CAPITOLUL V
UN
ALT TIP AL SACRIFICIILOR ISPĂŞIRII
LEVITICUL 9
Sacrificiile ispăşirii arătate din nou cu diferite detalii — Moise şi Aaron au intrat în Tabernacol, apoi au ieşit şi au binecuvântat poporul — El „se va arăta...celor ce-L aşteaptă" — „Iar după moarte judecata" — Manifestarea acceptării divine a jertfei de ispăşire
175. În acest capitol avem o reprezentare a lucrării şi
sacrificiilor de ispăşire mai condensată decât în cel deja examinat (Lev. 16) şi
în plus el furnizează anumite trăsături care, în lumina celor văzute mai sus,
vor fi în interesul şi totodată în folosul nostru. Aici avem un alt tablou al
sacrificiilor ispăşirii.
176. „Şi Moise le-a zis: „Acesta este lucrul pe
care Domnul l-a poruncit, faceţi aceasta şi slava Domnului vi se va arăta." Şi
Moise i-a zis lui Aaron: „Apropie-te de altar; adu-ţi jertfa ta pentru păcat şi
arderea ta de tot şi fă ispăşire pentru tine (pentru cei chemaţi să fie membri
în Corpul său) şi pentru popor (lume)"" — (Cornilescu rev.).
177. Acest
tip ilustrează faptul că Domnul nostru Isus (sacrificiul viţelului pentru
păcate) a fost suficient să răscumpere atât „Corpul Său", „Turma mică", cât şi
toată omenirea. Partea Bisericii în sacrificiul pentru păcat putea să lipsească
cu totul: noi puteam fi cruţaţi de încercările speciale ale „căii înguste",
cruţaţi de suferinţele sacrificiului şi puteam fi restabiliţi la perfecţiunea
naturii umane, exact aşa cum va fi toată omenirea. Dar I-a plăcut lui Iehova nu
numai să-L aleagă pe Isus pentru această mare lucrare de sacrificiu, ci să-L
facă şi Căpetenia sau Capul „Bisericii care este Corpul Său" şi ca aceştia, la
fel ca şi Căpetenia lor, să fie făcuţi perfecţi ca fiinţe SPIRITUALE,
suferind în carne ca jertfe pentru păcat (Evr. 2:10; Col. 1:24).
178.
Apostolul Pavel, referindu-se la relaţia noastră intimă cu Capul nostru, spune:
„Binecuvântat să fie Dumnezeul şi Tatăl Domnului nostru Isus Hristos, care ne-a
binecuvântat cu orice binecuvântare duhovnicească, în locurile cereşti („Sfânta"
şi „Sfânta Sfintelor"), în Hristos, după cum NE-A ALES în El înainte de
întemeierea lumii...spre lauda slavei harului Său, pe care (îndreptăţindu-ne sau
făcându-ne acceptaţi) ni l-a dat în Cel Preaiubit" (Efes. 1:3,4,6 — Cornilescu
rev.). „Dumnezeu v-a chemat...prin Evanghelia noastră: ca să căpătaţi
SLAVA Domnului nostru Isus Hristos" (2 Tes. 2:14), aşa că „dacă răbdăm, vom şi
împărăţi împreună cu El" (2 Tim. 2:12).
179. Marele Preot, după ce
oferea propriul său sacrificiu, trebuia să aducă şi „jertfa poporului" (ţapul)
şi să facă „ispăşire pentru el (tot Israelul) cum a poruncit Domnul". Acest
aranjament, de-a avea şi noi parte în sacrificiul ispăşirii, după cum atestă
apostolul Pavel (Col. 1:24-26), a fost o parte din porunca sau planul original
al Părintelui nostru.
