CAPITOLUL VI
SACRIFICIILE CARE URMAU „ZILEI DE
ISPĂŞIRE"
Acestea reprezintă căinţe, angajamente, legăminte etc., în decursul Mileniului — Arderile-de-tot ale poporului — Jertfele lor de pace — Darurile de mâncare — Jertfele lor pentru vină — Încetarea deosebirii dintre bărbat şi femeie arătată în tipuri
212. SACRIFICIILE oferite de popor (Israel — lumea) în
contul lor individual după sacrificiile Zilei de Ispăşire, tipificate prin
jertfele generale ale lui Israel, aparţin vârstei viitoare şi atunci vor fi
prezentate preoţimii împărăteşti glorificate. Totuşi, aceasta are un început
foarte vag acum; astfel, omul lumesc ajuns în posesia unor bogăţii este, în
sensul acesta, un admi-nistrator al lucrurilor lui Dumnezeu şi poate întrebuinţa
acum acest „mamon" pentru a-şi face prieteni cu el, şi atunci când această
vârstă a domniei lui Satan se va termina iar domnia lui Hristos va începe (în
care el nu va mai fi administrator), cei pe care el i-a favorizat astfel îl vor
binecuvânta. Dacă administratorii lumeşti ai bogăţiei (mamonul sau dumnezeul
acestei vârste) ar fi înţelepţi, ar întrebuinţa în acest fel mai mult din
averile lor. Pentru că oricine va da chiar şi un pahar de apă rece unuia dintre
cei mai mici dintre aceşti preoţi, pentru că el este un atare, nu-şi va pierde
nicidecum răsplata când Împărăţia lui Hristos este organizată şi stăpânirea ei
începe (Luc. 16:1-8; Mat. 10:42).
213. Acele sacrificii care nu aparţin
categoriei pe care am numit-o „sacrificiile Zilei de Ispăşire" ilustrau ofrande
şi sacrificii care aparţin Vârstei Milenare.
214. Aşa cum în tip
„sacrificiile Zilei de Ispăşire" aveau loc înaintea tuturor celorlalte şi erau o
bază pentru iertarea generală şi acceptarea de către Dumnezeu a
întregului Israel, dar erau urmate de alte sacrificii aduse individual după acea
zi, numite „jertfe (ofrande, n. e.) pentru păcat", „jertfe pentru vină", „jertfe
de pace" etc., aşa va fi şi antitipul. După ce jertfele acestei Vârste
Evanghelice vor fi adus „poporul", lumea, într-o condiţie îndreptăţită, se vor
mai săvârşi păcate şi greşeli, care vor cere mărturisire şi reconciliere, făcând
necesare aceste sacrificii ulterioare.
215. Sacrificiile Zilei de
Ispăşire au reprezentat ştergerea păcatului adamic prin sacrificiul Hristosului,
dar în timpul Mileniului, în timp ce beneficiile ispăşirii vor fi aplicate
lumii, în timp ce oamenii vor fi restauraţi treptat la o reală perfecţiune,
viaţă şi armonie cu Dumnezeu, se vor comite greşeli pentru care ei vor fi în
oarecare măsură răspunzători. Pentru acestea ei trebuie să aducă unele
despăgubiri, însoţite de pocăinţă, înainte ca să poată fi din nou în armonie cu
Dumnezeu, prin Hristos, Mijlocitorul lor.
216. Consacrarea va fi
necesară şi în vârsta viitoare, deşi, datorită schimbării guvernării lumii,
consacrarea nu va mai fi ca acum, spre moarte, ci, dimpotrivă, ea va fi
spre viaţă, pentru că odată cu încheierea domniei răului vine sfârşitul durerii,
întristării şi morţii, cu excepţie asupra celor răufăcători. Consacrarea trebuie
să fie totdeauna o prezentare voluntară a puterilor individului şi, în
consecinţă, ea este reprezentată în unele din sacrificiile care urmau Zilei de
Ispăşire.
217. Deoarece baza pentru toată iertarea păcatelor din
vârsta viitoare vor fi sacrificiile „Zilei Ispăşirii", era potrivit ca în tip
păcătosul să aducă o jertfă care să arate o recunoaştere a sacrificiilor „Zilei
de Ispăşire" ca bază pentru iertarea din nou. Aşa aflăm că toate jertfele
poporului după „Ziua Ispăşirii" erau de aşa natură încât indicau înapoi spre
sacrificiile acelei zile sau le recunoşteau. Aceste ofrande puteau fi din vite,
oi sau păsări (turturele, porumbei tineri) sau din floarea făinii — obiectul
oferit depinzând de capacitatea celui ce-l oferea.
