SERVICIUL FRAŢILOR UN ZEL
POTRIVIT Căci râvna casei Tale m-a
mistuit.” Psa. 69:9 R 5250 W. T. 1 iunie 1913
(pag. 168) Aceste cuvinte trebuie să
li se fi părut extrem de poetice, metaforice, celor din timpul lui David. David
într-adevăr a avut zel pentru Casa lui Dumnezeu — întâi pentru Cortul Întâlnirii
şi apoi pentru Templu, pe care el a dorit să-l construiască, dar pe care
Dumnezeu nu i-a permis s-o facă. David a avut un zel real pentru acea
Casă. Avem cheia acestei
profeţii din aplicarea ei în Noul Testament la Domnul nostru. Când Isus a făcut
un bici din corzi mici, El i-a scos afară pe schimbătorii de bani din Templu.
Apoi ucenicii Săi şi-au amintit şi probabil au citat acest pasaj: “Râvna pentru
casa Ta Mă mistuie” (Ioan 2:17). Casa Domnului în acel caz a fost Templul; şi
zelul Domnului nostru în curăţarea Templului de toate mărfurile ar fi
considerată de unii ca foarte potrivită, iar de alţii ca foarte
extremistă. Dar un sens încă mai
adânc este arătat prin declaraţia că Biserica este Casa Lui — Casa lui Dumnezeu.
Apostolii, vorbind despre Biserică, spun că noi suntem Templul Duhului sfânt (1
Cor. 6:19). Iarăşi se spune că noi suntem zidiţi împreună ca pietre vii (1 Pet.
2:4, 5). Astfel vedem că adevărata Casă a lui Dumnezeu pentru care Isus a avut
zel a fost Casa Fiilor. Evreii fuseseră o Casă a Servitorilor sub Moise: dar
Cristos a fost Fiu peste Casa Lui — Casa fiilor — “şi casa Lui suntem noi, dacă
păstrăm până la sfârşit încrederea neclintită şi nădejdea cu care ne lăudăm”;
căci “Cel care v-a chemat este credincios”. Evrei 3:5, 6; 1 Tes.
5:24. Spiritul lui Cristos, spirit de serviciu Cu această vedere a Casei
în minte, putem vedea în ce mod zelul lui Isus pentru Casa lui Dumnezeu L-a
mistuit — L-a ars. Noi folosim cuvântul a arde, a mistui, în acelaşi
mod în care folosim cuvântul a rugini, în cazul fierului. Şi
astfel zelul este ceea ce este cald, înfocat, fierbinte. Cu această vedere a
Învăţătorului şi a Casei Sale în mintea noastră — Casa de care a fost interesat
— înţelegem că zelul Său, energia Sa pentru ei, L-a îndemnat, L-a condus, spre
a-Şi da viaţa — pentru toţi cei care vor deveni Casa lui Dumnezeu, fiii lui
Dumnezeu, poporul lui Dumnezeu. Acest zel pentru Casa Domnului, pentru poporul
Domnului, i-a consumat timpul şi energia pentru a-l
ajuta. În timpul acestui Veac
Evanghelic, Domnul invită Biserica să se consume cu El. Dar singurii care sunt
până acum membri ai Casei lui Dumnezeu, sau fiii lui Dumnezeu, sunt cei care
sunt concepuţi de Spirit sfânt, după cum ne spune clar apostolul. Dacă noi avem
deci acest spirit al lui Cristos, acesta va fi spiritul de serviciu. Va fi un
zel, o căldură, o energie, care ne va îndemna să servim în Biserică. Va însemna
că vom fi mistuiţi cum a fost mistuit Învăţătorul — în serviciul Bisericii Sale,
care este Corpul Său. Matei 20:28; 1 Ioan 3:16. Pregătirea pentru natura divină Există fii ai lui
Dumnezeu pe planul ceresc cărora nu le-a fost dată niciodată ocazia să manifeste
un zel ca acesta. Nu li s-a făcut nici o ofertă de a fi asociaţi în recuperarea
omenirii. Acest privilegiu I-a fost dat Logosului, Singurul Conceput. Lui I-a
fost dată ocazia de a-Şi da viaţa — “S-a dezbrăcat pe Sine Însuşi şi a luat chip
de rob, făcându-Se asemenea oamenilor. La înfăţişare a fost găsit ca un om, S-a
smerit şi S-a făcut ascultător până la moarte, şi încă moarte de cruce. De aceea
şi Dumnezeu L-a înălţat foarte sus şi I-a dat Numele care este mai presus de
orice nume”. Fil. 2:7-9. Zelul Domnului nostru nu
L-a costat casa Sa cerească, starea Sa cerească; ci, dimpotrivă, Dumnezeu L-a
înălţat foarte sus — la o poziţie mai înaltă. Afirmaţia că a fost mistuit se
referă la viaţa Sa pământească, pe care a dat-o pentru lume. Tatăl I-a dat o
natură încă mai înaltă decât avusese înainte — natura divină. Şi acest zel care
L-a consumat L-a pregătit pentru răsplata înaltă a naturii
divine. Sf. Petru spune că Domnul
“ne-a dat făgăduinţele Lui nespus de mari şi scumpe, ca prin ele îlucrând în
noiş să ne facem părtaşi firii dumnezeieşti” (2 Petru 1:4). Apostolul Pavel
spune că dacă suferim cu Cristos, vom şi domni cu el. Dacă am murit împreună cu
El, vom trăi împreună cu El. (2 Tim 2; 11, 12). Dacă ne consumăm natura
pământească, atunci vom primi natura divină. “Vom fi schimbaţi, într-o clipă,
într-o clipeală de ochi.” 1 Cor. 15:51, 52. Această ocazie, deci, de
a-şi arăta plinătatea zelului pentru serviciul lui Dumnezeu, n-a fost dată lui
Adam sau altora din familia umană, până în acest Veac Evanghelic. Această
ocazie nu le va fi dată fiilor lui Dumnezeu în Veacul viitor. Atunci
sacrificarea va fi sfârşită; şi nu va mai fi păcat, suferinţă, durere, suspin,
plâns sau moarte! Isaia 35:10; 51:11; Apocalipsa
21:4. “Încă o zi lucrare pentru
Isus, O zi mai puţin din viaţa
mea! Dar cerul mai aproape
decât ieri îmi e şi Cristos mai
drag; A Sa lumină şi iubire
seara sufletul îmi umple! Încă o zi lucrare pentru
Isus! Cât de glorios este
Regele meu! Să arăt frumuseţea Lui e
bucurie, nu datorie; Sufletul meu se ridică pe
aripi, Numai la gândul că
Cristos mi-a cumpărat viaţa! Încă o zi lucrare pentru
Isus Cât de dulce a fost
lucrul Să spun istoria, să arăt
gloria, Unde intră turma lui
Cristos! Cum a strălucit în
sărmana mea inimă! O, binecuvântată lucrare
pentru Isus! O, odihnă la picioarele
lui Isus! Acolo truda pare plăcere,
dorinţele sunt comoară, Şi durerea pentru El e
dulce. Doamne, dacă pot, voi
servi încă o zi!” “BLÂNDEŢEA VOASTRĂ SĂ FIE
CUNOSCUTĂ DE TOŢI OAMENII” R 5249 W. T. 1 iunie 1913
(pag. 167-168) Sf. Pavel ne îndeamnă:
“Blândeţea îmoderaţia în trad. englezăş voastră să fie cunoscută de toţi
oamenii. Domnul este aproape” (Fil. 4:5). Partea din urmă a acestui îndemn
implică faptul că se referă în special la sfârşitul acestui Veac Evanghelic — la
deschiderea Noii Dispensaţii. Desigur, găsim că aceste cuvinte ale lui sunt
aplicabile la noi — da, la noi şi la întreaga
omenire! Desigur că niciodată n-a
fost un timp când acest sfat pentru blândeţe să fi fost atât de necesar ca şi
acum! Chiar aerul pare încărcat cu ceva forţă care agită şi enervează. Oamenii
buni, oamenii înţelepţi, oamenii cugetători, par să fie cu uşurinţă tulburaţi şi
predispuşi să-şi piardă echilibrul până şi la sugestia unor lucruri ridicole şi
nechibzuite. Dacă vreunul dintre noi găseşte că astfel ne este starea, să se
roage pentru Înţelepciunea care vine de sus, pentru a ne întări şi a ne stabili
inimile şi vieţile în voinţa lui Dumnezeu. Agitaţia în privinţa
vreunui capriciu de interpretare a Cuvântului lui Dumnezeu poate să ne fie
dăunător, dăunător celor asupra cărora putem avea vreo influenţă şi dăunător în
încurajarea celui care propune interpretarea nechibzuită, fie că această
interpretare este legată de această revistă, de editorul ei, de interesele
generale ale lucrării Secerişului, fie că este legată de alte chestiuni şi
persoane. Este inevitabil ca
politicienii, socialiştii, anarhiştii şi alţii, încercând să prezică viitorul în
ceea ce-i priveşte pe ei şi lumea, să fie entuziasmaţi de ideile lor şi să
piardă legătura între ele, şi să vorbească iraţional. Poporul lui Dumnezeu,
dimpotrivă, trebuie să fie cei mai moderaţi în toate lucrurile. În primul rând,
ei trebuie să-şi recunoască micimea şi incapacitatea lor, şi măreţia şi
îndestularea lui Dumnezeu. În al doilea rând, ei trebuie să-şi amintească faptul
că Dumnezeu ordonează toate afacerile şi interesele Bisericii Sale şi de
asemenea cele ale lumii; şi că toate lucrurile lucrează împreună pentru binele
celor care-L iubesc şi care sunt chemaţi potrivit scopului Său — să fie membri
ai Bisericii Sale alese, Mireasa lui Cristos. Rom.