180. „Aaron s-a apropiat de altar şi a înjunghiat
viţelul pentru jertfa pentru păcat care era pentru sine însuşi (în locul lui sau
care-l substituia pe el). Fiii lui Aaron au adus sângele la el; el şi-a înmuiat
degetul în sânge, a uns coarnele altarului...A ars pe altar grăsimea"
etc....„iar carnea şi pielea le-a ars în foc, afară din tabără. A înjunghiat
apoi arderea-de-tot (un berbece). Fiii lui Aaron i-au adus sângele şi el l-a
stropit pe altar de jur împrejur. I-au adus şi arderea-de-tot, tăiată în bucăţi,
cu cap cu tot şi le-a ars pe altar. A spălat măruntaiele şi picioarele; şi le-a
ars pe altar, deasupra arderii-de-tot" (Cornilescu rev.); (foarte asemănător cu
relatarea din capitolul 16 şi având aceeaşi semnificaţie).
181. Astfel,
arderea-de-tot a lui Isus a ars în întregime de-a lungul Vârstei Evanghelice,
dovedind tuturor celor din condiţia „Curţii" (celor îndreptăţiţi)
acceptarea Lui de către Dumnezeu şi acceptarea tuturor membrilor „Corpului Său"
— aşezaţi pe altar lângă Cap.
182. „A adus jertfa pentru popor, a luat
ţapul pentru jertfa pentru păcat a poporului (nu pentru preoţi şi leviţi
ca şi cea precedentă), l-a înjunghiat şi l-a adus jertfă pentru păcat, ca şi pe
cea dintâi" (Cornilescu rev.), adică l-a tratat exact cum a tratat şi viţelul.
Acest ţap este acelaşi cu „ţapul Domnului" din cealaltă ilustraţie, „ţapul de
trimis" şi alte trăsături fiind omise în această imagine mai generală. Aceasta
este încă o confirmare a învăţăturii că cei care merg pe urmele Domnului sunt
participanţi la sacrificiul pentru păcat.
183. „A adus apoi
arderea-de-tot şi a jertfit-o, după rânduielile aşezate. A adus şi jertfa de
mâncare, a umplut un pumn din ea şi a ars-o pe altar, afară de arderea-de-tot de
dimineaţă. A înjunghiat apoi taurul (viţelul) şi berbecul, ca jertfă de
mulţumire pentru popor" (Cornilescu rev.).
184. Jertfa de pace (de
mulţumire; n. e.), care a fost descrisă deja, reprezenta un angajament sau
legământ. Făcută în legătură cu jertfa pentru păcat a Marelui Preot, ea
semnifica angajamentele, obligaţiile şi legămintele asumate de Preot, bazate pe
sacrificiul pentru păcat. În tip pacea era stabilită între Iehova şi
Israel după cum urmează: sacrificiul pentru păcat fiind făcut, de asemenea
arderea-de-tot arătând acceptarea lui înaintea lui Dumnezeu, era pace între
Iehova şi Israel, deoarece vechiul lor păcat adamic era în mod tipic îndepărtat
şi prin urmare ei erau obligaţi să trăiască supuşi unui legământ bazat pe
iertarea lor — ei trebuiau să ţină Legea — căci acela care face aceste lucruri
va trăi prin ele (ca o răsplată pentru respectarea lor). Dar, după cum
sacrificiile noastre pentru păcat sunt mai bune decât cele tipice, tot aşa este
şi cu jertfa de pace sau cu legământul stabilit de aceste sacrificii; el este un
legământ mai bun. Astfel, în această jertfă de pace, sau jertfă-legământ,
preotul serveşte ca exemplu şi umbră a lucrurilor spirituale —
mijlocitorul unui legământ mai bun (Evr. 8:6-13), sub care tot poporul va fi
binecuvântat cu RESTABILIREA şi astfel va fi făcut capabil să asculte de legea
perfectă şi să trăiască veşnic.
185. „Şi Aaron şi-a ridicat mâinile spre
popor şi l-a binecuvântat. Apoi, după ce a adus jertfa pentru păcat,
arderea-de-tot şi jertfa de mulţumire, s-a coborât". Aici vedem ilustrat în tip
faptul că deşi binecuvântarea nu este pe deplin cuvenită să vină asupra
poporului decât atunci când toate sacrificiile sunt terminate, totuşi, o măsură
de binecuvântare vine asupra omenirii de la membrii Preotului chiar şi
acum, în decursul vârstei de sacrificiu, înainte ca noi toţi să intrăm în
„Sfânta Sfintelor" sau condiţia spirituală. Cât de adevărat este acest fapt în
realitate: oriunde este preoţimea împărătească, o binecuvântare mai mult sau mai
puţin pronunţată curge de la ei spre semenii lor.
