CAPITOLUL III
70. Consacrarea preoţimii a tipificat consacrarea naturii umane
a Domnului nostru Isus şi a Corpului Său, Biserica, voinţei lui Iehova —
supunerea lui Isus chiar până la moarte şi supunerea membrilor Corpului Său,
suferind cu El pentru cauza dreptăţii chiar „până la moarte". Întregul Corp,
reprezentat prin fiii lui Aaron (ca şi Capul, reprezentat personal de către
Aaron însuşi), este, prin sacrificiile antitipice care se aduc în decursul
Vârstei Evanghelice, consacrat pentru lucrarea lor viitoare ca regi şi
preoţi, pentru a restaura, conduce şi binecuvânta omenirea. Această consacrare
înseamnă predarea a TOT ce au ei voinţei lui Dumnezeu, în serviciul Său. Iar
limita extremă a celor care se sacrifică devine ocazia favorabilă a lui
Dumnezeu; când aceşti preoţi au consacrat tot ce au, tot ce sunt şi toate
speranţele lor ca fiinţe omeneşti, dedicându-le sau jertfindu-le spre nimicire,
devenind astfel împreu-nă-jertfitori cu Isus, Răscumpărătorul lor,
atunci, pri-mindu-le jertfa, Iehova îi concepe la o natură nouă — natura
spirituală. Şi nu numai atât, dar, ca răsplată pentru credincioşie, El promite
să le dea cel mai înalt grad de existenţă spirituală — natura divină; şi imediat
ei sunt socotiţi ca fii spirituali ai lui Dumnezeu (Gal. 4:4-7; 2 Pet. 1:4).
„FII CREDINCIOS PÂNĂ LA MOARTE" 71. Faptul că unii care se consacrează pentru jertfă,
alăturându-se astfel „preoţimii împărăteşti", nu vor ajunge la serviciul
împărătesc din viitor este, de asemenea, arătat în aceste tipuri, precum este şi
explicit declarat în Noul Testament. O clasă va fi „mântuită ca prin foc",
„ieşind din marele necaz", dar pierzând premiul pentru care ei au intrat în
consacrare, deoarece n-au apreciat suficient privilegiul de a jertfi ca preoţi —
n-au fost destul de zeloşi să „sufere împreună cu El", cu Marele Preot. Acestea
vor fi analizate în amănunţime ceva mai târziu, când vom examina jertfele din
Ziua Ispăşirii. „SFINŢIŢI-VĂ" — ŞI — „EU VĂ VOI SFINŢI" 74. Invitarea credincioşilor îndreptăţiţi spre a se consacra,
sfinţi, sau a se pune deoparte pentru serviciul divin, este o invitare spre
jertfirea intereselor şi drepturilor pământeşti şi făgăduinţa din partea lui
Dumnezeu este că astfel de jertfe vor fi sfinte şi acceptabile prin meritul
Răscumpărătorului nostru şi că în schimb El ne va accepta ca şi creaturi noi,
concepându-ne la o natură nouă prin Spiritul Sfânt al adevărului. Astfel
Dumnezeu sfinţeşte sau pune deoparte pe acei care sunt socotiţi
creaturi noi, sfinte. 77. Iar Moise a luat viţelul, pielea lui, carnea etc. şi le-a
ars în foc afară din „Tabără" (Lev. 8:17). Astfel natura umană a Hristosului
complet — Cap şi Corp — este făcută „un sacrificiu pentru păcat", suferind
distrugerea la care lumea a fost osândită şi din care, prin acest sacrificiu, va
fi în cele din urmă eliberată — meritul fiind în sacrificiul Domnului
nostru Isus, iar noi, „fraţii" Săi, fiind privilegiaţi să împlinim o
măsură din suferinţele SALE, ca „membre ale Corpului Său" (Col. 1:24).