8:28-30. Această recunoaştere a
micimii personale şi a măreţiei divine ar trebui să ne ţină foarte umili şi să
ne reţină de la orice lăudăroşenie şi încăpăţânare şi de la atitudinea că noi
“le ştim pe toate”. Ar trebui să fim foarte recunoscători şi să apreciem foarte
mult ceea ce Dumnezeu ne-a făcut cunoscut din scopurile Sale pline de har, dar
ar trebui să evităm în mod strict orice încercare de a alerga înaintea Domnului
şi de a forţa în mod grosolan vreo trăsătură a Planului Său care încă n-a fost
dezvăluită. Să ne amintim că orice cunoştinţă am putea câştiga înainte de timpul
potrivit al lui Dumnezeu ne-ar fi dăunătoare. Ca, de exemplu, mama Eva, care
deja poseda cunoştinţa binelui, prin neascultare a forţat şi a câştigat
cunoştinţa răului, înainte de reglementarea divină. Cunoştinţa astfel câştigată
a costat-o scump. Evitaţi orice dă naştere la ceartă Noi îndemnăm pe cititorii
Turnului de Veghere să exercite moderaţie în ceea ce priveşte credinţa şi
conduita lor în toate chestiunile — inclusiv prezicerile lor cronologice în ceea
ce priveşte viitorul. După judecata noastră, este foarte neînţelept să se
cheltuie timp valoros şi energie în a ghici ce va avea loc anul acesta, anul
viitor etc. Dimpotrivă, noi ar trebui să folosim cunoştinţa pe care o posedăm —
fâcând cu toată puterea ceea ce mâinile găsesc de făcut. Adversarul fără
îndoială ar vrea să ne atragă de la lucrurile pe care le ştim deja şi de la
privilegiile de serviciu, la speculaţii în privinţa lucrurilor despre care nu
avem nici o cunoştinţă. Îndemnăm ca poporul Domnului să-şi înăbuşe curiozitatea
şi să se abţină de a se băga în lucruri care nu sunt arătate clar în Cuvântul
lui Dumnezeu, fiind dăunător pentru ei, vătămător Cauzei căreia cu toţii vrem
să-i servim, şi lucrează la împiedicarea lucrării harului în inimile noastre şi
în inimile celor pentru care noi suntem ambasadorii Domnului şi purtătorii Lui
de cuvânt. Ne folosim de această
ocazie ca să amintim din nou cititorilor noştri că nicăieri în scrierile noastre
n-au găsit nimic afirmat categoric în privinţa anilor de încheiere a acestui
Veac, decât că noi înţelegem că Timpurile Neamurilor se vor sfârşi în octombrie
1914, şi în consecinţă aşteptăm, grabnic după acea dată, transferul stăpânirii
Pământului în mâinile marelui Rege al gloriei, într-un “timp de strâmtorare cum
n-a fost de când sunt popoarele”. Am arătat că înaintea acelei date se va
desfăşura o lucrare de încercare în Biserică — un timp în care întrebarea va fi,
nu atât de mult, cine va cădea, cât, cine va putea sta în picioare în acea zi
rea? Efes. 6:11. Am făcut o sugestie în
discuţia despre Marea Piramidă — în seria Studiilor În Scripturi — că
se poate ca o anumită măsurătoare a treptei de la capătul de sus al Marii
Galerii ar putea însemna ceva important în legătură cu sfârşitul lui 1910. Dar
sperăm că am clarificat faptul că nu am construit nimic pe acea sugestie — că a
fost doar o sugestie, o presupunere numai, un indicator că anul 1911 ar putea fi
privit cu interes. Putem spune însă că acum fiecare an este plin de interes şi
activitate de gândire, atât pentru cititorii noştri cât şi pentru întreaga lume
civilizată. În mod sigur, “Noi trăim, noi
vieţuim, În timp mare,
important; În Veac ce prevesteşte
veacuri, În care a trăi e
minunat!” De fapt, în privinţa
anului 1914, pe care l-am subliniat şi în privinţa căruia ne-am exprimat în mod
repetat credinţa, convingerea — chiar în privinţa acestei date n-am vorbit
niciodată, după câte ştim, în termeni infailibili. Am admis întotdeauna că
aceasta este o chestiune de credinţă şi convingere, mai degrabă decât o
cunoştinţă absolută. Invităm la o reexaminare atentă a capitolului despre
cronologie, deoarece o astfel de citire se va dovedi de ajutor şi raţională.
Acolo arătăm că, dacă cunoştinţa noastră ar fi total bazată pe cronologie, noi
am fi departe de a fi siguri de acea dată — că credinţa noastră în ea se bazează
în mare măsură pe confirmarea, întreţeserea şi întrepătrunderea diferitelor
profeţii care par să dovedească vrednicia de încredere a cronologiei biblice şi
a felului cum o folosim noi în legătură cu această
dată. “La
acestea să vă gândiţi” Nu vedem nici un motiv să
subapreciem data şi convingerile legate de ea. Deşi numai un an şi jumătate
rămâne pentru împlinirea marilor evenimente din lucrare, să nu uităm că în
minunata noastră zi se poate împlini într-un an cât se putea împlini înainte în
cinci ani. Mai mult, susţinem că o cunoaştere a timpurilor şi perioadelor legate
de Planul divin al Veacurilor este de ajutor, încurajatoare şi inspiratoare. Cu
toate acestea, astfel de cunoaştere nu este prin ea însăşi Evanghelia. Dacă
fiecare dată a cronologiei şi fiecare profeţie ar fi ştearsă, ar trebui să fim
totuşi bucuroşi în Domnul, şi să ne bucurăm în Evanghelia Sa glorioasă, al cărei
centru îl constituie Isus şi marele Său sacrificiu, iar participarea noastră
promisă cu El ca membri ai Săi în binecuvântarea tuturor familiilor Pământului
constituie circumferinţa. Aceasta este Vestea Bună
a harului lui Dumnezeu în Cristos — fie că completarea Bisericii va fi împlinită
înainte de 1914, fie că nu. Să predicăm Mesajul harului lui Dumnezeu şi inimile
noastre să fie stimulate de Mesajul lui Dumnezeu prin profeţi, în sensul că
binecuvântarea este foarte aproape. Moderaţia noastră să fie arătată faţă de
toţi, şi faptul că ştim numai în parte şi înţelegem numai în parte să ne ajute
să ne păstrăm umiliţi şi moderaţi în cuvânt, faptă şi gând. Astfel vom servi cel
mai bine intereselor Învăţătorului nostru şi Cauzei Sale, şi vom fi cel mai bine
în armonie cu învăţăturile Cuvântul Său. Convingerea noastră este
că marele timp de strâmtorare va veni peste lume prin marele adversar, Satan, şi
prin oastea sa decăzută. Nu vom fi surprinşi să găsim dovezi mai multe că toată
lucrarea de slăbire a voinţei umane prin hipnotism etc., este parte din marea
uneltire prin care în scurt timp, din ce în ce mai mult, puterea lui va fi
exercitată asupra minţii oamenilor — pentru a-i provoca la neînţelepciune şi
patimă. Copiii lui Dumnezeu care vor fi învăţat lecţiile din Cuvântul Său pe
linia moderaţiei în gândire, a odihnei inimii în Domnul, aşteptând cu răbdare
timpul şi modul Său, şi ajutaţi de Angajament pentru o atentă examinare şi
stăpânire de sine zilnică, vor fi mult binecuvântaţi şi prin aceste mijloace vor
fi feriţi de cursa adversarului — ceasul ispitei care vine peste toţi cei care
locuiesc pe faţa întregului Pământ. Apoc. 3:10. IUBIRILE PĂMÂNTEŞTI ÎN
COMPARAŢIE CU IUBIREA CEREASCĂ R 5248 W. T. 1 iunie 1913
(pag. 165-166) Jurnaliştii îşi dau seama
că de câţiva ani lumea civilizată a intrat într-o epocă a patimilor, poftelor şi
infracţiunilor. Redactorii, în special ai ziarelor mai bune, dându-şi seama că
publicarea detaliilor contribuie la stârnirea mâniei şi a patimilor senzuale,
sunt uniţi în a nu le publica. Înţelepciunea lor trebuie lăudată, în special în
vederea faptului că managerii lor de afaceri, cunoscând gustul depravat al
oamenilor, îşi dau seama că cu cât sunt mai dezgustătoare detaliile, cu atât
este mai mare interesul publicului în general şi cu atât mai apreciat este
ziarul care le satisface gustul. Există diferite moduri de
a explica acest val de patimi şi infracţiuni. Duşmanii noştri ne vor învinovăţi
fără îndoială că învăţăturile noastre, favorizând ideea că iadul biblic nu este
un loc de chin veşnic, ci este mormântul, lasă libertate patimilor
omeneşti prin aceea că îndepărtează frâna fricii. Răspunsul nostru este că cei
vicioşi nu primesc mesajul nostru. După cum declară Scripturile: “Nici unul din
cei răi nu va înţelege, dar cei înţelepţi îprin înţelepciunea care vine de susş
vor înţelege”. Cei înrăiţi în viciu nu sunt suficient de interesaţi să găsească
ceea ce credem sau învăţăm noi. Ceea ce cred ei nu este zidit pe Cuvântul lui
Dumnezeu, ci pe greutatea generală a prestigiului
denominaţional. Dimpotrivă, acuzaţia
noastră este că necredinţa generală în Dumnezeu şi în Biblie — necredinţă în
oarecare fel de iad sau de cer — mult mai probabil are de-a face cu acest val de
infracţiune. În ultimii treizeci de ani marile noastre colegii au produs
agnostici cu miile. Aproape fiecare absolvent este un agnostic. Influenţa
necredinţei lor în Biblie pătrunde în fiecare pătură a societăţii, datorită
influenţei lor în rândurile oamenilor de categorie mai înaltă — de la amvon, din
cercurile sociale etc. Şi să se observe că infracţiunile din zilele noastre sunt
frecvent comise de bărbaţi şi femei educaţi în colegii, şi de către alţii care,
sub influenţa lor, discreditează Biblia drept Cuvântul lui
Dumnezeu. Dar noi credem că există
ceva special în timpurile noastre, pe lângă cele de mai sus. Zilele noastre sunt
zile de o mare activitate mintală în toate direcţiile — zile de apăsare, de
frământare nervoasă, pe toate liniile. Mâncărurile foarte condimentate şi
băuturile stimulează apetitul fizic şi duc la dorinţe picante, în orice
direcţie. Solicitarea este prea mare pentru rasa noastră, gândindu-ne la
slăbiciunea ei, la degenerarea la care a ajuns în cei şase mii de ani. Dar
oricare ar fi filosofia, rămâne faptul că lumea este într-o stare foarte
febrilă, într-o stare de agitaţie intensă, cu uşurinţă stârnită să dea expresie
pe orice linie — mâniei, răutăţii, urii, certei, invidiei,
mândriei. Poporul consacrat al
Domnului, deşi nu sunt din lume, sunt în lume. Cu toate că
sunt Noi Creaturi, cu voinţe noi, “sfinţiţi în Isus Cristos”, cu toate acestea
“au această comoară în vase de lut”. Vasele lor de lut sunt supuse patimilor şi
furtunilor asemenea celor care asaltează lumea în general. Dacă suntem corecţi
în presupunerea că însuşi adversarul şi îngerii căzuţi au mult de-a face cu
stârnirea patimilor în direcţii greşite, atunci putem fi siguri şi că aceşti
adversari spirituali vor fi în special în alertă să prindă în cursă şi să
ademenească pe urmaşii consacraţi ai Domnului. După cum exprimă sf. Pavel, noi
“nu suntem în neştiinţă despre planurile lui” (2 Cor. 2:11), şi ne dăm seama că
sângele şi carnea nu sunt capabile de luptă împotriva “duhurilor răutăţii în
locurile cereşti” (Efes. 6:12). Prin urmare, poporul Domnului trebuie să fie în
alertă mai mult decât ceilalţi, chiar dacă toţi trebuie să fie în alertă în
special acum, să reziste tendinţelor rele din zilele noastre, pe care toţi
le admit, indiferent cum le-ar explica. “Păzeşte-ţi inima mai mult decât orice este de
păzit” Secretul puterii
creştinului constă în renunţarea la voinţa sa — la dorinţa cărnii sale — şi să
primească în locul ei voinţa lui Cristos. Pericolul constă în străduinţa cărnii
sale de a nu ţine cont de decizia voinţei sale noi. Carnea pe ascuns insistă că
aceasta sau aceea sau alte lucruri nu sunt rele, pentru că
sunt naturale. Ea insistă ca drepturile sale să fie păstrate; uneori
chiar ar insista că Noua Creatură ar comite o crimă dacă ar omorî carnea, cu
afecţiunile şi dorinţele ei. Col. 3:5; Gal. 5:24. Noua Creatură nu se poate
baza pe sugestiile cărnii în toate chestiunile. Experienţa o învaţă că ar fi
înşelată şi prinsă în cursă dacă ar da atenţie sfaturilor cărnii. Prin urmare,
Noua Creatură trebuie să se bazeze în întregime pe Domnul şi pe sfatul Său —
Cuvântul lui Dumnezeu. Raţionamentul Noii Creaturi asupra oricărui subiect
trebuie să fie pe linia instrucţiunilor divine. Ea nu îndrăzneşte să
se bazeze pe judecata proprie, pe judecata propriei cărni în acea chestiune;
nici nu îndrăzneşte să se încreadă în judecata semenilor, care ar putea fi mai
mult sau mai puţin influenţaţi de mintea lor carnală, oricât ar fi de
conştiincioşi şi oricât de bine intenţionaţi ar fi ei în sfaturile lor. Noua
Creatură trebuie să audă din Cuvântul Domnului liniile generale ale cursului său
potrivit şi să-l urmeze. Şi să nu îndrăznească să devieze de la el, neştiind ce
urmări rele ar putea avea. În timp ce creştinul
avansează în dezvoltarea spirituală, în stăpânirea cărnii, în aprecierea minţii
lui Cristos, el desigur, într-un sens al cuvântului, devine “tare în Domnul şi
în puterea tăriei Lui” — puterea Spiritului sfânt. Devine mai gentil, mai
umilit, mai răbdător, mai amabil cu fraţii, mai iubitor. El dezvoltă astfel
roadele şi creşte în harurile Spritului sfânt şi în asemănarea de caracter cu
Învăţătorul şi Modelul. Dar pericolele nu sunt terminate; căci el găseşte
Adversarul şi carnea pregătiţi să-l atace pe alte linii — total diferite de
atacurile de la început când şi-a predat inima
Domnului. Aceste din urmă atacuri
sunt pe linia iubirii — chiar punctul culminant al realizărilor spirituale. Ca
Nouă Creatură doreşte ca iubirea sa să fie pură, sfântă, spirituală. Doreşte ca
iubirea sa pentru fraţi să fie pe aceeaşi linie cum este iubirea sa pentru
Tatăl, pentru Fiul şi pentru îngerii sfinţi. Dar în timp ce încearcă să adapteze
această iubire la condiţiile prezente, intenţiile şi ambiţiile şi dorinţele sale
sfinte şi pure sunt asaltate de carne. Nu numai că fraţii şi
surorile apreciază, asemenea lui, lucrurile spirituale, puritatea, adevărul
etc., dar dezvoltarea lor în roadele Spiritului lucrează spre a-i face mai
atrăgători în carne, precum şi mai atrăgători la minte şi dispoziţie. Pe măsură
ce iubirea spirituală, încrederea şi părtăşia cresc, există un nou pericol prin
slăbiciunea cărnii. Prin urmare, există necesitatea pentru fiecare copil al lui
Dumnezeu să fie în mod constant în alertă — veghind cu rugăciune împotriva
oricărei intruziuni a minţii carnale, a apetiturilor şi a dorinţelor ei. Ea
trebuie omorâtă, răstignită, ucisă cu orice preţ, pentru ca Noua
Creatură să poată supravieţui. Viaţa uneia
înseamnă moartea celeilalte. Cu cât înţelegem mai devreme acest mare
adevăr, cu atât este mai bine pentru noi. “Iubiţi lucrurile de sus” Aceste iubiri pământeşti
nu duc întotdeauna la senzualitate, dar ele duc întotdeauna în
direcţie opusă intereselor Noii Creaturi. Cunoaştem cazuri în care s-au stabilit
ataşamente foarte puternice între fraţi şi în mod asemănător
între surori, spre paguba lor spirituală. Paguba constă în
satisfacerea dorinţei sufletului lor după o tovărăşie pământească, oricât de
curată ar fi ea. Intenţia Domnului nu este ca poporul Lui să-şi găsească
satisfacţia inimii în cineva de pe plan pământesc. Intenţia lui este ca
loialitatea totală faţă de El şi de Cuvântul Său să ne facă să realizăm
responsabilitatea noastră individuală faţă de El şi să ne atragă individual
aproape de El, pentru ca în El să ne putem găsi fiecare tovărăşia, bucuria şi
pacea pe care le doresc toate inimile adevărate. Orice satisfacţie, deci,
în tovărăşia vechii creaturi, oricât de bine intenţionată, aruncă o umbră de
îndoială asupra Noii Creaturi şi asupra părtăşiei ei spirituale cu Domnul.