218. În decursul
Vârstei Milenare toţi oamenii vor veni la „cunoştinţa adevărului" şi
astfel la cea mai deplină posibilitate de salvare de sub blestemul (condamnarea
sau sentinţa) morţii adamice (1 Tim. 2:4). Când ne amintim că această
moarte include toate bolile, durerea şi imperfecţiunea la care este
supusă acum omenirea, vedem că planul lui Dumnezeu include o deplină restaurare
la perfecţiunea umană; numai cei care vor refuza sau vor neglija cu voia
ocaziile favorabile puse atunci la îndemâna tuturor vor muri în moartea a doua.
Dar perfecţiunea va veni treptat şi pentru a fi atinsă se va cere cooperarea
continuă a VOINŢEI păcătosului. El va trebui să facă ce poate ca să se
ridice din nou la desăvârşire şi va avea tot ajutorul necesar. Acest
lucru este arătat prin aceste sacrificii în general: ele vor fi după
capacitatea fiecărui om. Oricât de degradat de păcat şi imperfect,
fiecare va trebui, când va ajunge la o cunoştinţă a adevărului, să se prezinte
pe sine însuşi lui Dumnezeu, ofranda indicând condiţia sa. Porumbelul sau
turturica adusă de cel mai sărac, în tip, reprezenta totul îndreptăţit al
săracului şi degradatului moral, ţapul oferit de cei mai înstăriţi reprezenta
totul celor mai puţin degradaţi, pe când viţelul reprezenta totul
celor care au atins perfecţiunea naturii umane. După cum viţelul a fost
folosit pentru a tipifica umanitatea perfectă (multă grăsime) a sacrificiului
lui Isus, iar ţapul (îndărătnic şi slab) a fost folosit pentru a reprezenta
natura umană imperfectă a sfinţilor în sacrificiile Zilei Ispăşirii, tot aşa,
aceste animale reprezentau în chip asemănător pe ofertanţi (Israel — tipul lumii
credincioase în Mileniu) în consacrarea lor. Trebuie să ne amintim că aceste
arderi-de-tot şi jertfe de pace din viitor reprezintă poporul
consacrându-se — dându-se pe ei înşişi Domnului. Ele nu reprezintă
sacrificii pentru păcat care garantează ispăşirea, aşa cum sunt
sacrificiile Zilei de Ispăşire. Ele erau într-adevăr jertfe pentru vină, care
erau într-o privinţă jertfe pentru păcate individuale, dar, după cum vom vedea
imediat, acestea erau cu totul diferite de jertfele naţionale pentru păcat din
Ziua de Ispăşire.
219. Când cei din neamul omenesc care vor dori să
primească harul lui Dumnezeu vor fi aduşi la perfecţiune, la încheierea
Mileniului, nu va mai fi nimeni sărac, în sensul incapacităţii de a putea
oferi un viţel — în sensul lipsei capacităţilor mintale, morale sau fizice. Toţi
vor fi oameni perfecţi şi ofrandele lor vor fi fiinţele lor perfecte,
reprezentate prin viţei. David, vorbind despre aceasta, spune: „Atunci
vei primi jertfe ale dreptăţii (ale faptelor drepte), arderi de tot şi jertfe
întregi; atunci se vor aduce pe altarul Tău viţei" (sacrificii perfecte,
Ps. 51:19 — Cornilescu rev.). Totuşi, este evident că din exprimarea lui David
nu trebuie să înţelegem că ar învăţa reintroducerea jertfelor literale,
sângeroase, tipice, pentru că, în aceeaşi ordine de idei, el spune: „căci nu
doreşti jertfe" (King James) (nici tipice şi nici antitipice — o deplină
împăcare pentru păcat fiind îndeplinită în vremea aceea „odată pentru
totdeauna"). Jertfele plăcute lui Dumnezeu sunt un spirit zdrobit: „Dumnezeule,
Tu nu dispreţuieşti o inimă zdrobită şi mâhnită". Toate aceste sacrificii
trebuie să fie din voinţa şi dorinţa liberă a jertfitorului; Lev. 1:3.
