LEGĂMÂNTUL LUI DUMNEZEU
LA MUNTELE SINAI Exod
19:1-6 “Să ne arătăm mulţumitori şi să aducem
lui Dumnezeu o slujire care să-I fie plăcută, cu respect şi cu
frică.” Evrei
12:28. R 5285 W. T. 1 august 1913 (pag. 232-233) La două luni după
eliberarea de la Paşte, israeliţii au sosit la Muntele Sinai, dar în drumul lor
au primit două lecţii valoroase în ceea ce priveşte Harul şi Puterea lui
Dumnezeu. Când au ajuns în valea Refidim, erau însetaţi şi nu găseau nicăieri
apă. Aici Moise, în numele Domnului, a lovit stânca cu toiagul său şi din ea a
ţâşnit apă, împrospătând din abundenţă pe Israel la acel timp, şi ca un pârâu
urmându-i mare parte din călătoria lor ulterioară. Sf. Pavel, prin inspiraţie, ne arată că stânca L-a reprezentat pe
Cristos, că lovirea stâncii a reprezentat supunerea lui Cristos la o moarte
ruşinoasă, dar numai prin acest mijloc a fost dată Apa Vieţii pentru cei care
doresc să fie poporul lui Dumnezeu. După cum apele din stâncă i-au urmat pe
israeliţi, tot aşa şuvoiul favorii lui Dumnezeu, prin sacrificiul lui Cristos,
îi împrospătează pe ucenicii lui Cristos de-a lungul călătoriei lor prin
pustie. Împrospătaţi în corp şi în credinţă, israeliţii au călătorit mai departe,
dar au întâmpinat noi obstacole. Amaleciţii, un popor războinic, au considerat
venirea lui Israel drept o invazie a ţării lor şi i-au atacat în luptă. Un popor
obişnuit cu îndeletniciri paşnice, cum fuseseră israeliţii de secole, normal că
era în dezavantaj într-un conflict cu asemenea împotrivitori. Totuşi Dumnezeu
le-a dat victoria. El a indicat însă că nu prin curajul şi îndemânarea lor au
cucerit, ci prin harul Său. Moise, stând pe un deal înalt, şi-a ridicat mâinile în rugăciune către
Dumnezeu pentru popor. În timp ce făcea astfel, avea succes; dar când înceta să
se roage astfel, amaleciţii erau învingători. Înţelegând aceasta, Aaron şi Hur
au ajutat la sprijinirea mâinilor lui Moise până când lupta s-a terminat cu
succes pentru Israel. Dumnezeu a indicat astfel că Moise era avocatul sau
reprezentantul lui Israel şi că fără el nu puteau face
nimic. În antitip, ne dăm seama că israeliţii spirituali au conflicte cu duşmani
prea puternici pentru ei fără ajutorul Domnului. Lumea, trupul şi diavolul fac
cauză comună împotriva tuturor celor care caută Canaanul ceresc. Noi care suntem
urmaşi ai lui Isus avem succes în lupta noastră numai atâta timp cât Îl avem pe
El ca Avocatul nostru — “Avem la Tatăl un Avocat, pe Isus Hristos Cel drept”.
Prin El putem ieşi învingători, chiar mai mult decât învingători, victorioşi în
cel mai înalt sens — “prin Cel care ne-a iubit şi ne-a cumpărat cu sângele Său
preţios”. PreoŢia
ÎmpĂrĂteascĂ oferitĂ Toate afacerile lui Dumnezeu cu israeliţii au fost în armonie cu marele
său Legământ făcut cu Avraam şi atestat prin Jurământul divin — “În tine şi
sămânţa ta vor fi binecuvântate toate familiile pământului”. Nici Moise nici
vreunul dintre cei care l-au urmat nu era posibil să înţeleagă importanţa
deplină a acestei mari Promisiuni prin jurământ; căci este o promisiune dublă,
partea spirituală a ei fiind ascunsă până la timpul potrivit al lui Dumnezeu —
la prima Venire. Chiar şi de atunci încoace, sf. Pavel ne asigură că este o
taină, apreciată numai de către foarte puţini. “Prietenia Domnului este cu cei care se tem de El,
ca să-i facă să cunoască legământul Său.” Promisiunea este împărţită în trei părţi: (1) Avraam însuşi (şi toţi
Vrednicii din Vechime, pe care el i-a reprezentat) trebuia să aibă o parte; (2)
Sămânţa lui Avraam trebuia să fie agentul principal, sau canalul pentru
binecuvântare; şi (3) toate familiile pământului trebuiau să fie binecuvântate
ca primitori ai favorii lui Dumnezeu prin aceste canale. Dar numai prin lumina
Spiritului sfânt în timpul acestui Veac Evanghelic sunt manifestate aceste
lungimi, lăţimi, înălţimi şi adâncimi ale Legământului
Avraamic. Când i-a invitat pe israeliţi să iasă din Egipt, Dumnezeu nu le-a
explicat Legământul cu ei, nici nu le-a spus în care parte a lui ar putea să fie
incluşi. Dar când ei au ajuns la Muntele Sinai, Dumnezeu i-a întrebat dacă ar
putea sau nu să ţină Legea divină, şi astfel să se dovedească potriviţi pentru
cea mai înaltă favoare cuprinsă în acel Legământ. Cu alte cuvinte, Domnul le-a spus la Muntele Sinai: Sunteţi pregătiţi să
intraţi într-un Legământ de consacrare deplină pentru a face voia Mea? Aţi văzut
cum am procedat cu egiptenii când v-am eliberat. Aţi văzut cum de atunci încoace
totdeauna v-am purtat pe aripi de vultur prin toate încercările şi dificultăţile
călătoriei voastre spre acest loc. Aveţi voi credinţă? Aveţi loialitate? Doriţi
să intraţi într-un Legământ? “Dacă veţi asculta de glasul Meu şi veţi ţine
legământul Meu, veţi fi ai Mei dintre toate popoarele … veţi fi o împărăţie de
preoţi şi un popor sfânt.” Deşi israeliţii ştiau că ei erau sămânţa favorizată a lui Avraam,
moştenitorii naturali ai promisiunilor, era potrivit să ştie şi că vor fi
nepotriviţi să fie folosiţi de Domnul în binecuvântarea celorlalte neamuri cu
Legea Sa, dacă ei înşişi nu erau în stare să ţină acea Lege şi să-i înveţe pe
alţii cum s-o ţină. Cu această înţelegere, că erau gata să facă voia Domnului şi
astfel să fie puşi deoparte pentru a fi împăraţi şi preoţi ai întregii lumi, a
fost făcut cu ei un Legământ al Legii şi Moise a fost numit mijlocitorul lui.
Oricine ţinea acele porunci putea trăi veşnic; şi în măsura în care le ţinea,
era îndreptăţit la favoruri pământeşti. Tipic pentru
Noul LegĂmânt Sf. Pavel în Evrei 12:18-24, ne indică antitipul din studiul de astăzi.
După cum Israel a fost eliberat de Faraon şi de oştile lui, tot aşa în cele din
urmă toată omenirea va fi eliberată de Satan şi de oştile lui, îngerii căzuţi,
şi de toate influenţele rele. După cum călătoria spre Ţara promisă i-a adus pe
israeliţi la Muntele Sinai şi la Legământul Legii, tot aşa călătoria poporului
lui Dumnezeu va aduce în cele din urmă pe toţi cei doritori, ascultători şi
credincioşi la antitipul Muntelui Sinai, şi anume, Muntele Sion, Împărăţia lui
Dumnezeu, pentru care Isus ne-a învăţat să ne rugăm: “Vie împărăţia Ta; facă-se
voia Ta precum în cer aşa şi pe pământ”. Între timp, Isus a devenit antitipicul Moise şi Conducătorul poporului,
şi în armonie cu Programul lui Iehova, El îşi alege membrii, sau asociaţii şi
comoştenitorii. Sf. Pavel ne explică aceasta spunând: “Dumnezeu L-a dat pe Isus
să fie capul bisericii, care este trupul Său”. Sf. Petru arată că mai întâi
acest mare Moise antitipic trebuie să fie ridicat dintre fraţi, înainte ca
binecuvântarea restituţiei să poată veni peste lume în general. Fapt. 3:22, 23,
19-21. Acest întreg Veac Evanghelic a fost devotat adunării membrilor Corpului
lui Cristos. Şi când ultimul membru îşi va fi asigurat chemarea şi alegerea,
acest Veac se va sfârşi şi va începe lucrarea mai glorioasă a Veacului
Mesianic. ClĂtinarea
cerurilor Şi a pĂmântului Antitipul celor din lecţia noastră va fi inaugurarea Noului Legământ, la
a doua Venire a lui Isus. Baza acestui Legământ nou şi mai bun a fost
desăvârşită pe Calvar prin sacrificiul Domnului nostru. De atunci încoace El
completează “sacrificiile mai bune”, prezentând corpurile sfinţilor Săi, sfinte
şi acceptabile lui Dumnezeu (Rom. 12:1). Curând “sacrificiile mai bune” vor fi
complete şi marele Mijlocitor va fi fost ridicat pe deplin dintre fraţi. Apoi
totul va fi gata pentru inaugurarea Noului Legământ, pentru a binecuvânta lumea
cu cunoştinţă şi cu ocazie pentru Restituirea binecuvântărilor şi perfecţiunii
pământeşti. Sf. Pavel arată că la aceasta venim noi — ne apropiem — de “adunarea
generală a bisericii întâilor-născuţi”, ale căror nume sunt scrise în ceruri. El
declară că putem aştepta un antitip al scenelor turbulente menţionate în lecţia
noastră. După cum la Muntele Sinai, muntele literal s-a cutremurat, au fost
fulgere strălucitoare şi s-a auzit vocea lui Dumnezeu ca sunetul unei mari
trâmbiţe, tot aşa va veni şi antitipul. Marea trâmbiţă de aici va fi a şaptea
trâmbiţă, trâmbiţa lui Dumnezeu. Furtuna, vijelia şi cutremurul aici în antitip
vor însemna clătinarea cerurilor eclesiastice şi a pământului social, politic şi
financiar. Apostolul ne asigură în mod profetic că tot ce se poate clătina va fi