Faptul că am fi pe deplin satisfăcuţi cu cineva de pe planul pământesc ar trebui
să fie o dovadă că n-am atins acel sentiment şi aspiraţie înaltă pe care Domnul
le-a intenţionat pentru noi şi pe care numai El le poate
satisface. Admiterea în viaţa
noastră a unei părtăşii apropiate, care ne absoarbe, în trup, oricât de curată
ar fi intenţia, ar fi în dezavantajul Noii Creaturi încă într-un fel. Nu numai
că ar implica nereuşita ei de a-L aprecia corect pe Domnul şi părtăşia cu El,
dar ar implica o nereuşită în a aprecia corect părtăşia întregului Corp al lui
Cristos, care este Biserica. Spiritul lui Cristos este
prea larg ca să permită concentrarea simpatiei şi interesului nostru asupra unui
singur individ, cu excepţia Domnului Însuşi. În ceea ce-i priveşte pe alţii —
Corpul lui Cristos, biserica — interesul nostru ar trebui să fie pentru toţi, nu
numai pentru cei bogaţi, ci şi pentru cei săraci; nu numai pentru cei înţelepţi
şi nobili, ci şi pentru cei mai puţin înţelepţi şi mai de jos; nu numai pentru
cei educaţi, ci şi pentru cei ignoranţi şi mai puţin dotaţi intelectual.
Interesul nostru nu trebuie să fie în trup, ci pentru cei care sunt Noi Creaturi
în Cristos. Şi cei care au cel mai mare handicap în ceea ce priveşte învăţătura
pământească şi slăbiciuni ale cărnii, sunt cei care merită simpatiile şi
afecţiunile noastre pământeşti, după cum se străduiesc să lupte lupta cea bună
şi să-şi învingă lipsurile. Îndemnăm, deci, ca popor
al Domnului, să ne plasăm afecţiunea tot mai mult asupra lucrurilor de sus şi nu
asupra lucrurilor de pe Pământ, ca să putem fi transformaţi, ca să putem dovedi
astfel care este voia cea bună şi plăcută a lui Dumnezeu — ca voia Lui să poată
fi făcută în noi în mod perfect. Voia Lui nu este neraţională. El îşi aminteşte
din ce suntem făcuţi — că suntem doar ţărână. El doreşte ca voinţa noastră să
fie ca această consacrare a noastră să fie făcută Lui, să nu fie pe linia
cărnii, ci a spiritului, şi nu numai faţă de un singur individ, sau faţă de un
mic grup din Biserică, ci faţă de toţi cei care se numesc cu numele lui Cristos
şi care şi-au îndreptat feţele spre cer ca soldaţi ai crucii, mergând spre
antitipicul Munte al Sionului şi spre adunarea generală a Bisericii
Întâilor-născuţi. Psa. 103:14; Rom. 8:4; Evr.
12:23. INFLUENŢA TRANSFORMATOARE
A GÂNDULUI “… Aşa cum a gândit în
sufletul lui, aşa este el" (Proverbe 23:7) “Păzeşte-ţi inima mai
mult decât orice este de păzit, căci din ea ies izvoarele
vieţii." Proverbe
4:23. R 5246 W. T. 1 iunie 1913
(pag.163-165) Inima este unul din cele
mai importante organe ale corpului nostru. Dacă încetează să funcţioneze, în mod
sigur urmează moartea. Sângele care trece prin inimă constituie viaţa, energia
corpului. Dacă fluxul sângelui este întrerupt pentru puţin timp, se
formează un cheag. Aceasta este ca o pregătire pentru moarte. Trebuie să fie un
flux continuu de sânge care să circule prin corpul nostru pentru a întreţine
viaţa. Având în vedere
importanţa acestei funcţii a inimii noastre naturale, Biblia foloseşte foarte
potrivit inima, centrul vieţii, ca un simbol al centrului sentimentelor,
inclusiv al voinţei. Voinţa noastră are de-a face cu tot ceea ce facem. Acela
din poporul Domnului care doreşte să se curăţească tot mai mult, devine tot mai
viu. Dacă suntem curaţi în inimă, hotărâm să trăim drept şi cumpătat în viaţa de
acum. Cel care apreciază principiul că ceea ce este drept
este drept şi ce este nedrept este nedrept, va dori să
trăiască drept — fie el evreu sau păgân, sau Biserica lui
Dumnezeu. Biserica, acceptând
termenii lui Dumnezeu, a făcut o consacrare a vieţii pentru El. Ei s-au angajat
să lupte o luptă bună împotriva lumii, a cărnii şi a diavolului. Ei sunt sub
obligaţii speciale ca Noi Creaţii. Speranţele şi ambiţiile lor sunt deosebite de
cele ale lumii. De aceea ei sunt dublu răspunzători în ceea ce priveşte inimile
lor, care reprezintă sentimentele lăuntrice. Cum sunt sentimentele
lăuntrice ale omului, aşa este el. Cum gândeşte omul în inima sa, aşa este
caracterul lui adevărat. Care este voinţa ta adevărată? Care sunt sentimentele
tale adevărate? Nu, ce cuvinte foloseşti? Nu, care
sunt faptele tale, ci care sunt motivele ce stau la baza
tuturor acestora? Noua Creaţie trebuie să
fie asemenea lui Dumnezeu, spirituală, în cele din urmă de natură spirituală, în
glorie — perfectă. Dar înainte ca ea să atingă acea perfecţiune, inimii Noii
Creaţii i se cere să-şi dovedească loialitatea. Unii vor fi învingători într-un
înţeles mai înalt decât alţii, dar nici unul nu va fi învingător în afară de cei
care sunt fideli, loiali, curaţi. Dacă, prin urmare, am făcut o consacrare lui
Dumnezeu, străduinţa să fie ca inimile, dorinţele, motivele noastre să fie
perfecte. Singura atitudine potrivită este să ne mărturisim imperfecţiunile,
dacă suntem greşiţi. Dumnezeu aşteaptă să fim loiali în inimă. Şi acea
loialitate a inimii trebuie să se extindă şi să controleze întreaga
viaţă. Dacă gândurile nu sunt în
armonie cu idealurile noastre, să ne străduim să le facem să fie aşa. Să lăsăm
la o parte mânia, răutatea, ura, cearta şi toate astfel de fapte ale cărnii şi
ale diavolului. La unii oameni, în unele condiţii, aceste gânduri merg foarte
adânc. Nu la gândurile care ne trec prin minte — gândurile trecătoare — se face
referire în textul nostru. Chiar şi oamenii cu caracter foarte rău pot uneori
avea emoţii adânci. Ochii unor persoane se umplu de lacrimi din cauza unor
lucruri neînsemnate. Aceasta îi face să pară a fi foarte sensibili, şi
totuşi viaţa lor poate arăta că ar trece tot aşa de uşor de la compătimire la o
faptă rea. Vedem acest fapt ilustrat
în comportamentul unei gloate. Oamenii care l-au salutat pe Isus ca împărat, cu
cinci zile mai târziu au strigat “Răstigneşte-L!" Cei care nu cu mult timp
înainte păreau a-L aprecia aşa de mult, au arătat că şi-au pierdut acea
apreciere. Importanţa gândirii corecte De fapt, un om nu este
întotdeauna ceea ce pare a fi la suprafaţă. Caracterul său adevărat este
dedesubt, în adâncime — scopul vieţii sale. Acestea nu sunt numai gândurile
trecătoare, ci sunt făgaşele adânci ale gândirii, dacă le putem numi aşa pe cele
care implică întreaga viaţă. Scripturile ne aduc în atenţie faptul că noi
trebuie să fim transformaţi prin înnoirea minţii noastre — prin refacerea ei.
Romani 12:2. Apostolul, vorbind despre
unii cu trăsături de caracter foarte rele, spune: “Şi aşa eraţi unii dintre voi.
