preoţiei
împărăteşti" (Evr. 3:1; 1 Pet. 2:9) —
27. (1) Prin credinţă în jertfa de
răscumpărare a lui Hristos, reprezentată în altarul de aramă, noi intrăm prin
„Poartă" în „Curte" — vălul necredinţei şi al păcatului este trecut. Acest pas
n-a fost făcut niciodată de Domnul nostru Isus, pentru că, nefiind din neamul
lui Adam, ci sfânt, nevinovat, deosebit de păcătoşi, El n-a fost niciodată în
condiţia dinafara Curţii.
28. (2) Renunţând la voinţa noastră umană
îndreptăţită şi la toate aspiraţiile şi speranţele noastre omeneşti, noi trecem
primul văl sau vălul minţii omeneşti, socotind voinţa umană ca moartă; de aici
înainte nu o mai întrebăm pe aceasta, ci numai voinţa lui Dumnezeu. Acum ne
aflăm ca şi „creaturi noi" în „Sfânta" — în prima dintre „locurile
cereşti" sau sfinte (Efes. 2:6; Diaglott) şi începem să fim luminaţi de
„sfeşnicul de aur" (Cuvântul lui Dumnezeu) cu privire la lucrurile spirituale —
„lucrurile adânci ale lui Dumnezeu", şi să fim împrospătaţi şi întăriţi zilnic
cu adevărul, aşa cum este reprezentat prin „pâinea pentru punere înainte", care
putea fi mâncată numai de preoţi (Mat. 12:4). Astfel luminaţi şi întăriţi, noi
trebuie zilnic să aducem jertfe pe „altarul de aur", acceptabile pentru Dumnezeu
prin Isus Hristos — un parfum aromat pentru Tatăl nostru (1 Pet. 2:5,
Diaglott)*.
TABERNACOLUL
Sub arşiţa zilei altar în pustie,
În liniştea nopţii de pază
tăcut,
Cu albele-i ziduri de albă fâşie,
Ce straniu i-acesta şi
necunoscut.
Cine locuieşte-n lăcaşul lui sfânt,
Pe care nu-l calcă
vre-un laic sau străin?
Cine răspunde când preotu-n albu-i
veşmânt
Stropeşte cu sângele jertfei chivotul sublim?
Şi credeţi că
Acela ce-n putere-i absolut
A cerut aceste jertfe-n zadar,
S-astâmpere-o
plăcere prin miros plăcut de smirnă,
Prin haine brodate şi lumină-n
altar?
Nu, nicidecum! Veşmântul neobişnuit
Şi vasele-n aramă, argint
şi aur prelucrate
Şi felul de a se aduce orişice prinos, toate
arătau
„Lucrurile mai bune" ale timpurilor prevestite.
Fericit e cel a
cărui atentă privire discerne
Ce tipuri şi umbre trasează-n chip
nedesluşit;
Jertfa sa arde pe altarul de aur,
El dezleagă enigmele
„locului sfânt".
În petele de sânge de pe capacul ispăşirii
vede
Ispăşirea, sigilată de Cel ce-a mers înainte,
Şi că, din cerurile
deschise, Tatăl se grăbeşte
Să reverse bogăţiile iubirii şi harului
divin.