„MOISE ŞI AARON AU INTRAT ÎN TABERNACOL
APOI AU IEŞIT DIN EL
ŞI AU BINECUVÂNTAT POPORUL"
186. Când această zi (vârstă) a sacrificiului este terminată,
Preotul complet (Capul şi Corpul) se va prezenta înaintea lui Dumnezeu şi va da
dovada că a mulţumit toate pretenţiile dreptăţii faţă de popor (lume). Se va
observa că în vreme ce tipul din Levitic 16 a împărţit lucrarea Zilei de
Ispăşire şi a arătat toate particularităţile modului în care sacrificiul
Domnului ni le face mai întâi pe ale noastre vrednice de acceptare etc., acest
tip arată întreaga lucrare a Vârstei Evanghelice, ca jertfe succesive, unite de
fapt în una — toate suferinţele Hristosului întreg, urmate imediat de
binecuvântările restabilirii. Intrarea lui Moise împreună cu Aaron în Tabernacol
pare să spună: Legea este pe deplin satisfăcută şi dreptatea ei este
dovedită în sa-crificiul lui Hristos. Legea (reprezentată în tip prin Moise) va
mărturisi în favoarea celor care se aflau sub Lege — Israelul după trup — că
toţi cei condamnaţi sub ea au fost, de asemenea, îndreptăţiţi spre viaţă prin
sa-crificiile Preotului, care „s-a jertfit pe Sine" o dată pentru toţi.
187. Când a fost prezentat, întreg sacrificiul a fost „sfânt şi bine
primit de Dumnezeu", aceasta dovedindu-se prin faptul că Moise şi Aaron n-au
murit la pragul Sfintei Sfintelor. Moise şi Aaron au ieşit şi împreună au
binecuvântat poporul. Tot aşa şi în vârsta care vine, Hristosul va binecuvânta
toate familiile pământului (Gal. 3:8,16,29; Gen. 12:3), însă nu înlăturând sau
ignorând Legea lui Dumnezeu şi scuzând păcatul, ci restaurând omul la
perfecţiunea umană, condiţie în care el va fi capabil să ţină legea perfectă a
lui Dumnezeu şi să fie binecuvântat prin ea. Binecuvântat de Preot, făcut
perfect şi capabil să o ţină, Legea — ascultă şi trăieşte — „Cel ce face
dreptate e drept" — va fi o mare binecuvântare; pentru că oricine va voi va
putea atunci să asculte şi să trăiască veşnic în fericire şi comuniune cu
Iehova.
„ŞI SLAVA DOMNULUI S-A ARĂTAT ÎNTREGULUI POPOR"
188. Pe măsură ce binecuvântarea progresează (restaurând şi
ridicând rasa, mintal şi fizic), rezultatele vor deveni evidente. Poporul —
lumea în general — va recunoaşte tot mai mult, în fiecare zi, iubirea plină de
har a lui Dumnezeu. Astfel va fi că „atunci se va revela slava Domnului şi în
clipa aceea orice făptură o va vedea" (Isa. 40:5 — Cornilescu rev.). Ei vor
ajunge să vadă treptat lungimea, lărgimea, înălţimea şi adâncimea iubirii lui
Dumnezeu, care întrece orice înţelegere.