Dar aţi fost spălaţi, dar aţi fost sfinţiţi, dar aţi fost îndreptăţiţi în Numele
Domnului Isus Hristos şi prin Duhul Dumnezeului nostru". (1 Cor. 6:11) Această
curăţare, această sfinţire, vine nu numai prin citirea Adevărului sau prin
aplicarea mintală a Adevărului, ci prin gândirea dininimă a
Adevărului. Această gândire din inimă, aceste hotărâri adânci sunt ale noastre
în calitate de creştini şi trebuie să fie conduse de anumite principii. Acestea
au de-a face cu omul adevărat pe care îl ia în considerare Dumnezeu — nu vechea
creatură, mai mult sau mai puţin defectă, pe măsura degradării. Dumnezeu se uită
la Noua Creatură. Aceste convingeri şi
scopuri adânci ale inimii constituie o transformare a caracterului. Aceasta este
starea adevărată a omului şi aşa este el. Dacă el are vreo
izbucnire trecătoare de mânie sau de răutate, acesta n-ar fi gândul
său real, intenţia sa reală.De aceea n-ar fi el, ci
vechea sa natură care se afirmă temporar. Ca Nouă Creatură, el trebuie
să vegheze asupra cuvintelor, asupra gândurilor, asupra faptelor sale. Dacă un
gând trecător, greşit, ar trece prin mintea sa, acesta n-ar fi gândul inimii
sale. Şi el ca Nouă Creatură ar trebui să-l oprească, să-l înlăture, aşa încât
să nu poată prinde rădăcini în inima sa şi să înăbuşe sentimentele mai
bune. Această gândire corectă a
inimii are mult de-a face cu întreaga viaţă. Apostolul spune că noi suntem
transformaţi prin înnoirea minţii noastre, ca să ştim care este voia desăvârşită
a lui Dumnezeu. Acesta este punctul de vedere al creştinului. Cât de fericiţi
suntem că Tatăl nostru ceresc ne judecă din acest punct de vedere! Cât de
fericiţi suntem că El poate să citească inima, că El ne cunoaşte inimile, că El
ne cunoaşte gândurile ascunse! Odată poate să fi gândit
că facem serviciu lui Dumnezeu când nu făceam. Noi ne arătăm loialitatea faţă de
Dumnezeu dând atenţie Cuvântului Său, ca să putem şti care este voia Sa. Cu cât
studiem mai mult Cuvântul lui Dumnezeu, cu atât primim mai mult din spiritul
Adevărului şi cu atât îl apreciem mai mult. Şi în măsura în care înţelegem
reglementările lui Dumnezeu şi dorim să fim conduşi de ele, inimile noastre se
vor curăţa. Atunci, cu atât vom avea mai multă grijă de mâinile noastre, de ceea
ce vom face; şi de limba noastră, de ceea ce vom spune. Astfel ne vom păzi inima
— ne vom supune voinţa voinţei lui Dumnezeu. Voinţa este o parte a
inimii, întocmai cum cârma este o parte a corabiei. Voinţa nouă este cârma care
să ne îndrepte pe o cale sau alta. Cu cât înţelegem mai mult Cuvântul Domnului,
cu atât înţelegem mai bine cum să ne conducem viaţa. Prin urmare, trebuie să ne
păzim inimile şi să le curăţăm prin cunoştinţa Adevărului lui
Dumnezeu, prin studiul Adevărului lui Dumnezeu. Pentru a face aceasta,
voinţa trebuie să fie întotdeauna cu ochii-n patru, veghind cu rugăciune şi
recunoştinţă. Biserica în încercare pentru viaţă Cineva ar putea întreba,
de ce trebuie să facem noi toate acestea? În general am putea răspunde că putem
înfăptui drept — fiindcă ceea este drept este drept. Dar acel motiv nu
este destul pentru noi. În timp ce toţi apreciază superioritatea dreptăţii faţă
de nedreptate, totuşi în starea noastră căzută avem nevoie de ceva stimulente
pentru acţiuni. Astfel Domnul pune înaintea noastră unele stimulente. El spune:
“Dacă inima voastră este corectă, Eu doresc să vă dau viaţă veşnică. Dacă inima
voastră este greşită, atunci nu veţi fi din aceia cărora le voi da acest dar.
Veţi muri în a Doua Moarte". Cu şase mii de ani în
urmă a fost o încercare. Adam, primul nostru tată, a fost încercat şi a eşuat.
În consecinţă, noi nu avem nici un drept la viaţă. Dar Dumnezeu a aranjat prin
Domnul nostru Isus ca fiecare membru al rasei lui Adam să poată avea încă o
încercare. Tatăl este dispus să dea viaţă veşnică tuturor celor care iubesc
dreptatea. Astfel, recunoscători,
noi acceptăm această prevedere şi spunem: “Tată ceresc, ne vei da într-adevăr o
altă ocazie pentru a câştiga viaţă veşnică? Ne-ar plăcea să avem acea viaţă!
Suntem foarte recunoscători pentru acea ocazie! Noi iubim dreptatea! Dacă suntem
loiali faţă de principiile dreptăţii, vom primi viaţă veşnică? Dorinţa noastră
este să se facă voia Ta în noi — întocmai cum iubim dreptatea şi urâm
nelegiuirea". “Atunci, foarte bine," spune Tatăl ceresc, “Eu vă voi pune în
Şcoala lui Cristos, unde veţii învăţa dreptatea". În Şcoala lui Cristos
învăţăm zi de zi. Diferitele noastre experienţe sunt o parte din instrucţiunile
generale pentru cei care iubesc dreptatea şi doresc să fie învăţaţi de Domnul.
Sfârşitul încercării noastre va fi viaţa sau moartea. Lumea nu este acum în
încercare. Pentru lume nu există încă posibilitatea să câştige viaţă. În timpul
Veacului Evanghelic, Biserica este singura care este sub Legământul de Jertfă —
singura, prin urmare, care este în încercare pentru viaţă veşnică sau pentru
moarte veşnică. În Veacul viitor, lumea va avea ocazia ei să înveţe supunerea.
Atunci pentru ei problema va fi viaţă sau moarte. Dumnezeu spune: “… ţi-am
pus înainte viaţa şi moartea, binecuvântarea şi blestemul". Există un
blestem pentru oricine iubeşte nedreptatea; există o binecuvântare pentru
oricine iubeşte dreptatea. Astfel că în timpul celor o mie de ani ai domniei lui
Cristos, lumea va fi în încercare pentru viaţă veşnică sau pentru moarte
veşnică. Toţi care vor fi ascultători vor primi viaţă veşnică. Dar toţi care au
spiritul lui Satan vor fi nimiciţi în a Doua
Moarte. Numai cei care sunt mai
mult decât învingători vor fi din Preoţimea împărătească. Nu există nici o scuză
dacă vom ajunge în Mulţimea cea Mare. Să ne păzim inimile cu toată sârguinţa. Să
veghem asupra inimilor noastre. Dacă ele sunt în armonie deplină cu voia lui
Dumnezeu, vom avea puţin necaz cu limbile noastre. “Din plinătatea inimii
vorbeşte gura" (Matei 12:34). Inima este cel mai
minunat organ al corpului nostru. Limba este cel mai subtil dintre toate
membrele noastre. Domnul consideră cuvintele noastre ca un index al stării
inimii. Dar, deoarece noi suntem imperfecţi, nu este posibil să fim fără
greşeală în cuvânt şi faptă. Totuşi, noi trebuie să căutăm cu sârguinţă şi
credincioşie să dobândim stăpânirea perfectă a cuvintelor noastre. Trebuie să
fim în special în gardă în privinţa vorbirii de rău. Orice tendinţă spre
defăimare trebuie să fie stăpânită. Dacă vreunul dintre noi este ocărât, nu
trebuie să răspundă cu ocară. Aceste tendinţe aparţin vechii naturi. Pentru a fi
plăcut Stăpânului, trebuie să ne păzim inimile de orice formă a răului. Dacă se
face aceasta, inima este instruită corect de Domnul. Atunci vom şti că trebuie
să reparăm orice este greşit. Noi suntem obligaţi, cu totul obligaţi, să reparăm
cât se poate mai bine. Inima noastră trebuie să se păstreze
dreaptă. Deficienţa educaţiei moderne Acest principiu este
aplicabil la lumea întreagă, deşi nu pe o scară aşa de largă. Neamul omenesc
este influenţat de idei, de experienţă. Astfel copiii răi pot fi învăţaţi în
condiţii favorabile să devină cetăţeni folositori. Am văzut cazuri, chiar la
oameni din lume, unde hotărârile bune de a trăi cinstit, drept, serios au avut o
influenţă binecuvântată asupra vieţii, făcând bărbaţi admirabili şi femei
admirabile, chiar dacă aceştia poate nu sunt
creştini. Am văzut şi inversul
acesteia — la cei care au fost criminali, dar n-au fost aşa din necestitate.
Unii din ei au fost născuţi în condiţii bune, dar au citit cărţi rele şi s-au
gândit la lucruri păcătoase. Astfel gândurile inimii lor au fost rele în loc să
fie bune. Astfel ei au ajuns să fie înclinaţi spre rău. Deoarece au permis
minţii lor să meargă într-o anumită direcţie şi au permis ca aceste gânduri să
se înrădăcineze în inimile lor, unii dintre ei au devenit foarte
răi. Suntem adânc impresionaţi
de acest fapt, observând fotografiile a patru oameni înarmaţi, recent condamnaţi
pentru omor în New York. Dacă am fi văzut fotografiile lor înainte de a şti cine
sunt, am fi zis: “Aceştia sunt caractere tari". Inimile lor s-au înrăit, fără
îndoială datorită educaţiei greşite şi a lipsei de a aprecia principiile
dreptăţii. Acesta pare să fie în mare măsură cazul în prezent. Foarte puţini văd
principiile dreptăţii. Majoritatea sunt stăpâniţi de superstiţie, de frică şi de
speranţe care sunt mai mult sau mai puţin efemere, mai mult sau mai puţin
înşelătoare. Astfel vedem că educaţia
generală din zilele noastre este deficitară într-o privinţă foarte importantă.
Deşi şcolile au înlăturat într-o oarecare măsură vălul ignoranţei şi al
superstiţiei, totuşi ele nu dau în schimb perspectiva completă, potrivită
asupra dreptăţii. Aceasta este pentru că în general caracterul şi legile divine
sunt ignorate. Există o încercare de a învăţa moralitatea cu totul în afara
legii divine. Dar această cale pare să submineze credinţa — depărtând elevii de
credinţa într-un Creator suprem. Astfel vedem că în timp ce lumea face progrese
minunate în educaţie, totuşi ea nu ajunge la idealurile sale. Mintea omenească
în condiţia sa căzută şi depravată este incapabilă să înţeleagă subiectul
moralităţii dintr-un punct de vedere pe care educatorii l-ar pune înaintea
ei. Mintea omenească are
nevoie de influenţa părţilor mai înalte ale organismului ca să le ajute pe cele
inferioare. Deci, deşi aceste influenţe educaţionale sunt folositoare în multe
privinţe, ele sunt totuşi foarte dăunătoare în altele. Ele nu învaţă adorarea
lui Dumnezeu şi a voinţei divine. De aceea oamenii nu sunt în stare să înţeleagă
principiile cele mai bune. Singurele persoane care sunt într-o atitudine corectă
sunt cele care caută să aibă gânduri noi, să-şi conformeze gândurile după
aranjamentul divin, care iau gândirea lui Cristos în loc de imaginaţiile şi
judecata lor, şi care cresc astfel în El în toate lucrurile. Aceasta este
poziţia noastră fericită. Influenţa gândului asupra sănătăţii Există încă o părere
asupra textului — “Căci aşa cum a gândit în sufletul lui, aşa este el" — dată de
Ştiinţa Creştină; adică, ne va fi după cum este mintea noastră. Ei găsesc ceva
bun în această părere. Ei spun că dacă cineva se gândeşte la lucruri bune,
nobile, va fi influenţat de acestea. Noi gândim că prietenii noştri adepţi ai
Ştiinţei Creştine au în parte dreptate şi în parte judecă greşit. Ei susţin că
dacă cineva gândeşte despre sine că se simte bine, va fi bine; că dacă cineva
gândeşte despre sine că este bolnav, va fi bolnav. Există o măsură de
adevăr în această părere. Jumătate din oamenii din
lume sunt bolnavi pentru că ei gândesc că sunt bolnavi. Dacă nu s-ar gândi la
suferinţele şi durerile lor, ci la lucruri mai folositoare, fără îndoială ar fi
mai bine şi mai tari în toate privinţele. Gândul are ceva de-a face cu starea
noastră. Oricine este mâhnit pentru o durere de cap, aceasta îl va face fără
îndoială să se simtă mai rău. Oricine încearcă să înlăture gândul la starea sa
şi să dea atenţie altor lucruri, fără îndoială îl va
ajuta. Cu cât ne gândim mai
puţin la suferinţele şi durerile noastre, cu atât va fi mai bine pentru noi.