clătinat până la distrugere, că numai lucrurile care nu se pot clătina vor
rămâne. Adică, Împărăţia Mesianică ce va fi atunci stabilită va răsturna complet
tot ce nu este în armonie cu dreptatea, justiţia şi adevărul. Acesta este numai
un preludiu la marea binecuvântare a Legământului Avraamic ce va fi atunci
inaugurat pe deplin, pentru binecuvântarea tuturor familiilor
pământului. MoŞtenitorii
ÎmpĂrĂŢiei Corpul Seminţei spirituale a lui Avraam, al cărei Cap este Isus Cristos —
urmaşii Săi credincioşi, evlavioşi — sunt acum încercaţi în privinţa vredniciei
lor pentru o poziţie atât de înaltă. Cuvintele sf. Pavel, din textul nostru de
bază, aplicate la aceştia, sunt foarte pline de forţă: “Să ne arătăm mulţumitori
şi să aducem lui Dumnezeu o slujire care să-I fie plăcută, cu respect şi cu
frică”. DOCTRINE MAI MULT SAU
MAI PUŢIN IMPORTANTE R 5284-b W. T. 1 august 1913 (pag. 231-232) Există anumite aspecte
ale doctrinei lui Cristos care sunt fundamentale şi absolut necesare, şi fără de
care nimeni nu ar fi recunoscut de Domnul ca unul dintre urmaşii Săi. Există şi
alte aspecte care ar părea să fie folositoare, ajutătoare, binecuvântate, dar nu
fundamentale, nu esenţiale pentru a fi membru în Corpul lui Cristos. De
aspectele fundamentale s-au bucurat cei buni, cei evlavioşi din ziua
Cincizecimii până acum. Noi, aceeaşi clasă de acum, avem aceleaşi aspecte fundamentale şi ne este
permis să avem şi alte privilegii, adevăruri, “hrană la timpul potrivit” pentru
întărirea noastră. Acestea din urmă nu sunt neapărat esenţiale pentru a fi
membri în Corpul lui Cristos; altfel strămoşii noştri care nu le-au avut n-ar fi
fost membri ai lui Cristos şi n-ar fi existat Corp al lui Cristos timp de
secole. Teoria fundamentală a
Ispăşirii este după cum urmează: (1) Toţi oamenii — toţi copiii lui Adam — sunt
păcătoşi. (2) Nimeni nu poate fi împăcat cu Dumnezeu fără sacrificiul
Răscumpărătorului. (3) Isus a venit în lume ca să fie acel sacrificiu — şi mai târziu să
aplice acel preţ de Răscumpărare pentru păcatele
lumii. (4) Pe baza credinţei în lucrarea Răscumpărătorului, credinciosul se
poate consacra serviciului divin, prin acceptarea invitaţiei divine, “Aduceţi
trupurile voastre ca o jertfă vie”. (5) Astfel procedând, credinciosul poate — până la timpul completării
numărului ales — să exercite o deplină siguranţă a credinţei că sacrificiul Său
va fi acceptat de Tatăl; şi că el va primi o parte din ungerea Spiritului sfânt
— conceperea. (6) Cei care îndeplinesc aceste condiţii trebuie să fie acceptaţi ca
fraţi în cel mai înalt sens al cuvântului. Atâta ar părea să fi fost necesar
întotdeauna, şi mai mult de atât credem că nu este necesar nici astăzi. Dar,
dacă datorită zilei noastre favorabile avem mai multă cunoştinţă, putem avea şi
încercări corespunzătoare, pe care cunoştinţa noastră mai mare le va
compensa. Sfatul nostru pentru poporul drag al Domnului de pretutindeni este ca ei
să nu pună nici un jug unul asupra altuia, în afară de aspectele fundamentale
specificate mai sus — ca altfel să stea liberi şi să se lase unul pe altul
liberi, să aibă părtăşie şi să fie de acord unul cu altul cât
pot. Dacă există o dispoziţie de a se presa unul pe altul peste această
credinţă de bază şi dacă este considerat necesar să se separe pentru progresul
vreuneia dintre părţi, atunci fără îndoială o separare ar fi cursul înţelept,
mai degrabă decât o luptă continuă. Noi nu criticăm vederile nimănui. Fiecare are dreptul perfect de a
susţine orice crede el că învaţă Biblia, şi vederile noastre sunt fără îndoială
bine cunoscute de către toţi cititorii noştri. Afirmate pe scurt, ele sunt după
cum urmează: (1) Că acel care a păcătuit a fost Adam, şi că el şi toţi urmaşii lui au
fost implicaţi. (2) Că a fost nevoie de un Răscumpărător, că Isus a devenit acel
Răscumpărător şi “S-a dat pe Sine ca preţ de Răscumpărare pentru
toţi”. (3) Că Dumnezeu a invitat pe unii dintre păcătoşii răscumpăraţi — nu să
fie preţ de Răscumpărare, nici să răscumpere pe nimeni altcineva, ci — să fie
asociaţii Răscumpărătorului, membrii Corpului Său, Mireasa
Sa. (4) Termenii şi condiţiile în care aceştia pot avea părtăşie sunt că Isus
ca marele Avocat îi va accepta ca membrii Săi — carnea lor drept carnea Sa — şi
că El le va atribui partea din meritul Său care le-ar reveni ca membri ai rasei
adamice. Atunci ei sunt îndreptăţiţi legal de toate neajunsurile, slăbiciunile
şi imperfecţiunile moştenite de ei; şi voinţa lor şi toate puterile şi talanţii
care le rămân fiind consacrate, sacrificiul lor poate fi plăcut lui Dumnezeu —
ca parte din Jertfa pentru Păcat a Marelui Preot. (5) Împărtăşindu-se astfel în moartea Răscumpărătorului, aceştia
sunt privilegiaţi să aibă parte în viaţa Sa, prin prima Înviere.
Răscumpărătorul nu aplică acum meritul Său lumii, în afara membrilor
nou-acceptaţi şi adăugaţi. El va îndeplini Programul divin şi îi va sacrifica pe
toţi membrii Săi, înainte de a prezenta, la sfârşitul Veacului, meritul
sacrificiului Său pentru păcatele întregii lumi, şi prin aceasta va pecetlui
Noul Legământ pentru lume. După judecata noastră, mulţi greşesc în faptul că ataşează o valoare prea
mare sacrificiului Bisericii; în timp ce alţi fraţi dragi greşesc, credem noi,
în aceea că nu văd nici o valoare în sacrificiul Bisericii, nici că ei îi este
permis să aibă vreo participare în sacrificiul Învăţătorului. Aceasta ni se pare
ca balansul pendulei de la o extremă la cealaltă; în timp ce vederea
noastră este în centru, după cum am declarat
chestiunea. Dacă, după ce s-a gândit la aceste chestiuni, o adunare găseşte că nu se
poate pune de acord şi că ar face mai mult progres ca două adunări, noi am
accepta acea concluzie ca fiind înţeleaptă, oricât de mult am deplânge
necesitatea unei divizări. O astfel de separare nu ar înstrăina neapărat pe
vreuna dintre acele adunări de poporul Domnului, nici de Societate, pentru că
ambele recunosc pe Isus ca Răscumpărătorul lor şi ambele recunosc că sângele Lui
este eficace înainte de orice. DE CE EXISTĂ DIVERSITATE
ÎN POPORUL DOMNULUI “Căci cine te face deosebit? Ce lucru
ai, pe care să nu-l fi primit?” 1 Cor.
4:7. R 5284-a W. T. 1 august 1913 (pag. 231) Deşi este adevărat că
toţi oamenii s-au născut cu drepturi şi privilegii inalienabile, totuşi nici un
om nu s-a născut fără păcat. Scripturile declară foarte potrivit că rasa lui
Adam a fost vândută păcatului acum şase mii de ani. În acest sens deci, noi nu
ne-am născut liberi, ci robi ai Păcatului. Nici nu ne-am
născut egali. Nici chiar două persoane nu se aseamănă exact în ocazii,
talent şi capacităţi. Ne deosebim unul de altul. Dumnezeu nu i-a creat pe unii
mai buni şi pe alţii mai răi — pe unii mai bogat înzestraţi şi pe unii mai slab
înzestraţi. Trebuie să luăm afirmaţia Bibliei despre originea omenirii şi să
înţelegem că Dumnezeu l-a făcut pe Adam perfect. Toate imperfecţiunile
care împovărează rasa umană sunt rezultatele procesului morţii. Păcatul ne-a
făcut pe toţi să ne deosebim, prin urmare, de chipul şi asemănarea originară a
lui Dumnezeu. Satan a cauzat această deosebire prin Mama
Eva. În textul nostru însă, apostolul Pavel are în vedere o Nouă Creaţie în
Isus Cristos — un nou ordin — printre ai cărei membri există deosebire. Unii din
Biserică au mulţi talanţi, alţii puţini; unii au talanţi speciali, alţii au
talanţi obişnuiţi. Dar Satan nu este acuzat de a fi dat talanţi mai mulţi sau
mai puţini acestora. Apostolul spune că Dumnezeu este Cel care a pus diferitele
membre în Corp aşa cum I-a plăcut Lui; şi că atât această punere sau repartizare
a diferitelor membre ale Corpului, cât şi aducerea gradelor diferite de rod sunt
manifestări ale harului lui Dumnezeu în inimile noastre. Astfel suntem făcuţi să
ne deosebim unul de altul. Cauza
deosebirilor În realizĂri Chestiunea creşterii în Spirit sfânt este una care depinde în mare măsură
de zelul fiecăruia de a cunoaşte, a face voia lui Dumnezeu. Noi suntem puşi în
Şcoala lui Cristos să învăţăm despre El. Unii învaţă mai repede, alţii mai
încet. În măsura în care învaţă, ei au ocazii şi binecuvântări mai mari. Tuturor
le este dată o măsură de Spirit sfânt — tuturor le-a fost dată o binecuvântare.