220. Caracterul complet al consacrării a fost arătat prin moartea
animalului, ceea ce înseamnă că fiecare membru din rasa umană trebuie să-şi
consacreze voinţa. Această consacrare nu va fi urmată nici de distrugerea
naturii umane (arderea cărnii afară din tabără), nici de trecerea vieţii într-o
natură nouă — în „Sfânta Sfintelor". Numai preoţii intră acolo, aşa cum se arată
în sacrificiile de ispăşire. Nu, când vor fi consacraţi, ei vor fi acceptaţi ca
fiinţe omeneşti şi vor fi desăvârşiţi ca atare — dreptul lor la viaţă ca atare
fiind cumpărat de Marele Preot, în membrele Corpului Său fiind reprezentată
întreaga Biserică biruitoare. Consacrările reprezintă o apreciere a
răscumpărării şi consimţământul pentru Legea lui Dumnezeu al celor ce se oferă,
ca fiind condiţia pe baza căreia ei vor putea continua să trăiască veşnic, în
armonie cu El şi în favoarea Sa.
ARDERILE-DE-TOT ALE POPORULUI
221. Arderile-de-tot ale preoţilor trebuiau ţinute continuu pe
altar iar focul nu era permis să se stingă vreodată. „Iată legea arderii-de-tot.
Arderea-de-tot să rămână pe vatra altarului toată noaptea până dimineaţa,
şi...focul să ardă pe altar şi să nu se stingă deloc: în fiecare dimineaţă,
preotul să aprindă lemne pe altar, să aşeze arderea-de-tot pe ele...Focul să
ardă necurmat pe altar şi să nu se stingă deloc" (Lev. 6:9,12,13).
222.
Astfel se înfăţişa minţii fiecărui jertfitor faptul că altarul a fost deja
sfinţit sau pus de-o parte şi că jertfele lor vor fi acceptabile datorită
acceptării de către Dumnezeu a sacrificiilor Zilei de Ispăşire. Pe acest altar
israelitul aducea jertfa sa de bunăvoie, aşa cum se relatează în Leviticul cap.
1. Acest lucru se făcea în modul obişnuit: animalul, tăiat în bucăţi şi spălat,
era aşezat pe altar, bucăţile lângă cap, şi ars în întregime, o jertfă de un
miros plăcut Domnului. Aceasta ar servi pentru a simboliza o rugăciune de
mulţumire către Iehova — o recunoaştere a milei, înţelepciunii şi iubirii Sale,
aşa cum s-au manifestat în Corpul frânt al Hristosului — răscumpărarea lor.
JERTFELE DE PACE* ALE POPORULUI
223. Această jertfă trebuia să fie din cireadă sau din turmă şi
putea fi făcută fie pentru îndeplinirea unui angajament (legământ), fie ca o
„jertfă de mulţumire" de bună voie. O parte din jertfă trebuia să fie adusă lui
Iehova de către jertfitor: „Să aducă cu mâinile lui ceea ce trebuie mistuit de
foc înaintea Domnului; şi anume să aducă grăsimea cu pieptul". „Preotul să ardă
grăsimea pe altar şi să legene pieptul înaintea lui Dumnezeu...Dar pieptul să
fie dat preotului, de asemenea şi spata dreaptă...Jertfitorul trebuie să mănânce
jertfa" (Lev. 3; 7:11-18,30-34).
224. Aceasta pare să arate că dacă
cineva va ajunge atunci într-o condiţie de deplină pace şi armonie (la care toţi
trebuie să ajungă, altfel vor fi înlăturaţi prin moartea a doua), el
trebuie să mănânce sau să împlinească înaintea lui Dumnezeu un legământ de
deplină consacrare Lui. Dacă, după ce a fost astfel desăvârşit, se pângăreşte
din nou cu păcat făcut cu voia, el trebuie să moară (moartea a doua), aşa cum se
arată prin pedepsirea pentru atingerea lucrurilor necurate (Lev. 7:19-21,
compară Apoc. 20:9,13-15).
225. Cu acest sacrificiu se prezenta o
ofrandă de turte nedospite frământate cu ulei şi plăcinte stropite cu ulei,
reprezentând credinţa jertfitorului în caracterul lui Hristos, pe care el îl va
copia, şi pâine dospită însemnând recunoaşterea imperfecţiunii sale proprii în
timpul consacrării — aluatul fiind un tip al păcatului — Lev. 7:11-13.
JERTFELE DE MÂNCARE ALE POPORULUI
226. Aceste turte nedospite, din floarea făinii, cu ulei etc., erau prezentate Domnului prin preot. Ele reprezintă probabil laudele şi închinăciunea aduse Domnului din partea lumii, prin Biserica Sa. „A Lui să fie slava în Biserică, în Hristos Isus, în toate generaţiile, în vecii vecilor" (Efes. 3:21 — Cornilescu rev.). Ele erau acceptate de preoţi. O bucată fiind adusă pe altar arăta că ea era aprobată de Iehova, era acceptabilă pentru El.