Dacă vorbim despre ele le agravăm. De asemenea este rău să exercităm prea multă
compătimire unul faţă de altul. Desigur, sunt împrejurări când ar fi lipsit de
milă a nu arăta compătimire. Dar nu este înţelept să-i încurajăm pe cei care
sunt slabi să se plângă de starea lor. Devenim mai tari în măsura în care
încercăm să evităm să ne gândim la bolile noastre. Greşeala făcută de către
prietenii noştri adepţi ai Ştiinţei Creştine este că ei duc acest principiu prea
departe. Gândind că suntem sănătoşi nu ne va face sănătoşi.
Şi n-ar fi corect să minţim în ceea ce priveşte acest lucru şi să spunem că nu
avem nici o suferinţă şi nici o durere, când le avem. Linia de mijloc este cea
pe care o încurajează Biblia — să nu spunem că nu avem nici suferinţe, nici
dureri, nici să nu spunem că moartea este o “eroare grozavă" şi că nu există
moarte. Dar putem ajuta la avansarea procesului morţii, sau putem căuta să
cultivăm gânduri mai folositoare şi astfel să exercităm o influenţă folositoare
asupra noastră şi asupra altora. Se poate observa acţiunea
acestui principiu în camera unui bolnav. Unii oameni vor merge în camera unui
bolnav, vor manifesta multă compătimire şi vor lăsa persoana bolnavă cu impresia
că este într-o stare mai rea decât este în realitate; în timp ce ar fi putut
ajuta persoana prin remarci încurajatoare. Nu este necesar să spui bolnavului,
“arăţi extrem de rău!". Dar am putea spune: “Te simţi mai bine în această
dimineaţă? Te-ai odihnit bine?" Mulţi oameni nu ştiu cât timp se odihnesc şi nu
sunt destul de mulţumitori. Aşa că noi am putea sugera, “Sper că eşti mulţumitor
Domnului şi că eşti bucuros pentru această zi minunată. Iată cum străluceşte
soarele în camera ta! Auzi cântecul păsărilor!" Starea unor oameni când sunt
bolnavi este aceea de “suspine negrăite". Oamenii bolnavi au nevoie ca cineva să
le aducă lumina soarelui în cameră. Aşa deci, dragi prieteni,
să hotărâm că deoarece am făcut legământ cu Domnul să murim faţă de viaţa veche,
faţă de ambiţiile vechi, faţă de lucrurile din trecut, la toate acestea trebuie
să renunţăm. Noi am dori să gândim aşa cum vrea Domnul să gândim, să privim
toate afacerile vieţii aşa cum ar vrea El să le privim, şi să fim influenţaţi de
ambiţiile pe care El le pune înaintea noastră în Cuvântul Său. Făcând astfel,
vom creşte ca Noi Creaţii în asemănarea caracterului
Domnului. ÎNTREBĂRI
INTERESANTE R5245 W. T. 15 mai
1913 (pag. 158-159) MAI
MULT DESPRE CALEA MARE A SFINŢENIEI Întrebare — Va fi
cineva forţat sau constrâns să înainteze pe Calea
Sfinţeniei? Răspuns — În prezent
nu există Calea Sfinţeniei; prin urmare nimeni nu umblă pe ea în timpul Veacului
Evanghelic. Nu va exista o astfel de cale până când Marele Împărat va prelua
controlul, va înlătura prezenta ordine de lucruri şi va stabili Împărăţia
Cerurilor. Atunci va fi pregătită o Cale a Sfinţeniei pe care cel drept va putea
umbla. În timpul Veacului Evanghelic sunt numai două căi — Calea Îngustă şi
Calea Lată (Mat. 7:13, 14). Prima este pentru cei care doresc să umble în urmele
lui Isus şi este o cărare aspră şi abruptă. Cea din urmă este drumul care duce
la distrugere şi este o cale largă pe care rasa umană se grăbeşte spre
mormânt. Cei care
umblă acceptabil în urmele Învăţătorului trebuie s-o facă de bună
voie. Devotarea lor trebuie să fie o devotare
voluntară. Aici nu este deloc vorba
despre forţare. Turma Mică va alerga în acest fel pe Calea Îngustă;
dar cei din Marea Mulţime vor avea experienţe care îi vor forţa, nu să o ia
pe o cale specială, ci să hotărască singură ce cale vor urma. Există o
deosebire între a forţa un om să urce la bordul unui vas şi a aduce
anumite circumstanţe care îl vor face să dorească să facă
astfel. În veacul următor, când
Calea Sfinţeniei pentru lume va fi fost deschisă (Isa. 35:8), forţa va
fi folosită pentru a aduce toată omenirea la o cunoştinţă a
Adevărului privind pregătirea lui Dumnezeu pentru ei. Înfăptuirea răului va
fi atunci pedepsită cu lovituri corecţionale. Dar este departe de a fi corect a
presupune că omenirea va fi mânată sau forţată pe Calea Sfinţeniei.
Toţi cei care vor înainta pe ea trebuie să se străduiască ei
înşişi; pentru că aceasta va fi o cale în sus. Mântuitorul nostru
a arătat sentimentul Tatălui cu privire la toţi cei cărora El le va da viaţă
veşnică. Cuvintele Lui au fost: “Dar vine ceasul, şi acum a şi venit, când
închinătorii adevăraţi vor adora pe Tatăl în duh şi în adevăr; căci şi Tatăl
caută astfel de adoratori". Ioan 4:23. “DRAGOSTEA DESĂVÂRŞITĂ IZGONEŞTE FRICA" Întrebare — La ce
fel de frică se face referire în acest text: “În dragoste nu este frică, ci
dragostea desăvârşită izgoneşte frica”? — 1 Ioan
4:18. Răspuns — Frica este
o stare mintală care este născută din nesiguranţă. Există unele lucruri de care
ar trebui să ne fie frică, iar unele de care n-ar trebui. Adversarul pare să
profite de starea căzută a rasei şi s-o determine să-i fie frică de Dumnezeu;
căci este natural să evităm pe acela de care ne este frică. Omenirea îşi dă
seama instinctiv că este păcătoasă prin natură şi că există o pedeapsă pentru
păcat. Profitând de această frică de consecinţele păcatului, Adversarul încearcă
să strecoare în ei o teamă de Dumnezeu. El ilustrează în minţile lor imperfecte
un Dumnezeu care este nedrept, peste măsură de sever în procedurile Lui cu
păcatul şi păcătosul, pentru care El a pregătit un loc de tortură
veşnică. În timp ce ajungem
treptat la o cunoştinţă clară despre Dumnezeu şi despre principiile după care
reglează Universul, noi pierdem această frică nepotrivită; şi în locul ei vine o
iubire pentru Dumnezeu şi o conştientizare că El ne-a iubit. Iubirea pentru El
creşte în măsura în care înţelegem că El iubeşte omenirea şi a făcut prevederi
astfel încât să poată avea o ocazie pentru viaţă veşnică. După ce am ajuns să-L
iubim în mod perfect, toată frica în sensul temerii este
izgonită. Cunoştinţa şi iubirea
noastră nu ar trebui totuşi să îndepărteze frica de a nu plăcea lui Dumnezeu;
căci o frică potrivită(reverenţă) nu trebuie îndepărtată niciodată. Cu cât
avem mai mult o iubire reverenţioasă, cu atât vom avea mai mult frica potrivită.
Cui n-ar trebui să-i fie frică să ofenseze un frate sau un semen pe care-l
iubeşte şi îl apreciază? Mult mai mult ar trebui să ne fie frică să ofensăm pe
Dumnezeul nostru cel drept, înţelept şi iubitor. Principiul că “iubirea
desăvârşită izgoneşte frica” ar trebui să opereze între soţ şi soţie, între
părinţi şi copii. Soţia care se teme de soţul ei nu poate fi la fel de fericită
ca şi când ar exista iubire perfectă; astfel şi copiii cărora le e groază de
unul sau de ambii părinţi nu pot să-i iubească cu afecţiunea filială adevărată.
Fiecăruia ar trebui să-i fie frică să rănească sau să ofenseze pe celălalt, şi
ar trebui să se străduiască să aibă acea iubire perfectă pe care lui Dumnezeu îi
place ca toate creaturile Sale inteligente s-o
cultive. JUDECATA DREAPTĂ ŞI CRITICA Întrebare — Cum
putem noi să facem deosebire între: “judecata
dreaptă” şi critică? Răspuns — Domnul
spune: “Nu judecaţi după înfăţişare, ci judecaţi după dreptate” (Ioan 7:24). Sf.
Pavel spune: “De aceea să nu judecaţi nimic înainte de vreme, până va veni
Domnul” (1 Cor. 4:5). Se ridică deci întrebarea: Ce este “judecata dreaptă”? O
judecată dreaptă este o decizie corectă. Dar deoarece noi nu putem
citi inima, cum putem să luăm o decizie corectă? Scripturile răspund că noi nu
putem citi inimile altora şi prin urmare n-ar trebui să încercăm să-i
judecăm. Deci, dacă noi nu ne
putem judeca inimile unul altuia, motivele sau intenţiile, ce putem judeca?
Răspunsul Scripturii este că noi ne putem judeca conduita unul altuia.
Dacă vedem pe unul din poporul Domnului făcând ceva nepotrivit, am putea spune:
“Dragă frate (sau soră), conduita ta pare să fie contrară Cuvântului lui
Dumnezeu şi aceasta aduce roade rele”. Dacă acea persoană ar răspunde:
“Nu mi se pare că am făcut ceva greşit”, noi nu trebuie să-i judecăm
sau să-i condamnăm inima. Ci ar trebui să judecăm între conduita bună şi cea rea
şi la timpul şi locul potrivit să atragem atenţia şi apoi să lăsăm
chestiunea. Există o deosebire între
a judeca inima, ceea ce nu avem dreptul să facem, şi a
judeca purtarea, ceea ce este corect să facem. Dar nu
înseamnă că judecata noastră asupra purtării altuia este întotdeauna corectă. Cu
toţii suntem înclinaţi să facem greşeli. Dacă am veni la un frate
şi i-am spune: “Dragă frate, purtarea ta pare să fie greşită, dar eu sunt sigur
că vrei să procedezi corect. Vrei să explici?” El poate ar fi în stare să ne
arate că rodul a fost bun când noi am gândit că este rău. Poate noi am înţeles
greşit chestiunea. Nu trebuie să-l condamnăm pe fratele nostru, ci să mergem
direct la el şi să vedem punctul lui de vedere. Apoi, dacă nu putem fi de acord,
ar trebui să-i spunem cum ni se pare nouă şi să-i cerem să-şi judece inima. Mai
mult nu putem face. AŞEZAREA MEMBRELOR ÎN CORP Întrebare — Ce se
înţelege prin “Dumnezeu a pus mădularele în trup, pe fiecare aşa cum I-a
plăcut”? — 1 Corinteni 12:18 Răspuns — În prezent
există o Biserică a lui Cristos în probă. Noi spunem uneori că suntem membri ai
Bisericii luptătoare; dar a fi un membru al Bisericii luptătoare nu este o
dovadă că vom fi în Biserica triumfătoare. Numai cei care sunt “credincioşi până
la moarte” vor fi în Biserica victorioasă. Sf. Pavel, pe care Dumnezeu
îl pusese într-o poziţie foarte înaltă în Biserică, s-a temut ca nu cumva să fie
înlăturat. El a spus: “Mă port aspru cu trupul meu şi-l ţin în stăpânire, ca nu
cumva, după ce am predicat altora, să fiu eu însumi dezaprobat” (1 Cor. 9:27).