Cei care sunt nerăbdători să cunoască voia Domnului şi să o studieze cresc mai
repede şi astfel au mai mult Spirit sfânt. Aceştia sunt zeloşi să facă voia
Domnului. Progresul nu le este
atribuit în întregime lor, ci în mod special favorii lui
Dumnezeu. Apostolul continuă şi spune: Voi sunteţi lucrarea lui Dumnezeu;
“Dumnezeu este Acela care lucrează în voi şi vă dă, după buna Sa plăcere, şi
voinţa şi înfăptuirea”. Noi nu am putea face această lucrare singuri. Puterea
care lucrează în noi este de la Dumnezeu. El pregăteşte un Templu glorios. El a
prevăzut cine va fi piatra unghiulară principală a acestui Templu şi cine vor fi
membrii clasei Templului. Noi nu ne putem alege locurile singuri. Dar în
providenţa lui Dumnezeu, fiecare am răspuns la chemarea de a fi o piatră vie.
Pietrele au fost mai întâi scoase din cariera întunecoasă, iar acum ele sunt în
proces de formare şi pregătire pentru locuri în clădirea
glorioasă. Alt fel de
diversitate Marele Maestru face o lucrare cu noi. El ne cizelează şi ne modelează. Ne
face ceea ce suntem. În consecinţă, să nu ne lăudăm. Fiecare dintre noi are o
oarecare măsură de personalitate însă, şi dacă este prea multă împotrivire în
piatră, aceasta va fi abandonată. După cum îndeamnă apostolul Petru, trebuie să
ne smerim sub mâna cea tare a lui Dumnezeu, ca să ne poată înălţa la vremea
cuvenită. Acelaşi apostol ne reaminteşte de asemenea că trebuie să privim în sus
la Dumnezeu şi să-I aducem laudă pentru tot ceea ce avem şi suntem. 1 Pet. 5:6;
4:11. Noi suntem conlucrători cu Dumnezeu. Îi aducem lui Dumnezeu laudă pentru
că ne-a făcut să ne deosebim de ceea ce am fost, că ne face să ne deosebim tot
mai mult pe zi ce trece, şi că El va continua lucrarea bună pe măsură ce trec
zilele şi căutăm să facem voia Lui. Ce avem noi al nostru? Nimic! Am fost
complet morţi prin neascultarea Tatălui Adam; am fost născuţi în această stare,
neavând nici un drept la viaţă veşnică. Dar Dumnezeu are un Plan care include
toată lumea în aranjamentul lui de binecuvântare. El ne-a oferit nouă
binecuvântările celui mai înalt aspect al acestui Plan şi ne-a invitat să venim
la El înaintea lumii. Şi aceasta o primim prin harul Său. “PACEA LUI
DUMNEZEU” “Şi pacea lui Dumnezeu, care întrece
orice pricepere, vă va păzi inimile şi gândurile în Hristos
Isus.” Fil.
4:7. R 5284 W. T. 1 august 1913 (pag. 227-231) Pacea este definită ca o
stare de linişte sau calm, fără tulburări sau agitaţie — de linişte sufletească,
de repaus. Textul nostru declară că Dumnezeu are astfel de stare a minţii. El
are o minte senină, calmă, netulburată şi niciodată agitată, nici ostenită sau
nedumerită de vreuna din grijile vastului Său domeniu. Totuşi, această pace
perfectă a lui Dumnezeu, după cum arată Scripturile, nu se datoreşte faptului că
nu există tulburări în vastul Său domeniu, nici unei indiferenţe nepăsătoare la
durere sau plăcere, ci mai degrabă acelui echilibru perfect al atributelor Sale
glorioase care Îl face Stăpân pe situaţie ca Suveranul întregului Univers.
Am admirat noi calmul şi stăpânirea de sine a unui mare general cum ar fi
Grant sau Napoleon în mijlocul confuziei şi fumului bătăliei? Sau a marilor
oameni de stat cum ar fi Gladstone sau Bismarck în mijlocul nedumeririlor şi
pericolelor naţionale? Sau a medicilor capabili, sau a altora în timpuri şi
locuri critice? Acestea sunt numai slabe ilustraţii ale păcii în stăpânirea de
sine şi ale încrederii care domneşte în mintea lui Dumnezeu. El nu este
niciodată încurcat, dezorientat, nedumerit, fricos sau ros de griji, nici nu se
teme câtuşi de puţin că planurile Sale vor eşua sau scopurile Sale vor da greş;
pentru că în El se află toată puterea şi
înţelepciunea. Sfera marelui Său intelect ajunge până la limitele cele mai
îndepărtate ale posibilului, cuprinde toate cauzele şi discerne cu
precizie toate efectele; în consecinţă, El ştie sfârşitul de la început,
şi aceasta nu numai bazat pe principii filosofice, ci şi prin intuiţie.
În calitate de Creator al tuturor lucrurilor şi autor al oricărei legi, El este
pe deplin familiarizat cu toate subtilităţile complicate ale legii fizice,
morale şi intelectuale, astfel încât nici o problemă nu s-ar putea ridica, ale
cărei rezultate să nu fie cunoscute minţii Sale. “Dumnezeu e lumină şi în El nu
este întuneric.” 1 Ioan 1:5. Dumnezeu, Creatorul tuturor lucrurilor, este de asemenea Susţinătorul
competent al tuturor lucrurilor. În măreţie liniştită, din Veac în Veac,
întregul univers fizic împlineşte voia Sa, fără nici o urmă de dezordine sau
accident; şi aceeaşi Putere este garantată pentru susţinerea lui de-a lungul
viitorului etern. Astfel, din vastele Sale resurse inerente de Putere şi Înţelepciune,
izvorăşte pacea lui Dumnezeu. Dar nu numai din această sursă este pacea divină;
căci pacea este însoţitorul sigur al bunătăţii inerente. Dumnezeu este
personificarea oricărei virtuţi şi a oricărui har; în consecinţă El are
satisfacţia şi pacea binecuvântată a perfecţiunii morale conştiente, precum şi a
Înţelepciunii şi Puterii inerente. Natura
afectivĂ a lui Dumnezeu Totuşi găsim această pace a lui Dumnezeu existând împreună cu multă
dezordine şi strâmtorare. Ca Tată El ne arată că are o iubire de tată faţă de
toate creaturile Sale inteligente — “orice familie din ceruri şi de pe pământ” —
şi că “prin voia Sa sfântă stau în fiinţă şi au fost create” (Efes. 3:15; Apoc.
4:11). El le-a creat în asemănarea Sa — cu aceleaşi atribute mentale şi morale,
aşa încât să poată avea comuniune şi părtăşie cu ele ca fii, iar ele cu El ca
Tată, pentru ca astfel, prin părtăşie şi comuniune reciprocă, Creatorul şi
creatura să poată găsi plăcere, fericire şi încântare.
Această asemănare a lui Dumnezeu include în total nu numai aceleaşi
facultăţi mentale, ci şi exercitarea liberă a acestora în formarea caracterului.
O creatură care nu este capabilă să-şi formeze astfel caracterul nu ar fi în
asemănare cu Dumnezeu. Şi în scopul dezvoltării caracterului trebuie pus în faţa
ei alternativa binelui şi răului. Principiile de acţiune corecte şi greşite
trebuie să fie discernute şi individul trebuie lăsat liber, la propria lui
alegere în acea chestiune, pentru ca Dumnezeu să poată găsi plăcere în
caracterul virtuos rezultat din alegerea liberă a
dreptăţii. Deoarece iubirea lui Dumnezeu pentru creaturile Sale nou-create şi
inocente este înrudită cu iubirea unui părinte pământesc pentru un copil
nevinovat, deşi este mult mai puternică decât aceasta, şi deoarece acel interes
iubitor şi grijă nu se răcesc cu trecerea anilor, ci veghează cu seriozitate la
dezvoltarea principiilor şi roadelor dreptăţii, este evident că, asemenea unui
părinte pământesc, Dumnezeu simte plăcere sau durere, potrivit cu alegerea
liberă a cursului corect sau greşit, făcută de creaturile Sale inteligente. De
aceasta suntem pe deplin asiguraţi, nu numai când ne gândim la faptul că El este
Tată, ci şi din toate scripturile care vorbesc despre unele lucruri, că pentru
El sunt dezgustătoare, neplăcute, vrednice de ură şi vrednice de dispreţ şi care
nu-I aduc nici o plăcere; din scripturile care spun că mânia Lui arde împotriva
lor şi indignarea şi mânia Lui se aprind, chiar până la distrugerea lor. Alte
scripturi vorbesc despre plăcerea, iubirea, bucuria şi delectarea Lui în
lucrurile plăcute — în principiile dreptăţii şi în cei care li se supun.
Aprecierea simţămintelor plăcute implică în mod necesar capacitatea de a aprecia
simţăminte de un caracter opus; căci durerea şi plăcerea pot fi în mod potrivit
considerate fluxul şi refluxul aceluiaşi simţământ.