Dar, în timp ce natura umană a preoţimii împărăteşti este distrusă, ca un lucru
respingător în ochii lumii, aşa cum este reprezentat prin arderea viţelului
afară din „tabără", Dumnezeu acceptă dăruirea inimii care îndeamnă la
sacrificiu, care spune: „Iată, vin să fac voia Ta, o Dumnezeul meu", „Desfătarea
mea este să fac plăcerea Ta, o Dumnezeul meu!" Aceasta a fost reprezentată prin
prezentarea pe altar a grăsimii şi a părţilor interne producătoare de viaţă ale
organismului, ca un „miros plăcut" pentru Domnul. RUGĂCIUNEA SUB-PREOŢILOR Victorios Mare Preot! Nu mai trebuie să fii adus
CONSACRAREA PREOŢIMII
Leviticul
8:14-33 Puşi deoparte pentru serviciul lui Dumnezeu — „Fii credincios până
la moarte" — „Sfinţiţi-vă" şi „Eu vă voi sfinţi" — Viţeii şi berbecii de
consacrare — Uleiul de ungere al consacrării
72. O altă clasă din aceia care se consacrează ca
preoţi, dar care nu vor câştiga binecuvântările împărăteşti făgăduite
acestor preoţi, va fi distrusă în moartea a doua. Aceştia, asupra cărora ni se
atrage în mod expres atenţia în Noul Testament (Evr. 6:4-6; 10:28-31; 1 Ioan
5:16) sunt, de asemenea, ilustraţi în aceste tipuri sau umbre ale serviciilor
Tabernacolului.
73. Cei patru fii ai lui Aaron reprezentau la început
sub-preoţimea, dar doi dintre aceştia au fost nimiciţi — corespunzând celor două
clase descrise mai sus, care nu reuşesc să ajungă în preoţia împărătească; una
din acestea va suferi moartea a doua, iar cealaltă va fi salvată de ea, dar
numai „ca prin foc" — necaz, purificare. Aaron şi cei doi fii ai săi au fost
opriţi să plângă după fraţii lor, care au fost astfel îndepărtaţi, ceea ce
ilustrează faptul că toţi cei credincioşi dintre preoţi vor recunoaşte dreptatea
hotărârilor divine şi li se vor supune într-o ascultare umilă, zicând: „Drepte
şi adevărate sunt căile Tale, Împărate al neamurilor!" Într-adevăr, aceasta
aduce o binecuvântare credincioşilor, conducându-i spre un zel mai mare, zicând:
„Să luăm dar bine seama, ca atâta vreme cât rămâne în picioare făgăduinţa
intrării în odihna Lui, nici unul din noi să nu se pomenească venit prea târziu"
(Lev. 10:1-7; Apoc. 15:3; Evr. 4:1).
75. Serviciul consacrării tipice făcut
asupra preoţilor tipici arată cele două părţi ale consacrării — partea noastră
fiind predarea naturii umane şi a drepturilor ei, iar partea lui Dumnezeu fiind
acceptarea sacrificiului nostru, punerea noastră deoparte şi recunoaşterea
noastră ca şi creaturi noi. Natura nouă spirituală a fost reprezentată
prin Aaron şi fiii săi, natura pământească jertfită a fost reprezentată prin
viţelul şi berbecii aduşi pe altar (Lev. 8:14-33).
76. Viţelul de
jertfă pentru păcat era adus iar „Aaron şi fiii săi îşi puneau mâinile pe capul
viţelului", spunând astfel despre el: acest sacrificiu ne reprezintă pe noi. Din
acel moment, tot ce se întâmpla cu viţelul reprezenta ceea ce urma să fie făcut
cu Isus şi Corpul Său, Biserica, ca fiinţe umane. Viţelul a fost predat „Legii"
(reprezentată de Moise) pentru a satisface cerinţele ei împotriva lui Israel,
care tipifica omenirea în general. Pentru a mulţumi cerinţele Legii, viţelul
trebuia să fie înjunghiat — „Şi Moise l-a înjunghiat". El a pus apoi sânge pe
coarnele altarului. „Degetul" „Legii" arăta astfel că altarul
sacrificiilor pământeşti era acceptabil pentru Dumnezeu datorită sângelui vărsat
(viaţa dată) şi că toţi cei care recunosc puterea altarului (coarnele
simbolizează puterea) trebuie mai întâi să recunoască sângele care-l
sfinţeşte. Sângele vărsat la baza altarului arată că prin sângele sacrificiului
(viaţa dată) chiar şi pământul a fost răscumpărat de sub blestem. „Spre
răscumpărarea stăpânirii cumpărate" (vezi Efes. 1:14; Diaglott).