189. Este vrednic de remarcat
că binecuvântarea menţionată aici nu era o binecuvântare pentru sub-preoţi. Nu,
ei erau reprezentaţi prin cel care binecuvânta — prin Aaron. Binecuvântarea
venea peste tot poporul lui Israel, care în tip a reprezentat lumea. La
această binecuvântare a lumii prin „Sămânţa" — Hristosul întreg, după ce
toate suferinţele sunt împlinite de Corp (Col. 1:24) — se referă Pavel, zicând:
„Căci ştim că până în ziua de azi toată creaţia (umanitatea) suspină şi suferă
durerile naşterii...aşteaptă...descoperirea fiilor lui Dumnezeu". Înainte ca ei
să poată avea experienţa eliberării din robia stricăciunii (păcat şi moarte) şi
să fie restabiliţi la libertatea fiilor lui Dumnezeu (eliberaţi de sub
condamnare, păcat, moarte etc.), de care s-a bucurat primul fiu uman al lui
Dumnezeu, Adam (Luc. 3:38), sacrificiile Zilei de Ispăşire trebuie să fie
terminate şi preoţii care au jertfit trebuie să fie îmbrăcaţi cu hainele
glorioase, cele împărăteşti, cu autoritatea şi puterea divină ca astfel să-i
elibereze (Rom. 8:19-22; Cornilescu rev.).
190. Aceasta este fără
îndoială binecuvântarea întregului popor — mântuirea de la moarte şi boldul ei,
păcatul — la care se referă apostolul Pavel, spunând: „SE VA ARĂTA A DOUA OARĂ,
CELOR CARE ÎL AŞTEAPTĂ, NU ÎN LEGĂTURĂ CU PĂCATUL (nu se prezintă din nou
ca un sacrificiu pentru păcat, fără a fi contaminat de păcatele purtate pentru
păcătoşi), ci pentru mântuire" (Evr. 9:28 — Cornilescu rev.). Lumea a
văzut Preotul — Capul şi Corpul — suferind ca sacrificiu pentru păcat în
decursul acestei vârste; Isus s-a prezentat evreilor în trup (ca sacrificiu
pentru păcat) şi aşa cum a putut zice Pavel pot zice toţi cei ce calcă în urmele
Lui: „pentru ca şi viaţa lui Isus să se arate în trupul nostru muritor" (2 Cor.
4:11 — Cornilescu rev.). După cum întregul Hristos s-a arătat şi a suferit în
trup, tot aşa vor fi şi ei „glorificaţi împreună" în faţa lumii; „pentru că
mărirea (binecuvântarea şi mântuirea) va fi descoperită şi toată carnea o
va vedea". Când El se va arăta, ne vom arăta şi noi cu El în slavă (Col.
3:4).
191. Dar acest Mare Preot al lumii va fi recunoscut numai de „cei
ce-L aşteaptă". Dacă El s-ar arăta ca fiinţă de carne, în cer sau în alt loc, ar
fi o apariţie pentru toţi, indiferent dacă-l aşteaptă sau nu, dar noi am
văzut deja că Scripturile ne învaţă că El, Capul, a fost desăvârşit ca fiinţă
spirituală şi că turma Lui mică va fi făcută „asemenea Lui", fiinţe spirituale,
de natură divină, pe care nici un om nu le-a văzut şi nici nu le poate vedea (1
Tim. 6:16). Noi am văzut că felul în care lumea va vedea Biserica glorificată va
fi prin percepţie mintală, în acelaşi sens în care se poate spune despre o
persoană nevăzătoare că vede. În acelaşi sens noi vedem acum premiul, „coroana
vieţii", „pentru că noi nu ne uităm la lucrurile care se văd (cu vederea
fizică), ci la cele ce nu se văd; căci lucrurile care se văd sunt trecătoare, pe
când cele ce nu se văd sunt veşnice" (2 Cor. 4:18). În acest fel întreaga
Biserică din această vârstă „s-a uitat ţintă" la Isus şi aşa „îl vedem pe Isus"
(Evr. 2:9; 12:2). Tot aşa, cu ochii înţelegerii lor, „ve-ghetorii" discern a
doua prezenţă a Domnului la timpul ei cuvenit, prin lumina Cuvântului divin. Mai
târziu lumea, „orice ochi, îl va vedea" în acelaşi mod, dar prin lumina
„flăcării de foc" a judecăţilor Sale (2 Tes. 1:8).