Aceste manifestări ale minţii lui Dumnezeu indică în mod clar natura
afectivă a Fiinţei divine, fapt despre care am putea judeca şi din înţelegerea
naturii noastre afective, deoarece omul a fost creat în chipul lui Dumnezeu. Nu,
dragi prieteni, Dumnezeu nu este un Dumnezeu al indiferenţei nepăsătoare,
insensibil la simţăminte de plăcere şi durere; dar ţinuta perfectă a atributelor
Sale păstrează echilibrul păcii în toate situaţiile, fie durere fie
plăcere. Pacea lui
Dumnezeu nu este tulburatĂ de discordia exterioarĂ Cu acest gând deci, să vedem situaţiile în care minunata “pace a lui
Dumnezeu” se menţine veşnic. Planul lui Dumnezeu bine stabilit în toate
lucrările Lui creatoare a cerut veacuri pentru realizarea lui. În panorama
veacurilor El a văzut în scopul Său gloria unei creaţii inteligente în
asemănarea Sa, stabilită în dreptate şi vrednică de darul vieţii veşnice. În el
a prevăzut plăcerea reciprocă a Creatorului şi a creaturii, şi cu o răbdare
paşnică a decis să aştepte finalul glorios. Pe măsură ce Planul s-a desfăşurat şi timpul a trecut, liberul arbitru
moral al creaturilor Sale, greşit întrebuinţat de unii, le-a permis acestora să
dezvolte caractere rele. Prin aceasta a fost introdusă discordia în familia Sa —
“familia îlui Dumnezeuş din cer şi pe pământ” — toate creaturile Sale, îngeri şi
oameni, şi familia a fost divizată, unii ţinând la dreptate, iar unii alegând să
facă rău. Dar o astfel de împrejurare a fost una dintre necesităţile Planului
larg al cărui rezultat glorios a meritat, în judecata divină, tot preţul, atât
de necaz cât şi de pierdere, pe care El le-a prevăzut.
Ce lucru înspăimântător este discordia în familie! Cum un fiu risipitor
sau o fiică neascultătoare încărunţesc adesea părul părintelui uman, din cauza
întristării până la mormânt! O, Tatăl ceresc cunoaşte ceva din această
întristare; căci El l-a văzut pe Satan, unul din fiii Săi (Isa. 14:12), un înger
de lumină, asemenea fulgerului, căzând din cer (Luca 10:18). Timp de cel puţin
şase mii de ani acel fiu este într-o răzvrătire făţişă şi sfidătoare împotriva
lui Dumnezeu şi este angajat în modul cel mai energic şi vicios în instigare mai
departe la răzvrătire şi răutate. El a văzut pe mulţi dintre îngeri părăsindu-şi
starea dintâi (Iuda 6) şi devenind aliaţii lui Satan, apoi a văzut şi întreaga
rasă umană căzută în păcat. A găsit vreodată un părinte uman o astfel de
uneltire — atât de agresivă şi plină de ură — apărând în familia sa? Desigur că
nu. Atunci Dumnezeu a găsit necesar să împlinească datoriile neplăcute pentru
disciplinare. În Dreptatea Sa, El trebuie să renege pe fiii neloiali şi să îi
trateze ca duşmani. Deşi tot timpul Iubirea Sa părintească făcea pregătiri să
binecuvânteze pe cei înşelaţi şi căzuţi, când planurile de răscumpărare vor
restabili în favoarea Sa pe cel care se căieşte, Iubirea trebuia să stea ascunsă
în timp ce numai Dreptatea aspră, neînduplecată, putea fi manifestată. Aceasta
n-a fost o datorie plăcută şi nici atitudinea păcătosului nu I-a făcut
plăcere. Gândiţi-vă la Iubirea împotriva căreia au păcătuit aceşti necredincioşi.
Deşi de la Dumnezeu vine orice dar bun şi desăvârşit, favorurile Lui au fost
dispreţuite, iubirea Lui a fost dispreţuită, împotriva autorităţii Sale drepte
s-a uneltit şi a fost sfidată, caracterul Său a fost calomniat, denaturat,
făcându-l să apară respingător şi plin de ură, nedrept şi chiar vrednic de
dispreţ. Totuşi, prin toate acestea, pacea lui Dumnezeu a continuat şi timp de
şase mii de ani El a suferit această împotrivire din partea păcătoşilor. Şi
totuşi, o, har minunat! Iubirea Sa abundă; şi este scris că atât de mult a iubit
lumea, încă pe când erau păcătoşi, încât L-a dat pe singurul Său Fiu conceput să
moară pentru ei; şi că prin El judecata (încercarea) va fi extinsă şi la acei
îngeri care au căzut, cu excepţia lui Satan, conducătorul şi instigatorul
întregii conspiraţii — tatăl minciunilor. Ioan 3:16; 1 Cor. 6:3; Iuda 6; Evrei
2:14; Apoc. 20:10, 14. Pacea lui
Dumnezeu este compatibilĂ cu Întristarea Acest dar al Iubirii divine a fost un alt indiciu care arată cât L-a
costat pe Tatăl nostru ceresc Planul Său mare şi minunat. Nu numai că a privit
căderea în păcat a unei mari proporţii din familia Sa, dar recuperarea ei L-a
costat sacrificiul celei mai dragi comori a inimii Sale, şi supunerea Acestui
preaiubit la cea mai cumplită umilire, înjosire, suferinţă şi moarte. Din nou
ilustraţia iubirii unui părinte ne ajută să înţelegem preţul acestei manifestări
a Iubirii lui Iehova. Cu ce emoţii tandre şi mistuitoare de Iubire trebuie să fi
făcut acest sacrificiu al preaiubitului Său Fiu, în care Îşi găsea atâta
plăcere. Pe lângă toate harurile caracterului Logosului manifestate chiar de la
începutul existenţei Sale, acum s-a adăugat harul suplimentar al supunerii
depline la voinţa divină, chiar şi atunci când calea arătată era una de durere
şi umilinţă. O, L-a lăsat Tatăl să meargă în acea misiune a milei fără nici cea mai
vagă senzaţie de întristare? N-a apreciat El durerea iubirii unui tată când
săgeţile morţii au străpuns inima preaiubitului Său Fiu? Când iubitul nostru
Domn a spus: “Sufletul Meu este cuprins de o întristare de moarte”, şi: “Tatăl
Meu, dacă este cu putinţă, să treacă de la Mine paharul acesta! Totuşi nu cum
voiesc Eu, ci cum voieşti Tu”, n-a atins aceasta nici o coardă compătimitoare a
inimii Celui Etern? Da, cu adevărat: iubirea neprefăcută a Tatălui a participat
compătimitor la suferinţa Domnului. Mat. 26:38, 39 Principiul învăţat în Cuvântul divin, că iubirea adevărată plânge cu cei
care plâng şi se bucură cu cei care se bucură, este una care de asemenea este
exemplificată în caracterul divin. Iehova cel nemuritor nu putea să moară pentru
noi, natura Sa divină fiind inatacabilă de moarte. Şi chiar dacă ar fi putut
muri, nu există o putere mai mare care să-L fi ridicat din moarte. Astfel toată
creaţia ar fi fost lăsată pentru totdeauna fără un guvernator şi ar fi putut
urma numai dezastru şi ruină. Dar Dumnezeu a putut şi a sacrificat cu mare preţ
pentru natura Sa iubitoare de tată, pe cea mai dragă comoară a inimii Sale, şi
astfel a arătat (1 Ioan 4:9) marea Iubire cu care Şi-a iubit creaturile înşelate
şi căzute. Dacă acest sacrificiu nu L-ar fi costat nimic, dacă ar fi fost
imposibil pentru mintea Sa să aibă vreun sentiment de durere, chiar şi într-o
astfel de situaţie, atunci darul Fiului Său n-ar fi o manifestare a Iubirii;
căci ceea ce nu costă nimic nu dovedeşte
nimic. Domnul nostru Isus de asemenea Şi-a manifestat marea solidaritate cu
Tatăl, în cursul denaturării caracterului Său pe care a suportat-o cu atâta
răbdare timp de veacuri. Efortul vieţii Sale a fost acela de a slăvi pe Tatăl şi
de a îndrepta printre oameni impresiile false despre caracterul Lui glorios — de
a arăta oamenilor bunătatea, bunăvoinţa, iubirea şi harul Lui, şi a-i conduce
spre a iubi pe Dumnezeul cel plin de milă care atât de mult i-a iubit, chiar pe
când ei erau încă păcătoşi, încât să-i caute şi să facă un plan pentru mântuirea
lor veşnică. Pacea lui
Dumnezeu, o pace centratĂ În Sine Da, a fost o mare zguduire în familia dezmembrată a lui Dumnezeu —
zguduire în care Domnul declară că n-a avut nici o plăcere (Psa. 5:4); dar, cu
toate acestea, Pacea lui Dumnezeu n-a fost niciodată tulburată. În
deplină cunoştinţă de perfecţiunea Sa morală, de Înţelepciunea Sa infailibilă,
de marea Sa Putere, şi cu cea mai deplină apreciere a Dreptăţii şi cu cea mai
pătrunzătoare şi mai aprinsă dragoste a frumuseţii sfinţeniei, răbdător şi în
pace, şi chiar bucuros în mijlocul necazului, El a răbdat împotrivirea din
partea păcătoşilor timp de şase mii de ani. Dar în timpul celui de-al şaptelea mileniu, conform scopului divin,
privilegiul plin de bucurie al Domnului nostru Isus va fi de a arăta pe deplin
tuturor creaturilor din cer şi de pe Pământ caracterul glorios al Tatălui.
Atunci Tatăl Se va bucura de măreţia lucrării Sale terminate şi de pacea şi
fericirea veşnică a familiei Sale din cer şi de pe Pământ, “reunită sub un
singur cap” (Efeseni 1:10 — Diaglott). Acest rezultat binecuvântat nu va fi realizat însă până când fiii
incorigibil căzuţi ai lui Dumnezeu, renegaţi şi dezmoşteniţi, fiindcă au iubit
nedreptatea şi n-au vrut să fie recuperaţi, vor fi îndepărtaţi de la viaţă.
Aceasta va fi ultima datorie neplăcută a Creatorului şi Tatăl tuturor, care
declară categoric că este o datorie tristă, totuşi o datorie pe care El va avea
tăria să o îndeplinească în interesul dreptăţii şi păcii universale. Să-l auzim:
“Viu sunt Eu”, zice Stăpânul Domnul, “că nu doresc moartea
păcătosului, ci mai degrabă să se întoarcă de la calea lui şi să trăiască.