JERTFELE POPORULUI PENTRU VINĂ SAU PĂCAT
227. „Când cineva se poartă în mod necinstit şi păcătuieşte
neintenţionat faţă de lucrurile sfinte ale Domnului...când va păcătui cineva,
făcând împotriva uneia din poruncile Domnului, lucruri care nu trebuie făcute,
chiar dacă n-a ştiut, se va face vinovat şi îşi va purta vina; să aducă
preotului ca jertfă pentru vină un berbec fără cusur, luat din turmă", şi bani
potrivit evaluării greşelii de către preot, la care va mai adăuga a cincea
parte, şi aceasta să fie jertfa sa. Şi preotul va face o ispăşire
pentru el. Şi dacă vreunul va păcătui cu ştiinţă, va fura sau înşela pe
aproapele său, el va da întreg înapoi şi va adăuga la el a cincea parte
(douăzeci de procente dobândă) care se vor da celui nedreptăţit. Şi el să aducă
lui Dumnezeu pentru vina sa un berbec fără cusur din turmă (Lev. 5:15-19;
6:1-7).
228. Învăţăm de aici că pentru fiecare faptă rea trebuie să se
facă o restituire atunci, cu dobândă, însoţită de căinţă sau cerere de iertare
de la Domnul, prin Biserică (preoţime) — recunoaşterea de către vinovat a
imperfecţiunilor sale proprii şi a valorii răscumpărării fiind arătată prin
berbecele prezentat.
229. Dar să remarcăm diferenţa între tratarea
acestui tip de jertfe pentru păcat şi a jertfelor pentru păcat din Ziua
Ispăşirii. Cele din urmă erau aduse lui Dumnezeu (Dreptăţii) în Sfânta
Sfintelor, ca „sacrificii mai bune"; cele dintâi erau aduse preoţilor,
care, în cursul Zilei de Ispăşire, cumpăraseră poporul. Recunoştinţa poporului
va fi adusă Răscumpărătorului lor. Preotul, într-adevăr, lua şi aducea lui
Dumnezeu o parte din jertfă, ca o „aducere-aminte", ca o recunoaştere că tot
planul de răscumpărare, aşa cum s-a înfăptuit în Ziua Ispăşirii (Vârsta
Evanghelică), era al Tatălui ceresc, dar îşi însuşea rămăşiţa pentru el însuşi —
mâncând-o.
230. Toţi oamenii, cumpăraţi cu sângele preţios (viaţa umană)
al lui Hristos, se vor prezenta pe ei înşişi, pentru iertarea greşelilor, la
„preoţimea împărătească"; primirea darurilor sau a consacrării lor va însemna
iertare. În armonie cu aceasta sunt cuvintele Domnului Isus către
ucenicii Săi: El „a suflat peste ei şi le-a zis: „Primiţi Duh Sfânt. Celor care
le veţi ierta păcatele, vor fi iertate; şi celor care le veţi ţine, vor fi
ţinute"" (Ioan 20:22,23 — Cornilescu rev.).
231. Cu toate că această
„slujbă a împăcării" priveşte în cel mai deplin sens veacul viitor, când toate
jertfele ispăşirii vor fi fost completate, totuşi, chiar şi acum, fiecare membru
al „preoţimii împărăteşti" poate spune celor ce cred şi se căiesc: „Păcatele îţi
sunt iertate" — cum a făcut Capul nostru, privind prin credinţă înainte ca şi El
spre completarea sacrificiilor pentru păcate; mai mult decât atât, aceşti preoţi
cunosc acum termenii şi condiţiile pe baza cărora s-a făgăduit iertarea
şi pot vorbi cu autoritate ori de câte ori văd că cineva se conformează acestor
termeni.
232. Sacrificiile Zilei de Ispăşire, după cum am văzut, erau
întotdeauna arse (Lev. 6:30; Evr. 13:11), dar sacrificiile pentru greşeli de mai
târziu, aduse după Ziua Ispăşirii, nu erau arse, ci mâncate (însuşite) de
preoţi.
DIFERENŢELE DINTRE BĂRBAT ŞI FEMEIE VOR ÎNCETA
233. „Iată legea jertfei pentru păcat (jertfei pentru
vină):...Preotul care va aduce jertfa pentru păcat, acela s-o mănânce...Orice
bărbat dintre preoţi să mănânce din ea" (Lev. 6:25-29 — Cornilescu rev.).