192. Acesta este
singurul mod în care fiinţele umane pot să vadă sau să recunoască lucrurile de
pe planul spiritual. Isus a exprimat această idee ucenicilor, că ei care au
recunoscut spiritul sau mintea Sa şi astfel L-au cunoscut, în acelaşi fel se vor
cunoaşte şi cu Tatăl. „Dacă M-aţi cunoaşte pe Mine, aţi cunoaşte şi pe Tatăl
Meu...Şi de acum încolo, Îl veţi cunoaşte; şi L-aţi şi văzut" (Ioan 8:19;
14:7 — Cornilescu rev.). Acesta este singurul sens în care lumea îl va vedea
vreodată pe Dumnezeu, pentru că „nimeni n-a văzut vreodată pe Dumnezeu"
(„pe care nici un om nu L-a văzut şi nici nu-L poate vedea") — „Singurul
Lui Fiu...Acela L-a făcut cunoscut (L-a descoperit, L-a arătat)" (Ioan 1:18 -
Cornilescu rev.; 1 Tim 6:16). Isus le-a descoperit sau a făcut ca discipolii Săi
să-L vadă pe Tatăl, făcându-le cunoscut caracterul Lui — descope-rindu-L
prin cuvinte şi fapte ca Dumnezeul Iubirii.
193. În acelaşi fel sistemul
papal a fost arătat de Luther şi de alţii şi văzut de mulţi ca fiind Antihristul
sau, după cum a prezis Pavel, acel sistem nelegiuit, omul păcatului, a fost
atunci descoperit, cu toate că mulţi nici chiar astăzi nu-l văd astfel.
194. În acest fel Domnul nostru Isus, Capul (prezent acum să strângă
giuvaerele), se descoperă în acest timp membrilor vii ai „turmei mici", cu toate
că alţii nu ştiu despre prezenţa Sa (Luc. 17:26-30; Mal. 3:17 — King
James).
195. Tot aşa va fi şi în Ziua Milenară, când Hristosul complet —
Preotul — este descoperit. El se va descoperi numai celor ce-L aşteaptă şi numai
aceia Îl vor vedea. Ei nu-L vor vedea prin vedere fizică, ci aşa cum
vedem noi acum toate lucrurile spirituale — pe Domnul nostru Isus Hristos, pe
Tatăl, premiul etc. — cu ochii credinţei. Oamenii nu vor vedea Hristosul
cu vederea fizică, pentru că vor fi pe planuri diferite de existenţă — unul
spiritual, celălat carnal; din aceeaşi cauză ei nu-L vor vedea
niciodată pe Iehova. Dar noi („turma mică", când vom fi glorificaţi) Îl
vom vedea aşa cum este El, pentru că vom fi asemenea Lui (1 Ioan 3:2).
196. Cu toate că numai „cei ce-L aşteaptă" vor fi în stare să recunoască
Hristosul ca şi Eliberatorul care îi va salva de sub domnia morţii, totuşi
aceasta va cuprinde toată lumea, pentru că felul descoperirii va fi astfel încât
până la urmă toţi vor trebui să vadă. „Tot ochiul Îl va vedea" şi toţi din
morminte, fiind atunci treziţi, chiar şi cei ce L-au străpuns, vor recunoaşte că
au crucificat pe Domnul slavei. El se va descoperi (în cer? Nu!) „într-o flacără
de foc (judecăţi), ca să pedepsească pe cei ce nu cunosc (nu-L recunosc) pe
Dumnezeu şi (de asemenea) pe cei ce nu ascultă de Evanghelia Domnului nostru
Isus Hristos". În astfel de împrejurări nu va dura mult timp pentru ca toată
omenirea să-L recunoască. Acum cel drept suferă, dar atunci se va vedea
„deosebirea dintre...cel ce slujeşte lui Dumnezeu şi cel ce nu-I slujeşte",
pentru că în acea zi deosebirea va fi dovedită (Mal. 3:15-18). Atunci toţi,
văzând clar, vor putea să aibă viaţă veşnică, acceptând pe Hristos şi oferta Sa
de viaţă sub Noul Legământ, pentru că noi „ne-am pus nădejdea în Dumnezeul Cel
viu, care este Mântuitorul tuturor oamenilor şi mai ales al celor credincioşi"
(1 Tim. 4:10)
„IAR DUPĂ MOARTE JUDECATA"
197. Un text legat direct de subiectul nostru, după cum reiese