Întoarceţi-vă, întoarceţi-vă de la calea voastră cea rea! Pentru ce vreţi să
muriţi?” Ezech. 33:11. Astfel vedem că Pacea lui Dumnezeu este compatibilă cu marea tulburare,
cu tristeţea şi durerea de orice fel; căci aceasta nu depinde de circumstanţe
exterioare, ci de echilibrul cuvenit al minţii şi de condiţiile unei inimi
perfecte. Astfel de pace — Pacea lui Dumnezeu — a fost cea de care S-a bucurat
şi Domnul nostru în mijlocul dezordinii şi confuziei vieţii Sale pământeşti
bogate în evenimente. Şi aceasta ne aduce la analizarea ultimului lucru lăsat ca
moştenire de către Domnul nostru ucenicilor Săi, când era pe cale să părăsească
lumea, după cum este exprimat în cuvintele următoare:
“Vă las pacea, vă dau pacea Mea. Nu v-o dau cum o dă lumea. Să nu vi se
tulbure inima, nici să nu se înspăimânte.” Ioan
14:27. Ultima
dorinŢĂ Şi testamentul Domnului nostru Astfel, cu mare compasiune şi tandreţe, în ultima noapte a vieţii Sale
pământeşti, Domnul nostru le-a dat ucenicilor Săi preaiubiţi binecuvântarea de
despărţire, moştenirea Sa de Pace. Aceasta a fost cea mai bogată
moştenire pe care avea s-o lase, şi a fost una de o valoare inestimabilă. A fost
promisiunea acelei linişti a sufletului, acelei odihne şi tihne a minţii pe care
El a posedat-o — Pacea lui Dumnezeu. A fost acea pace de care Tatăl S-a
bucurat întotdeauna, chiar şi în mijlocul întregii tulburări pe care a adus-o
permisiunea răului; dar n-a fost ieşită din aceeaşi sursă. În
Iehova această pace era centrată în Sine; El a realizat în Sine
atotputernicia Puterii şi Înţelepciunii; în timp ce pacea lui Cristos a
fost centrată nu în Sine Însuşi, ci în Dumnezeu, prin credinţă în
Înţelepciunea, Puterea şi Harul Lui. Tot aşa şi noi, dacă vrem să avem Pacea
lui Dumnezeu, pacea lui Cristos — “pacea Mea” — ea trebuie, asemenea
celei a Lui, să fie centrată în Dumnezeu prin
credinţă. Da, pacea lui Cristos a fost o moştenire inestimabilă; totuşi, cât de
repede norul furtunos al strâmtorării, care chiar atunci devenea foarte
întunecos, a izbucnit în furia lui peste capetele chiar acelor ucenici cărora
le-au fost adresate direct cuvintele. A urmat aproape imediat moştenirii
binevoitoare şi a stârnit spaimă, tulburare, confuzie în inimile lor şi le-a
clătinat toată credinţa. Atunci, unde a fost pacea? În timp ce Domnul spunea
cuvintele, respingătorul trădător, Iuda, era plecat să-şi împlinească scopul
ucigaş. Apoi a urmat agonia din Ghetsimani şi teroarea şi consternarea printre
ucenici, începând să-şi dea seama de soarta preaiubitului lor Domn. Curând
aşteptarea lor încordată s-a adâncit în prevestiri mai înfricoşătoare în timp ce
El stătea singur în faţa acuzatorilor şi persecutorilor Lui nemiloşi în sala lui
Pilat şi în curtea lui Irod, în timp ce ei nu aveau putere să-L apere; şi apoi a
venit tragicul sfârşit — ororile răstignirii. Ce s-a
ÎntÂmplat cu pacea? Unde era pacea promisă în asemenea împrejurări — când, învinşi de
frică, toţi L-au părăsit şi au fugit; şi când Petru, deşi doritor să-L apere, a
fost atât de plin de frică încât s-a lepădat de trei ori de Domnul său şi
cu jurăminte a declarat că nu-L cunoaşte? Explicaţia este că pacea încă
nu venise; căci, după cum ne spune apostolul Pavel, “Acolo unde este un
testament, trebuie neapărat să intervină moartea celui care l-a
făcut, pentru că un testament capătă putere după moarte; n-are nici o
putere cât timp trăieşte cel care l-a făcut” (Evrei 9:16, 17). Dar de
îndată ce scena tragică s-a terminat şi strigătul “S-a sfârşit” a ajuns la
urechile lor, oricât de ciudat ar părea, există dovada că pacea a început
să le câştige inimile întristate. Întunecarea cerurilor, cutremurarea
pământului, despicarea stâncilor, ruperea perdelei din Templu — toate le-au spus
un mesaj de mângâiere pe care lumea nu l-a putut
primi. Pentru lume (evrei şi neamuri, ambii participanţi la crimă) limbajul
acelor evenimente a fost acela de mânie şi indignare divină împotriva lor. Şi
cum frica a cuprins poporul şi larma şi freamătul acelei zile îngrozitoare s-au
stins, ei s-au lovit cu pumnii în piept şi s-au întors la casele lor. Sutaşul
roman şi cei care erau cu el, fiindu-le foarte frică, au spus: “Cu adevărat
acesta a fost Fiul lui Dumnezeu”. Dar ucenicilor Domnului aceste evenimente le-au spus cuvinte foarte
diferite. Cauza binecuvântatului lor Învăţător era cauza lor şi era cauza
lui Dumnezeu. Aceste demonstraţii supranaturale erau dovezi pentru ei că
Dumnezeu nu privea această chestiune cu indiferenţă; şi deşi prin vălul de
întuneric nu puteau citi proiectele Sale strălucite, în aceste evenimente era
pentru ei o şoaptă de speranţă. Trei zile mai târziu speranţa lor a reînviat prin vestea învierii
Domnului nostru, confirmată prin apariţiile în mijlocul lor. Apoi după patruzeci
de zile, prin înălţarea Sa după sfatul de despărţire şi binecuvântarea şi
întoarcerea promisă şi indicaţia de a aştepta în Ierusalim Mângâietorul promis,
Spiritul sfânt al înfierii, nu după multe zile — la Cincizecime. Atunci pacea
lui Cristos, moştenirea bogată a Domnului, a început să fie realizată, şi zilele
în care au zăbovit în rugăciune şi aşteptare au fost zile de pace durabilă —
pace care a curs ca un râu. Dar când, în ziua Cincizecimii, Mângâietorul promis
a venit, râul păcii lor a găsit o albie mai adâncă şi bucuria lor n-a cunoscut
limite. “Ca un râu glorios este pacea perfectă a
lui Dumnezeu, Biruitoare peste tot în a ei dezvoltare
mereu. Perfectă, dar curge tot mai îmbelşugat
zi de zi; Perfectă, dar se adânceşte cât timp vom
călători. MoŞtenirea
noastrĂ bogatĂ de pace Dar nu numai Bisericii timpurii i-a fost lăsată această moştenire de
pace. Aceasta este moştenirea binecuvântată a întregii Biserici, chiar până la
sfârşitul Veacului. Domnul ne-a arătat gândul Său pentru noi toţi chiar în acea
zi, când a spus în rugăciunea Sa: “Mă rog nu numai pentru ei, ci şi pentru cei
care vor crede în Mine prin cuvântul lor”. Ioan
17:20 Pacea promisă, observaţi, n-a fost pacea de scurtă durată a lumii, care
uneori este gustată pentru puţină vreme — în timp ce norocul zâmbeşte, prietenii
abundă şi sănătatea ţine, dar care dispare repede când vine sărăcia, când
prietenii se depărtează şi sănătatea ne lasă, iar moartea ne fură comorile
inimii; ci “pacea Mea”, pacea lui Dumnezeu de care Însuşi Cristos S-a bucurat
prin credinţă, care, deşi a fost bogat, pentru noi S-a făcut sărac, care a
pierdut prieten după prieten şi în ultimul Său ceas a fost părăsit de toţi cei
câţiva care au rămas — pacea Lui care a durat prin pierdere, persecuţie, dispreţ
şi ruşine, şi chiar în mijlocul agoniei de pe cruce. Această pace este ceva pe
care nici o vicisitudine a vieţii prezente n-o poate distruge şi pe care nici un
duşman n-o poate smulge de la noi. Ce moştenire mai bogată putea Domnul să lase poporului Său preaiubit? Să
presupunem că în timpul vieţii Sale pământeşti Şi-ar fi îndreptat energiile
pentru a strânge bani, şi procedând astfel ar fi strâns o sumă imensă pe care să
o lase în mâinile ucenicilor, cu care ei să ducă înainte marea lucrare a
Veacului când El era luat de la ei — bani pentru a plăti cheltuielile de
călătorie ale apostolilor şi pentru a acoperi numeroasele cheltuieli legate de
începutul lucrării în diferite locuri, cum ar fi închirierea sălilor de adunare,
plata salariilor fraţilor călători etc., etc. Cât de repede ar fi dispărut toată
suma şi cât de săracă ar fi moştenirea noastră astăzi! “Omul păcatului” în mod
sigur ar fi pus cumva mâna pe ea şi nici o urmă de moştenire n-ar fi ajuns până
la acest sfârşit de Veac. Dar, binecuvântat fie Dumnezeu, moştenirea Sa bogată
de pace încă este din belşug pentru poporul
Său. Pacea promisă nu este astfel încât lumea să o poată întotdeauna
recunoaşte şi aprecia, căci posesorul ei, asemenea Domnului Însuşi şi asemenea
Tatălui ceresc, poate să aibă o cale furtunoasă. Într-adevăr, de faptul că
trebuie să fie aşa pentru toţi credincioşii până când scopurile lui Dumnezeu în
permisiunea răului sunt îndeplinite, suntem în mod clar avertizaţi, dar cu
asigurarea că prin toate furtunile această pace va rămâne — “În lume veţi
avea necazuri, dar în Mine veţi avea pace”. CredinŢa,
bazĂ a pĂcii Dacă noi vrem să cunoaştem temelia şi siguranţa acestei păci durabile
care poate să supravieţuiască celor mai grele furtuni ale vieţii, trebuie numai
să privim la învăţătura şi exemplul Domnului şi al apostolilor. Ce i-a susţinut
atât de ferm şi le-a dat o astfel de odihnă a minţii în timp ce sufereau? A fost
credinţa lor — credinţa în Iubirea, Puterea şi Înţelepciunea lui
Dumnezeu. Ei au crezut că ceea ce a promis Dumnezeu putea şi să
realizeze, că Planul Său drept şi binevoitor nu putea cunoaşte eşec. Prin
gura profeţilor El a declarat: “Hotărârile Mele vor rămâne în picioare şi Îmi
voi aduce la îndeplinire toată plăcerea Mea ... da, Eu am spus şi Eu
voi face să se întâmple; Eu am plănuit şi Eu voi înfăptui”.