UN PREOT — ÎN HAINE DE IN
78. Alte trăsături ale
aceleiaşi consacrări au fost arătate prin cei doi berbeci amintiţi în versetele
18 şi 22. Primul menţionat a fost berbecele pentru arderea-de-tot. Aaron şi fiii
săi şi-au pus mâinile pe capul berbecelui, indicând astfel că îi reprezenta pe
ei. Şi acesta a fost înjunghiat; sângele lui a fost stropit pe altar şi Moise a
„tăiat berbecele în bucăţi şi a spălat părţile dinăuntru şi picioarele cu apă"
şi „au ars capul, bucăţile şi grăsimea". Astfel, în decursul întregii Vârste
Evanghelice, Isus şi Corpul Său, Biserica, sunt prezentaţi membru cu membru
înaintea lui Dumnezeu pe altar, dar cu toate acestea sunt socotiţi
împreună ca o singură jertfă. Capul a fost primul pus pe altar şi de
atunci toţi câţi sunt morţi cu El şi curăţaţi, ca în tip, prin spălare cu apă —
prin Cuvânt — sunt socotiţi ca puşi pe acelaşi altar împreună cu Capul. Arderea
jertfei pe altar arată cum primeşte Dumnezeu sacrificiul: ca „un miros plăcut".
79. Al doilea berbece, „berbecele de consacrare", arăta ce efect va avea
sacrificiul asupra noastră, după cum cel dintâi arăta cum primeşte Dumnezeu
sacrificiul nostru. Aaron şi fiii săi şi-au pus mâinile pe capul berbecelui de
consacrare, arătând astfel că el îi reprezenta pe ei. Iar Moise l-a înjunghiat,
a luat sângele lui (viaţa consacrată) şi l-a pus pe fiecare dintre ei,
arătând prin aceasta că pentru noi consacrarea este o lucrare individuală. Şi
l-a pus pe vârful urechii drepte, pe degetul mare de la mâna dreaptă şi pe
degetul mare de la piciorul drept. Astfel prin consacrare ni se dă posibilitatea
să avem „auzul credinţei" şi să preţuim promisiunile lui Dumnezeu aşa cum
nu o poate face nimeni în afara celor consacraţi. Mâinile noastre sunt
consacrate, astfel că orice află mâinile noastre de făcut, noi facem cu
puterea noastră, ca pentru Domnul. Picioarele noastre sunt consacrate, aşa că de
aici înainte nu „trăim ca neamurile", ci „umblăm în înnoire de
viaţă" „umblăm prin credinţă", „umblăm potrivit duhului",
„umblăm în lumină" şi „cum l-am primit pe Hristos, aşa umblăm în
El" (vers. 23,24). (Efes.4:17; Rom. 6:4; 2 Cor. 5:7; Rom. 8:4 — Cornilescu rev.;
1 Ioan 1:7; Col. 2:6 — n. e.)
80. Bucăţile alese ale berbecelui,
„măruntaiele" şi „grăsimea" lui, reprezintă sentimentele inimii noastre,
puterile noastre cele mai bune. Acestea erau luate în mâini de către
preoţi şi „legănate" — trecute încolo şi încoace înaintea Domnului,
reprezentând faptul că o jertfă consacrată nu este adusă lui Dumnezeu pentru un
moment, o zi sau un an, ci noi ne consacrăm ca să ţinem sentimentele şi puterile
noastre încontinuu ridicate, ca să nu încetăm niciodată până ce nu vom fi
acceptaţi de El ca unii care ne-am sfârşit alergarea. Iar Moise a luat jertfa
legănată din mâinile lor (preoţii nu o lăsau jos), acceptarea de către Dumnezeu
fiind arătată prin foc. Astfel noi, „preoţii împărăteşti", n-avem voie să punem
jos sau să încetăm a ne oferi toate puterile noastre în serviciul lui Dumnezeu
atâta timp cât le avem, până când sunt consumate cu totul în serviciul Lui, până
când Dumnezeu va zice: Este destul — vino mai sus. Când iubirea („grăsimea")
fiinţei noastre cea mai lăuntrică este pusă pe altar, ea ajută la creşterea
focului acceptării din partea lui Dumnezeu. Cu cât este mai multă iubire legată
de consacrarea noastră faţă de Dumnezeu, cu atât mai curând ni se va consuma
jertfa.
81. Peste această „jertfă legănată", în timp ce ea era în
mâinile lor, erau puse trei turte nedospite luate dintr-un coş. Această jertfă
era pusă de Moise atât în mâinile Marelui Preot, cât şi ale sub-preoţilor.
82. Prima, o turtă nedospită, reprezenta puritatea reală a lui Isus ca
om şi puritatea socotită Bisericii ca oameni, ca atestată de Lege (reprezentată
prin Moise) — îndreptăţirea — pentru că, „dreptatea Legii se împlineşte
în noi" (Rom. 8:4 — Diaglott), atâta vreme cât suntem acceptaţi ca membri ai
Corpului Lui. A doua turtă nedospită, făcută cu ulei, reprezenta locuirea
Spiritului lui Dumnezeu în noi — sfinţirea. A treia, o „plăcintă",
reprezenta speranţa şi credinţa noastră în promisiunile nespus de preţioase, de
glorie, onoare şi nemurire.