În timp ce suntem în trup, ne sunt date diferite privilegii şi ocazii, şi
acceptarea noastră la sfârşit şi participarea în gloria de dincolo va depinde de
credincioşia noastră de acum. Apostolul spune despre
diferitele membre că “În El, toată clădirea, bine alcătuită creşte ca să fie un
templu sfânt în Domnul” (Efes. 2:21). Nu putem lua această ilustraţie prea
literal, căci am putea intra într-o confuzie. Pietrele din Templu se deosebesc
într-o oarecare măsură una de alta. În ceea ce se numeşte clădire “de
construcţie neuniformă” există locuri pentru pietre mici şi locuri pentru pietre
mai mari. Aceasta s-ar putea, în unele privinţe, să reprezinte starea noastră de
pietre mai mari şi mai mici în Templu — reprezentând privilegiile şi onoarea pe
care le putem avea dincolo de văl. Sf. Pavel spune, de
asemenea, că el încerca să facă mult mai mult, încerca să aibă o parte mai mare
în încercări şi negare de sine, pentru a putea avea o parte mai mare în lucrarea
de dincolo. Aceasta nu însemna că el şi-a dorit o preamărire de sine, sau că a
fost mândru sau egoist. Nici noi nu vom fi aşa
dacă vom ajunge la ceea ce Dumnezeu a dorit să ajungem — asemănarea glorioasă de
caracter cu Învăţătorul nostru. “IERUSALIM … MAMA NOASTRĂ" Întrebare — În
textul: “Dar Ierusalimul cel de sus este liber, şi el este mama noastră" (Gal.
4:26), la cine se referă cuvântul “noastră", şi cum este Ierusalimul spiritual
“mama noastră"? Răspuns — Apostolul
foloseşte aici o figură de stil care este obişnuită în Scripturi, şi în care o
cetate este arătată ca mamă a locuitorilor ei; de exemplu, “fiicele
Ierusalimului", “fiicele Sionului", “Sodoma şi fiicele ei" etc. Clasa “noi"
înseamnă sfinţii lui Dumnezeu. Cetăţenia sfinţilor este în Cer — în Ierusalimul
Ceresc, acesta nefiind construit până la Întâia Înviere. Noi privim înainte prin
credinţă şi vorbim despre acea stare promisă şi de cetăţenia noastră
acolo. Biserica se dezvoltă sub
acelaşi Legământ-Mamă ca şi Cristos; pentru că noi suntem membri ai Lui.
Legământul Lui a fost un legământ de jertfă. “Adunaţi-Mi pe credincioşii
Mei, care au făcut legământ cu Mine prin jertfă!" (Psa. 50:5). Omul
Cristos Isus a intrat într-un legământ cu Tatăl, care a însemnat
sacrificiul cărnii Sale, a
naturii Sale pământeşti. Ca răsplată pentru sacrificiul Său,
Tatăl L-a făcut o Nouă Creatură de natură divină — “mai presus de îngeri" (Evr.
1:4), constituindu-L ca Marele Mesia care va binecuvânta
lumea. Îndeplinind Planul
Tatălui, Domnul nostru atribuie meritul Său acelora care acum urmează exemplul
Său şi umblă în urmele Sale, îndeplinind acelaşi legământ de jertfă. Dacă
aceştia sunt credincioşi, ei vor avea parte în marea lucrare a lui Mesia, de
binecuvântare a lumii, şi vor constitui Noul Ierusalim, Împărăţia Milenară. Prin
credinţă noi suntem copiii ei. Chiar acum, cetăţenia noastră este în
Cer. ÎNTREBĂRI GENERALE, NESECTARE Următoarele întrebări
sunt puse de obicei de fratele Russell când primeşte candidaţi pentru
scufundarea în apă. Se va observa că ele sunt pe linii largi — întrebări la care
fiecare creştin, indiferent de confesiune, ar putea să răspundă la modul
afirmativ, fără ezitare, dacă este potrivit să fie recunoscut ca un membru al
Bisericii lui Cristos: (1) Te-ai pocăit de
păcat, făcând acea restituire de care eşti în stare, şi te încrezi în meritul
sacrificiului lui Cristos pentru iertarea păcatelor tale şi ca bază
îndreptăţirii tale? (2) Ai făcut o deplină
consacrare, cu toate puterile pe care le ai — talent, bani, timp, influenţă —
toate pentru Domnul, pentru a fi folosite cu credincioşie în serviciul Lui,
chiar până la moarte? (3) Pe baza acestor
mărturisiri, noi te recunoaştem ca membru al Casei Credinţei, şi ca atare îţi
întindem mâna dreaptă a părtăşiei, nu în numele vreunei secte, partide sau crez,
ci în numele Răscumpărătorului, Domnul nostru glorificat, şi a urmaşilor Săi
credincioşi. VICTORIILE
CREDINŢEI Fapt. 7:9-16; Evr.
11:20-22 “Şi ceea ce câştigă
biruinţa asupra lumii este credinţa noastră.” 1 Ioan
5:4. R 5243 W. T. 15 mai 1913
(pag. 156-158) Noi trăim în zilele când
credinţa este foarte mult nesocotită — în zilele când oamenii sunt dispuşi să
spună: “Nu-mi pasă ce crede un om, dacă viaţa sa este onorabilă”. Şi în
general prin aceasta vreau să spună că credinţa nu are nici o importanţă.
Cei care susţin acest lucru pun de obicei onoarea oamenilor ca cel mai înalt
scop. Sentimentele lor, exprimate în engleza clară, ar fi: “Din tot ce câştigi,
mai bine să câştigi bani şi prosperitate; căci fără acestea, indiferent ce
crezi, sau la cine te închini, nu vei prospera niciodată în viaţa prezentă;
succesul în acestea este singurul ţel recunoscut acum de un număr tot mai mare
de oameni”. Punctul de vedere al
Bibliei însă este chiar inversul acesteia. Cuvântul lui Dumnezeu pune credinţa
pe primul loc şi zideşte caracterul pe acea credinţă. Dumnezeu declară că nici o
fiinţă umană nu poate face fapte perfecte. Prin urmare, El n-a făcut ca faptele
să fie standardul. Credinţa este standardul lui Dumnezeu, şi ne asigură că
oricine are credinţă potrivită trebuie cu necesitate să aibă fapte care să
corespundă cu credinţa sa. În acord cu acest principiu, observăm că favoriţii
lui Dumnezeu din Biblie au fost cu toţii oameni de credinţă. Credinţa lor nu i-a
făcut perfecţi, nici faptele lor n-au fost întotdeauna acceptabile în ochii lui
Dumnezeu, ci El i-a pedepsit pentru faptele rele şi i-a răsplătit pentru marea
lor credinţă. Astfel găsim în relatarea
Bibliei că unii din favoriţii lui Dumnezeu au comis păcate grave şi au făcut
greşeli serioase, şi cu toate acestea s-au menţinut în favoarea lui Dumnezeu,
datorită credinţei lor. Dumnezeu nu-i iubeşte pe cei răi Dintre toate cărţile
religioase scrise sau citite vreodată, Biblia este poate cea mai sinceră. Ea
vorbeşte despre greşelile şi păcatele chiar şi ale acelor personaje pe care ea
le consideră modele şi exemple de oameni după inima lui Dumnezeu. Totuşi Biblia
nu lasă loc pentru presupunerea că Dumnezeu iubeşte răutatea, sau că prietenii
lui Dumnezeu sunt depravaţii omenirii. Ba din contră, sunt date ca învăţătură
cele mai înalte standarde de dreptate, în cuvânt, faptă şi gând, şi ni se spune
clar că acceptarea deplină din partea lui Dumnezeu poate fi doar pe linia
adevărului şi dreptăţii. Dumnezeu ne spune că noi
şi toată omenirea suntem prin natură păcătoşi. El ne spune că noi n-am putut
face nimic pentru a îndepărta propria noastră vină şi sentinţa care stă
împotriva noastră ca membri ai rasei decăzute. Dar ne spune şi că El
intenţionează să îndrepte acea chestiune pentru noi în mod satisfăcător; şi prin
urmare că noi nu suntem răspunzători pentru ceea ce nu putem evita, ci pentru
ceea ce putem evita — nu pentru ceea ce nu putem face, ci pentru ceea ce putem
face. El ne spune că temelia tuturor străduinţelor noastre cele mai nobile va fi
pe linia încrederii în El. Această încredere El o numeştecredinţă. El ne
asigură că fără credinţă este imposibil să-I plăcem, şi ne-a arătat aceasta în
toate lecţiile Bibliei. Credinţa nu este credulitate Mulţi fac greşeala de a
presupune că credinţa este credulitate. Sub această înşelare ei sunt gata să
înghită orice este de natură religioasă, dacă li se spune că Dumnezeu spune aşa.
Dar aceasta nu este credinţa pe care o încurajează Biblia. Dimpotrivă, Biblia
vrea ca noi să ştim clar lucrurile pe care Dumnezeu le-a promis şi să exercităm
o credinţă clară în acele lucruri, şi să nu dăm atenţie fanteziilor seducătoare
ale lui Satan, ale semenilor noştri sau ale propriei noastre
imaginaţii. Nu trebuie să ne certăm
cu acei care privesc lucrurile altfel şi care în numele credinţei leagă pe
urmaşii lor în ignoranţă şi superstiţie şi încearcă să-i împiedice de a-şi
folosi facultăţile de gândire. Trebuie să ne adresăm acelora care Îl caută pe
Dumnezeu bâjbâind, poate Îl vor găsi — acelora care nu sunt mulţumiţi cu
superstiţiile, şi ale căror inimi şi minţi strigă către Dumnezeul cel viu şi
către Cuvântul Său clar, declaraţia Sa solemnă a voinţei Sale în ceea ce ne
priveşte pe noi, şi a planului Său şi a părţii pe care noi o putem avea în el.
Astfel Isus şi apostolii n-au încercat să înveţe pe toată lumea, ci numai pe
aceia care au flămânzit şi însetat după dreptate. În cuvintele lui Isus: “Cine
are urechi de auzit, să audă”. Credinţa înainte de a veni cristos Să privim în trecut şi să
observăm metoda prin care Dumnezeu a căutat tot timpul poporul Său special.
Prima vestire a scopurilor lui Dumnezeu în ceea ce priveşte rasa noastră a fost
făcută lui Avraam. Dumnezeu i-a vorbit lui Avraam, spunând: “Umblă înaintea Mea
şi fii desăvârşit” — adică, fă tot ce poţi ca să fii perfect. După ce Avraam a
manifestat o oarecare credinţă, Dumnezeu i-a dat şi alte probe. Când, în
ascultare de aceste probe, Avraam şi-a părăsit ţara natală pentru a locui în
Canaan, el a arătat o credinţă atât de mare încât Dumnezeu l-a numit prieten şi
i-a făcut prima descoperire a scopurilor divine în ceea ce priveşte
omenirea. Avraam ştia că
exista un blestem asupra rasei, sub care întreaga creaţie gemea, coborând în
mormânt, şi declaraţia lui Dumnezeu făcută lui a fost că va veni timpul când, în
loc de blestem, El va trimite o binecuvântare. Aceasta însemna pentru Avraam
faptul că, în loc ca oamenii să devină mai imperfecţi şi să se piardă în moarte,
va veni o schimbare, prin care ei vor fi salvaţi din condiţia morţii şi înviaţi
din puterea mormântului. Aceasta a fost o
declaraţie minunată, chiar din partea lui Dumnezeu; totuşi Avraam, cu o credinţă
de copil, a crezut Mesajul. Dumnezeu i-a declarat că datorită credinţei sale îl
va binecuvânta foarte mult pe el şi pe urmaşii lui, astfel că prin el ca tată în
cele din urmă vor veni copii care vor împlini marea lucrare de binecuvântare a
omenirii şi vor fi salvaţi toţi din puterea păcatului, a lui Satan şi a morţii.