“Căci Domnul oştirilor a luat
această hotărâre: cine I se va împotrivi?” (Isa. 46:9-11; 14:27). Ei s-au
odihnit în asigurarea lui Dumnezeu. Credinţa lor a fost ancorată în El şi nu a
avut importanţă cât de sălbatic s-au dezlănţuit furtunile sau cât de clătinaţi
au fost de uraganele vieţii în timp ce ancora lor se ţinea încă strâns de Tronul
lui Dumnezeu. Cuvintele credinţei Domnului nostru au fost: “Neprihănitule Tată,
lumea nu Te-a cunoscut; dar Eu Te-am cunoscut”. El fusese cu Tatăl
încă de la început; Îşi dăduse seama de Iubirea şi bunătatea Sa; Îi văzuse
Puterea şi Îi remarcase dreptatea, bunătatea iubitoare şi providenţa părintească
peste toate lucrările Sale. Şi aşa este scris: “Prin cunoştinţa Lui, Slujitorul
Meu Cel drept va îndreptăţi pe cei mulţi şi va purta nelegiuirile lor” (Isaia.
53:11). Cunoştinţa pe care o avea despre Tatăl i-a dat o bază fermă pentru
credinţă în toate scopurile Sale pentru viitor. Prin urmare, El a putut umbla şi
a umblat prin credinţă. Şi acea credinţă L-a făcut capabil să învingă toate
obstacolele şi să-I asigure victoria chiar şi asupra
morţii. Astfel este scris pentru învăţătura noastră — “Ceea ce câştigă biruinţa
asupra lumii este, credinţa noastră” — acea credinţă în Dumnezeu zidită,
în cazul nostru, pe mărturia Domnului nostru despre Tatăl; şi mai este scris că
“Fără credinţă este cu neputinţă să fim plăcuţi Lui”. Numai prin credinţă
statornică, neclintită acea pace a lui Dumnezeu — pacea lui Cristos — va rămâne
cu poporul Său. În timp ce Domnul era cu ucenicii Săi şi ei au văzut în El
manifestarea Tatălui, credinţa lor a fost fermă şi ei au avut pace în El,
aşa cum a spus: “Când eram cu ei în lume, îi păzeam Eu”. Dar numai după ce i-a
părăsit, credinţa lor s-a ancorat în Dumnezeu. După Cincizecime ei au
avut aceeaşi pace de care Se bucurase Isus — pacea binecuvântată care a venit
dintr-o cunoştinţă a faptului că Dumnezeu i-a recunoscut ca fii şi moştenitori,
şi comoştenitori cu Isus Cristos, dacă ei continuau credincioşi să urmeze în
urmele Sale. Cultivarea
credinŢei neclintite În aceasta stă şi baza păcii noastre. Indiferent cât de greu ne asaltează
furtunile vieţii, nu trebuie să lăsăm niciodată ancora şi să ne lăsăm purtaţi de
vânt, ci întotdeauna să ne amintim că “temelia tare a lui Dumnezeu stă
neclintită”; că “Scut şi pavăza este adevărul Lui”; că “Ce a făgăduit, El poate
să şi împlinească”, în ciuda imperfecţiunilor şi slăbiciunilor noastre umane; că
acestea fiind acoperite, avem dreptatea atribuită a lui Cristos, Garanţia şi
Avocatul nostru; şi că “Tatăl Însuşi ne iubeşte” şi “ştie din ce suntem
întocmiţi; Îşi aduce aminte că suntem ţărână”, şi astfel are compasiune pentru
fiii Iubirii Sale şi este foarte compătimitor şi plin de milă iubitoare.
Într-adevăr, “ce ar putea să ne mai spună decât deja ne-a spus”, să ne asigure
credinţa şi să ne stabilească şi să ne întărească inimile pentru îndurare
răbdătoare în mijlocul încercărilor şi conflictelor căii înguste a
sacrificiului? Nu există nimic care să-l pună pe creştin într-un dezavantaj mai mare în
prezenţa duşmanilor lui decât să se lase, chiar şi temporar, de ancora
credinţei. Numai un moment să facă aşa, şi întunericul strâmtorării începe
neapărat să-l înconjoare. Nu poate vedea strălucirea feţei Tatălui, căci “fără
credinţă este cu neputinţă să fim plăcuţi Lui”; şi în timp ce bâjbâie din nou
după ancoră, puterile întunericului îl asaltează violent cu îndoieli şi temeri.
Aceste atacuri sunt bazate în general pe imperfecţiunile sale umane, care, nu
trebuie să uite niciodată că sunt acoperite cu Haina dreptăţii lui
Cristos Dacă vrem ca pacea lui Dumnezeu să domnească în inimile noastre, nu
trebuie să ne lăsăm niciodată de ancoră, “nici să nu lăsăm ca lupta înverşunată
a lui Satan să ne descurajeze”. Cuvintele inimilor noastre să fie întotdeauna:
“Iată, dacă mă va ucide, totuşi voi nădăjdui în El”. Cu această credinţă, pacea
lui Dumnezeu, pacea pe care Învăţătorul ne-a lăsat-o moştenire, rămâne pentru
totdeauna. Astfel “pacea lui Dumnezeu, care întrece orice pricepere, ne va păzi
inimile şi gândurile în Hristos Isus"; căci este scris iarăşi: “Tu vei ţine în
pace deplină pe cel care se sprijină pe Tine”. În mijlocul luptei creştine inimile noastre să se îmbărbăteze şi minţile
noastre să fie stabile, nu numai cu aceste asigurări că toate scopurile divine
vor fi îndeplinite, dar şi cu astfel de promisiuni de favoare personală cum sunt
acestea: “Cum se îndură un tată de copiii lui, aşa Se îndură Domnul de cei care se tem de El; căci El
ştie din ce suntem întocmiţi: Îşi aduce aminte că suntem ţărână.” “Poate o
femeie să-şi uite copilul care-l alăptează?... Dar chiar dacă l-ar uita, totuşi
Eu nu te voi uita. Iată, te-am gravat pe palmele mâinilor Mele.” “Tatăl Însuşi
vă iubeşte” şi “Nu te teme, turmă mică, pentru că Tatăl vostru a găsit plăcere
să vă dea împărăţia.” “Cei întegri în căile lor Îi sunt plăcuţi.” “Domnul să-ţi fie desfătarea şi El îţi va
da tot ce-ţi doreşte inima” — pacea lui Dumnezeu chiar şi în mijlocul furtunii
şi a vijeliei. Mana din
cer Exodul
16:2-25 “Isus le-a zis: “Eu sunt Pâinea
vieţii”.” Ioan
6:35 R 5278 W. T. 15 iulie 1913 (pag. 217-218) Dându-şi seama de eliberarea din robie şi de puterea divină exercitată în
favoarea lor prin nimicirea armatei egiptene, israeliţii au fost bucuroşi.