din contextul lui, dar care este aplicat greşit, rău înţeles, mai des, poate,
decât oricare altul din Scriptură, spune: „şi, după cum oamenilor (lui Aaron şi
urmaşilor săi, care au fost numai tipuri ale Marelui Preot, al creaţiei noi) le
este rânduit să moară o singură dată (în mod tipic, cum este reprezentat prin
animalul înjunghiat), iar după aceea (ca rezultat al acestor jertfe) vine
judecata (lui Dumnezeu, aprobând sau respingând sacrificiul), tot aşa şi
Hristos, după ce S-a adus jertfă o singură dată (ce nu va mai fi repetată
niciodată), ca să poarte păcatele multora („fiecărui om"), Se va arăta a doua
oară celor ce-L aşteaptă, nu în legătură cu păcatul (fără să fie pătat de
păcatele purtate şi nici ca să repete jertfa pentru păcat), ci pentru mântuire"
— să dea viaţă veşnică tuturor celor ce o doresc acceptând condiţiile lui
Dumnezeu de credinţă şi ascultare (Evr. 9:27,28 — Cornilescu rev.).
198.
De fiecare dată când un preot intra în „Sfânta Sfintelor" în Ziua Ispăşirii îşi
risca viaţa, căci, dacă sacrificiul său ar fi fost imperfect ar fi murit imediat
după trecerea „celui de-al doilea văl". El n-ar mai fi fost acceptat în „Sfânta
Sfintelor", nici sacrificiul său imperfect n-ar fi fost acceptabil ca o ispăşire
pentru păcatele poporului. De aceea, orice lipsă însemna moartea sa şi
condamnarea tuturor celor pentru ale căror păcate încerca să facă reconciliere.
Aceasta era „judecata" menţionată în acest text, prin care treceau
preoţii tipici în fiecare an; de trecerea acestei judecăţi în mod favorabil
depindeau viaţa preotului şi ispăşirea anuală tipică pentru păcatele poporului.
199. Marele nostru Preot, Isus Hristos, a trecut pe sub al doilea văl
antitipic când a murit la Calvar şi dacă sacrificiul Său ar fi fost în vreun fel
sau în vreo măsură imperfect, El n-ar fi fost înviat niciodată din morţi,
— „judecata" dreptăţii ar fi mers împotriva Lui. Dar învierea Sa, în a treia zi,
a dovedit că lucrarea Sa a fost perfect îndeplinită, că a trecut proba
„judecăţii" divine (vezi Fapte 17:31).
200. O altă dovadă că Domnul
nostru a trecut această „judecată" cu succes, o dată pentru totdeauna, şi că
sacrificiul Său a fost acceptat, s-a arătat în binecuvântările din ziua
Cincizecimii iar aceasta a fost o pregustare a binecuvântărilor încă şi mai mari
din viitor şi a revărsării Spiritului Sfânt peste toată carnea (Ioel 2:28), o
garanţie sau asigurare că în cele din urmă El (şi noi în El), va ieşi să
binecuvânteze poporul — lumea, pentru ale cărei păcate El a ispăşit pe deplin şi
acceptabil.
201. Orice interpretare a acestui text care îl aplică morţii
obişnuite a omenirii în general este cu totul contrazisă şi respinsă de context.
202. Mulţi au sperat în mod nedefinit într-un timp viitor bun — de
înlăturare într-un fel oarecare a blestemului păcatului, morţii şi răului în
general, dar ei n-au înţeles lunga întârziere. Nu-şi dau seama că
sacrificiul „Zilei de Ispăşire" este necesar şi trebuie să fie terminat
înainte ca gloria şi binecuvântarea să poată veni şi nici nu pot să vadă că
Biserica, „aleşii", „turma mică", sunt asociaţi în sacrificiul Hristosului şi în
suferinţele Lui, aşa cum vor fi şi în gloria care va urma. „De asemenea şi firea
aşteaptă cu o dorinţă înfocată (în ignoranţă) descoperirea fiilor lui Dumnezeu
(a Bisericii)" (Rom. 8:19, 22).