234. Domnul şi toţi sfinţii îngeri sunt prezentaţi în Scripturi ca
bărbaţi, în timp ce toţi sfinţii sunt prezentaţi împreună ca o femeie, o
„fecioară" logodită cu Domnul Isus ca bărbat. Dar partea femeiască umană
a fost la început o parte din omul făcut după chipul lui Dumnezeu şi mai este
încă o parte din om (deşi temporar separaţi pentru scopul înmulţirii oamenilor)
— singur nefiind nici unul complet. Întrucât omul perfect a fost numit Adam, tot
aşa, când a făcut perechea, „Dumnezeu le-a dat numele Adam" — bărbatul rămânând
capul, care a fost făcut astfel îngrijitorul sau protectorul femeii, ca parte
din trupul său (Gen. 5:2 — Cornilescu rev., vezi nota de subsol; n. e.; Efes.
5:23, 28). Această impărţire sexuală nu l-a făcut pe Adam imperfect, ea a
împărţit numai perfecţiunea sa între două trupuri, al căror „cap" a rămas el.
235. Scripturile ne arată că în final, la încheierea „timpurilor de
restabilire", toţi (atât bărbatul cât şi femeia) vor fi restauraţi la
starea perfectă — starea reprezentată în Adam înainte ca Eva să fie separată din
el. Nu înţelegem nicidecum că bărbaţii sau femeile îşi vor pierde identitatea,
ci că fiecare va recăpăta însuşirile care îi lipsesc acum. Dacă acest
gând este cel corect, ar părea să implice că extrema delicateţe a unor femei şi
extrema asprime a unor bărbaţi sunt legate de cădere şi că restabilirea
la o perfecţiune în care elementele celor două sexe ar fi perfect îmbinate şi
armonizate ar constitui umanitatea ideală din planul lui Dumnezeu.
Iubitul nostru Răscumpărător, când era „omul Isus Hristos", n-a fost probabil
nici aspru şi vânjos, nici efeminat (cu aspect sau caracter feminin, n. e.). În
El puterea mintală şi o grandoare a bărbăţiei erau îmbinate în cel mai
armonios mod cu puritatea nobilă, delicateţea şi graţia adevăratei feminită ţi.
N-a fost El omul perfect care a murit pentru rasa noastră şi a
răscumpărat ambele sexe? Să nu uităm că El, ca om, n-a avut tovarăş de
viaţă; prin urmare, nu trebuia să fi fost El complet în Sine pentru a plăti pe
deplin preţul corespunzător pentru Adam (parte bărbătească şi femeiască)? Eva a
fost reprezentată în marea răscumpărare fie în acest fel, fie de bărbatul ei, ca
şi „capul" ei — altfel mama Eva n-a fost răscumpărată deloc, un gând care ar fi
în conflict cu alte scripturi.
236. Biserica Evanghelică este
într-adevăr prezentată în Scripturi ca o „mireasă", nu însă ca mireasa
„omului Isus Hristos", ci ca mireasa lui Hristos cel înviat şi mult
înălţat. Ca şi creaturi noi, concepuţi de Spiritul lui Dumnezeu la natura
spirituală, noi suntem logodiţi cu Isus cel spiritual, al cărui nume, onoare şi
tron le vom împărtăşi. Biserica nu este mireasa omului Isus Hristos sacrificat,
ci a Domnului Isus glorificat, care la a doua Sa venire o pretinde ca fiind a
Lui (Rom. 7:4).
237. Aşa cum va fi cu bărbatul şi femeia în vârsta
viitoare, tot aşa va fi cu Hristos şi Biserica — după ce Biserica va fi
glorificată toată feminitatea va înceta, „vom fi asemenea Lui", membre ale
Corpului Său. „Şi iată Numele (numele Domnului ei) cu care ea îl va numi
(atunci): Dreptatea lui Iehova!" (Ier. 33:16; 23:6; trad. din engleză). Ca şi
Corp al marelui Profet, Preot şi Rege, Biserica va fi o parte din „Părintele
veşniciilor" sau Dătătorul de viaţă al lumii (Is. 9:6).