Moise, marele lor conducător, a compus un poem de mare forţă şi frumuseţe, şi de
un înalt nivel recunoscut. Bărbaţii l-au cântat în urma lui Moise; iar femeile,
sub conducerea lui Miriam, sora lui Moise şi a lui Aaron, au luat tobe mici sau
tamburine şi s-au unit într-un refren sau cor, legănându-şi corpul şi
mişcându-şi picioarele ritmic în ceea ce este descris ca
dans: “Cântaţi Domnului
Iehova, căci Şi-a arătat măreţia”. A cânta cântări de laudă constituie una din cele mai interesante şi mai
folositoare metode de adorare. Dar putem fi siguri că ele sunt acceptabile
pentru Dumnezeu numai dacă vin din inimă şi reprezintă cu adevărat sentimentele
ei. Vai, ne temem că multe cântări, ca şi multe rugăciuni, niciodată nu merg mai
sus decât capetele celor care le rostesc; într-adevăr, ne temem uneori că un
cântat neglijent, nerespectuos, ar putea fi de fapt respins de Domnul ca o
profanare — luând numele Său sfânt în deşert. Dacă este aşa, rezultatele ar fi
desigur tocmai opusul unei binecuvântări, şi aceasta în măsura în care cel care
cântă şi-ar da seama de lipsa de respect a conduitei sale. “Domnul nu va socoti nevinovat pe acela
care va lua în deşert Numele Lui.” Nu vrem să spunem prin aceasta că pedeapsa ar fi ceva chinuri nedrepte
sau brutale, viitoare sau actuale, dar credem că o asemenea conduită
reacţionează asupra inimii nerespectuoase făcându-o mai rece, mai indiferentă şi
mai puţin sensibilă la influenţa Mesajului divin de har. O! Dacă toţi creştinii
ar cânta cu spiritul şi de asemenea cu înţelegerea, şi dacă alţii n-ar cânta
imnuri, sunetele pământeşti ar putea fi mai discordante decât sunt, dar ecourile
lor cereşti şi parfumul lor ar fi mai acceptabile pentru
Dumnezeu. Ape amare,
apoi o oazĂ Călătoria spre Ţara făgăduinţei a început. În cele din urmă, obosiţi şi
însetaţi, au ajuns într-un loc fertil unde era abundenţă de apă, dar vai, era
amară sau sălcie! Dezamăgirea a fost mare. Cântarea de reverenţă a fost uitată;
puterea mare a lui Iehova care i-a trecut prin Marea Roşie a fost uitată; chiar
şi supraveghetorii din Egipt au fost uitaţi. Poporul a murmurat împotriva lui
Moise pentru că i-a dus departe de câmpiile fertile ale Egiptului şi de
abundenţa lor de apă bună. Ei au declarat că ar fi fost mai bine dacă ar fi
rămas în Egipt, sau chiar dacă ar fi murit acolo. Au declarat că Moise şi Aaron
i-au amăgit să părăsească ţara de belşug şi i-au dus în pustie să moară acolo de
foame şi de sete. Înţelepciunea Domnului l-a îndrumat pe Moise spre un anumit fel de copac,
care, pus în apă, o făcea dulce şi plăcută. Moise a explicat poporului că
murmurând împotriva lui, în realitate murmurau împotriva lui Dumnezeu, pentru că
el era numai agentul lui Dumnezeu în acea chestiune. Încă o perioadă de
călătorie şi erau departe de apele amare — la Elim, un loc încântător unde s-au
odihnit şi s-au întărit. Scripturile arată că Dumnezeu a avut un scop şi un obiectiv special în
această conducere a Israelului natural. El îi învăţa lecţii care să le fie
folositoare, şi dacă le primeau în mod cuvenit, îi pregătea prin credinţă şi
ascultare pentru Canaan. “Adu-ţi aminte de tot drumul pe care Domnul Dumnezeul tău te-a condus în
timpul acestor patruzeci de ani în pustie, ca să te smerească şi să te încerce,
ca să cunoască ce era în inima ta, dacă ai să păzeşti sau nu poruncile Lui.”
Deut. 8:2. Lecţia pentru Israelul spiritual este una încă şi mai importantă. Dacă
israeliţii naturali au avut nevoie de dezvoltarea inimii şi a credinţei ca
pregătire pentru Canaanul pământesc, cu cât mai mult Israelul spiritual are
nevoie pentru Canaanul ceresc, spre care ei călătoresc de când părăsesc Egiptul
— lumea şi robia ei în păcat! Ne putem noi mira deci, că Dumnezeu permite multe
experienţe grele să vină peste Israelul spiritual — încercări ale credinţei şi
răbdării, “ape amare”? Oricare sfânt al lui Dumnezeu poate avea lacrimi în experienţele grele
ale călătoriei pe calea îngustă, dar nici unul nu este scuzabil pentru murmure.
Mai degrabă fiecare să spună cu Învăţătorul: “Nu voi bea paharul pe care Mi l-a
dat Tatăl să-l beau?” Celor care se apropie de izvoarele amărăciunii cu credinţa
potrivită în Dumnezeu, aşa cum a făcut Moise, Domnul le face cunoscute
făgăduinţele preţioase, care “Din vaiul vieţii scot
amarul tot”. Aşa cum israeliţii au fost conduşi de la apele amare la Elim şi la odihna
şi umbra lui, tot aşa Israelul spiritual al lui Dumnezeu nu este ispitit şi
încercat peste ceea ce este în stare să suporte. Cu fiecare ispită, Domnul dă o
cale de scăpare, când deseori împrospătează sufletele sfinţilor Săi,
acordându-le perioade de înviorare şi mângâiere, pregătindu-i pentru încercările
lor în starea de pustie a vieţii actuale. 1 Cor.
10:11-13. “Ce este
aceasta?” – este manĂ Când israeliţii au murmurat împotriva lui Dumnezeu şi a lui Moise,
purtătorul Său de cuvânt şi servitorul Său, aceasta a fost din cauza credinţei
lor insuficiente. Cei care într-adevăr au crezut în purtarea de grijă divină
care i-a ferit de plăgile din Egipt şi care i-a trecut peste Marea Roşie, s-au
gândit cu siguranţă că Dumnezeu nu-i va lăsa să moară în pustie. Dar majoritatea
în mod evident au murmurat din lipsă de credinţă. Şi aşa este şi astăzi. Aşa cum declară sf. Pavel, “nu toţi au credinţă”.
Noi nu-i învinuim pentru aceasta. Evident, condiţiile de mediu sau ereditatea au
foarte mult de-a face cu posibilităţile noastre în ceea ce priveşte credinţa.
Unii prin naştere, prin educaţie timpurie şi prin experienţe mai largi, au ca
atare un mare avantaj faţă de alţii în privinţa Veacului actual; pentru că
Dumnezeu a aranjat ca Mesajul din timpul de acum să fie pentru cei care au
urechea credinţei. “Cine are urechi de auzit să audă.” Oricine are ureche pentru
Mesajul lui Dumnezeu şi poate practica credinţa, are o mare binecuvântare, în
sensul unei ocazii pe care alţii nu o au — o ocazie pentru a-şi întări chemarea
şi alegerea sub chemarea acestui Veac Evanghelic. Mulţumim lui Dumnezeu că Cuvântul Său învaţă despre un Veac viitor, în
care Mesia va binecuvânta cu ocazii preţioase pe acei care nu au ureche să audă
şi inimă care să răspundă în prezent. Mulţumim lui Dumnezeu că Cuvântul Lui
declară în mod expres că în acel Veac viitor, Veacul Milenar, toţi ochii orbi
vor fi deschişi şi toate urechile surde vor fi destupate. Atunci va fi împlinită
scriptura care zice că Isus este adevărata Lumină care trebuie în cele din urmă
să lumineze pe orice om care vine în lume (Ioan 1:9). Dar ocaziile Veacului
Milenar nu vor face posibilă aşa mare binecuvântare cum pune Chemarea de Sus a
acestui Veac în faţa oricui are urechi să o audă şi ochi să o vadă.
Ca răspuns la murmurarea israeliţilor, Dumnezeu le-a trimis în acea
noapte o mare mulţime de prepeliţe. Dacă le-a fost foame după oalele de carne
din Egipt, ei trebuiau să vadă că Dumnezeu era în stare să le dea carne în
pustie. Unii agnostici i-au găsit vină uneia dintre relatările despre această
minunată aprovizionare cu prepeliţe gândind că aceasta voia să spună că
prepeliţele au acoperit tot pământul, având o adâncime de aproape 1,5 m.
Explicaţia este că prepeliţele, zburând peste Golful Suez, în oboseala lor au
zburat aproape de pământ — la nu mai mult de aproximativ 1,5 m — şi astfel au
fost uşor de prins în mare număr de către israeliţi.
Dumnezeu le-a promis că în ziua următoare vor avea belşug de pâine.
Dimineaţa pământul a fost acoperit cu grăunţe mici, alburii la aspect, puţin mai
mari ca sămânţa de muştar şi care aveau gust ca turta cu miere. Aceasta urma să
fie rezerva lor zilnică. Ea trebuia adunată; şi aceasta le-a dat tuturor o
ocupaţie fără de care n-ar fi fost fericiţi. Ea trebuia pregătită. Fiecărui ins
îi era alocată o anumită cantitate. Odată cu mana li s-a dat şi o lecţie de generozitate; pentru că orice
parte care era păstrată până în ziua următoare se strica. Nimic de felul acesta
nu le era cunoscut israeliţilor şi ei au întrebat — “Ce este aceasta” — aceasta
a devenit denumirea sa – “ce este aceasta” — sau “mana aceasta”. Adunarea ei i-a
ajutat să-şi amintească şi de sabat, căci în sabat nu cădea deloc mană, ci în
ziua precedentă cădea o porţie dublă şi cea care era păstrată peste noapte nu se
strica. PÂinea din
cer Isus le-a amintit urmaşilor Săi de această mană dată în pustie şi le-a
spus că L-a simbolizat pe El Însuşi, adevărata Pâine. Aşa cum israeliţii ar fi
murit fără hrană, tot aşa israelţii spirituali nu ar avea destulă putere pentru
călătorie fără hrana cerească. Isus a dat El Însuşi titlul Adevărului. Oricine
mănâncă deci din această Pâine din cer se împărtăşeşte din Adevăr. “Sfinţeşte-i
prin adevărul Tău, Cuvântul Tău este adevărul.” Numai împărtăşindu-ne în mare
măsură, cu regularitate, zilnic din Domnul nostru, din meritul Său şi din
aranjamentele Sale îndurătoare pentru noi, putem deveni tari în El şi ne putem
continua cu credincioşie călătoria şi putem intra în Canaanul
spiritual. Aşa cum fiecărui israelit i s-a cerut să adune mană pentru el însuşi, tot
aşa fiecărui creştin i se cere să adune şi să-şi însuşească Adevărul. Noi
trebuie să ne facem partea în privinţa celor spirituale, precum şi în privinţa
celor pământeşti. Harurile Spiritului sfânt nu pot fi aşteptate să ajungă la
desăvârşire fără plantare, curăţire, cultivare pregătitoare. Bine a zis cineva:
“Faptul că locuieşti la o universitate nu te face învăţat, nici faptul că ocupi
un loc într-o strană de biserică nu te face creştin”. Pentru a ne întări în
Domnul şi în puterea tăriei Lui, trebuie să ne hrănim din El zilnic — trebuie să
apreciem şi să ne însuşim meritele jertfei Lui. TRECEREA MĂRII
ROŞII Exod
14:19-31 “Înainte de a Mă chema, le voi
răspunde.” Isaia
65:24. R 5277 W. T. 15 iulie 1913 (pag. 216-217) Istorisirea biblică
despre miraculoasa trecere a Mării Roşii de către Israel, care mai târziu a
înfrânt armata egipteană, a fost multă vreme pusă la îndoială de către
agnostici, care de asemenea au pus la îndoială numărul mare atribuit
israeliţilor — 600.000 de bărbaţi, ceea ce implică un total de 2.000.000 sau mai
mult. Totuşi, în final Biblia este triumfătoare. Traducerile greşite şi
neinterpretarea potrivită a figurilor de stil au fost bazele înţelegerii noastre
greşite. Profesorul Flinders Petrie atrage atenţia asupra faptului că cuvântul
ebraic alaf este folosit în Scripturi uneori cu referire la o mie, iar
alte ori cu referire la un grup, familii sau corturi, foarte asemănător cu modul
în care noi folosim cuvântul regiment cu referire la un grup de o mie de oameni,
totuşi adesea cu mult mai mic la număr, în special după o bătălie. Astfel
înţeleasă, mărturia “Iuda 74.600” ar însemna “Iuda, şaptezeci şi patru de
familii, sau corturi, cu 600 de bărbaţi în total”; “şi astfel au pornit la drum,
fiecare după familia lui, după casa părinţilor lui”. Numeri
2:34. Astfel socotit, întreaga oştire a israeliţilor care au părăsit Egiptul —
bărbaţi, femei şi copii, ar putea fi estimată cam la 30.000. Chiar şi aceasta
era o oştire considerabilă, ca descendenţi ai lui Iacov în ceva mai puţin de
două secole. Faptul că israeliţii erau foarte prolifici a fost dovedit de
decretul egiptenilor care a căutat să distrugă pe copiii lor, de teamă că în
cele din urmă vor întrece ca număr pe egipteni. Necesitatea
miracolelor Un miracol nu este îm mod necesar o încălcare a legii Naturii. O minune,
o întâmplare neobişnuită, indicând o intervenţie a Puterii divine în afacerile
umane, ar fi un miracol, chiar dacă ar fi în conformitate cu legile naturale.