203. Mai mult decât atât, deoarece
preotul tipic a reprezentat atât „corpul" cât şi „capul" Preotului antitipic,
Hristosul, înseamnă că fiecare membru al Bisericii trebuie să treacă această
„judecată" — că deşi au fost chemaţi mulţi, nici unul nu va fi ales ca
„membru" în final acceptabil al Corpului lui Hristos, mlădiţă în via adevărată,
decât dacă va fi biruitor — credincios până la moarte (Apoc. 3:21). Cu toate
acestea, ei nu trebuie să atingă perfecţiunea trupească, ci perfecţiunea inimii,
a voinţei, a intenţiei: ei trebuie să fie „curaţi în inimă" — tezaurul trebuie
să fie din aur curat încercat în foc, deşi caseta lui prezentă este doar un vas
de lut imperfect.
ACCEPTAREA DIVINĂ TREBUIE SĂ FIE MANIFESTATĂ
204. „Un foc a ieşit dinaintea Domnului şi a mistuit pe altar
arderea-de-tot şi grăsimile. Tot poporul a văzut lucrul acesta; au scos strigăte
de bucurie şi s-au aruncat cu faţa la pămînt" — s-au închinat. Acesta este
acelaşi gând exprimat în altă formă. Focul simboliza acceptarea jertfei de către
Dumnezeu; recunoaşterea ei de către popor arăta că lumea va înţelege sacrificiul
şi valoarea lui în aprecierea lui Dumnezeu, ca preţ al eliberării lor din moarte
şi mormânt, şi când îşi vor da seama de aceasta se vor închina lui Iehova şi
reprezentantului Său — Preotul.
205. Că acest lucru nu s-a îndeplinit
încă, este evident. Dumnezeu nu Şi-a manifestat încă prin foc acceptarea
sacrificiului marii Zile de Ispăşire; poporul încă nu a strigat şi nu a căzut cu
faţa la pământ închinându-se Marelui Rege şi reprezentantului Său. Nu, lumea
zace încă în cel rău (1 Ioan 5:19); dumnezeul lumii acesteia orbeşte încă, mai
mult sau mai puţin, aproape întreaga omenire (2 Cor. 4:4); întunericul acoperă
încă pământul — şi o negură mare acoperă popoarele (Isa. 60:2). Nu trebuie să
aşteptăm marile binecuvântări ale restabilirii, prefigurate în acest tip, până
când toţi membrii Bisericii, „corpul" Marelui Preot, nu vor fi trecut mai întâi
pe sub vălul al doilea (moartea reală), în Sfânta Sfintelor, prin
schimbarea învierii. De asemenea, această „binecuvântare" din tip nu se va
îndeplini decât după marele timp de strâmtorare. Atunci, pedepsiţi, dezmeticiţi,
umiliţi, oamenii ÎL vor „aştepta" şi-L vor „căuta" pe marele Hristos, Sămânţa
lui Avraam, ca să-i binecuvânteze şi să-i ridice.
206. Cât de frumos
învaţă aceste tipuri o deplină răscumpărare pentru tot poporul, o restabilire şi
binecuvântare făcută posibilă pentru toţi!