Declaraţia aceasta rezumată pe scurt a fost în cuvintele: “Toate familiile
Pământului vor fi binecuvântate în tine şi în sămânţa ta”. Geneza
28:14. Ce însemna a avea
credinţă în acea Promisiune? Ce însemna pentru Avraam? În mod sigur aceasta
însemna că de atunci încolo mintea lui Avraam îşi va lărgi orizontul — asupra
omenirii, în loc de a fi numai asupra familiei sale apropiate, a turmelor şi
cirezilor şi a vecinilor celor mai apropiaţi. Aceasta însemna că dacă Dumnezeu
va onora atât de mult pe urmaşii lui, Avraam va căuta să coopereze în toate cu
Dumnezeu şi cu acea mare Promisiune. Timp de mai mulţi ani
Dumnezeu a încercat credinţa lui Avraam. Totuşi el a crezut. “El nu s-a îndoit …
prin necredinţă.” După ce s-a născut Isaac şi înainte de a avea el copii,
Dumnezeu a poruncit ca acest fiu al promisiunii, cel în care se centra întreaga
Promisiune, să fie sacrificat. Ce probă a credinţei! Ce mare dezvoltare a
credinţei dobândise Avraam când a fost gata să se supună Vocii divine, socotind
că Dumnezeu era în stare să-l învieze pe Isaac din moarte! O, ce încredere în
Dumnezeu! O, ce credinţă! O, ce apreciere a Puterii divine! Ce n-ar putea fi
îndeplinit în lume prin Mesajul divin dacă astfel de credinţă ar fi printre
copiii lui Dumnezeu! Ce n-ar face Dumnezeu pentru copiii care astfel s-ar
încrede în El! Aşa a fost şi cu Isaac şi
cu Iacov. Ei au crezut aceeaşi Promisiune. Ea le-a influenţat întregul curs al
vieţii. I-a făcut mai asemenea lui Dumnezeu. Le-a format fiecare interes al
vieţii. Deşi n-au înţeles practic nimic despre felul cum Dumnezeu va îndeplini o
binecuvântare atât de mare, credinţa lor s-a ţinut de acest fapt. Dintre urmaşii
lor va ridica Dumnezeu un popor sfânt care să fie agentul Lui, canalul Lui,
pentru instruirea lumii, conducând lumea, ridicând lumea, înviind morţii,
aducând omenirea înapoi la tot ceea ce a fost pierdut prin neascultarea lui
Adam. Credinţa lor putea să
aibă o mulţime de ocazii de poticnire, dacă ar fi fost mai slabă. Dacă ar fi
fost mai înţelepţi în felul lumii, ei ar fi putut spune: Cum poate Dumnezeu să
facă acest lucru şi totuşi să fie drept? Odată pronunţată o sentinţă, cum poate
El îndepărta vinovăţia? Dar credinţa lor nu s-a clătinat. Ei au spus în inimile
lor: “Dumnezeu a promis; şi ceea ce Dumnezeu a promis, va face, şi va avea modul
Lui de a îndeplini”. După câtva timp, naţiunea
lui Israel ca întreg a fost chemată poporul lui Dumnezeu. Naţiunea ca întreg a
intrat într-un Legământ cu Dumnezeu şi El cu ea, prin Moise, mijlocitorul
Legământului Legii. Israel a fost îmboldit de credinţă — credinţă în Promisiunea
făcută lui Avraam, că Dumnezeu îi va folosi urmaşii şi prin ei va binecuvânta pe
toţi oamenii, toată rasa lui Adam — pe cei vii şi pe cei
morţi. Legământul de la Sinai a
fost o obligaţie a poporului Israel că va fi o naţiune sfântă, că va ţine Legea
lui Dumnezeu ireproşabil. Dumnezeu a făcut legământ că în acel caz va împlini
prin ei Promisiunea făcută lui Avraam. Dumnezeu ştia că fiinţele umane
imperfecte nu puteau ţine perfect Legea Sa. Dar i-a lăsat să încerce; i-a lăsat
să înveţe lecţia; El a vrut ca prin această lecţie să dea învăţătură îngerilor
în ceea ce priveşte dreptatea Sa. Şi de asemenea prin ea să dea învăţătură
Israelului spiritual, pe care îl va dezvolta mai târziu şi prin care vor veni de
fapt binecuvântările. Acest lucru sf. Pavel îl explică spunând: “Atunci pentru
ce este legea? Ea a fost adăugată din cauza fărădelegilor, până când avea să
vină “Sămânţa”, căreia îi fusese făcută făgăduinţa”. Galateni
3:19. Cu alte cuvinte, Dumnezeu
a început această lucrare cu Israel, într-un mod tipic, cu multe secole înainte
ca adevăratul Israel spiritual să se dezvolte. Dar prin aceasta n-a păgubit
poporul care se angajase să ţină Legea, dar care n-a fost în stare. Dimpotrivă,
ei ca popor au fost binecuvântaţi prin străduinţele lor de a ţine Legea şi
binecuvântaţi de asemenea prin corecţiile care au venit asupra lor din cauza
eşecurilor şi a lipsei de credinţă. Dar Dumnezeu a
binecuvântat în mod special pe toţi din acel popor care au împărtăşit credinţa
lui Avraam, astfel încât apostolul Pavel a putut înşira, pe lângă Avraam, Isaac
şi Iacov, un număr considerabil care au fost plăcuţi lui Dumnezeu datorită
credinţei lor, cu multe secole înainte de a veni Cristos, sămânţa spirituală a
lui Avraam. Acei Vrednici din Vechime, deşi ei nu vor constitui Sămânţa lui
Avraam în cel mai înalt sens, pe plan spiritual, vor fi sămânţa binecuvântării
pe plan pământesc — canalul prin care binecuvântările cereşti vor fi în cele din
urmă extinse la toate naţiunile. Ce a impulsionat pe
poporul evreu în timpul tuturor acestor secole trecute? N-a fost oare credinţa
în Dumnezeu — credinţa că El va împlini Promisiunea făcută lui Avraam? În mod
sigur a fost! Şi acea Promisiune este aceea care pune încă în mişcare pe aceia
dintre evrei care nu şi-au pierdut credinţa — aceia dintre ei care sunt încă
evrei. Cei care şi-au pierdut credinţa lui Avraam nu mai sunt în nici un sens al
cuvântului legaţi de Promisiune; căci Promisiunea a fost conform
credinţei. Sf. Pavel vorbeşte
compătimitor naţiunii iudee, în privinţa acelei Promisiuni originare pe care
Dumnezeu le-a făcut-o, spunând: “Şi a cărei împlinire o aşteaptă cele
douăsprezece seminţii ale noastre, care slujesc necurmat lui Dumnezeu, zi şi
noapte” (Fapt. 26:7). Şi toţi evreii, în măsura în care încă îşi menţin acea
speranţă, pot încă aştepta o realizare a tot ce au visat, şi încă mai mult decât
au visat vreodată. credinţa de când a venit
cristos Venirea lui Cristos n-a
schimbat Scopul divin, şi de aceea n-a schimbat credinţa poporului lui Dumnezeu.
Isus şi apostolii au crezut şi au învăţat chiar Evanghelia care, spune sf.
Pavel, Dumnezeu i-a predicat-o la început lui Avraam (Galateni 3:8). Mesajul
apostolic a fost de asemenea că toate familiile Pământului vor fi binecuvântate
prin Sămânţa lui Avraam. Dar a existat încă un aspect care urma să fie atunci
vestit şi crezut; şi anume, că Dumnezeu începuse lucrarea de pregătire a acestei
Seminţe a lui Avraam, Mesia — că Dumnezeu trimisese pe Logosul, Fiul Său, în
lume pentru a deveni Sămânţa lui Avraam pe plan spiritual şi în cele din urmă să
împlinească fiecare aspect al Promisiunii
originare. Toţi evreii erau în
aşteptarea lui Mesia, dar nu toţi erau cu adevărat israeliţi; nu toţi aveau
credinţa potrivită. Dumnezeu a preferat, de aceea, să le permită unora dintre ei
să rămână într-o măsură de orbire în privinţa acestui subiect, în timp ce altora
le-a acordat o ungere specială a ochilor înţelegerii, a ochilor credinţei.