238. Acest gând
este susţinut pretutindeni în Scripturi; numai partea bărbătească a
seminţiei preoţeşti făcea sacrificarea şi, cum am văzut mai sus,
mânca din jertfele pentru vină; numai ei intrau în Tabernacol şi treceau
după Văl. Tot aşa, în aranjamentul Spiritului Sfânt pentru Vârsta Evanghelică —
„El a dat pe unii apostoli (bărbaţi), pe alţii prooroci (bărbaţi), pe alţii
evanghelişti (bărbaţi), pe alţii păstori şi învăţători (bărbaţi), pentru
desăvârşirea sfinţilor, în vederea lucrării de slujire, pentru zidirea
trupului lui Hristos" (Efes. 4:11,12 — Diaglott). Cuvântul bărbat, cum
este arătat mai sus, ar trebui să apară în traducerile noastre, aşa cum el apare
în textul grecesc, instrucţiunile Domnului în acest sens ca şi cele ale
apostolilor corespunzând cu aceasta. „Femeii nu-i dau voie să înveţe (în
Biserică) pe alţii, nici să se ridice mai presus de bărbat", declară clar
apostolul (1 Tim. 2:12 — Cornilescu rev.). Aceasta este o ilustraţie a relaţiei
prezente dintre Hristos şi Biserică, care se va termina, înţelegem, cu
încheierea acestei vârste, când biruitorii vor fi glorificaţi şi făcuţi în
realitate una cu Domnul — ca „fraţi".
239. Totuşi, asta nu înseamnă că
surorile din Biserică nu pot în aceeaşi măsură „să aducă corpurile lor ca o
jertfă vie, sfântă şi plăcută lui Dumnezeu" şi să îndeplinească o importantă
„lucrare de slujire" în Biserică, în calitate de „membre" ale
„preoţimii împărăteşti"; ele sunt tot atât de plăcute Domnului ca şi fraţii,
pentru că, în realitate, toate deosebirile de sex, culoare şi condiţie sunt
ignorate, nesocotite de Dumnezeu din momentul când noi devenim „creaturi noi în
Hristos Isus" (2 Cor. 5:17; Gal. 3:28); dar tipul, simbolul, învăţătura, trebuie
să fie continuate, şi, prin urmare, distincţiile atât de rigide trebuie
menţinute în părţile cele mai speciale şi mai importante de serviciu în Biserica
lui Hristos.
240. Dimpotrivă, Adversarul a căutat totdeauna să dirijeze
omul, din punct de vedere religios, prin iubirea şi stima pe care bărbaţii o au
faţă de femei — de aici înălţarea fecioarei Maria până la rang de zeiţă şi
venerarea ei de către catolici. Tot aşa şi cu vechii egipteni, Isis era zeiţa,
iar, în timpurile mai târzii ale apostolului Pavel, Diana era zeiţa efesenilor.
Oare nu caută şi acum Satan să lucreze cu şi prin femeie, ca în grădina
Edenului? Nu sunt oare femei principalele lui medii în spiritism şi principalii
lui apostoli şi profeţi în Teozofie şi în Ştiinţa Creştină?
241.
Acceptarea femeilor de către Satan ca mediul prin care vorbeşte el n-a fost în
avantajul lor. Dimpo-trivă, femeile stau pe un plan social şi intelectual mult
mai înalt şi sunt mult mai apreciate pentru adevărata lor feminitate în acele
ţări unde regulile Scripturii sunt recunoscute şi respectate şi de către cei ce
urmează cu cea mai mare grijă reglementările scripturale.
SACRIFICIUL MEU
Pe-al tău altar, o Domnul meu ceresc,
Primeşte-mi darul azi,
pentru Isus,
Podoabe n-am să Ţi-l împodobesc,
Nici jertfe strălucite n-am
de-adus;
Cu mâna tremurândă Îţi ofer,
Voinţa mea — atâta de puţin,
Tu
singur ştii, Părinte bun din cer —
Prin ea cu totul Ţie mă
închin.
Patimi, plăceri am adunat în ea
Şi doruri şi speranţe şi
iubiri,
În ea-i ascunsă toată viaţa mea,
Ce am, ce sunt, ce mi-aş putea
dori.
Frumoasă nu-i, c-am strâns-o mult la piept,
De plâns şi de suspin
slăbit-a,
Dar azi, plecată, 'nalţă înţelept
O rugăciune: — Fie voia
Ta!
Primeşte-o Tată, căci Ţi-o dau cu drag,
Uneşte-o cu a Ta, să nu
doresc
Vreodată înapoi să o retrag
Şi lasă-mă la Tine când slăbesc.
Tu
să o schimbi atât, s-o curăţeşti
Şi-atât o-mpodobeşte cu Iubire,
Să n-o
mai ştiu în cele pământeşti,
A Ta să-mi fie voia, peste
fire.