207. Nimic în tipuri nu pare
să facă deosebire între vii şi morţi şi unii poate ar fi înclinaţi să presupună
că atunci când jertfele Marelui Preot sunt încheiate şi binecuvântările încep,
numai cei care vor fi în viaţă atunci vor beneficia în mare măsură de ele. Dar
noi răspundem, nu: în aprecierea lui Dumnezeu viii şi morţii sunt la fel, El
vorbeşte despre toţi ca fiind morţi. Toţi sunt sub sentinţa morţii în
Adam iar mica scânteie de viaţă pe care o are fiecare om acum este în realitate
doar o etapă a morţii. Rasa noastră este o rasă moartă din pricina păcatului lui
Adam, însă, la sfârşitul acestei antitipice „Zile de Ispăşire", binecuvântările
îndreptăţirii şi vieţii se vor răspândi asupra tuturor, pe baza condiţiilor la
care toţi vor fi capabili să se supună, şi oricine va vrea va putea avea din
nou, de la dătătorul de viaţă, Răscumpărătorul, tot ce el a pierdut în Adam —
viaţa, libertatea, favoarea lui Dumnezeu etc. — cei care au străbătut toată
calea coborâtoare în moarte, precum şi cei care zăbovesc încă pe margine — „în
valea umbrelor morţii".
208. Acesta este obiectivul jertfelor pentru
păcat antitipice: să elibereze „tot poporul", toată omenirea, de sub domnia
păcatului şi a morţii; să-i restaureze la perfecţiunea fiinţei, care este
esenţială pentru o desăvârşită fericire şi împăcare cu Creatorul.
209. Aceasta este binecuvântarea care trebuie să vină peste toate
familiile pământului prin Sămânţa lui Avraam. Aceasta este vestea bună care i-a
fost vestită lui Avraam, aşa cum citim: „fiindcă prevedea că Dumnezeu va
îndreptăţi pe cei dintre neamuri (toată omenirea — păgânii) prin credinţă, a
spus mai dinainte lui Avraam această veste bună (Evanghelie): „Toate neamurile
vor fi binecuvântate (îndreptăţite) în tine...şi în sămânţa ta"", adică „Hristos
(întâi Capul şi în al doilea rând Corpul)...şi dacă sunteţi (membri) ai lui
Hristos, sunteţi sămânţa lui Avraam, moştenitori potrivit făgăduinţei", adică o
clasă a binecuvântării, sămânţa lui Avraam, care va binecuvânta toate familiile
de pe pământ (Gal. 3:8,16,29). Dar această „sămânţă" trebuie să fie completă
înaintea venirii binecuvântării, aşa cum se arată în tipul tocmai examinat:
sacrificiul pentru păcat trebuie să fie terminat înainte ca toate
binecuvântările care rezultă din el să se poată revărsa.
210. Restricţia
ca numai Marele Preot să intre în „Sfânta Sfintelor" o dată pe an, pentru
a face ispăşire, nu trebuie înţeleasă greşit, că ar însemna că el şi sub-preoţii
nu intrau niciodată acolo în decursul zilelor următoare — după ce Ziua Ispăşirii
făcea o deplină reconciliere pentru păcate. Dimpotrivă, Marele Preot intra acolo
adesea în zilele următoare. El intra în „Sfânta Sfintelor" ori de câte ori îl
întreba pe Iehova cu privire la prosperitatea lui Israel etc, folosind pieptarul
judecăţii, Urimul şi Tumimul. De asemenea, ori de câte ori desfăceau tabăra,
ceea ce se întâmpla adesea, preoţii intrau, luau jos „vălurile" şi împachetau
chi-votul şi toate vasele sfinte, înainte ca leviţii să aibă permisiunea să le
transporte (Num. 4:5-16.)
211. De asemenea, ori de câte ori un israelit
oferea o jertfă pentru păcat preoţilor (după ce sacrificiile „Zilei de Ispăşire"
erau terminate), ei o mâncau cu toţii în „Sfânta Sfintelor" (Num. 18:10). Tot
aşa este şi cu antitipul, după ce „Ziua Ispăşirii" din prezent se termină:
„preoţimea împărătească" va fi în „Sfânta Sfintelor" sau condiţia spirituală
perfectă şi acolo va accepta (mânca) sacrificiile pentru păcat, aduse de
oameni pentru propriile lor greşeli (nu pentru păcatul originar sau adamic, care
a fost şters în „Ziua Ispăşirii"). În acea condiţie spirituală perfectă,
preoţimea va da instrucţiuni în orice chestiune, aşa cum este reprezentat în
deciziile şi răspunsurile date lui Israel prin Urim şi Tumim.