83. Fără de aceste elemente este imposibil
să ne fie completă consacrarea şi de aceea să fie acceptabilă, adică fără de
îndreptăţire (puritate), sfinţire prin Spirit prin credinţa în
adevăr, şi credinţă în glorificarea făgăduită.
84. Uleiul de
ungere amestecat cu sângele de consacrare era stropit peste ei (vers. 30),
învăţând că consacrarea noastră este acceptată numai pentru că suntem
îndreptăţiţi prin sângele preţios al Mântuitorului nostru; astfel ni se spune că
suntem acceptaţi „în Cel Preaiubit" (Efes. 1:6 — Cornilescu rev.).
85.
Fierberea cărnii de consacrare (versetul 31) nu făcea parte din sacrificiu:
aceasta era numai pregătirea bucăţii care urma să fie mâncată. Totul trebuia să
fie lichidat (versul 32), arătând că noi trebuie să fim consacraţi în întregime
şi complet şi că nimic din timpul şi puterea noastră să nu fie risipit.
86. Cele şapte zile ale consacrării (vers. 33, 35) arătau din nou
că noi ne-am consacrat în serviciul lui Dumnezeu nu numai pentru o parte din
timpul nostru, ci pentru tot. Şapte în Scriptură este un număr complet şi
înseamnă tot sau totalitatea lucrurilor la care se referă („şapte
peceţi", „şapte trâmbiţe", „şapte plăgi" etc.). Versetul 36 arată terminarea
lucrării de consacrare.
87. Niciodată n-a fost mai mare nevoie decât
acum ca toţi cei care suntem consacraţi ca preoţi să căutăm să fim „morţi cu El"
şi fiecare capacitate a noastră să fie legănată înaintea lui Dumnezeu, pentru ca
El să poată accepta şi folosi talentele noastre spre gloria Lui. Acest lucru
prezintă interes în special pentru cei care înţeleg că Scripturile învaţă că
foarte curând toţi membrii Corpului vor fi acceptaţi împreună cu
Capul, o mireasmă plăcută lui Dumnezeu şi că, lucrarea sacrificiului de
sine fiind atunci terminată, va începe opera glorioasă a binecuvântării omenirii
şi a împlinirii Legământului lui Dumnezeu.
88. Consacrarea antitipică a
preoţilor antitipici este limitată la Vârsta prezentă (Evanghelică). Ea a
progresat cu hotărâre de când Domnul şi Înainte-Mergătorul nostru s-a „oferit pe
Sine Însuşi" — şi va fi completă înainte ca vârsta prezentă să se sfârşească în
întregime. Şi dacă nu reuşim să fim printre preoţi acum, în decursul timpului de
consacrare, noi nu vom putea fi cu ei când îşi vor începe serviciul pentru popor
în Împărăţie, când acestor preoţi (dispreţuiţi acum de oameni, dar „un miros
plăcut lui Dumnezeu") li se va adăuga titlul de Rege şi, împreună cu Capul lor,
Isus, vor conduce şi binecuvânta toate naţiunile (Apoc. 20:6). Dorim noi în mod
serios să fim printre cei care vor cânta spre lauda Marelui nostru Preot: „Ai
făcut din noi regi şi preoţi pentru Dumnezeul nostru şi vom împărăţi pe pământ"?
Dacă este aşa, vom fi pe deplin consacraţi acum, pentru că numai „dacă suferim
cu El" vom „şi împărăţi împreună cu El" (2 Tim. 2:12); (vezi Apoc. 5:10 — n.
e.).
Spre
jertfire-n veşmânt colorat;
Nu va mai trebui să plăteşti pedeapsa pentru
păcat.
Marele preţ al răscumpărării e plătit, glorie ai câştigat
Şi vei
veni-n curând spre-a binecuvânta!
Preamărit Mare Preot! Toată puterea-n
cer şi pe pământ,
Toată mila şi iubirea, Tu eşti Cel ce le ai!
Legitim
Rege al regilor şi Domn al domnilor rămâi,
Când vesele trâmbiţe proclamă
numele-ţi drept şi vrednic
Şi proşternute oşti Îţi mărturisesc
slava.
Îndurat Mare Preot! Gingaş Apărător,
Prieten adevărat al celor
ce se căiesc,
Ce ai simţit durerea şi-al nostru loc umilitor!
Din harul
ce-l vei da odată tuturor,
Şi din binecuvântarea Ta, acum trimite peste
noi.