Acestei clase Isus i-a spus: “Vouă v-a fost dat să cunoaşteţi tainele împărăţiei
lui Dumnezeu” — Împărăţia Mesianică, prin care Sămânţa lui Avraam va binecuvânta
toate familiile Pământului. Apoi a venit un alt pas
al credinţei. Ucenicii timpurii au spus: Noi dorim să credem că Isus, Fiul lui
Dumnezeu, este Sămânţa prezisă a lui Avraam, dar nu-L vedem realizând lucrarea
de binecuvântare a lumii. În loc să domnească în triumf pentru a împărţi lumii
binecuvântările asigurate de sacrificiul Său, El a mers în cer. Cum să înţelegem
aceasta? Taina
— Cristos în voi Răspunsul lui Dumnezeu
prin apostoli a fost că “credinţa care a fost dată odată pentru totdeauna
sfinţilor” era încă aceeaşi, dar că acum, sub îndrumarea Spiritului sfânt, ei
trebuiau să înţeleagă că Mesia nu va fi o singură persoană, ci multe persoane —
nu Isus singur va fi Sămânţa lui Avraam, ci Isus în calitate de Cap şi Biserica
în calitate de membre, sau Corpul Lui, vor constitui acea Sămânţă. Sf. Pavel
spune: “Voi fraţilor, ca şi Isaac, sunteţi copii ai făgăduinţei”. Isus a fost
reprezentat prin capul lui Isaac, Biserica a fost reprezentată prin corpul lui
Isaac, în acea ilustraţie. A fost nevoie de întregul Veac Evanghelic pentru a
dezvolta Corpul lui Cristos, Biserica. În altă ilustraţie, Isus
a fost reprezentat prin Isaac, iar Biserica a fost reprezentată prin Rebeca,
mireasa lui. Conform acestei ilustraţii, Isaac cel antitipic a intrat în glorie,
dar aşteaptă dezvoltarea Rebecăi antitipice. La timpul hotărât şi potrivit El va
veni, Sămânţa lui Avraam, şi Îşi va primi Mireasa, iar cei doi vor fi una. Şi
prin Acela, prin Împărăţia Gloriei, va veni la toate familiile Pământului
binecuvântarea promisă lui Avraam cu aproape patru mii de ani în
urmă. Aceasta este “credinţa
dată o singură dată sfinţilor”, speranţa pusă înaintea noastră în Evanghelie —
credinţa că Dumnezeu va folosi Sămânţa lui Avraam pentru a binecuvânta toată
omenirea şi speranţa că noi, prin perseverenţă credincioasă şi încredere, putem
deveni comoştenitori cu Isus, Răscumpărătorul, în toată acea moştenire glorioasă
a Împărăţiei Mesianice. Să nu ne îndoim de
Înţelepciunea lui Dumnezeu în aranjamentul pe care l-a făcut şi pe care l-a
arătat în Scripturi; şi anume, că această credinţă, bazată pe Promisiunea
avraamică, este Puterea lui Dumnezeu prin care este voia Lui ca tot poporul Lui
să fie sfinţit — separat pe cât este posibil de lume şi de păcat, sfinţit pentru
El în Isus Cristos, Domnul lor. Aceasta este “credinţa dată o dată pentru
totdeauna sfinţilor”. Aceasta este credinţa care ne permite să câştigăm victorie
asupra spiritului lumii, şi să fim separaţi, sfinţiţi pentru Dumnezeu, pentru
serviciu aici şi mai târziu. VAIURI VECHI ŞI
MODERNE Amos
6:1-8 “Căutaţi binele şi nu
răul, ca să trăiţi.” Amos 5:14. R 5242a W. T. 15 mai 1913
(pag. 155-156) Putem spune că toţi caută
binele, nu răul. Toată lumea caută plăcerea, nu suferinţa — fericirea, nu
necazul. Dificultatea este că judecata noastră a tuturor este mai mult sau mai
puţin pervertită. Unii au mai multă înţelepciune decât alţii; dar nu este nimeni
perfect, “nici unul drept, nici unul măcar”. Nici unul nu ajunge la standardul
glorios pe care l-a stabilit Dumnezeu. Dificultatea este că noi toţi ne-am
născut în păcat şi toţi suntem deformaţi. Nu numai corpul nostru este imperfect,
dar în mod asemănător şi creierul nostru este dezechilibrat — la unii într-un
fel, la alţii în altul. În consecinţă, tinerii şi tinerele, privind din
copilărie şi din tinereţe la problemele vieţii, au diferite concepţii despre
fericire, plăcere, bucurie, şi iau diferite hotărâri şi se străduiesc în
privinţa umplerii paharului lor cu binecuvântări — viaţă lungă, bogăţii, tihnă,
onoare etc. Învăţătorii din şcolile
şi colegiile publice au cea mai minunată ocazie de a influenţa cursul
umanităţii. Noi ne bucurăm la gândul că învăţătorii lumii în general se
străduiesc în mod nobil pentru împlinirea idealurilor înalte, binevoitoare, şi
îşi folosesc ocaziile pentru binecuvântarea şi ridicarea elevilor lor. Şi
totuşi, mulţi dintre ei au doar o apreciere slabă a marilor lor privilegii. Iar
unii, desigur, asemenea restului lumii, sunt egoişti şi se gândesc la munca lor
ca la o afacere — atâta efort, atâta plată. Noi am încuraja cu
bucurie pe profesorii lumii să nu privească numai la răsplata din prezent, ci în
special la o răsplată mai importantă din viitor. Vederea studenţilor
Bibilei este că tot mai mult fiecare faptă şi cuvânt al nostru, ba chiar
gândurile noastre, motivele noastre, au de-a face nu numai cu experienţele
noastre din prezent, ci şi cu viaţa noastră viitoare — asigurată pentru toţi
prin Sacrificiul de răscumpărare de pe Calvar. Desigur, prima şi cea mai
importantă responsabilitate pentru copii le revine părinţilor. Şi fără îndoială
majoritatea părinţilor, într-o oarecare măsură, îşi dau seama de
responsabilitatea lor în ochii lui Dumnezeu şi ai omului pentru copiii pe care
îi aduc pe lume. Dar ei trudesc sub dificultăţile propriei lor ignoranţe. Ei
înşişi n-au cunoscut calea potrivită pe care să apuce în viaţă. Viaţa lor a fost
o succesiune de greşeli — unele mai serioase, altele mai puţin serioase. Ei
presupun că şi copiii lor trebuie să greşească în mod asemănător şi că succesul
va fi în mare măsură o chestiune de noroc. Nevăzând principiile care stau la
baza experienţelor vieţii, ei nu sunt în stare să-şi îndrume copiii în mod
inteligent. Aici îşi găsesc ocazia profesorii, moraliştii, religioniştii şi
umanitariştii. Dar cât de puţin se pare că realizează cineva în aceste direcţii!
Şi cât de descurajaţi devin filantropii! În ansamblu însă, o
privire largă, comparând timpul prezent cu cel de acum cincizeci de ani, arată
că se face progres în multe direcţii. Oraşele noastre sunt mai curate — atât
fizic cât şi moral — cel puţin în ceea ce priveşte aparenţa şi standardele
exterioare. Oricât de şocaţi şi ruşinaţi am putea fi la dezvăluirea ocazională a
corupţiei şi viciului, cei ale căror amintiri merg înapoi cu o jumătate de secol
pot spune că nu mai avem josnicele “taverne” din trecut, cu bieţi alcoolici
şezând, zăcând, în diferite grade de beţie înăuntru sau în afara localului.
Viciul nu se mai mândreşte în faţa societăţii. Bătălia împotriva beţiei şi a
răului social face progres prin aceea că cel puţin a făcut imposibile condiţiile
anterioare. În unele State au fost
făcute progrese mai mari decât în altele. “Tavernele” au fost transferate în
palate aurite. Beţivul este dispreţuit chiar de către omul care contribuie la
căderea lui, prin ispitirea apetitului său peste puterea lui de
voinţă. Acum,
noi probleme — noi ispite Lecţia noastră vorbeşte
despre un timp din istoria lui Israel când clasa prosperă devenise bogată — când
mulţi din cei mai înţelepţi şi cei mai strălucuţi oameni ai naţiunii s-au
instalat în tihnă şi lux — în mulţumire de sine. Ei au considerat că au câştigat
în bătălia vieţii şi că acum vor sta tihniţi şi se vor bucura de roadele luptei
şi sârguinţei lor. Îi vor lăsa pe ceilalţi semeni să se îngrijoreze pentru o
vreme, iar ei vor trăi în confort. Domnul prin profet i-a
mustrat, asigurându-i că nu-I plăcea astfel de curs. El le spune că trebuie să
se aştepte la necazuri ca rezultat. Amos a fost însarcinat să atragă atenţia
asupra faptului că egoismul agresiv acumulase mari bogăţii, că cei bogaţi trăiau
în mare lux şi că aceste condiţii au nutrit mândria şi slăbirea normelor morale
printre bogaţi, în timp ce săracii erau plini de lăcomie, pierzându-şi respectul
pentru Dumnezeu şi pentru religie, pentru adevăr şi milă, şi pentru dorinţa de
mai multă cunoştinţă de Dumnezeu. Societatea era pe marginea unui mare vulcan şi
Dumnezeu a declarat că o erupţie era foarte aproape. Amos era purtătorul Lui de
cuvânt. Lecţia de astăzi este o parte a Mesajului pe care el l-a
dat. Condiţiile din ziua de azi corespund Lecţia noastră este
potrivită şi pentru timpurile noastre. În ciuda progresului care s-a făcut pe
multe linii bune şi în ciuda sentimentelor filantropice ale multora, dinăuntru
şi dinafara denominaţiilor creştine, cu toate acestea există pericol. În primul
rând, să ne gândim la pericolul bogaţilor. Bogăţia din zilele noastre ajunge
într-o anumită măsură la cei mai umili şi împarte binecuvântări
tuturor. Dar cantitatea cea mai
mare a bogăţiei lumii este numai în mâinile celor puţini. Cei excesiv de bogaţi
sunt în mare pericol de a se prejudicia singuri. Unii dintre aceştia nu pot găsi
căi şi mijloace prin care să-şi consume nici chiar veniturile lor. Ei gustă
luxul de toate felurile în speranţa de a găsi odihnă, fericire, bucurie, pace.
Negăsindu-le pe acestea, omenirea totuşi le urmăreşte, căutând noi căi spre
fericire. Bogăţia aduce mai multe ocazii de păcat în diferitele lui forme,
inclusiv destrăbălarea. Influenţa asupra
săracilor este notabilă. Aceştia din urmă, căutând plăcerea, îşi imaginează în
mod eronat că bogaţii şi indolenţii o găsesc, în timp ce ei caută în zadar.
Astfel cei mai săraci, înconjuraţi de minunatele binecuvântări ale zilelor
noastre, sunt adesea nefericiţi, din cauză că mintea lor este nemulţumită. Ei
vreau fericire, bucurie, plăcere şi cred că le pot obţine numai prin bogăţie.
Rezultatul este că inima lor se umple de mânie, răutate şi invidie pe bogaţi.
Calea este astfel pavată pentru condiţii foarte rele şi atroce, şi mulţi sunt pe
deplin convinşi că aceste condiţii sociale favorabile din prezent sunt menţinute
doar prin poliţie şi putere militară, susţinute de tot ajutorul timpurilor
moderne — telegraf, telefon etc. “Porunceşte celor bogaţi” Aceste cuvinte ale
apostolului n-au fost niciodată mai la timp ca acum. Cei care se încred în
nesiguranţa bogăţiilor trebuie să se trezească. Ei trebuie să înveţe lecţia că
plăcerea pe care o caută nu stă în direcţia indulgenţei faţă de sine, ci mai
degrabă în sacrificiul de sine — în a-i servi pe alţii. Într-adevăr, aceasta
este marea lecţie de învăţat pentru toţi — atât bogaţi cât şi săraci. În timp ce
milioane de oameni caută bucurie, plăcere, numai remarcabil de puţini le găsesc.
Acei puţini sunt poporul evlavios al lui Dumnezeu — fie catolici, fie
protestanţi. Secretul succesului lor
în găsirea a ceea ce alţii mai caută, constă în faptul că ei au fost îndrumaţi
din cer şi că au urmat îndrumarea Cuvântului lui Dumnezeu. Şi cu cât mai multă
atenţie au acordat instrucţiunilor Lui, cu atât mai mare a fost binecuvântarea
lor. Mesajul lui Dumnezeu pentru toţi este: Căutaţi mai întâi dreptatea lui
Dumnezeu, voinţa lui Dumnezeu, Conducerea divină sau Împărăţia. Tatăl Adam s-a
răsculat împotriva voinţei divine, şi călcând legământul Lui şi-a atras
asupră-şi o avalanşă de imperfecţiuni şi moartea, care de atunci a rămas peste
lume — domnia păcatului şi a morţii. Cuvântul lui Dumnezeu
dezvăluie că la timpul potrivit El va îndepărta blestemul şi va aduce
binecuvântări şi ocazii fiecărui membru al rasei noastre. Dar între timp, El va
aduna o clasă specială pentru un scop special — Biserica Întâilor-născuţi, ale
căror nume sunt scrise în cer (Evrei 12:23). Aceştia vor fi mult înălţaţi şi vor
fi folosiţi de Cel Atotputernic împreună cu Mântuitorul Isus în marea lucrare de
binecuvântare a lumii întregi. Aceştia sunt Sămânţa lui Avraam, Corpul lui
Mesia, al cărui Cap este Isus. Galateni 3:16-29. Cel mai mare privilegiu
al timpului de acum este acela de a intra în această companie aleasă de sfinţi
ai lui Dumnezeu. Credinţa şi ascultarea sunt cerinţele necesare pentru a putea
intra în această companie. Acea credinţă trebuie să-L recunoască pe Isus ca
Mielul lui Dumnezeu, Purtătorul păcatului. Trebuie să-L recunoască şi ca Model
şi Exemplu. Răsplata va fi a celor care au spiritul Lui, dispoziţia Lui, şi care
vor merge în viaţa de acum în urmele Lui. Aceştia vor câştiga în cele din urmă
cu El gloria, onoarea şi nemurirea — Împărăţia. În timpul actual, lumii i
se va părea că ei sunt de partea nefavorabilă, o bătălie împotriva lumii, a
cărnii şi a Adversarului. Lumea nu poate înţelege de ce plăcere şi binecuvântare
se bucură aceştia de fapt, datorită faptului că renunţă la voinţa lor pentru a
face voinţa lui Dumnezeu şi datorită Spiritului Domnului, pe care îl primesc în
consecinţă. Dar numai aceştia au pacea, bucuria şi binecuvântarea pe care lumea
nu le poate nici da, nici lua. Ceea ce alţi oameni caută şi nu reuşesc să
găsească, de aceasta se bucură sfinţii lui
Dumnezeu. “Ei au o pace fără
măsură, Şi bucurii ce nu se
sfârşesc.”