Dumnezeu rar face miracole dacă nu există o
necesitate. Trei drumuri ieşeau din Egipt în direcţia Palestinei; dar deoarece un zid
militar se întindea de la Marea Mediterană la Marea Roşie pentru a proteja
împotriva armatelor invadatoare, aceste drumuri aveau acces în Egipt numai prin
porţi de fier puternice şi păzite. Unul din aceste drumuri ducea prin ţara filistenilor, prin care ar fi
fost interzisă trecerea unei trupe aşa de mari de oameni. Al doilea drum ducea
printr-un deşert nisipos şi ar fi fost cu totul nepotrivit, neavând nici o sursă
de hrană şi apă. Al treilea drum a fost cel pe care au luat-o israeliţii, care
ducea prin regiunile muntoase ale Sinaiului, unde au găsit loc de
păşune. După moartea întâilor-născuţi ai Egiptului şi începutul Exodului lui
Israel, au trecut câteva zile înainte de a ajunge la Marea Roşie. Între timp,
Faraon şi poporul său şi-au revenit în mare măsură din jelirea lor. Faraon a
observat că israeliţii, în timp ce le-a fost dată ocazia de a părăsi Egiptul, au
rătăcit de parcă erau indecişi pe ce drum s-o ia. El a tras concluzia că ei erau
sătui de noua lor libertate şi de călătoria lor, şi că era o problemă uşoară
să-i aducă înapoi. A poruncit să se închidă porţile şi câteva sute de căruţe şi
pedestraşi au fost trimişi să-i urmărească. Între timp, israeliţii trecuseră printre două lanţuri muntoase, până
lângă braţul de nord al Mării Roşii — Golful Suez. Se pare că israeliţii
intraseră într-o îngrăditură de unde nu era scăpare. Providenţa divină a aranjat
ca un stâlp greu de nori, sau ceaţă, să planeze deasupra taberei egiptenilor, în
timp ce în tabăra israeliţilor era o lumină strălucitoare. Astfel egiptenii au
fost în întârziere şi israeliţii au mers înainte până când au ajuns la mare şi
au văzut că erau împrejmuiţi. Atunci au strigat către Domnul şi către Moise
descurajaţi, cerând să le fie permis să se întoarcă în robia egipteană. Preferau
o predare în bune condiţii mai degrabă decât un
conflict. Dar cuvântul Domnului prin Moise a fost ca poporul să se îmbărbăteze şi
curând vor vedea că Iehova Dumnezeu le va aduce eliberare de vrăjmaşi în
necazurile lor. Între timp, vântul începuse să sufle dinspre nord şi treptat
apele s-au retras spre sud, dezvelind o margine şi un banc de nisip, peste care
israeliţii au trecut de cealaltă parte. Egiptenii înconjuraţi de ceaţă i-au
urmărit, poate fără să-şi dea seama că treceau pe un pământ care de obicei era
acoperit de apă. În timp ce înaintau prin nisipul ud, egiptenii aveau dificultăţi noi.
Roţile carelor se afundau, caii mergeau mai încet; s-au oprit şi apoi roţile
s-au sfărâmat etc., până când egiptenii au început să-şi dea seama ce se
întâmplă şi au hotărât că, în limbajul figurativ al acelui timp, Dumnezeu îi
privea cu ochi răi din stâlpul de nor. Probabil că a fost ceva manifestare, cum
ar fi sclipirea unui fulger. Ei au hotărât să se întoarcă şi să renunţe la
urmărire. Între timp, direcţia vântului s-a schimbat şi acum venea dinspre sud.
Înainte de a se putea salva, apa a venit peste ei; erau într-o mlaştină şi
repede au fost înfrânţi. Nu există nimic în această relatare care să zdruncine credinţa.
Rapoartele Guvernului Statelor Unite arată că apele Lacului Erie au avut o
variaţie de cam 4,5 m la Toledo, din cauza schimbării vântului şi fără vreun
uragan special. Lucrul care ne-a zdruncinat credinţa în trecut a fost afirmaţia
că Marea a constituit un zid de fiecare parte a israeliţilor în timp ce treceau.
Dar cuvântul zid în sensul său cel mai larg înseamnă numai baricadă. În acelaşi
sens am putea spune că Statele Unite au Oceanul Atlantic ca un zid protector de
o parte şi Oceanul Pacific de cealaltă. Astfel vedem că dacă Biblia este interpretată cu cât de cât bun simţ, ea
este cu totul raţională. Tot mai mulţi studenţi ai Bibliei află nu numai despre
caracterul ei raţional, dar şi despre comoara ei de bogăţie în cunoştinţa şi
înţelepciunea de Sus. Îngerul
Domnului Stâlpul de nor, sau ceaţă, care dădea lumină pentru israeliţi noaptea,
dar întuneric pentru egipteni, se spune că era Îngerul Domnului, sau ca şi cum
Îngerul Domnului ar fi fost în el. Trebuie să avem în minte sensul larg al
cuvântului înger. Înseamnă mesager. În general fiinţele spirituale sunt
mesagerii lui Iehova în rânduielile omeneşti. Câteodată însă fiinţele umane sunt
mesagerii Lui, ca, de exemplu, apostolul declară că toţi cei din poporul
consacrat al lui Dumnezeu sunt ambasadorii, slujitorii, servitorii lui
Dumnezeu. Dar cuvântul înger este folosit din punct de vedere scriptural într-un
sens încă şi mai larg — semnificând exercitarea Puterii divine în legătură cu
rânduielile omeneşti. Astfel sf. Pavel scrie că Dumnezeu “face îngerii Săi
vânturi şi slujitorii Săi o flacără de foc” (Evrei 1:7). Astfel, de exemplu,
mesagerul Domnului a lovit armata lui Sanherib cu moartea, aşa cum această
lecţie relatează că a fost lovită armata lui
Faraon. Puţin contează dacă Scripturile se referă la forţele folosite ca fiind
îngerul Domnului, sau dacă ele vreau să spună că îngerul Domnului a supervegheat
şi a folosit forţele care au acţionat. Efectul ar fi acelaşi în fiecare caz.
Puterea lui Dumnezeu ar fi la fel manifestată, fie direct prin elementele
naturii, fie prin intermediul unei fiinţe spirituale, comandând forţele naturii
în numele şi puterea lui Iehova. Există lecţii valoroase pentru creştin în legătură cu manifestările
Puterii divine în interesul Israelului tipic. Aceste lecţii sugerează că acelaşi
Dumnezeu nu este mai puţin dispus şi mai puţin capabil să elibereze pe
israeliţii spirituali din robia lor sub păcat şi sub Satan, şi nu este mai puţin
capabil de a le da o cale de scăpare, chiar prin mările sângeroase ale
greutăţilor. Există de asemenea o lecţie pentru noi în ceea ce priveşte interpretarea
Cuvântului lui Dumnezeu. Deoarece vedem că acesta începe să ni se deschidă tot
mai mult, cu claritate, simplitate, frumuseţe, să ne crească credinţa în
Dumnezeu şi în revelaţiile pe care El le-a făcut prin profeţii din vechime, ca
şi prin cuvintele lui Isus şi ale apostolilor
inspiraţi. După cum Dumnezeu aranjase deja afacerile Israelului înainte ca ei să-şi
cunoască greutăţile şi să înţeleagă că erau împrejmuiţi din toate părţile, tot
aşa, acelaşi Dumnezeu a ştiut dinainte toate greutăţile noastre şi a făcut
aranjamente pentru uşurarea şi eliberarea noastră, şi El aşteaptă de la noi
numai să apreciem situaţia şi să-L chemăm prin credinţă. “Înainte de a Mă chema,
le voi răspunde.” Alt gând este că uneori ajungem la capătul tuturor
posibilităţilor omeneşti. Atunci, şi nu mai înainte, ar trebui să ne aplicăm
nouă înşine cuvintele lui Moise: “Staţi pe loc şi veţi vedea eliberarea pe care
v-o va da
Iehova”.